Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.

Gestart door Haradigi vrijdag 11 juli 2014, 17:40:40

Edje en 1 gast bekijken dit board.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik heb helaas geen ervaring met de OC32, alleen tot nu toe nog de arduino (alleen de basis) en de Digikeijs oplossing.
Een vraagje over de maat van de plaat waar je je draaischijf met lokloods hebt gepland, is dit de standaard 122 x 61 maat?
Ik begin zelf meer de neiging te krijgen om met modules te gaan werken, gelukkig heb ik alleen nog maar los lopen spelen. Mijn rangeerplankje bevalt goed en is een stukje makkelijker om aan te werken dan aan een volledige plaat (244x 122).
Een slimme oplossing voor de deurtjes en het gebruik van de 6.3mm jacks.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dag Harald,

Citaat van: Haradigi op zondag 17 mei 2020, 12:08:37
Ik heb die losse puko-strips niet dus kan ook niets proberen en meten als ze OP de bielzen gemonteerd worden.
Als iemand die ze heeft dat eens wil meten (+foto)?

Peco heeft flexibele puko-strips,
KLIK: Peco SL-17
KLIK: Peco SL-18

Er staat echter niet bij hoe hoog de puko's zijn maar je krijgt wel een idee.

van een andere site haalde ik de volgende informatie:
SL17 is vooral geschikt voor 2-rail flexrails, en voor de uiteinden van wissels. SL18 is alleen voor wissels en alleen rondom de binnenste spoorstaven, en heeft dan min of meer dezelfde hoogte als die spoorstaaf.

KLIK: Weichen Walter heeft ook puko-strips.

Groeten,

Henk
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2020

Blijven proberen

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Net de hele post doorgelezen, ziet er indrukwekkend uit. Erg slim bedacht van die magneetjes onder de deuren van de loc loods. Alleen die dubbele servos lijkt me wat veel als je de deuren toch niet appart wil openen.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Harald mooie uitvoering die ik nog niet gezien had.
Hoe heb je dat onder de plaat uitgevoerd? Ik zou graag wat meer details zien als dat mag...

Luc
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Henk,

Bedankt voor de linken, ik ga bekijken of dat wat voor mij is.

Citaat van: kteeven op maandag 18 mei 2020, 14:54:55
.........  Alleen die dubbele servos lijkt me wat veel als je de deuren toch niet appart wil openen.

Hi kteeven,

Die deuren wil ik wel appart openen/sluiten.

Citaat van: lucdiels op maandag 18 mei 2020, 15:59:21
Harald mooie uitvoering die ik nog niet gezien had.
.... Hoe heb je dat onder de plaat uitgevoerd? Ik zou graag wat meer details zien als dat mag...

Hi Luc,

Een stuk terug staat wat info verder nog geen foto,s want ze zijn nog niet onder de baan gemonteerd.

Iedereen bedankt voor de positieve reacties
Groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Haradigi op zondag 17 mei 2020, 12:08:37
Hi Martin,

Ik heb die losse puko-strips niet dus kan ook niets proberen en meten als ze OP de bielzen gemonteerd worden.
Als iemand die ze heeft dat eens wil meten (+foto)?

groet
Harald

Morgenavond ga ik dit even voor je opmeten. Normale liggen hier genoeg. De hogere wissel versie hopelijk nog een klein stukje ergens.

Mvg Robin
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
 @citaat   :thumbup:

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Trainhenk op maandag 18 mei 2020, 11:24:30
Dag Harald,

Citaat van: Haradigi op zondag 17 mei 2020, 12:08:37
Ik heb die losse puko-strips niet dus kan ook niets proberen en meten als ze OP de bielzen gemonteerd worden.
Als iemand die ze heeft dat eens wil meten (+foto)?

Peco heeft flexibele puko-strips,
KLIK: Peco SL-17
KLIK: Peco SL-18

Er staat echter niet bij hoe hoog de puko's zijn maar je krijgt wel een idee.

van een andere site haalde ik de volgende informatie:
SL17 is vooral geschikt voor 2-rail flexrails, en voor de uiteinden van wissels. SL18 is alleen voor wissels en alleen rondom de binnenste spoorstaven, en heeft dan min of meer dezelfde hoogte als die spoorstaaf.

