Beste Piet,
Je wilt een fundamentele discussie: hoe kunnen we het schaarse en daardoor dure vermogen van een Centrale het beste gebruiken? Tenminste zo interpreteer ik je schrijven.
Daar wil ik best wat over schrijven hoe ik er tegen aan kijk. Dus een ieder moet zelf weten wat hij doet, alleen ik heb een bepaalde keuze gemaakt en die wil ik hier toelichten. Wellicht dat er een apart draadje geopend moet worden.
Uitgangspunten.
Mijn mogelijkheid om een baan te leggen zijn niet zo groot. Ik moet mij behelpen met 3 x 2 meter. Bovendien kan ik niet de hoogte in omdat mijn baan opgehezen wordt tot vlak bij het plafond. Dus ik heb mijn baan in het platte vlak in drie delen gesplitst, als het ware drie ringen: de buitenring waar hard gereden kan worden, de middenring voor rangeerwerk en treinsamenstelling en de binnenring voor stalling van loks en stoomactiviteiten in de breedste zin, zoals bekoling, water, zand, stalling, enz.
Ik heb een hekel aan bedrading, omdat dit altijd extra storingen geeft en niets met het rijbedrijf te maken heeft; is eigenlijk een noodzakelijk kwaad, althans zo kijk ik er tegenaan.
Ik hoef niet zo nodig alles te automatiseren; voor mij is het voldoende als ik alles op afstand vanuit een punt kan bedienen. Althans dat is mijn huidige insteek.
De loks dienen bij voorkeur zover mogelijk geautomatiseerd te zijn; omdat ik een Märklin verzamelaar ben is het voor mij logisch dat MFX hierbij de basis is.
Het zwaartepunt ligt bij stoom, dus geen bovenleidingen.
Ik wil ook lange treinen laten rijden, denk hierbij aan maximum van 30 wagons.
Het aantal treinen is beperkt omdat ik alles met de hand moet bedienen, wel vanuit de centrale, maar je moet er wel bijzijn. Ik heb gemerkt dat 4 gelijktijdig, verdeeld over de verschillende ringen, toch wel het maximum is. Bovendien krijg je een kakafonie aan geluid, dat even leuk is, maar al gauw gaat vervelen of zelfs erger je gaat je eraan storen.
Dit waren zo ongeveer de uitgangspunten; ik ben nu bezig om deze baan in te richten en zit nu in de binnenring met b.v. de draaischijf .
Met deze uitgangspunten in gedachte is het Central Station 2 een ideale basis. Het station kan 5 ampère stroom leveren. Een led consumeert volgens de meting in deze centrale ca. 12 mA, kortom 50 Leds consumeren nog maar 0,6 Amp; ik heb nog 4,4 Amp over, ruim voldoende om de 4 andere loks te laten rijden en zo nu en dan ook nog een wissel te bedienen. Alleen voor de aandrijving van de draaischijf heb ik een extra voeding opgesteld; hier valt echt niet aan te ontkomen.
Verder zijn alle wissels elektrisch en voorzien van een adres. Alle wissels worden vanuit de rail gevoed en bediend vanuit het CS2; er ligt geen extra bedrading. Het zelfde geld voor de stootblokken, voeding vanuit de rail.
De rail zelf wordt aangesloten met een kabeltje op de baanuitgang van het CS2. Verder geen ringleidingen enz. Een aansluitpunt. De C-rails hebben een zeer goede geleiding van voldoende doorsnede en een uitstekende verbinding met elkaar. De praktijk heeft uitgewezen dat extra leidingen en voedingen in mijn geval dus, helemaal niet nodig zijn.
Allen bij de draaischijf moet je wat fratsen uithalen om alle railstukken van stroom te voorzien; zelfs hier haal ik deze stroom uit de onmiddellijke nabijheid van de rail.
Tot zover deze bijdrage.
Nu even de opmerkingen van Piet beantwoorden want daar ben ik het niet mee eens.
Ik hoef in deze opstelling minder boosters te kopen, ja een voor de bediening van het motertje van de draaischijf.
Ik moet ook mijn 3 x 2 meter volplempen met rail, maar doe dat wel volgens een plan. Nu kan ik dankzij het volplempen alle spooractiviteiten uitvoeren (?).
Als je met weinig treinen tegelijkertijd rijd is een centrale voldoende voor rijden, wissels en licht.
Als je extra veel verlichting op je baan hebt, b.v. huisjes, straten enz. enz. ja, dan is een aparte voeding hiervoor de aangewezen weg, daar ben ik het mee eens, maar in mijn geval heb ik dat niet.
Ik volg de handleiding van de fabrikant enkel en alleen omdat hij aangeeft dat het mogelijk is; waarom zou ik daar geen gebruik van mogen maken? Het bespaart me veel geld (extra materiaal) en veel bedrading (ergernis van storingen enz.)
Dat de helpdesk met een oplossing komt die geld kost ( extra voeding) komt jou goed uit Piet, immers in de aanhef heb je het over zo veel mogelijk componenten verkopen, nou dat doen ze op deze manier. Gelukkig zijn er leden die andere, veel goedkopere oplossingen aandragen. ( 35 cent voor een gelijkrichter per stootblok).
Ik heb het woord knoeiers niet gebruikt, dus gebruik dat ook niet als antwoord naar mij toe. Bovendien heb ik in de vraagstelling naar de helpdesk toe, aangegeven dat ik geen extra voeding wenst te gebruiken en of ze dan een oplossing hebben. Nou uit hun antwoord blijkt dus, dat ze dat niet hebben en hier het forum wel. Denk daar maar eens over na.
Beste Kees,
Je ziet het scherp, draadje is inderdaad wat geknepen, is inmiddels vervangen maar de led blijft zwakker dan de nieuwe led. Bedankt voor je opmerking.
Beste Ronald,
Bedankt voor je uitvoerig opbouwend commentaar.
Wat betreft het omdraaien van het draadje is er toch iets geks aan de hand. De oude stootblokken accepteren de diodebrug zonder meer, led brand. Bij een nieuw stootblok moet ik de draden omdraaien om het ledje te laten branden. Op de foto zien ze er hetzelfde uit wat opbouw betreft. Kortom ergens is toch iets verdraaid, wat er nu met de diodebrug uitkomt!
Met de opmerking over de batch kan ik meegaan. Je krijgt ze nooit precies gelijk.
Met deze opmerking begeef je je op glad ijs, immers bij mij werkt het uitstekend, is toch ook praktijk.
Ik heb alleen niet het voornemen om er nog eens een computer tegen aan te gooien; een CS2, wat eigenlijk al een computer is, maar dan specifiek deze spoortaak, is voor mij voldoende. Je moet dit wel met enige kennis van zaken beetpakken, Ik denk dat gelijktijdig rijden van 5 loks met een CS2 al het maximum is, maar daar heb ik gen ervaring in, alleen een vermoeden, dat zeg ik er hier bij.
Ik zie dat jij voor je gelijkrichter 20 cent betaal; ik heb bij Conrad voor 35 cent een aantal gekocht.
Och, het kost bijna niets en het lost een hoop ergernis op.
Beste Bellejt,
Bedankt voor de opmerking. Die ga ik zeker meenemen omdat ik toch bezig ben. Ik moet alleen de grootte van weerstand nog experimenteel bepalen. Als ik de zaak ingebouwd heb zal ik de foto van de montage en gegevens hier plaatsen.
Groet Nico