Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
 @citaat: De verhouding maakt uit. De gebruikte lijm. Dat heeft allemaal met elkaar te maken ;) Op mijn proefstukjes lijmde ik eerst met voorstrijk: Donker. Daarna met Anita Decor lijm (boekbinderslijm) verdund: ietsjes verkleuring. Het duurt bij mij altijd een paar dagen / week voordat de definitieve kleur heeft. Zelf ben ik soms ongeduldig en zet de föhn erop om het iets sneller te laten drogen.  :D Dan zie ik het eindresultaat eerder en kan ik in de ballastmix nog iets aanpassen kwa kleuren.

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
En dan is er altijd nog verf of poeder; je kunt verdunde verf over de ballast aanbrengen met kwast of airbrush en je kunt de boel nog een keertje drybrushen of poederen.
Talloze mogelijkheden om kleurcorrecties te maken.

Groet,

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Klopt helemaal. Je kan nog aan de gang met verf. wat verf in de lijm om het dan al wat bij te kleuren. Airbrushen na het aanbrengen. Bewerken met poeders. Ga zo maar door. Een beetje kleur verschil is niet echt erg. In het echt is ook niet alles egaal dezelfde kleur. ;)

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Beste forumvrienden,

Wat Ronald en Peter aangeven, klopt. Ik heb in het begin een proefplankje gemaakt en omdat dit mij wel beviel heb ik de verhouding 1:4 met Latexlijm van Noch en de graniet ballast 0262 van Jeweha voor mijn hele baan gekozen.

De fijnere afwerking met poeders en zo komt in een latere fase aan de orde.

Gisteren heb ik de laatste stukjes ballast gestrooid, vandaag is alles gelijmd en staat het nu te drogen.

Er moet nog een heel stuk van ballast voorzien worden: de keerlus van niveau 2 naar niveau 1 en het bergspoor. Maar daar moeten eerst nog andere werkzaamheden aan worden uitgevoerd.

wordt vervolgd.

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Beste forumvrienden,

De ballast is verlijmd en droog. Zoals verwacht is het daarmee iets donkerder geworden, precies volgens verwachting. Er zijn een paar plekjes, die nog even bijgewerkt moeten worden.

Het vinden van Preissers of andere bevolkingsgroepen uit de periode I / II is lastig. Maar soms moet je geluk hebben. Ik heb een tijdje geleden een setje personeel van Preiser (nr 12130) en een setje reizigers van Power Model (nr. 5716) gevonden. Recent vond ik nog een setje van Merten (nr. 2156). Dus deze figuren hebben hun plekje gekregen op het lokaalspoor perron op niveau 1 en achter op de wagons van de lokaaltreinen. Het mooiste zou zijn als ik ook nog een paar wagons uit die periode zou kunnen vinden  :P :P

Nu het ballastwerk rond het station Goyatz (niveau 1) en het station Oberried grotendeels gereed is, zijn ook de werkzaamheden van de afdeling Weg- en Werken op deze stations wat verder aangekleed. Bij Goyatz is naast de kleine loods een hoopje overtollig en dus op reserve liggend ballast verwerkt, waar het personeel zich even mee doende houdt. Bij Oberried is een kleine dwarsligger vernieuwing gaande. Met de kraan worden enkele dwarsliggers van de wagon op het werkperron gelegd. Personeel zorgt er voor dat een en ander goed verloopt.

En verder ga ik weer aan de slag met een van de volgende Roco wagons om deze van de nodige attributen te voorzien..... :( :(

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Heel sfeervolle plaatjes, Roel  :thumbup:

En wat je wagons betreft; je moet maar denken dat het in de tijd van de Rococo ook veel werk was om de zaak te versieren  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron ligt te hoog -> treinverkeer gestremd
@Tony,

Dank je voor je waardering. Inderdaad, in de Rococo tijd ging ook niet alles snel. Maar ja, toen waren er ook nog geen IJzeren Spoorwegen  :D.


beste forumvrienden,
Iedereen bedankt voor de waardering bij de vorige bijdrage. Ik voeg nog een foto bij van de werkers bij de kleine werkplaats.
De kleuren op de foto komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Het verschil in kleur tussen de M-rails bedding en de los gestrooide en gelijmde ballast is in werkelijkheid veel minder groot. Eigenlijk is het verschil nauwelijks opvallend.

Het inzetten van de dakattributen gaat inmiddels redelijk snel: 1-11/2 uur per wagon. De immitatiestangen op de kopse zijden laat ik maar weg. Die plastic dingetjes zijn zo slap dat ze verbuigen als je het uiteinde in zo'n gaatje stopt. En als je het terugbuigt, dan breekt het af.... :( :(. Tja, het zijn op zich mooie wagons, maar de inzet gaat niet zonder slag of stoot.

