Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wissel aandrijving MARKLIN

Gestart door wouter zondag 20 juli 2014, 08:46:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel aandrijving MARKLIN
Beste  Allemaal

Reeds vaak  heb ik hier gelezen over de gebrekkige kwaliteit van de Marklin wissel decoders zowel  van de oude als de nieuwe serie
Het gebeurt mij te vaak dat ze t een hele tijd goed doen  en daarna de geest geven
De laatste keer was dat zelfs  een nieuwe  die er na een dag mee ophield
Winkeliers  erkennen  t probleem niet en sturen hem terug en dan wordt hij omgeruild  en begint t feest weer van voor af aan
Nu kan je hem open maken en de eind afschakeling onderbreken en weer overbruggen met een lasje  maar dat is mijn hobby niet
Wat is nu eigenlijk de oorzaak hiervan ? en wat doen jullie allemaal ?

hoor t graag 

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo Wouter,

De oorzaak is dat de micro schakelaartjes verbranden, als dat gebeurd schakeld hij meestal nog maar een kant op.

De oplossing is de schakelaar eruit solderen en een overbrugging maken of het hefboompje van de schakelaar afhalen.

Misschien niet jou hobby maar wel de oplossing voor dit probleem.
Schakel je met de hand, dan het knopje kort indrukken anders verbrand de spoel.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Opazwitserland
gast

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo Wouter,

Het is inderdaad een probleem met de wisselaandrijvingen.  Een serieuze handelaar geeft het toe en zal je zeggen dat je ze best kan doorsolderen.  Op mijn topic vindt je onder #296 een bijdrage van hasbls ofte Henk een fotobijdrage van de doorschakeling. Succes
Re: Marklin Wissel aandrijving
de oorzaak geef je zelf al aan, de eindschakelaars, deze branden in bij het afschakelen waardoor de contacten na verloop van tijd niet meer geleidend zijn. De enige remedie is om de eindschakelaars er allemaal uit te halen en door te verbinden. Een betere manier is ombouwen naar servo aandrijving maar dat vergt ook het nodige geknutsel.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo Wouter,
Had vroeger ook dat probleem. Heb de schakelaars van al mijn wissels er uit gesoldeerd en het probleem is van de baan. Had regelmatig problemen in het schaduwstation waar ik moeilijk aan kon en heb ze dan allemaal ineens vervangen. Een andere oplossing is het gebruik van servo's maar dat vraagt wel wat aanpassingen van je wissels. Een servo is wel ZEER BETROUWBAAR en hapert NOOIT.
Succes.

Philippe
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Je vraag op 1 plek stellen is voldoende hoor.....
Re: Marklin Wissel aandrijving
heb je daar wat informatie over ?
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
kan t niet vinden
HELP
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
het topic van opa zwitserland draagt als naam "baanontwerp aigle"
zie onder modelbaanbouw
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Opazwitserland
gast

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo Wouter,

Ik krijg de link niet doorgestuurd, maar onder de noemer Modelbaanbouw zoek je baanontwerp Aigle en zoek dan reactie #296.  Hopelijk lukt het.
Paul
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Citaat van: wouter op zondag 20 juli 2014, 08:46:05
Wat is nu eigenlijk de oorzaak hiervan ? en wat doen jullie allemaal ?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39486.msg878585#msg878585

Wil me er verder niet mee bemoeien maar de vraag is wat is eigenlijk de oorzaak en ja er zijn ook andere oplossingen.


Mvg,
Peter
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
HIER is de link naar de andere plaats waar je precies dezelfde vraag stelt.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo, begrijp ik het nou goed ?
Kun je een defecte wisselaandrijving weer repareren met dat door verbinden ?
Ik heb reactie 296 gelezen.

Heb een wisselaandrijving die naar een kant hapert soms.

Grtz Tony
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
hey Tony,

Kort en bondig antwoord JA  :D
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Opazwitserland
gast

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Bij mij helpt het perefect.
Paul
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Toen ik met mijn baan begon zo,n jaar of zes geleden was dit al het gesprek van de dag.
Toen gelijk besloten om de schakelaars eruit te solderen en een draad over de contacten te solderen.

Tot op heden heb ik geen enkele wissel gehad die kapot is gegaan of weigerde ( afkloppen  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Twee topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Dat draad over de contacten te solderen gebeurt dat met speciaal soldeer of iets anders, zo ja waar kan ik het kopen ?
Van mij wisselaandrijvingen gaat er 1 maar 1 kant op mooie gelegenheid om te oefenen op het door te solderen.
Want om steeds naar de Märklin store te gaan heb ik ook geen zin in nu ik er verder vanaf ga wonen.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
nee hoor, dat is gewone harskern soldeertin.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Bedankt Huub en dat is gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen ?

