Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.

Gestart door Haradigi vrijdag 11 juli 2014, 17:40:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Haradigi op woensdag 12 juni 2019, 10:07:32
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 11 juni 2019, 22:56:38
Ziet er nog naakt uit :D

Hi Hans,

Gelukkig is het niet heet op zolder anders zag ik er ook zo uit.  >:-D

En dat willen we toch echt niet meemaken!  :-)

Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Henk,

Die foto's, die er niet zijn, kan ik niet plaatsen.   :-)

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Al een tijdje geleden de twee putten voor de "wielstelverwisselaar (je hebt er twee sporen voor nodig) verbonden met elkaar.
In deze "tunnel" komt het karretje met de wiel-lift te rijden.
De witte plekjes en het weatheren wordt later (als alle smeerputten in de loods zijn gemonteerd) gedaan.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Met allerlei onderdelen (scratch building) ook een wielas lift-karretje in elkaar geklungeld.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hel lijkt wel productie werk want voor de smeerput gaten te zagen en voor de bedradings-gaten te boren heb ik mallen gemaakt.
Neopreen band plakken voor onder de sporen.
Inmiddels ook 85 gaten geboord voor de voeding- en bezetmeldings draden.
Daarna nog 26 gaten voor de deur-servo's.

Inmiddels is ook al een tijdje onze nieuwe "zekeringkast" met nieuwe groepen gereed en wordt morgen de stroomvoorziening voor de treinbaan op het dak geplaatst   :)

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Je gaf aan dat dit de enige manier is als assen wisselaar, maar in mijn zoektocht ben ik er nog een tegengekomen welke waarschijnlijk in kleinere loodsen of met minder ruimte. De ruimte waar de assen liggen of komen te liggen zijn parallel t.o.v. het spoor. De assen worden dan voordat de loc binnenkomt in de ruimte onder de rails gelegd en daarna kan de loc naar binnen voor de wissel.
Zelf zit ik nog te twijfelen wat ik doe, ik heb foto's/film of gezien waarbij 3 grote wielen in 1 keer eruit gehaald konden worden. Ik ben benieuwd naar het vervolg, het ziet er mooi uit wat je hebt gemaakt.
De messing staaf voor de sleper, een eigen fabrikaat of iets kant en klaar?
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Marius,

Heb je foto's (of linkje) van wat je gevonden hebt ?
De messing staven is eigen maaksel.
Zie ook hier

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Bedankt, helaas ben ik bij een computer crash een hoop gegevens kwijt geraakt maar ik heb al wel deze weer terug gevonden waarop de grote lift te zien is. Deze is een stuk nieuwer maar heb ook oudere foto's gezien welke een gelijke manier gebruiken.


Zodra ik meer heb gevonden dan zal ik deze alsnog hier plaatsen. Het viel mij al tegen hoe weinig hierover te vinden is. Ook natuurlijk omdat dit de tijd van voor de (video)camera's gemeen goed is.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Marius,

Leuk en interessante film.
Heb waarschijnlijk, niet bewust, wel eens in Meiningen op die lift gestaan.
Ga daar vast nog wel eens heen, die lift dan maar eens goed bekijken.
Toch wel handig je hebt maar een spoor nodig bij die van mij heb je twee sporen nodig voor het verwisselen en de loc kan dan wel blijven staan.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Leuk om nu daadwerkelijk is van jou droombaan te zien Harald :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Er staat nog meer op, zoek maar eens naar feuerschrim op YouTube. Behoorlijk wat ouder materiaal te zien op dat kanaal.

Het is voor mij wat lastiger om dingen weer terug te vinden, kan me redelijk verstaanbaar in het Duits maken maar vraag me niet om het te schrijven. Gelukkig bestaan er woordenboeken en vertaal machines, al geeft dit af en toe nog geen goede zoek term.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hoi Harald

Dat word heel erg mooi kijk al uit naar de volgende foto's  :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Als de assen in het begin te zien zijn, lijkt het op een assen wisselaar waar jij mee bezig bent. Is wel in vervallen staat maar geeft wel een idee hoe het er vroeger uit gezien heeft.

Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
 @citaat

Echt een super mooie video, ik zou daar best zelf eens willen gaan kijken.


