Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Heren,

Bedankt voor jullie waardering  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: peterke33 op dinsdag 28 juli 2015, 18:57:55
mooi foto zie bijna een gelijkenis  :D :D :D geintje

:thumbup: Ja, Peter, komt vast van de Pralines van zondag. Is Kwiebus ook gek op  :D :D :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo Forumvrienden,

Een kort bericht van de vorderingen van de bouw. Deze week heb ik niet elke dag wat kunnen doen. Maar inmiddels is het zaagwerk gedaan. Het sporenplan is uitgezet op de baan en ik heb de tekening in WinTrack op A4 formaat afgedrukt. Op die tekening heb ik precies aangegeven waar ik de middenscheidingen en de aansluitrails voor de diverse spoorsecties moet aanbrengen. Dat lijkt me makkelijk als ik straks het station rails voor rails ga aansluiten.

Een foto, zoals het er nu (los) bij ligt:


De latjes, die er nog tussen sommige sporen liggen heb ik gebruikt om de sporen evenwijdig aan elkaar te leggen. De rails met de stootjukken op de voorgrond worden nog kort achter het stootjuk afgeslepen, zodat ze allemaal evenlang zijn. Achter het meest rechtse wissel op de foto ontbreekt nog een stukje spoor. Daar komt een wissel met kopspoor en rechts van het rechtse spoor komt nog een dubbelsporige lokloods. Die beide wissels moet ik nog toevoegen. Er komt nog een stukje plaat aan de rechterzijde om dit alles mogelijk te maken.

Aan de linkerzijde komt achter het wissel nog een stukje spoor met de Jørgerbrug  ;). Dit spoor wil ik gebruiken om een hele trein op de baan te zetten vanaf een hulpspoor op een balk. Bijvoorbeeld voor de uitwisseling voor onderhoud aan de treinen of om ze op te bergen in/op een kast of vitrine.

De volgende stappen zijn het boren van de gaatjes voor het doorvoeren van de draden, het aanbrengen van de boekbinders aan de onderzijde en het trekken van de draden tussen de wissels resp aansluitrails en de stekkerkroonsteentjes aan het eind van de plaat
Als dan alle draden onder de stationsplaat zijn gemonteerd worden de verbindingen tussen de stekkerkroonsteentjes en het bedieningspaneel aangebracht en dan moet het allemaal werken  :D :D :D.
Kortom, voorlopig nog genoeg te doen.

Het leuke is dat ik deze werkzaamheden kan afwisselen met het rijden van de treinen op het basisgedeelte tussen het schaduwstation en het station dat je links op het eerste niveau ziet liggen. Er rijden daar afwisselend 6 treinen hun rondje.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation

Dat moet feest zijn, dat je nu ook kunt rijden, Roel  :thumbup:

Dat motiveert extra  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel
Ziet er allemaal fantastisch uit.
Ben natuurlijk vereerd dat ik een brug heb die naar mijn vernoemd wordt.
Kijk al uit naar de volgende update.
Veel suc6 bij de verdere bouw van de baan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Dag Roel.

Raar, maar toch waar: een beetje weemoedig denk ik terug aan het gehannes met
de rails - de fase waar je nu mee bezig bent, want dat is toch eigenlijk best leuk! :wink:
En ik blijf erbij: dit is toch wel één van de mooiste compacte baanontwerpen die
ik ken en die er zelfs met de speelgoed-geometrie van de M-rails goed uit ziet :thumbup:
Ik wens je veel plezier bij de verdere afbouw van deze fase in jouw modelbaan!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
100% mee eens, Erik! Niets aan toe te voegen dan :thumbup: :D :thumbup: :D :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel,

Dat word heel mooi, blijf je op de voet volgen. ben benieuwd naar verdere vorderingen op je baan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo forumvrienden,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties en lovende woorden  :) :) :)
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 01 augustus 2015, 00:46:08
En ik blijf erbij: dit is toch wel één van de mooiste compacte baanontwerpen die
ik ken en die er zelfs met de speelgoed-geometrie van de M-rails goed uit ziet :thumbup:
Ik word er een beetje verlegen van. Er zijn op dit forum nog meer mooie banen met M-rails. Die van jou mag er ook zijn  :thumbup:

