Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waar voeding aansluiten vanaf de ringleiding

Gestart door KdeB zaterdag 21 juli 2012, 15:32:59

Geen reactie is ook een reactie

Hallo

Ik vroeg mij het af waar kan ik het beste de voeding kan aansluiten, op de wissels of de rails die de wissels verbinden, zie stukje uit baanplan

Graag jullie mening. alvast bedankt

Mvg
Koos
Re: Waar voeding aansluiten vanaf de ringleiding

graag een glaasje wijn

midden van raildeel die de wissels verbinden.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Citaat van: bellejt op zaterdag 21 juli 2012, 16:53:41
midden van raildeel die de wissels verbinden.

inderdaad en geldt natuurlijk ook voor de massa, groet, Anne W

Hardstikke bedankt

Vind dit de minder leuke kant van de hobby, op je rug onder de baan en dan solderen boven je hoofd :(, maar dat leed zal hopelijke weer gauw vergeten zijn, wanneer alles werkt.

Mvg
koos
Citaat van: KdeB op zaterdag 21 juli 2012, 17:38:13
op je rug onder de baan en dan solderen boven je hoofd :(

Dat is inderdaad niet fijn.
Daarom heb ik mijn baan zo hoog gemaakt dat ik net met rechte rug op een krukje onder de baan kan zitten. Mijn kruin komt net tegen de onderkant van de baan. In etapes verdeelt is dat best goed te doen. Met leesbril op de neus kan ik dan ook nog alles goed zien wat ik doe.

Mvg, Johan

Johan

Ik weet het, heb het gezien bij je maar ik mijn geval gaat het helaas niet anders, hoop het wel in 1 keer goed te doen en dat het eenmalig is.
Iemand toevallig nog tips

Groet
Koos

graag een glaasje wijn

hoeft niet onder de baan.Ik heb kurk van 4 mm onder de rails.Daarin heb ik gewoon gangetjes gesneden waar de vpoedingsdraden doorheen lopen.Enkel de terugmelddraden komen via de onderkant.Heeft als bijkomend voordeel dat ze ook goed van elkaar gescheiden zijn.Als je wil neem ik wel eens een foto.

Ja Johny, plaats maar een foto, ikzelf heb ook kurk 4mm liggen dus ben benieuwd.

Groet
Koos

graag een glaasje wijn

en zoals gevraagd :

Johny

Bedankt voor het plaatsen, ik zie wat je bedoeld, Ik vind voor delen uit zicht is dit een goede oplossing :thumbup:.
Voor mijn rangeertafel wil ik toch liever geen draden zien, het oog wil ook wat, dus ik kruip er maar onder.
Nu gaat mij schroeven beter af dan solderen (op mijn rug dan) dus ik ga maar eens kijken of het met kroonsteentjes makkelijker gaat.
ieder geval bedankt voor je reactie.
Groet
Koos
Citaat van: KdeB op zaterdag 21 juli 2012, 17:38:13
Hardstikke bedankt

Vind dit de minder leuke kant van de hobby, op je rug onder de baan en dan solderen boven je hoofd :(, maar dat leed zal hopelijk weer gauw vergeten zijn, wanneer alles werkt.

Mvg
koos

Dat moet je op jouw leeftijd ook niet zelf willen doen. :D

Ik maak altijd mijn aansluitingen voor en na alle wissels.Dus je bent wel even zoet. ;)

Mvg,Robin

graag een glaasje wijn

In plaats van solderen of kroonsteentjes schroeven, zou je ook Wago klemmen type 221 kunnen overwegen. Ik gebruik ze alleen maar. Kunnen met meerdere draaddiameters overweg.

if we don't try we will never know

Dat zijn toch dezelfde klemmen die tegenwoordig in de elektrische huisinstallatie worden gebruikt?

groet, Wim
Ja volgens mij wel. Ik koop ze vaak bij Hornbach. Maar volgens kun je ze overal krijgen. Je hebt ze met 3, 4 en 5 aansluitingen.

