Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

z21-aanbieding van MTE

Gestart door Willem E zondag 20 juli 2014, 12:41:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: z21-aanbieding van MTE - Stroom - of massadetectie
Citaat van: Willem E op zondag 26 oktober 2014, 14:16:29

Deze werken met stroomdetectie.


Of met massa detectie: http://www.digikeijs.nl/modelspoor-terugmeld-module-dr4088gnd.html, het is maar wat je wilt en massadetectie is goedkoper.

En dat heeft voor C of K-rail verreweg de voorkeur omdat je alle wielen van alle materieel kunt detecteren oftewel de gehele trein. Met stroomdetectie kan dat niet, dat reageert alleen op verbruikers zoals Wim aangeeft en wagons / rijtuigen verbruiken geen stroom (tenzij je er een sleper onder zet  :D)

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE - Stroom - of massadetectie
Citaat van: Spoorman op zondag 26 oktober 2014, 15:34:09


Of met massa detectie: http://www.digikeijs.nl/modelspoor-terugmeld-module-dr4088gnd.html, het is maar wat je wilt en massadetectie is goedkoper.

En dat heeft voor C of K-rail verreweg de voorkeur omdat je alle wielen van alle materieel kunt detecteren oftewel de gehele trein. Met stroomdetectie kan dat niet, dat reageert alleen op verbruikers zoals Wim aangeeft en wagons / rijtuigen verbruiken geen stroom (tenzij je er een sleper onder zet  :D)

Gr, Ben.

Deze had ik wel gezien maar bij 'wisselstroom' meende ik dat deze niet geschikt was voor een digitale centrale als de witte z21.
En derhalve me er niet verder in verdiept.
Weer verder lezen dus... ;)


AANVULLING 27-10, 00:30:
Wat onduidelijk blijft: hoe sluit je deze modules dan aan?
De standaard S88 bus is kennelijk storingsgevoelig.
De S88-N bus is beter, mede door gebruik van LAN-bekabeling.
En komt die dan aangesloten in de X-bus van de witte z21?

Omdat ik op het punt sta om tot aanschaf over te gaan probeer ik nog vooraf de theorie te doorgronden.
Uiteindelijk moet de zaak komen te hangen aan een PC met Koploper.
Omdat de genoemde onderdelen vrij nieuw zijn is het echt 'sprokkelen' naar de info, dus elke hulp of verwijzing is welkom!
Re: z21-aanbieding van MTE
De 1e module sluit je aan op de R-bus van de z-21, alle volgende door lussen via de S88N bus.

Je hebt een beetje gelijk, ik zie geen R-bus decoder voor massa detectie of het moet de DR4088RB-OPTO zijn. Stuur even een mailtje naar Digikeijs met de vraag. De modules zijn overigens nog niet leverbaar.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Dankje voor de reactie Ben.

Ik was wat onduidelijk (late uurtjes) in mijn aanvulling: Het ging mij eigenlijk om de S88-module met Massa-detectie.
Die heeft bussen voor S88 en S88-N. Laatstgenoemde gaat als eerste aan de X-bus, denk ik dan... De r-bus is toch voor Roco?
En de email is al onderweg.
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: Willem E op maandag 27 oktober 2014, 09:44:38
Laatstgenoemde gaat als eerste aan de X-bus, denk ik dan... De r-bus is toch voor Roco?

Nee, de X-bus heeft helemaal niets te maken met S88. De oplossing van Ben is als volgt:

Centrale z21 (R-bus) << (R-bus) DR4088RB-CS (S88-N) <<  (S88-N) DR4088GND (S88-N)<< (S88-N) DR4088GND << (S88-N) en verder.

De bezetmeldpunten van de DR4088RB-CS kan je dan niet gebruiken. Vanaf de DR4088GND sluit je de rails aan. De DR4088RB-CS gebruik je eigenlijk alleen voor het omzetten van S88 naar R-bus.

Of het de boel er simpeler op maakt is de vraag :)

Groet Ronald.


Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Dankje Ronald,

Da's me nu duidelijk!
En zo lijkt het inderdaad niet meer dan een lapmiddel...

