Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verf en airbrush

Gestart door Simon BR39 dinsdag 27 mei 2014, 16:29:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Verf en airbrush
hey guys,

op een dag komt het zover: het is onuitstaanbaar geworden dat alles in dezelfde kleuren blijft.
Geen achterlichten, deurknoppen enzooooooooooooooovoooooooooorts >:-D

nu wilde ik toch echt een stap in de goede richting gaan zetten, door verf e.d. aan te gaan schaffen.
Maarrrr, daar heb ik wat hulp bij nodig.

De kleuren: in feite alle kleuren (je kan ze toch mengen) van het normale pallet.
Ook wil ik graag ijzer, metaal, houtkleurig. (natuurkleuren dus).

Glans: ik wil liever niet dat het er zo dof uitziet (zoals bij kinderwaterverf). Moet er daarvoor dan een speciale lak over?
(bijv. bij het schilderen van een chassis)

Type: ik denk op waterbasis? Maar hoe voorkom ik dat er van die korreltjes e.d. bij het opdrogen ontstaan?

Materiaal: ik denk dat de normale fijne penselen volstaan?

Nu even over airbrush. We hebben hier thuis een normale compressor staan. Kan ik dan bijv. zo'n standaard setje (die je op marktplaats de laatste tijd
in gesponsorde ads ziet staan) aanschaffen? en kan ik daarvoor dezelfde verven gebruiken als voor de kwast?

Graag wil ik wat goede merken weten, zonder dat ik failliet ga. Zelf zat ik aan revell te denken. klopt dat?

Alvast bedankt!

Simon
Re: Verf en airbrush
Verf: Vallejo. Heeft hele fijne pigmenten en heel veel kleuren, is op waterbasis
Airbrush... Doe jezelf een lol en koop meteen een goeie. Laat jevoorlichten bij airbrush service almere.

Overigens, in de natuur vind je vrijwel geen hoog glans... En alle spullen worden vanzelf mat.

Walter
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verf en airbrush
Dag Walter,


Heb ondertussen eens rond gekeken bij Vallejo. Klopt het dat ze bij ASA alleen maar voor airbrush verf hebben?
Of kan je die ook met penseel opbrengen?


Die airbrush wordt dan einde vakantie, als k wat meer gewerkt heb ;)
Die kan dan wel op een normale compressor?


En dan nog wat:
hoe belangrijk is een dremel? Ik was gisteren bij de Karwei, en zag er een van ?85,- die goed leek
(dremel3000). Gebruiken jullie die veel? Of is dat een onnodige investering voor mij....
Ik zag op internet dat er ook een zaagtafel van bestaat, dat lijkt me wel een goede combi. scheelt een losse elektrische figuurzaag.


Gr Simon
Re: Verf en airbrush
Spoorman
gast

Re: Verf en airbrush
Citaat van: Simon v.d. Tang op vrijdag 30 mei 2014, 18:45:02

En dan nog wat:
hoe belangrijk is een dremel?


Nogal. Ik gebruik 'm vaak om iets te dremelen. Maar misschien moet je eerst nadenken wat je er mee wilt doen en of je ook wat te dremelen hebt.

Over die normale compressor: je zult een drukregelaar moeten hebben en een ding om olie en vocht af te vangen.

Gr, Ben.
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verf en airbrush
Ik zou gewoon zo een imitatie Dremel van de Gamma kopen als ze weer in de aanbieding zijn.Ben je voor 30-40 euro klaar
Heb je al een aardig bedrag voor een luchtkwast. ;)

Robin
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Simon,

Je vroeg mij een keer in de chat welke Dremel ik had, en dat is die uit de 4000 serie.

Deze set is het.

Heb hem niet bij Conrad besteld, maar bij een gereedschapsleverancier voor een leuk prijsje mogen overnemen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verf en airbrush
Dag Hans en anderen,


Deze dremel komt bij mij als het goed is ook binnenkort binnen. Heb m ingeruild (ook de 4000 ipv de 3000)
Wil binnenkort maar naar de winkel gaan (meijer en blessing ofzo) om verf uit te zoeken, samen met evergreen profielen.
Het uitzoeken via internet bevalt me slecht.


Ben nu bezig met het interieur van mn stationsgebouw. Ik heb alleen moeite om de muren (met ramen en glazen) af te werken.
Hoe doen jullie dat? Gips of papier/karton ofzo?