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Heren !

Dat is erg fijn om te horen !
Dat lukt mij zelfs nog, als ik dat zo zie.

Grtz Tony
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Het gaat hier om een spoel waarbij het uitschakelen van de stroom er door het probleem is.
Een spoel heeft n.l. de eigenschap dat die de stroom er door instant wil houden.
Dat gaat niet want de schakelaar verbreekt de verbinding (in de eindstand) en hier door ontstaat er een spanningspiek over de open contacten (de schakelaar dus) die hoog genoeg is om een vonk te laten overspringen.
Hierdoor branden de contacten langzaam in.

Die vonk is dus de boosdoener.

Dit neemt niet weg dat men de aandrijvingen wel goed moet inbouwen zodat ze uitermate soepel lopen en de voeding van de spoelen dient ook goed te zijn.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Citaat van: h0_miessie op zondag 20 juli 2014, 12:17:52
Bedankt Huub en dat is gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen ?
Ehhh, ik denk het wel, maar ze hebben het in ieder geval ook in elektronicawinkels en eventueel Conrad.
Ik heb dit spul zelf via de zaak ingekocht dus heel precies weet ik het niet.
En nog iets: tegenwoordig is dit spul in loodvrij te koop maar voor mij zelf thuis gebruik ik veel liever het oude, vertrouwde spul  :)
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Bedankt voor de tip. Ben nog niet met K-rails bezig, maar heb wel een soortgelijk probleem met wisselaandrijving 74490 voor C-rails gehad.
Is dit overigens bij M bekend en wat doen zij eraan?
Groetjes Digibeet

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Zeker bekend bij Marklin.
Zij hebben een nieuwe uitvoering gemaakt , hier mee zou het over moeten zijn.
Echter , in de praktijk toch weer het zelfde probleem.

Mvg: Alex

Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hallo Iedereen,

Ik heb een wisselaandrijving 74491 die maar 1 kant op schakelt doormiddel van MS2.
De wisselaandrijving open gemaakt en de eindschakelaars verwijderd volgens de WIKI en een overbrugging gemaakt doormiddel van een vertint draadje. Daarna de kap erop gedaan en geprobeerd te testen maar helaas de wisselaandrijving deed helemaal niks meer...

Wat heb ik fout gedaan?

Gr. Roy
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hoi Roy,

Ik had hetzelfde resultaat.
Nu zit er op die eindschakeling van die bruggetjes of boompjes.
Ik zit te denken om alleen die door te knippen, volgens mij moet dat voldoende zijn.
eindschakeling werkt niet meer en de overbrugging is nog intact.
toch?

mvg,

Ruud
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Je dient twee overbruggingen te maken, op iedere plek waar een schakelaartje zat.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Helaas onlangs ik een overbrugging had gemaakt werkte de wisselaandrijving niet.  :(
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Dan ben ik bang dat deze niet meer te redden is.

Bij een nieuwe gelijk de hendeltjes van de schakelaartjes afhalen, als je de wissels met de hand bediend mag je het knopje maar zeer kort indrukken.
Rij je via de pc dan gaat het goed, de meeste centrales sturen een puls van 250ms.


Mvg,

Peter Degeluidsman. 
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Als je nou kon meten of er nog verbinding is tussen de 2 aansluitingen van de spoel ?
Het is echt niet meer dan een stuk geëmailleerde koperdraad.
Kan bv. zijn dat je een uiteinde opnieuw moet vast solderen.
Verder moet de aandrijving goed gemonteerd worden in de wissel zodat er geen wrijving ontstaat.

Als je geen meter hebt, kan je ook met een lampje en een M*trafo proberen of de spoel nog verbinding heeft.

Enige voorzichtigheid is wel geboden zoals Peter omschrijft.
Alleen niet al te overdreven panisch doen  :)
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Kan ook nog best wezen dat je decoder kapot is?
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Jazeker Wijbe,
Maar ik ging er van uit dat die al verwisseld is.
Dat is natuurlijk helemaal fout van mij  :roll:
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Bij mij ook haperende wisselaandrijvingen. 1 kant schakelt wel, de andere kant niet. Gisteren heb ik een aandrijving geopend en contactspray in de 2 microswitches laten lopen. Daarna werkte hij weer goed! Nu ook nog. Hopelijk is dit een 'blijvende' oplossing.  :help: Zou er corrosie op de contacten kunnen zitten? Ik weet niet of dit eerder geprobeerd is. Ik wil de eindschakelaars liever niet verwijderen omdat dit ook terugmelding geeft via de Weichenchef aan de Cc-schnitte.
Gr.Arjan
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Contact spray zal je maar even helpen om het probleem op te lossen.
Het word gewoon erger en erger , en dan gaat dit niet meer werken.
Zorg in ieder geval dat je niet al te veel hoeft af te breken om er bij te kunnen :D.

