Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Roel,

Mijn complimenten. Ziet er allemaal heel verzorgd uit. Als ik dat vergelijk met de 'spaghetti' op en rond mijn baan durf ik bijna geen foto's meer te plaatsen. Ik blijf het allemaal volgen en hoop her en der wat je vorderingen mee te pikken.

Ben benieuwd naar de volgende fase.

Groetjes Wim
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
@Wim, bedankt voor het compliment, maar laat het je er vooral niet van weerhouden ook foto's van je eigen baan te laten zien. We kunnen toch van elkaar leren, hier op dit forum?

@Tony, bedankt weer voor de pluim.

Inderdaad, we kunnen nu verder naar het volgende niveau. Maar eerst heb ik de rails schoongemaakt met wasbenzine. Tjonge, dat was geen overbodige luxe. Alles glimt weer  :). Daarna nog even de stofzuiger er overheen. En wat detailfoto's maken voor het archief en als naslag.
Het ligt er mooi bij:



Daarna heb ik mijn vrouw weer even lief aangekeken en samen hebben we de plaat van niveau 1 weer op zijn plaats gelegd.



Klaar om de noodzakelijke aansluitingen te gaan maken. Of toch nog even niet. Ik heb in de binnencirkel onder in de foto 2 rails 5120 met een boogstraal van 286 mm toegepast. Dit omdat een cirkel met 5100 (boogstraal 360 mm) niet past. Bovendien was mijn overweging dat ik toch slechts met tenderlocs en relatief korte rijtuigen en wagons (max 15 cm lengte) rijd. Maar mijn T18 loc's zie ik toch wel een beetje wringen door die boog. Dus vanmiddag nog maar even Wintrack ter hand genomen en geprobeerd of ik toch niet een oplossing kan bedenken. Ik had dat al een paar keer eerder gedaan, maar zonder succes. Vanmiddag kreeg ik ineens wel een passend ontwerp. Ik leg het maar voor aan jullie. Wellicht dat iemand nog een opmerking of een andere suggestie heeft.



Het grijze gedeelte is het gewijzigde deel. Dit ligt grotendeels in een schaduwstation. Het gele gedeelte is de hellingbaan naar niveau 2, waar het kopstation komt. De helling blijft ongeveer op dezelfde plaats als in het oorspronkelijke ontwerp, alleen de boog aansluitend aan het wissel rechts is gewijzigd.

Ik slaap er nog een nachtje over en ga in het weekend aan de slag, hetzij met het origineel, hetzij met het gewijzigde ontwerp.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hallo forumleden,

De boogverruiming lijkt toch wel een goede zaak. Ik heb daarom de boog met 2 rails industriecirkel in het rechtergedeelte van dit niveau opgebroken en opnieuw aangelegd met rails R1. Het meegebogen wissel is vervangen door een links wissel in rechtstand. Ik heb nog even gekeken of ik de beide sporen na dit wissel helemaal recht kon trekken. Op zich kan dat wel, maar dan heb ik weinig ruimte voor de hellingbaan naar het kopstation, die aan de bovenzijde gepland is. Het definitieve ontwerp:



en zo ziet het er dan uit:




Vandaag heb ik de stroom op de baan gezet. Tot mijn verbazing had ik geen spanning, niet op de rails, niet op de wissellampjes.  :( :(
Na enig zoeken bleek het te zitten in het contact van de stekkerkroonsteentjes. Die heb je in 2 maten. Bij de grote maat blijkt er wat speling te zitten, maar dat is oplosbaar. Vervolgens heb ik 2 lok'n laten rijden om de contacten te testen. Alles werkt  :P :P
Ook loopt de T18 heel soepel door de ruimere boog. Dus is de missie geslaagd. :thumbup:
Het aftakkend wissel naar het kopstation ligt helaas erg dicht langs de rand van de tafel. Dit wissel ligt straks niet in het zicht. Ik maak nog een kleine verbreding van de tafel ter plaatse van dit wissel plus een valbescherming. Dan moet het wel goed komen.

Ik ben nog bezig met het aansluiten van het bedieningspaneel voor de schakelingen van dit niveau 2. Het betreft de handmatige schakeling als keuze voor het doorgaand treinverkeer tussen de beide schaduwstations of naar het kopstation. Maar ook een aantal automatische schakelingen krijgen de optie om handmatig bediend te worden. Dat is vooral handig als ik treinen van de baan wil halen of als de baan helemaal leeg is, de schaduwstations te vullen.

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Leuke update goed bezig Roel. :thumbup:
Ben benieuwd naar het vervolg hiervan. :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Roel

Een hele verbetering. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Dank, Michel en Jorg,voor jullie reactie en waardering.  :thumbup:

Ik vind het ook een hele verbetering. En eigenlijk smaakt het naar meer.  :P Want ook aan de andere kant van het schaduwstation zitten in de binnenbocht twee krappe bogen. Ruimer maken en de slinger in de twee schaduw-station sporen wegwerken kan wel, maar wat doe ik dan met de hellingbaan naar het kopstation. Opschuiven naar de bovenzijde kan niet vanwege de schuine kant. Ineens kreeg ik een ingeving. Als ik het aansluitwissel tussen hellingbaan en schaduwstation nu eens anders ga gebruiken, dus rechtsleidend naar het schaduwstation en linksleidend naar de hellingbaan. Maar kom ik dan met de minimale hoogte uit bij het kruisen van de sporen?

Dus Wintrack erbij gepakt. Getekend en de hellingbaan met ca 3% laten berekenen. Het lijkt te kunnen met 7 cm hoogteverschil. Voor stoomloks is dat voldoende. Bovenleiding ga ik op deze baan niet gebruiken.