Gr Simon
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Simon,

Die Dremel uit de 4.000 serie zal je veel beter bevallen, en je kan de toeren naar behoefte regelen.

Hij gaat tot 35.000 toeren per min. en dat zal voor velen niet eens nodig zijn, maar 5.000 of 10.000 zal bruikbaarder zijn ;)

Hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven, en langer dan de vorige die je had.

Afwerken van gebouwen qua interieur kan met papier of bijgevoegd materiaal, maar je kan bijvoorbeeld ook die kapjes met ledjes van Viesmann gebruiken.

Als je die niet tegelijk laat branden krijg je ook een mooi effect van realisme, immers niet bij elk gebouw brand de gehele verlichting.

Sommigen gaan zo ver dat ze de inrichting willen laten zien, maar dan moet je een beroep doen op je vaardigheden, waarover maar een enkeling beschikt.

Sommige fabrikanten hebben ook kantoorinrichting, maar er zal ongetwijfeld meer nodig zijn, om een gebouw aan te kleden.

Dus haal je hart maar op Simon, en mocht je er behoefte aan hebben........wil ook wel weer een keer naar Meijer en Blessing ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verf en airbrush
Dag Hans,


Ik zie er naar uit om ermee aan de slag te gaan, nog even geduld.
Over de inrichting: over het algemeen gebruik ik inderdaad die zwarte papieren maskers,
maar bij een aantal gebouwen wil ik dat niet. Zo bijvoorbeeld de seinhuizen, het station, de binnenkant van de smidse, en nog een enkele.
Nu bij de meeste is het een kwestie van kartonnetje tegen een blinde muur, maar het station.....  8o 8o
Nu heb ik al een kantoorinrichting, dus dat is al een stap verder. Op zich gaat het inrichten wel, als er maar vlakke vloeren en muren in zitten.
Die oude stations hadden enkel oude houten banken over het algemeen. De rest van de details zie ik wel zitten. (de krantenkiosk bijv. heb ik al zelf gemaakt)
Nu probeer ik het met karton, maar dan alle ramen uitsnijden, terwijl het al is gebouwd.... Daarom zat ik aan een laagje gips te denken, als stucwerk.  >:-D

Ben dus benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben. Want als je door de raampjes ziet, zijn oneffenheden zooooo  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Gr Simon

(ja, veel willen, maar kunnen ;) )
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verf en airbrush
Kan je de binnenkant niet beter bv gebroken wit maken? Ik doe het vaak met Vallejo verf, ik heb Rutger een station hier zien bouwen en gebruikte een spuitbus van de bouwmarkt om de binnenkant een kleur te geven.

Vincent
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verf en airbrush
Citaat van: Simon v.d. Tang op donderdag 19 juni 2014, 23:12:55
[...] Daarom zat ik aan een laagje gips te denken, als stucwerk.  >:-D [...]

Kan wel maar wat Vincent al aangeeft je kan ook gewoon een verflaag aanbrengen. Dat ziet er van een afstandje dan ook wel uit als "stucwerk", zie maar eens: Poggendam: de Lokloods

Eigenlijk moet je de binnenafwerking bij het bouwen al mee nemen ;) :)

Groet Ronald.
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Simon,

Buiten dat je met verf een hoop kan goedmaken, zie je toch altijd nog redelijk veel van de raamconstructie.

Je hebt vele soorten van karton/papier zeker qua dikte daarvan, en dat heb ik ook iemand zien gebruiken.

Verf werkt wel optisch, maar zodra je er schuin tegen aankijkt, zie je toch het relatieve dikke kozijn.

Met gips word je huis zwaarder dan de totale constructie, dus heeft papier/karton mijn voorkeur.

Waarom?

Met gips werken is gewoon wat bewerkelijker denk maar aan afplakken van de ramen, en als je een redelijk groot station hebt wordt ie topzwaar.

Als je het dak van je gebouw aflaat, kan je altijd nog een afwerking plaatsen, maar bij gips is dat dus niet mogelijk.

Immers je moet de ramen afplakken eventueel de binnenwanden opruwen, en dan als je de gipslaag erop aanbrengt, zal je het ook nog glad moeten kunnen strijken.

Vergeet ook niet dat je de hoek van de wand, ook door moet zetten in het gips, anders passen je wanden niet meer op elkaar.