Toen ik gistermiddag de volgende 2 Roco wagons op het spoor zette bleek dat ze ineens tegen het perron van het kopstation vastliepen. Dat gold voor beide zijden van het perron. De - vergelijkbare - wagons van Märklin liepen wel goed langs het perron. Het probleem zat in de onderste treeplank van de Roco wagons. Die is kennelijk minder dan een halve mm breder dan die van Märklin.

Bij een verdere beschouwing van de situatie zag ik dat het perron ongeveer 1-2 mm omhoog gekomen was ten gevolge van het lijmen van de ballast. Een inspectie van de andere perrons bij dit station en bij het station op niveau 1 toonde aan dat het probleem zich beperkt heeft tot het grote perron van het kopstation. Dus moest ik een plan bedenken om het probleem te herstellen. Na allerlei nachtmerries van het compleet moeten afbreken van de baan tot het verwoesten van het perron en de hele entourage kreeg ik gelukkig toch een goede inval.

Ik heb eerst het hele perron gefotografeerd om in geval van beschadiging cq. gedwongen nieuwbouw van het perron alles min of meer in dezelfde lay-out terug te brengen. Daarna het ik het scherpe hobbymes genomen en heb ik de ballast losgesneden van het perron. Dat ging vrij gemakkelijk. Daarna heb ik geprobeerd het perron er uit te nemen. Met enig heen en weer wrikken lukte het om de voorzijde los te krijgen. Toen was het gemakkelijk om ook de andere zijde los te snijden. Het perron heb ik vervolgens schoongemaakt (= ontdaan van ballastresten aan de zijkant en lijmresten aan de onderkant). Het perron had ik gemaakt van een stukje MDF. Dat bleek niet beschadigd te zijn. Onder het perron lag 2 mm dik hardboard. Dat bleek op een paar gedeelten bol te zijn gaan staan, waardoor het MDF-stuk omhoog gedrukt werd. Ik heb het hardboard helemaal weggehaald en het MDF direct op de ondergrond (=spaanplaat) gelegd. Het perron is daardoor 2 mm lager komen te liggen dan in de oorspronkelijke situatie en 3-4 mm lager ten opzichte van gisteren.

Het perron heb ik ook weer een beetje in stijl hersteld, de poppetjes teruggeplaatst, die er afgevallen zijn, en vervolgens de Roco-wagons aan beide zijden langs het perron laten rijden. De onderste treeplank komt nu nèt boven het perron uit, dus is hiermee het probleem opgelost. :P :P. Tenslotte heb ik nog een beetje ballast gestrooid tussen rails en perron, en de situatie is beoordeeld en goedgekeurd. De treinen kunnen weer rijden !

pfff, een klusje, waar je tegenop ziet, maar dat gelukkig redelijk snel en eenvoudig kon worden uitgevoerd. Dus heb ik nog tijd over om weer met de Roco-wagons in de weer te gaan. Nog 2 te gaan, plus op eentje toch nog wat herstelwerk uitvoeren. Een dakattribuut  is losgelaten, een wagonnummer en een DRG-schild is losgelaten. Dus maar weer lijmen  :(

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron ligt te hoog -> treinverkeer gestremd
Mooi dat het relatief eenvoudig goed is gekomen met je perron. Dat zijn onaangename verrassingen als er opeens rijtuigen tegenaan gaan rijden!
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco wagons zo goed als mogelijk afgewerkt
Beste forumvrienden,

Nu het perron weer in goede conditie is heb ik de laatste Roco wagons ter hand genomen. Alle dingetjes op het dak zijn er op geplaatst. Nummerborden, wapenschilden en een paar koersborden zijn bevestigd. De zeer slappe plastic "ijzeren handgrepen" heb ik niet meer aangebracht. Jammer. Aan de ene kant zie je er weinig van, aan de andere kant voelt het toch als niet af en een klein beetje falen, dat het niet goed lukt om deze slappe dingen te bevestigen. Maar goed, ik ben redelijk tevreden met het resultaat en heb dus opnieuw statiefoto's van deze rijtuigen gemaakt.

geniet maar mee  :P

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto
beste forumvrienden,

Het is goed om af en toe even een pas op de plaats te maken en van een afstandje te kijken op het resultaat tot nu toe.
Ik heb daarom een hele serie foto's van de baan in de huidige toestand gemaakt. Immers, op een foto zie je veel meer details dan wanneer je gewoon naar je baan kijkt.