Het plaatje van het aangepaste schaduwstation:



Bij het schaduwstation heb ik de niet-zichtbare sporen weer als tunnel weergegeven. Voor de zichtbaarheid in geel de hellingbaan :



Eigenlijk wordt ook het schaduwstation op dit eerste niveau weer veel simpeler. Ik zou zeggen, schiet er maar eens op. Zie ik iets over het hoofd? Is zo'n slinger in de hellingbaan te doen? Ik heb in ieder geval de S-boog voorzien van een lengte recht spoor (18 cm). Ik ben benieuwd of iemand nog andere suggesties heeft.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Hoi Roel,

Da's nog flink puzzelen geweest . Als buitenstaander heb ik lang moeten kijken, voordat ik snapte hoe het zit  8o (kan goed aan mij liggen, hoor  :-) ) Vind het trouwens knap, dat je weer helemaal naar de basis bent gegaan om alles te herzien. Ik denk dat ik al een half jaar met de scenery bezig was geweest.

Die slinger in je hellingbaan moet goed kunnen, zeker met de relatief korte treinlengtes die je hebt.

Ben weer benieuwd hoe het verder gaat.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Hoi Tony,

foto's zeggen natuurlijk meer dan schema's. Maar zover ben ik nog niet. Daarom heb ik wat zitten spelen met WinTrack om er een 3D-plaatje uit te krijgen waarin je kunt zien wat ik bedoel.

Een poging:

De hellingbaan naar het kopstation zie je in het midden naar boven gaan.


Nu vanuit een iets andere invalshoek. De opstelsporen van het schaduwstation liggen achter de hellingbaan, het spoor terug ligt er voor.

Citaat van: Tony op zondag 03 mei 2015, 16:01:59
Vind het trouwens knap, dat je weer helemaal naar de basis bent gegaan om alles te herzien. Ik denk dat ik al een half jaar met de scenery bezig was geweest.

Tja, eigenlijk zou ik ook al veel verder willen zijn. Lekker met de scenery aan de gang. Maar ik heb een paar weken geleden bewust gekozen om terug naar de basis te gaan, op het moment dat dit nog relatief eenvoudig kan. Fouten herstellen, schoonheidsfoutjes verwijderen, betrouwbaardere schakelingen maken. Ik denk dat een paar maanden een stap terug uiteindelijk meer plezier zal gaan opleveren.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation

Dank voor de 3D-plaatjes, Roel !

Juist wat je schrijft vind ik knap, met het scenery-bouwen in zicht, toch wat stappen terug gaan.
Ik hoor bij de mensen, die dan weleens denkt; als het erger wordt, repareer ik het wel. Pakt niet altijd goed uit  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation en even uitproberen
Hallo hobby-genoten ;)

tijd voor weer een update.

Citaat van: Tony op maandag 04 mei 2015, 10:17:40
Juist wat je schrijft vind ik knap, met het scenery-bouwen in zicht, toch wat stappen terug gaan.
Ik hoor bij de mensen, die dan weleens denkt; als het erger wordt, repareer ik het wel. Pakt niet altijd goed uit  :P

Dank je, Tony. Het verschil tussen jouw banen en die van mij is dat ik door de beperkte ruimte de hoogte in moet en uiteindelijk 3 niveau's krijg, terwijl jouw prachtige banen allemaal op hetzelfde niveau blijven. Daardoor kun jij gemakkelijker iets wijzigen dan ik. Tenminste als het gaat om de gedeelten, die verborgen zijn.

Maar goed, ik ben weer een stap verder gekomen. Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor de oplossing, die ik op 3 mei heb laten zien. Wel heb ik de industriebochten in het opstelspoor van het schaduwstation verwijderd. Ook heb ik de slinger laten zitten, vooral uit praktische overwegingen vanwege de bereikbaarheid. Zo is het nu geworden:



en voor hen, die graag het schema zien:


Een tweede idee, dat ik kreeg tijdens het puzzelen, was de lus naar het kopstation omdraaien. In plaats van een hellingbaan aan de achterzijde, die na een boog van 180 graden links aan de voorzijde tevoorschijn komt, heb ik de hellingbaan halverwege de rechte helling laten afbuigen. Hij komt dan aan de linkerzijde onder het eerste wissel van het station tevoorschijn en maakt een boog naar links, duikt de tunnel in en komt aan de linker-achterzijde weer tevoorschijn. Het station heb ik ook iets aangepast. Ik houd 2 perronsporen voor "lange" treinen (spoor 3 en 4). Dat is bij mij een T18-loc met 4 donderbussen. Ook heb ik 2 aparte korte perronsporen voor de locaaltrein en railbus (spoor 1 en 2). Ook is er een apart goederenspoor (spoor 5). Voor de verzorging van de locs is spoor 6 gepland. Daarnaast zijn er 2 sporen voor het opstellen van meerdere locs, dus met aparte stroomkringen. Of ik er een locloods voor 1 of 2 sporen bij zet, moet nog bepaald worden.

De schets, waarbij het licht-gele spoor de hellingbaan aanduidt:


Omdat Tony mij altijd zeer gewaardeerde adviezen geeft, maar soms moeite heeft mijn plaatjes te begrijpen, heb ik even een en ander provisorisch in elkaar gezet. Het station (rechts op de foto) komt nog een paar cm hoger dan op deze foto's. In ieder geval is er voldoende hoogte voor de treinen in de hellingbaan.


zo ziet het station er dan globaal uit aan de linkerzijde:


en aan de rechterzijde:


en als vogelvlucht vanaf het stationsgebouw:


Het spoor met de spoorbrug is bedoeld om treinen uit te wisselen tussen de modelbaan en een opslag / kast / vitrine.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation en even uitproberen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouw schaduwstation en even uitproberen
Dag Roel.

Prima wijzigingen aan jouw modelbaan, wat ik nog steeds een mooi sporenplan vind hebben!
Duidelijk verwoord en in beeld gebracht.