Ik heb SL-18 en WW-strips. Ik zou een keer moeten meten hoe hoog die puko's komen als je ze op de biels monteert. (Ik ben nooit op dat idee gekomen). Ik weet op voorhand zeker: als je de puko's onder de biels monteert dan staan ze volgens de NEM-norm op de goede hoogte.
Bij een wissel (SL-18 of WW strips speciaal voor wissels) mag volgens die norm een puko niet meer dan een halve millimeter hoger zijn dan de spoorstaaf. Met SL-18 op de biels (in plaats van eronder) gaat het niet lukken om je aan die norm te houden (een biels is daarvoor te dik).

Vandaar dat Roy (Meerlingsbeek) destijds roosters had laten maken voor tussen de rails op een brug.
Het rooster deed dienst als pukostrip: 


Een soortgelijke oplossing met ge-etste stelkon platen:


Je vindt deze opties (met bronvermelding) in het draadje 3e rail alternatieven op een rij (2014).
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
 @citaat
Jan Willem bedankt, die linken ga ik eens goed bekijken.

groet
Harald

Nog een foto erbij geplaatst van hoe ik het heb gedaan bij de slakkenkuil.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Harald,

een vraag over TrainController. Ik heb inmiddels Gold 9.0 gekocht en ben de laatste tijd dus volop aan het leren hoe e.e.a. in te stellen. Ik wil dat weten voordat ik mijn baan verder inricht. Ook wil ik het schaduwstation eerst helemaal met TrainController kunnen besturen voordat ik de zichtlaag er boven ga maken.
Bij het maken van blokken kan ik er voor kiezen om een block te voorzien van 1 bezetmelding en dan verder te werken met een soort virtuele ramp en stop plaatsen welke dan afhankelijk van goed ingeregeld en geijkte locomotieven best aardig werken.
Of ik kan er voor kiezen om meerdere bezetmelders aan een block toe te voegen zodat de ramp en stop plaatsen fysiek aanwezig zijn.
Ik was erg benieuwd naar hetgeen jij op je baan gedaan hebt.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Michel,

Ik ben het ook nog aan het "leren" en ben druk met de voorbereidingen voor een trein-baan.
Wel al veel TC ervaring opgedaan op mijn LapTop en ook bij StOMM.
Er zijn vele mogelijkheden wat betreft je blokken in te delen, de een maakt daar een bezetmelder en andere maakt er meerdere bezetmelders in. Het is maar net hoe je dat blok wilt gebruiken.
Zelf heb ik iets bijzonders dat er meerdere locs in een blok op het BW staan hoe ik dat ga invullen weet ik nog niet misschien meerdere blokken.
Maar heb b.v. op bovenstaande foto van de slakkenkuil 6 bezetmelders per spoor (blok) of het worden 6 blokken met ieder een bezetmelder, daar ga ik nog eens goed over dromen ... eh nadenken.

Mijn advies is ga je goed inlezen of bekijken.
Zelf heb ik ook veel baat bij de vele filmpjes op YouTube gehad van:
Rudysmodelrailway,
Modellbahn-Anlage.de Miningen,
Ollis Modellbahnkeller.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dank je wel voor je reactie.
Ik was in de veronderstelling dat je al veel verder was, vandaar mijn vraag aan jou.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Van post #106 het "reuk" project is nu V2.0 gereed.



groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Gisteren persoonlijk de toiletruimte bij Harald bezocht om de "poeptrein" te inspecteren. B)

In het echt is het nog mooier als in het filmpje.

Middels een bewegingsmelder gaan de lantaarns branden en de lokwielen draaien als je het toilet binnenkomt.

Een erg mooi project.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Cees,

Vandaag nog wat aangepast nu is het V2.1
Maar heb direct nog een idee, vannacht even dromen over V3.0   >:-D

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Houd ons op de hoogte Harold!  :D

Groet, Patrick
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dat is echt een "belevingstoilet". Nu nog het WC papier afleveren???

groetjes

Luc
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Er zijn momenten waarop je beseft dat er meer omgaat in dat toilet dan alleen het papierrolletje.

