Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

z21-aanbieding van MTE

Gestart door Willem E zondag 20 juli 2014, 12:41:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
z21-aanbieding van MTE
Dezer dagen kwam een mailberichtje bij mij, en velen van jullie, betreffende een aanbieding van de Roco z21-centraleL 99 Euries bij MTE.

Nu 'rommel' ik nog wat rond met een MS1 en denk aan vervanging. En dan ook computergestuurd, zo mogelijk Koploper.
Mijn baantje (idee) is/wordt niet groot en wellicht maximaal 3 rijdende stellen.
Een poging om een PC te laten sturen middels KL-MrDirect en een omgebouwde Delta als booster mislukte...

Zo eens wat rondgelezen en de Z21/z21-site is uiteraard heel positief en ook ik raak ervan in die stemming.
Daarentegen wordt er in de diverse fora (forums?) minder positief  geschreven, al zijn dit vaak iets oudere berichten.

Gezien mijn beperkte baan- en materieeleisen vind ik een centrale van rond 400 Euro te veel van het goede en zoek een meer budgetoplossing.
Vandaar dat de z21 (witte!) mij wel aanspreekt als een mogelijke vervanging en uitbreiding voor de MS1.

Zijn er gebruikerservaringen hier?
Of zoek ik beter "bij de buren"? Roc is meer 2-rail-DCC tenslotte...

Mvg
Willem E.


Re: z21-aanbieding van MTE
Heb je hier iets aan? ===> klik
FAQ & Support kiezen en dan voor de witte z21 kiezen.

Edit nobody: "Z" gewijzigd in "z"...
Re: z21-aanbieding van MTE
Zie inderdaad de Roco site:
Die z21 Version für Einsteiger (weiße Box, kleines z bei z21) verfügt über die gleichen Features wie die Z21 für Experten, nur bestehen kleinere Anschluss- und Konfigurationseinschränkungen. So entfallen LocoNet, CAN-Bus, eine X-Bus-Buchse, der Sniffer-Bus, die Programmierendstufe und der Programmiergleisausgang sowie die Gleisspannungseinstellung.

Einfach aufbauen und mit Ihrem Smartphone oder Tablet-PC abfahren ? auf ein faszinierendes Hobby und ein einzigartig neues Fahrerlebnis mit z21.


Mvg,
Peter
Re: z21-aanbieding van MTE
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Ik heb ook begrepen dat de z21 (met kleine z) het motorola/mfx- (marklin)-protocol niet beheerst.

John
Re: z21-aanbieding van MTE
Hallo Willem,

Citaat van: Willem E op zondag 20 juli 2014, 12:41:04
En dan ook computergestuurd, zo mogelijk Koploper.
Gezien mijn beperkte baan- en materieeleisen vind ik een centrale van rond 400 Euro te veel van het goede en zoek een meer budgetoplossing.
Kijk ook eens naar b.v. de TAMS Mastercontrol of een Uhlenbrock IB-Basis (? 263,73) of IB-Com (? 214,94) passende trafo hier voor ? 64,28


Mvg,
Peter
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2008

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Ook mogelijk:
Als je met Koploper (en dus je PC) je baan aan wil sturen dan heb je in principe alleen nog een booster nodig.
De MS1 kan je dan gebruiken om je (MM) decoders te programmeren.
Je kan dan later nog wel een beslissing nemen om een centrale aan te schaffen als je dat persé wil.

Het apparaat van Roco kan je alleen gebruiken als je je loks voorzien hebt van bijvoorbeeld de ESU54610 (die DCC kent)
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Allereerst: DANK aan allen voor de reacties! :thumbup:

@ Huub:  Zo'n poging had ik al ondernomen, Koploper-PC-DDW en een verbouwde Delta-unit als booster.
Die kreeg ik niet werkend... ook niet na uitgebreid email contact met de maker van DDW.
dus terzijde gezet.
De z21 (wit) ken de MM-protocollen, dus toch nieuwe en oude marklin-decoders aansturen?