Deze methode kan dus niet als je per ongeluk al halverwege bent in de opbouw, dus zeker als je aan oplossingen denkt, denk dan aan wat je nu nog kan toepassen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verf en airbrush
Dag allen,


Fijn dat jullie meedenken.
Ik ben me ervan bewust dat het niet handig is om achteraf nog te gaan sleutelen, maar goed. (Had ik dat van tevoren geweten Ronald, dat ik het wilde inrichten..., had ik het met karton gedaan)
Bij toekomstige gebouwen zal ik sowieso karton gebruiken, dan kan je die keurig uitsnijden, van buitenaf.
Ook laat ik tegenwoordig alle daken van de gebouwen af.


Helaas heb ik het nu over bestaande gebouwen, dus dan is karton bijna geen doen, bij veel ramen.
Daarom dacht ik aan een dun laagje gips, om gelijk de uitsparingen e.d. rond de ramen mee te nemen. Dan gaat het over een enkele millimeter.
Maar Hans, wat bedoel je met: "Als je het dak van je gebouw aflaat, kan je altijd nog een afwerking plaatsen, maar bij gips is dat dus niet mogelijk."
Gips is alleen voor de muren.


Schilderen kan wel, maar dan hou ik in de meeste gevallen uitsparingen in de muur over. (in bijv. het station, zit rondom elk raam meestal nog een stuk muur dat dieper is dan de rest :? )


We gaan nog even verder piekeren...


Simon

Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verf en airbrush
Citaat van: Simon v.d. Tang op vrijdag 20 juni 2014, 11:25:42
Schilderen kan wel, maar dan hou ik in de meeste gevallen uitsparingen in de muur over. (in bijv. het station, zit rondom elk raam meestal nog een stuk muur dat dieper is dan de rest :? )

Niet blijven piekeren. Mogelijk iets: Zoek een gedeelte van het gebouw op dat niet in het directe zicht staat. Met een raam met genoemde stuk muur van jou. Dan kan je dat eens schilderen. Zie dat dan maar als test stuk. Heb ik ook gedaan met de lokloods. Het deel wat je niet goed kan zien is een goede plaats daarvoor. Bij mij lopen daar alle kabels en leidingen :) Het is maar een illusie. Sommige dingen zie je totaal niet meer als je schildert of camoufleert met bijvoorbeeld gordijnen of een kast of schilderij.

Groet Ronald.
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2011

offline
Re: Verf en airbrush
Als je last hebt van kieren gebruik ik altijd plastic putty van bv. Vallejo
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Simon,

Je kan gips moeilijker afwerken als je er maar van twee kanten (onder en boven) bij kan.

Makkelijker is het dan als je dat gips erop doet als je de ramen met glaasje hebt geplaatst, en nog niet met een andere wand hebt geplakt.

Ook moet je dan de schuine zijde van de plastic wand, goed doorzetten in het gips anders past er niks meer.

Maar als je al de bodem en wanden hebt verlijmd.... dan wordt dat gipsen niet meer mogelijk.

En zonder dak kan je er dan altijd nog van boven bij, en je afwerking dan meer op papier of karton baseren, en dat bedoelde ik daarmee.

Je hoeft er niet over te piekeren hoor, gewoon nadenken volstaat ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Re: Verf en airbrush
nobody
gast

Re: Verf en airbrush
Michiel: Je link werkt niet.
Neem aan dat je deze bedoelt.
Bron: www.wonderlandmodels.com

Edit Nobody: Tikfout in de naam Michiel verbeterd. :-(
Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Oeps sorry voor de slechte link en dat is hem  :thumbup:
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2009

online
Re: Verf en airbrush
Ik zit er ook al een poosje aan te denken om dezelfde airbrush te kopen. Lijkt me voor eenvoudig spuitwerk een  prima dingetje, zal uiteraard niet state of the art zijn maar das voor simpel spuitwerk ook niet nodig lijkt me. En voor die 100 euro kun je het nog eens proberen toch??
Re: Verf en airbrush
Spoorman
gast

Re: Verf en airbrush
Het spuitje is single-action, goedkoop is duurkoop.

