Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Paar vragen over het beginnen

Gestart door 2jesper2 maandag 14 juli 2014, 19:42:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Paar vragen over het beginnen
Hey leden van 3rail,
ik ben nieuw op dit forum omdat ik graag wil beginnen met H0.

Mijn vragen:
1. Weet je een goede beginners set/raad je een starters set aan?
2. Wat heb ik nodig om mobile station op een spoor aan te sluiten?
3. Waar kan ik spullen halen voor modeltreinen (zwolle)
4. Is 55 x 130 cm groot genoeg voor een beginner?

Jesper
Re: Paar vragen over het beginnen
Hoi Jesper,

Welkom op het forum.
In Zwolle zit De Wit Hobby en Techniek, korte smeden 3
Wat betreft het formaat, moet je toch wel denken aan minimaal 80 bij 120.
Het beste kun je kijken voor een startsetje met een mobile station erbij.
Neem eens een kijkje in de winkel of op www.marklin.nl om te zien welke startsets er zo'n beetje zijn.

Groeten,
Ton.
Re: Paar vragen over het beginnen
Hey, bedankt voor je reactie,

Ik zal eens kijken naar een startset met mobile station.
//Deze heb ik gevonden:

Deze vind ik zeer mooi

Nou heb ik nog een vraag:
Wat is een schaduwstation?

En heb je misschien dingen waar ik over moet nadenken?
Re: Paar vragen over het beginnen
Een schaduwstation is meestal een station dat uit het zicht ligt.
Een niveau of meer lager dan je zichtbare baan.
Is zeg maar een parkeerplaats voor de treinen die (tijdelijk) niet rijden.

Dingen waar je over moet nadenken, zijn:
- wat voor baan wil je?
- wat voor thema wil je?
Om er even een paar te noemen.

Groeten,
Ton.
Re: Paar vragen over het beginnen
Met wat voor baan bedoel je denk ik tijdperk?
En thema wat voor landschap ik er in doe?

Eerst dacht ik aan een woestijnlandschap, maar dat is zo saai, en het zijn geen elektrische treinen (neem ik aan)
Maar nu wil ik een mooi landschap met kleine bergjes en water en veel natuur natuurlijk ook met een station

En ik wil graag tijdperk V en VI

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, het hoe en waarom lees je hier.
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Welkom op het forum, Jesper !

Als ik jou was, keek ik eerst eens een week of wat rond op het forum hier.
Ook kun je eens naar de bibliotheek gaan en daar in de leeszaal een jaargang railhobby doorneuzen.
Kost allemaal niks en je wordt vanzelf wijzer.

Als je dan hier in de tussentijd de vragen stelt, die in je opborrelen ga je meer en meer een idee krijgen van wat je wil gaan doen in deze hobby.

Trouwens, misschien is er in Zwolle wel een treinenclub. Ga daar dan eens kijken.

Veel succes gewenst, Tony
Re: Paar vragen over het beginnen
ik heb een club gevonden, zal eens contact opnemen of ik eens mag komen kijken.

ook wil ik de 29350 kopen van marklin, daar zit mobile station bij en een mooi treinstel.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, het hoe en waarom lees je hier.
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Welkom Jesper.

De 29350 is een leuke startset heb hem zelf ook. :thumbup:
Rijd erg mooi ben er nog steeds erg blij mee. :P
Ondertussen aardig wat spul verzameld maar deze is toch mijn eerste loc dus blijft hij speciaal. :thumbup: :thumbup:
Re: Paar vragen over het beginnen
Nu heb ik nog een vraag.
Wat zijn bezetmelders en wat zijn schakeldecoders

Ik denk dat bezetmelders melden dat er bijv een trein op een station stil staat en dan een sein op rood laat staan, en als de trein niet meer op station staat dat het sein dan groen staat?

van Schakeldecoders zou ik geen idee hebben
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Zonder gekheid, ik heb een vraag aan jouw :mrgreen:

Al eens in onze schitterende wiki gekeken? Die staat bomvol informatie voor beginners.

En ook bij de buren op Beneluxspoor is een schitterende Encyclopedie

Ik raad je aan om eerst eens flink te gaan lezen en wat basiskennis op te doen. Om meteen je vragen te beantwoorden wat een bezetmelder is en schakel decoders zijn zie je zo meteen door de bomen het bos niet meer omdat je basiskennis gaat missen.