Gr,
Arnold
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Marius,

Toevallig ben ik daar vorig jaar geweest, is een interessant Museum geworden (met nieuw dak  :D) en zeker de moeite waard om daar te kijken.
Naar de wielstel verwisselaar heb ik niet echt gezocht maar het meeste was, uit veiligheids overweging, met planken dicht gemaakt.
In Gelsenkirchen-Bismarck BW is er eentje goed te zien (er staan daarvan foto's in mijn draadje).

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik heb de foto op pagina 2 gezien. Was nog wat verder aan het zoeken en kwam toen foto's van je uitstapje vorig jaar maart. Daar laat je een gevaarlijk beest zien op bw marburg. Hoe de constructie eruit zit daar geeft mij het gevoel van een as wisselaar. Heb je daar nog meer foto's van? Op Google kan ik niet heel veel foto's van marburg vinden, misschien de naam voor mijn toekomstige baan.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Marius,

In Marburg daar hadden ze twee "putten" de eerste foto geen idee waar die voor is en die tweede foto (met dat beest) is een echte wielstel verwissellaar.
Voor de anderen zie hier en ff naar beneden scrollen.
Helaas niet meer foto's daarvan.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Jammer, er is niet heel veel van te vinden, treinen zijn in verhouding veel intressanter als een stukje techniek.
Mijn eventueĺe marburg kan helaas niet zo groot worden als het origineel, heb gewoon de ruimte (+/- 2.4m x 1.2m plaat) niet voor een ring loods van 16 plaatsen. Dan zou er zowat alleen ruimte zijn voor het bw en voor de rest niets. Wil nog wel wat rij mogelijkheden hebben om er mee te kunnen spelen. 
Dit is voor mij zover de enige foto waarop nog net een stukje te zien is.

Edit:
De andere 2 kuilen heb ik inderdaad ook gezien, zouden dat eventueel schoonmaak kuilen zijn? Ze zijn naar mijn idee ook afgezonderd van de rest, het lijkt of er een muur tussen gezetten heeft.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Marius,

Ik kan van alles bedenken maar weet niet waar die andere putten voor dienen.
Zag ook dat je te A woont.
Zou leuk zijn als je eens naar onze Stamtafel-Utrecht (In Amersfoort) komt
Hier klikken voor info.
Hier klikken voor onze stamtafel

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Vanochtend de rails gemonteerd, binnenkort de 10 smeerputten en de wielstel-verwisselaar monteren.
Daarna de servo's en de bedrading.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Een dikke  :thumbup: Harald.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ga je een groter spoor creëren op de assen wisselaar zodat een langere locomotief de ruimte krijgt voor het wisselen (foto 2 ener laatste spoor)?
Zit er goed uit, ben benieuwd naar het vervolg van je loc loods.

Ben al een keer eerder uitgenodigd om langs te komen, helaas dat mijn gezondheid het niet toe laat. Zodanig dat ik niet bij mijn eigen baan kan komen en dus erg geniet van de mooie bouwsels hier op het forum. Kan gelijk weer wat ideeën opdoen zodra ik kan gaan starten.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Peter,

Bedankt, zo zie je maar jaren gedr....md ehh gebouwd aan stukjes baan, as-kuilen, watertoren ect. en opeens wordt het wat .....
Ook aan het baanplan en aan de "tafel" constructie wordt aan gewerkt (tekening).

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Maar eens een "echte" Ringleiding maken ......  >:-D  gemonteerd,
De draden nog niet gesoldeerd i.v.m. eventuele aanpassingen en ook de servo bedradingen moet er nog onder komen.
Het wordt een aardige bos draden.
en
een linkje gekregen om de plastik-draaischijf een beter uiterlijk te geven.



Direct maar ff doen dan.
Nou ja ff, daar zit alweer heel wat uren in.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hier nog een "filmpje"

Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hallo Harald,

Ik heb voor Virgental op exact dezelfde wijze de draaischijf verfraaid.  Hier een foto van het eindresultaat.
Het is even een werkje, maar het is een hele verbetering van de draaischijf.