@Peter/Freak: vooralsnog vind ik een uitgave van meer dan 100-150 nog te hoog, zo groot is de urgentie niet. En dan moet ik nog wel 'moeders' I-pad bietsen... :D

Ik probeer te peilen of deze MTE-aanbieding toch wat is om in te haken, want er komt wellicht nooit meer wat zo voordelig lijkt, misschien... :?
Er ontbeert mij  voldoende inzicht of de niet aanwezige items, locoNet, Can-bus enzo, echt hinderlijk afwezig zijn en dan ook eventuele doorgroeimogelijkheden ernstig beperkt...

@ John: Motorola oud en nieuw is voor mij voldoende. Beschik over geen enkele mfx-loc en denk er ook niet over...
Heb nu enkele delta's, een lokpilot-3, meerdere Tams Multi en AC-decoders en een 3-tal Rampino-multi's.

@nobody : deze site gaf me de positieve gevoelens.

Mvg.
Willem E.

Re: z21-aanbieding van MTE
Aliebengalie
gast

Re: z21-aanbieding van MTE
Willem.
Ik was juist heel blij dat met mijn Intellibox er een Loconet aansluiting opzat.
En mede door enkele medeforummers er op gewezen wat de mogelijkheden waren/zijn met loconet (zo ook ev andere aansluitingen).
Regelmatig viel bij mij de communicatie tussen de Ibox en de pc weg.
Sinds ik een Loconet kastje er tussen heb (Rosoft) heb ik dat probleem nooit meer gehad.
(heb momenteel wel een verbindings probleem , maar heeft niets met Loconet kastje te maken , maar met een verloop adapter die het heeft begeven).

Het is net waar jij de grens ligt.
Inderdaad is het een goedkoop alternatief , maar zeker als je er mee verder wilt denk ik toch met te veel beperkingen voor de toekomst.

Maar nogmaals , het ligt allemaal wat jij er van verlangt en wat je ev nog in de toekomst verder wilt.
Wens je veel suc6....en laat alles is rustig op je inwerken...

Mvg: Alex
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: huub op zondag 20 juli 2014, 14:20:48
Het apparaat van Roco kan je alleen gebruiken als je je loks voorzien hebt van bijvoorbeeld de ESU54610 (die DCC kent)

Zowel de z21 als de Z21 ondersteunen het Motorola en DCC format. Dus ook alle Marklin decoders oud en nieuw werken met het Roco kastje.

Groetjes
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2008

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Ik ben dus in de bonen; je kan het apparaat wel gewoon gebruiken.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
En Roco geeft zo nu en dan nog wel een een gratis update vrij voor hun centrales.

Rob
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Willem E op zondag 20 juli 2014, 12:41:04

Gezien mijn beperkte baan- en materieeleisen vind ik een centrale van rond 400 Euro te veel van het goede en zoek een meer budgetoplossing.


Mij lijkt dit een goed alternatief en ook nog betaalbaar. Je kunt je wensen nog eens op een rijtje zetten en afvinken. Het is zeer de vraag of je iets mist t.a.v. de grote broer Z21.

Wil je op enig moment aan de slag met Koploper: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4865

Bij Wim Ros kun je een interface aanschaffen:
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1363936/s88XPressNetLi.html
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Dankjewel mede 3-railers! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

De grote vakantie is begonnen en ik krijg een berg huiswerk! :D

Maar daar heb ik dan ook om gevraagd....
Dus aan de 'studie'!

Wie nog wat aan te vullen heeft: schroom niet.
Het liefst zou ik nog wat horen van echte gebruikers... of zijn die er niet onder de 3-railers?

Hoe dan ook kan ik hiermee weer verder.

Mvg.
Willem E.
Re: z21-aanbieding van MTE
Hier een topic over de z21, bij de buren ===> klik
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Willem E op maandag 21 juli 2014, 16:25:21

Wie nog wat aan te vullen heeft: schroom niet


De voeding van de z21 is 36VA, zo'n beetje 2A. Wellicht is dat nog een beperking. Betekent pak 'm beet 4 misschien 5 treinen tegelijk laten rijden. Wil je meer heb je een booster nodig.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Net ook gevonden/gelezen1

toch bedankt voor de tip.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Dank voor deze aanvulling, Ben!

Voorlopig ga ik uit van 3, hooguit 4 stellen, dus lijkt dat geen echt probleem.
En dan kan een booster altijd nog, niet waar?