Het klinkt hard, maar het is een goed bedoeld advies.  ;)
Re: Paar vragen over het beginnen
Jesper

Ja inderdaad heel veel lezen dan kun je zowiezo al veel vragen uitschakelen.
Deze hobby is veelomvattend.
Ik ben zelf reeds een 20 tal jaren bezig met treintjes en ben nog niet op de hoogte van alles.
Re: Paar vragen over het beginnen
Citaat van: Wijbe op maandag 14 juli 2014, 22:28:17
Zonder gekheid, ik heb een vraag aan jouw :mrgreen:

Al eens in onze schitterende wiki gekeken? Die staat bomvol informatie voor beginners.

En ook bij de buren op Beneluxspoor is een schitterende Encyclopedie

Ik raad je aan om eerst eens flink te gaan lezen en wat basiskennis op te doen. Om meteen je vragen te beantwoorden wat een bezetmelder is en schakel decoders zijn zie je zo meteen door de bomen het bos niet meer omdat je basiskennis gaat missen.

Het klinkt hard, maar het is een goed bedoeld advies.  ;)

Bedankt, ik wist niet dat dit bestond  :oops:

Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Hi Jesper !

Als je handen nu al jeuken, zou je eens kunnen kijken , hoeveel plaats je ter beschikking hebt, om je baan te bouwen.
Dat is van grote invloed op wat je kunt maken (of juist niet).
Het is ook goed om te weten hoeveel geld je er aan uit kunt geven en wat alles zo'n beetje kost.
Je kunt wel grote plannen maken, maar als het drie jaar duurt, voordat je de rails met toebehoren bij elkaar gespaard hebt, is de lol er snel af. Een erg eenvoudig klein baantje kan ook gauw gaan vervelen.

Kortom, bereid je rustig voor en trek dan je plan.
Voorlopig zal het zo zijn, dat ieder antwoord op een vraag van je , weer een heel stel nieuwe vragen oproept.

Grtz Tony
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Hoi Jesper,

Waarom neem je gewoon niet lekker de tijd om eens goed te lezen en op beurzen te kijken zoals Eurospoor bijvoorbeeld.

Daar zie je dan veel banen en je ziet ook, hoeveel tijd het je gaat kosten, maar laat dat je niet ontmoedigen.
Als je het rustig aanpakt en niet te groots opzet, dan kom je ook niet in de knoei met dingen die niet werken, of niet goed zijn aangesloten.

Stap voor stap werkt beter, want als ik je nu een antwoord geef op je vraag "Bezetmelding" dan ben je na de eerste zin al de weg kwijt.
Niet dat je het niet begrijpt, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dat het verwarrend kan werken voor een beginner ;)

Een startset is een goed begin, en de dingen als bezetmelding komen meestal toch later pas aan de orde.
Leer eerst maar eens een lok te besturen met een MS 2, en je ziet dan ook met de opbouw hoe het een en ander werkt.

Het zal zeker nog de nodige vragen van jouw kant opleveren, en men moet zich ook realiseren dat als er een beginneling zich aanmeld, die niet altijd op de hoogte is van de bronnen van anderen.

Immers hebben de meeste forummers er ook een aantal jaren over gedaan, om deze info uit de mouw te schudden.

Succes met de hobby en bij een club kijken is zeker een goede optie, alleen weet ik niet zeker of de club in Zwolle ook Märklinbanen heeft.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Paar vragen over het beginnen
Bedankt voor je reactie, ik ga eerst op het forum rondneuzen en zowiso naar de club toe. daarna zie ik het wel weer.

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, het hoe en waarom lees je hier.
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Hou ook de bereikbaarheid in de gaten Jesper,
dat wil zeggen breedte en hoogte van de tafel je krijgt onherroepelijk
storingen en dan is het heel makkelijk als je er fatsoenlijk bij kan.
Vaak wordt er te groot begonnen en ik spreek uit ervaring.
Dan is het opbouwen en afbreken enzv.
Succes.

Mvg Frans
Re: Paar vragen over het beginnen
Ik wil overgaan op Schaal: N
gewoon omdat ik hier weinig ruimte heb.

Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar een N setje
ik kan maar geen setjes vinden met rails, besturing, en een loc (digitaal)

Re: Paar vragen over het beginnen
Kijk eens op www.trix.nl en dan kiezen voor Producten.
Staan een aantal startsets op als neuheit.

