Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin

Gestart door Treinengek Junior woensdag 16 juli 2014, 19:30:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Dit topic is een archieftopic geworden door de afbraak van deze baan, zie deze post .

Welkom in het topic van Modelbaan De Donder !
In dit topic zal ik foto's en filmpjes plaatsen van onze modelbaan, maar ook tips.

Geschiedenis

De gehele geschiedenis over onze modelbaan is te vinden op: https://sites.google.com/site/modelbaandedonder/de-geschiedenis
Maar in het kort komt het erop neer dat ik ondertussen de derde generatie modelbouwer ben. De treinbaan in zijn oorspronkelijke vorm was stukken kleiner. Het was eigenlijk een baan met 2 rondjes. En vormt nog steeds de kern van onze baan. Deze hebben we later uitgebouwd met een diorama (depot in een vitrinekast), een grote kermis, 2 extra steden, 2 extra bergen, meer platteland en een ander kolendepot met bijhorende Marklin koleninstallatie (kraan).

Ruimte


Alle ruimte die we hadden is nu volledig benut. We breken gaten in muren, doen deuren weg en bouwen in kasten om toch steeds weer uit te breiden. Een stukje onbenutte plaats op de werkbank ? Ook daar staat scenery op.
Het is voor ons heel moeilijk om onze baan proper te houden. Deze wordt namelijk zeer snel vuil omdat de baan niet in een knusse zolderkamer ligt, maar in een schuur. Deze wordt verwarmd met een (gesloten) houtvuur wat ook alweer het nodige vuil met zich meebrengt (rondvliegend as, roet etc.)

Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.
De schuur nog met het oude dak, dit is volledig verwoest door een hagelstorm. Ondertussen ligt er een nieuw dak op met verbeterde isolatie.

Besturing en vernieuwing

De besturing is begonnen met enkele trafo's, geheel analoog en alles op M-rails. Nadien zijn we stilaan volledig gedigitaliseerd. Eerst een 6021, daarna een CS1, de komst van decoders en C-rails. Ondertussen werken we met 1 CS2, 1 MS2, 1MS1 en een tablet met Rocrail. De 6021 wordt uitsluitend gebruikt op ons testspoor.

Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.
Ondertussen is de CS1 vervangen door een CS2 en is er een MS2 bijgekomen, maar het schakelbord is hetzelfde gebleven. Alhoewel er nu minder lege gaatjes zijn dan toen.

Later ga ik onze baan bespreken per deel met foto's, maar eerst:

Onze baan in cijfers


Voeding:
- 5 adapters (Voor afzonderlijke geluidsmodules of motoren die een speciale spanning nodig hebben.)
- 12 trafo's + 1 als 'test trafo'
- 1 gestabiliseerde labovoeding 12 V DC ('test trafo')
- 1 trafo (specifiek voor CS2)

Geluid:
- 4 Busch geluidsmodules
- 4 eigen geluidsmodules (sommige met gesplitste kanalen)
- 14 speakers
- 4 grote speakers voor omgevingsgeluid
- 1 subwoofer

Besturing en bewaking:
- 1 CS2
- 1 MS2
- 1 MS1
- 1 6021
- 105 schakelaars en drukknoppen (fysiek, dus zonder ons 'keyboard' van de CS2)
- 1 joystick
- 2 infrarood camera's
- 1 monitor
- 1 tablet met Rocrail

Beweging:
- 32 draaiende motoren (Zowel Faller als Marklin en DC motoren, draaiende Viessmann elementen meegerekend.)
- 8 servo's
- 12 Viessmann Emotion elementen (bewegende figuren, slagbomen,..., ex. seinen)
- 1 Brawa kabelbaan
- 1 draaischijf Marklin
- 1 kolenkraan Marklin (digitaal)
- 1 Marklin laadkraan (analoog)
- 3 Faller Car System parcours (We rijden analoog dus 1 auto per parcours)
- 1 zelfbouw vliegende ballon (vliegt heen en weer met onzichtbare ophanging)

Landschap en Scenery
- ? huizen en gebouwen
- 9 gemotoriseerde attracties (Met o.a. Pirat Instel, Flipper en Faller's eerste reuzenrad, helaas zonder bijhorende 'orgelwagen'.)
- 2 kleine bergen
- 2 grote bergen (waarin trein kan rijden)
- 7 rookgeneratoren in fabriekschoorstenen en huisjes
- +- 1000 figuren
- 1 locloods 3 deurs
- 1 locloods 1 deur
- 3 station's met 1 spoor
- 1 station met 2 sporen
- 1 hoofdstation met 3 sporen
- 0 schaduwstation (Helaas, plannen om onder de baan te gaan liggen klaar, ruimte is voorzien.)
- 2 afneembare stukken landschap (Zodat je midden in de baan staat.)