Ik ga met de foto's aan de slag om een lijstje met verbeterpunten, gemiste zaken, en nog te doen op te stellen. Daarmee kan ik dan proberen de juiste volgorde te kiezen om een en ander verder aan te pakken.

In de afgelopen periode heb ik veel detailfoto's al geplaatst. Als ik zelf de topics van anderen bekijk, heb ik soms wel eens de behoefte om een overzicht te hebben. Daarom heb ik een paar "luchtfoto's" gemaakt, die ik jullie niet wil onthouden.

Op de eerste 3 foto's zie je het kopstation op niveau 2, op de laatste foto is ook een stuk van het zichtbare gedeelte met station op niveau 1 te zien.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto
Hoi Roel,

Ik heb je draadje vanaf 18 juli weer eens doorgenomen. Wat een vorderingen! Het gaat er steeds natuurgetrouwer uitzien en  vind de keuze voor twee verspringende tunnelportalen de juiste :) Gelukkig heb je de stroomstoring gevonden.
Ik mail je binnenkort weer even voor een update van mijn kant.

Vriendelijke groeten,
Henk(163)
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
beste forumvrienden,

Het is even stil geweest in dit topic. We zijn eind augustus / begin september op vakantie geweest en daarna nog even druk geweest met andere plezierige dingen zoals tijd met de kleinkinderen doorbrengen.

Inmiddels is het werk aan de baan ook weer opgepakt. Allereerst maar eens een grote schoonmaak in gang gezet, want de treinen hebben een hele tijd niet gereden. Nadat het grove werk met de stofzuiger gedaan is, ben ik vervolgens met het fijnere werk aan de slag gegaan. Een aantal locs heeft weer - eerst wat met horten en stoten, daarna steeds beter - zijn rondjes gereden over de onderste 2 niveau's. Daarbij bleek dat niet alle schakelingen naar behoren werkten. Iets om nog eens nader naar te kijken.

Daarna heb ik de poetswagens 46010 en 46041 achter een van de sterke locs gehangen. Dit ging helemaal fout. De wagons ontspoorden 2 keer. De loc daarna kwam even later tot stilstand met een kortsluiting in de baan. Deze kortsluiting kan ik niet zo snel verhelpen, want ik zie niet waardoor deze kortsluiting veroorzaakt wordt.

Om de miserie nog completer te maken ontdekte ik ook dat de lijm van diverse boekbinders met draden en kroonsteentjes losgelaten is en deze strips dus zijn gaan "hangen".

Dat betekent in ieder geval dat ik even een pas op de plaats maak totdat de geschetste problemen zijn opgelost. En misschien moet ik wel een stap terug doen door bijvoorbeeld het bovenste niveau (het kopstation) tijdelijk los te koppelen van de baan en dit te verwijderen. En dan de andere niveau's eerst weer werkend te maken....

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
 @citaat De klapdeksels van de poetswagens openen en de wagen (deels) vullen met loodballast, zal het ontsporen voorkomen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
 @citaat Goede tip Wim! :thumbup:

Dag Roel.

Ik heb je niet gezien, maar blijkbaar ben je in hetzelfde (schoonmaak-)schuitje gestapt als waar ik sinds het voorjaar in zit ... :roll:
Na een tijd niet gereden te hebben vanwege andere prioriteiten, zal er toch een flinke schoonmaakbeurt moeten komen.
Ook de gedeelde rijspanning van twee baanvakken zal nog gescheiden moeten worden, dus flink wat werk aankomende winter :eek:
Ik vroeg mij af of jouw analoge modelbaan reeds is voorzien van het bekende ATF, aangezien ik dat overweeg i.v.m. de genoemde
schoonmaakbeurt, om de baan in zijn geheel weer stotter-vrij te krijgen.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Dag Erik,

Nee, mijn baan is niet behandeld met AFT. Ik lees hier verschillende berichten over. Persoonlijk denk ik, op basis van mijn ervaring, dat een analoge baan minder gevoelig is voor vuil dan een digitale baan.

Ik heb het grootste deel met een stofzuiger kunnen schoonmaken nadat ik eerst met een borstel het losse vuil van de rails heb gepoetst. Daarna eerst even een paar loc?s laten draaien, zodat de motor goed warm werd. Dit doe ik door de trafo voluit te zetten en de loc iets op te tillen zodat de draaiende wielen geen contact maken met de rails. (Misschien niet op de meest Koninklijke manier, maar ik heb nog geen rollenbank).

De meeste locs kunnen dan hun rondjes rijden. Een enkele loc hapert wat in het begin, maar het gaat steeds beter. De locs hebben dan nog wel een behandeling aan de wielen nodig: de ene wat meer dan de andere, vuile wielen.....