Vandaag heb ik alle rails van het kopstation stuk voor stuk schoongemaakt met wasbenzine. Bij 2 recent aangeschafte wissels was het kruisstuk helemaal zwart in plaats van blank. Daar bleek een enorme koek van vet, vuil en olie op te zitten. Kennelijk van iemand geweest, die zijn treinen goed in de olie had zitten  :D :D.
Ook heb ik alle wissels getest op het goed functioneren. Omdat M* een blauw draadje gebruikt voor het omschakelen van een wissel naar zowel de rechtse als de linkse stand, heb ik in alle draadjes, die het wissel naar rechts leiden, een knoop gelegd. Dat is makkelijk bij het aansluiten.

Ook ben ik nog even naar het snoepwinkeltje geweest om daar nog wat bosjes draad en wat stekkers te halen. Dan kan ik volgende week gaan beginnen met het aanbrengen van de boekbinders, het vastzetten van de rails en het aansluiten van de draden.

Onder deze plaat breng ik een paar rijen stekkerkroonsteentjes aan. Daar worden alle draden op aangesloten. Vervolgens breng ik de draden gebundeld in een stukje flexibele en transparante slang via het open gat binnen de keerlus en een gat in de basisplaat van het schaduwstation naar beneden. Zo'n slang heb ik eerder toegepast, alleen wordt hij nu wat langer en krijgt een iets grotere diameter.
.
En vandaar worden ze aangesloten op het schakelpaneel aan de linkerzijde in de lade.

Citaat van: Tony op vrijdag 31 juli 2015, 21:32:37
Dat moet feest zijn, dat je nu ook kunt rijden, Roel  :thumbup:

Dat motiveert extra  :P

Ja, Tony, ik kan al sinds een week of twee regelmatig de treinen laten rijden. Het is leuk om het saaie werk met draadjes friemelen af te kunnen wisselen met het rijden van de treinen. Daarom heb ik ze pas schoongemaakt en ben ik op zoek gegaan naar reserve onderdelen, zoals koolborstels, veertjes, bandjes, een paar slepers. Ik heb een serviceboek via de site van Märklin NL gedownload, waar je alle onderdelen van oude locomotieven in terug kunt vinden' klikkie doen . Er blijkt op die site nog een tweede handleiding te staan, waar weer nieuwere locomotieven in staan. ook hier klikkie doen
De beide serviceboeken samen geven je een redelijk compleet beeld. Ik kon in ieder geval al mijn loks vinden. Vervolgens ben ik gaan zoeken bij diverse webshops. Uiteindelijk ben ik bij Lippe terechtgekomen. Zij blijken alle onderdelen nog voorradig te hebben. Binnen 2 werkdagen was het pakje in huis!

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 01 augustus 2015, 00:46:08
Raar, maar toch waar: een beetje weemoedig denk ik terug aan het gehannes met
de rails - de fase waar je nu mee bezig bent, want dat is toch eigenlijk best leuk! :wink:
Het is inderdaad een leuke fase, van ontwerpen (vroeger met een tekensjabloon, nu mooi met WinTrack), passen en meten, wat aanpassen en dan aansluiten. Mijn vrouw kwam gisteren eens kijken hoe het er allemaal bij stond. Zij maakte een vergelijkbare opmerking en vroeg zich af wat ik ga doen als deze fase klaar is. "Ga je het dan weer afbreken en wat anders bouwen of ga je nu eindelijk de baan verder aankleden?" Het eerste is voor mij natuurlijk geen optie. Mijn vorige baan, die ik 20 jaar geleden bij de verhuizing heb afgebroken, is in een jaar of 10 niet veel verder gekomen dan waar ik nu ongeveer ben. De treinen konden wel rijden maar veel van de scenery moest nog gemaakt worden. Mijn dochter constateerde pas vol trots dat ze het cadeau dat ik toen met Sinterklaas gekregen had, nu uiteindelijk toch gebruikt gaat worden  :P :P :P

wordt vervolgd  :thumbup:

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel,

Dat is een mooie oplossing voor draden bij elkaar te houden  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel
Met die transparante buisjes blijft het allemaal wel heel overzichtelijk en netje geordend,   :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo Forumvrienden,

vandaag maar een kleine update. Ik ben begonnen met de sporen van het station te fixeren en draadjes aan de rails voor de spoorsecties te solderen. Natuurlijk eerst de nodige gaatjes voor draadjes geboord. In de loop van de middag kwam de zon op het raam van de treinkamer te staan en begon het zweet me tussen de ogen te lopen, dus tijd om even te stoppen. Kamer verduisterd, even wat andere zaken doen en eind van de middag weer even wat verder gaan, totdat het weer wat benauwd werd. Maar ik ben toch best een eind opgeschoten. De vier lange parallel-lopende sporen met overloopwissels (zie deze foto) liggen er inmiddels strak in.
Morgenochtend haal ik de stationsplaat er af. Dan kan ik gemakkelijker bij de achterste sporen. En als die er ook strak in liggen, draai ik de plaat om en worden de boekbinders en kroonsteentjes gemonteerd en kunnen de draden onder de plaat worden aangesloten.

Een foto houden jullie tegoed, want de kamer is door de verduistering wat te donker voor een mooie foto.

Citaat van: Jørg op zaterdag 01 augustus 2015, 23:32:34
Met die transparante buisjes blijft het allemaal wel heel overzichtelijk en netje geordend,   :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Citaat van: peterke33 op zaterdag 01 augustus 2015, 18:27:09
Dat is een mooie oplossing voor draden bij elkaar te houden  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ja Peter en Jørg,
met zo'n transparant buisje kun je gemakkelijk zien welke kleur draadjes er in zitten. Ze zitten strak bij elkaar en het buisje is best flexibel om bochten te leggen.

wordt vervolgd. :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel,

Waar koop je dat, in een Brico of een Hubo is inderdaad handig kan je inderdaad kleuren gescheiden houden.


Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Peter,

Ik koop dat gewoon bij de Hubo in ons dorp. Ik denk dat elke doe-het-zelf het wel heeft. Ook winkels waar ze aquaria verkopen, verkopen die slangetjes.

Groeten
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo Forumvrienden,

De temperatuur is vandaag wat aangenamer, dus heb ik weer wat tijd aan de bouw kunnen besteden. Allereerst de beloofde foto van de stand van de werkzaamheden, zoals deze gisteren was.

De vier linkse sporen liggen vast, de draden van de sporen en wissels hangen los onder de plaat.

Ook heb ik nog wat detailopnamen gemaakt om vast te stellen hoe ik de draden van de plaat van het kopstation netjes naar beneden kan voeren. Met de foto hieronder kan ik dat duidelijk maken. De plaat van het kopstation ligt rechtsboven. Aan de onderkant van deze plaat komen stekker-kroonsteentjes (vanwege het gemak tijdens de montage). De bos draad komt in een doorzichtig slangetje en moet over het rechter spoor en onder het linker spoor naar beneden gevoerd worden. Ik zal dus iets van een geleiding moeten maken om de slangetjes op de juiste positie te houden, bijvoorbeeld via de verticale steun in het midden.


inmiddels heb ik de stationsplaat weer van de treintafel afgehaald. De resterende sporen zijn uitgelijnd en vastgezet.
Twee foto's, in eerste instantie voor mijzelf bedoeld om te kijken of de sporen echt netjes parallel lopen, kan ik uiteraard ook met jullie delen.
De situatie vanaf het stationsgebouw gezien:


en vanaf het inrijdwissel de stationssporen inkijkend:


Ik ben best tevreden met deze beelden.
De volgende stap is het aanbrengen van de boekbinders en de draden aansluiten op de stekker-kroonstenen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Fijne plaatjes Roel! :thumbup: Mooi strak gelegd :thumbup:

Wellicht kun je schroefoogjes of -haken toepassen
om de bedradingsslang vast te zetten, eventueel
in combinatie met bundelbandjes (Tyraps)?
Buisklemmen/beugels zouden ook nog kunnen ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hoi Roel,

Als ik zo de stationssporen zie, kan ik in gedachten al rangeren/omzetten  :P
Lijkt zo veel ruimte op een kleine plek.