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 06 mei 2015, 17:50:25
Wel heb ik de industriebochten in het opstelspoor van het schaduwstation verwijderd.
Heel goed, want dat zou je anders beperken in het materieel wat op dit traject kan rijden! :thumbup:

Citaat van: RoelMarklinHet spoor met de spoorbrug is bedoeld om treinen uit te wisselen tussen de modelbaan en een opslag / kast / vitrine.
Ook dit kan ik enorm waarderen! :thumbup: Uit eigen ervaring weet ik dat het hiermee een stuk
eenvoudiger is om volledige treinen van en op de baan te zetten.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hoi Roel,

Bedankt voor de duidelijke foto's  :thumbup:
Je bent een baan aan het maken, waarvan ik denk, dat het leuk moet zijn om daar mee te rijden. Er is genoeg te doen.
Op de een na laatste foto kan ik meteen ook zien, waarom je baan niet langer is en dat je een certificaat voor de allerbeste hebt gekregen. Waarschijnlijk ben je ook in Ierland geweest  :P Ik smul van zulke plaatjes en velen met mij !
Zo te zien, heb je ook het uiterste aan ruimte voor je baan genomen, iedere centimeter is er een.

Succes en veel plezier met verder knutselen, grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hoi Erik,
bedankt voor je waarderende woorden.  :thumbup: :thumbup:

Hoi Tony,
Ik ben zelf ook enthousiast over het ontwerp. Nog even teruggekeken naar de foto waar jij wat opmerkingen over gemaakt hebt. Ha,ha, leuk, dat certificaat heb ik gekregen van Sinterklaas (mijn zoon en schoondochter) met een heel gedicht erbij voor de Allerbeste Modelspoorbouwer omdat ik vorig jaar na zo'n 20 jaar weer begonnen was.  :D :D :D :D
En Ierland, ja dat boek staat tussen reisboeken voor Italië en Griekenland. Ierland is een mooi land als je van rust houdt. Vooral de Connamara is mijn favoriet. Ik heb daar vrienden in de buurt, dus ken die omgeving redelijk goed. ;)

Hoi allemaal,
het ontwerp bevalt mij eigenlijk best.  :) Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan aan de locaalbaan. Het splitsingswissel heb ik meer naar rechts verplaatst. Dat geeft meer mogelijkheden voor de scenery en ook een wat realistischer beeld. :P :P

het aangepaste ontwerp:


en een foto:


en een 3D-plaatje uit WinTrack:


we gaan lekker verder knutselen!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
hallo mede forumleden,

hierbij weer een korte update van de activiteiten van deze week.
Mijn zwager heeft mij weer voorzien van het nodige afvalhout, keurig op maat gezaagd om de hellingbaan van niveau 1 naar niveau 2 soepel te laten verlopen. Ik heb Wintrack de hoogtes laten berekenen op de verschillende ondersteuningspunten. Na aftrek van de dikte van de plaat onder de rails heb ik een wensenlijstje (aantallen per hoogte) gemaakt. Het was even puzzelen ter plaatse van de keerlussen op het eerste niveau, maar ook dat is opgelost. Het station komt uiteindelijk op + 16,5 cm boven het niveau 1. Dus gemakkelijk voor de bereikbaarheid en voor de kruisende treinen.

Een tweede puzzel, waar ik me de afgelopen dagen mee heb bezig gehouden, is de automatische sturing door de pendeltrein. Even ter herinnering: ik kan via een handmatige schakeling het treinverkeer ofwel (1) laten rijden tussen de schaduwstations op niveau 0 en niveau +1 ofwel (2) tussen schaduwstation op niveau 0 en het kopstation op niveau +2.

Ingesteld op (1) rijden 6 treinen automatisch afwisselend hun rondje en kan ik op niveau 2 uitgebreid (handmatig!) rangeren, lokverzorging regelen, treinen klaarzetten voor vertrek en kan de locaalbaan bereden worden. Ook is er de mogelijkheid een pendeltrein te laten rijden van het kopstation naar spoor 3 op niveau +1. Maar die pendeltrein moet natuurlijk niet in conflict komen met een trein, die van spoor 2 vertrekt. Met een paar relais is dit eenvoudig te realiseren.



De pendeltrein komt vanaf het gele spoor naar beneden. Bij contactrail K1 (type nr 5105) wordt een relais geopend, waardoor de rode spoorsectie spanningsloos komt en de pendeltrein daar stopt. Een trein vanuit het schaduwstation op niveau +1 sluit bij K3 (type 5105) dit relais. Daardoor gaat de pendeltrein weer rijden en schakelt bij K2 (type 5147) het wissel W2 in de rechtse stand en W3 in de linkse stand. Bij K6 (type 5146) wordt wissel W2 weer in de linkse stand gezet. Door deze relaisschakeling zal de pendeltrein ongeveer gelijktijdig met de trein naar spoor 1 uit de tunnel aan de rechterkant komen.

Wanneer de pendeltrein gereed is voor vertrek wordt handmatig een relais omgezet. De trein vanaf het schaduwstation op niveau +1 schakelt bij K3 het wissel W3 in de linkse stand en bij K5 wordt spoor 3 onder spanning gezet. De pendeltrein vertrekt en schakelt bij K6 het wissel W2 in de rechtse stand. Bij K2 wordt wissel W2 weer in de linkse stand gezet. Het relais, dat de rode stopsectie bedient, is nog steeds gesloten, dus de pendeltrein kan gewoon doorrijden.

Wanneer ik treinen volgens (2) laat rijden, heeft K1 geen functie en zijn de schakelingen van K2 gericht op het rijden naar spoor 1 en van spoor 2. Dat is het grote voordeel van de relais van Viessmann 5552 die afhankelijk van de stand van het relais verschillende schakelingen verrichten.