Toen probeerde ik achter een van de goed rijdende loc?s de schoonmaakwagons te hangen, maar die ontspoorden steeds. Ik moet de tip van Wim nog uitvoeren, maar eerst de storing in stroomkring 2 zien te vinden en op te lossen.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Hoi Roel,

Het ontsporen van die poets wagons was ook bij mij een bekend probleem.
Na onderzoek ben ik erachter gekomen dat de viltjes vaak aan de rails bleven haken op de hoek van het viltje.
Mijn onconventionele oplossing was dus om het viltje een beetje bij te snijden op de hoeken zodat deze beter oneffenheden in de rail op konden vangen.
Ik moet eerlijk zeggen: sinds die tijd geen ontsporingen meer gehad.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Goede tip, Henk!

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Volgens mij is het ATF in plaats van AFT hoor Automatic transmission fluid.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Vandaag even naar een kleine regionale modeltreinenbeurs geweest. Ik was op zoek naar een witte trafo en wat laadgoed (kisten en zo) en als ik er toevallig tegenaan zou lopen een rijtuig 43313 of een Kittel. Ik heb in ieder geval gevonden wat ik zeker wilde hebben.


Zo'n kleine beurs is best gezellig, overzichtelijk en ook hier kom je goede bekenden tegen  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Roel,

Vaak zijn deze plaatselijke beursjes erg leuk om te bezoeken en meestal vindt je we wat om mee naar huis te nemen.
Dus veel plezier met je mooie aanwinsten. :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Alsnog gevonden dus, Roel  :thumbup:

Was leuk je weer eens te zien  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
@Michel,
Inderdaad. Het is net ons bekende snoepwinkeltje in een iets groter formaat.
Er lag nog veel meer van interessante waarde, maar ik moet eerst de zaak weer rijdend krijgen, voordat ik me daaraan waag. 😊

@Tony,
Goede tip van jou. De man had de trafo?s ONDER zijn tafels liggen. Dus toen ik die gevonden had en gepakt had, zei hij dat ik daarmee de ochtendgymnastiek weer succesvol had volbracht :D

En dat laadgoed, ik kreeg een hele doos en een zakje mee met de boodschap om in de koffiehoek een tafeltje te pakken en daar op mijn gemak uit te zoeken wat ik wilde hebben.
Heerlijk zo?n kleine, gezellige beurs. En het was fijn weer even elkaar de hand Te schudden en even bijgepraat te hebben. Opa?s onder elkaar, hè  :D :D

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Beste Roel,

De winkel in Waalwijk heeft twee Kittels staan.

Groet, Anne W
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
@Anne W,
Bedankt voor je tip. Ik ken die winkel niet maar even googlen helpt wel. Op de website zelf word je niet veel wijzer (foutmeldingen), dus ik kijk wel als ik een keer in de buurt ben.

Beste Forumvrienden,
De titel is nog steeds actueel. De stand van zaken is als volgt, te beginnen met het goede nieuws.

In de afgelopen 2 weken heb ik de baan stofvrij gemaakt met de stofzuiger (voor zover mogelijk : ca  80%).
Vervolgens heb ik een paar losse locs op maximale trafostand hun rondjes laten rijden op de baan tussen niveau 0 en 1. De poging om de poetstrein in te zetten mislukte door de ontsporing, zoals ik op 22 oktober meldde. De suggesties voor aanpassingen en verzwaring heb ik nog niet toegepast. Ik heb eerst geprobeerd om met de losse locs de baan schoon te rijden. Dat is helemaal gelukt.

Vervolgens heb ik een hulpbaantje uitgelegd en de vorige week aangeschafte trafo op aangesloten. Alle locs hebben hier een groot aantal rondjes gereden. De tenderlocs zelfs in beide richtingen. Een enkele loc heeft nog een kleine onderhoudsbeurt gekregen.
De locs, die een machinistenhuis hebben, waar je dwars doorheen kijkt en de draden en zo ziet liggen, hebben een zwart kartonnetje over dat motorgedeelte gekregen. Vervolgens hebben alle locs een machinist (tenderlocs zelfs 2) gekregen waarbij ik geprobeerd heb de machinist op de Franse loc een iets ander jasje aan te geven dan de machinisten op de Duitse locs. Hiervoor heb ik stoomloc personeel van Preisser, Roco en Noch gebruikt.

Ik zal morgen bij daglicht een paar foto's maken.

Het minder goede nieuws is dat veel boekbinders onder de baan losgelaten hebben. Daardoor werken niet alle schakelingen meer naar behoren. Dat betekent dus opnieuw bevestigen van de boekbinders en waar nodig opnieuw aansluiten van de draden en alles stap voor stap uittesten.

