Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Opbouw nieuwe baan

Gestart door PietG vrijdag 04 juli 2014, 11:39:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Opbouw nieuwe baan
Baan ontwerp.

Bij het maken van onderstaand baanontwerp ben ik uitgegaan van de onderstaande criteria
?   Nederlands landschap
?   Realistische exploitatie van het spoor
?   Mogelijkheid om zowel hedendaags als historisch materieel te laten rijden

De ruimte die ik beschikbaar heb is maximaal een L vorm waarbij de lange poot 3 meter lang en de korte poot 2,20 meter lang is. De breedte van de lange poot is 1 meter en de korte poot is 70 cm breed. Omdat ik wil dat de baan bij een eventuele verhuizing mee genomen kan worden kies ik voor een modulaire opbouw. Het idee is om de modules te maken in een bak vorm waarbij op de bodem het schaduw station komt en bovenop het zichtbare spoor op stroken hout. Hiervoor maak ik dan 6 modules van 50 cm x 1 meter en twee modules van 60 cm x 70 cm. Tussen de sporen wil ik dan landschap panelen maken die afneembaar zijn zodat het schaduw station bereikbaar blijft.
Als thema dacht ik aan een museum spoor vanuit uit een kopstation naar een klein dorpje. Vanuit een schaduw station kan er dan regulier reizigers verkeer zijn naar het kopstation voor het vervoer van de toeristen. Hieronder het baan plan zoals ik dit in gedachten had. Wat vinden jullie er van? Ben ik nog iets vergeten of heeft er iemand nog aanvullingen?

Vriendelijke groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo Piet,

Je mist een wisselpaar van het meest linkse stationsspoort naar het middelste stationsspoor. Tegenovergesteld aan het wisselpaar dat er momenteel al zit.

Groetjes,

Roger
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo Piet,

Citaat van: PietG op vrijdag 04 juli 2014, 11:39:56
Omdat ik wil dat de baan bij een eventuele verhuizing mee genomen kan worden kies ik voor een modulaire opbouw.

Verstandig.

Citaat van: PietG op vrijdag 04 juli 2014, 11:39:56
Als thema dacht ik aan een museum spoor vanuit uit een kopstation naar een klein dorpje. Vanuit een schaduw station kan er dan regulier reizigers verkeer zijn naar het kopstation voor het vervoer van de toeristen. H

Een leuk thema. Daar kan je wel iets mee.

Citaat van: Chimeara op vrijdag 04 juli 2014, 22:47:38
Je mist een wisselpaar van het meest linkse stationsspoort naar het middelste stationsspoor. Tegenovergesteld aan het wisselpaar dat er momenteel al zit.

Zou ik niet echt doen. Dan heb je totaal geen ruimte meer voor een wat ruimer perron. Je zal het linkerspoor vooral gebruiken als binnenkomst spoor voor de moderne treinen (trekduw / moderne treinstellen). Ik zou nog wel wat de sporen wat uit elkaar trekken zodat je meer ruimte krijgt voor de perrons. Daarnaast zou ik een uithaalspoor bij het rechterspoor van het kopstation maken. Dan heb je wat meer rangeer mogelijkheden op het kopstation.

Groet Ronald.
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo Ronald,

Heb het plan aangepast en een uithaal spoor toegevoegd. de twee rechter sporen liggen ook iets verder uit elkaar. Wel heb ik de overloop wissels anders gelegd want anders werd het meest rechter spoor wel erg kort.

@ Roger ik heb om de reden die ook Ronald aangaf geen wisselpaar aangebracht in het linker spoor dit was dus een bewuste keuze.

Groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Ziet er goed uit.

Wil je nog wat doen aan de sporen bij het museum-station? Het ziet er leuk uit maar daar wat sporen erbij zodat er wat opgesteld kan worden zou ook niet mis zijn. Eventueel met een klein lokdepot / lokloods.  Je kan de twee stations mooi scheiden door over de bakken een scheiding te maken door middel van een bomenrij / bosje en eventueel een heuvel.

Groet Ronald.
Re: Opbouw nieuwe baan
marklinmanus
gast

Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo Piet,
Mag ik vragen waarom je geen keerlus gebruikt in je schaduwstation.
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo,

Voor wat betreft het schaduwstation als ik daar een keerlus in wil hebben, dan is dat in de ruimte 3 meter bij 1 meter best mogelijk maar omdat ik het geheel in modules wil opbouwen kom in de problemen je krijgt dan namelijk wissels op de overgangen van de module bakken en dat is niet wenselijk. Omdat er toch alleen met modern trek-duw materieel gereden gaat worden vanuit het schaduw station zie ik hier maar van af.

Ga nog even kijken of ik nog wat kan doen met de opmerking van Ronald om extra sporen te maken bij het museum station.

Groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo Piet !

Als het station linksonder tegen de muur komt, zou ik de sporen meer naar rechts buigen, heb je wat meer plek.

Grtz Tony
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hallo,

Het "museum station" wat aangepast met een extra uithaal spoor aan de rechter kant en een extra spoor op de draaischijf. Hier kan dan ook een kleine lokloods geplaatst worden.

Groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hi Piet,

Het principe van een BW is economisch onderbouwd. Een loc die de loods in wil of die alleen moet worden gedraaid mag niet gehinderd worden door een loc die kolen of water aan het innemen is.

groet
Harald
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Harald,

Ik dacht aan zo iets dergelijks. moet ook niet te uitgebreid worden

groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hi

Voorbeeld

groet
Harald
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Harald,

Ik ken dit soort voorbeelden van Duitse BW's ook wel. Echter op een kleine modelbaan naar Nederlands voorbeeld moet je zoiets niet willen dan kijk ik liever naar het sporen plan van bijvoorbeeld de Museum buurtspoorweg in Haaksbergen.

Groeten,
Piet
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Hi Piet,

Wist niet dat je Ned. rijdt.
Heb erg veel documentatie ook over Ned. BW's  zal eens zoeken.

Groet
Harald
Re: Opbouw nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Opbouw nieuwe baan
Harald,

Ik begreep al dat je dat niet wist. In de eerste post staan de criteria die ik mezelf heb gesteld voor dit ontwerp. Wil het baanontwerp vooral eenvoudig houden zodat je ook nog het een en ander aan scenery kan doen.

Groeten,
Piet