Nu alles is uitgeplozen kan de ruwbouw gaan beginnen. Daar zal ik de komende weken voor nodig hebben. Soms gebeuren er dingen waardoor je even geen tijd hebt om aan de baan te werken. Dat is niet altijd erg, hoor. Er zijn ook zeer leuke redenen. Afgelopen woensdag ben ik met mijn kleinzoon (met de rest van de familie natuurlijk) naar het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest. Daar was het Thomas de Trein festival. De kleinzoon heeft volop genoten, en dat geldt natuurlijk ook voor opa en oma en de rest van de familie. Dat bracht mij ineen op de gedachte om een klein lokje te gaan voorzien van zo'n "gezicht" als op deze foto:



Ik heb wel van die lokjes in H0 gezien, maar niet geschikt voor Märklin. Als ik het aandurf zou er ook een verfkwastje bij kunnen komen. Heeft iemand ervaring met zoiets? Ik ben benieuwd. En het zou voor de kleinzoon natuurlijk geweldig zijn om ineens Thomas de trein tevoorschijn te zien komen  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen

Hoi Roel,

Mooie update weer  :thumbup:

Wat het Thomas-treintje betreft; je zou kartonnen rondjes kunnen maken, die samen met je kleinzoon beschilderen/tekenen en die met dubbelzijdige tape of fotoplakkers op de neuzen van je loc's kunnen plakken. Zoveel je maar wilt en van alle soorten, dieren, kabouters en opa en oma smoeltjes. Na het spel kun je ze er zo vanaf halen..... :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hallo Tony,

bedankt voor je reactie en de tip voor Thomas de trein. Ik ga dat wel eens proberen, maar eerst gaan we er eventjes een paar dagen tussenuit. Even bijtanken.
Overigens, onze kleinzoon is pas 21/2, dus of we het samen kunnen maken, zal ik eerst even moeten uitproberen :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Veel plezier met het korte uitstapje Roel. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hallo Tim,

Bedankt voor de tip! Ik wist niet dat er ook een Märklin versie van bestaat.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Ik heb wel eens gehoord dat dit Hornby is waar ze een marklin-sleper onder hebben gehangen... (kan me vergissen hoor, wie t weet mag t zeggen) 8o Dus, wil je Marklin kwaliteit neem dan een oude 3029 en bouw m om zoals ik ook gedaan heb, maar daar hebben we al contact over gehad in "mijn draadje" waar ik inmiddels ook nog een paar extra foto's van Thomas heb geplaatst.

Daarnaast ben je lekker bezig met je baan, gaat volgens mij leuk worden! Succes!
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Dank je, Hans.

Ik denk dat ik toch maar ga voor het aanpassen van de 3029. Het zal nog wel even duren. De bouw van de baan ligt tijdelijk even stil omdat ik de Griekse economie van wat noodzakelijke Euro's aan het voorzien ben.  :D :D :D. Maar na thuiskomst ga ik snel verder met de bouw.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen

Geniet van je vakantie, Roel  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Dank je, Tony  B) B) B)

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hallo mede forumleden,

ik heb een paar weken weinig aan de baan kunnen doen omdat ik druk bezig was de Griekse economie van wat extra ???? te voorzien  B) B) B) B). En dan heb je weer een week nodig om bij te komen  :D :D :D Post wegwerken, nog wat afspraken afhandelen enz. Dus deze week maar eerst de inventarisatie gemaakt van waar ik gebleven was. Bleek dat ik nog een bosje draden moest aansluiten aan het schakelbord. En ik moest het ontwerp van de schakelingen uit post #133 nog uitwerken in mijn bedradingsschema's. Dat laatste heb ik eerst maar gedaan. Vervolgens ben ik vandaag de laatste draden van niveau 1 gaan aansluiten op het schakelpaneel. Stroom er op en .... 1 wissel schakelt slechts  naar 1 richting. Draadjes controleren of ze overal wel goed vast zaten. Bleek ik er eentje bij het relais niet verbonden te hebben. Dus stekkertje er aan en klaar is Roel.

Ding - dong :


Vijf minuten later op het beoogde aantakspoor voor nieuw materieel:


en even later op de reeds aangesloten baan:




Mooie wagons, een deel rijdt door naar de baan (in aanleg) van Josuphus (Jos), die te laat lid werd van dit forum om deze wagon te kunnen bestellen. Heb ik hem beloofd. :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen

Bij thuiskomst meteen de Duitse en Nederlandse economie aan het steunen gegaan, Roel  :thumbup:
En Jos zal ook blij zijn  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even uitproberen
Hallo Roel, dat is een leuk stammetje zo, veel plezier ermee.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Tony en Ceess,

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een mooi stammetje. Of ze allemaal bij BoschSpoor in dienst blijven, zal de tijd leren. Ik heb er een paar extra besteld om ze bij gelegenheid aan iemand cadeau te doen. Jos is de eerste :)

Nu de eerste drukte na de vakantie weer een beetje achter de rug is, en het normale dagelijkse leven weer zijn gang krijgt, ben ik tussen de bedrijven door weer aan de slag gegaan met de baan. Op 16 mei heb ik de schakeling van de pendeltrein weergegeven. Dus wordt het tijd om de hellingbaan naar de top te gaan bouwen. Ik heb de zak met alle pasblokjes geleegd, die mijn zwager voor mij gemaakt heeft. En met het hellingschema van WinTrack ben ik de blokjes voor het eerste deel gaan neerzetten. Natuurlijk even een bouwfoto gemaakt:


De rails even provisorisch neergelegd. Contactrails (5105) en schakelrails (5147) opgezocht en neergelegd. De komende dagen de draden op de juiste lengte brengen en dan het soldeerpistool er weer bij pakken.

