Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
In de afgelopen week heb ik voornamelijk draadjes aangesloten:

7 wissels
8 relais
9 aansluitingen middenrail
diverse aansluitingen massa (bruin)
16 schakel- of contactrails
36 kroonsteenverbindingen

Wel een gepriegel met dikke vingers, kleine schroefjes, draadjes, solderen... Maar ja, stoppen en morgen weer verder gaan als het gevoel uit je vingers verdwijnt.

Heeft het gedetailleerd uittekenen van het bedradingsscema zijn vruchten afgeworpen? Is de tijd die ik daarin heb gestoken, nuttig geweest of niet? Dat zal uit de test moeten blijken.

Dan de test zelf. Spannend. Eerst maar de tweede trafo gekoppeld aan niveau 1, uiteraard na de check op de polariteit. Toen de spanning op de baan....

De "schade" was een hangende schakelrail. Losgemaakt, lipje bijgebogen, en storing verholpen.
Toen een lokje laten rijden. Er bleken 2 gedeelten spanningloos te staan. Rails losgemaakt, lipjes van de middenrail iets bijgebogen en jawel, spanning hersteld.

Toen de schakelingen met 3 loks gaan testen. Bleek dat ik de 2 uitgangen van de relais 7045 omgewisseld had. Tja, als simpele civiel heb ik nu eenmaal weinig kaas gegeten van electriciteit. De Viessmann relais zijn overigens wel goed aangesloten. Maar ja, dáár staat het schakelschema heel duidelijk op. Dat snap ik wel. Maar goed, stekkertjes omgewisseld en alles werkt 😄😄😄😄. In principe kan de basis treindienst gereden worden met 6 treinen, die tussen het schaduwstation op niveau 0 en de keerlus op niveau 1 wordt afgewikkeld. Ook de shuttle met de railbus van / naar spoor 3 van het station Blausee-Mitholz op niveau 1 kan rijden. De goede voorbereiding is dus niet voor niets geweest.

De bouw van de helling plus anderhalve spiraal naar niveau 2 plus het kopstation op dit niveau komt nu wel heel dicht bij. Maar ik neem de tijd hiervoor.

Nu moet ik nog de draden netjes via de boekbinders gaan leiden. Ook de tijdelijke verbindingen naar de trafo en schakelaars moeten nog netjes via de stekkerkroonsteentjes gevoerd worden. 

Wordt vervolgd.

Groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg
Wim_zelf
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi,

Heb zojuist met veel interesse dit topic doorgelezen. Mooi en goed baanplan. Omdat wij zelf ook met M-rails bouwen (voor het grootste deel) herkennen we veel punten. Het passen en meten met kleine stukjes is ook bij ons al tot kunst verheven. Het plaatsen van seinen is nu bij ons binnenkort ook een van de aandachtspunten. We blijven dit zeker volgen.

Wim en Calvin
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Wim en Calvin,

dank voor jullie lovende reactie. Ik geniet zelf ook nog steeds van het werken met M-rails. Gelukkig zijn er nog veel meer mensen op dit forum actief met M-rails, dus voor vragen, ideeën, inspiratie is er nog heel veel keuze!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
hallo mede forumleden,

deze week heb ik niet zo heel veel kunnen doen. Ik heb uitgebreide testritjes met 3 locomotieven gemaakt om zeker te weten dat alle draden goed aangesloten zijn en dat alle schakelrails goed (blijven) functioneren.
Verder heb ik de functies getest, die pas echt tot hun recht komen als ook het 2e niveau geplaatst is. Maar met een kort kopspoortje en een provisorisch aangesloten schakelrail zijn de functies best wel te testen.
Inmiddels werkt alles goed. Daarom heb ik de draadjes, die aan de bovenkant van de plaat lopen, netjes weggewerkt in de bekende boekbinders. Het nieuwe lijmpistool en ik moesten even aan elkaar wennen, maar het resultaat is naar mijn zin. Oordeel zelf maar:


dit zijn 2 relais van M* 7045 en 2 dubbele relais van V* 5552.

De kroonsteentjes aan de voorkant komen straks onder het stationsgebouw te liggen. Over de relais komt nog een plaatje dat als bodem voor een chalet gaat dienen.
Een overzichtsfoto vanaf de zijkant is misschien ook wel aardig. Aan de rechterkant zie je het tijdelijke kopspoortje, dat straks het begin van de helling naar het 2e niveau gaat worden.



wordt uiteraard vervolgd...
groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Roel,
wat zijn die witte spulletjes tegen je rails?  :help:

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hoi Geeraard,

ik heb de rails vastgezet met dubbelzijdig tape. Ik heb eerst de rails goed neergelegd en uitgelijnd. Daarna met een dik potlood de buitenkanten afgetekend en ter plaatse van elke verbinding een streep gezet. Vervolgens een stukje dubbelzijdig tape ter plaatse van de verbinding op de plaat geplakt. Daarna zijn de rails weer teruggelegd en vastgeplakt op het dubbelzijdig tape.

