Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
geweldig om te zien, hoe jij het met eenvoudig spul weer tot een mooi resultaat weet te brengen top gr.Harrie

Als het maar Zwitsers is.

En het wordt mooier en mooier op je baan Henk. :thumbup:
Het station en perron ziet er prachtig uit na de aanvulling met de Preisertjes zal het alleen maar mooier worden.

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Nog eens heel je draadje doorlopen , jij bent echt wel n « King » off scratchbuilding he , chapeau ( zoals we hier zeggen) 👌

hoge bergen, het liefst zwitsers

Yesohyes ‼️
Ik heb maar één waard: Waardering.

Je maakt prachtige gebouwen voor jouw baan.

Luc

Zwitserland fan

Het succes (al zeg ik het zelf) van het zelfbouwstation stimuleert om lekker door te bouwen. De bereikbaarheid aan de achterzijde van de tafel is niet optimaal. Er zit een mangat dus rekken en strekken. De achterwand is ook verwijderbaar want anders schuur ik daar tegenaan. Als ik dan op een krukje sta kan ik wel overal bij. Best intensief werk. Om die reden bouw ik het meeste nu aan mijn bureau om het straks in zijn geheel te kunnen monteren op de juiste plaats.

Op basis van de prototypes voor bovenleidingportalen met seinen en lampen moeten er in totaal 10 portalen worden gesoldeerd. In plaats van meten leg ik het ijderdraad op zijn plaats en teken het midden van de sporen af. Zo maak ik geen meetfouten en hoop ik dat de rijdraden ook mooi in het midden van het spoor uitkomen. De afstanden tussen de portalen heb ik wel uitgemeten en die moeten corresponderen met de plek van het station.

WhatsApp Image 2024-05-31 at 20.20.19.jpg

Ondertussen wordt ook de ballast aangebracht. De ruimte tussen de sporen vul ik op met 5mm XPS donkergrijs. Dan heb je maar weinig ballast nodig. Een lijmlaag over de XPS en met de plantenspuit zeepwater er over voor het uitvloeien. Daarna strooien met ballast. Een dunne laag. Vervolgens met verdunde lijm er overheen druppelen en nog een keer met de plantenspuit zeepwater om het uit te laten vloeien. Dit stuk is ongeveer 2,5 meter lang en met een paar uur heb ik dat wel voor elkaar. Een paar dagen later als het droog is een tweede ronde voor de afwerking gedaan.

Als ballast gebruik ik strooisel van Heki grijs 3315 en bruin 3316. 50/50 levert een mix die ik mooi vind passen bij de C-rails. 2 zakjes en ruim over gehouden.

WhatsApp Image 2024-05-31 at 08.50.25.jpg

WhatsApp Image 2024-05-31 at 13.50.55.jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Henk, mijn complimenten van wat je weer allemaal hebt gebouwd. Soms krijg ik het idee dat jij 24/7 aan je modelspoorbaan werkt.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Een flinke klus, dat ballasten, maar dan heb je ook wat :thumbup:
Zijn dat seinen op de portalen en zijn die dan functioneel of cosmetisch?
Slim om de portalen in te meten in plaats van uit te rekenen!
Maar waarom plaats je dat rare lichtmastje bij een ontkoppelaar? :roll:

Groeten,

Erik.

Prachtige vorderingen zijn er weer gedaan Henk. :thumbup:
Het ballast ligt er goed en strak bij mijn complimenten. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Zwitserland fan

24/7 bouwen zou ik wel willen maar je moet ook eten. Haha en ik heb ook een leven naast de hobby. Maar met die portalen solderen besteed ik wel elk vrij uurtje want het is enorm veel werk. Voordeel is wel dat ik alles op het bureau kan laten liggen, dus je bent snel aan de gang.

Waarom eigenlijk die lichtmast bij de ontkoppelrail? In het echt nog nooit gezien :). Die kan weg! Hij staat er alleen omdat ik zo'n mast heb, maar het slaat nergens op.

De seinen worden functioneel. Wel beperkt met maar 2 seinbeelden, anders wordt het best kostbaar in aansturing en moet je ook heel veel bedrading zien weg te werken.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jongslog op zaterdag 01 juni 2024, 07:26:02Waarom eigenlijk die lichtmast bij de ontkoppelrail? In het echt nog nooit gezien :). Die kan weg! Hij staat er alleen omdat ik zo'n mast heb, maar het slaat nergens op.
Geldt datzelfde dan niet voor de ontkoppelrail zelf? Als ze die in het echt zouden hebben dan zou er zomaar een dergelijk seinmastje naast kunnen staan ;) .