Hopelijk heb ik jullie met deze lijst getallen nieuwsgierig gemaakt.

Ik heb alvast enkele foto's en filmpjes:

Afneembaar deel van onze baan - Camping 'Busch' en platteland

Foto's van het grootste afneembaar deel van onze baan. Recent gekuist en opgeknapt door hagelstorm. Deze plaat kan aan de baan 'hangen' aangezien deze vast hangt met scharnieren. Je kunt dit deel dus 'open klappen'. (Daarom zie je soms ook zeer veel lijm, deze delen moeten meestal 'schuin hangen'. Overigens staat dit deel wat verder van de kijker en ziet die hier niks van.)

Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.
Re: Modelbaan De Donder
Hmmm een baan met veel elektronica, motoren, ...
Keep me posted please!

Groeten Dylan
Modelbaan De Donder - Uit de Oude Doos
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Modelbaan De Donder - Uit de Oude Doos
Ik zocht zonet op de pc van mijn pa naar enkele foto's van onze baan. Het er enkele van onze (verouderde) website. Aangezien veel delen van de foto's niet meer bestaan of veranderd zijn, noem ik het maar 'uit de Oude Doos'.


Onze grootste en oudste berg. Opgetrokken uit schoendozen en papier maché. Ondertussen zien onze bergen er 'professioneler' uit, maar deze maakt deel uit van het centraal middendeel dat werd gebouwd in (schatting) 2003. Hij is zeer moeilijk bereikbaar, daarom is het lastig om hem te onderhouden en geraakten we ook niet tot aan de berg met onze poster


Op deze foto zijn nog de oude M-rails te zien.


Het centrale deel van de baan. Op de achtergrond zie je de bouw van de 2 nieuwe steden. De twee grote 'gaten' in de baan zijn de huidige 'afneembare delen'. Op de voorgrond de oude trafo's en de 6021. Omdat de meeste van onze treinen nog analoog waren, kon geschakeld worden tussen analoog en digitaal bedrijf.


Ons hoofdstation met 3 sporen. Ondertussen is er zelfs al een geheel nieuw en groter stationsgebouw. Het overkapte perron is ook langer geworden. Op de voorgrond wegenwerken met een Viessmann poppetje en lichteffecten.


Hoofdstation met nieuw gebouw. De M-rails zijn vervangen door C-rails. De autobaan wordt vervangen zodat er met FCS kan worden gereden. (Een deel ligt nog open naast het station.)


Luchtfoto van het centrale middendeel met oude markt.




Wat gebeurd daar in dat huisje rechts vooraan ?


Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan De Donder
Hoi Maxim

Mooie reportage van jullie fantastische baan. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Momenteel is er een filmpje aan het renderen met mijn 'verbouwde' koekoeksklok en omgeving. Met kijkje achter de schermen !

Update:


Hier is het filmpje
Het hoger gelegen deel op dit filmpje is dus dat stuk van onze werkbank waar op gebouwd hebben.

Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan De Donder

Dit is erg leuk om te zien, Maxim !

Als je de digitale besturing weg denkt, stap je zo een 60er jaren baan binnen.
Heerlijk volgepropt met veel scene's en details.
Je zou eigenlijk een beter dak op het schuurtje moeten hebben.

Ben erg benieuwd naar het filmpje.

Grtz Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
@Tony
Zoals ik al geschreven heb ligt er ondertussen al een nieuw dak op hoor. Het nieuwe dak is van aluminium met onderaan isolatie eraan.