Veel succes, mvg
Wim
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hi Wim,

Jou schijf ziet er prachtig uit, de mijne is wat donkerder geworden maar ben er erg tevreden mee.
Jammer dat er op het draadje van Virgental (die ik volg) erg stil is.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hallo Harold,

Komt goed. Ik plaats een update altijd op het eind van het jaar met wat ik het afgelopen jaar heb gedaan.

mvg,
Wim
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Qua kleuren denk ik dat het wel goed gaat komen. Je moet ook nog gaan stempelen met een lichtere kleur waardoor het al veel lichter gaat worden. Wat je nu hebt aangebracht is een 1ste basislaag.
Als je de stappen volgt die op het filmpje getoond worden, gaat het helemaal goedkomen.

Veel succes,
Wim
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dat word wel echt super mooi zo die draaischijf Harald, ook die filmpje zij erg mooi en duidelijk om het zo realisties mogelijk te maken.
Ik heb er ook nog 1 liggen, maar omdat ik Ep1 zit hij nog in de doos, en Vollmer ringloods.
Nu ik hier zo lees, en bij (degeluidsman) over de digitale aansturing, is het misschien toch heroverwegen het overwegen waard, is wel super mooi op de baan om zo iets te hebben.


Mvg,
Arnold
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Draaischijf  verweren, schilderen, roesten en begrassen. dit projectje was weer ff tussendoor en gereed.
- In schijf-punten verdelen en tamponeren
- daarna de reparatie stukken
- na tamponeren
- begrassen
- en ook nog afwatering-roosters gemonteerd
Hij kan weer ingebouwd worden.
(Volgende keer zal ik opletten dat de foto's onder dezelfde omstandigheden worden gemaakt)

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Prachtig project Harald. :) :thumbup:
Er wordt met aandacht iets moois gemaakt wat straks prachtig zal staan op je te bouwen baan.
Het is dat ik geen plek meer heb op de baan anders had ik door dit project ook een draaibrug genomen op mijn baan want dit is sfeer en speel plezier verhogend.
Ik blijf dit project net als al je andere projectjes met plezier volgen.

Groet Michel
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
En zo worden steeds meer dromen realiteit. Erg mooi gedaan en wat een verschil met de standaardversie!
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Dat begint wel te lijken als in het filmpje :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
hoi harald,

zo af en toe keek ik hier wel eens mee maar ik was je draadje uit het oog verloren. er zijn een aantal flinke stappen gemaakt en de droom begint in stappen werkelijkheid te worden. de asputten zijn mooi gemaakt en ook de wielstel verwisselaar is goed gelukt (en tegelijkertijd ook een intressant project :D ) ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken en als stoomliefhebber blijf ik je natuurlijk volgen.
veel succes en plezier met het bouwen van je droombaan.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Hoi Harald

Man jou draaischijf is erg mooi geworden zo, jammer dat ik het niet meer kan doen.

Of mss wel als ik ze uit de baan haal, eens kijken of dit mogelijk is nog en dan ook zo bewerken.
Heb jij een link van die man
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: peterke33 op zondag 14 juli 2019, 14:17:33
Hoi Harald

Man jou draaischijf is erg mooi geworden zo, jammer dat ik het niet meer kan doen.

Of mss wel als ik ze uit de baan haal, eens kijken of dit mogelijk is nog en dan ook zo bewerken.
Heb jij een link van die man

Harald is er mooi op tijd bij.
Ik heb de draaischijf op kleur gebracht terwijl deze nog in de baan zit, nu heb ik deze wel vooraan zitten. Maar het kan dus wel.

mvg,
Wim
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: dezee op zondag 14 juli 2019, 14:31:13
Citaat van: peterke33 op zondag 14 juli 2019, 14:17:33
Hoi Harald

Man jou draaischijf is erg mooi geworden zo, jammer dat ik het niet meer kan doen.