Knutsel ze nog !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo forumvrienden,

Citaat van: Tony op dinsdag 04 augustus 2015, 22:05:58
Als ik zo de stationssporen zie, kan ik in gedachten al rangeren/omzetten  :P
Lijkt zo veel ruimte op een kleine plek.
Ik heb even in de tekening van WinTrack aangegeven hoe ik de stationssporen wil gebruiken. De twee sporen langs het lange perron zijn bedoeld voor de aankomende en vertrekkende locaaltrein. De loc kan omlopen via het naastgelegen spoor. Ook kan er een bagagewagon in- of uitgerangeerd worden. Aan het korte perron aan de onderkant is ruimte voor een Railbus (pendel naar het kopspoor op het 1e niveau en voor het boemeltje naar het bergspoor. Voor dat boemeltje heb ik 2 locjes beschikbaar. Vandaar het wachtspoor aan de linkerzijde. Aan de rechterkant, boven de reizigerssporen, komen de goederensporen. Daarboven komt een 2-sporige locloods. Aan de linkerkant wordt een waterkraan en een kolendepot gemaakt. Bij dat kolendepot is voor de bevoorrading ruimte voor een paar kolenwagons.
Aan de rechteronderzijde is de aansluiting op de Jørgebrug, een boogbrug, waar het spoor aan de andere kant doodloopt. Maar dat spoor is ook te gebruiken om een hele trein op de baan te zetten of er van af te halen. Dat wil ik doen met een plank met een stuk spoor er op.



Vandaag heb ik eerst de rails van de kopsporen gelijk gemaakt. Het zijn M-rails, dus de ijzerzaag is een handig hulpmiddel om de rails op de gewenste lengte te krijgen.


Dat vraagt natuurlijk om een beeld met het station er bij. Een foto vanaf de toekomstige perrons en een foto van de zijkant, waar ik een van de goederensporen iets langer maak.




Nadat een en ander tot mijn tevredenheid was heb ik de stootjukken er even afgehaald en er een paar plaatjes hout opgelegd. Die plaatjes zijn wat dikker dan de hoogte van de lantaarns van de wissels, Vervolgens heb ik de hele plaat omgekeerd op mijn bureau gelegd. Dan krijg je dit beeld:


Mijn werkkamer ligt aan de andere kant van het huis dan de treinkamer. Dat betekent dat ik hier in de morgen de zon op heb staan, maar niet in de middag. Dus ben ik lekker aan de gang gegaan, hoewel het allemaal wel wat klam is. Draadjes en papier blijven zo gemakkelijk aan je handen en je armen kleven. Maar aan het eind van de middag zag het er zo uit:


Stikkers aangebracht waarop de spoor- en wisselnummers van de draadjes op staan, de rode draden zijn getrokken en deels rechtsboven al aangesloten. De blauwe draden zijn allemaal vanaf de wissels aangesloten op hulpkroonsteentjes. Ik ben geen echte held in het solderen, dus ik waag me er niet aan om op de wisselspoelen nieuwe draden te solderen. Maar via een kroonsteenverbinding gaat dat ook goed, is mijn ervaring. Ik moet de verbindingen tussen die kroonstenen en het aansluitpunt rechtsboven nog maken. Ook de boekbinders moeten nog definitief vastgezet worden. Dat doe ik met het lijmpistool.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel

Dank voor de uitgebreide uitleg over je werkzaamheden, ziet er allemaal netjes uitgewerkt uit.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe de brug op je baan zal staan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo Jørg,

Bedankt voor je reactie. De plaatsing van de brug op mijn baan zal nog even op zich laten wachten, maar ik heb op "mijn Alpen modelspoor", de baan van Reinemanz een foto gevonden van wat ik mij voor ogen heb. Precies zo de brug over de twee sporen in een boog, die na de brug in een tunnel verdwijnen. klikkie doen en dan de laatste foto. Dan heb je alvast een idee en ik een voorbeeld om uit te werken.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel

Ik zie de plaatjes dan wel verschijnen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Dag Roel.