En gebaseerd op onze 'foto's uit de oude doos' ziet het er idd oud uit. Het middendeel is dat karakter al wat verloren door onze nieuwe markt, opknapping van het wegdek voor het FCS en we hebben zelfs enkele huizen vervangen. De rest van onze baan ziet er wat moderner uit.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan De Donder
Sorry Maxim !

Daar had ik een onderschrift bij de foto gemist (of gelijk weer vergeten op mijn oude dag).
Maar nieuwsgierig ben ik nog steeds  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder


Ondertussen even een filmpje gemaakt van groepje kinderen met een motor eronder die ik nog ergens liggen had. Dat hij half kapot was kwam net goed uit...
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan De Donder
Leuk filmpje Maxim van die dansende kinderen.

GR Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan De Donder
Wat fijn dat je de uitleg, met foto's, er ook gelijk hebt bijgedaan. :arrow: :thumbup:
Ziet er niet verkeerd uit.
Succes
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder


Alweer een nieuw filmpje. Dit keer weer wat meer reparatiewerk en een filmpje van m'n Gluckskoning verlicht met RGB LED's.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan De Donder
Al het elektronica gedeelte is het werk van mijn zoon (Maxim) ook het plaatsen van de figuurtjes, ik hou mij bezig met het bouwen.

Groeten,
Joeri
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Modelbaan De Donder
Erg leuk die bewegende figuren Maxim.
Dat maakt zo n kermis echt levendig. :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Leuk filmpje van de dansende kinderen. :thumbup:
Mooie baan hebben jullie waar je iedere keer andere details ziet. :P
Goede rol verdeling hebben jullie Maxim het technische gedeelte en Joeri lekker ontspannen bouwen.
Blijf dit zeker volgen. :P
Re: Modelbaan De Donder
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Modelbaan De Donder
Hoi Maxim en Joeri.
Erg leuk om te zien dat er al meerdere generaties aan deze baan aan het bouwen zijn! :thumbup:
Ziet er erg leuk uit en zelfs de jaren van bouwen zijn op de baan terug te zien, ook alle nieuwe toevoegingen zijn erg leuk op (en in) de baan verwerkt en aan de detaillering is veel aandacht besteed.

Zo'n schuur is een prachtige en grote ruimte voor een treinbaan, zelf heb ik dit nooit willen doen omdat het Nederlands klimaat niet zo geschikt is maar blijkbaar is dit in België niet veel anders! 8o :D
Ook wil de Nederlandse verzekering weleens moeilijk doen bij schade in een vrijstaande schuur maar gelukkig hebben ze dit bij jullie goed opegelost! :thumbup:

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan De Donder

Genoten van de filmpjes, heren  :thumbup:
Alleen het kermis-geluid ontbreekt nog, maar dat komt ook nog wel goed....

Grtz Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
@Tony

We hebben een Kermis module van Busch onder de baan zitten. Samen met een geluidsmodule die zorgt voor het spookhuisgeluid en muziek bij m'n dansers op het pavilion. Aan geluid geen gebrek dus !  :D Alleen op de filmpjes hoor je enkel het tikken van m'n faller motor...
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Modelbaan De Donder
Prachtig!
Van dit soort foto's en filmpjes kan ik nou echt genieten.
Ik blijf je even volgen.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Ik heb nog enkele foto'tjes gevonden die ik nog even wou posten. De foto met de ballon is genomen toen we het nieuwe dak hebben gelegd, deze is dus zeer speciaal. (Is ook wat overbelicht, werk ik nog wel bij.)













Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Tijd om het stof van dit topic te blazen.

Hieronder vinden jullie twee filmpjes van onze kermisattracties 'schommelbootjes' en 'Flipper'. Deze attracties zijn onlangs in ere hersteld sinds de hagelschade. We zijn nogsteeds bezig om onze baan op orde te krijgen.



Re: Modelbaan De Donder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Donder
Hoi Maxim,

Leuk dat je de kermis attracties weer aan de praat hebt gekregen, de eerste doet mij denken aan een Hully Gully  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2018

offline
Re: Modelbaan De Donder
Er is nog veel te herstellen, de hagelschade was veel groter dan eerst gedacht
Re: Modelbaan De Donder
peterke33
gast

Re: Modelbaan De Donder
Maxim,

Ik zal je draadje eens rustig doorlezen, ziet er allemaal top uit hoor. en bezoekje zal zeker eens passen, dan kunnen we eens rustig babbelen en dingen delen.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Laatst nog een rondgereden met deze prachtige Franse stoomlok. Het is helaas een Delta-loc, maar dat doet niks af aan het uiterlijk!