Groeten,
Ton.
Re: Paar vragen over het beginnen
Citaat van: 2jesper2 op woensdag 16 juli 2014, 22:13:59
Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar een N setje
ik kan maar geen setjes vinden met rails, besturing, en een loc (digitaal)

Uhm... Waar kijk je dan op welke websites? Volgens mij brengen alle grote fabrikanten zoals Trix, Fleischmann, Roco (?) nog steeds veel beginsets voor N uit... Dus ook alle "grote" leveranciers en winkels hebben genoeg startsets voor N....

Een welgemeend advies: Stap eens een modelspoorwinkel binnen. Ga daar eens kijken. Dan kan je vast een leuk setje vinden. Een modeltrein vasthouden is nog wat anders dan zo achter het scherm iets zien.

Groet Ronald.
Re: Paar vragen over het beginnen
Bij Fleischmann barst het van de startsetjes, analoog of vaak ook met een multimuis.

http://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-1-4-0-0-001001/products.html



Gr, Ben.
Re: Paar vragen over het beginnen
Bedankt dit zocht ik,
maar wat duur zijn die rail sets zeg!!!
http://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-1-1-0-0-005001_105/products.html
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Hi Jesper !

N-spoor is niet goedkoper omdat het kleiner is.
Tweedehands is het aanbod ook niet zo groot.
Ik zou mijn keuze nog maar eens goed overwegen, als ik jou was.
Je hebt nu misschien nog niet veel plaats, maar later waarschijnlijk wel .

En een baan hoeft niet groot te zijn, om er plezier aan te beleven.
Je zou er met die jongens van de spoorclub over kunnen praten. Ga er een paar keer naartoe, word eventueel lid.

Kortom, neus wat maandjes rond, stel je vragen en maak dan je keuze pas. Ik ken een N-spoorder die overgestapt is op spoor I ( 1:32) !
Ik weet bijvoorbeeld voor mijzelf heel goed , waarom ik Märklin rijdt.

Grtz Tony
Re: Paar vragen over het beginnen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Citaat van: 2jesper2 op donderdag 17 juli 2014, 11:14:54
Bedankt dit zocht ik,
maar wat duur zijn die rail sets zeg!!!
Hoi Jesper,

Als je die setjes al duur vindt, zou ik ook maar niet aan N-spoor beginnen.

Voor alles kan je een budget maken zo ook voor een modeltrein, maar hoe zit het met baantjes?

Als je daar geld mee verdient, heb je ook wat meer te besteden als 16 jarige.

Heb je al een budget?

Dan zou ik eerst goed rondkijken, en niet alleen bij de nieuwe dingen ;)

Er zijn namelijk zat mensen die overstappen op een andere schaal, en van de vorige setjes af willen.

Begin ook niet met te groot materieel, immers je baanafmeting zal dat ook niet zijn.

Ooit woon je op jezelf, en dan zit je mogelijk nog krapper, of mogelijk iets wijder :D

Dan is er eventueel wat meer ruimte voor een modelbaan, en mogelijk tref je een vrouw die dat goed vindt >:-D

Maar dat is teveel toekomst muziek voor deze keer, en we moeten vandaag leven.

Mijn advies luid gewoon de tijd nemen, je goed laten informeren, kijken bij clubs (eventueel lid worden), en blijf gewoon vragen stellen.

Het kan best zijn dat je twijfelt, want welke beginner had daar nu geen last van? ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Paar vragen over het beginnen
Ik heb nog een vraag, bestaat er iets dat je je baan aan kan sluiten op de pc (voor koploper of itrain) dat ong ?20-50 kost?
Re: Paar vragen over het beginnen
Hallo Jesper,

Ja, DDW in combinatie met o.a. Koploper.
Verder heb je nodig een PC met RS232, een interface bestaande uit een transistor en 2 weerstanden, een Delta Control als booster plus een trafo om de te voeden.

DDW zie: http://home.snafu.de/mgrafe/


Mvg,
Peter
Re: Paar vragen over het beginnen
Citaat van: 2jesper2 op donderdag 17 juli 2014, 16:05:05
Ik heb nog een vraag, bestaat er iets dat je je baan aan kan sluiten op de pc (voor koploper of itrain) dat ong ?20-50 kost?