Je weet inmiddels hoe ik over jouw baan denk, maar ik heb toch een puntje van kritiek:
juist voor bij het station heb je geen gebruik gemaakt van de laatste versie M-rails. :-(
Duidelijk zichtbaar zijn de minder fraaie isolatoren van de middenrail bij enkele rails.
Ook maak je geen gebruik van de schroefgaten voor het vastzetten: deze heb ik dicht
gemaakt met een stukje (aluminium-)tape vanaf de onderzijde en aan de zichtzijde
dit aangestipt met een likje verf. Met diezelfde verf heb ik ook de isolatoren van de
middenrails van de wissels gemaskeerd.
Kijk maar wat je met deze kritiek doet, waarschijnlijk niets want de rails ligt al, maar
ik wou het je toch meegeven ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Dag Erik,

Bedankt voor je reactie. Je hebt een paar goede punten van kritiek. Dat waardeer ik zeer, want daarvoor deel je het een en ander op het forum.

Ik denk het te kunnen oplossen.
Ik ben het eens met je over de laatste versie M-rails. Die heb ik zo veel mogelijk geselecteerd voor de zichtbare sporen. Helaas had ik er niet genoeg. Dus heb ik deze rails gelegd in de meest dichtbij zijnde sporen vanuit de kijker gezien. De sporen, die wat verder weg liggen, zoals de goederensporen, heb ik dus noodgedwongen met de een na laatste versie aangelegd. De draden voor de stroomsecties heb ik wel bewust gesoldeerd aan de laatste versie van de M-rails. alle andere rails kunnen dus eenvoudig vervangen worden. Er liggen ook veel wissels en die hebben helaas allemaal de oude isolatoren. De rails op het eind heb ik op maat gezaagd. Ik heb daar de oude rails voor gebruikt. Maar die zijn eenvoudig te vervangen als ik de juiste rails heb kunnen bemachtigen.

Wat die schroefgaten betreft, ik heb ergens op het forum gelezen dat iemand daar saté-prikkers voor gebruikt. Deze passen in het gaatje, worden op maat afgesneden en met een drupje verf gemaskeerd. Dat had ik zo bedacht. Maar jouw methode kan natuurlijk ook, alleen had ik dat vóór de montage moeten doen.

De sporen, die voor het kolendepot en het locdepot bestemd zijn, wil ik vervuilen, zodat het kolengruis wat overheerst. Daarmee kan ik de isolatoren verdoezelen. Dat is een bewuste keuze geweest.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Ha Roel,

Die met die saté-prikkers, dat was ik :)
Zie blz. 2 van mijn baan.

Ik volg je vorderingen op de voet en vind het er prima uitzien! Boekbinders ga ik ook aanschaffen ;) Bij mij is het op de zolder nu te warm om er te werken...

Groet,
Henk163
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel,

Met plezier vanochtend je update gelezen. :thumbup:
Mooie foto's vooral die van met het station erbij is erg mooi. :thumbup:
De draden heb je netjes weggewerkt ondanks je klamme handen. :thumbup:
Ik kijk uit nu alweer uit naar je volgende update. :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo forumvrienden,

Vandaag heb ik geen werkzaamheden aan de baan kunnen verrichten vanwege andere verplichtingen. Ooit in mijn jonge jaren had ik samen met mijn broer een treinbaan. Toen wij beiden het huis uit gingen hebben we de boel gesplitst, waarbij ik de stoomtreinen en mijn broer de diesel en elektrische treinen meegenomen heeft. Ieder heeft vervolgens zijn eigen ontwikkeling doorgemaakt. Mijn broer heeft mij vandaag een doos gegeven, waar zijn oude Märklin trein in blijkt te zitten. Hij kan er niets meer mee doen omdat hij momenteel krap behuisd is.
Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. In ieder geval heb ik wel gekeken wat er in zit. Voldoende M-rails van het laatste type !

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 05 augustus 2015, 21:50:37
juist voor bij het station heb je geen gebruik gemaakt van de laatste versie M-rails. :-(
Duidelijk zichtbaar zijn de minder fraaie isolatoren van de middenrail bij enkele rails.
Het gaat dus wel goedkomen, Erik  :)

Citaat van: Henk163 op woensdag 05 augustus 2015, 23:43:37
Die met die saté-prikkers, dat was ik :)
Zie blz. 2 van mijn baan.
Ja, Henk, gisteravond kreeg ik ineens de ingeving dat het wel eens bij jou vandaan kon komen. Maar je was me voor om het nu te melden :)

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel

Mooie geste van je broer om aan jouw te denken, zo blijft het nostalgische materiaal in de familie.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation

Hoi Roel,

Wat dacht je er van om dat spul gewoon te laten rijden ?
Lekker jeugdherrinnering spelen. E-loc's de panto's in de nek en knarren maar !