Het voordeel is wat minder (contact)geluid en eenvoudig losmaken van de rails als dat nodig is. Ik heb bewust het tape iets langer afgeknipt dan de breedte van de rails. Bij de verdere afwerking van de baan zal je de witte stukjes niet meer zien.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
eM-Track
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Aha  :)
ga je dan geen isolatie platen leggen?

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Nee, ik ga geen blauwe isolatieplaten aanbrengen. Ik heb M-rails. In het schaduwstation heb ik de rails vastgeschroefd op de bekende oude M*manier. Als proef heb ik een stukje met dubbelzijdig tape vastgeplakt. Het verschil in geluid is best groot. Daarom heb ik de proef uitgebreid naar de hellingbaan en ik ben daar best tevreden over. Vandaar dat ik op niveau 1 alles met tape heb vastgezet.

Ik ben in ieder geval zo best tevreden met het geluidsniveau op M-rails.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Wim_zelf
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Ik heb op mijn plaat voor nivo 0 wel isolatieplaten gelegd. Geluid is toch best veel minder dan gewoon op de plaat. Calvin heeft 'spontaan' onder een stukje baan in de bedding van de M- rails wat oud verpakkingsschuim gedaan en daardoor werd het geluid ineens enorm veel gereduceerd. De railbedding is echt een soort klankkast.

Je vordert best gestaag bij je baan. Leuk om te volgen. Ik denk er sterk over om zelf ook meer ruimte tussen nivo 0 en 1 toe gaan maken en via een klimspiraal de hoogte te overbruggen. Hoeveel ruimte zit er bij jouw tussen de nivo's? Ik ging uit van 95/100 mm tussen de twee platen, maar nu ik het bij jouw zie ga ik daar eens serieus over nadenken. En het lijkt me stiekem ook erg leuk eens een spiraal te bouwen.

Succes verder

Wim
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie.
De plaat op niveau 0 is geen spaanplaat, maar een MDF-plaat met een iets zachtere toplaag. Die dempt het geluid best wel. Mijn zwager heeft een timmerbedrijf en heeft die geleverd. Op niveau 1 heb ik wel een spaanplaat. De rails liggen iets boven de plaat. De voegen liggen op dik dubbelzijdig tape. Daardoor is het contactgeluid veel minder dan wanneer de rails wel direct op de plaat zouden liggen. Op het zichtbare gedeelte worden de zijkanten van de rails nog van ballast voorzien. Ik kijk het even aan. Ik kan voordat ik met de afwerking ga beginnen altijd nog isolatieplaten op niveau 1 aanbrengen.

De vrije hoogte tussen niveau 0 en niveau 1 is 12 cm. Voor het nog aan te leggen niveau 2 wordt het hoogteverschil 20 cm. Daarvoor ga ik een rechte hellingbaan en aansluitend een klimspiraal met anderhalve draai aanleggen.

De ene week heb je meer tijd voor het werken aan de baan dan de andere week. Ook het goed uittesten met de verschillende locomotieven en bijbehorende wagons is belangrijk. Ik heb lok's van Märklin, een Roco railbus en verder 2- en 3-assers van Märklin, Fleissmann en Trix. En die moeten allemaal goed door de wissels rijden. Tot nu toe gaat het allemaal goed, op één meegebogen wissel na. Daar hadden de 3-assers van Trix ontsporingsneigingen op het puntstuk. Maar na een beetje bijbuigen van de geleider is dat probleem verholpen.

De volgende stap is de klimspiraal. Nog een hele uitdaging!

Wordt uiteraard vervolgd.
Groeten en succes,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Het werk aan de baan gaat gestaag door met het maken van draadverbindingen om de verschillende niveaus als modules met elkaar te verbinden. De verbindingen moeten dus simpel losgemaakt kunnen worden. Foto's volgen wel als ik met die draadjes klaar ben.

Ondertussen probeer ik mede forumleden te helpen met praktische tips en eigen ervaringen. Zo heb ik het principe beschreven dat ik heb toegepast voor mijn schaduwstation. De wat uitgebreidere beschrijving vind je >>hier.

Ook heb ik aangegeven dat het een oplossing kan zijn om een stekker aan de binnenzijde van een schakelrail te plaatsen in plaats van een draadje te solderen.


Tijdens de Gastendag zijn deze aansluitingen van de schakelrails ook ter sprake geweest. Ik heb toegezegd mee te willen werken aan artikelen in de wiki en daar is dit mogelijk een geschikt onderwerp voor. Eerst maar eens verder verdiepen in het schrijven in de wiki  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Het is al weer een paar weken geleden dat ik wat over mijn vorderingen heb laten zien. Enerzijds is er over het trekken van vele draadjes en het maken van kabels met stekkerkroonsteentjes niet zo heel veel te laten zien, anderzijds heb ik ook niet erg veel de gelegenheid gehad om een paar uur achtereen aan de baan te werken. Maar vandaag deed zich weer de gelegenheid voor om een flinke slag te gaan maken.

