Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De Geheime Railplanner

Gestart door Haradigi vrijdag 11 juli 2014, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Geheime Railplanner
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
De Geheime Railplanner
De Geheime Railplanner

Een voorjaars reisje van een week in mei 2006 naar Legoland in zuid Duitsland met mijn vrouw, drie kids, mijn zuster, ikzelf en natuurlijk Carin Dayton.

Allemaal in het Ford Transit busje dat moest kunnen. 
De planning was om de laatste drie nachten te logeren in een hotel in de buurt van Gunzburg ? Legoland en onderweg erheen zouden we leuke hotelletjes proberen te vinden.
Maar deze treinen g... had wel een geheime agenda.

Nadat ik allerlei routes en bezienswaardigheden op internet heb zitten zoeken en uitgeprint vertrokken we s?ochtends vroeg.
Het was koel maar verder heel mooi weer. Het werd zelfs zo warm dat we korte broeken hadden kunnen aantrekken maar die hadden we helaas niet bij ons .
Onderweg bespraken we de te nemen route. We kozen de ?Sauerlandroute? over de  A45  richting Nurnberg. Daar konden we dan het een en ander gaan bekijken (weer even snel de planner gecheckt en ... ja hoor een treinenmuseum). Daarvandaan zouden we kunnen afzakken richting Legoland.
We kozen een binnendoor weggetje de ?Romantische Strasse? (ach, daar wilde ik al jaren met mijn vrouw naartoe)
Helaas kwamen we, omdat mijn zus steeds opnieuw een ?Romantischer Strasse? zag, er niet toe om richting Nurnberg te rijden, we waren al te ver richting het zuiden afgezakt. Niet getreurd want de treinen loods daar was toch afgebrand.
Onderweg werd steeds vanuit ?achterin? geroepen: ? kijk daar, weer een ?Romantische Strasse?
Wat bedoelden ze toch? Ik zag verder niets, (of  ....  misschien die spoorlijn langs de weg of dat oude armsein daar in de verte).
Toch maar (weer) even gestopt en wat leuke foto?s van genomen (foto-2)
In de late middag een leuk hotelletje gevonden (foto-1) , heerlijk gegeten en de volgende ochtend verder afgezakt weer via allerlei romantischestrassjes.
Plotseling zagen we het bordje Nordlingen en laat daar nu (hoe toevallig)  op een muur een bordje staan met  ?Eisenbahn  Museum?. Hier blijkt het Bayerisches Eisenbahnmuseum gevestigd te zijn, snel kijken dus, nu we er toch (per ongeluk) zijn terecht gekomen (foto-3)
Een groot en interessant museum dat dringend een likje verf nodig heeft en veel achterstallig onderhoud had in te halen.
Maar er is hier veel te zien en er is ook veel, weliswaar wat roestig, materieel aanwezig.

Laat in de middag weer verder afgezakt tot aan Bad Boll en ook daar een leuk hotelletje
?Zum Lowe? gevonden (Aan de Steigle bij de Esso pomp in het dorp naar boven)
Ook bereikbaar via de snelweg A8 Stuttgart-Munchen. Afslag  Aichelberg (58) +/- 9 km naar Bad Boll.
Tijdens het eten met een heerlijk beiers biertje vertelde de ?wirt?  dat vlakbij een treinen museum van een bekende fabriek is, (ook toevallig) en jawel de Marklin fabriek met museum.

Natuurlijk de volgende ochtend direct er naartoe (nadat ik in mijn planner snel het adres had opgezocht).
Het was een prachtig doch enigszins kil museum met toch wel bijna alle modellen die men ooit op de markt had gebracht.
Ook enkele modelbanen ontbreken hier niet. Tijdens de bezichtiging van een fabrieksbaan hebben we ook nog  even meegewerkt, als figuranten, in een commerciële  Marklin film.
En nu maar wachten op deze spannende ?TV? film.
Eindelijk weer buiten.
Aan de overkant moest (volgens dezelfde planner) een antiek armsein staan. En laat daar nu een hele mooie, schone en grote modelbouwwinkel gevestigd zijn. (Tjeemig, wat toevallig allemaal)
De Kids wilden daar natuurlijk direct gaan kijken, en ik vond dat helemaal niet erg (foto-4)
Zelfs nog een leuke 1:87 DKW gekocht (had mijn vader nog in gereden). De kids waren er niet weg te slaan. Verder nog een leuk idee opgedaan om b.v. een blokkendoos rijtuig, op een stuk rails, naast mijn huis te plaatsen zodat mijn treinbaan modulen daar eindelijk een mooie plek in kunnen hebben. 
De gemeente zal daar vast wel mee akkoord gaan, want over een grote garage met werkruimte en zolder doen ze behoorlijk moeilijk.

Verder via de ?kortste?en ?snelste? weg naar Legoland. Na enkele kilometers bij de snelweg aangekomen, waar we rechtsaf  moesten, richting de oprit van de A8, riep Carin plotseling dat we rechtdoor moesten (vreemd).
Nieuwsgierig geworden die kant toch maar op gereden. Enkele tientallen meters verder een groot bord met ?Modellbahn show?  (niet te geloven).
Nou ja, Legoland moest maar weer even wachten.