Omdat ik hier en daar - een beetje noodgedwongen - draadjes heb moeten verlengen is de kans op storingen natuurlijk ook groter. Ik wil daarom het hele schakelbord opnieuw aansluiten, draden niet verlengen maar vervangen door nieuwe, langere draden, zodat ik zo min mogelijk kroonsteentjes = verbindingen heb.

Dan worstel ik nog met een ander dilemma:O :O

Breek ik het kopstation af, pas wat sporen en schakelingen op niveau 1 aan en bouw het kopstation opnieuw op of laat ik alles zo en ga direct verder met de afwerking.
In de loop van de tijd zijn diverse wijzigingen aangebracht. Je kent dat wel, dingetje hier, dingetje daar, en na enige tijd heb je een beetje ingewikkeld bouwsel met allerlei aanhangels. Misschien is het beter dat helemaal af te breken en opnieuw - zonder al die aanhangsels - op te bouwen.

Ik ben er nog niet uit. Hoor graag wat jullie aanraden  :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 22 oktober 2019, 16:19:35
Om de miserie nog completer te maken ontdekte ik ook dat de lijm van diverse boekbinders met draden en kroonsteentjes losgelaten is en deze strips dus zijn gaan "hangen".
Onnavolgbaar: weet je nog welke lijm je gebruikt had om die boekbinders vast te zetten?
Een gewaarschuwd 3-railer ...
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Citaat van: RoelMarklin op maandag 04 november 2019, 17:20:11
Misschien is het beter dat helemaal af te breken en opnieuw - zonder al die aanhangsels - op te bouwen.

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al Roel ik denk dat het je toch gaat irriteren of problemen gaat opleveren op den duur.
Het zijn altijd moeilijke keuzes om te maken maar doe wat je eerste gevoel in geeft die is vaak het beste.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Beste Roel,

De winkel in Waalwijk is een "ouderwetse" winkel in de letterlijke zin van het woord, groot, vol, geen internet en het is er tegenwoordig hartstikke druk, maar ja het is één van de weinig fysieke winkels zuiden van de Maas.....

Groet, Anne W
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Citaat van: Jan22 op maandag 04 november 2019, 18:24:04
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 22 oktober 2019, 16:19:35
Om de miserie nog completer te maken ontdekte ik ook dat de lijm van diverse boekbinders met draden en kroonsteentjes losgelaten is en deze strips dus zijn gaan "hangen".
Onnavolgbaar: weet je nog welke lijm je gebruikt had om die boekbinders vast te zetten?
Een gewaarschuwd 3-railer ...

@Jan,
Ik heb een lijmpistool van Bison (glue gun) met power lijmpatronen gebruikt....het probleem doet zich niet bij alle boekbinders voor. Ik vermoed dat de gelijmde delen, die ik van onder af gelijmd heb, ondanks tijdelijke ondersteuning niet goed gehecht hebben.



Citaat van: Anne W op maandag 04 november 2019, 22:32:27
Beste Roel,

De winkel in Waalwijk is een "ouderwetse" winkel in de letterlijke zin van het woord, groot, vol, geen internet en het is er tegenwoordig hartstikke druk, maar ja het is één van de weinig fysieke winkels zuiden van de Maas.....

Groet, Anne W

@Anne W,
Die indruk had ik al gekregen. Ik ga er beslist eens een keertje kijken. Als ik naar mijn zoon ga kom ik redelijk in de buurt van Waalwijk, dus als de tijd het toelaat is een klein ommetje zo gemaakt. Bedankt voor de tip.



Citaat van: h0_miessie op maandag 04 november 2019, 18:37:23
Citaat van: RoelMarklin op maandag 04 november 2019, 17:20:11
Misschien is het beter dat helemaal af te breken en opnieuw - zonder al die aanhangsels - op te bouwen.

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al Roel ik denk dat het je toch gaat irriteren of problemen gaat opleveren op den duur.
Het zijn altijd moeilijke keuzes om te maken maar doe wat je eerste gevoel in geeft die is vaak het beste.

Groet Michel

@Michel,
Ik denk dat je gelijk hebt. Toen ik het voorzichtig bij mevrouw de President-Commissaris van BoschSpoor (mijn lieve vrouw dus  :D) aankaartte, reageerde zij op een vergelijkbare wijze.
Ik moet er nog even goed over nadenken. De plaat van het kopstation moet relatief eenvoudig te verwijderen zijn, de perrons en gebouwen moeten los gemaakt worden. Misschien deze plaat daarna als een module afbouwen... En de ervaring, die ik in de afgelopen tijd heb opgedaan kan een snel herstel mogelijk maken.