Dat laatste was dus een voorbeeld van wat ik zoek: een voordelig, redelijk eenvoudig systeem waar ik niet direct verzuip in de opties en mogelijkheden (beginnertje! ;-)) maar ook niet direct tegen de grenzen ervan aan loop.

Mvg.
Willem E.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Hoi Willem,

Als jij van de generatie Ipad/tablet pc gebruiker bent, loop je niet snel tegen bezwaren op.

Tenzij je de knopjes, draaiknoppen en andere toeters en bellen gaat missen.

Kan me voorstellen dat niet alles tegelijk komt kijken, maar zodra je begint over een extra handregelaar, dan weet je ook dat de eerste uitgave alweer voor de deur staat ;)

Roco gokt erop met die z21 centrale, dat je geen andere losse regelaar wilt hebben dan je Ipad of tablet, en begrijp dat je koploper kunt vergeten in deze.

Ook onder dat zelfde kopje (Faq) is te zien dat Itrain en Rocrail wel beschikbaar zijn voor Apple en Linux gebruikers, maar ook de windows gebruiker heeft eerstgenoemde en een aantal opties meer.

Allemaal betaalprogramma's, en misschien dat dit een beetje de rem wordt op je zin, om op de aanbieding in te gaan.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 juli 2014, 17:41:31
Roco gokt erop met die z21 centrale, dat je geen andere losse regelaar wilt hebben dan je Ipad of tablet, en begrijp dat je koploper kunt vergeten in deze.

Koploper vergeten? De z21 werkt gewoon met koploper, zie reactie #11 van Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 juli 2014, 17:41:31

Roco gokt erop met die z21 centrale, dat je geen andere losse regelaar wilt hebben dan je Ipad of tablet, en begrijp dat je koploper kunt vergeten in deze.


Roco gokt helemaal niks. :D Je kunt gewoon handregelaars aan de z21 koppelen.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Wijbe en Ben,

Jullie hebben gelijk, Koploper werkt inderdaad met de z21.

Natuurlijk Ben kan je ze wel aansluiten, maar ze zitten niet in de set noch in de aanbieding :?
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Die worden nergens bij een z21 of Z21 geleverd, en is ook de bedoeling van Roco.
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 juli 2014, 18:07:54
Natuurlijk Ben kan je ze wel aansluiten, maar ze zitten niet in de set noch in de aanbieding :?

Hans. De hele opzet van de Z21 / z21 is dat je je treinen bestuurt met een smartphone en/of tablet. Niet meer met een "handregelaar" zoals je die kent van de CS of IB. Dat is een uitgangspunt van Modeleisenbahn. De handregelaars zijn gewoon de multimaus, lokmaus2 en lokmaus3.... Staat gewoon in de FAQ van Roco onder Xbus. Die zijn gewoon los te koop op beurzen e.d.

Groet Ronald.
PS: Ben je opzoek naar het zwaardere (en iets dure broertje) van de Z21 kijk dan eens bij Zimo MX10... Mag je één keer raden wie wat heeft ontwikkeld voor Modelleisenbahn...
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Hoi Ronald,

De hele opzet van zowel de Z21 als de z21 interesseerde me enigszins, omdat ik een start wilde maken met N-spoor.

De meest leverbare sets (uitzonderingen daargelaten) daarin zijn uitgerust met een z21 centrale, maar ik wilde dat ding helemaal niet hebben.

Want heb al een centrale die DCC kan, en ook nog een MS 2 die ook het DCC protocol heeft, dus totaal geen belangstelling meer in dat z21 verhaal.

Het zou de start ook 200 euro duurder maken en met een IB 1 op de schappen, kan ik dat wel beter gebruiken ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 21 juli 2014, 22:00:28
......
De meest leverbare sets (uitzonderingen daargelaten) daarin zijn uitgerust met een z21 centrale, maar ik wilde dat ding helemaal niet hebben.
......
Want heb al een centrale die DCC kan, en ook nog een MS 2 die ook het DCC protocol heeft, dus totaal geen belangstelling meer in dat z21 verhaal.

