Beste forumvrienden,
bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 21 juli 2015, 21:15:13
Dit is ook best een leuke fase van de modelbouw:
passen en meten, aanpassen en weer opnieuw
En zo blijft jouw sporenplan een 'levend' document!
Als je ziet hoe het er een jaar geleden voor stond ...
Inderdaad, Erik, is dit een erg leuke fase van de modelbouw. Ik heb nog even teruggekeken naar juli 2014, en dan is er best het een en ander gebeurd. Een compleet nieuw schaduwstation, alle 5120 industriespoor er uit, en het inrijdwissel van het kopstation bereikt
Citaat van: h0_miessie op dinsdag 21 juli 2015, 21:51:36
Ik vind het altijd leuk om te doen rails neerleggen passen en meten gewoon heerlijk rommelen.
En dat gaat het jouw ook goed af zie ik.
Heerlijk, hè, Michel, lekker aanrommelen. Niets moet, alles mag
Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 juli 2015, 23:12:26
Hou met je bocht onder je schuine dak ook rekening met de windleiplaten van je stoomloc's! Ik had laatst in m'n nieuwe schaduwstation de onaangename verrassing dat m'n 44-er in een bocht met een klap tot stilstand kwam tegen een tunnelmuur. Alle andere treinen rijden er probleemloos doorheen; veel proefrijden dus met allerhande treincombi's is dus erg belangrijk! En bovenal erg leuk
Ja, Hans, dat is belangrijk. In de definitieve opstelling heb ik nog even de afstand tussen de rand van het dak van het bagagerijtuig en de schuine wand opgemeten. Dat is 5 cm, dus ik voorzie geen problemen. Alle stoomloks, die ik momenteel heb zijn tenderloks uit tijdperk I en II en die hebben geen windleiplaten.
De foto:
Citaat van: Tony op woensdag 22 juli 2015, 15:34:24
Succes met zagen !!!
Bedankt, Tony. Zoals al eens eerder gezegd ben ik niet zo'n handige Harry, dus het hééél netjes zagen lukt mij niet. Maar het is me toch gelukt. Vervolgens ben ik het gaan inpassen op de baan. Nog even hoogte meten, passende blokjes erbij zoeken en met wat heen en weer schuiven lag het er ineens goed bij. Het is in ieder geval naar mijn zin. Dus heb ik een hele serie foto's gemaakt, want op een foto zie je veel meer dan wanneer je er met je neus direct boven staat. Althans dat geldt voor mij.
Een paar overzichtsfoto's:
voldoende ruimte om bij problemen in het schaduwstation van bovenaf erbij te kunnenvanaf de zijkant met kruisingen van de onderliggende sporenOp de vorige foto lijkt de helling vrij steil. Maar de foto vertekent, zoals blijkt als er een paar wagons op staan.Gezicht vanaf de voorzijde met alle niveaus zichtbaar. Het knikje in de rails wordt nog verwijderd als de rails vastgezet en de brugdelen links iets aangepast worden. Over die brugdelen heb ik een paar weken geleden al iets geschreven
in het tweede gedeelte van dit verslag . Daarom een foto van bovenaf, om het een en ander duidelijk te maken:
En vanaf de zijkant:
en vanaf het lagere niveau:
Als de rails gemonteerd worden, worden ook de brugdelen netjes aan elkaar gekoppeld.
Tot slot nog even een controle van het kruisende bergspoor. Voldoende ruimte!
Nadat ik deze en andere foto's bekeken heb, en geen beletsel zag heb ik de blokjes van de keerlus allemaal van wat houtlijm voorzien en dit zo laten drogen. Het blauwe lokje heeft nog wel een rit naar boven gemaakt, zowel als losse lok als met de wagons, die op de foto's te zien zijn.
Voor vandaag vind ik het weer genoeg. Voor de komende dagen staan nog diverse activiteiten op de rol. Eerst maar eens de treintafel een beetje opruimen, stofzuigen en de rails met wasbenzine reinigen. Ook wil ik wat uitgebreider met de treinen gaan rijden op het basisgedeelte. Voor de hellingbaan moet ik nog wat draadjes solderen. Vandaag heb ik nog even het snoepwinkeltje bezocht en nog eens rondgekeken voor wat leuke ideeën of iets dat ik voor de uitbreiding nog nodig heb. Blijkt dat er pas iemand is geweest die de hele voorraad M-rails heeft gekocht
, maar gelukkig niet alles van M*. En omdat Tony daar ook pas wat bouwwerken heeft meegenomen was er ineens wat meer ruimte op de planken en ontdekte ik nog een vrijwel nieuwe witte trafo. Die komt mooi van pas voor deze hellingbaan en het kopstation
Toen ik even stond te genieten van een prachtige mat54 Benelux viel mijn oog ineens op een klein lokje, de 3029. Dit exemplaar ziet er goed uit en is voorzien van een nieuwe sleper. Dus die maar meegenomen. Dan kan ik mijn eigen, niet meer zo fraaie 3029 een beetje ombouwen naar
Thomas de trein. Dat wordt een verrassingsprojectje voor mijn kleinzoon
groeten,
Roel