Wordt vervolgd...

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
beste forumvrienden,

zoals beloofd een paar foto's van het plaatsen van machinisten op de stoomlocs. Bij de eerste 2 foto's zie je het verschil tussen de oorspronkelijke toestand (met draadjes in het zicht) en de uiteindelijke toestand met zwart karton en machinist.
Verder een plaatje van de oude 3003 met machinist en stoker en nog 2 mooie dames (KWStE en SNCF).


Ik ben er nog niet helemaal uit, maar als ik toch het kopstation tijdelijk ga afbreken, wil ik de verbinding tussen niveau 1 en het kopstation weghalen. Daarvoor in de plaats komt dan een keerlus onder het kopstation. Dan kan ik op 2 niveau's gaan rijden: niveau 0 en 1 met 6 treinen, zoals nu ook al het geval is. En tussen kopstation en de nieuwe keerlus met 2 treinen en (veel) rangeren op het kopstation. Door het weghalen van de fysieke verbinding kunnen beide banen onafhankelijk van elkaar werken (leuk om samen met de kleinzoon te spelen  :) :)) en bovendien kan ik t.z.t. de baan met het kopstation digitaal gaan rijden.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
De geplaatste machinisten maken de locs helemaal compleet Roel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pas op de plaats (of even terug.....)
Goed idee, om 2 gescheiden banen te maken, Roel !

Kan je - al is het maar bescheiden - toch digitaal knarren  ;)
Die kleine machinisten in de loc hebben een groot effect.
Eventueel wat zwarte verf op het plastic van de motorspoel in de BR 24 maakt het nog mooier.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> een grondige analyse en een heldere oplossing voor ogen
Beste forumvrienden,

Na een grondige analyse, het raadplegen van enkele forumvrienden en een dagje overleggen met Henk (Henk163) over elkaars banen ben ik er uit!  :) :) :P :P :D :D

Ik ga het kopstation scheiden van de "hoofdbaan", die op de niveau's 0 en 1 loopt. Het pendelbaantje tussen het station op niveau 1 en een (schaduw)opstelspoor wordt uitgebreid van 2 naar 3 sporen. Op de hoofdbaan kunnen 6 treinen en op het pendelbaantje 3 treinen afwisselend en gestuurd door schakelrails en relais "automatisch" rijden.

Er komt een nieuwe tussenlaag, bestaande uit een simpele keerlus, waar een opstelruimte voor één trein is. Deze keerlus wordt verbonden met het kopstation. De tekeningen laten zien hoe een en ander vorm gaat krijgen.

De aanpassingen op niveau 1 kan ik uitvoeren zonder dat ik het kopstation al moet verwijderen. Daar ga ik dus mee beginnen.
De keerlus voor de tussenlaag kan ik ook al buiten de baan klaarmaken: rails erop, schakelingen aanbrengen, uittesten. Deze keerlus komt +10 cm boven niveau 1.

Door de gescheiden banen kan ik op de bovenbaan eventueel óók digitaal gaan rijden. De wissels blijven handmatig bediend, maar de inzet van digitale locomotieven wordt dan mogelijk. Uiteraard kan ik de bovenbaan ook analoog bedienen.

In eerdere berichten sprak ik over het (tijdelijk) afbreken van het kopstation om de hiervoor geschetste wijzigingen aan te brengen. Alles op niveau 1 kan ik echter uitvoeren zonder het kopstation te hoeven afbreken. Alleen het tussenniveau aanbrengen is dan lastiger. Ineens kreeg ik een idee, toen ik een verhaal aan het lezen was over het opvijzelen van een brug om een grotere doorvaarthoogte te krijgen..... Mijn kopstation ligt op een plaat op 16,5 cm boven niveau 2. Die plaat ligt (grotendeels) los en is dus relatief gemakkelijk op te tillen. In plaats van hem er af te halen kan ik ook nieuwe steunen gaan regelen, die de plaat op 20,5 cm boven niveau 1 gaat brengen. En dan is de tussenlaag vervolgens ook gemakkelijk in te schuiven en op 10 cm hoge steunen te plaatsen. Het is nog wel een uitdaging, want die plaat til ik niet in mijn uppie op terwijl ik ook nog de steunen van 20,5 cm moet plaatsen en de tussenlaag er bij moet inschuiven. Dus ik moet dat even goed gaan plannen met enkele hulptroepen. Maar ik ben heel blij dat het mogelijk moet zijn zonder een deel van de scenery te moeten afbreken  :P :P

De extra benodigde rails heb ik nog op voorraad maar voor de uitbreiding zijn al wel hulptroepen met materieel uit 1899 binnengekomen!.  zie de foto's,

wordt vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> een grondige analyse en een heldere oplossing voor ogen
Dat wordt een spannende operatie, Roel !

