Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?

Gestart door Tony donderdag 17 juli 2014, 17:13:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Hallo !

Ik heb een Würtembergse c en BR 80 met 5* motor en schakelelektronica, waarbij je ook nog met potmetertjes de optreksnelheid en V-max kunt instellen.  Omdat ik nu (dankzij het forum) weet, dat blauwe oude trafo's en digitale loc's niet goed is vraag ik mij af , of dat met dit soort loc's ook het geval is.

Ben benieuwd....grtz Tony
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Het is om meerdere redenen af te raden om de blauwe trafo's nog te gebruiken. Deze trafo's zijn destijds ontwikkeld voor een netspanning van 220 Volt. Tegenwoordig staat er 230 Volt op het net, waardoor de uitgangsspanning van de blauwe trafo's hoger is komen te liggen dan bedoeld. Vooral bij de omschakelpuls is dat verschil van belang: een paar Volt extra is het verschil tussen rijden en roken. Daarnaast schiet de beveiliging van de oude trafo's naar huidige maatstaven tekort, ze zijn niet geaard en ook niet dubbel geïsoleerd. Tenslotte zijn ze ook nog oud en het zou best eens kunnen zijn dat de isolatiematerialen in het kastje al aardig verhard zijn en daardoor niet meer veilig. Ik heb er door de jaren heen meerdere onder handen gehad, waarvan bv. het netsnoer volledig vergaan was..... Voor een luttel bedrag koop je de nieuwe versie en is alles safe!
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Tony,
Er zijn blauwe trafo's geschikt voor 230 volt, herkenbaar op type plaatje en zij hebben schuif connectoren i.p.v. de bekende bus stekker.

De meerspanning is niet direct het probleem, van 220 naar 230 is 4,5% meer dus de uitgang schakelpuls is 1 volt hoger.
De kortsluit beveiliging werkt met de oude trafo met bi-metaal en schakelt in/uit/in/uit etc... waarbij door de manier van schakelen een iets hoger piekspanning ontstaat. het doorlopend in/uit schakelen is een hinderlijke eigenschap. DIT IS WEL FUNEST VOOR EEN AANTAL DIGITALE LOKS MET GELUID< DAT PIEK SPANNINGKJE.

Beschadigde net snoeren kan ook bij een nieuwe trafo ontstaan, dus altijd alert op zijn. Oudere trafo's waren vaak van origine met randaarde uitgevoerd, de dubbel geïsoleerde niet.

Een ander niet zo bekend risico is het bij meerder trafo's gebruik het mogelijk op transformeren, van trafo 1 ga je naar 18 volt; trafo 2 heb je per abuis parallel hier aan staan; netsnoer niet in stopcontact; je pakt de stekkerpootjes vast met resultaat het prikt in je vingers, er staat 220 volt op.
Cees
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?

Bedankt voor de antwoorden, heren !

Maar het ging mij eigenlijk om de 5* motor met regel-elektronica, die niet digitaal zijn, Zoals boven beschreven.
Kunnen die door de hogere spannings-puls kapot gaan ?

Ben benieuwd....grtz Tony
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Tony,
Nee, die elektronica heeft van dit geen last.
Cees
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Tony, ik zou het risico niet nemen. Er zitten "naald"pieken op de spanning die wel 3x de originele waarde aannemen. Je kan ze alleen zien met een scope.
De oudere modellen hadden daar geen last van; het enige wat er in zat was een relais. De nieuwe modellen met de electronika kunnen daar wel last van hebben als een van de kleine condensatortjes toevallig stuk is. Ineens is dan je lok ook overleden. Zijn de condensatortjes OK dan zal het niet zo'n vaart lopen. Maar wie kan zien wanneer zo een c-tje kapot is? Kortom geen risico nemen.

Groet Nico
Re: Blauwe trafo i.c.m. 5* motor met elektronica zoals in würt. C kan dat ?
Tony,
Je hebt electronica en electronica.
De versie die in jouw lok zit is ongevoelig voor dat soort inductie piekjes.
Je hebt ook electronica compenenten welke je volkomen geaard, polsband om, tafelblad geaard, geleidende pasta op je polsen gesmeerd, je ontladen; meten of je ontladen bent en geen statisch gevoelige kleding aan hebt, stel je voor dat je met je arm langs je lijf schuurt wordt al weer opgeladen, ook nog de stoel geaard, de verpakking van het component op het geaarde blad gelegd, dit alles allemaal gedaan hebben kon je rustig de chip uit de speciale verpakking nemen, niet bibberend!
In de buurt hiervan zit ook de geluids eprom.
Cees