De plaat met de sporen op niveau 1 heb ik er afgehaald en in mijn werkkamer op de kop neergelegd. Uiteraard met wat blokjes eronder om de wissels, de rails en de relais niet te beschadigen. Dat gaf het volgende beeld:


Deze warboel van draadjes moest nodig gefatsoeneerd worden om niet door de treinen in het schaduwstation kapot getrokken te worden. Ik heb me dus een paar uurtjes op de knieën in allerlei bochten moeten wringen om de boekbinders er omheen te rijgen. Vervolgens heb ik wat zitten knoeien met het lijmpistool, want ik ben niet zo'n hele Handige Harry  :(, maar op den duur lukt het wel  :) Kijk maar naar het volgende resultaat :


De draadjes onder aan de foto zijn de verbindingsdraadjes naar de trafo en schakelkastjes. Deze moeten nog in een bundel gepakt worden om met een stekkerkroonsteentje op niveau 0 aangesloten te worden.

Morgen ga ik nog een schakeling in het schaduwstation aanpassen. Dan gaat de stofzuiger er nog een keer goed overheen. Ook zorg ik dat alle sporen daar nog even een goede poetsbeurt met de wasbenzine krijgen en dan hoop ik de vandaag aangepaste plaat weer terug te kunnen plaatsen.

wordt vervolgd !

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Dat ziet er ordelijk uit, Roel !

Het moet een heel gesjouw geweest zijn met die plaat, maar ik neem aan, dat je wederhelft een handje geholpen heeft.
Een mooie stap dichterbij de complete baan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Ja, Tony, ik heb mijn vrouw even lief aangekeken. Ze heeft lekker meegeholpen om de plaat van de stellage te tillen en recht de gang oversteken naar de werkkamer te dragen. En ze is een paar keer komen kijken naar de vorderingen. Morgen mag ze me weer helpen alles terug te brengen  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg - de treinen rijden :)
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de wijziging in de schakelingen in het schaduwstation aangebracht. Daarna was het even testrijden om te zien of het allemaal functioneerde zoals bedoeld. Gelijk maar even de stofzuiger er over laten gaan. Toen alles naar tevredenheid functioneerde heb ik
mijn vrouw even lief aangekeken. We hebben samen de plaat van niveau 1 weer op zijn plaats gebracht. Daarna ben ik de verbindingen gaan aanbrengen. Vandaag heb ik de laatste handelingen verricht en vervolgens de stroom er op gezet.

Eerst maar wat rijden met de losse locjes om enerzijds te zien of alle schakelingen goed functioneren. Bleek 1 wissel niet om te lopen, niet via de contactrails, niet via de druktoetsen. Zoeken naar de oorzaak en die bleek al snel gevonden te zijn. Er ontbrak een draadje tussen 2 kroonsteentjes. Dus dat euvel was snel opgelost. Toen maar alles een half uurtje laten rijden. En daarna wat wagonnetjes er achter gehangen. Het valt wel op dat de ene loc veel harder rijdt dan de andere. Ik moet de locjes toch nog eens goed onder handen nemen. Misschien dat het dan beter wordt. Het valt op dat de Märklin en Fleischmann wagens prima rijden. Alleen een van de Trix drie-assers heeft de neiging tot ontsporen. Het gekke is dat als ik het rijtuig omdraai en weer in dezelfde trein hang, het ontsporingsprobleem verholpen lijkt te zijn. Ik heb bij F* en T* geen wielen verwisseld. Is dat nodig?

Dan nog een paar foto's van de rijdende treinen, want het is wel een mooi gezicht, toch?


vogelvlucht





De volgende stap is de hellingbaan en het kopstation op niveau 2 gaan bouwen. Daarover later meer.
Ik heb veel ideeën op dit forum opgedaan, zowel via de draadjes als via de wiki. Alleen is daar nog veel niet te vinden, zeker als het om M-rails en analoog rijden gaat. De afgelopen weken heb ik een aantal mede-forumleden kunnen helpen met hun vragen. Daarom heb ik mij ook opgegeven om wat stukjes voor de wiki te gaan schrijven. En natuurlijk een aantal foto's maken om een en ander te illustreren. Het maken van wat statiefoto's van mijn T18 locomotieven in verschillende uitvoeringen moet ik over doen. Daar was ik niet tevreden over. Het weer werkte ook niet echt mee om voldoende daglicht te krijgen. Dat zie je zelfs op de bovenstaande foto's. Het is even niet anders. Morgen een nieuwe poging.

wordt vervolgd :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Fijn dat alles naar behoren werkt, Roel !

Ik heb een roco 3-asser met hetzelfde probleem, het ligt aan de verschuifbare midden-as.
Naar de ene kant schuift die verder/beter dan naar de andere. Misschien is dat met die van jou ook.

Grtz Tony


Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Bedankt Tony voor het compliment.