Zo'n moment betreft Drehscheibe Signal Sh2.
Er bestaat een signaal van Weinert (online catalogus pagina 164,165), Weinert 7235. Dat is een spersein voor een draaischijf.
In de Weinert catalogus (pagina 164) word je voor het gebruik van alle seinen doorverwezen naar een Miba Report.
Stefan Carstens, Signale - Teil 1: Haupt- und Vorsignale (in bij voorbeeld Miba Report 17, 1991).
Maar ook naar eerdere jaren en andere nummers.

Die Miba's zijn gewoon nieuw en antiquarisch te koop, maar vroeger had iemand (SpI SaN IA oid) de MIBA CD-ROM/DVD online gezet op een ftp-server. Tegenwoordig is dat adres overbelast, maar er zijn tal van ebook shares waar je deze publicaties nog gewoon kunt lezen (mits je ingelogd bent). Ik heb er geen belang bij, en ik heb geen idee of dit de juiste verwijzing is voor het juist gebruik van dat draaischijf-spersein.

Maar mocht je weer eens op de WC zitten, bedenk dan waar je die MIBA CD-ROM/DVD hebt verstopt.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Eigenlijk jammer terwijl je op de pot zit zie je niks van de trein of je moet verkeerd op deze wc plaats nemen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat wel kan hoor.  8o
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Erg mooi  :thumbup: :thumbup:

Typisch geval van een loc zonder anti-splibandjes  :D
Als gevolg waarschijnlijk ook weinig remsporen ...  :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi JanWillem,
Twee Weinert 7235 seinen ben ik al in elkaar aan het zetten incl. LED verlichting.
Liggen te drogen en de foto's volgen nog.
De meeste boekjes heb ik maar het gaat erom hoe iemand dit mechanisch onder de draaischijf-brug heeft "aangedreven" daarna volgt de DSD2010 decoder.
Zelf ga ik het proberen met geheugen draad, mn test werkt perfect.

Alle anderen.
Jullie zitten heerlijk te ... te dromen, past goed bij Karbrücken.   
Overigens is het mijn hobby en mijn vrouw zit... eh kijkt de andere kant op   >:-D

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Haradigi op zondag 07 juni 2020, 12:23:57
Hi JanWillem,
Twee Weinert 7235 seinen  (...) gaat erom hoe iemand dit mechanisch onder de draaischijf-brug heeft "aangedreven"
Je bedoelt dat dit sein een kwartslag (90 graden) moet kunnen draaien?
Bijvoorbeeld met een servo?
En dat de mastvoet bestaat uit een holle ronde buis zonder gaatjes?
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Jan Willem,

Ja dat klopt twee mastjes die 90 gr. moeten draaien.
Alleen de massieve mast is vervangen door een hol pijpje waar nu net twee lak-draadjes van de LED in passen.
Pas ook grote 6,3mm Jacks (van vroeger aan Hoofdtelefoons) aan een messing staaf gesoldeerd deze zijn voor de Lok-loods.
Wil in z'n geheel de loods kunnen optillen en stevig terug kunnen zetten (klikken).
Dus heb ik ook dus direct aansluitingen voor de verlichting ect.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Na de grove jacks nu zeer klein werk.
Twee masten met sein HP2 van Weinert waren al op voorraad voor de draaischijfbrug.
Heb de massieve mast vervangen voor een messing pijp en in het witte sein blokje aan de bovenkant het gaatje iets uitgeboord waar een smd-Ledje in past.
Ook direct een messing stukje pijp in de draaischijf gelijmd waar de mast in moet komen te draaien.
Nu de aandrijving nog.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Het seinbeeld op de brug van de draaischijf kent twee standen: (op- of af-) rijden of stilstaan.
Die standen zijn in theorie afhankelijk van de vraag of de oprit en/of afrit in gebruik zijn of vrij, en van de vraag of er een loc op de brug staat of niet. Dus moet het seinbeeld onafhankelijk kunnen draaien van draaiing van de brug op de draaischijf.