Daar in een kelder van een compressoren fabriek een ...... jawel ... een  H0 baan, gelijk- of wisselstoom ben ik vergeten, maar het niveau was best aardig en alles zag er toch ook heel leuk uit. Voor een tussenstop richting het zuiden de moeite waard om daar de benen te strekken (met restaurant  afslag 61 Merklingen  direct aan de A8. (foto 5 en 6).
Nu eindelijk dan toch verder naar Legoland.
Weer bracht Carin ons perfect bij ons hotel, weliswaar volgens mij via de steilste weg die je je maar kan bedenken.
De volgende twee dagen alles in Legoland bekeken wat voor iedereen geweldig was, zeker met dat mooie weer.
Wat eveneens hartstikke leuk was dat ook Pa kon zich uitleven want er reden ..... jawel Legotreinen rond.
foto 7 en 8

Echt of ......  geen 0, H0 of N maar met een spoorbreedte van ongeveer 15 noppen (foto-9).
Veel, erg veel te zien maar als afsluiting het stadion met duizenden fan's (foto-10)

Voor de thuisreis hadden we een hele dag uitgetrokken. Vroeg opstaan en natuurlijk namen we weer een stukje binnendoor.
Ditmaal een stuk romantische route, langs de Rijn. Tjonge wat rijden daar, aan beide zijden, veel .... treinen (Alsof die geheime railplanner dat wist).
Daarna Carin maar haar gang laten gaan en in een ruk, zonder nog maar een biels of andreas kruis van dichtbij te hebben bekeken, naar huis gereden.
Nog even bij Oberhausen in "ons" Modelbahner-restaurant gegeten en voldaan het laatste stukje naar huis.
Al met al was het voor ons allemaal een heerlijk reisje naar Legoland.

                               Harald, in samenwerking met Carin Dayton  ©  Utrecht 2006



p.s.
Nordlingen:  www.bayerisches-eisenbahnmuseum.de
De "Drehscheibe" winkel en Marklin museum zijn inmiddels verhuisd:
www.maerklin.de/museum/maerklinmuseum.php
Waarschijnlijk is ook de spoorbaan in Marklingen (tijdelijk) gesloten ? (2014)  www.modellbahnshow.de.
Re: De Geheime Railplanner
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De Geheime Railplanner
En verder
Re: De Geheime Railplanner
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De Geheime Railplanner
de laatste van de vele foto's
Re: De Geheime Railplanner
Citaat van: Haradigi op vrijdag 11 juli 2014, 21:16:52

Nu nog even uitzoeken hoe de foto's ertussen te plaatsen


Dat had je beter eerder kunnen bedenken, op deze manier is er geen touw aan vast te knopen. ;)

Host je foto's ergens anders, voor een dollar in de maand (76 eurocent) heb je een premium account op ImageShack. Je hebt dan alle vrijheid, foto's kunnen mee geciteerd worden plus je behoudt de controle over je werk hetgeen je op de 3Rail fotoserver niet hebt.



Gr, Ben.
Re: De Geheime Railplanner
Zet ze op photobucket, is gratis (en dat is dus niet duur!), na het uploaden kan je de link gewoon in je bericht plakken, een kind kan de was doen!

Met vriendelijke groet

Frank
Re: De Geheime Railplanner
tinypic is ook gratis, gebruik ik zelf altijd.
Re: De Geheime Railplanner
Na verloop van tijd verdwijnen de foto's van TinyPic of ze veranderen. Zo ook bij Photobucket.

Is trouwens één pot nat: TinyPic®, een onderneming van Photobucket. ;)

Gr, Ben.
Re: De Geheime Railplanner
Hoi Ben,

Die ervaring heb ik tot op heden niet bij photobucket. Alle foto's die ik er op gezet heb, staan er nog op. Wel heeft photobucket een paar van mijn foto's geblokkeerd (zijn niet te zien) die ze aanstootgevend vonden, die had ik gemaakt van een aantal beelden (dames die geen winterjassen aan hadden) in het kroller muller museum (je begrijpt direct dat het kroller muller volgens onze Amerikaanse vrienden een zwaar verdorven plek is!). Ik kan hier niet laten zien welke beelden ik bedoel, want ik kan ze niet plaatsen op photobucket.... ;)

Met vriendelijke groet

Frank
Re: De Geheime Railplanner
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Geheime Railplanner
Nu worden we natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar deze modellen zonder winterjas.....
Re: De Geheime Railplanner
En je kunt natuurlijk de fotoplaatsservice van 't forum gebruiken... ;) ===> klik
Re: De Geheime Railplanner
Ja daar begon het mee. :D Maar die foto's komen onderaan het bericht te staan, niet er tussen. Plus je geeft je foto's uit handen......

Gr, Ben.
Re: De Geheime Railplanner
Indien je de foto's een relevante naam geeft en daarnaar refereert in het voorafgaande bericht, kun je er goed mee leven.
Ook kun je de foto's nummeren en daarnaar verwijzen.
Je geeft de foto's in bruikleen aan het forum in het (kleine) maximaal toegestane formaat van 800 x 600 pixels.
De originele exemplaren blijven uiteraard op je eigen opslagmedia staan.

Re: De Geheime Railplanner
Daar verschillen wij dan van mening. Het wordt een zeer onrustig verhaal en je blijft scrollen.
Re: De Geheime Railplanner
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De Geheime Railplanner
Hi allemaal.

Bedankt voor alle info, heb naar de mogelijkheden gekeken en in mijn andere verslagen de foto's tussen de tekst geplaatst.
Is inderdaad beter om te lezen.

groet
Harald