Voor een paar 10'jes meer koop je b.v. dit, 3 cuppies, 2 nozzles:



Gr, Ben.
Re: Verf en airbrush
En waar kan je dat kopen Ben (SPoorman)
En ik zie regelmatig airbrush service Almere voorbij komen maar zijn er nog andere goede adressen meer naar het zuiden.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en effe op en neer naar Almere is nogal wat.
Ben benieuwd of hier goeie tips volgen.
Alvast bedankt.
Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Janvis, die set is zeker de moeite !!! Je kunt er makkelijk egaal vlakken mee spuiten na wat oefenen natuurlijk. Ook het schoonmaken is niet zo moeilijk.
Re: Verf en airbrush
nobody
gast

Re: Verf en airbrush
Citaat van: Gino op zaterdag 19 juli 2014, 12:15:06
En waar kan je dat kopen
Ben Ben niet maar toch... Hier b.v. ===> klik
Eerste afbeelding links... ;)
Re: Verf en airbrush
Dank je, dat is inderdaad het betreffende setje.
Hoe zijn de ervaringen met dit setje???
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Citaat van: Gino op zaterdag 19 juli 2014, 12:15:06
En waar kan je dat kopen Ben (SPoorman)
En ik zie regelmatig airbrush service Almere voorbij komen maar zijn er nog andere goede adressen meer naar het zuiden.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en effe op en neer naar Almere is nogal wat.
Ben benieuwd of hier goeie tips volgen.
Alvast bedankt.

Weet niet of dit een goed adres is.......maar het ligt wel beter in de buurt.

Neem hier eens een kijkje

Gewoon op Google opgezocht en even gekeken in Google maps :idea:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Verf en airbrush
Aan het einde van de vakantie zal ik eens kijken of ik nog geld overheb...
Ik heb al opgemerkt dat een airbrush onmisbaar is, omdat je met normale verf het nooit zo glad en dekkend krijgt.
Ondertussen ben ik bezig met het schilderen van 2 cementsilo's  :? :?  Moet minimaal 3 lagen voordat t dekt... helaas.
Ook weatheren met de kwast is moeilijk, iemand die daar tips voor heeft?


Gr Simon
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Simon,

Dry-brushen met de kwast is 1, pigmentpoeders zijn twee.

1 doe je met een haast droge kwast, en de ander breng je aan met de kwast, en fixeer je dan met een lak die je erop spuit.

Er zijn ook veel filmpjes op Jouw Buisje te vinden omtrent weathering van modellen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Hoi Simon

Er zijn verschillende manieren om te wheateren met de kwast. Dry brushen (1) en met poeders zoals hans al zij of een wetwash (2). Airbrushen (3) kan ook maar ik doe het meestal met de kwast.

(1)      http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/vervuilen-door-drybrushen-met-krijtjes.html
(2)      http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/huisjes-vervuilen.html                  (Dit is eigenlijk geen dry brush maar met pigmentpoeder)
(3)      http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/rails-vervuilen-of-weatheren.html
Re: Verf en airbrush
Top Hans V200, dat is inderdaad al een heel eind dichterbij voor mij.
Ga er eens een kijkje nemen.
Re: Verf en airbrush
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verf en airbrush
Hoi Gino,

Hoop dat het een goed adres is, en weet je waaraan je dat herkent?

Klantvriendelijkheid en oog voor wat je wilt ;)

En het liefst ook even de tijd nemen voor je, dan kan het bijna niet meer stuk.

Pas op voor gasten die je dure dingen willen aansmeren, of naar je mond praten.

Meestal loopt dat ergens spaak, en dat kan dan beter voor dat je je geld uitgeeft ;)

Succes daar en laat me maar weten hoe dat afloopt B)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verf en airbrush
Doe ik Hans
Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Ik heb gisteren eens wat geprobeerd met verschillende weather technieken, een oud model van vroeger terug opgeknapt.


VOOR


Nieuwe basislaag.


NA

Voor alle foto's kijk hier
Re: Verf en airbrush
Jan_Willem
gast

Re: Verf en airbrush
Mooie Tiger II:-)
Re: Verf en airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Verf en airbrush
 :) Vooral doorgaan met proberen, ziet er erg goed uit!  :thumbup:
(dat "proberen" dan weer op een ander modelletje)

Dirk-Jan
Re: Verf en airbrush
Michiel3000
gast

Re: Verf en airbrush
Bedankt Dirk-Jan en Jan-Willem, ik ga zeker door met proberen!!