Dit topic is een archieftopic geworden door de afbraak van deze baan, zie deze post .Welkom in het topic van Modelbaan De Donder !
In dit topic zal ik foto's en filmpjes plaatsen van onze modelbaan, maar ook tips.
GeschiedenisDe gehele geschiedenis over onze modelbaan is te vinden op:
https://sites.google.com/site/modelbaandedonder/de-geschiedenisMaar in het kort komt het erop neer dat ik ondertussen de derde generatie modelbouwer ben. De treinbaan in zijn oorspronkelijke vorm was stukken kleiner. Het was eigenlijk een baan met 2 rondjes. En vormt nog steeds de kern van onze baan. Deze hebben we later uitgebouwd met een diorama (depot in een vitrinekast), een grote kermis, 2 extra steden, 2 extra bergen, meer platteland en een ander kolendepot met bijhorende Marklin koleninstallatie (kraan).
RuimteAlle ruimte die we hadden is nu volledig benut. We breken gaten in muren, doen deuren weg en bouwen in kasten om toch steeds weer uit te breiden. Een stukje onbenutte plaats op de werkbank ? Ook daar staat scenery op.
Het is voor ons heel moeilijk om onze baan proper te houden. Deze wordt namelijk zeer snel vuil omdat de baan niet in een knusse zolderkamer ligt, maar in een schuur. Deze wordt verwarmd met een (gesloten) houtvuur wat ook alweer het nodige vuil met zich meebrengt (rondvliegend as, roet etc.)
Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.De schuur nog met het oude dak, dit is volledig verwoest door een hagelstorm. Ondertussen ligt er een nieuw dak op met verbeterde isolatie.Besturing en vernieuwingDe besturing is begonnen met enkele trafo's, geheel analoog en alles op M-rails. Nadien zijn we stilaan volledig gedigitaliseerd. Eerst een 6021, daarna een CS1, de komst van decoders en C-rails. Ondertussen werken we met 1 CS2, 1 MS2, 1MS1 en een tablet met Rocrail. De 6021 wordt uitsluitend gebruikt op ons testspoor.
Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.Ondertussen is de CS1 vervangen door een CS2 en is er een MS2 bijgekomen, maar het schakelbord is hetzelfde gebleven. Alhoewel er nu minder lege gaatjes zijn dan toen.Later ga ik onze baan bespreken per deel met foto's, maar eerst:
Onze baan in cijfersVoeding:
- 5 adapters (Voor afzonderlijke geluidsmodules of motoren die een speciale spanning nodig hebben.)
- 12 trafo's + 1 als 'test trafo'
- 1 gestabiliseerde labovoeding 12 V DC ('test trafo')
- 1 trafo (specifiek voor CS2)
Geluid:
- 4 Busch geluidsmodules
- 4 eigen geluidsmodules (sommige met gesplitste kanalen)
- 14 speakers
- 4 grote speakers voor omgevingsgeluid
- 1 subwoofer
Besturing en bewaking:
- 1 CS2
- 1 MS2
- 1 MS1
- 1 6021
- 105 schakelaars en drukknoppen (fysiek, dus zonder ons 'keyboard' van de CS2)
- 1 joystick
- 2 infrarood camera's
- 1 monitor
- 1 tablet met Rocrail
Beweging:
- 32 draaiende motoren (Zowel Faller als Marklin en DC motoren, draaiende Viessmann elementen meegerekend.)
- 8 servo's
- 12 Viessmann Emotion elementen (bewegende figuren, slagbomen,..., ex. seinen)
- 1 Brawa kabelbaan
- 1 draaischijf Marklin
- 1 kolenkraan Marklin (digitaal)
- 1 Marklin laadkraan (analoog)
- 3 Faller Car System parcours (We rijden analoog dus 1 auto per parcours)
- 1 zelfbouw vliegende ballon (vliegt heen en weer met onzichtbare ophanging)
Landschap en Scenery
- ? huizen en gebouwen
- 9 gemotoriseerde attracties (Met o.a. Pirat Instel, Flipper en Faller's eerste reuzenrad, helaas zonder bijhorende 'orgelwagen'.)
- 2 kleine bergen
- 2 grote bergen (waarin trein kan rijden)
- 7 rookgeneratoren in fabriekschoorstenen en huisjes
- +- 1000 figuren
- 1 locloods 3 deurs
- 1 locloods 1 deur
- 3 station's met 1 spoor
- 1 station met 2 sporen
- 1 hoofdstation met 3 sporen
- 0 schaduwstation (Helaas, plannen om onder de baan te gaan liggen klaar, ruimte is voorzien.)
- 2 afneembare stukken landschap (Zodat je midden in de baan staat.)
Hopelijk heb ik jullie met deze lijst getallen nieuwsgierig gemaakt.
Ik heb alvast enkele foto's en filmpjes:
Afneembaar deel van onze baan - Camping 'Busch' en platteland
Foto's van het grootste afneembaar deel van onze baan. Recent gekuist en opgeknapt door hagelstorm. Deze plaat kan aan de baan 'hangen' aangezien deze vast hangt met scharnieren. Je kunt dit deel dus 'open klappen'. (Daarom zie je soms ook zeer veel lijm, deze delen moeten meestal 'schuin hangen'. Overigens staat dit deel wat verder van de kijker en ziet die hier niks van.)
Foto niet meer beschikbaar bij Photobucket.