Wat peter al aangaf.... moet je aan de zelfbouw... Dat moet je ook leuk vinden en willen :)

Het kan iets makkelijker maar moet je wel een goede keuze maken qua centrale. Je neemt dan een multimaus. Als je uitgespeelt bent met de multimaus kan je een S88XpressNetLi bij Rosoft bestellen. Dit printje, iets van 40 euro, sluit je aan op de multimausversterker en aansluiten op de computer met een "USB naar Serieel" en je kan je baan met computer besturen. Maar dan ben je er nog niet.... Neem maar eens een kijkje op deze webpagina: treinbesturingssoftware. Het gaat je veel tijd (en ook geld meer dan de 50 euro die je nu denkt uit te geven)

Groet Ronald.
Re: Paar vragen over het beginnen
Ik zag ook ergens dat je een kastje had om van analoog naar digitaal te gaan klopt dit?
Re: Paar vragen over het beginnen
Dat wil je niet.... Of je rijdt digitaal of analoog op een baan. Niet een "overdracht-baanvak" gaan gebruiken. Je gaat geheid een keer de fout in om een analoge lok op het digitale deel te zetten.

Groet Ronald.
Re: Paar vragen over het beginnen
Ik heb dus net een H0 setje van marktplaats gekocht, maar daar zat dit bij:


hoe kan ik hem laten bewegen?
Re: Paar vragen over het beginnen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
De brug kun je bewegen met behulp van de zwarte hendel.
Het kan zijn dat het mechaniek stuk is, want het al bijna een antiek stukje Lima/Hema.
De trein stopt niet automatisch.

John
Re: Paar vragen over het beginnen
Ja oke, maar ik dacht er zit een kabel bij??

Anyway, andere vraag
Ik heb dus een analoog spoor nu zit ik met dit:


Ik weet dat je bezetmelders nodig bent, maar wat nog meer? is er een schema voor?

dit heb ik wel gevonden, maar is dit wat ik zoek?
ik heb 2 rails

http://wiki.3rail.nl/index.php/Onderbreking_en_bezetmelding
Re: Paar vragen over het beginnen
Als ik naar die brug kijk, dan lijkt het alsof er toch iets van mechanische schakeling in zit.
Stand van brug kan stukje spoor stroomloos maken of niet.

Groeten,
Ton.
Re: Paar vragen over het beginnen
Citaat van: 2jesper2 op woensdag 23 juli 2014, 19:35:35
Ik heb dus een analoog spoor nu zit ik met dit:

Citaat van: 2jesper2 op woensdag 23 juli 2014, 19:35:35
Ik weet dat je bezetmelders nodig bent, maar wat nog meer? is er een schema voor?

Nee het spul in de link heb je niet nodig als je analoog rijdt. Ik weet niet waar je die onzin vandaan hebt. En geloof niet iedereen die roept: Heb je een PC voor nodig. Met analoog heb je dat allemaal niet nodig! Met een paar schakelaars en relais kom je heel ver en dan nog wat stukjes spoor zonder spanning te zetten.

Dus dan is het met een schakelaar het sein op rood zetten en een stuk spoor zonder spanning zetten. Zet je de schakelaar om dan zet je het sein op groen en spanning op het spoor waardoor de trein terug kan rijden. Het stuk spoor spanningsloos maken kan je doen door een spoorstaaf met plastic-raillasjes te isoleren. Je kan eens kijken op de website van modeltreinbaan: Wissels en seinen of bij het buurforum: Aansluitschema wissels

Citaat van: 2jesper2 op woensdag 23 juli 2014, 19:35:35
ik heb 2 rails

Natuurlijk heb je 2-rails.... ;)  :D Alleen sommige mensen blijven last houden van puistjes tussen de twee spoorstaven  ;) :D

Groet Ronald.
Re: Paar vragen over het beginnen
Wil Tweeendrie
gast

Re: Paar vragen over het beginnen
Even off-topic,

Voor mijn puber-puisten ben ik naar de dermatoloog geweest, maar met die huidige puisten ben ik nog steeds dolblij. :-)

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Paar vragen over het beginnen
Hoe sluit ik deze ontkoppel rails aan?
http://prntscr.com/46iu0a
hij heeft 2 draden
Re: Paar vragen over het beginnen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Paar vragen over het beginnen
Bruin aan de bruine bus. Geel aan een drukknopje en vervolgens aan de gele bus.
Bij gelijkstroombanen zijn dit de uitgangen met het wisselsymbooltje.

Jesper, je zit hier wel op het 3railforum. Wat ik tot nu toe van je gezien heb is vooral tweerail.
Misschien kun je beter bij Beneluxspoor gaan kijken. Daar zitten veel meer tweerailers.

Noot: niet dat je hier niet welkom bent.

John