Dat kan ik begrijpen. Er zijn winkels die startsets uit elkaar halen. Mogelijk doen ze dat ook bij jou dat ze de besturingsunit eruit halen en deze los verkopen. Dat zou een mooie oplossing zijn :)

Groet Ronald.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Hoi Ronald,

Ook dat heb ik wel begrepen hoor, loop al langer mee dan vandaag.

Heb al een startsetje compleet aangeschaft, weliswaar analoog, maar dat maakt nu geen bal meer uit.

Het setje is hier op het forum te zien, bij "show je nieuwste aanwinsten 2014".

Nu eerst een decoder voor de lok vinden die past ;)



Re: z21-aanbieding van MTE
Beste leden van dit Forum,

Misschien heb ik het niet goed gelezen of begrepen.
Werkt MFX nu wel of niet met deze centrale.

Ik wil namelijk een pendelspoor maken voor mijn digitale spoor I lok 55728.
De geluidsfuncties moeten het wel blijven doen.
Mocht dit niet werken, dan zal ik een nieuw topioc starten om hier niet off-topic te gaan.

Groetjes van Tinus
Re: z21-aanbieding van MTE
Nee, MFX werkt niet, alleen Motorola OLD en NEW en DCC.

Groetjes
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Hallo Tinus,

Zoals ik nu denk te weten: Géén MFX.
Wél Motorola 1 en 2, dus oud en nieuw.
Daarnaast DCC.

Mvg.
Willem E.
Re: z21-aanbieding van MTE
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Dus voor iemand die van alles heeft rijden (van de oudste tot de nieuwste treinen/decoders) is dit eigenlijk geen oplossing?

Groetjes,
Rutger
Re: z21-aanbieding van MTE
Als je gehecht bent aan MFX is de z21 geen oplossing. Dus: iets anders kopen of onthechten. Dat laatste gaat vrij gemakkelijk denk ik.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Rutger op donderdag 24 juli 2014, 10:35:26
Dus voor iemand die van alles heeft rijden (van de oudste tot de nieuwste treinen/decoders) is dit eigenlijk geen oplossing?

Juist wel. Je kan oude treinen (MM I / MMII en DCC) en ook nieuwe treinen (MM II / DCC) aansturen behalve het MFX-protocol. En laat nu veel decoders met MFX ook gewoon MMII verstaan....
Citaat van: Tinus op dinsdag 22 juli 2014, 16:20:37
Ik wil namelijk een pendelspoor maken voor mijn digitale spoor I lok 55728.
De geluidsfuncties moeten het wel blijven doen.

Volgens mij werken de geluidsfuncties gewoon nog onder DCC. Bij MFX meldt het ding zich automatisch aan bij de centrale. Dat is eigenlijk het enige echte verschil. Onder DCC zal je even zelf de lok in de centrale zetten. Het is wat Ben aangeeft: Hoe erg ben je gehecht aan MFX?

Groet Ronald.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Een Märklin H0 lok met een, origineel door de fabriek ingebouwde, MFX decoder verstaat geen DCC, alleen MFX en Motorola, dit in tegenstelling tot de ombouwdecoders die Märklin levert.

Dus met zo'n decoder op Motorola mis je het aanmelden, geen 128 stappen, maar 27 of 28 en de  functies boven F8.

Groet, Anne W
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Anne W op donderdag 24 juli 2014, 22:57:26
Een Märklin H0 lok

Gelukkig heeft Tinus een Spoor I lok waar naast MFX ook gewoon nog mooi DCC is ingebouwd van de fabriek af. Voor Tines is er geen vuiltje aan de lucht, bij hem werken dan de geluidsfuncties.

Citaat van: Anne W op donderdag 24 juli 2014, 22:57:26
Dus met zo'n decoder op Motorola mis je het aanmelden, geen 128 stappen, maar 27 of 28 en de  functies boven F8.

En wat is anders dan bij andere centrales die geen MFX-protocol ondersteunen?

Groet Ronald.
Re: z21-aanbieding van MTE
En wat is er anders dan de discussies over ditzelfde onderwerp over de MFX, Motorola DCC formaten????

Ik hoor niemand klagen over het feit dat Selectrix niet wordt ondersteund door de z21 of Z21.