Wat zeker leuk is, is om er foto's van te maken, kunnen wij hier lekker mee smullen  :P
( ben eigg vet nieuwsgierig.......)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Is het draadje even een paar dagen uit beeld en moet je zien wat een vooruitgang.
Leuk om te volgen. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo forumvrienden,

Vandaag ben ik verder gegaan met het aansluiten van de draden van het kopstation. Inmiddels zijn alle draden getrokken. Ik moet ze alleen nog aansluiten aan de stekker-kroonsteentjes, rechts boven. En dan moet ik de boekbinders nog definitief vastlijmen. Dan kan ik de plaat weer omkeren. Ook moet ik nog iets bedenken om te testen of alles na de montage ook werkt.

Helaas nu geen foto's, want de batterij van het fototoestel was vanmiddag leeg en moest aan de oplader  :(.

Citaat van: Jørg op donderdag 06 augustus 2015, 21:27:28
Mooie geste van je broer om aan jouw te denken, zo blijft het nostalgische materiaal in de familie.
Dank je Jørg. Niet alles is uit de "oertijd" (eind jaren zestig, begin zeventig) maar het is fijn dat de verzameling weer bij elkaar is gekomen.

Citaat van: Tony op donderdag 06 augustus 2015, 22:01:15
Wat dacht je er van om dat spul gewoon te laten rijden ?
Lekker jeugdherrinnering spelen. E-loc's de panto's in de nek en knarren maar !

Wat zeker leuk is, is om er foto's van te maken, kunnen wij hier lekker mee smullen  :P
( ben eigg vet nieuwsgierig.......)
Natuurlijk doe ik dat wel even stiekem, zeker met het oude spul. Zoals de NS E-lok 1100 met een paar plan E rijtuigen. Ik zal volgende week wel een paar foto's maken van een aantal treincombinaties. Er zitten een aantal rijtuigen bij van 27 cm lengte. Dat staat rijdt niet echt fraai op mijn baan, die ontworpen is voor kortere rijtuigen.

Citaat van: ceess op donderdag 06 augustus 2015, 22:24:22
Is het draadje even een paar dagen uit beeld en moet je zien wat een vooruitgang.
Leuk om te volgen. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Dank je Ceess. Wordt nog een week of 2 vervolgd. Ik hoop tussen wat afspraken door er aan te kunnen werken. Daarna ligt het een paar weken stil voor wat andere leuke dingen  B) B) B)

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo forumvrienden,

vanmorgen heb ik de laatste draadjes aangesloten en de boekbinders vastgelijmd. De beloofde foto van de onderkant:


Vervolgens heb ik de plaat weer omgedraaid en een paar rails vervangen. Zoek de verschillen:

oude situatie


nieuwe situatie


oude situatie


nieuwe situatie

De beloofde materieelshow volgt nog.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Denk dat je de rails die je van je broer gekregen hebt gebruikt in je nieuwe situatie. :|
Maar je kopstation ziet er goed en nu al gezellig uit Roel. :thumbup:
Kijk nu al uit naar de beloofde materieelshow. :) :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
kw8ookinspanningaf, Roel  :P.......

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Roel

Weerom super strak afgewerkt, een plezier om naar te kijken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Dag Roel.

Dat is inderdaad een aantal 'lelijke' plekken minder :thumbup:
Je kunt trots zijn op het behaalde strakke resultaat!
Op naar de volgende fase ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van het kopstation
Hallo Roel,

Vind dit een leuk, en mooi topic om te volgen,
alles goed doordacht en gebouwd.

Bij mij ook geen zwarte plekken te zien op de rails, zelfs de ontkoppelrails.
Alleen bij de wissels, die zijn helaas nooit aangepast.



Ga zo door, blijf dit volgen, heb zelf weinig tijd om weer verder te bouwen.