Het is de voorste as van de wagon, die er uitloopt. Maar inderdaad als de middenas wat stroef beweegt kan hij de voorste er uitdrukken. Ik zal het nog eens bekijken. Heb jij trouwens wielen vervangen bij de wagons van Trix, Fleischmann en Roco?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Top dat het allemaal weer werkt Roel, eigenlijk ben je dus wel een handige Harry  :)
De bekabeling ziet er geordend uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Hoi Roel !

Ik verwissel zelden wielen, het gaat bijna altijd goed zeker bij de fleischmann-wagens.
Ook piko gaat meestal prima.
Ik heb ook nog lima en amerikaanse wagens met plastic wielen en ook dat gaat goed.
Gelukkig maar  :P

Mooi trouwens om te zien, hoe je baan groeit  :thumbup:
Nog even en het feest kan echt beginnen.....grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.

Mooi dat je voor de Wiki je wilt inspannen t.a.v. M-rails en analoog rijden! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik heb in het verleden daar ook enkele toevoegingen aan gedaan v.w.b. M-rails.
Triest hoe het na de migratie van de Wiki er met beide onderwerpen voor stond!

Kleurrijk stoompark heb je daar! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg
MatthiasD
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Ziet er goed uit Roel! Mooi wagenpark ook B)
Re: BoschSpoor in aanleg
joost de beginner
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
leuk ik ga je volgen.

ps: die blauwe lok. op de foto heb ik ook  :D :D :D
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,
je draadje heb ik ns doorgenomen en het is erg leuk om te zien dat op een dergelijk oppervlak zo'n leuke baan ontstaat.
Veel sucsez
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Roel,

Je zou ook de draden op de vlakke contacten kunnen solderen, die stukjes die op het karton rusten.
Dat heb ik met al mijn schakelrailen gedaan.

Gr Einte


Citaat van: RoelMarklin op zondag 16 november 2014, 14:09:37


Ook heb ik aangegeven dat het een oplossing kan zijn om een stekker aan de binnenzijde van een schakelrail te plaatsen in plaats van een draadje te solderen.



Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
@Peter: dank je voor het compliment. Maar een echte Handige Harry is handiger met lijmpistool, soldeertang enz. Ik doe mijn best  :)

@Tony: het is nu al een beetje feest met de (dagelijks) rijdende treinen !

@Erik: ik vind Wiki best wel belangrijk, dus een dezer dagen komt de eerste bijdrage over M-schakelrails; Wat de stoomlokjes betreft, ik vind de zwarte loks zo zwart. Een beetje kleur mag wel, toch? En het is ook nog eens historisch verantwoord ! ;) Een eerste T5 en T18 heb ik een jaar of 20 geleden aangeschaft. De laatste maanden is er wat uitbreiding gekomen, voornamelijk via forumleden (verkoophoekje).

@Matthias: een beetje zoeken. Sommige heb ik al zo'n 20-25 jaar, andere recenter gekocht via eBay, verkoophoekje op dit forum, webwinkels met 2e hands materiaal, catawiki veiling (mits voor een schappelijke prijs kunnen verwerven).

@Joost: ik houd jullie op de hoogte!

@Einte: je suggestie is de meest door mij gebruikte toepassing. Ik heb daar in een ander draadje wat over geschreven. >> klik hier

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Roel,

Ik heb net je hele draadje doorgelezen. Leer hier veel van!
Fijn dat je voor mijn baan het plan in Wintrack hebt getekend. Ga je bij de vorderingen volgen  :)

Groet,
Henk163
Re: BoschSpoor in aanleg
MatthiasD
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de nieuwprijzen voor locs ook behoorlijk aan de stevige kant vind. Dan koop ik ze liever 2ehands zonder doosje, dat doosje verdwijnt meestal toch... :? Die blauw/zwarte heb ik sinds een paar dagen ook, erg fijn locje. Ik ben nog iets meer gecharmeerd van de BR81 B)

Mogen we een sneak-preview over de schakelrails Roel? Ik ben van de week ook aan t prutsen geweest met die dingen omdat er een aantal niet fijn terugveerden. Ik heb t geprobeerd met een spiraalveer over het asje wat geen succes was, buigen van de veren schoot ook niet echt op..Toen kwam ik ergens tegen dat je ook het asje om kan draaien, dat werkte erg goed (dubbele veerkracht), je verliest er alleen de rijrichtingsafhankelijkheid mee (beide contacten worden altijd geschakeld als je het asje omdraait). Mijn volgende idee was een extra strookje verenstaal onder de bestaande veren, hiervoor moet ik alleen eerst op zoek naar geschikt materiaal.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Om een leuke baan te maken hoef je geen mega ruimte te hebben, ziet er leuk uit  :thumbup:

maarre ik zit het plan nog eens te bekijken (Reactie #25 Gepost op: zondag 10 augustus 2014) , als een trein van het hoger gelegen niveau (het groene gedeelte)  naar het laagste niveau rijdt (paarse) dan rijdt ie rechtsom, hoe komt ie dan weer naar boven. Het kan zijn dat er op het laagste niveau nog een keer lus ligt maar die zie ik niet.........

Eenmaal beneden blijft ie beneden, tenzij je achteruit gaat rijden......

Ik hou ook nog vast aan m-rail (maar dan wel op de niet zichtbare gedeeltes) de rest k-rail. M-rail is bijna voor de heb. M-rail heeft zo zijn nadelen maar als ik voor de hoeveelheid m-rail c-rail ga aanschaffen ben ik aardig wat eurootjes kwijt die ik liever aan andere zaken besteed (meer k-rail, locomotieven, decoders etc)

Ja maar massa detectie is niet mogelijk met m-rail zul je zeggen.  Op deze manier wel 1 spoorstaaf geheel afplakken (let wel alleen de rail met plakband je "isoleert" de rail van de bedding daaroverheen een (smaller)reepje alutape dat je verbind met de massa, rijd er een trein over dan wordt er met de assen contact gemaakt met de andere railstaat en dus bezetmelding over het gehele traject....  :D
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Interessante techniek, kun je daar eens een fotootje van plaatsen?
En hoe robuust houdt zich deze oplossing? Ik kan mij voorstellen dat alutape niet stevig genoeg is om heel lang heel te blijven.

Groetjes,
Kiezel :)

Edit Herman05: Overbodig citaat verwijderd
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Ik heb het hier eens gezelen. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0

"Men" roept als snel bij gebruik van m-rail "ja maaar massa detectie is niet mogelijk" en omdat dit best een leuke baan met m-rail is dacht ik laat ik dan bij het nadeel ook even een oplossing geven.

peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Mooi! Dat draadje had ik gemist.
Ga ik ook eens proberen (hoewel ik voor mijn ooit-nog-eens-te-realiseren M-rail baan inmiddels ook aardig wat 'officiële' M-contactrails heb verzameld).

Groetjes,
Kiezel :)
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
edit : citaat verwijderd

:thumbup: alleen het akelige van die schakelrail vind ik die lipjes, het sleepcontact hoeft de schakelaar maar iets te ver te duwen en je hebt een continu contact. Daarom gebruik ik bij de m rail (in tunnels etc) alleen nog maar de contactrail (weet niet hoe ze exact heten) het principe is hetzelfde als met dat alu tape, nooit last gehad en het werkt altijd :D

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg
Herkenbaar, ik gebruik dan ook alleen contactrails, geen schakelrails.
Hoewel je die in 1 richting toch nog redelijk betrouwbaar kunt krijgen.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Heren, bedankt voor alle reacties.  :P

@Henk: dank voor je compliment. Als ik mijn kennis en ervaring kan delen, doe ik dat graag. Tenslotte heb ik ook veel geleerd op dit Forum.

@Matthias: stukje op wiki komt eraan! Er waren wat technische inlogproblemen, maar die zijn inmiddels opgelost  :)
Wat de lipjes van de schakelrails betreft, ik heb er ook een paar met problemen, deels veroorzaakt door de jarenlange opslag. Ik heb het plastic staafje er uitgehaald. Vervolgens de lipjes een beetje recht gebogen met een tangetje en stevig wrijven over een schroevendraaier (wordt hij weer wat glad van) en tenslotte het (bijna) rechte veertje wat omhoog gebogen tot een hoek van 30-40 graden. Daarna het plastic staafje weer teruggezet. Bij 9 van de 10 is het euvel verholpen. Een enkele halsstarrige is bij mij niet meer te gebruiken. Die schakelrail heb ik geplaatst in een in één richting te berijden spoor.

@Peter: In reactie 25 zie je alleen niveau 1 en (het nog te bouwen) niveau 2. Er is ook een niveau 0. Dat schema en de foto's staan helemaal aan het begin van dit draadje. Het schaduwstation bestaat uit 3 opstelsporen, die automatisch in volgorde gekozen worden. Ook is er nog een passeerspoor dat met de klok mee bereden wordt.

Ook bedankt voor de tip voor de massadetectie bij het digitaliseren. Ik heb net een artikel in de wiki gelezen over het digitaliseren van een M-baan. Kan dus best wel, zonder alles te moeten slopen  :)

@Peter en Kiezel: met contactrails kun je ook schakelen, inderdaad, maar die zijn niet gevoelig voor de rijrichting. Ook niet geschikt om er een trein op stil te laten staan. Ik heb ze ook gebruikt, maar alleen op gedeelten waar geen trein stil staat en op sporen die in één richting bereden worden. Contactrails zijn wel gevoeliger voor vuil op de rails en/of wielen.

wordt weer vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Om even terug te komen op de "oude" schakelrails er is een duitser die ze voorziet van een extra veer en zehelemaal nakijkt
ik heb een e-mail van hem gehad en je kan ze dan naar hem opsturen

Gr Ed
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Ed,

heb je daar wat meer informatie / foto's over? Wat doet die Duitser precies?

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
ik zal de email welk eik ontvangen heb hier onder plaatsen
het is in duits ik hoop dat je er uit komt

Hallo Herr Flameling
Vielen Dank für Ihre Anfrage. Das Nachrüsten Ihrer Schaltgleise mit der Zusatzfeder kostet je nach Zustand Ihrer Gleise mit genauer Justierung und Nachrichten bzw. Einstellen der Kontaktfedern 2,80 bis max. 3,30 Euro pro Stück. Genau sagen kann ich es erst nach Ansicht. Schaltwippe und Kontaktfedern ( leicht verbogen ist kein Problem ) müssen aber vorhanden sein.  Nach Eingang der Gleise hier und kurzer Durchsicht würde ich mich melden und Ihnen den genauen Preis mitteilen.
Die Gleise müßten für die Nachrüstung zu mir geschickt werden.
Eine einwandfreie Funktion und Ausführung der Reparatur und Nachrüstung mit der Zusatzfeder wird garantiert.

Nachstehend noch eine kurze Beschreibung bezüglich der Zusatzfeder.
Bei der Nachrüstung wird eine spezielle Feder zusätzlich in das Schaltgleis eingenietet. Die Zusatzfeder ist ähnlich der Kontaktfedern und sorgt nur dafür das die Schaltwippe immer wieder in die Mittelstellung zurück geht, egal von welcher Richtung das Gleis befahren wird. Durch die Zusatzfeder ist immer eine einwandfreie Schaltfunktion gewährleistet. Leider funktionieren etwa 70 - 80  % der im Einsatz befindlichen bzw. der bei Ebay angebotenen Schaltleise nicht einwandfrei und somit kommt es immer wieder zu Unfällen. Bei der Reparatur und Nachrüstung werden die Schaltgleis komplett überprüft. ( Grundeinstellung der Kontaktfedern , lose Buchsen für die Stecker, Entgratung und Leichtgängigkeit der Schaltwippe, Reinigung der Kontakte usw. )
Die Zusatzfeder erzeugt nur minimalen Druck. Sie wird in Verbindung mit den originalen Schaltfedern so eingestellt das eine einwandfreie Stromversorgung gewährleistet ist, und die Schaltwippe immer wieder in die Mittelstellung zurück geht. Das wichtigste ist die genaue Abstimmung und Justierung der 3 Federn zueinander. Jedes Gleis wird nach der Einstellung mit einem Wagendrehgestell getestet. Zu beachten ist das die Schaltgleise beim Einbau nicht festgeschraubt werden dürfen, da sich hierdurch das Gleisbett verziehen kann, und somit die ganze Justierung nicht mehr passt.
Ich selbst habe die umgerüsteten Schaltgleise auf meiner Anlage wo sich 14 Züge gegenseitig steuern sowie auf mehreren Anlagen von Bekannten seit über 3 Jahren im Einsatz ohne jegliche Ausfälle. ( siehe auch meine Ebay Bewertungen ). Im Gegensatz zu den originalen, wo teilweise sogar bei neuen Schaltgleisen die Schaltwippe gerne mal einseitig hängenbleibt, kenne ich keine Schaltprobleme mehr. 
Ich habe einige Jahre nach einer vernünftigen Lösung gesucht, mit Federn aus allen möglichen Bereichen z.B. Federn aus PC Tastaturen, bis ich dann auf die Idee mit dieser Feder kam. Nach vielen Versuchen und ersten handgebogenen Federn, press ich die Federn mittlerweile mit einer speziellen Vorrichtung so, das alle die gleiche Form haben. Die Federn  werden dann mit einer kleinen Niete in die Schiene eingenietet ( sichtbar ist nur der Nietkopf ca. 2,5mm, ) und so eingestellt das die Schaltwippe immer gleichen Druck hat. Die original Federn sind dann nur noch für den Schaltkontakt da.
Ein einseitiges Hängenbleiben der Schaltwippe ist durch die Zusatzfeder zu 100% ausgeschlossen. Ebenso spielt es keine Rolle mehr wenn über die angeschlossenen Kabel bzw. Stecker unterschiedlicher Zug oder Druck auf die Schaltfedern ausgeübt wird, was auch immer wieder zu einseitigem klemmen der Schaltwippe geführt hat.
Sollten weitere Fragen sein stehe ich gerne zur Verfügung.
mfg Reinhard Boß

ik hoop dat je er wat aan hebt

gr Ed
Re: BoschSpoor in aanleg
Hallo Ed,

bedankt voor het doorsturen. Ik heb geen probleem met het Duits, dus ik kom er wel uit!

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg - kopstation ontwerp
Beste mede forumleden,

De treinen rijden, zoals in bericht #64 is vermeld (bijna) elke dag even hun rondje. Maar de baan is nog niet af. In bericht #25 heb ik een opzet voor het kopstation op niveau 2 geschetst. Dat is een ontwerp dat het resultaat is van verschillende schetsen en opmerkingen van mede-forumleden. Ook had ik bedacht een anderhalve spiraal in de klim naar dit station op te nemen. Dit blijkt echter niet mogelijk te zijn vanwege de schuine achterwand. Dus blijft de "spiraal" beperkt tot een halve cirkel, zoveel mogelijk in de grote radius van de 5200-rails.

Ik ben nog eens kritisch gaan kijken naar het ontwerp en de eerdere opmerkingen van de mede forumleden. Ik wil een kleine lokaalbaan aan de linkerkant hebben en een vloeiende toegang tot het kopstation. Toch beviel het ontwerp mij niet helemaal omdat de wisselstraat te veel vervlochten was tussen de lokaalbaan en het hoofdspoor. Ik heb dus een ontwerp gemaakt waarbij deze twee sporen ontvlochten zijn. Door de lokaalbaan wat hoger te leggen hoop ik een duidelijk niveauverschil te maken tussen de lokaalbaan en de dalende hoofdbaan.

In het nu voorliggende ontwerp heb ik 4 perronsporen voor de langste treinen op mijn baan: T18 lok met 4 donderbussen, en 2 korte perronsporen voor de lokaaltrein, de railbus en wat goederenwagons.
De treinen van en naar de lokaalbaan kunnen onafhankelijk van de treinen van en naar de hoofdbaan rijden.
Ook het lokdepot is wat aangepast, maar dat is vooral ook ingegeven door de nog beschikbare wissels in mijn voorraad.

Ik heb het ontwerp van de oude spoorbrug aan de rechteronderzijde in takt gelaten, omdat ik via deze verbinding treinen wil uitwisselen met de reserves, zoals voor onderhoud, extra opstelsporen in een soort vitrine enz.

Aan de linkerkant heb ik ook een spoor gepland dat in een (fictieve) tunnel verdwijnt. Het spoor kan gebruikt worden voor rangeerbewegingen / locwisselingen in het hoofdstation.

Dit is het plan:


Het effect van beide bruggen wordt pas duidelijk als je ook het onderliggende niveau ziet. Aan de rechterzijde zal de brug de tunnelingangen een beetje doen verstoppen. De tunnelingang aan de linkerzijde kan in een kleine ingraving geplaatst worden. Ik heb er een paar foto's van gemaakt:


tunnelingang aan de linkerzijde


vogelvlucht over het kopstation


vogelvlucht vanaf de andere kant

ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten,
Roel





Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Hoi Roel !

De praktijk zal het pas echt uitwijzen, maar wat ik zo op de foto's kan zien (en erbij bedenken), geeft dit ontwerp dit een hele goede kans op een mooie baan. Ik hoop dat dat ook echt zo is.

Het is de slagroom op de taart  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dag Roel.

Voor een klein kopstation is dit een mooi ontwerp, met toch verrassende perronlengte! :thumbup:
Klein minpuntje vind ik het opstelspoor aan de onderzijde met die vreemde slinger er in;
komt het niet mooier over wanneer je dat met twee maal een 5101 i.p.v. twee 5100
bochten oplost en dan bij voorkeur niet direct achter elkaar de bocht en tegenbocht,
maar met een hele of halve rechte ertussen?  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
@Tony, ja, ik ben best wel enthousiast over deze verbeteringen. Maar ik zie al heel wat mogelijkheden voor de verdere afwerking.

@Erik, bedankt voor je suggestie. Als ik van de eerste 5100 een 5101 maak, dan 2 rechte 5106 en weer een 5101 (tegenboog) plaats, dan kom ik weer ongeveer bij de brug uit. Ik ga voor deze oplossing!

wordt vervolgd  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg


Ook omdat ik ze mis, Roel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En een voor Erik's idee,  :thumbup:

Grtz  :-) Tony
Re: BoschSpoor in aanleg - kerstgroet
Beste Mede forumleden,



groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Jullie ook fijne feestdagen daar !

En dat we nog heel lang van alles hier mogen genieten  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
hallo allemaal,

Na twee fijne kerstdagen zal ik maar weer eens een update plaatsen.

Afgelopen woensdag heb ik de treinen weer een tijdje hun rondjes laten rijden. Naast dat het een heerlijk gezicht is, is het ook goed voor de locjes en de baan.
Het ging een tijdje goed, totdat er ineens een paar rare dingen gebeurden. Zo bleek van bijna elke trein de laatste wagon aan het begin van de hellingbaan los te schieten. Ook bleef één trein (die met de bouwkraan) op één plaats steeds stil staan. En vervolgens merkte ik dat beide stroomkringen op de een of andere manier doorverbonden waren, want een trein op de bovenbaan reageerde op de trafo van de onderbaan. Tot overmaat van ramp viel ineens alle stroom uit.  :-( :-(

Het laatste bleek een stekker uit het stopcontact te zijn, had ik per ongeluk tegenaan gestoten. De losschietende wagons en de doorverbonden stroomkringen werden veroorzaakt doordat de boog in de hellingbaan (een bewust los zittend onderdeel vanwege de modulaire opbouw van de 3 niveau's) door een kleine aardbeving wat verschoven was, waardoor er een kleine spleet tussen de rails was ontstaan en de middenscheiding niet meer goed functioneerde. Door diezelfde aardbeving was ook een tijdelijke ondersteuning van de plaat voor het kopstation iets verschoven en bleef er een uitstekend draaiarmpje van de kraan er achter hangen.

Maar gelukkig, na deze reparaties bleek dat alles het weer deed  :)
Tijd om nog eens rustig te kijken naar de situatie van het kopstation. In post #88 heb ik het plan voorgesteld. De elementen, die ik in dit plan heb aangebracht, te weten het kopspoortje aan de linkervoorzijde, het verbindingsspoor naar de oude spoorbrug (bedoeld om treinen uit te wisselen) en het locdepot, zijn op zich wel nuttig, maar bij alle drie had ik het gevoel dat dit het nèt niet helemaal was. Hier en daar een beetje gekunsteld. Niets is nog vast, dus ben ik er nog een beetje mee gaan spelen. Dit is het resultaat:


kopspoortje linksvoor

Bij dit kopspoortje heb ik het meegebogen wissel iets naar rechts verschoven en het kopspoor aan de binnenbocht, in plaats van aan de buitenbocht aangesloten. Dat is een wat elegantere oplossing. De toch wat gekunstelde brug kan daardoor vervallen. Ik heb voor de kopsporen een aantal stootjukken voor de K-rails. Die passen goed op de M-rails als je het oogje voor de schroefbevestiging iets afknipt. Even uitgeprobeerd met een stootjuk en een T18-loc (mijn langste tenderloc) en dat past goed.


Vogelvlucht over het kopstation

Vervolgens ben ik naar het locdepot gaan kijken, rechts op deze foto. Door die schuine kanten was het ontwerp "om het hoekje" ook wat tè gemaakt en tè onnatuurlijk in mijn ogen. Ik heb toen besloten om gewoon 4 lange perronsporen aan te houden, waarvan spoor 4 door 2 korte treinen gebruikt kan worden, spoor 5 als goederenspoor in te richten en vanaf spoor 6 het locdepot te gaan maken. De locloods komt dan niet meer "om het hoekje" maar langs spoor 5. De sporen 7 en 8 liggen in een Y-vorm. Daar komt een klein kolenlaadpunt en een waterkraan. Ook heb ik een oude, kapotte ontkoppelrail ontdaan van het binnenwerk. Ik ga de aldus ontstane gleuf nog iets breder maken en heb dan een mooi stukje rails waar ik een slakkenkuil van kan maken.

En passant heb ik de slinger in het spoor naar de oude spoorbrug ook aangepast. In onderstaande schets is een en ander weergegeven. Uiteraard sta ik open voor suggesties!


overzicht kopstation

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
.joost.s.
gast

Re: BoschSpoor in aanleg
erg mooi, en u ook een volijke kerst  :)
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Het wordt een hele interessante baan zo! Ik had mijn baan met M-rails ook volledig geautomatiseerd. De zwakste schakel was de contactrails die af en toe blijft plakken. Het passen en meten met M-rails ken ik ook maar helaas had Wintrack toch altijd gelijk met de geometrie maar ik kon heel goed een beetje smokkelen met de M-rails. Als het geen ontsporingen veroorzaakt mag dat vind ik :)
Je laatste toevoeging met het kopspoortje linksvoor vind ik allemaal wat krap bemeten. Maar ik kan er geen commentaar op hebben want op mijn heb ik diverse situaties die qua landschap eigenlijk veel te krap zijn bemeten.
Succes met het vervolg!
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

offline
Re: BoschSpoor in aanleg
Dank je, Henk, voor je reactie. Ik heb dezelfde ervaringen... Ik gebruik soms schakelrails en soms contactrails. Maar ook die laatste zijn gevoelig voor vuile wielen.
Het kopspoortje links voor is inderdaad krap, maar lang genoeg voor het doel : keerspoor voor een loc. Als ik een trein op een van de perronsporen binnenkrijg kan ik ofwel een nieuwe loc vanaf dat kopspoortje voor de trein zetten of ik kan de loc laten omlopen om ofwel weer voor de trein te plaatsen ofwel naar het locdepot te laten rijden. In beide gevallen heb ik dat kopspoortje nodig.

Omdat ik niet met grote locomotieven of rijtuigen rijd, heb ik de langste loc, een T18, er even opgezet. Er is voldoende lengte en de loc blijft buiten het profiel van het doorgaande spoor.


groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg

Voldoet precies dus , Roel  :thumbup:

Het blijft toch altijd maar een idee van de werkelijkheid en daar is niks mis mee.....
Ziet er spannend uit , het totaal.

Grtz Tony