Of mss wel als ik ze uit de baan haal, eens kijken of dit mogelijk is nog en dan ook zo bewerken.
Heb jij een link van die man

Harald is er mooi op tijd bij.
Ik heb de draaischijf op kleur gebracht terwijl deze nog in de baan zit, nu heb ik deze wel vooraan zitten. Maar het kan dus wel.

mvg,
Wim

Wim ik zal ook kunnen doen indien, kan ook overal goed aan indien heb jij een link van die filmpjes of waar vind ik die.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: peterke33 op zondag 14 juli 2019, 14:34:24
Citaat van: dezee op zondag 14 juli 2019, 14:31:13
Citaat van: peterke33 op zondag 14 juli 2019, 14:17:33
Hoi Harald

Man jou draaischijf is erg mooi geworden zo, jammer dat ik het niet meer kan doen.

Of mss wel als ik ze uit de baan haal, eens kijken of dit mogelijk is nog en dan ook zo bewerken.
Heb jij een link van die man
Harald is er mooi op tijd bij.
Ik heb de draaischijf op kleur gebracht terwijl deze nog in de baan zit, nu heb ik deze wel vooraan zitten. Maar het kan dus wel.

mvg,
Wim

Wim ik zal ook kunnen doen indien, kan ook overal goed aan indien heb jij een link van die filmpjes of waar vind ik die.
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
De link naar het filmpje staat in dit draadje van Harald post:474, hierboven. Even het filmpje helemaal afkijken, en daarna stap voor stap doen wat men uitlegt.

Succes, gr
Wim
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik heb uit de twee filmpjes de handigheidjes gehaald. o.a. niet met een pen de beton "grens" getekend maar met een stanleymes de grenzen en scheuren erin gesneden, ziet er m.i. beter uit.

Citaat van: peterke33 op zondag 14 juli 2019, 14:17:33
Heb jij een link van die man
Peter,
Je kan in die filmpjes YouTube aanklikken en dan heb je de link.
Misschien een beetje onhandig maar je kan een ingebouwde schijf ook dan nog "bewerken".

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Wat een schitterende draaischijf zo, ik zie weer een project er bij op mijn verlanglijst :thumbup: :thumbup: Prachtig.
Ik denk dat ik er bij mij (ooit) een geel zwarte railing op wil maken maar dan geroest zeg maar.... maar das toekomstmuziek :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
De draaischijf is gereed en de draaischijf-brug komt later.
Maar nu de vloer in de loods maar eens kijken waarmee en hoe.
Enkele testen gedaan met platen XPS (5mm) want ik moet wat opvullen en daarop plaat styreen.
Ook nog naar gips gekeken.
Styreen geverfd en ook hier de "platen" gesneden net zoals in de draaischijf, waarschijnlijk maak ik de gekraste-platen groter dan op het teststuk. Ook worden ze lichter van kleur.
Direct maar een pak XPS gekocht/gehaald, is in de aanbieding.  :)

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Harald

Dat gaat heel erg mooi worden, je gaat lekker rustig te werk  :thumbup: :thumbup:
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ha die Peter,

Nou rustig ..... beter is het om lekker door te werken dan te dromen  :-)

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Goed gelukt het project met de draaischijf veroudering. Moet het bij mij ook eens doen. Want die plastic schijf doet nu een beetje afbreuk aan de baan  :D
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Goed bezig Harald. :)
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Harald,

Ik ben zwaar onder de indruk van de metamorfose van de draaischijf. Echt eerste klas vakwerk dat je hebt afgeleverd. Er komt bij mij weliswaar geen draaischijf op de baan, maar deze werkwijze is ook prima te gebruiken om bijvoorbeeld een verweerd betonnen perron etc. te maken.

Groeten,
Wico   
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 juli 2019, 07:14:09
Goed bezig Harald. :)

Dank je Ben, er zijn op dit Forum (en op andere) mooie voorbeelden te zien om deze weather-techniek te kopiëren.

Citaat van: Wico op donderdag 18 juli 2019, 10:14:08
........ deze werkwijze is ook prima te gebruiken om bijvoorbeeld een verweerd betonnen perron etc. te maken.

Hi Wico deze werkwijze ga ik ook toepassen voor de vloer IN de loc-loods.

groet
Harald
Re: BW Karbrücken .... Een droom een (trein)baan.
Ik volg over het algemeen de zaken hier in stilte, maar hier wilde ik toch even kwijt dat die schijf een heel mooi pronkstuk is geworden!

Groeten,
Jelmer