Re: Modelbaan De Donder
peterke33
gast

Re: Modelbaan De Donder
mooie loc maxim, veel plezier er mee  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Maxim. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan De Donder
Een delta ga je die ombouwen met geluid?
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan De Donder

Mooi hoor, Maxim  :thumbup:

Met Delta is nix mis, nog nooit problemen mee gehad  ;)

Grtz Tony
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
@Tony Met Delta is inderdaad niks mis, op gebied van betrouwbaarheid. Maar de rijkwaliteit laat het toch wel afweten. Ook al is er een beperkte motorregeling, krappe bochten en klimmen blijft voor sterke vertraging zorgen.

@Johnny Voorlopig doen we eerst de analoge, als die allemaal digitaal zijn kunnen we beginnen met het opknappen van de delta's. De eerste die daarvoor in aanmerking zal komen is de 37159. Aangezien we daar mooie Russische omroepen voor gevonden hebben. Zo wordt die trein nog unieker. Maar dat is toekomstmuziek. Eerst de 3003 ombouwen met sound en m'n diesel repareren.

Bedankt voor de reacties!
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Modelbaan De Donder
 :thumbup:
Re: Modelbaan De Donder
Citaat van: Treinengek Junior op donderdag 19 november 2015, 13:42:41
Voorlopig doen we eerst de analoge, als die allemaal digitaal zijn kunnen we beginnen met het opknappen van de delta's. De eerste die daarvoor in aanmerking zal komen is de 37159.
De 37159 heeft toch geen Delta decoder? Volgens mij(n bescheiden mening)  zit er een 6090x decoder in.
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder
Dat klopt Wim! Foutje van mijn kant, ik dacht dat er een Delta-decoder in zat. Toch zal deze decoder er vroeg of laat ook moeten aan geloven.  >:-D
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Modelbaan De Donder
Donders! Dit gaan ik volgen! Dit ziet er zeer interessant uit, en vormt ook inspiratie voor mijn aankleding!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Re: Modelbaan De Donder
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Modelbaan De Donder
Hallo Maxim,
leuke vorderingen weer, vooral de filmpjes van de kermisattracties zijn erg goed gelukt.
Re: Modelbaan De Donder - Een terugblik
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Modelbaan De Donder - Een terugblik
Zo zo, wat een hoop stof op dit topic!
Ik merk zelfs dat de foto's net meer werken.

Zoals sommigen wel weten zijn we ondertussen verhuist en hebben we nu een veel grotere ruimte. Daarom behoort deze baan definitief tot het verleden. Ze heeft uiteindelijk ongeveer 15 jaar mogen dienen als 1 van de mooiste punten uit mijn jeugd. Er zal een nieuw topic gemaakt worden voor de nieuwe baan in opbouw.

In de bijlage vinden jullie nog een treurige voor en na foto van onze baan bij de afbraak.

Hieronder ook nog een compilatie van filmpjes die ik maakte van wijlen de vorige baan:  :P



En voor de fotoliefhebbers:


Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Hoi Maxim,

Altijd jammer als een mooie baan uit elkaar gehaald wordt, succes met de opbouw van je nieuwe baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
 :) Ik kan het me niet voorstellen dat ik mijn baan zou moeten afbreken ....is inderdaad een stuk van je leven .

Maar zo ik kan lezen heb je nu een grotere ruimte ter beschikking ... veel succes bij de weeropbouw .

Mvg Freddy
Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
Heb zijn toekomstige treinkamer gezien, dat is en word de walhalla van een treinkamer zo groot en mooi.  8) 8o
Re: Modelbaan De Donder - Na 15 jaar dienst de sloophamer erin
We hebben al onze fotoalbums nog eens samen gelegd, en een leuke terugblik op deze baan samengesteld. Geniet ervan!

https://www.facebook.com/pg/modelspoorbanendedonder/photos/?tab=album&album_id=2310954558973647