We puzzelen verder en da's eigenlijk best leuk!
Re: z21-aanbieding van MTE
Citaat van: ronaldk op maandag 27 oktober 2014, 10:24:46

De oplossing van Ben is als volgt:

Centrale z21 (R-bus) << (R-bus) DR4088RB-CS (S88-N) <<  (S88-N) DR4088GND (S88-N)<< (S88-N) DR4088GND << (S88-N) en verder.


Niet helemaal. ;)

Centrale z21 (R-bus) << (R-bus) DR4088RB-OPTO (S88-N) <<  (S88-N) DR4088GND (S88-N)<< (S88-N) DR4088GND << (S88-N).

Waarbij ik er van uit ga dat je de (R-bus) DR4088RB-OPTO (S88-N) kan gebruiken met massa detectie. Dat laatste weet ik niet zeker, dus vandaar de suggestie dit even na te vragen bij Digikeijs, er zijn nog geen gebruiksaanwijzingen. Wellicht is het helemaal geen lapmiddel.

Overigens: aan de (R-bus) DR4088RB-OPTO (S88-N) kun je elke S88-N hangen ongeacht het merk, het hoeft dus niet per se de Digikeijs te zijn.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Citeer
Massa detectie in combinatie met de Z21/z21 centrales van ROCO is niet mogelijk.
U kunt als 3-railer de standaard OPTO versie gebruiken in combinatie met de z21.

Kan ik deze OPTO dan wel gebruiken als een soort converter voor de DR4088GND module. De 16 kanalan van de OPTO worden dan niet gebruikt.
Door het gebruik van massa detectie zal uw z21 defect raken.
U dient altijd gebruik te maken van optisch gescheiden terugmelders.
De standaard roco terugmelders zijn ook optisch gescheiden.


Dus een keten als deze:
Centrale z21 (R-bus) << (R-bus) DR4088RB-OPTO (S88-N) << (S88-N) DR4088GND (S88-N)<< (S88-N) DR4088GND << (S88-N) kan niet?


In theorie werkt het wel. De kans dat u uw centrale kapot maakt is aanzienlijk.
U kunt beter de volgende keten gebruiken:

Centrale z21 (R-bus) << (R-bus) DR4088RB-OPTO (S88-N) << (S88-N) DR4088OPTO (S88-N)<< (S88-N) DR4088OPTO << (S88-N) kan niet?


Bovenstaand is het grootste deel van mijn emailverkeer met DigiKeijs. (Namen en zo zijn weggelaten).
Gezien de 1e opmerking blijf ik twijfelen...
Wellicht moet ik nog aanvullende vragen stellen, die ik nu niet kan bedenken.
Wie helpt?

Re: z21-aanbieding van MTE
Lekker duister verhaal van meneer Digikeijs. :(

De kreet "Als 3railer kun je de OPTO versie gebruiken met de z21" lijkt mij dus massa detectie maar even later "De kans dat u uw centrale kapot maakt is aanzienlijk". Kan er geen soep van koken.

Aanvullende vraag zou moeten zijn: "Graag helderheid, is de OPTO versie geschikt voor massa detectie, ja of nee?" Misschien moet je even bellen met ze.

Gr, Ben.
Re: z21-aanbieding van MTE
Hallo Willem E,
Sinds kerst 2014 gebruik ik DDW + KL + Delta-booster zonder grote problemen. De enige uitdaging is, dat de KL PC liever iets nieuwer moet zijn en de DDW weer eentje met LPT en COM, typisch iets ouder. Dus draai ik er twee.
Kosten voor de "centrale": een Delta + 5? elektronica?

Het interesseert mij altijd waarom er iets mis gaat, en aan de andere kant: Wat is de uiteindelijke oplossing / keuze?
Veel mensen stoppen met "dat zal ik eens proberen" zonder het resultaat te vertellen...
Groeten,
Kees
Re: z21-aanbieding van MTE
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: z21-aanbieding van MTE
Mag ik vragen wat nu de status is van dit draadje?

Met name dus. Is er nu een S88 verbinding gemaakt met de z21 en welke onderdelen zijn er nu (absoluut) nodig om te realiseren dat er met deze opzet sprake is van massa-detectie?

Groeten,

jan
Re: z21-aanbieding van MTE
Ben den Hollander
gast

Re: z21-aanbieding van MTE
De status is: doen wat in de handleiding staat...... ;)



Gr, Ben.