Op de brug staan twee identieke seinen (X en Y), met dezelfde identieke stand?
Dat is voor mij de vraag:
Zeggen die seinen iets over de afrit (route om de schijf te verlaten), of alleen iets over de vraag of een trein de draaischijf op of af mag? En dus: of het sein alleen iets zegt over de vraag of de brug sluit met de eraan grenzende rails of niet?

Het antwoord maakt uit voor de mechanische constructie: 1 mechaniek of 2 mechaniekjes.

Het maakt ook uit voor het aantal benodigde sensors:
-alleen de sluitende rails =>reedcontact of hallsensor, met magneet onder brug-spoor
-ook de opstel en oprit blokken =>massadetectie op die sporen

Hoeveel gegevens kan de decoder aan, hoeveel moet er via PC-besturing?
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Jan Willem,

De seinen hebben ook een "achterkant" met een of twee witte ronde vlakken (ook verlicht).
Ook die geven aan stoppen of afrijden toegestaan zover bij mij bekend is.
Ga ik nog eens uitzoeken hoe dit precies zit.
Verder wordt het sein via de decoder onder de brug aangestuurd daar zitten aansluitingen op voor de lichtseinen en ik maak er wat elektronica tussen i.v.m. de geheugen draad.
Het benodigd vermogen daarvoor kan de decoder niet aan.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik kwam een draadje tegen (uit 2014) waarin je een en ander beschrijft.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 08 juli 2014, 20:48:16
Mijn sein draait op "rood" als de motor gaat draaien, het is de bedoeling dat de motor dan met enige vertraging gaat draaien.
(Dus het sein gaat eerst op rood net zoals in werkelijkheid als de draaischijf machinist met een hendel de draaischijf borgt).
Als de motor stopt dan draait het sein weer langzaam vanzelf terug (afkoelen van geheugendraad) d.m.v. een veertje.


Leuk dat je de (geheugen)draad weer opneemt.  :thumbup:

Ik begrijp eruit dat je de Sven Brandt decoder blijft gebruiken. Dat je de uitgangen voor de leds niet kunt gebruiken voor het mechaniek.
Dat je dus stroomdetectie (of een optocoupler) moet toepassen op de "Motor Anschluss"?
(Draait de antrieb=>sein omdraaien?)

Of heb je iets slimmers in gedachten?
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Jan Willem,

Ik ga de nieuwe DSD2010 decoder (met geluid) inbouwen.
Nee geen stroomdetectie het wordt massa detectie (waar haal je die stroom detectie vandaan ?)
Dit rangeer-sein op de foto ga ik niet gebruiken.
De geheugen draad wordt aangesloten op een lichtsein aansluiting van de decoder nadat ik dit heb "versterkt".

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Haradigi op maandag 08 juni 2020, 10:58:09
Nee geen stroomdetectie het wordt massa detectie (waar haal je die stroom detectie vandaan ?)
(...)
De geheugen draad wordt aangesloten op een lichtsein aansluiting van de decoder nadat ik dit heb "versterkt".
Ik probeer me te verdiepen in hoe je zo'n decoder zou kunnen gebruiken.
Ik begrijp uit je verhaal massa detectie op de rails (sensor ingangen van de decoder)
in plaats van stroomdetectie op de decoder uitgang (motor antrieb).

Maar m'n gedachtengang klopt wel. Je pakt de led pads van de decoder  (lichtsein uitgangen).
Daar "prak" je een optocoupler tegen aan.
Die "luistert" het signaal af, en dat signaal versterk je met een transistor
naar de gewenste stroomsterkte, en het gewenste voltage om je geheugendraad aan te sturen.

Zoiets?