De lus voor de keertunnel heb ik uitgezet. En toen klopte het niet. Ik krijg met 6 rails 5100 geen goede halve cirkel. Vreemd, want WinTrack is best heel nauwkeurig. Bovendien heb ik juist de laatste versie M-rails - die met het volledig omgebogen randje -  gebruikt. Nog eens goed gekeken naar het nummer op dat omgebogen randje. Niet op elke rails is het evengoed leesbaar. Toen heb ik alle rails in de boog helemaal losgemaakt en op elkaar gelegd. Lengte is allemaal gelijk, maar eentje springt er een beetje uit: lijkt wel een andere boogstraal. Onderkant geeft een cijfer 5, dan iets vaags, dan een 0 en een 0, die niet helemaal meer volledig is.  :idea: :idea: zou het een 5206 zijn, die tegenboog van een wissel 5202? Ik had nog ergens een stukje 5205 liggen, waarmee je het afbuigende spoor van een wissel 5202 kunt verlengen tot een lengte van de 5200 (30o)
En ja hoor, het afwijkende stuk rails met de 5205 is precies gelijk aan de 5200. Probleem opgelost.  :D

In de afgelopen dagen heb ik ook nog even zitten kijken naar het ontwerp van het station. Met name de sporen voor de goederenafwikkeling en voor het kleine depot gaven me nog geen goed gevoel. Verschillende varianten heb ik de afgelopen maanden getekend. Niet echt nog naar mijn zin. Het was te rommelig, te gemaakt, te onnatuurlijk. Ik heb nog eens goed naar het stationsgebouw gekeken.



Het station heeft twee gedeeltes. Het grijze gedeelte sluit aan op de 2 perrons, die ik gepland heb. Maar aan de linkerkant is er een goederenloods met perron, dat iets hoger ligt.
:idea: Ik maak een wat uitgebreider spoorontwerp voor goederenwagons.
Dat geeft gelijk wat meer ruimte om bij de lokloods wat sporen te maken voor een kolenbunker en ruimte voor het bevoorraden met kolen via het bovenste spoor. Het aangepaste ontwerp:



De detaillering van de kopsporen rond de kolenbunker kan later gebeuren als ik zo'n installatie heb gekozen. Belangrijkste is dat de wisselstraten aangelegd en aangesloten kunnen worden, zodra de hellingbaan gereed is. Voorlopig kan ik weer verder :)

wordt vervolgd...

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !

Ha die Roel !

Als ik naar de 2e foto kijk, zie ik wat veel modelspoorders doen; het spoor net wat langer dan de baan  :-)
Het is bijna tijd voor het pannenbier, geloof ik  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Dit baanplan gaat er steeds mooier uitzien! :thumbup: :thumbup:
Een kopstation kon ook zo z'n charmes hebben ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Tja, heel bedrieglijk die 5206! Ik heb t ook wel eens niet passend gekregen dankzij één zo'n rail :(
Het is zo ongeveer de lengte van een 5100 met de straal van een 5200, dat maakt t zo verwarrend...
Meestal staat er behalve het nummer een dikke zwarte streep op de omgezette rand zodat je ze wat gemakkelijker herkent. Maar of de allerlaatste versie die ook heeft.....?
Je moet t ff weten anders kijk je er zo overheen >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Heren, bedankt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Tony op donderdag 25 juni 2015, 21:05:07
Als ik naar de 2e foto kijk, zie ik wat veel modelspoorders doen; het spoor net wat langer dan de baan  :-)

Het is woekeren met de ruimte, Tony, en slim  :idea: gebruik maken van de ruimte net naast het stationsgebouw ;)

Citaat van: Tony op donderdag 25 juni 2015, 21:05:07
Het is bijna tijd voor het pannenbier, geloof ik  :thumbup:

Nou, was dat maar zo. Eerst moet ik nog een paar dingen doen waar ik twee linkse handen voor heb: de keerlus uit een plaat zagen  >:-D >:-D en draadjes aan de rails solderen  >:-D >:-D

Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juni 2015, 21:57:59
Tja, heel bedrieglijk die 5206! Ik heb t ook wel eens niet passend gekregen dankzij één zo'n rail :(
Het is zo ongeveer de lengte van een 5100 met de straal van een 5200, dat maakt t zo verwarrend...
Meestal staat er behalve het nummer een dikke zwarte streep op de omgezette rand zodat je ze wat gemakkelijker herkent. Maar of de allerlaatste versie die ook heeft.....?
Je moet t ff weten anders kijk je er zo overheen >:-D

Nee, Hans, die zie ik niet, maar zoals geschreven, een deel van de tekst is niet goed leesbaar.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 25 juni 2015, 21:14:18
Een kopstation kon ook zo z'n charmes hebben ... :roll:

Ja, Erik, dan kun je lekker een lok laten omlopen, veel rangeren en zo en gelijkertijd een boemeltje naar de keerlus (groene sporen) sturen of de pendeltrein naar het niveau er onder en natuurlijk het treinverkeer tussen het schaduwstation en het eerste niveau "automatisch met relaisbediening" laten plaatsvinden. :)

In ieder geval ga ik met plezier verder.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Beste mede forumleden, en speciaal Hans (Hanzi),

Ik moet nog even terugkomen op dit citaat:
Citaat van: RoelMarklin op donderdag 25 juni 2015, 22:17:27
Citaat van: Hanzi op donderdag 25 juni 2015, 21:57:59
Tja, heel bedrieglijk die 5206! Ik heb t ook wel eens niet passend gekregen dankzij één zo'n rail :(
Het is zo ongeveer de lengte van een 5100 met de straal van een 5200, dat maakt t zo verwarrend...
Meestal staat er behalve het nummer een dikke zwarte streep op de omgezette rand zodat je ze wat gemakkelijker herkent. Maar of de allerlaatste versie die ook heeft.....?
Je moet t ff weten anders kijk je er zo overheen >:-D
Nee, Hans, die zie ik niet, maar zoals geschreven, een deel van de tekst is niet goed leesbaar.

Ik had de 5206 even apart gelegd en een stickertje gemaakt met "5206". Tja, nog eens goed kijken, vergrootglas erbij en toen bleek dat ik het stickertje toch op de verkeerde rails geplakt had  :( :(
Het is inderdaad zo bedrieglijk. Kijk maar naar deze foto's.


