Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Beste forumvrienden,

Bij het doorlezen van diverse bijdragen op dit forum zag ik een hele mooie, maar vooral erg eenvoudige oplossing voor een keerdriehoek. Dit ontwerp van Rob is gemaakt voor C-rails. Ik ben zo vrij geweest om dit ontwerp om te zetten naar M-rails, omdat er - net zoals ik - veel forumleden nog steeds met M-rails werken.

In het ontwerp van Rob zijn ook zijspoortjes opgenomen, ideaal voor kolen en water inname.
Ik heb in bijgevoegd ontwerp voor M-rails aan de linkerzijde het ontwerp van Rob vertaald en aan de rechterzijde hetzelfde ontwerp, maar dan gespiegeld en zonder zijspoortjes getekend.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Top gemaakt Roel! :thumbup: Het ontwerp van Rob had ik al getipt aan de Wiki-redactie om ze aan te
sporen om een sectie in de Wiki op te nemen met deeloplossingen voor C-rails.
Voor M-rails bestaat dat al en deze oplossing van jou kan prima hier of hier worden toegevoegd :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Dank je, Erik.

Je eerste link werkt niet, de tweede wel. Die kwam mij ineens heel bekend voor  :D :D. Ik weet alleen niet meer hoe ik die plaatjes in de wiki gezet hebt. Ik zal de handleiding weer eens opzoeken. Misschien dat ik ze er weer aan kan toevoegen.  ;)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Roel,

Zo zie je maar, we leren allemaal weer wat bij :thumbup: :thumbup:
En krijgt een ander weer een idee om er een zijspoortje aan toe te voegen.
Iets wat ik op mijn baan zeker verder wil uitproberen, en er hopelijk de plaats voor heb.

Grts Freddy
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
 @citaat @citaat Dag Roel.

Gewoon helemaal de link vergeten te plaatsen :oops: Inmiddels aangepast. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Kan gebeuren, Erik.

Ook nu blijkt weer dat de oplossing van Rob heel weinig ruimte inneemt.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Beste forumvrienden,

Ik heb nog even een klein zijstapje, voor een forumlid, waarmee ik via een pb wat informatie over leveranciers heb uitgewisseld.
De vraag was hoe je de verschillen tussen de M-rails met puko's kunt zien.

Ik heb 3 foto's gemaakt van rails die ik in mijn bezit heb.

Type 1 zijn de oudste, eind jaren vijftig, eerste helft jaren 60. Opvallend is het grote halfronde gat in het midden van de rail en de groenige kleur als je de rail omkeert

Type 2 heb ik vanaf midden jaren zestig. Het grote gat is een klein sleufje geworden en de onderzijde is zilverkleurig.

Type 3 zijn de nieuwste M-rails. Opvallend is het ontbreken van de storende zwarte isolatoren aan het begin en eind van de rails. Als je de rails aan elkaar legt zie je daardoor nauwelijks meer waar de overgang van de ene naar de andere rail ligt. Aan de onderzijde is het voetje omgebogen.

Bij welke rails nummers type 3 bestaat, weet ik niet. Ik ben ze alleen tegengekomen bij 5106 - 5107 - 5108 - 5100 - 5101 - 5102 - 5200 - 5201 - 5205 - 5206. Niet bij wissels en schakelrails.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
 @citaat
Ik heb 3 ontkoppelrails 5112 van het type 3.
Wissels zijn sowieso nooit als type 3 geproduceerd als ik de foto's in de catalogus van 1998 moet geloven. (Dat zit redelijk dicht bij het productie einde van de M-rails)
Wel leuk dat je alle drie types hebt  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Hallo Roel,

Ik gebruik alleen de laatste versie van de M rails, de de derde foto.
Mijn hele baan bestaat uit de laatste generatie M rails.
Behalve voor de seinen de andere versie, ivm de plaat vast te klemmen.
In mijn station ook seinen zonder de plaat, met de massa aan de seinen gesoldeerd.
Hoop nog een aantal van die schakelrailen te vinden.

En ook alle schakelrallen zijn er ook in de laatste versie, en de stootblokken.

Wissels helaas niet.......

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
beste forumvrienden,

u leest het goed in de koptitel:

de afbraak is begonnen

Dit alles zal gelukkig beperkt blijven tot de bergbaan en alles wat daarmee samenhangt. De reden is dat er een

aardbeving

is voorspeld waarbij de bovenbaan ongeveer 5 à 6 cm omhoog zal komen. Daardoor ontstaat er ruimte om een keerlus onder de bovenste plaat aan te leggen. De verbinding tussen de bovenbaan en de onderbaan is verbroken.
Op de onderbaan zullen vooralsnog 6 treinen min of meer automatisch met relais en schakelrails afwisselend hun rondjes rijden. Daartussen komen nog 2 pendeltreinen afwisselend naar het station rijden. De onderbaan blijft vooralsnog analoog.

Op de bovenbaan zijn in de toekomst digitale locs inzetbaar. Een en ander is afhankelijk van de beschikbaarheid van deze treinen. Er zullen nog een paar analoge locs of omgebouwd of omgeruild moeten worden. Uiteraard komt de bergbaan - in iets gewijzigde vorm - ook terug. En de verbindingsboog tussen de keerlus en het kopstation moet uiteraard ook iets aangepast worden.

Een dilemma was de brug met het doodlopend spoortje. Die wil ik om twee redenen behouden: (1) ik vind de brug erg fraai en hij brengt de tunnelingangen erachter iets minder in het zicht en (2) het is handig om treinen van of op de baan te zetten. Met name de M-kortkoppelingen zijn niet zo gemakkelijk los te maken. Dit in tegenstelling tot de Fleischmann en Roco kortkoppelingen. Ook het op de baan zetten van de TEE RAm (die allereerste versie, 3070/4070) en de Hondekop gaan gemakkelijker via dit spoortje.
Na enig puzzelen kreeg ik ineens een ingeving. De brug sluit niet meer aan op het station, maar op de keerlus. Direct na de brug komt er een tunnel en een aansluitwissel. Bijkomend voordeel is dat de brug ook wat lager komt te liggen. Ik heb een en ander even in scene gezet en een paar foto's gemaakt.

wordt uiteraard vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
@Wim,
Dank je voor je reactie, die info was mij onbekend. Ik had alleen type 2.

@Einte,
Ik heb veel schakelrailsen, maar nooit die in type 3 gevonden.
Type 1 gebruik ik niet meer in de vaste baan. Ik heb nog een kleine hoeveelheid voor een testspoortje.
Type 3 gebruik ik zo veel als mogelijk in het zichtbare gedeelte.

Inderdaad, ook de stootblokken 7190 / 7191 heb je in type 3. Ik gebruik zelf de losse stootblokken, dus eigenlijk die voor K-rails bedoeld waren. Door hier en daar een M-rails op maat te maken kan ik de sporen exact even lang maken en dus alle stootblokken in één lijn zetten.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> even een zijstapje
Citaat van: RoelMarklin op maandag 27 januari 2020, 17:25:47
Beste forumvrienden,

Ik heb nog even een klein zijstapje, voor een forumlid, waarmee ik via een pb wat informatie over leveranciers heb uitgewisseld.
De vraag was hoe je de verschillen tussen de M-rails met puko's kunt zien.

Ik heb 3 foto's gemaakt van rails die ik in mijn bezit heb.

Type 1 zijn de oudste, eind jaren vijftig, eerste helft jaren 60. Opvallend is het grote halfronde gat in het midden van de rail en de groenige kleur als je de rail omkeert

Type 2 heb ik vanaf midden jaren zestig. Het grote gat is een klein sleufje geworden en de onderzijde is zilverkleurig.

Type 3 zijn de nieuwste M-rails. Opvallend is het ontbreken van de storende zwarte isolatoren aan het begin en eind van de rails. Als je de rails aan elkaar legt zie je daardoor nauwelijks meer waar de overgang van de ene naar de andere rail ligt. Aan de onderzijde is het voetje omgebogen.

Bij welke rails nummers type 3 bestaat, weet ik niet. Ik ben ze alleen tegengekomen bij 5106 - 5107 - 5108 - 5100 - 5101 - 5102 - 5200 - 5201 - 5205 - 5206. Niet bij wissels en schakelrails.

groeten,
Roel
En om het rijtje compleet te maken ook nog de voorloper van jouw versie 1, dus laten we zeggen versie 0; weliswaar zonder puko's maar met doorlopende middenrail:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Volgens dit prijsje kostten ze destijds 80 cent bij de Bijenkorf :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Roel,

Prachtige foto's van de opgestelde rijtuigen en van de tunnelingangen. :thumbup:
Ook interessant om de verschillende soorten m-rails te zien weer wat geleerd door je goede uitleg.
Natuurlijk ook met veel interesse gekeken naar Hans zijn inbreng van de m-rail informatie. :thumbup:

Ook al rij ik met c-rail toch weer wat geleerd bedankt heren.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Dat is een ingrijpende verbouwing, Roel !

Je zult er geen spijt van krijgen; je krijgt er iets veel mooiers voor terug.
De Preisers op de eerste foto hebben - in afwachting van de aardbeving - eieren voor hun geld gekozen en zijn veilig buiten gaan staan  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Hi Roel,

Dat is een behoorlijke "verbouwing".
Ben benieuwd hoe je er iets moois van gaat maken.

groet
Harald
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Dag Roel.

Je bent nogal wat van plan zeg :eek: Ik wens je veel succes en wijsheid met de uitvoering ervan! :thumbup:
Als toevoeging op de verschillende uitvoeringen van de Märklin M-rails nog een overzichtsfoto (bron: Steve Cook).

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de afbraak is begonnen ......
Mooie fotos indeed
Re: BoschSpoor in aanleg -> na afbraak...volgt opbouw...
Beste forumvrienden,

Na een paar weken van relatieve rust is het weer eens tijd om wat van de voortgang te melden.
Niet dat ik helemaal stil gezeten heb. In tegendeel. Het helpen van een forumvriend met meedenken over de opzet van de Betriebsbahnhof, dit voor hem uittekenen en de nodige wijzigingen aanbrengen, is ook leuk. En dan af en toe nog eens een vraag beantwoorden van een ander forumlid, die ik een tijd geleden geholpen heb met een stukje ontwerp en analoge beveiliging. Dat komt er dan ook nog even tussendoor.

Maar goed, het werk aan de eigen baan ligt ook niet stil. Nadat de afbraak van de sporen van het bergbaantje een feit was, kreeg ik ook de gelegenheid om nog eens goed te kijken naar de bedrading aan de onderzijde van het kopstation. Op een paar plaatsen zijn de boekbinders (deels) losgekomen. Die zullen dus opnieuw vastgelijmd moeten worden.

Omdat ik zo ook heel gemakkelijk bij de relais voor niveau 1 en de keerlus voor niveau 2 kan komen, heb ik hier de aansluitingen gelijk maar aangepast. Kan er weer wat afgevinkt worden van de lijst.

Voor de keerlus op niveau 2 heb ik bij de lokale doe-het-zelf (hij dus, niet ikke  :D :D) een plaat MDF op maat laten zagen. Hierop heb ik de rails voor de keerlus uitgelegd en uitgetekend. Met speciale toestemming van de baas des huizes mocht ik dit op de tafel in de woonkamer doen  :D. Voor het verder zagen moest ik natuurlijk uitwijken naar de garage.

Met forummaat Henk heb ik gekeken op welke wijze we dit tussenniveau kunnen aanbrengen. De meest eenvoudige wijze is de plaat van het kopstation optillen, aan de kant zetten, de steunen en het tussenniveau aanbrengen en tenslotte de steunen en de plaat van het kopstation weer aanbrengen.

Het kopstation ligt los, dus is het gemakkelijk op te tillen. Wel zal ik eerst de gebouwen en alle losse scenery verwijderen. De draden zitten in een grote bos aan één kant met kroonsteentjes gemonteerd. Aan de andere kant zitten stekkerkroonsteentjes, die aangesloten zijn op het bedieningspaneel. Als het kopstation los is kan ik ook gemakkelijk de losse draden weer vastzetten.

Het is dus zaak om het kopstation zo leeg mogelijk te maken en de keerlus te monteren en uit te testen. De verbindende hellingbaan  kan ik na de plaatsing van beide platen op maat maken en aansluiten.

Nog een ander klusje stond op de lijst, namelijk de keersporen voor het pendelverkeer op niveau 1.
Die heb ik wat aangepast en gemonteerd op een passend plaatje MDF. Vervolgens is de werking getest. Als de ene trein binnenkomt, vertrekt de andere trein. Dat ging redelijk. Een van de schakelrail doet het in één richting niet altijd en ook het wissel beweegt wat stroef. Dus daar moet ik nog maar eens naar kijken.
De test met 3 kleine locs (3000 - 3029 - 3087) gaan op zich wel goed, hoewel het wisselen van de rijrichting niet helemaal soepel verloopt. Misschien wat onderhoud nodig of de veertjes bijstellen....

Ik heb ook nog even de Roco Railbus op de keersporen laten rijden. Ik vond het niet echt een succes. De railbus heeft moeite met de schakelrails....
Kortom, nog genoeg te doen!

Enkele foto's vanuit "een plaatje verduidelijkt het praatje" worden bijgevoegd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> na afbraak...volgt opbouw...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> na afbraak...volgt opbouw...
Mooi houtwerk 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: BoschSpoor in aanleg -> na afbraak...volgt opbouw...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> na afbraak...volgt opbouw...
Weer fijn voor elkaar, Roel  :thumbup:

En een mooie blik op de ondergrondse infrastructuur !
Ik mis alleen de nutsvoorzieningen voor de preisers........
Zal vast in een later stadium komen  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Beste forumvrienden,

Het is wat stil in dit topic, maar schijn bedriegt. Ik heb in de afgelopen weken een paar medemodelbouwers wat geholpen. Ook met Henk (Henk123) heb ik regelmatig contact over het optimaliseren van zijn Betriebswerk.

En voor mijzelf ben ik ook bezig. Een discussie over een pendelbaantje leidt tot een paar initiatieven, waarbij Hans (Hanzi) mij helpt.
Een en ander betekent wel dat ik nog eens kritisch naar mijn schakelingen ben gaan kijken en een en ander nog wat verder verbeter.

Om de bovenbaan wat omhoog te gaan brengen moet ik wachten totdat er betere tijden aanbreken en we weer gemakkelijker bij elkaar mogen komen. Alleen die operatie uitvoeren gaat niet lukken. Maar het geeft me ook de tijd om hier en daar nog wat verbeteringen aan te brengen en nog eens goed na te denken over de opzet van - met name - mijn bergspoortje. Maar daarover later meer.

In deze tijd van gedwongen thuis zitten zie je ook ineens allerlei leuke aanbiedingen voorbij komen.  Dat heeft geleid tot de aanschaf van een paar kleine bouwpakketjes, waaronder een zandtoren, wat hekwerk (smeedijzer op een laag stenen muurtje) en het nodige aan bagagespullen, zoals kratten, kisten en koffers. Allemaal niet zo spectaculair.

Maar vandaag ontving ik een pakket met véél volk. Omdat het allemaal reizigers zijn uit de periode rond 1900 durf ik ze wel te verwelkomen. Toen hadden we nog geen corona en zelfs nog geen Spaanse griep...
Ik ben best lang op zoek geweest naar figuren uit de periode van tijdperk I en heb ze slechts sporadisch gevonden. Maar nu heb ik best een mooie collectie echte Preisers ontvangen. Voor de liefhebbers: 12045, 12046, 12132, 12137 en 12176.

Deze dames, heren en kinderen zullen vooral op het station op niveau 1 bij hun soortgenoten hun plek krijgen.
Ik zou zeggen, geniet met mij mee  :P :P

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Roel,

Wat veel maar vooral prachtige preisertjes zijn er binnen gekomen bij je. :) :thumbup:
Het station op niveau zal er straks druk maar super gezellig uitzien.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Prachtig die preisertjes, aan hun chique kleding is wel te zien wie zich het reizen konden veroorloven  :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Mooie Preisertjes 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Dat zijn heel fraaie baanbewoners, Roel  ;)

In het wild vind je ze zelden, maar jou is het prima gelukt  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Hoi Tony,

Je ziet ze inderdaad erg weinig. Bij toeval heb ik een Nederlandse leverancier gevonden, die vrijwel alle Preisers heeft of kan leveren. Ik weet niet of ik hier de naam mag noemen maar als je in google "specialist Preiser" invoert komt hij bovenaan (althans bij mij...)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Wat een prachtig volk. Denk de wel aan de 1,5 meter (17,25mm) tussenruimte?  :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
Gevonden, Roel  :thumbup:

Een stel van die snuiters heb ik ooit gevonden (en gekocht).
Heb er gelukkig niet zoveel extra nodig en ben er beetje bij beetje zelf aan het schilderen/aankleden/aanpassen  :P
Ik heb nog heel wat bloterikken en bij heel wat nieuwerwetse dames die een kort jurkje aan hebben, kun je met wat plamuur en geduld de jurk tot op de grond maken.
Goedkoop is het niet, als je er veel wilt hebben en ze kant en klaar koopt.
Maar de treintjes en wagens zijn dat ook niet  :D

Weet jij trouwens, of ons snoepwinkeltje nog gewoon open is ?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> welkom aan de reizigers
@Henk,

Zo rond 1900 bestond die 1,5 meter regel nog niet  :D :D, anders zou je erg lege perrons aantreffen. Vandaag de dag ziet ook NS je liever niet komen....

@Tony,

Tja, zoekt en gij zult vinden.... Natuurlijk zijn de kant en klare Preisers best aan de prijs, hoewel voor omgerekend € 2 per stuk kun je er heel wat kopen voordat je aan de prijs van een loc bent  :D :D.

Ik ga momenteel weinig de deur uit, maar ben toevallig vanmiddag even naar het dorp geweest voor wat noodzakelijke boodschappen. Het licht brandt in het snoepwinkeltje, dus hij is wel open op zijn eigen tijden.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Beste forumvrienden,

Het is weer een paar weken stil geweest vanuit BoschSpoor. Naast het helpen van mede forumleden met hun specifieke vragen ben ik ook druk in de weer geweest met de keerautomaat om op een analoge baan toch automatisch te kunnen keren. En dan graag ook nog met een een treinwissel : de ene komt, de andere gaat.

Ik heb in een speciaal topic de hulp van Hans (Hanzi) gekregen. Zijn testfilmpje vind je hier.
Dat apparaat heeft Hans verder uitgewerkt. Maar bij het testen bij BoschSpoor lukte het maar niet om het apparaat te laten werken. Nadat Hans het nog een keer nagekeken heeft, is het opnieuw in een testspoor bij mij terecht gekomen. En nu werkt het wel. Vermoedelijk heb ik toch iets rood en bruin verwisseld in de (test)aansluitingen....



en nog eentje



Ik ben uiteraard Hans heel erg dankbaar. Geweldig dat we op dit forum zo elkaar kunnen helpen!

Het is ook de eerste keer dat ik een film probeer te plaatsen, dus hopelijk gaat dit in een keer goed

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
De aanhouders hebben gewonnen, Roel!
En nu op naar het volgende filmpje met de automatische treinwissel (als t niet te warm is in je treinkamer)  :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Leuk zeg. Gewoon analoog werkt toch ook prima! In het begin met digitaal rijden heb ik vaak terug verlangd naar de analoge automatisering. Treinen reden bij mij veel probleemlozer. De zwakste schakel was de contactrails. Die bleef wel eens hang of maakte geen contact.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
beste forumvrienden,

Ja, het is toch wel erg leuk. Analoog met een vleugje electronica waardoor je ineens weer wat leuks extra krijgt.

Dan nu de automatische treinwissel. Mijn treinbaan ligt - zoals hiervoor is aangegeven - even tijdelijk wat los. Er wordt een keerlus onder het kopstation gevoegd, waardoor deze laatstgenoemde plaat een paar cm omhoog moet worden gebracht. Dit zou ik samen met een mede forumlid gaan doen, maar door de Covid-19 beperkingen is de afspraak nog niet gemaakt.

De keersporen zelf liggen op een losse plaat, die ik vrij eenvoudig kan inbouwen in de baan. Dat geeft ook de mogelijkheid om snel wat testen te doen. Met een paar extra rails en een wissel kan ik de werking van de treinwissel vrij eenvoudig simuleren.

Het resultaat:



Bij het testen blijkt dat de snelheid van de locjes wat hoger moet liggen dan ik graag zou willen om te voorkomen dat de loc niet op de schakelrails blijft hangen. Dat is voor het "verstopte" gedeelte op zich geen probleem, maar ik ga de schakelrails vlak aan het einde van de beide kopsporen iets verplaatsen, zodat de locjes niet tegen het stootblok hoeven te stoppen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Fijn dat het werkt.  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Mooi gedaan hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Heerlijk om te zien, Roel !

Het Hansiatic-systeem werkt uitstekend  :thumbup:
En het geluid van de loc's ( en ook het schakelen ! ) maakt het helemaal af !  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
Dag Roel.

Mooi om te zien en te lezen dat het naar wens werkt en hoe het tot stand is gekomen.
Zo blijkt het gevonden schemaatje uiteindelijk toch nog zijn dienst te bewijzen! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keerautomaat
@Jan en @Wim,

dank voor jullie waardering. Ik ben er blij mee.

@Tony,

Ja, heerlijk dat old scool geluid. De tafel werkt als een extra klankkast

@Erik,

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 04 juni 2020, 12:48:49
Dag Roel.

Mooi om te zien en te lezen dat het naar wens werkt en hoe het tot stand is gekomen.
Zo blijkt het gevonden schemaatje uiteindelijk toch nog zijn dienst te bewijzen! :wink:

Groeten,

Erik.

Dat is zeker, maar hiervoor gaan alle credits naar Hanzi, want ik snap er (nog steeds) niet de ballen van  :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
beste forumvrienden,

Na de testen van de pendelautomaat Hanzi heb ik de keersporen iets aangepast zodat de kerende treinen niet meer tegen het stootblok aankomen.

Tijd om verder te gaan met het voorbereiden van de volgende modules. De eerste module, die ik aangepakt heb is de keerlus, die onder het kopstation geplaatst gaat worden. De keerlus wordt in één richting bereden (tegen de klok in) en heeft 3 stopsecties. Deze worden geschakeld met 3 schakelrails (een zit er in het spoor buiten deze keerlus) en een Viessmann relais 5552.

De binnenkomende trein stopt in sectie A en laat de trein in sectie C vertrekken. Die trein activeert in het uitrijdspoor sectie B. Die trein rijdt naar sectie A en activeert sectie C, waardoor de daar wachtende trein opschuift naar sectie B. Via het relais 5552 is er altijd maar één van de 3 secties, waar spanning op staat.

Het volgende project is het kopstation, en dan met name de sporen voor de lokaallijn. Ik had op die plek een onderhoudsperron gemaakt en er was een aansluiting met een spoorbrug, waarvan het spoor doodliep. Ik heb inmiddels een andere plek gevonden voor deze spoorbrug, dus was er de gelegenheid hier iets te veranderen. Ik was al een tijdje op zoek naar een passende kleine locloods, die niet te hoog was. Uiteindelijk heb ik deze gevonden in de vorm van de Kibri 39436.

Het is even puzzelen en schuiven geweest om de juiste plek te bepalen. De optie 1 was voor 2 wissels, optie 2 was op de plek van het onderhoudsperron, dat dan verplaatst zou moeten worden. Optie 1 heeft het voordeel dat het onderhoudsperron blijft liggen waar het lag en aan de voorzijde ook een spoor zou hebben voor een 2e loc en een kolenwagon. Nadeel is een beetje de ruimtelijke werking / beeld op de baan. Optie 2 heeft als voordeel dat de loods wat beter ingepast wordt met het stationsgebouw. Het onderhoudsperron kan dan geplaatst worden onder het wissel, op de plek van de loods in optie 1.

Na wat schuiven en diverse foto's maken van de beide opties (met een half afgebouwde loods) heb ik uiteindelijk de keuze op optie 2 laten vallen. Met deze optie ga ik de module voor het station verder invullen. Ik zal het perronspoor nog iets moeten inkorten.

Ik plaats wat foto's voor het beeld.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Hoi Roel, je zal een goede reden hebben om voor optie 2 te gaan. In werkelijkheid is het altijd anders dan op een paar foto's; maar op basis van die foto's zou ik toch voor optie 1 gaan. Je hebt dan een evenwichtiger verdeling van de gebouwen en bovendien "bijten" de bouwstijlen van station en loods elkaar nogal als ze zo naast elkaar staan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
 @citaat Een optie om het bijten van de bouwstijlen te verzachten zou kunnen zijn; de muren van de loods wit schilderen  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Mijn tip:
Eerst de voegen dichtsmeren met zilverpoets, om te kijken hoe dat staat.
Wordt dat niks, dan gewoon glad plamuren die handel, met alabastine, of iets dergelijks, en dan Action Deco Beton  erover heen, of gips met wat zand. En een beetje roze of gelig (oker) bijtinten.

Op het gebied van botsende stijlen, kan er heel veel in de Patria: wat voorbeelden uit eigen voorstudie.

Neem Délémont: een lokloods aan de oostkant van het station tussen de sporen in


Bij die loods valt op dat de muren geen zichtbare klinkers heeft; alles lijkt glad geplamuurd.
Net zoals de onderkant van OverRied (maar daar is het vlak de betonnen onderbouw van dat stationstype). 

Délémont: muur en ramen van de Rotonde (ringvormige lokloods bij de grote draaischijf):


Neem Délémont, perron 0 (misschien 1), houten lokloods aan de oostkant van het station
 

Bij die houten loods een mix van hout en plamuur:


Of neem de oude loods bij St-Ursanne, in een totaal andere stijl dan het station:


Zie m'n draadje Zwitserland - gare St-Ursanne
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
@Hans,

Je hebt helemaal gelijk. In de modeltreinenwereld is het soms lastig gebouwen in een gelijke bouwstijl te vinden. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik was al heel blij een relatief kleine locloods te vinden, die onder de 10 cm nokhoogte blijft....

Optie 1 had ook mijn voorkeur, al was het maar vanuit de logica. Maar zoals het in werkelijkheid vaak puzzelen is op de meter moet de modeltreinhobbyist vaak woekeren op de millimeter. Het kopstation staat helaas niet op zich. Er ligt nog een niveau onder, waar rekening mee gehouden moet worden.

@Tony,

Het wit schilderen is een optie die in het achterhoofd houd. Dit kan ik op een later moment alsnog doen.

@Jan,

Dank je wel. Dat zijn hele goede voorbeelden! In lang niet alle landen bestaat het fenomeen "Spoorbouwmeester" die tot taak heeft de esthetica te bewaken en te voorkomen dat er een wildgroei ontstaat.  :D
Het idee om het glad te plamuren en dan gips, eventueel met zand, spreekt me wel aan. Een optie om zeker te bewaren.

beste forumvrienden,

Ik ben twee dagen bezig geweest om te kijken of er nog varianten mogelijk zijn. Voordat ik wat aan het uiterlijk van de loods ga doen wil ik zeker weten dat ik een goed lay-out van de sporen kan maken. Met WinTrack heb ik diverse opties geprobeerd, maar steeds weer gaf de oplossing aan de ene kant (lees: plaatsing van de loods volgens optie 1) nadelen aan de andere kant van het bergspoor, zodat de optie moest vervallen.
Op een gegeven moment ben ik gaan kijken of en zo ja in hoeverre ik de plaat met het kopstation nog iets kan verschuiven ten opzichte van de plaat van het onderliggende niveau. Die mogelijkheid levert een 5 à 6 cm extra ruimte op. En dat gaf weer mogelijkheden.

Ik heb de voorkant en de achterkant van de locloods omgewisseld, zodat het bijgebouw niet rechtsachter maar linksvoor komt. Het verzorgingsperron kan daarmee ongeveer op de oorspronkelijke plek komen. Het bijgebouw, dat oorspronkelijk op de kop van dat perron stond, wordt nu aan de zijkant bij het eind van het perron geplaatst. Dit bijgebouw is oorspronkelijk het toiletgebouw van het (kop)station dat op mijn baan staat (Kibri Oberried 39 370), dus dat past in ieder geval qua bouwstijl wel goed  :D. Ik zal wel het gebouwtje losmaken van zijn onderplaat, zodat het wat dichter op het verzorgingsperron komt te staan. In deze opzet blijft de loc, die van water en kolen voorzien wordt, op het perronspoor staan (het rechterspoor op de foto). Op het linkerspoor is ruimte voor één kolenwagon en een kleine loc, die van/naar de loods kan rijden.

Bij de verdere aankleding van de baan wil ik rond de locloods wat bomen plaatsen, zodat de bouwstijl van deze loods minder opvalt. Ook houd ik daarbij de opties van Tony en Jan nog achter de hand.

Ik heb even een tafel opzet gemaakt om het beeld te geven. Dit laat ik weer even een paar dagen bezinken....

Ben benieuwd naar de reacties  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Prima optie, Roel  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Inderdaad prima optie gewoon zo doen Roel. :)

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassingen station
Ja, slim om het aanbouwtje naar de andere kant te verhuizen zodat het past. Zo staan de gebouwen ver genoeg van elkaar zodat de verschillende bouwstijlen wat mij betreft niet hinderlijk meer zijn. Aan de andere kant van je station staan volgens mij ook gewoon bakstenen loodsen toch? Met deze opstelling is het zicht op je mooie perron ook beter :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
beste forumvrienden,

Vandaag heb ik wat kleine reparatiewerkzaamheden uitgevoerd en vervolgens een aantal bankjes in elkaar gezet. Wat een gepriegel met dikke vingers  :O. Maar goed, de bankjes zijn vervolgens voorzien van reizigers uit de periode rond 1900. Dit heb ik aangevuld met nog wat staande en lopende reizigers en wat laadgoed op het perron. De foto's geven een sfeerbeeld.

De achterwand - Noch 58057 - is uitneembaar, want ik heb daarachter een aantal relais liggen. En voor het geval dat.... wil je niet hoeven te breken.
Nu deed zich een probleem voor met die muurplaat : hij trekt wat krom. En dat gaat problemen geven met het aansluiten. Ik heb een paar weken de muurplaat op zijn kop gelegd met een gewicht er op. Het resultaat is nu wel een rechte muur. Maar of dat zo blijft, ik heb mijn twijfels. Dus wil ik er een steunlatje aan de achterzijde op lijmen, zodat het kromtrekken verhinderd wordt.
Vraag is nu welke lijm ik daarvoor het beste kan gebruiken. Ik heb een flesje alleslijm van Bison, dat geschikt zou zijn.... of gewoon houtlijm? Wie heeft hier ervaring mee?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Gewone houtlijm, Roel.
Dan weet je zeker dat het kunststof/schuim niet aangetast wordt.
Fraai trouwens, die ouwe eeuwelingen  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron voorzien van reizigers tijdperk I
Hoi Roel,

Hoe is de test met lijmen gegaan, wat heb je nu uiteindelijk gebruikt hout lijm of hete lijm?


Mvg,

Peter Degeluidsman