Want eens ben je ook aan de beurt..... :P

Mvg: Alex
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Zoals Alex zegt,  je blijft bezig ;-)
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
En wij hebben wat te lezen. Alhoewel, soms gaat het vervelen. :D
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Begrijp ik het nu goed dat als je een wisselaandrijvingen hebt die het niet meer doet dat je die dan alsnog kan redden middels de overbrugging of moet je die overbrugging gelijk vanaf nieuw aanbrengen?
Ben benieuwd
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Hoi Gino,

Wisselaandrijvingen die het niet meer doen kun je door die overbrugging redden. Ik had er zelf ook een aantal die niet meer werkten.
Na deze overbruggingsoperatie doen ze het weer. Nooit zomaar weggooien. Ze zijn al kostbaar genoeg. Succes met de reparatie.

Groeten van,

Rob Oude Mulders
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Ok, goed om te weten.
Ik heb momenteel nog geen kapotte, tenminste, dat denk ik toch want ze zitten allemaal nog in de doos en liggen te wachten op montage.
Ben druk met het aanleggen van de ringleiding dus binnenkort zijn ze wel aan de beurt.
Ik vermoed dat de garantie wel vervalt als je die overbrugging maakt.
Dus vandaar mijn vraag, op die manier kan ik ermee aan de slag en als ze dan buiten de garantie periode alsnog weigeren kan ik dan de overbrugging solderen.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Gino

Wil je zekerheid, overbrug ze voordat je ze monteerd.
Wil je helemaal op zeker, verkoop ze en schaf servo's aan (ook veel goedkoper)

Mvg
Koos
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/4558.jpg
Heeft iemand ervaring met deze aandrijving? Viessmann 4558 voor C rails
Misschien een alternatief voor vastgelopen Ma aandrijvingen?
Gr. Arjan
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Arjan

Een alternatief van ? 29 - 34 per wissel?
Bv een DR4024 met 4 chinese servo's + bevestigingsmateriaal kost +/- ? 34,- = ? 8,50 per wissel
Ik heb nu 10 x DR4024 in gebruik, ik zou niet anders meer willen en reken zelf maar uit wat ik bespaart heb.

Mvg
Koos
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Goed alternatief, Koos. Ik kan alleen nu nog geen servos gebruiken omdat de baan (nog) niet vast ligt. Ik moet nog inbouw aandrijving gebruiken.
Jammer dat er ook een decoder bij de Viessmann zit, dat maakt het natuurlijk weer duurder. Terwijl ik al wisseldecoders heb.
Ik ga waarschijnlijk ook overbruggingen maken, er zijn nu al weer 2 andere weigerende wissels, terwijl het toch de zogenaamde verbeterde versie betreft. Inderdaad je blijft bezig...
Gr. Arjan
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Ik dacht dat er schakelingen bestaan waarbij je bij een gewone wisseldecoder toch servos kan gebruiken (soort servosturing). Ik heb het ooit ergens gezien. Kosten zou ik niet zo gauw weten.
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Misschien bedoel je dit hier ?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28639.msg498665#msg498665

ps. de schakeling kan nog iets anders/beter gebouwd worden, maar het blijft elektronica natuurlijk  :)
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Denkt niemand maar dan ook niemand eens aan GLÖCKNER (industriële) wisselaandrijvingen die werkelijk perfect al jaren lang bij mijzelf en bij mijn modelspoorvrienden hun werk doen ! Ze zijn bovendien in een handomdraai te monteren en werken ook in combinatie met allerlei soorten wisseldecoders. De prijs ligt afhankelijk van het type (2 types o.a. met een of twee extra schakelcontacten) rond de euro 11,- ! Het zijn zogenaamde klik-klak aandrijvingen ! Ideaal voor schaduwstations maar zeer zeker ook voor zichtbare baangedeelten, want niet iedereen vindt het noodzakelijk of boeiend om te zien dat wissels langzaam omgelegd worden.

M.v.g. Trix
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Wissel aandrijving MARKLIN
Komt ook nog de kosten van een decoder bij.
Mvg
Koos