Vanuit de binnenbocht gezien valt nauwelijks op welke afwijkend is.


Vanaf de buitenbocht valt het iets meer op.
Toegegeven, zo op de foto, met de juiste lichtinval, zie je inderdaad wel dat de tweede van boven iets afwijkt.
Het verschil valt pas echt op als je de ene kant precies gelijk legt en dan naar de andere kant kijkt:


Het zal duidelijk zijn dat de 5206 boven en de 5100 onder ligt.

Nog eens een blik op de beide onderkanten. Dan valt op dat de cijfers nauwelijks te lezen zijn:


Maar met een vergrootglas - of gewoon een detail foto maken - zie je wel wat meer:


Er staat "Märklin made in Western Germany 5206 5/6" en dan een lange zwarte streep. Bedankt Hans, voor de tip  :thumbup: :thumbup:
Een tip, die ik in de Wiki zal opnemen.

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Zei ik toch, Roel :D
Ben vereerd dat mijn tip in de Wiki terecht gaat komen ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Citaat van: Hanzi op vrijdag 26 juni 2015, 21:47:51
Ben vereerd dat mijn tip in de Wiki terecht gaat komen ;)

Eeuwige roem of tweede Hans ... ?  :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Roel,

En dan te bedenken dat deze rail een hoop meer kost dan een 5100 rails  8o
Als je een mooie versie hebt, de laatste uitvoering.

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
hallo vrienden,

Gisteren is hier in zuid-oost Brabant in de middag de eerste (!) regen sinds weken (ondanks code geel, code oranje, buienradar enzo) gevallen. Eindelijk is de hitte verdwenen en zijn de temperaturen weer onder de 30oC gekomen. Tijd dus om de hobbykamer weer eens op te zoeken. Niet dat ik in de afgelopen weken stil heb gezeten. ik heb wat bijdragen aan de wiki gemaakt, heerlijk zittend in de tuin in de schaduw.

Op 25 juni heb ik in draadje #176 al een foto laten zien van het eerste deel van de hellingbaan. Inmiddels is op dat gedeelte de onderbouw vastgezet. Het gedeelte dat over de schaduwsporen heen loopt is inmiddels voorzien van een brugdeel. Het plaatsen van een steunpunt tussen die 2 sporen is technisch mogelijk, maar als het niet hoeft, dan heb ik daar liever een grote overspanning. Met dat brugdeel kan de voeg tussen 2 rails ergens op die brug liggen. Vandaag gelijk maar wat profielmetingen uitgevoerd. De doorrijdhoogte is 7,5 cm, ruim voldoende voor stoom- en diesellocs (hoewel ik die laatste nog niet heb). De rails liggen op de hellingbaan nog niet vast, maar het geeft wel een goed beeld:





Op deze foto is op de achtergrond ook een stukje rails te zien dat de hoogte aangeeft van het hoogste niveau, het kopstation. Deze rails ligt op 18,5 cm hoogte.

Hoewel WinTrack heel nauwkeurig is merk je bij grotere lengten, zeker met bogen, dat er toch een klein verschil kan optreden. Met name aan de linkerkant waar de laatste keertunnel moet komen wil ik toch wat ruimte hebben om het onderste spoor nog even zichtbaar te houden. Ik heb tijdens het warme weer zitten puzzelen hoe ik zo veel mogelijk ruimte kan krijgen, zonder in problemen met de helling en de schuine wand te komen. Uiteindelijk heb ik de lay-out van de bogen iets aangepast. En ik wil een paar rails op een brugdeel leggen. Niet om een brug te maken, maar om enerzijds voldoende stabiliteit te krijgen en anderzijds het buitenste dienstpad met brugleuning als een soort dienstpad met leuning, iets overhellend / uitstekend bij de helling te maken. Ik heb ooit zoiets gezien, ik meen bij de BLS in Zwitserland. Het spoor ligt dan op een (halve / driekwart?) richel en via een staalconstructie wordt voldoende steun geboden.

Een paar foto's ter illustratie van de locatie:



en van bovenaf:


in WinTrack ziet het er dan zo uit:


Ik verwacht de brugdelen een dezer dagen te ontvangen en zal dan proberen nog een paar foto's ter illustratie toe te voegen. Uiteraard sta ik open voor suggesties.

wordt vervolgd :)

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Ik ben benieuwd hoe je het kopstationnetje vorm gaat geven :roll:
Ik weet uit eigen ervaring dat het schipperen met de ruimte is!
Met het ontwerpen van het traject moet er ook nog rekening
gehouden worden met de scenery zoals je die voor ogen hebt.
In mijn M-rail berglijntje heb ik zelfs industriebochten (Nr. 5120)
opgenomen om met de beperkte ruimte om te gaan ...  :confused:
Een wel overwogen keuze, want ik wil het berglijntje enkel met
een railbusje of een locje met wagon berijden. De industriebogen
zijn op een klein stukje na, wel geheel aan het zicht onttrokken. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !

Nou kom je toch wel erg dicht bij het eindstation, Roel  :thumbup:

Wat Erik schrijft, klopt; uiteindelijk is het altijd passen en meten en woekeren met de ruimte.
Hoop dat je datgene kunt maken, wat je voor ogen hebt.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Erik en Tony,

bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 09 juli 2015, 20:39:33
Ik ben benieuwd hoe je het kopstationnetje vorm gaat geven :roll:
Ik weet uit eigen ervaring dat het schipperen met de ruimte is!
Met het ontwerpen van het traject moet er ook nog rekening
gehouden worden met de scenery zoals je die voor ogen hebt.
In mijn M-rail berglijntje heb ik zelfs industriebochten (Nr. 5120)
opgenomen om met de beperkte ruimte om te gaan ...  :confused:
Een wel overwogen keuze, want ik wil het berglijntje enkel met
een railbusje of een locje met wagon berijden. De industriebogen
zijn op een klein stukje na, wel geheel aan het zicht onttrokken. :wink:

Dit is een belangrijke opmerking, Erik. Ik ben daar dan ook al een tijd mee bezig geweest. Het ontwerp en een proefopstelling heb ik al eerder gemaakt. Zie HIER in het tweede deel van het bericht.
Ik heb bij het aanpassen van de keerlus gezorgd dat het hoogste gedeelte van die keerlus ruim van de schuine wand afblijft. Het stukje rails dat je op de 2e foto ziet ligt op die plaats. Ik zie nu dat ik de loc type T18, waarmee ik een en ander heb uitgeprobeerd, niet meer op die foto heb staan. Omdat het station zelf wat schuin naar voren komt heb ik daar ook geen probleem. Dat blijkt uit de tweede foto van de proefopstelling  in hetzelfde bericht . De schuine wand loopt overigens maar over 2/3 van de lengte van de plattegrond.

De gele sporen zijn gelegd met type 5100 en 5200. Dat geeft dus geen problemen met het materieel, dat voor mijn baan beschikbaar is. Op het hoogste niveau heb ik nog een klein berglijntje gedacht, zie de groene sporen. Daar gebruik ik wel het industriespoor 5120, maar dat is dan ook voor een klein lokje met 2 of 3 korte wagonnetjes. Ik heb het op een plat vlak uitgelegd en dat past allemaal. Misschien moet ik met het hoogteverschil nog wat stoeien. Maar dat is een uitdaging!

Citaat van: Tony op donderdag 09 juli 2015, 20:51:23
Nou kom je toch wel erg dicht bij het eindstation, Roel  :thumbup:

Wat Erik schrijft, klopt; uiteindelijk is het altijd passen en meten en woekeren met de ruimte.
Hoop dat je datgene kunt maken, wat je voor ogen hebt.

Ja, Tony, het eindstation komt binnen bereik  :P :P :P en dat betekent dat ik ook al een beetje aan het oriënteren ben op de afwerking / aankleding. Ik heb nog een paar stationsgebouwen en een paar berghuisjes uit een ver verleden. Daar is ook wat reparatiewerk nodig, maar niet zo erg als bij jouw "code rood huisje"  >:-D >:-D, meer van het type ächterstallig onderhoud  :D :D, zoals dakgoot los, trapje weg en zo. Ik aarzel nog of ik ook de stationsgebouwen opnieuw ga aanschaffen om het weer een keer heel mooi te maken of dat ik de bestaande gebouwen met wat trucjes ga opknappen. Perrons wil ik met Auhagen onderdelen zelf gaan maken. Ik heb daar mooie voorbeelden van gezien op dit forum. Kortom, ik ben nog lang niet klaar. (gelukkig maar  ;))

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Het kwartje is gevallen: het kopstation ligt er natuurlijk al! :oops:
Wellicht kun je nog eens kijken of de twee industriebogen
die in het zicht komen kan vervangen voor normale bochten?
Misschien wordt het verloop van de keerlus en de slinger er
in dan ook wat vloeiender ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Erik,

Het voordeel van dit forum is wel duidelijk. Je geeft me weer stof tot nadenken.
Ik heb nog eens gekeken naar de lus van het bergspoortje. Het is inderdaad mogelijk de 2 industriebogen (5120), die in het zicht liggen te vervangen door een normale boog (5100) en zelfs een R2 boog (5200). Dan krijg je het volgende plaatje:



Een ruimere boog en een aangepaste slinger wordt wel erg lastig. De kruising met de keersporen in het schaduwstation (= de brug op de foto) geeft weinig mogelijkheid om deze meer naar rechts te leggen. Ik heb dan onvoldoende hoogte en de helling is al bijna 4%. Voor korte treinen met tenderlocs geen probleem, maar het moet niet meer worden. Aan de linker kant heb ik ook niet de ruimte en ik moet ook rekening houden met het schuine dak aan de achterkant.

Of ik moet terugvallen op een eerder ontwerp, toen ik die slinger niet had. Voordeel is dat het klimmen onafhankelijk is van kruisende sporen. Nadeel is dat je een trein, die beneden aan de rechterkant de tunnel in ziet gaan, pas een tijd later aan de linkervoorkant te voorschijn komt en dan gelijk in het station komt. In de situatie met de slinger heb je nog wel even zicht op een trein van/naar het kopstation. Voordeel van het oude ontwerp is wel dat er meer ruimte is voor het bergbaantje. O ja, het spoor met de slinger is langer en dus kan het kopstation op 18,5 cm in plaats van 15 cm hoogte komen. Geeft net weer even iets mooier beeld.

Een voorbeeld van het oude ontwerp zonder slinger:


Het is een beetje afwegen van de voors- en tegens. Maar ik vind het fijn dat er meegedacht wordt.
Misschien moet ik de lus in het bergbaantje weglaten en er een kopstation maken....

wordt vervolgd...

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Het idee van de lus vervangen door een kopstation heb ik even uitgewerkt.
Je krijgt dan bijvoorbeeld dit met een kort kopspoortje om het lokje te laten omlopen :



Een alternatief is om na het station een spoor in een tunnel te laten verdwijnen. Daar kan dan een trein wachten en wordt gesuggereerd dat de lijn verder loopt. Het berglijntje moet wel klimmen om de keerlus te kruisen,



Hetzelfde idee maar dan met een iets andere kruisingshoek en verdwijnend in de andere hoek:



Tja, keerlus of kopspoor? Of toch terug naar het oorspronkelijke ontwerp van een hellingbaan zonder slinger? Wie heeft er een voorkeur?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Ik zeg keerlus! Altijd handig in de buurt van een kopstation :thumbup: daar ga je nog een hoop rijplezier mee beleven! >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !

Ik ga ook voor de keerlus, Roel.