Groetjes
Re: z21-aanbieding van MTE
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op vrijdag 25 juli 2014, 07:47:29
Gelukkig heeft Tinus een Spoor I lok waar naast MFX ook gewoon nog mooi DCC is ingebouwd van de fabriek af. Voor Tines is er geen vuiltje aan de lucht, bij hem werken dan de geluidsfuncties.
Heb je enige kennis van Marklin Spoor 1 locomotieven ?. Anders even vragen wat de mogelijkheden zijn.


Mvg,
Peter
Re: z21-aanbieding van MTE
mathijs-spoor3
gast

Re: z21-aanbieding van MTE
even voor het overzicht. ik kan met mijn marklin delta, fx en mxf en ook mijn roco wisselstroomloks op mijn marklinbaan rijden met deze centrale met mijn telefoon?

gr
Re: z21-aanbieding van MTE
De centrale kent geen MFX. MFX loks kun je alleen via het motorola protocol aansturen. Aantal functies is dan beperkt.


Mvg,
Peter
Re: z21-aanbieding van MTE
mathijs-spoor3
gast

Re: z21-aanbieding van MTE
maar ik kan er wel mee rijden?

gr
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Ja, een MFX loc is ook via het Motorola protocol aan te sturen. En als je Roco locomotieven maar digitaal zijn.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: mathijs-spoor3 op donderdag 07 augustus 2014, 18:53:30
even voor het overzicht. ik kan met mijn marklin delta, fx en mxf en ook mijn roco wisselstroomloks op mijn marklinbaan rijden met deze centrale met mijn telefoon?

gr
Dat kan alleen als je een smartphone hebt, en als die maar verbinding krijgt met jouw app op de telefoon.

Weet niet of de app ook kosteloos is, maar ga er maar vanuit van niet.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: z21-aanbieding van MTE
App's zijn uiteraard gratis: http://www.z21.eu/en/Downloads

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 08 augustus 2014, 03:40:29
Dat kan alleen als je een smartphone hebt, en als die maar verbinding krijgt met jouw app op de telefoon.

Weet niet of de app ook kosteloos is, maar ga er maar vanuit van niet.


Hans, misschien is het teveel gevraagd, maar lees jezelf eerst even in op www.z21.eu dan weet jij het ook.

Groetjes
Re: z21-aanbieding van MTE
mathijs-spoor3
gast

Re: z21-aanbieding van MTE
@ wijbe

bedankt voor je antwoord. ik heb er net een besteld. ik hier zal laten weten of het bevalt ,als ik hem heb.

gr
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Spoorman op vrijdag 08 augustus 2014, 06:36:44
App's zijn uiteraard gratis: http://www.z21.eu/en/Downloads

Gr, Ben.

Helaas geen app voor Windowsphone... of mis ik wat?
Re: z21-aanbieding van MTE
Geen idee, wist zelfs niet van het bestaan van een Windowsphone af. Stel je vraag aan Roco.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Is ook al verzonden!
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Er is GEEN Windows-app beschikbaar of zelfs in de maak.
Dat wordt dus een 'goedkoop' Android-tabletje erbij.... :-(
Re: z21-aanbieding van MTE - Stroom - of massadetectie
Blijkens een e-mail van MTE worden door de firma Digikeijs binnenkort terugmeldmodules geleverd voor de z21 en Z21. Deze werken met stroomdetectie.
Nu had ik altijd begrepen dat Märklin/drierail makkelijker en beter werkt met massadetectie.
Dit heeft dan van doen met de ongeisoleerde assen en de verbonden railstaven. Begrijp ik dit goed?

Indien zo dan moet je dus alle ongeïsoleerde assen van je materiaal vervangen met geïsoleerde en de railstaven scheiden (losknippen bij C-rail).
Bij de wagons nog te doen, maar hoe zit dat met de locs?

En dus: is stroomdetectie wel mogelijk bij Märklin-/drierail en zijn de Digikeijs-modules wel bruikbaar ?

Re: z21-aanbieding van MTE
Hennie (Populier) werkt met stroomdetectie en metalen Märklin rails.
Je detecteert stroomverbruik tussen massa (rails) en voeding (puntcontacten).