Maar met de hulp van de aangerukte LKW's gaat dat vast lukken  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> een grondige analyse en een heldere oplossing voor ogen
Ik heb er alle vertrouwen in Roel dat je het helemaal voor elkaar gaat krijgen deze toch wel specialistische operatie.

Je wagenpark heeft een prachtige uitbreiding gekregen. :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> een grondige analyse en een heldere oplossing voor ogen
Hi  Roel,

Zal vast wel goed komen.
Mooie oude vrachtwagens maar iets verder terug die stoomlocs ook.

groet
Harald
Re: BoschSpoor in aanleg -> een grondige analyse en een heldere oplossing voor ogen
Dag Roel,

Ik volg al een tijdje dit topic en vind het prachtig mooi wat jij op een relatief kleine ruimte weet te bereiken. Mijn complimenten heb je  :thumbup:
Veel succes met de grondige operatie die je gaat uitvoeren, je zult de ingehuurde hulptroepen best kunnen gebruiken  :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Beste forumvrienden,

wederom bedankt voor de duimpjes en de lovende woorden. Ik doe mijn best en hoop dat ik ook anderen kan inspireren, zoals velen mij inspireren.

Ik ben bijna klaar met het ontwerp van de noodzakelijke aanpassingen in de bedrading. Ik loop nog tegen één dingetje aan.
Ik wil op het kopstation met keerlus zowel analoog als digitaal kunnen rijden. Uiteraard niet gelijktijdig, maar door een simpele omschakeling tussen de trafo en het Mobile Station 2. Het schakelen tussen trafo voeding en MS2 voeding doe ik met een Viessmann 5550 schakelkastje, zie bijgevoegd schema.

Dit kopstation is geheel los van de onderbaan: er is geen enkele verbinding meer.

Wel zal ik op het kopstation de wissels via de schakelknopjes blijven bedienen. Nu zit ik met de volgende vraag.

Voor de wisselbediening moet ik de gele draad op de trafo blijven gebruiken. Dat betekent dat ook de retourstroom verzekerd moet zijn. Loopt die retourstroom via de bruine draad van de MS2 of moet die óók op de trafo aangesloten blijven, zoals ik in het schema heb getekend? (vanwege het contrast heb ik de bruine draad in blauw getekend).

Ik hoop op jullie hulp!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Ik zou zelf dan een relais gebruiken met 2 wissel contacten is altijd veilig deze schakelaar bediening niet tenzij deze ook met een dubbel wisselcontact is uitgevoerd.
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Loop je dan niet tegen het probleem aan dat je analoge locs er als een speer vandoor gaan als je de digitale stroom inschakelt?
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
@Mark,

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met ?2 wisselcontacten??

@Henk,

:D als ik digitaal ga rijden heb ik uiteraard de analoge locs van de baan gehaald en de digitale locs op deze baan gezet. Als het goed bevalt, en mijn locpark meer digitale locs bevat, blijf ik de bovenbaan digitaal en de bestaande ondergaan (die volledig gescheiden is van de bovenbaan) analoog rijden.

aangescherpte vraag
Als ik de bovenbaan 100% digitaal ga rijden, maar de wissels via drukknoppen wil bedienen, hoe sluit ik dan de gele draad aan? Ik neem aan met een aparte trafo. En wat doe ik dan met de (bruine) retourdraad?

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Je hebt nu een omschakelaar voor de rijspanning en één omschakelaar voor de massa/nul. Mark bedoelt volgens mij dat je die beter door een relais met 2 wisselcontacten kunt schakelen zodat ze exact gelijk omschakelen en je niet de kans loopt dat de schakeling half op analoog staat en half op digitaal.

Maar volgens mij hoef je alleen de rijspanning om te schakelen. De massadraad van de analoge trafo blijft dus gewoon aangesloten waarmee tevens je vraag voor de voeding van je wissels beantwoord is.
Ook de nuldraad van de MS2 blijft dan dus gewoon aangesloten.

Of maak ik nu een hele grove denkfout???
Hoe heeft b.v. Henk (Kaleb) dit gedaan?
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68769.msg1294160#msg1294160
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Blauwe hoeft niet geschakeld te worden.
Gele draad gaat later naar wisseldecoder, samen net de twee blauwe.