Zwitserland fan

@Hanzi straks ga je ook nog beweren dat die puko's niet kloppen met de werkelijkheid! Het moet niet gekker worden.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nou ja zeg, wil jij nu beweren dat ze dat wel doen dan? Moet niet gekker worden hè.  ;)  :)

Zwitserland fan

Druk aan de gang met de bovenleidingportalen. Een hele productiestraat.

WhatsApp Image 2024-06-08 at 10.48.31.jpg

Na het prototype nog wat kleine verbeteringen:
De lamp heeft een kap van karton. Daardoor wordt het uiterlijk veel strakker. Daardoor eigenlijk wel iets te groot maar ik kan er mee leven.
De mast van de lamp is de min. De plusdraad verstopt onder een krimpkous over de mast.
De verticale spijlen van de schilderstape nog wat dunner gemaakt, en iets verder uit elkaar. Dan wordt het minder lomp.
De ophanging van de rijdraden aangepast, die worden geklemd op de bovenste isolator en de houder aan de onderkant.

WhatsApp Image 2024-06-08 at 12.13.57.jpg

Met de airbrush het geheel metaal grijs gespoten. En even testen of het nog werkt.
WhatsApp Image 2024-06-08 at 11.21.42.jpg

Er komen ook masten met elektradraden en een verdeelstation.
WhatsApp Image 2024-06-08 at 16.23.36.jpg   

Zwitserland fan

Het plaatsen van de bovenleidingportalen blijkt geen eenvoudige klus. Met enige schade en herstelacties de eerste mast door het perrondak heen netjes geplaats.

Ik was ook vergeten dat het verdeelstation aan de voorzijde schuin komt staan ten opzichte van het portaal. Dat is nog wel aan te passen.

Na de eerste mast de rest uitmeten, gaten boren, bekabeling doorvoeren en de masten er in prikken. Het mooie is dat ze dan ook weer verwijderbaar zijn. Maar het valt me flink tegen. Het lukt nog niet goed om de masten loodrecht te zetten. Als iemand tips heeft?

IMG_E1877.JPG

IMG_E1878.JPG

IMG_E1879.JPG

IMG_E1880.JPG   
Speciale Gast

Kleine winkelhaak of zelf eentje maken van 2 latjes en dan het deel wat op de bodem rust zo kort mogelijk.
Suc6 verder met het neerzetten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi gemaakt weer, maar het is voor een mooi eindresultaat toch wel essentieel dat alles haaks rechtop staat. De tijd die daar in gaat zitten betaalt zich terug in een geloofwaardig geheel!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Henk,

Naast de Dirk-Jan gemeoreerde (zelfbouw) winkelhaak kun je ook eventueel ene klein waterpasje gebruiken.
Vakk hebben winkels als action, etc wel zoiets in het assortiment.

En anders je timmermansoog gebruiken.  :-)

(ook) Henk
Nog een suggestie:
Plankje ( bij voorkeur met een sparing zodat hij om de mast zit) met daarop een sateprikker of zo(keurig haaks erop.
Paar kleine gaatjes in de plank en dit geheel met spelden op de plek vastzetten.

Mast met bijvoorbeeld kleine wasknijpertjes op zijn plek zetten en vastlijmen. Rustig tijd nemen totdat de lijm de mast op zijn plek houd en dan de houder verwijderen.

Zwitserland fan

Dank voor de tips! Die worden allemaal toegepast om de masten netjes te kunnen plaatsen. Ook enkele losse seinen, dwergseinen en losse masten met lampen geplaatst. Ik ben op de helft. Nou ja met het plaatsen dan, het aansluiten komt daarna en ik weet al dat dat ook weer een lastig klusje wordt. Moeilijk bereikbaar en dan ook nog bedrading solderen...

WhatsApp Image 2024-06-11 at 20.38.09 (1).jpg

WhatsApp Image 2024-06-11 at 20.38.09 (3).jpg

WhatsApp Image 2024-06-11 at 20.38.09 (4).jpg

WhatsApp Image 2024-06-11 at 20.38.09 (5).jpg   

Prachtige overzicht foto's Henk. :thumbup:
De masten zijn de bekende puntjes op de i of de kers op de taart en maken de baan compleet.

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ziet er indrukwekkend uit Henk. Je weet mij iedere keer weer te verrassen met de vorderingen. 👍🏻

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wouw, dat ziet er gaaf uit Henk. En alles staat aardig recht :thumbup: !

hoge bergen, het liefst zwitsers

Prima ‼️‼️‼️