Hallo Tony en Ceess,
Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een mooi stammetje. Of ze allemaal bij BoschSpoor in dienst blijven, zal de tijd leren. Ik heb er een paar extra besteld om ze bij gelegenheid aan iemand cadeau te doen. Jos is de eerste
Nu de eerste drukte na de vakantie weer een beetje achter de rug is, en het normale dagelijkse leven weer zijn gang krijgt, ben ik tussen de bedrijven door weer aan de slag gegaan met de baan. Op 16 mei heb ik de schakeling van de pendeltrein weergegeven. Dus wordt het tijd om de hellingbaan naar de top te gaan bouwen. Ik heb de zak met alle pasblokjes geleegd, die mijn zwager voor mij gemaakt heeft. En met het hellingschema van WinTrack ben ik de blokjes voor het eerste deel gaan neerzetten. Natuurlijk even een bouwfoto gemaakt:
De rails even provisorisch neergelegd. Contactrails (5105) en schakelrails (5147) opgezocht en neergelegd. De komende dagen de draden op de juiste lengte brengen en dan het soldeerpistool er weer bij pakken.
De lus voor de keertunnel heb ik uitgezet. En toen klopte het niet. Ik krijg met 6 rails 5100 geen goede halve cirkel. Vreemd, want WinTrack is best heel nauwkeurig. Bovendien heb ik juist de laatste versie M-rails - die met het volledig omgebogen randje - gebruikt. Nog eens goed gekeken naar het nummer op dat omgebogen randje. Niet op elke rails is het evengoed leesbaar. Toen heb ik alle rails in de boog helemaal losgemaakt en op elkaar gelegd. Lengte is allemaal gelijk, maar eentje springt er een beetje uit: lijkt wel een andere boogstraal. Onderkant geeft een cijfer 5, dan iets vaags, dan een 0 en een 0, die niet helemaal meer volledig is.
zou het een 5206 zijn, die tegenboog van een wissel 5202? Ik had nog ergens een stukje 5205 liggen, waarmee je het afbuigende spoor van een wissel 5202 kunt verlengen tot een lengte van de 5200 (30
o)
En ja hoor, het afwijkende stuk rails met de 5205 is precies gelijk aan de 5200. Probleem opgelost.
In de afgelopen dagen heb ik ook nog even zitten kijken naar het ontwerp van het station. Met name de sporen voor de goederenafwikkeling en voor het kleine depot gaven me nog geen goed gevoel. Verschillende varianten heb ik de afgelopen maanden getekend. Niet echt nog naar mijn zin. Het was te rommelig, te gemaakt, te onnatuurlijk. Ik heb nog eens goed naar het stationsgebouw gekeken.
Het station heeft twee gedeeltes. Het grijze gedeelte sluit aan op de 2 perrons, die ik gepland heb. Maar aan de linkerkant is er een goederenloods met perron, dat iets hoger ligt.
Ik maak een wat uitgebreider spoorontwerp voor goederenwagons.
Dat geeft gelijk wat meer ruimte om bij de lokloods wat sporen te maken voor een kolenbunker en ruimte voor het bevoorraden met kolen via het bovenste spoor. Het aangepaste ontwerp:
De detaillering van de kopsporen rond de kolenbunker kan later gebeuren als ik zo'n installatie heb gekozen. Belangrijkste is dat de wisselstraten aangelegd en aangesloten kunnen worden, zodra de hellingbaan gereed is. Voorlopig kan ik weer verder
wordt vervolgd...
groeten,
Roel