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Hallo forumvrienden,

bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad de nieuwste type M-rails toegepast. Het ziet er veel fraaier uit. Het valt gelijk op, net zoals op de fraaie foto van Einte. Jammer dat de wissels nooit zijn aangepast. We moeten maar eens denken aan een oplossing om die zwarte isolatoren wat minder zichtbaar te maken.

Tja, dan de dringende, smekende verzoeken om foto's van de ontvangen, deels nostalgische treinen. Eigenlijk wil ik eerst het kopstation weer in de baan inbouwen, maar zover ben ik nog niet. Daarom geef ik maar toe aan jullie verzoeken
Citaat van: Tony op zaterdag 08 augustus 2015, 18:15:28
kw8ookinspanningaf, Roel  :P.......
en heb maar de foto's vanaf mijn bureau gemaakt. Helaas heeft dat een wat minder passende achtergrond, maar daar kijken jullie toch niet naar, denk ik. Dus handdoeken of tissues klaar?? :D :D :D


3024+2*4165


3024+2*4165


3024+Roco Postwagon


3075+4051


3075+3*4051


3*4051


3075+4158


3075


3064+onbekend merk containerwagon (ooit gekregen als relatiegeschenk)


3064+containerwagon+2*4514


3064+2*4509+4508+4501+4511+onbekend merk NS goederenwagon


3064


een hele oude... heb het nummer nog niet gevonden 4012 (met dank aan Wim)


3013


3013+4048+2*4049


4048


4049


voor het laatst bewaard: 3013 +3070 (mijn eigen laatste aanwinst)

Ik hoop dat dit wat nostalgische gevoelens heeft opgeroepen  :P :P :P

groeten,
Roel

Edit typefout locnummer en ontbrekend wagennummer gecorrigeerd.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Leuke baan  :thumbup: En zo te zien gevarieerd verkeer.

Suc6 verder  :-)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Roel, volgens m'n catalogus uit 1957 heeft de bagagewagen nummertje 4012.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Prachtig materiaal Roel. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Roel

Prachtige line-up van je rijdend materiaal,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Leuk hoor, wat er allemaal bij je broer vandaan is gekomen :thumbup:
Een 3064 én een 3065 of een typfout?!?
En mocht je nou echt vinden dat dat NS stammetje niet op je baan past dan stuur je me maar een pb-tje ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Hallo forumvrienden,

Bedankt voor de lovende reacties!

Citaat van: nobody op zondag 09 augustus 2015, 13:26:42
Roel, volgens m'n catalogus uit 1957 heeft de bagagewagen nummertje 4012.
Wim, bedankt ! Ik zal het gelijk aanpassen.

Citaat van: Hanzi op zondag 09 augustus 2015, 19:54:47
Een 3064 én een 3065 of een typfout?!?
Hans, het is een typefoutje. Het is de loc 3064. Ik al het gelijk aanpassen.

Citaat van: Hanzi op zondag 09 augustus 2015, 19:54:47
En mocht je nou echt vinden dat dat NS stammetje niet op je baan past dan stuur je me maar een pb-tje ;)
Op dit moment weet ik nog niet wat ik met al dit materieel ga doen. Daar ga ik eens rustig over nadenken. En als ik besluit er een deel van weg te doen, dan zal ik zeker aan de trouwe forumleden denken  :)

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express

Dat was heerlijk, Roel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ben een kwartier bezig geweest om mijn toetsenbord kwijlvrij te krijgen om deze reactie te typen  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Dank je, Tony.

Ik hoop dat je toetsenbord het blijft doen. Ik had nog aangegeven om handdoeken of tissues klaar te leggen  :D :D.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie express
Dag Roel.

Prachtige aanwinsten :thumbup: en heerlijke Old Skool Marklin!
De TEE RAm 3070 en de BR 216 3075 zijn hierbij mijn favoriet. :wik:

Citaat van: RoelMarklin op zondag 09 augustus 2015, 13:04:10
We moeten maar eens denken aan een oplossing om die zwarte isolatoren wat minder zichtbaar te maken.

Ik heb ooit eens een poging gedaan met een fijn penseeltje en wat verf om o.a. de isolatoren te maskeren:



Het lipje van de ontkoppelrail, de isolatoren, het pas-stukje 5208 en
de bevestigings-schroefjes van de wisselspoel zijn hiermee gedaan.
Dit is voor mij voldoende effect opdat het minder nadrukkelijk aanwezig is.
De verf die ik hiervoor heb gebruikt is afkomstig uit een spuitbus van
Spring (from Holland) met de kleur Satinwood 041 -> klik

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hallo Forumvrienden,

ik ben blij dat de Old Skool Märklin foto's in goede aarde zijn gevallen. Leuk dat ook anderen zo kunnen meegenieten  :P :P :P.
Als de bouw wat verder is zal ik nog wel eens een verdwaalde Old Skool Märklintrein laten zien, die niet helemaal past bij het thema van mijn baan, maar die o zo mooi en echt nostagisch is.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 09 augustus 2015, 21:16:30
Ik heb ooit eens een poging gedaan met een fijn penseeltje en wat verf om o.a. de isolatoren te maskeren:
[...]
Dit is voor mij voldoende effect opdat het minder nadrukkelijk aanwezig is.
Bedankt Erik, voor deze tip. Ik heb het op mijn lijstje gezet. :)

Welnu, de bouwactiviteiten van het kopstation zijn inmiddels afgerond. Alle draden zijn aangesloten en ik heb inmiddels alle wissels en de gescheiden baansecties getest. Reden genoeg om het geheel weer te gaan aansluiten op de treinbaan. Het was letterlijk het inschuiven van een grote plaat. Daarmee is de operatie "bouw kopstation" in ruwbouw gereed. Ik heb tevens het losse stukje plaat met spoor 1 (voor de railbus / bergtrein) en het spoor voor de Jørgerbrug erbij gelegd. Daar moet nog wel wat mee gebeuren. Maar eerst de foto's:


Het kopstation in positie
Ik hoop dat het duidelijk zichtbaar is dat het kopstation wat schuin ligt ten opzichte van de afmetingen van de basisplaat.


De kopsporen en het stationsgebouw. Rechts de Jørgerbrug
De achtergrond van de boekenkast is niet echt passend. Met fotoshoppen kan je dat weghalen en vervangen door een passend plaatje. Ik moet het cursusboek nog eens opduikelen hoe ik dat ook al weer deed.  ;)


In vogelvlucht.
Rechts komt een 2-sporige locloods, waarschijnlijk Auhagen 11403. De definitieve layout maak ik zodra ik die locloods heb.


ook in vogelvlucht, vanuit een iets andere positie
Het losse stukje plaat moet nog wat bewerkt worden. De brug moet in ieder geval over "het gat" vallen. Het wissel, dat naar deze brug leidt  is nog een handwissel 5121L. Ik kom een wissel 5137L te kort en heb daardoor een kleine concessie moeten doen. Eigenlijk vind ik deze oplossing ook niet zo gek. Het wissel wordt waarschijnlijk niet intensief gebruikt en ligt binnen armlengte (zittend vanaf de stoel). Ik heb de aansluitingen wel gemaakt voor een elektrisch wissel, dus omwisselen kan nog.


Jørgerbrug vanaf niveau 1 gezien
Na de brug komen in de onderste sporen twee tunnelportalen.

Tja, ik sta open voor suggesties!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Roel

Mooie foto-update. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt weer een heel stuk van het bouwtraject afgelegd.
Ben blij dat de brug zo een prominente plaats heeft gekregen, is het de bedoeling dat het spoor op de brug nog verder gaat doorlopen in de toekomst?
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Mooie update Roel. :thumbup:
De Jørgerbrug staat heel goed bij het gehele plaatje. :)
Foto's 2 en 3 geven mooi het kopstation weer met het gezellige stationnetje. :)
Deze volger blijft lekker volgen. ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hoi Roel

Je bent al een aardig end op weg  kopstation ziet er mooi uit ook de verdere afwerking is keurig gedaan  :thumbup:
En die Jørgbrug springt er mooi uit zo  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst

Goedemorgen, Roel !

Hele mooie update vandaag  :thumbup:
Nu heb ik meteen een idee van de grootte van je kamer. Je zou ook een gordijn voor de boekenkast kunnen maken, als je dat stoort.
Het belooft een fraaie baan te worden  ;)

Grtz Tony