Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 11 juli 2015, 20:26:08
het kwartje valt overduidelijk!
Het is eenvoudiger dan ik dacht.
Inderdaad, rustiger en simpeler. Bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup:

Graag gedaan :thumbup: :thumbup:
Precies wat ik bedoelde!
Fijn dat je dit ook beter vindt :wink:
Jouw baan blijft erg leuk en bijzonder qua ontwerp
en wijkt sterk af van 'de standaardbanen' met M-rails!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Citaat van: peterke33 op zaterdag 11 juli 2015, 20:11:09
Hallo Erik,

Even je draadje doorgelezen, moet zeggen heel knap allemaal mooi sporen plan heb je daar.

Hallo Peter,

Ik weet niet welke baan je bedoelt, die van zeer fraaie baan van Erik < klik hier > of die van mij in dit draadje.
Maar in ieder geval bedankt voor de complimenten 👍😄

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 12 juli 2015, 11:06:40
Jouw baan blijft erg leuk en bijzonder qua ontwerp
en wijkt sterk af van 'de standaardbanen' met M-rails!

Dag Erik,

Bedankt voor het compliment 👍 en voor je meedenken.


Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Roel,

Ik zal mij even vergist hebben dan, bedoelde jou draadje knappe baan hoor. vind je hoogte verschillen heel mooi gedaan.


Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Ha Peter,

Citaat van: peterke33 op zondag 12 juli 2015, 12:49:30
Ik zal mij even vergist hebben dan, bedoelde jou draadje knappe baan hoor. vind je hoogte verschillen heel mooi gedaan.
:D :D :D

Geeft niet, hoor. Ik ben zeer vereerd met je compliment  :) :)

groeten,
Roel


Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Roel

Net even het hele topic door gelezen en heel wat ideetjes opgedaan .

Aan het eind van het jaar komt er een ruimte vrij waar ik kan beginnen en zat met de maat 100 x 275 mijn af te vragen
wat de mogelijk heden waren dus bij deze wat gevonden.
En gelijk ook weer een volger er bij  :D

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Citaat van: Alex 0850 op zondag 12 juli 2015, 16:30:13
Net even het hele topic door gelezen en heel wat ideetjes opgedaan .

Hallo Alex,

dat is het mooie van dit forum.  :)
Succes met het uitwerken van je eigen baan!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo forumvrienden,

Door enkele andere bezigheden heb ik de afgelopen tijd weinig aan de baanbouw kunnen doen.
Wat ondertussen wel gelukt is, is het uitkomen van een jongensdroom. Toen hij uitkwam was ik een scholier op de HBS en ondanks wat zakgeld en vakantiebaantjes was de aanschafprijs toch wel erg hoog. Ik had dringender behoefte aan een nieuwe fiets ... Maar plotseling krijg je een kans om voor een  :P :P prijs er eentje aan te schaffen. Nog wel de 3-delige versie, maar dat tussenrijtuig komt vast ook wel.

ik mis alleen een instructieboekje, o.a. om te zien hoe je hem open moet maken voor de noodzakelijke onderhoudsbeurten. Op de wiki zag ik bij een latere versie (3471) een paar bladzijden uit zo'n instructieboekje. Maar of dat voor de 3070 ook geldt? Ik houd me aanbevolen voor tips!

Een paar foto's van deze mooie trein:


en wat meer vanuit de lucht:


Het eerste rondje is prima verlopen. Door de bouwwerkzaamheden van de hellingbaan is het echt even langer rondrijden tijdelijk niet mogelijk. Het eerste wat mijn vrouw zei was dat hij niet echt past bij mijn andere treinen (lees: stoomloc's tijdperk I en II), maar dat ie wel heel erg mooi is. Ik spreek mijn vrouw niet tegen  ;) ;) ;)

Ik denk dat je best een thema mag hebben en dat je dan ook af en toe met een knipoog  ;) een mooie verrassing kan laten voorbijkomen. Zoals een Thomaslokje voor mijn kleinzoon, een 3Rail-forum wagon, een TEE RAm, en een heel speciale container wagon. Die laatste moet nog afgeleverd en die eerste moet nog afgemaakt worden.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !

Heel mooi, Roel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ook driedelig is het een plaatje ! Het is dat kenners weten dat het er 4 horen te zijn......so what !
In onze hobby mag alles, wat van jezelf mag .
De motorwagen heeft aan de achterkant ergens een schroefje, dat los kan. De rest wijst zich vanzelf  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Wat een prachtige aanwinst Roel. :thumbup: :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst. :) :)
En ook al past het niet echt bij elkaar als jij het maar mooi vindt daar gaat het om. ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Gefeliciteerd met het verwezenlijken van een oude jongensdroom :thumbup:
Dit treinstel is bij mij ook veruit het meest favoriet - erg mooie diesel!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Roel

Wat een mooi treinstel en vind dat het er best tussen door mag rijden heel veel plezier ermee  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Tony, Michel, Erik en Alex,

dank voor jullie lovende woorden. Hij is mooi, natuurlijk niet meer spiksplinternieuw, maar dat hoeft ook niet voor zo'n treinstel dat tussen de 45 en 50 jaar oud is. Natuurlijk blijft je modelbaan "fantasia"land en kun je zelf bepalen wat je laat rijden. Het gaat uiteindelijk om de sfeer en het plezier, nietwaar? Kijk, een ICE of Thalys tussen de stomers lijkt me net iets te ver gaan, maar ten tijde van de komst van de TEE RAm (1957) was het stoomtijdperk nog lang niet overal verdwenen.

Citaat van: Tony op zaterdag 18 juli 2015, 18:10:41
De motorwagen heeft aan de achterkant ergens een schroefje, dat los kan. De rest wijst zich vanzelf  :P

Dat schroefje heb ik gezien, Tony. Ik dacht dat het voor de wagonovergang was. Ik zal het binnenkort eens heel voorzichtig proberen ....

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !

Dacht ik eerst ook, Roel  :-)

Zit zo'n heerlijk dikke ouderwetse motor in  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Ja, Tony, dat geluid is geweldig om te horen :) Alsof je een echte diesel voorbij hoort komen. En die motorwagen is ook behoorlijk zwaar.
Ik heb vroeger - in mijn Delftse tijd - die treinen vaak voorbij zien komen. Prachtig!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Roel,

Prachtig hoor, wens je er alvast heel veel plezier mee. het is een mooi treinstel ooit de 4 wagon er tussen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Peter, bedankt. Het is inderdaad een mooi treinstel. En die vierde wagon, die vind ik ook nog wel eens.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
hallo forumvrienden,

Het is weer tijd voor een update. Het bouwen van een hellingbaan is niet zo eenvoudig als het lijkt. Toegegeven, de eerste helling van het schaduwstation naar niveau 1 heb ik zonder noemenswaardige problemen gebouwd. Maar de hellingbaan van niveau 1 naar het kopstation op niveau 2 is wat andere koek. Die moet overal tussen passen, zeker door de omgeslagen keerlus, die ik er nu in heb zitten. Die heeft het voordeel dat je een trein onderweg van het kopstation naar het onderliggende niveau nog een keer ziet verschijnen, hetgeen qua speelgenot en qua landschapsbouw wel leuk is, maar het nadeel is dat alles tot op de millimeter moet passen.

In >> bericht #185 heb ik het eerste gedeelte van de klim laten zien. Met name heb ik daarin vastgesteld dat de berekende hoogtes met WinTrack goed realiseerbaar zijn. Vandaag heb ik - een beetje provisorisch - de hoogte uitgezet van de keerlus tot aan het inrijdwissel van het kopstation. Ik heb de keerlus zo ver mogelijk naar achter gelegd. Vervolgens heb ik gezocht naar de locomotief of de wagon, die het hoogste is. Uiteindelijk bleek dat een goederenwagon van M* te zijn, die een remmershuisje heeft. Dat is de meest rechtse wagon op deze foto, die ook een indruk van de keerlus geeft:


Belangrijk is dat de treinen bij het rijden door de boog niet tegen de schuine kant aankomen. Er is nog een paar cm ruimte, zoals blijkt uit deze actiefoto:


De test is overigens ook herhaald met het stuurstandrijtuig en het restauratierijtuig van de laatste aanwinst, de TEE RAm. Vervolgens heb ik de wagons verplaatst naar de onderdoorgang bij het inrijdwissel. Dan blijkt dat de meeste rijtuigen met remmershuisje voldoende ruimte hebben maar dat de meest kritische wagon er maar net onderdoor kan:




Dat probleem ga ik oplossen door ter plaatse van de kruising een dun plaatje onder het wissel  te leggen. Dan nog eens even kijken naar de passage van het bergspoortje. Er zijn er 2, namelijk eentje bij het inrijdwissel van het kopstation. Daar geldt bovenstaande situatie. Maar ook eentje meer naar de voorzijde van de baan. Even de brug gelegd:


Dat is even schrikken. Die wagon met het hoge remmershuisje past niet. Waar heb ik de fout gemaakt? WinTrack erbij en de helling bekeken. Tja, het bergspoortje gaat ook een paar cm omhoog vanaf het kopstation. Dus even die 3 cm correctie toegevoegd, en het is weer voor elkaar:


Na check en dubbelcheck de plaat erbij gepakt waar ik de keerlus uit ga zagen. Dacht ik een plaat van 1 x 1 m gevraagd te hebben, blijkt het 0,75 x 0,75 te zijn. Dat past niet met R1 en R2 rails (5100 en 5200) die ik in de keerlus heb zitten. Even puzzelen en een oplossing gevonden. Het wordt in 2 delen gezaagd:


Omdat ik het hoogteverschil van de bergbaan net naast het inrijdwissel bij nader inzien toch niet helemaal zo handig vind (zie >> bericht #199) heb ik het bergspoor iets gewijzigd. Voorlopig wordt dit het uitgangspunt:


Voor vandaag is het weer voldoende. Morgen ga ik proberen de zaag te hanteren.
wordt vervolgd!

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Dag Roel.

Dit is ook best een leuke fase van de modelbouw:
passen en meten, aanpassen en weer opnieuw :thumbup:
En zo blijft jouw sporenplan een 'levend' document! :biggrin:
Als je ziet hoe het er een jaar geleden voor stond ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Mooie update Roel. :thumbup:

Ik vind het altijd leuk om te doen rails neerleggen passen en meten gewoon heerlijk rommelen. :)
En dat gaat het jouw ook goed af zie ik. ;)
Ga lekker zo door en ik blijf je vorderingen volgen. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lekker bezig Roel, heerlijke bouwfase waar je nu in zit :D  En het blijft ook een intrigerend en erg aantrekkelijk baanplan dat je ontworpen hebt, zeker op de beschikbare ruimte!
:warning: Hou met je bocht onder je schuine dak ook rekening met de windleiplaten van je stoomloc's! Ik had laatst in m'n nieuwe schaduwstation de onaangename verrassing dat m'n 44-er in een bocht met een klap tot stilstand kwam tegen een tunnelmuur. Alle andere treinen rijden er probleemloos doorheen; veel proefrijden dus met allerhande treincombi's is dus erg belangrijk! En bovenal erg leuk :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus

Mooie update, Roel  :thumbup:

Succes met zagen !!!

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Beste forumvrienden,

bedankt voor jullie reacties.
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 21 juli 2015, 21:15:13
Dit is ook best een leuke fase van de modelbouw:
passen en meten, aanpassen en weer opnieuw :thumbup:
En zo blijft jouw sporenplan een 'levend' document! :biggrin:
Als je ziet hoe het er een jaar geleden voor stond ...
Inderdaad, Erik, is dit een erg leuke fase van de modelbouw. Ik heb nog even teruggekeken naar juli 2014, en dan is er best het een en ander gebeurd. Een compleet nieuw schaduwstation, alle 5120 industriespoor er uit, en het inrijdwissel van het kopstation bereikt :)

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 21 juli 2015, 21:51:36
Ik vind het altijd leuk om te doen rails neerleggen passen en meten gewoon heerlijk rommelen. :)
En dat gaat het jouw ook goed af zie ik. ;)
Heerlijk, hè, Michel, lekker aanrommelen. Niets moet, alles mag  :thumbup:

Citaat van: Hanzi op dinsdag 21 juli 2015, 23:12:26
:warning: Hou met je bocht onder je schuine dak ook rekening met de windleiplaten van je stoomloc's! Ik had laatst in m'n nieuwe schaduwstation de onaangename verrassing dat m'n 44-er in een bocht met een klap tot stilstand kwam tegen een tunnelmuur. Alle andere treinen rijden er probleemloos doorheen; veel proefrijden dus met allerhande treincombi's is dus erg belangrijk! En bovenal erg leuk :D
Ja, Hans, dat is belangrijk. In de definitieve opstelling heb ik nog even de afstand tussen de rand van het dak van het bagagerijtuig en de schuine wand opgemeten. Dat is 5 cm, dus ik voorzie geen problemen. Alle stoomloks, die ik momenteel heb zijn tenderloks uit tijdperk I en II en die hebben geen windleiplaten.
De foto:


Citaat van: Tony op woensdag 22 juli 2015, 15:34:24
Succes met zagen !!!
Bedankt, Tony. Zoals al eens eerder gezegd ben ik niet zo'n handige Harry, dus het hééél netjes zagen lukt mij niet. Maar het is me toch gelukt. Vervolgens ben ik het gaan inpassen op de baan. Nog even hoogte meten, passende blokjes erbij zoeken en met wat heen en weer schuiven lag het er ineens goed bij. Het is in ieder geval naar mijn zin. Dus heb ik een hele serie foto's gemaakt, want op een foto zie je veel meer dan wanneer je er met je neus direct boven staat. Althans dat geldt voor mij.

Een paar overzichtsfoto's:

voldoende ruimte om bij problemen in het schaduwstation van bovenaf erbij te kunnen


vanaf de zijkant met kruisingen van de onderliggende sporen


Op de vorige foto lijkt de helling vrij steil. Maar de foto vertekent, zoals blijkt als er een paar wagons op staan.


Gezicht vanaf de voorzijde met alle niveaus zichtbaar.

Het knikje in de rails wordt nog verwijderd als de rails vastgezet en de brugdelen links iets aangepast worden. Over die brugdelen heb ik een paar weken geleden al iets geschreven in het tweede gedeelte van dit verslag . Daarom een foto van bovenaf, om het een en ander duidelijk te maken:


En vanaf de zijkant:


en vanaf het lagere niveau:


Als de rails gemonteerd worden, worden ook de brugdelen netjes aan elkaar gekoppeld.

Tot slot nog even een controle van het kruisende bergspoor. Voldoende ruimte!


Nadat ik deze en andere foto's bekeken heb, en geen beletsel zag heb ik de blokjes van de keerlus allemaal van wat houtlijm voorzien en dit zo laten drogen. Het blauwe lokje heeft nog wel een rit naar boven gemaakt, zowel als losse lok als met de wagons, die op de foto's te zien zijn.

Voor vandaag vind ik het weer genoeg. Voor de komende dagen staan nog diverse activiteiten op de rol. Eerst maar eens de treintafel een beetje opruimen, stofzuigen en de rails met wasbenzine reinigen. Ook wil ik wat uitgebreider met de treinen gaan rijden op het basisgedeelte. Voor de hellingbaan moet ik nog wat draadjes solderen. Vandaag heb ik nog even het snoepwinkeltje bezocht en nog eens rondgekeken voor wat leuke ideeën of iets dat ik voor de uitbreiding nog nodig heb. Blijkt dat er pas iemand is geweest die de hele voorraad M-rails heeft gekocht  :(, maar gelukkig niet alles van M*. En omdat Tony daar ook pas wat bouwwerken heeft meegenomen was er ineens wat meer ruimte op de planken en ontdekte ik nog een vrijwel nieuwe witte trafo. Die komt mooi van pas voor deze hellingbaan en het kopstation  :) :)

Toen ik even stond te genieten van een prachtige mat54 Benelux viel mijn oog ineens op een klein lokje, de 3029. Dit exemplaar ziet er goed uit en is voorzien van een nieuwe sleper. Dus die maar meegenomen. Dan kan ik mijn eigen, niet meer zo fraaie 3029 een beetje ombouwen naar Thomas de trein. Dat wordt een verrassingsprojectje voor mijn kleinzoon  :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Roel
Weer een mooie update, :thumbdown:
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Mooi locje (3029) heb je aangeschaft en ook de trafo is altijd makkelijk en handig en dat voor weinig in die gezellige winkel in Heeze. :thumbup:
Veel (rij) plezier met je aanwinsten en ik heb weer genoten van je foto's Roel. :thumbup: :thumbup:
Mijn zaagwerk zal ook nooit een schoonheidsprijs winnen maar het wordt wel steeds beter oefening baart kunst. ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus

Ziet er goed uit, Roel  :thumbup:

En voor zulke dingen hoef je geen zaagkampioen te zijn hoor !
Kan best dat ik voor mijn volgende baan hier lekker ga spieken, want dan wil ik ook de lucht in  :P

Dacht laatst nog in de snoepwinkel, zal die trafo maar laten staan, die kan iemand anders veel beter gebruiken  :-)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Roel,

Mooi hoor, doe het je niet na een schaduwstation. vind het prachtig je spiraal(berg) gaat zeker mooi worden als hij klaar is.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
hallo forumvrienden,

Bedankt weer voor alle reacties. Dat is het leuke van dit forum. Ik haal veel inspiratie van jullie en van andere forumleden. Ik vind het dan ook een eer dat ik kennelijk omgekeerd weer een inspiratie ben voor jullie  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Jørg op woensdag 22 juli 2015, 17:44:14
Weer een mooie update, :thumbdown:
Bedankt, Jørg

Citaat van: h0_miessie op woensdag 22 juli 2015, 17:45:02
Mijn zaagwerk zal ook nooit een schoonheidsprijs winnen maar het wordt wel steeds beter oefening baart kunst. ;)
Ja, Michel, dat geldt voor mij ook. Als ik de foto's zie, valt het best wel mee. Maar ja, ik heb geen rechte lijn hoeven zagen  :D :D

Citaat van: Tony op woensdag 22 juli 2015, 18:37:38
Ziet er goed uit, Roel  :thumbup:

En voor zulke dingen hoef je geen zaagkampioen te zijn hoor !
Kan best dat ik voor mijn volgende baan hier lekker ga spieken, want dan wil ik ook de lucht in  :P

Dacht laatst nog in de snoepwinkel, zal die trafo maar laten staan, die kan iemand anders veel beter gebruiken  :-)
Tony, be my guest   ;). Enne, bedankt dat je die trafo hebt laten staan  :D :D :D

Citaat van: peterke33 op woensdag 22 juli 2015, 18:52:40
Mooi hoor, doe het je niet na een schaduwstation. vind het prachtig je spiraal(berg) gaat zeker mooi worden als hij klaar is.
Ha Peter, het schaduwstation is het gemakkelijkste deel, want dan heb je alle ruimte, maar die spiraal moet overal tussen passen. Tja, als je in een keer een definitief ontwerp voor een wat grotere ruimte maakt, dan kan ook de spiraal gemakkelijk zijn. Bijvoorbeeld met draadeinden...

wordt vervolgd  :thumbup:

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bouw van de keerlus
Hoi Roel

Ik heb het weer met grote belangstelling zitten bekijken ziet er allemaal toch wel weer keurig uit   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Citaat van: Alex 0850 op woensdag 22 juli 2015, 21:24:15
Ik heb het weer met grote belangstelling zitten bekijken ziet er allemaal toch wel weer keurig uit   :thumbup:
Dank je voor het compliment, Alex!

Beste forumvrienden,

Vandaag heb ik de treintafel opgeruimd en daarna de tafel en de rails gezogen. Vervolgens heb ik de rails met wasbenzine schoongemaakt. Allemaal geen interessante dingen voor een foto. Vervolgens heb ik alle locs een oliebeurt gegeven en waar nodig de wielen schoongemaakt met een wattenstaafje, gedenkt in de wasbenzine. Bij sommige locs was dat geen overbodige luxe.  :D :D :D Toen ik de locs toch van hun kap ontdaan had, bedacht ik mij dat ik voor de wiki nog een paar foto's van het binnenwerk moest plaatsen. Daarbij heb ik een verrassende ontdekking gedaan bij een van de T18-locs.