Toolstation zal ze dan ook wel hebben. In de bouwmarkt zullen ze toch wel duurder zijn. Voorbeeldje: voor een 1 mm boortje zou ik in de bouwmarkt 3,08 euro betalen. Bij Toolstation 1,92 voor 10 boortjes.

Een andere vraag, voortbordurend op die van Koos die hiermee misschien ook geholpen zal zijn. Op mijn vorige analoge baan had ik meerdere trafo's aangesloten. 1 trafo voor de Baanbesturing, 1 trafo voor de stations sporen en 1 voor het rangeerterrein. De railstukken van deze baanstukken waren natuurlijk wel van elkaar geïsoleerd. Toch had ik de massa van deze baanstukken op 1 ringleiding aangesloten. De trafo's stonden natuurlijk wel in fase maar toch komt het onwerkelijk op mij over dat 3 stroomtoevoer punten gebruik maken van 1 gezamenlijke massa. Dit vanuit het oogpunt dat de stroomkring altijd gesloten moet zijn.
Er is vast iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen.

groet, Wim

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Koos,

Mijn mening (als dat helpt): altijd de wissels van voeding en massa voorzien. Na of voor een wissel beginnen of eindigen de blokken dus die moet je ook van voldoende voedingsaansluitingen voorzien. Je hebt nooit teveel voedingsaansluitingen, al is het natuurlijk wel iets meer werk maar achteraf is het nóg meer werk.

Succes!

In dit draadje van Koos had ik voor mijzelf ook een vraag gesteld over het gebruik van meerdere Trafo's. Ik ging er van uit dat Koos hier voor zijn baan ook wat aan kon hebben. Ik heb echter nog geen antwoord gekregen maar denk het in de WIKI zelf al gevonden te hebben. Hier staat namelijk:" Net als je in de elektrische installatie van de eigen woning beschikt over verschillende groepen, kun je dit ook voor de modelbaan doen.
Dit doe je uiteraard om voldoende vermogen op de verschillende groepen te hebben en daarvoor verdeel je de baan in elektrisch gescheiden sectie. Bij een analoge baan doe je dit door scheidingen aan te brengen in de middenleider en daarbij een tweede , derde, enz. transformator te gebruiken. Bij de digitale baan doe je dit eveneens door scheidingen aan te brengen in de middenleider en vervolgens deze aan te sluiten op een booster.

Voor deze leidingen geldt in principe hetzelfde als voor de ringleidingen zoals bovenstaand, met dat verschil dat bij wel gebruik gemaakt kan worden van een gemeenschappelijke massa (bij Märklin de bruine draad aan de spoorzijde).

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Wim,

Het klopt volledig wat je aangeeft, gewoon iedere voeding (digitaal of analoog) z'n eigen ringleiding. Aangezien de massa`s allemaal gelijk zijn kun je die aan elkaar koppelen. Echter, het is het veiligste als je van iedere voeding in de ringleiding wel een eigen massakabel trekt. (als je het bij één massa kabel houdt terwijl je b.v. wel vier voedingen hebt dan zou de stroom van die vier voedingen door één kabel stromen, dus de optelsom van het totaal) Uiteindelijk wel de massa's aan elkaar koppelen aangezien je dan van alle massa aansluitingen zeker weet dat ze ook goed werken. (ook omdat er veel zaken worden geschakeld naar massa)

Ik heb dat ook gedaan en het werkt probleemloos. Zie hieronder mijn schema van de zes voedingen voor de hele baan waar in de twee grote ringleiding aansluitpunten de massa's van alle voedingen zijn verbonden.

BDS Voeding.JPG

Oke Marcel. Jij raadt dus aan om van elke Trafo de massa op de massa ringleiding aan te stuiten. Dit deed ik tot dusver niet.

groet, Wim