Dat zou betekenen dat de twee seinbeelden per seinmast afgeleid zijn van de lichtbeelden van de decoder.
En dat je dus geen keus hebt om andere seinbeelden te tonen dan de decoder-eigen lichtseinbeelden.
Dus moet je hopen dat Sven Brandt aan alles heeft gedacht. Ook aan het idee dat spooraansluitingen op de draaischijf vaak niet 180 graden tegenover elkaar liggen, en dus dat het seinbeeld aan de ene kant van de draaibrug anders kan zijn dan het seinbeeld aan de andere kant van de draaibrug.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Jan Willem,

Inderdaad "zoiets".
Overigens kan ik de brug-seinen apart bedienen in de software.
Maar voor dat ik er mee aan de gang ga nog ff wachten op wat (tand) wieltjes van Ali om het
90gr draaien te maken. Ze worden wel gelijkertijd door een geheugendraad bedient.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Wachten op wat bestelde spullen dus maar verder met de "lange" pukos t.b.v. de klinkers.

Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ook de Inspectie/smeerpunnen en de Wielstelverwisselaar zijn inmiddels gemonteerd.
Ook de "betonnen" vloer is gestort...  ;)
Als het spul van Ali er is kan ik de bevestiging en electra aansluitingen maken voor de loods.
Daarna komt de dekvloer erop met ongeveer het zelfde uiterlijk als de put van de draaischijf.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
 @citaat
Mooie klus Harald.
Ziet er mooi uit.
Grtz, Arjan
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Het begint al aardig te vorderen Harald, de droom wordt werkelijkheid  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Mooie update weer Harald. :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Tijdje geleden deze kleine loods gekregen voor een rangeer-lokje.
Dat lokje zal op het BW de kolenwagens en andere zaken moeten gaan rangeren.
Prachtig gebouwtje maar wel weer een projectje tussendoor, erg tijdrovend en elk "balkje" apart te lijmen, laten drogen en weer verder.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Morgen weer verder met de draaischijf.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Goed bezig Harald.  :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Prachtige loods wordt dat! Voor de mannen met veel geduld en oog voor detail.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ziet er een beiremooie lokloods uit Harald. Have fun met het knutselen...

Luc
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Op mijn "Reuk" project moeten de loks-stokers ook bij donker licht hebben om te kunnen "smeren".
Dus nu heeft de lok ook Loopwerkverlichting.
Zie V3.0


groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
 @citaat Erg leuk bedacht diorama (of rioolrama? :wink:) Harald! :thumbup:
Aan alle details is gedacht, al oogt het draaien van de wielen
van de loc, terwijl de trein niet vooruit komt, ietwat vreemd ... :roll:
Tevens jammer dat, wanneer je zelf de juiste lucht ter plaatse
aan het produceren bent, je niets van het rioolrama ziet :eek:

Groeten,

Erik.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Tja Erik, ik wilde al een strookje spiegel ophangen maar ......... :-(

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Verder met de Loods-vloer ophogen.
Spoorstaven gelijmd op de juiste plek (de witte plaatjes zijn tijdelijk voor de juiste afstand).
Beugels (instelbaar) maken om de loods in vast te kunnen zetten (komt onder de plaat) met 6,3mm (hoofdtelefoon) Jack's .
Strippen met vastgesoldeerde moer die in de loods komen om deze op te kunnen tillen.
Vanmiddag verder met lijmen en monteren.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Het werk vordert gestaag, goed bezig Harald.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Na enkele vragen  :thumbup: nog maar wat foto's hoe dat met die jack's wordt gedaan.
Nou zo dus......
De "beugel" in de vloerplaat kan dus worden ingesteld zodat ie precies goed zit voor de pen (jack).

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dat is weer een bijzonder detail van je baan! Op vakantie heb ik tijd veel topics lekker terug te lezen waaronder der deze. Leuk te zien hoe jij je droom bouwt Harald  :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Stel wel gelijk je Jack,s zo af dat de veer aan de tip niet teveel tegendruk geeft.
Ze willen soms aardig vast zitten. Bij een niet erg maar als je er 15 los wil halen kon dat weleens zwaarder gaan als gewenst.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Robin,

Voor de hele loods gebruik ik maar vier jack's.
De veerdruk en de vorm van de veer heb ik reeds aangepast en ze gaan moeiteloos in en uit elkaar.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hoi Harald, hier is weer over nagedacht :thumbup: