Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Hoi Peter,

Eerlijk gezegd heb ik dat klusje nog niet uitgevoerd. Wel heb ik de muurplaat onder een stalen meetlat gelegd waardoor de kromming eigenlijk verdwenen is. Maar ik ga nog wel de lat er achter lijmen. Met houtlijm, zoals Tony aangaf. Zodra ik daar aan toe kom plaats ik ook wel een foto.

Het werk aan de baan ligt even stil door de hitte, de vakantie van de kleinkinderen en de voorbereiding voor het 5 cm omhoog brengen van het bovenste niveau. De keerlus ligt ook al klaar.

Groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Hieperdepiep HOERA  :D :D :D
gefeliciteerd met je verjaardag, Roel !
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er een mooie dag ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Beste forumvrienden,

Allereerst mijn hartelijke dank voor de gelukwensen bij mijn verjaardag, hier in dit topic, via pb's en via het felicitatie topic.

Het is een beetje stil in dit topic. Zoals eerder aangegeven heb ik een aanpassing van de bovenbaan gemaakt. Deze moet ingebouwd worden en daar heb ik hulp bij nodig, die vanwege de huidige Covid-perikelen begrijpelijk even op zich laat wachten.

Nu ben ik daarover nog wat verder aan het nadenken, want als die inbouw operatie gaat plaatsvinden heb ik even een half-kale baan: alleen de onderbaan blijft overeind. Dat is het schaduwstation op niveau 1 en 2 en een stukje zichtbaar gedeelte met een station en een pendelbaantje.

In de loop van de jaren heb ik hier en daar wat aangepast, bijgebouwd, weggebroken om te komen tot hetgeen ik nu heb liggen. Dat betekent ook dat er hier en daar wat rare bochtjes zitten, schakelingen, die geen nut meer hebben, draadjes doorverbonden en zo.

Ik verkeer nu in dubio: wat zal ik doen? De onderbaan zo laten (je ziet het toch allemaal niet) of van de gelegenheid gebruik maken om alle "onregelmatigheden" en beginnersfoutjes te corrigeren, overbodige schakelrails en wissels te verwijderen en de noodzakelijke draden, die een beetje verlengd zijn, te vervangen. Dit alles met het doel om de kans op storingen kleiner te maken.

Voor alle duidelijkheid: het zichtbare gedeelte zal niet veel veranderen.

Niet doen betekent minder werk, wel doen betekent wat meer werk en een tijdelijke opslag regelen voor de platen van niveau 3 en 4 (en misschien even ook voor niveau 2). Dat moet dan wel met de hoofdirectie besproken worden want dan is een van de (weinig gebruikte) logeerplekken even niet te gebruiken......

Wat zouden jullie doen?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Hoi Roel,

Als het allemaal werkt en je ziet het toch niet dan zou ik het laten zitten, het is ook een beetje wat je gevoel je ingeeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Roel, ik zou het lekker zo laten zitten.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Allereerst nog een hiephiep, Roel  :P

En dan de raad mijnerzijds; als het zaakje goed functioneert en er nooit wat ontspoorde; lekker laten zitten en verder bouwen.
En ook; als er hulptroepen komen en je draagt allemaal een mondkapje en je blijft verder zoveel als het kan uit elkaars buurt en je zet de ramen erbij open, dan zou dat toch moeten kunnen.
Maar bij beide geldt; het is uiteindelijk jouw keuze.

Vette grtz en blijf gezond !

Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> in dubio -> meningen gevraagd
Dag Roel.

Ik zou het ook allemaal zo laten  :thumbup:. :wink:

Á propos "in dubio": ik was een jaar of zeven denk ik,
toen ik mijn oma tegen mijn moeder hoorde zeggen:
"Ik stond laatst nog in dubio om juist dat te kopen".
Waarop ik aan mijn oma vroeg: "Oma, waar zit die winkel Dubio dan?". Ik meende dus werkelijk dat het de naam van een winkel was ... :lol:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ineens een "plop"moment
beste forumvrienden,

Het is een tijdje stil geweest in dit topic. Ik ben even druk geweest met het uitzoeken van de familiegeschiedenis. Erg leuk als je naast data ook nog wat verhalen kunt terugvinden.
Ondertussen heb ik een paar forumleden geholpen met kleine vraagstukjes oplossen, dus het modelbouw virus is gelukkig niet weg.
Ook de vraag, die ik hier stelde, (deels) opnieuw beginnen en de foutjes er uit halen op de benedenbaan (schaduwstation niveau 1 - zichtbaar gedeelte - schaduwstation niveau 2 plus een pendelspoor) heeft een aantal reacties opgeleverd. Vooral "niet doen" was het advies. Met een nuancering van Tony "als het goed functioneert, niet doen". En dat heeft uiteindelijk geleid tot mijn keuze:

- niveau 1 (onderste schaduwstation) : niet wijzigen. Het functioneert, er zijn geen ontsporingen, er kan weinig fout gaan.
- niveau 2 gaat wel op de schop. Hiervoor is de belangrijkste reden dat het pendelspoor en het hoofdspoor (niet zichtbaar) met elkaar verweven zijn via 2 meegebogen wissels. Deze wissels worden aangestuurd door een heel schakelsysteem van relais en schakelrails. Doet een schakelrail het niet goed, dan ontstaan er problemen met een ontsporing of een botsing of verkeerd spoor tot gevolg.

Wat heen en weer filosoferen met Henk (Henk163) leidt tot de oplossing om het boogje direct na de perrons te verwijderen en de rails recht te trekken. Helaas moet ik dan overstappen op en dubbelsporige tunnelingang. Maar die kan ik ook wel wat camoufleren /  verfraaien zodat het niet een lelijk gat wordt. Het pendelspoor wordt dat losgekoppeld van het hoofdspoor.
Dit heeft 2 voordelen: 1) het treinverkeer is geheel onafhankelijk en 2) de resterende schakelingen zijn zeer eenvoudig geworden.

Voor een visueel beeld voeg ik een 3D-plaatje van WinTrack bij. Voor het overzicht heb ik de bovenbaan even weggelaten.

Tenslotte wil ik jullie - ondanks de moeilijke tijden waarin we nu leven - ook hierbij fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling toewensen. Laten we hopen dat 2021 voor iedereen veel gezondheid brengt!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Beste forumvrienden,

In de afgelopen weken heb ik niet stil gezeten met de modelbaan. Onderdeel van onze hobby is het geven van de nodige hulp aan een medeforumlid bij het aanpassen van zijn baanontwerp en relaisbeveiliging. Dat heb ik dan ook met veel plezier kunnen doen. En daarnaast aan een ander forumlid - wederzijds - een klankbord bieden is ook leuk en fijn om te doen.

Uiteraard ben ik ook geregeld met mijn eigen baan bezig geweest. In post #1253 heb ik een dilemma aangekaart om mijn onderbaan (= niveau 0 en 1) aan te passen. Unaniem was het advies van de medeforumleden: "niet doen" (tenzij je regelmatig problemen ondervindt....). In post #1258 heb ik aangegeven dat ik niveau 1 ongewijzigd laat, maar op niveau 2 de wisselstraat ga aanpassen. De wisselverbinding in de gele cirkel in onderstaande foto wordt in rechte lijn achter de perronsporen geplaatst.

Dit heb ik verder uitgewerkt, want het betekent wel het wijzigen van een - best wel ingewikkelde - schakeling in een veel simpelere schakeling. De pendelbaan heb ik losgekoppeld van de "hoofdbaan". Daardoor vervalt het spoorgedeelte in de blauwe cirkel in onderstaande foto.

Voor deze pendelbaan had ik van Hanzi een mooie keerautomaat gekregen. In topic #1233 heb ik de werking daarvan in een filmpje laten zien. Ik heb een tijdje zitten puzzelen hoe ik het omschakelen, wachten en vertrek van het spoor bij het station kan automatiseren. Ik heb een eenvoudige oplossing gevonden, maar die is minder geschikt voor deze pendelbaan op niveau 2. Wel kan ik die gaan gebruiken op de pendelbaan op niveau 5.
De oplossing voor de pendelbaan op niveau 2 is gevonden tijdens een wandelingetje  :) : ik heb nog een pendelautomaat 6600 liggen. Daarmee kun je ook de wachttijden instellen.

Ik heb de ontbrekende wissels en rails via forumleden kunnen overnemen. De zogenoemde "legplannen" en "schakelschema's zijn inmiddels ook aangepast, zodat ik hoop met de aanpassingen snel aan de slag te kunnen gaan.

Tot slot nog een paar woorden over de locloods voor de lokaalbaan op niveau 4. In topic #1239 tot #1243 heb ik daar over geschreven. Ook hier viel de oplossing ineens tijdens een (andere) wandeling: door het spoor naar de loods niet parallel aan de kopsporen maar onder een hoek te plaatsen ontstaat er een speelser beeld. Het kleine gebouwtje kan gewoon blijven staan. Zoals uit #1243 blijkt heb ik het bijgebouw van de loods aan de andere kant geplaatst dan volgens de bouwtekening de bedoeling was. Bijgevoegde 3D-tekening geeft in ieder geval een impressie van deze oplossing. Wel denk ik dat ik de bakstenen van de loods nog van een witte stuclaag ga voorzien.

voor op- en aanmerkingen houd ik mij uiteraard aanbevolen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Hallo Roel,

Mooi plan, misschien een tip  :) probeer die kleine stukjes rails te verkomen.
Je kan ook een lange rails op maat maken, heb ik ook gedaan, anders krijg je zo'n hobbelspoor.



En zo ziet het er uit aan de boven kant.



Misschien een goeie tip  :)

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Hoi Roel dit is geen baan van 13 uit een dozijn. dit wordt (is) een baan met uitdagingen gr. Harrie
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Leuk plan. Dat kopstation is een hele slimme om ruimte te besparen. Je hebt wel veel hele korte opstelsporen. Ik vraag mij dan af wat je daar mee kunt. Eén wagon opstellen? Wel mooi voor rangeerwerk.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Mooie en goed doordachte plannen, Roel! En nu lekker bouwen, kom maar op met de foto-updates :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Beste forumvrienden,

bedankt voor de reacties en de waarderingen. Het stimuleert om door te gaan!

Citaat van: Einte op dinsdag 02 februari 2021, 17:07:41
Mooi plan, misschien een tip  :) probeer die kleine stukjes rails te verkomen.
Je kan ook een lange rails op maat maken, heb ik ook gedaan, anders krijg je zo'n hobbelspoor.

[....]

Misschien een goeie tip  :)

Gr Einte


Bedankt voor de tip, Einte. Ik heb al eerder een paar rails zo "op maat" gemaakt.  Maar een kritische beschouwing heeft nog een kleine aanpassing van de lay-out gegeleid waardoor ik meerdere korte stukjes achter elkaar kan vermijden. Bovendien, een groot deel van deze sporen ligt als "schaduwbaan", dus het valt in het algemeen niet erg op.


Citaat van: Jongslog op dinsdag 02 februari 2021, 20:13:07
Leuk plan. Dat kopstation is een hele slimme om ruimte te besparen. Je hebt wel veel hele korte opstelsporen. Ik vraag mij dan af wat je daar mee kunt. Eén wagon opstellen? Wel mooi voor rangeerwerk.

Dank je, Henk. De "korte" opstelspoortjes hebben eigenlijk allemaal een functie. In onderstaande tekening zie je hoe ik deze sporen tot nu toe gebruikt heb. Het keerspoor aan de onderkant wordt gebruikt om ofwel een loc op te stellen die vóór de trein komt, die langs het lange perron binnenrijdt ofwel een rangeerloc die van de binnenkomende trein de bagagewagon van de ene kant van de trein naar de andere kant verplaatst.


Citaat van: Hanzi op dinsdag 02 februari 2021, 21:39:03
Mooie en goed doordachte plannen, Roel! En nu lekker bouwen, kom maar op met de foto-updates :D.

Ja Hans, ik ben er ook best tevreden mee. Ik zal geregeld nog wat updates maken.
Ik zal ook het schema voor het pendelspoor op niveau 5 met de schakelaars van jou nog intekenen en hier plaatsen. Na enig puzzelen kan ik ook met 2 treinen pendelen!


Beste forumvrienden,

Ik kreeg onlangs de vraag hoe ik met één 6600 twéé treinen onafhankelijk laat pendelen. Ik heb het schema uitgetekend en bijgevoegd. Ik werk met een extra relais (7045), dat ik aansluit op de rode sporen bij nummer 2.
Laten we er even van uitgaan dat op het linkerspoor bij 2 en het rode spoor bij 3 een trein staat.
De trein bij 3 vertrekt en kiest het vrije spoor bij 2. Aan de kop bij dat spoor wordt via een schakelrail de keerautomaat bediend. Door instellen van de wachttijd staat de trein daar even stil. na enige tijd rijdt hij de andere richting op en schakelt bij dezelfde schakelrail het relais om. De trein op het andere spoor vertrekt en de eerste trein stopt bij 2. De vertrekkende trein activeert bij de schakelrail bij 3 weer de keerautomaat. Door de wachttijd staat de trein een tijdje op het station. Als hij weer vertrekt begint alles weer van voor af aan. Heel simpel  :)

hartelijke groeten,

Roel


Edit: onderste schema spoor 1 gewijzigd in spoor 3
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Beste forumvrienden,

Zojuist heb ik de onderste schets in het voorgaande bericht gewijzigd. Er stond een foutje in. Het onderste spoor is niet spoor 1 maar spoor 3.

Dan de toegezegde aangepaste schakeling van het spoor op niveau 6. Dit is ook een analoge pendelbaan met 2 loks, een relais 7045 (= relais 13) en een relais (onderkastje) van een kapot sein (= relais 14). Maar hiervoor kan natuurlijk ook een 7045 gebruikt worden.

Het schema werkt als volgt:
Er staat een trein bij 1 en een trein bij 2. Beide treinen hebben de loc aan de linkerzijde resp. onderzijde.

Trein 2 staat spanningloos, trein 1 heeft spanning en rijdt naar links. Bij de schakelrail geeft hij een omkeerpuls aan trein 2. Bij het wissel wordt rechts aangehouden.
Bij de volgende schakelrail wordt relais 14 geschakeld waardoor trein 2 spanning krijgt en gaat rijden (relais 14). Bij het wissel wordt rechts aangehouden. Trein 1 stopt op het rode gedeelte.

Trein 2 rijdt bij het station door en duikt de tunnel in. Bij de schakelrail wordt relais 13 omgeschakeld. Daardoor wordt het rode gedeelte aan de rechterzijde spanningloos  (en stopt trein 2 dus) en krijgt trein 1 op het rode gedeelte op het station weer spanning.

Trein 1 gaat rijden en geeft de de eerste schakelrail een omkeerpuls aan trein 2, die bij 1 staat. Bij de volgende schakelrail worden relais 13 en relais 14 geschakeld. Hierdoor stopt trein 1 in het rode gedeelte bij 2 en gaat trein 2 bij 1 rijden.

Zo zijn we weer terug bij het begin.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Mooi gedocumenteerd en helemaal duidelijk, Roel. Je zou het volgens mij zelfs met één "PA" kunnen doen, op het moment dat de omschakelpulsen gegeven worden staat er toch alleen maar ofwel links ofwel rechts een trein. Links wordt dan wel kritisch als de puls wat te lang is en de trein rijdt dan net dat vak binnen. Laat maar lekker zoals t is dus, wel zo overzichtelijk ook :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Ha Hans,

tja, als digibeet heb ik het kennelijk toch wel begrepen, mede dank zij jouw goede aansluitschema.

Het idee om het met 1 PA te doen had ik aanvankelijk ook, maar dan geeft de loc bij 2 al gelijk een schakelpuls.
En omdat die locjes niet over de baan racen staat hij nog met de sleper op de schakelaar en springen beide locs een stuk vooruit. Dus heb ik er bewust voor gekozen om de loc de schakelpuls voor de andere loc en niet voor zichzelf te geven.

En op deze manier werkt het!

groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
beste forumvrienden.

Ik heb de beschrijving van mijn baan in de Wiki geactualiseerd. Wellicht handig voor wie nu een overzicht wil hebben.

Verder heb ik de aanpassingen rond de kleine locloods voor het Bergspoor, zoals in post #1259 is getekend met WinTrack, in het echt opgezet. Een stukje onderplaat (nog op maat te zagen), rails gelegd en de locloods en het kleine bijgebouw van het station even neergezet. Het hele gedeelte tussen de rails wordt nog opgevuld met een plaatje gips van 1 cm dikte, zodat de "grond" gelijk ligt met de bovenkant van de spoorstaven.

In de bijgevoegde foto's wordt een en ander weergegeven. Ik heb er hier en daar nog wat teksten bij gezet en de onderdelen van de kolenbevoorrading met Paint ingetekend.

Als ik het zo bekijk kan het best wel. Een tijdje geleden hebben we de discussie gevoerd of de stenen van de muren van de loods nog witgepleisterd moeten worden om het contrast met het stationsgebouw niet te groot te laten zijn. Dat idee heb ik nog steeds.

Ik hoor graag als er adviezen zijn!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Ik zou de loods helemaal weg laten, Roel.
Hij is te groot en te massief zo staat het veel te vol en wordt ook nog het zicht op je station ontnomen.
Dan houd je uiteindelijk meer plek voor de kolen en het water over, het is toch al krap zo.
Zal heel wat rustiger en vooral ook mooier ogen.
Probeer het maar eens uit  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Of... de loods door midden zagen, je rijdt toch alleen maar met tenderloc(je)s; positie achterkant gelijk houden.
Wit maken wordt wel erg wit lijkt me, wellicht beter om m donkerbruin te verven/wheatheren.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
@ Tony,
gelijk maar even wat uitgeprobeerd. Ik heb 2 varianten bijgevoegd.

variant A door gewoon de loods weg te laten en op die plaats het verzorgingsperron neergelegd.
De waterkraan komt dan eigenlijk een beetje in het wissel  te liggen.

variant B door de wissels te vervangen door 2 wissels met de grotere boogstaal (5202) en een parallel spoor.
Het verzorgingsperron komt dan langs het nieuwe spoor, althans wat betreft de bekoling. De waterkraan kan dan de loc verzorgen die langs het perronspoor staat.

@ Hans,

Deze locloods is van Kibri en eigenlijk niet geschikt om hem korter te maken. Die ene zijwand waar het bijgebouw aan vast zit, is namelijk van een gat voorzien ter hoogte van het bijgebouw. Althans in de versie die ik heb. Ik heb al eerder gezocht naar een kortere locloods, maar die zijn er nauwelijks. Wel eentje van Vollmer ( klik 45750), maar deze is te hoog, vind ik. Hij is 2 cm hoger dan de loods die ik nu heb. Een loods, die wel gemakkelijk in te korten is, is de locloods van Auhagen, die ik op een andere plek heb staan. Als je daar een deel afhaalt is de lengte ca 16 cm.

Wordt vervolgt !

groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Roel,

ik heb deze locloods ook van Kibri hier op de baan staan maar dan zonder het hokje aan de zijkant.
Ik heb nog wel diverse onderdelen over van deze locloods zie foto daarvan heb ik alles wat je op de foto ziet 2 keer mocht je ze willen hebben om aan je eigen locloods te gaan sleutelen zodat het zijhokje weg kan dan mag je ze hebben.
Stuur in geval van willen hebben even een pb met je adresgegevens dan stuur ik ze kosteloos naar je toe.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Plaatje 2+3, Roel !

Meer hoeft dat niet te zijn am Bahnhof en de waterkraan kan/mag ook best daar  ;)
De verplaatste loods misstaat daar ook helemaal niet en het geheel in die hoek maakt een fijn gesloten achtergrond, waar nog wat te raden valt.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lekker tegen de draad ga ik dan voor plaatje 1 >:-D.
En die loods die stond daar  al op de achtergrond meneer Tony, da's een andere ;).
Bij nader inzien was de verdwenen loods ook wel een beetje lomp voor die plaats. Pola heeft evt. een slanker model dat in verschillende lengtes te bouwen is.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
 @citaat Ja, ik zou ook voor de opstelling van foto 1 gaan.
Argumenten daarvoor: een evenwijdig spoor minder en een
groot driehoekig laadperron behoort tot de mogelijkheden.
Ook qua opgesteld materieel biedt het dan meer ruimte.
Een locloods aan beide zijden van het kleine station is ook
niet erg logisch, die hoort aan de kant van het BW.

Tenminste, zo kijk ik er tegen aan ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
 @citaat @citaat Je hebt helemaal gelijk, Hans.
Te vluchtig gekeken met die loods :oops:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
@citaat Lekker belangrijk, Tony :o).

@citaat @citaat Eigenlijk helemaal met je eens, Erik. Less is more, maar dat vergeet ik nog wel eens getuige mijn eigen seventees-baan :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
beste forumvrienden,

wat een discussie, heerlijk  :) :). Het helpt wel om een beter resultaat te krijgen.

@ Michel,
we hebben via pb wat contact.

@ Tony,
Zoals Hans al opmerkte staat die Auhagenloods al op de baan aan de andere kant. Je ziet hem op de foto's in de verte.
Jouw voorkeur gaat dus uit naar een parallelspoor.

@ Hans,
Jouw voorstel gaat uit naar een driehoek. Ik ben nog eens gaan kijken naar mogelijke kleine locloodsen. Ook Pola had er wat, maar je zit toch gauw op 18 cm of meer.
Ik zou dan toch liever voor een loods van max 15 cm gaan...

@ Erik,
Jij kiest ook voor de driehoek. Je opmerking over een locloods aan beide zijden vraagt wellicht enige toelichting waarom ik hier mee bezig was. Zoals ik het (kop)station opgezet heb is het een eindpunt van een regionale lijn, met dus een klein BW met locloods.
Bij dit station begint ook een andere (particuliere) spoorlijn, die ik gemakshalve de Bergspoor heb genoemd. Bij zo'n aparte lijn kan heel goed een aparte locloods horen. De locjes van die lijn hoeven dan niet het hele emplacement over te steken om gebruik te maken van de voorzieningen van de "grote" maatschappij.


hoe verder ?
Tja, wel of geen locloods aan de Bergspoorlijn? Voor de verdere gedachtevorming heb ik weer even wat foto's gemaakt van nieuwe probeersels.
Ik heb toch wel een voorkeur voor de driehoek.
Zou zonder locloods het opstelspoortje kunnen vervallen? Laat ik dat maar eerst eens maken.
Dan heb ik 2 mogelijkheden: de locverzorging langs het nieuwe spoor of langs het perronspoor (zoals het oorspronkelijk ook was opgezet). In het eerste geval is de locverzorging onafhankelijk van de bezetting op het perronspoor, in het laatste geval heb ik een extra opstelspoor en kan ik iets doen aan goederen / overslag / ....

Ik zou zeggen, kom maar met jullie reacties  :)


hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> herontwerp is klaar
Dan zou ik dit doen, Roel  ;)
Zie bewerkte foto.

Heb je mooi plaats voor een laadkraantje, de kolenopslag, eventueel een vrachtauto met kolen en meer kleine scenery.
Het huisje past mooi op die plaats.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Beste forumvrienden,

De puzzel voor dit hoekje lijkt nu redelijk uitgekristalliseerd te zijn. Het wordt een combinatie van een paar beelden. Ik houd vast aan het maken van een kleine driehoek, maar er komt nog een extra wissel bij. Het verzorgingsperron komt langs het perronspoor. Het gebouwtje wordt tegen de kolenbunker geplaatst.
In de driehoek langs het andere spoor komt een kraantje (Faller 120129), dat ik nog in elkaar moet zetten.

Wat ik met de locloods ga doen ben ik niet helemaal mee uit. Ik heb nog een paar opties:
1) toch over het spoor van de driehoek zoals in post #1268
2) over het nieuwe spoor (zie foto)
3) helemaal weglaten

Wordt de loods geplaatst, dan zijn er nog een paar opties:
a) zo laten als hij is
b) muren witmaken
c) loods inkorten

Die beslissingen kan ik op een later moment nog wel nemen. Belangrijk vind ik dat het beeld rustig moet zijn en ook een beetje "logisch" vanuit mijn operationele stoel gezien.

Verder heb ik een 4 analoge locjes aangeschaft, die bedoeld zijn voor het pendelverkeer. Het zijn geen hoogstandjes, zoals menige loc, die op dit forum voorbij komt, maar voor het doel waarmee ik wil rijden zeer geschikt. Ik verwachtte 2x groen en 2x zwart. Een daarvan, het primexlocje, was zwart met het nummer 3197, maar blijkt bij aankomst een beetje erg smurfenblauw te zijn, zonder nummer. Nog maar eens kijken wat ik daar mee doe.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Mooi blauw is niet lelijk, Roel :).
Je kan ze wel lekker uit elkaar houden en bovendien is t verschil wel duidelijk te zien op je pendelspoortjes ;).
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Leuke pendel locjes Roel. :)
Net wat Hans schreef mooi blauw is niet lelijk. :D
Veel puzzel plezier toegewenst best wel moeilijk zelf vindt ik de locloods erg leuk staan en geeft wat sfeer maar denk dat het vanuit stoel toch wat zicht ontneemt op dat deel van de baan wil je dat of niet natuurlijk. .
Wit maken zou ik persoonlijk niet doen dan haal je de sfeer weg uiteraard moet jij natuurlijk zelf doen wat je het mooist vindt.

Groet Michel

Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Leuke lokjes. Ik heb er ook 2 ;)

"KLVM", wat staat voor "Kleine Lok Von Märklin"
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Hoi Roel,

Flinke uitbreiding van je locvoorraad  :thumbup:
Je zou de rode motorblokken in de cabine zwart kunnen verven, ziet er een stuk beter uit en eventueel aan de andere kant een zwart kartonnetje.
Raampjes zijn ook een eenvoudige optie  ;)

Wat betreft de loods; ik zou die nog steeds achterwege laten. Ontneemt veel zicht op je baan en op de voorgrond lijkt hij nog groter. (ook ingekort)
Plaats je hem dan toch, dan zou ik hem wit maken, zodat het meer een geheel met het station vormt.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Beste forumvrienden,

Dank voor de reacties. Ook al zijn de adviezen soms tegenstrijdig, ik heb veel aan de argumenten. Dat helpt met het maken van de afwegingen!

@Hans,
Inderdaad is mooi blauw niet lelijk. Maar ik moet er nog even aan wennen, zeker omdat het fotootje een zwarte versie liet zien  :(

@Michel,
Jouw advies staat haaks op dat van onze goede scenery deskundige vriend Tony. Het meest ruime zicht heb ik als de loods helemaal rechts staat, dus over het schuine spoor. Maar op de andere locatie staat hij voor 2 wissels en maakt hij zo een scheiding tussen het stationgedeelte (rechts) en het bergspoor (links). Vóór de loods kan ik nog wat bossages maken om het zicht wat te temperen.

@Henk,
Leuk, ik dacht dat jij alleen digitaal rijdt. Of heb je ze omgebouwd?
Dat van KLVM wist ik niet. Is wel leuk  :D

@Tony,
Ik heb de locjes even snel op de foto gezet. Ik heb ook nog een 3029 gekregen, dus heb er nu 7 in totaal. 3x2 voor het pendelbedrijf plus 1 reserve.
Ik moet het motorblok nog verstoppen. Dat doe ik met een stukje zwart karton, dat ik over het motorblok vouw. En dan een machinist erbij. Op de foto zie je hoe het er uit ziet bij een locje dat ik al in bezit heb.

Wat de locloods betreft, daar kom ik nog op terug.


Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Ik heb 1 digitale en 1 omgebouwde. Beide groen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Hoi Roel dat probleem had ik ook  ook ik heb een relais geplaats nu is dat probleem ook opgelost gr. Harrie
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Hoi Roel die poets wagon doet hij de rails reinigen en ook stof/rommel op zuigen? gr. Harrie
Re: BoschSpoor in aanleg -> locjes voor de pendelsporen
Hallo Harrie,

Het is geen stofzuiger. Echt alleen maar een poetswagen, die de rails schoon poetst. Eigenlijk alleen handig om het vuil van een paar dagen er af te poetsen.

Groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
kleinzoon (8 jaar): "zeg opa, ben je al weer wat verder met je treinbaan?"
Opa: "nee, jongen. Ik ben druk met een project"
kleinzoon: "hè, moet je werken? Maar je was toch al een hele tijd vrij?"
Opa: "ja, dat klopt. Maar een oud-collega heeft mij gevraagd of ik nog één keer wil meehelpen met een project. En daar ben ik nu even druk mee bezig."
kleinzoon: "O, dan snap ik het. Dan moet je zeker hard werken en dan ben je 's avonds erg moe. Dan heb je geen tijd meer om aan je treinbaan te werken."

Gelukkig is het maar voor een korte periode. 

Bovendien heb ik de laatste maanden last van een beginnende artrose in mijn handen waardoor de fijne motoriek soms wat pijnlijk is, bijvoorbeeld met het aandraaien van kleine schroefjes en zo.
Maar niet getreurd, het weer wordt beter en dan heb ik er hopelijk minder last van  :)

groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Altijd vervelend als je door gezondheidsproblemen wordt beperkt. Hopelijk verbetert de toestand zodat je weer klachtenvrij aan de slag kunt, na je "project" natuurlijk.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
De beperking door werk is voor mij nog een constante veroorzaker van pauze, dus herkenbaar. Maar ook noodzakelijk voor het financiële fundament. Dus dat is mooi.
Gezondheidsperikelen zijn vervelender spelbrekers. Ik hoop dat zich dat snel oplost. Sterkte!

Groet,

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Ach mannen bij mij ligt d treinbouw reeds van eind mei 2018 stil. Ik heb sedert die tijd  sedert die periode regelmatig opgenomen geweest met nier falen en moet daardoor 3 x per week aan de kunstnier. Na deze behandeling ben ik te uitgeput om wat dan ook nog te doen. Het nadeel is dat mijn treinbaan boven op het 1 ste verdiep staat en na de dialyse de trappen op gaat amper.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
 @citaat Van harte sterkte toegewenst :exclaim:
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Hoi Roel wat vervelend voor je dat de handen momenteel niet meer willen wat je zelf wilt.
Ik hoop dat het op termijn beter zal gaan groetjes Harrie
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Roel,

Spijtig om te lezen dat de handen niet meer zo goed willen door de beginnende artrose.
Sterkte toegewenst.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even pauze
Soms zijn de grote treinen belangrijker dan de kleine, Roel ;).
Hopelijk brengt het zonnetje en het warmere weer wat verbetering in je handen!
Re: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
beste forumvrienden,

Het is een tijdje stil geweest in dit topic. Wat lichamelijke ongemakken (artrose) beperken het gepriegel met kleine onderdelen, zoals schroefjes, draadjes solderen en zo. Maar voor elk probleem is er een oplossing te vinden.
Mijn kleinzoon, inmiddels 8, is erg geïnteresseerd in de treintjes, dus heb ik gevraagd of hij in de afgelopen grote vakantie opa wil helpen met de treintjes. Nou, dat was niet aan een doveman gevraagd  :P. Maar opa, dan moet jij het mij wel eerst leren, hoor.

Dus zijn we begonnen met een aantal wissels. Even testen op de goede werking en vervolgens de blauwe draden van een rood of groen stekkertje voorzien. Daarna heb ik een rangeerspoorbaantje getekend met een Engels wissel en een paar gewone wissels, waaronder een gekoppeld stel. Hij kreeg de opdracht om de rails en de wissels aan te sluiten en de wissels te verbinden met een schakelkastje. Nadat hij de opdracht had uitgevoerd moest hij het testen of alles naar tevredenheid en volgens het schema van opa werkte:



Nadat hij deze test met goed gevolg heeft doorstaan mocht hij naar eigen idee een baan bouwen:



Hij is geslaagd voor het echte werk, dus we gaan samen verder bouwen aan "de grote baan van opa" :P.

Afgelopen zaterdag hebben we met een paar forumvrienden de eerste stamstafel in ZuidOost Brabant gehouden. We hebben 3 banen gebouwd: een met Minex, het smalspoor (0e)-systeem van Märklin, een binnenbaan voor analoge treinen en een buitenbaan voor digitale treinen. En dat alles op ..... M-rails. Voor een sfeerimpressie klik hier.

Al met al, ik hoop weer lekker aan de slag te gaan in de komende tijd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
Roel,

Spijtig om te lezen dat je veel last had van de artrose hopelijk gaat het nu wat beter met je.
Leuk dat je kleinzoon door de "test" is gekomen en dat hij nu opa mag helpen aan de echte grote baan we zullen maar zeggen jong geleerd oud gedaan. :P :thumbup:
Ja zo een stamtafel is best gezellig lekker kletsen met andere die ook deze prachtige hobby een warm hart toe dragen.
Blij om te lezen dat je weer lekker aan de slag gaat de komende tijd doet me goed. :thumbup: :thumbup:

Groet Michel