Fijner rijden, oogt realistischer en voor de scenery ook beter.
Zo'n mini stationnetje lijkt op de tekening nog klein, maar slokt je hele landschap op en ligt naast de deur van je station rechts.
Het wordt al lastig om daar een gebouw neer te zetten, zou ik al niet eens doen.

Puzzel ze nog  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Ik had niet op zitten letten en jou daardoor op het verkeerde been gezet ... :roll:
Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 10 juli 2015, 22:13:59
Tja, keerlus of kopspoor?

Ook ik zou voor de keerlus (blijven) gaan! :thumbup:
Nog eens zitten kijken naar die slinger: dat kan vloeiender!
Je moet daarbij minder in 'hele' bochten denken en meer
halve en/of kwart bochten toepassen: probeer eens vanaf
de wissel te beginnen met een halve bocht, hierna recht
richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
Ik heb even mijn 'ontwerpsoftware' (= AutoCad) niet beschikbaar ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
beste vrienden, en vooral Hans, Tony en Erik,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Een dag puzzelen met jullie reacties in het achterhoofd:

Citaat van: Hanzi op vrijdag 10 juli 2015, 23:23:11
Ik zeg keerlus! Altijd handig in de buurt van een kopstation :thumbup: daar ga je nog een hoop rijplezier mee beleven! >:-D

Citaat van: Tony op zaterdag 11 juli 2015, 07:54:36
Ik ga ook voor de keerlus, Roel.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 juli 2015, 17:54:26
Ook ik zou voor de keerlus (blijven) gaan! :thumbup:

Als je de varianten van het kopspoor bekijkt, heb ik zelf ook het gevoel dat dit het niet is. Bovendien geeft de keerlus de mogelijkheid een trein even uit het zicht te laten wachten. En kun je het oog gebruiken om een loc om te keren (bij gebrek aan een draaischijf, hoewel dat voor tenderlocs natuurlijk geen issue is). Heren, bedankt voor de steun!

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 juli 2015, 17:54:26
Nog eens zitten kijken naar die slinger: dat kan vloeiender!
Je moet daarbij minder in 'hele' bochten denken en meer
halve en/of kwart bochten toepassen: probeer eens vanaf
de wissel te beginnen met een halve bocht, hierna recht
richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Erik. Vanaf welk wissel?

Maar zoals gezegd heb ik vandaag weer wat zitten puzzelen, na eerst alles opgemeten te hebben en precies berekend welke marge ik nog heb. Toch het gele spoor maar wat aangepast. De lus komt nu wel dicht bij de schuine achterwand, maar zit op dat punt in een tunnel, dus dat geeft niet. Ik houd nog ca 5 cm speling over. Gemeten met een lok op het uitgezette spoor.

Ook de bergbaan heb ik nog wat scherper kunnen maken en ook gelijk maar invulling gegeven aan een lokloods. Die komt op de plek waar de schuine wand weg is, dus daar heb ik wel de ruimte.

Gelijk maar alles uitgetekend in Wintrack:



Het lichtgele spoor is nu getekend met 6 rails in het zicht. Of dat er 6 blijven of minder (minimaal 3) kan ik later nog bepalen.
Ik laat dit plan nog even op mij inwerken. Reacties zijn uiteraard weer welkom  :) :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Dag Roel.

Dat puzzelen is leuk werk, mits het tot een bevredigende oplossing leidt!
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 juli 2015, 17:54:26
probeer eens vanaf de wissel te beginnen met een halve bocht,
hierna recht richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:
Dat zou ook met kwart bochten kunnen :wink:
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 11 juli 2015, 19:08:05
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, Erik. Vanaf welk wissel?
Ik hoop dat onderstaande blauwe streep op jouw sporenplan,
duidelijk maakt wat ik bedoel ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Ha Erik,

Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik dacht dat je het over het lichtgele spoor had  ;) Bedankt voor het meekijken.
Die slingers is het groene spoor heb ik er bewust ingezet. Het spoor moet wat klimmen en ik wil het met de landschapsbouw een beetje camoufleren met wat bomen, rotsen en zo, zodat je de trein wel ziet, maar er een ogenschijnlijke barrière is tussen het groene spoor en het emplacement. Aan de voorkant geldt hetzelfde een beetje om wat diepte te suggereren tussen het lager gelegen station op de voorgrond en het bergspoor. Maar wat meer rechttrekken kan natuurlijk wel. ik zal er nog eens naar kijken. Maar het duurt nog wel even voordat ik aan dat spoortje toekom. Eerst de hellingbaan af en dan het station en dan pas het bergspoortje.

het leuke van deze hobby is dat je altijd wel bezig blijft. Toch hoop ik met deze baan verder te komen dan de vorige baan, jaren geleden  :D :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Hallo Erik,

Even je draadje doorgelezen, moet zeggen heel knap allemaal mooi sporen plan heb je daar.
Re: BoschSpoor in aanleg -> op naar de top !
Ha Erik,

het kwartje valt overduidelijk!

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 juli 2015, 19:23:24
Ik hoop dat onderstaande blauwe streep op jouw sporenplan,
duidelijk maakt wat ik bedoel ...

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 11 juli 2015, 17:54:26
Nog eens zitten kijken naar die slinger: dat kan vloeiender!
Je moet daarbij minder in 'hele' bochten denken en meer
halve en/of kwart bochten toepassen: probeer eens vanaf
de wissel te beginnen met een halve bocht, hierna recht
richting brug en aansluiten met een halve tegenbocht :wink:

Het is eenvoudiger dan ik dacht. En het beantwoordt ook aan mijn eigen wensen zoals hiervoor beschreven. Ik heb het nieuwe ontwerp in blauw  :D :D getekend en bovenop de oorspronkelijke groene slinger gelegd. Ik ben vanaf de brug begonnen met 5101, dan 5106+5129, weer 5101, dan 5106+5107+5210 en tenslotte 5102 tegen het wissel aan.
Inderdaad, rustiger en simpeler. Bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup:



groeten,
Roel