Mvg. Marcel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
@citaat de gele draad gaat niet naar de wisseldecoder maar direct naar de wissels; Roel blijft die gewoon drukknopkastjes besturen volgens mij.
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Rijspanning is bij mij uitsluitend digitaal. Schakelen van de wissels is digitaal (hoofdbaan) en analoog (rangeergedeelte). Alle bruine draden (analoog en digitaal) zijn aan elkaar geknoopt. LET OP analoge trafo?s wel in fase zetten!!

Wisseldecoders en handmatige wissels worden door aparte lichttrafo?s gevoed. Voor digitaal schakelen gebruik ik de digikeijs dr4018.
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
@Hans,

O, ja, dat is duidelijk. Die twee handeltjes in de Viessmann 5550 kunnen gekoppeld worden, zodat ze gelijktijdig omschakelen. Ik kan er ook een Viessmann 5552 tussen zetten.

Je tweede opmerking is eigenlijk wat ik zoek. Ben natuurlijk zelf ook aan het zoeken geweest en ik heb deze link en deze link gevonden, die volgens mij hetzelfde zeggen.

Dat betekent dus dat de bruine draad van de trafo (massa) en de bruine draad van de MS2 aansluiting TIJDENS HET DIGITAAL RIJDEN naast elkaar aangesloten kunnen zijn.

@Marcel,
Ik ben (voorlopig) nog niet van plan wisseldecoders te gebruiken.

@Hans,
ja, dat klopt. Ik blijf de drukknopkastjes gebruiken.

@Henk,
Dit is een klip en klaar antwoord! Ik kan dus bruin gewoon aan elkaar knopen.

Overigens ALLE analoge trafo?s zijn in fase gezet.

Hartelijk dank aan ieder die meedenkt.

Groeten,
Roel

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Rijstroom mag je nooit analoog en digitaal koppelen. Een sleper die over beide komt is dan ook funest. Let hier wel heel goed op!
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
@Henk,

De beide banen zijn volledig, dus ook fysiek, van elkaar gescheiden.

Op de bovenbaan wordt OF analoog OF digitaal gereden.

Met deze gegevens is het dus uitgesloten dat analoog en digitaal gekoppeld worden.
:D

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : KAN DIT ??
Dus samengevat:
Analoge massa en digitale nul aan elkaar en aan de rails.
Analoge 16Vac naar de wissels.
Analoge rijspanning en digitale baanspanning dmv omschakelaar naar de middenrail.
:warning: Heel erg goed opletten dat je die omschakelaar correct aansluit zodat beide rijspanningen nooit en te nimmer met elkaar verbonden kunnen worden!
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : weer stap verder
Beste forumvrienden,

Mijn vraag over het aansluiten van de MS2 op mijn baan heeft veel reacties opgeleverd. In ieder geval is het mij - en ik hoop ook andere digibeten - duidelijk geworden. Het kan dus.

Ik ben daarom ook weer even bezig geweest om de digitale T18 - KPEV te laten rijden. En dat gaat prima. Je kunt de frontseinen apart aan en uit zetten. Verder zijn er geen bijzondere of extra functies te vinden.
Ook heb ik de Hondekop van Piko aan het digitale spoor toevertrouwd. Ook die rijdt prima. Met extra functies het aan en uitzetten van de frontseinen / sluitseinen en het in- en uitschakelen van de binnenverlichting.

Met deze tests en de eerder genoemde discussie ben ik weer een stap verder om de aanpassingen daadwerkelijk te gaan uitvoeren.
Omdat dit allemaal niet zo heel interessant en fotogeniek is, heb ik maar een paar plaatjes geschoten van het tijdperk I perron.
Achtereenvolgens de plaatjes van links naar rechts. Eerst zien we de Stationschef op zijn horloge kijken terwijl er nog een gehaaste reiziger de sprint naar de trein inzet. En dat in die tijd  :D.

Dan zien we wat reizigers op het perron met een heer en een dame en een knaap, die op een kist is geklommen.
Tenslotte zien we een aantal dames en kinderen, terwijl de trein langzaam achteruit langs het perron wordt geplaatst. De conducteur zwaait met zijn lamp om de reizigers en de machinist te waarschuwen.

Tenslotte nog 2 plaatjes van in mijn ogen fraaie rijtuigen. Ik ben al een tijdje op zoek naar nog een exemplaar van dit rijtuig. Je komt ze maar heel sporadisch tegen. Pas zag ik een Trix-versie van dit rijtuig, maar dat paste qua teksten en beschildering toch niet helemaal bij deze rijtuigen. Dus we zoeken gestaag door.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakeling analoog - digitaal : weer stap verder
hartelijke groeten,
Roel