Een tijdje geleden heb ik deze foto van deze prachtige loc van de K.P.E.V. geplaatst:

Begin jaren negentig had ik er zelf een van de K.W.St.E. gekocht. Vorig jaar heb ik er nog een tweedehands bijgekocht. En toen ben ik ook nog eens tegen dit type loc in de versie SNCF en KPEV aangelopen. Dus eind vorig jaar had ik er 4. Begin dit jaar liep ik tegen een tweede loc van de KPEV aan. Een exemplaar dat weinig gelopen had en vooral in de vitrine had gestaan. Voor de prijs van ? 55,- kon ik die niet laten staan. Door de bouwactiviteiten aan mijn baan en de goede conditie van deze loc heb ik zelf nog weinig mee gereden.

Kortom, ik heb dus 2 dozen met 3109. De kap van de eerste T18-loc er afgehaald en even een foto maken voor de wiki:

Ik dacht op dat moment nog : "o ja, de nieuwere analoge locs hebben een electronisch omschakelrelais, net zoals bij de Wüttenbergse versie (3307)". Vervolgens de tweede loc van de KPEV opengemaakt, en toen zag ik dit:


Hè, dat is nog een oud type omschakelrelais. Toch nog eens kijken naar die eerste loc, en deze eens omdraaien. Dat leverde dit beeld op:



Even inzoomen op dat ding in het midden. Dat is geen electronisch omschakelrelais, zoals bij de KWStE-locs.

Verrassing! Dat is...dat is....even boekje erbij...ja hoor een decoder. Dan is deze loc dus geen 3109 maar 3609 en geen analoge loc, maar een digitale loc.

Nog eens kijken naar allerlei details, doos, bedrijfsnummer enz. Alles hetzelfde. Nog maar eens even het schitterende overzicht van Helmut Kern erbij gepakt. Tja, zowel de analoge versie 3109 als de digitale versie 3309 hebben hetzelfde bedrijfsnummer.

In ieder geval is mij nu ook wel duidelijk geworden dat een digitale loc probleemloos rijdt op een analoge baan.
Al met al een leuke verrassing :D :D :D.

Nadat alle locs gesmeerd zijn hebben ze nog hun rondje gereden. Morgen ga ik beginnen met het aansluiten van de rails van de hellingbaan naar het kopstation. Dat wordt veel solderen.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Hoi Roel,

En digitale loc rijd zeker op een analoge baan, heb ik vroeger in mijn schone knappe jonge tijd, ook met gewone trafo gereden waarvan de loc digitaal was. en wens je veel succes morgen met aansluiten en solderen van je sporen en mooie loc hoor op foto.

Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Roel

Dat is een leuke verrassing, ontdekken dat je een digitale loc hebt ipv een analoge,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Gefeliciteerd met je eerste digitale loc. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Dat is nog eens een leuke verrassing Roel. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Hallo forumvrienden,

Bedankt Peter, Jørg, Michel en Cees, voor jullie reacties.
Ondertussen zijn de activiteiten doorgegaan, uiteraard met onderbreking door de fantastische 3Railforum excursie naar de ZLSM. Eind vorige week heb ik de rails van de hellingbaan en de keerlus vastgezet. De relaisbeveiliging is aangebracht en getest. Dat ging niet helemaal goed. Bleek dat ik een stomme fout gemaakt had bij het aansluiten van de Viessmann schakelkastjes 5550. Ik had het bijgevoegde schakelschema verkeerd gelezen. Dus foutje hersteld en alles wederom getest. Verliep verder allemaal naar wens.

Dan wordt het tijd voor de volgende belangrijke stap: het kopstation. Vanmiddag heb ik de plaat neergelegd zoals hij ongeveer moet komen. Provisorisch de rails uitgelegd en getest of de schuine wand geen problemen gaat opleveren. Dat is gelukkig goed uitgekiend.




Vervolgens heb ik gemeten waar ik de zaagsnede moet gaan aanbrengen. Ook heb ik het - dunnere- plaatje dat grotendeels onder het inrijdwissel komt te liggen, netjes uitgetekend. Dus de eerstvolgende activiteit is het zagen, de ondersteuning vastzetten en dan geleidelijk aan het station aanleggen. Dat betekent wel de nodige draadjes solderen om alle wissels te kunnen bedienen en elke spoorsectie onder spanning te zetten.

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Roel,

Dat beloofd wat te worden, je krijgt een mooi station als ik de sporen zo zie liggen.



Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Roel

De bouw gaat goed zie ik, veel plezier met de verdere bouw van de baan en de plaatsing van de brug.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Dag Roel.

De volgende mijlpijl is inmiddels bereikt! Gefeliciteerd :thumbup:
Maar eh ... het kopstation komt toch schuin ten opzichte
van de hoofdbaan te liggen, of is dat al weer gewijzigd?

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !

Nou nog een foto, dat je met je kwiebus door de spiraal steekt, Roel  :D

Nu kan het nog........

Maar zonder gekheid, ziet er weer goed uit hoor  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lekker bezig Roel. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Citaat van: peterke33 op maandag 27 juli 2015, 20:25:28
Dat beloofd wat te worden, je krijgt een mooi station als ik de sporen zo zie liggen.
Ja, Peter, dat verwacht ik ook.

Citaat van: Jørg op maandag 27 juli 2015, 20:56:50
De bouw gaat goed zie ik, veel plezier met de verdere bouw van de baan en de plaatsing van de brug.
Jouw brug komt aan de rechterkant bij het station te liggen. Daar maak ik een aansluitspoor, dat ik vooral kan gaan gebruiken om hele treinen op de baan te zetten of er vanaf te halen.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 27 juli 2015, 20:57:52
De volgende mijlpijl is inmiddels bereikt! Gefeliciteerd :thumbup:
Maar eh ... het kopstation komt toch schuin ten opzichte
van de hoofdbaan te liggen, of is dat al weer gewijzigd?
Dank je, Erik. Het kopstation komt inderdaad iets schuin te liggen, namelijk 7,5O. Er zit een stukje 5102 aan het eind van de keerlus, dat niet een tegenboog krijgt. De foto vertekent wat. Ik zal nog wel een foto vanaf de kopse kant maken. Dan zie je dat beter.

Citaat van: Tony op maandag 27 juli 2015, 21:06:19
Nou nog een foto, dat je met je kwiebus door de spiraal steekt, Roel  :D
Ha,ha, Tony, je wilt me verleiden tot jeugdige kapriolen. Ik ben blij dat ik de laatste tijd weinig last van mijn rug heb. Tja, en bij een zeer gewaardeerd forumlid schoot het in zijn rug toen hij een plankje ging neerleggen...  :D :D :D. Ik ben voorzichtig, want een gewaarschuwd mens telt voor twee, en TWEE pijnlijke ruggen is me wat te veel  :)

Citaat van: h0_miessie op maandag 27 juli 2015, 21:21:06
Lekker bezig Roel. :thumbup: :thumbup:
dank je Michel. En met de onderdelen, die ik gisteren van je gekregen heb, heb ik al een paar ideeën in mijn hoofd zitten.

Wordt vervolgd.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Roel

Het is sinds gisteren jouw brug,  >:-D >:-D >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Jørg,

Misschien noem ik hem wel de "Jørgerbrug".  :D :D :D.
Klinkt eigenlijk wel aardig  :)

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Hallo Forumvrienden,

Vandaag heb ik niets aan de baan kunnen doen, maar gezien de reacties op de update van gisteren heb ik nog wel even een paar aanvullende plaatjes geschoten.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 27 juli 2015, 20:57:52
Maar eh ... het kopstation komt toch schuin ten opzichte
van de hoofdbaan te liggen, of is dat al weer gewijzigd?

Speciaal voor Erik nog twee foto's, een vanaf de kopse kant en een vanaf de muur bij het raam. De hoek van de sporen van het kopstation is 7,5o ten opzichte van de rand van de basistafel, ofwel één stukje 5102 extra in de keerlus.





Citaat van: Tony op maandag 27 juli 2015, 21:06:19
Nou nog een foto, dat je met je kwiebus door de spiraal steekt, Roel  :D

Nu kan het nog........

En speciaal voor Tony heb ik kwiebus gevraagd om aan zijn verzoek te voldoen. Hetgeen hij graag wilde  :D :D :D.
Ten bewijze hiervoor:





groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Duidelijk Roel! :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
 :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
mooi foto zie bijna een gelijkenis  :D :D :D geintje
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !

Mooie mascotte, Roel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Verrassing !
Roel een hele mooie up date en ziet er picobello uit  :thumbup:

Gr Alex 0850