Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Advies met betrekking tot rookgeneratoren M 37923 en M 37956

Gestart door Populier vrijdag 18 juli 2014, 21:42:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies met betrekking tot rookgeneratoren M 37923 en M 37956
Onlangs heb ik deze beide loks nieuw aangeschaft met de bedoeling in beide loks een rookgenerator te plaatsen. Bij de eerste lok die binnenkwam de M 37923 (BR 41) de rookgenerator geplaatst: geen rook. Oeps. Hoe kan dat. Is de (nieuwe) generator niet in orde? Deze weer los gehaald spanning erop: snel er weer eraf want hij stoomt als..... Terug in de kap. Staat het contactje goed, ja Veertje iets omhoog gebogen. Testen..neen. Staat er spanning op het veertje bij ingeschakelde F1 ..ja, dus decoder oke. Misschien een massa probleem? Schoorsteen voorzichtig met een vijltje en schuurpapier bewerkt. Niets. Lok retour verkoper: gaarne een lok met functionerende generator en testen voor verzending. Volgende dag komt de M 37956 aan. Rookgenerator erin niets.. Vervolgens heeft Wim (Nobody) aangeboden om ook naar de lok te kijken. Vervolgens stap voor stap geprobeerd het probleem te tackelen. Generator eruit: prima Spanning op veertje: ja massa generator in schoorsteen: schoongemaakt gemeten oke. Massa Kap aan onderstel: 1 boutje maakt de massaverbinding: gat van lak ontdaan massa gemeten oke. Contactje van generator nog iets verder verbogen en alles weer gemonteerd: geen rook. Uiteindelijk kwam Wim op het idee om de generator er uit te halen en de afstand te meten van bovenkant schoorsteen tot aan koperen veertje. Dit bleek ruim 2 mm meer te zijn dan de lengte van de generator. En dat is toch echt niet normaal. Het contactje van de generator bijna loodrecht naar beneden omgebogen en het koperen veertje bijna loodrecht naar boven gebogen: Kamer staat vol rook. Conclusie: ofwel Seuthe eh Marklin heeft de generatoren kleiner gemaakt hetgeen niet is aan te nemen dan wel is dit tijdens het ontwerp/productieproces niet naar voren gekomen. Inmiddels is de M 37923 weer terug uit Duitsland en wetende wat het probleem is rookt ook deze lok voortreffelijk.
Het advies is dus om bij problemen eerst in de lege schoorsteen de afstand tot het koperen veertje op te meten en te vergelijken met de lengte van de generator. Dan weet je hoever de veer cq. het contactje van de generator moet worden versteld om een goede rookpluim te krijgen!

groet en stoom ze
Hennie

ps. mocht dit niet op de juiste plaats staan dan gaarne verplaatsen.

groet Hennie
Re: Advies met betrekking tot rookgeneratoren M 37923 en M 37956
Hoi Hennie,

Ik heb ook de 37956 en had het rook probleem.
Heb het lipje in de loc iets naar boven gebogen en van de rookgenerator schuin (zoals ik altijd doe).
Daarna rookte de loc precies zoals het hoort.
Is dus blijkbaar een structureel probleem bij deze loc.
Maar gelukkig eenvoudig op te lossen.

Groeten,
Ton.
Re: Advies met betrekking tot rookgeneratoren M 37923 en M 37956
Dag Hennie.
Zo'n prachtige loc hoort natuurlijk ook te kunnen roken dus altijd jammer wanneer dit, na installatie rookgenerator, niet gelijk wil! 8o
Gelukkig heb je dit met hulp van Wim, het probleem gevonden en een oplossing gevonden.

In de loop der jaren zijn er al héél veel problemen met roken geweest maar dit probleem nog niet eerder gelezen of gezien.
Hopelijk kunnen velen hier weer van leren en krijgen we meer "rokende" locs te zien! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.