Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
@citaat en kennelijk hebben ze bij Roco ook geen medewerkers (meer) die wél over die vaardigheden beschikken...  :?
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Het wil wel eens helpen de giet braam iets af te snijden.Zodat het staafje iets smaller wordt.
Alleen klemt je losse item daar ook op. Dus eerst passen en dan bewerken.

Mvg Robin
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Hoi  Roel , probeer  het eens met  wat water , Ik kreeg vroeger  de aqarium filters en pompen droog  ook niet in elkaar . Even  nat maken  doet  wonderen  Groeten  Klaas.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...

Hoi Roel,

Ervaring met deze wagens (en soortgelijke) heb ik ook :? ( :D), en met een zo'n wagen waar onderdelen van misten ook nog flink mot gekregen met de Rocoboys in Salzburg (toen ze daar nog woonden).
Ik koop ze dus niet meer, tenzij ze al "klaar" zijn.

Beste ervaring met het monteren heb ik met een spits (duur) tangetje met platte bek. Vooral niet bang zijn, dat je het onderdeel kapot knijpt.
Het gaatje wat uitweiden met een spitse priem wil ook nog weleens helpen.

Grtz en succes en geduld gewenst,

Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Ik heb het liefste ook complete modellen, dit soort onderdelen erop plaatsen is een gedoe van jewelste ( althans dat vind ik  :) )

Op dit moment laat ik alle onderdelen in het zakje, dat komt ooit wel als de baan klaar is of ik met pensioen ben  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
 @citaat Op beurzen vind je vaak 2e hands Roco wagens en loc's met de zakjes onderdelen er nog ongeopend bij.
Er zijn blijkbaar meer mensen, die er niet (meer) aan beginnen om ze te monteren  :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
 @citaat @citaat,
Ook ik heb een lok van Roco, waar diverse onderdelen nog van moeten  gemonteerd,
Ben er eens mee begonnen maar was er snel mee klaar, wat een gepriegel en gevl* ,nee voor mij niet meer,ofwel koop ik een kant en klare, maar dit moet voor mij niet meer, de onderdelen blijven mooi in het zakje zitten

Groetjes Freddy
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Beste Forumvrienden,

Bedankt voor de vele reacties.

Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 26 juli 2019, 16:17:46
Met vaste hand en scherp oog is het geen enkel probleem deze delen in de klemmende passing te zetten. Maar ja, die twee dingen heb ik ook niet meer, dat is het probleem.
Dat is misschien ook wel een beetje het probleem. Ondanks de grote loupe erbij zie je het slecht.

Citaat van: Hero op vrijdag 26 juli 2019, 18:46:41
Het wil wel eens helpen de giet braam iets af te snijden.Zodat het staafje iets smaller wordt.
Alleen klemt je losse item daar ook op. Dus eerst passen en dan bewerken.

Mvg Robin
Het zijn al van die kleine dingetjes.... als je er wat afsnijdt (als dat al lukt) houd je waarschijnlijk niet veel over.

Citaat van: Klaas op vrijdag 26 juli 2019, 19:28:28
Hoi  Roel , probeer  het eens met  wat water , Ik kreeg vroeger  de aqarium filters en pompen droog  ook niet in elkaar . Even  nat maken  doet  wonderen  Groeten  Klaas.
Goede tip. Zal eens kijken of het lukt. Ik heb ook een flesje siliconenvet staan. Daarmee heb ik het schuifje met de middenas wat beweegbaarder gemaakt. Misschien dat dit ook helpt.

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 27 juli 2019, 06:18:32
Ik heb het liefste ook complete modellen, dit soort onderdelen erop plaatsen is een gedoe van jewelste ( althans dat vind ik  :) )

Op dit moment laat ik alle onderdelen in het zakje, dat komt ooit wel als de baan klaar is of ik met pensioen ben  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ja, Peter, ik heb ze ook liever compleet. En ik ben met pensioen en de baan komt toch nooit af (of wel soms?  :D :D), dus waag ik toch maar een poging.

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 27 juli 2019, 09:40:50
@citaat @citaat,
Ook ik heb een lok van Roco, waar diverse onderdelen nog van moeten  gemonteerd,
Ben er eens mee begonnen maar was er snel mee klaar, wat een gepriegel en gevl* ,nee voor mij niet meer,ofwel koop ik een kant en klare, maar dit moet voor mij niet meer, de onderdelen blijven mooi in het zakje zitten

Groetjes Freddy
Ben ik het mee eens. Maar ja, deze heb ik al, dus....

Citaat van: Hanzi op vrijdag 26 juli 2019, 16:29:54
@citaat en kennelijk hebben ze bij Roco ook geen medewerkers (meer) die wél over die vaardigheden beschikken...  :?
Omdat ik niet eerder Roco modellen had aangeschaft (op de railbus na), was dit voor mij nieuw....

Citaat van: Tony op zaterdag 27 juli 2019, 08:54:05
@citaat Op beurzen vind je vaak 2e hands Roco wagens en loc's met de zakjes onderdelen er nog ongeopend bij.
Er zijn blijkbaar meer mensen, die er niet (meer) aan beginnen om ze te monteren  :P
Het gaat om >>> deze 6 rijtuigen, die ik voor ongeveer ? 40,00 op de kop kon tikken. De linker op de laatste foto bleek geen Roco maar Fleischmann rijtuig te zijn. Ze zijn heel mooi, alleen moeten ze nog afgewerkt worden.

Citaat van: Tony op vrijdag 26 juli 2019, 21:17:44

Hoi Roel,

Ervaring met deze wagens (en soortgelijke) heb ik ook :? ( :D), en met een zo'n wagen waar onderdelen van misten ook nog flink mot gekregen met de Rocoboys in Salzburg (toen ze daar nog woonden).
Ik koop ze dus niet meer, tenzij ze al "klaar" zijn.

Beste ervaring met het monteren heb ik met een spits (duur) tangetje met platte bek. Vooral niet bang zijn, dat je het onderdeel kapot knijpt.
Het gaatje wat uitweiden met een spitse priem wil ook nog weleens helpen.

Grtz en succes en geduld gewenst,

Tony
Ik heb verschillende tangetjes, met een rechte en met een kromme bek, breed en heel smal.
Het gaatje groter maken is misschien ook wel een idee.
Na het weekend zal ik weer eens een poging wagen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Wat veel beter gaat dan water is Dreft. Of het pennetje iets taps vijlen met een rattestaartje. Gaatje opruimen raad ik je af. Voordat je het weet is het te groot en dan blijft het onderdeeltje niet zitten en valt het er onderweg af. Meestal op een onmogelijke plek waar je er nog last van hebt ook.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Ha die Roel.
Het probleem met de losse kleine aankledingen van Roco wagons (en locs) kom ik ook regelmatig tegen!
Het bevestigen is lastig en ondanks dat ze erg strak passen, laten ze helaas toch ook weleens los.
Veel modelspoorders (vooral de verzamelaars) laten daarom deze onderdelen maar in het zakje zitten maar ja, daar wordt de wagon of loc niet fraaier door.

Zelf bevestig ik zoveel mogelijk en wat ik over houd, gaat in een reserve onderdelen doos en daar zitten ondertussen dan ook honderden onderdelen en zelfs vele tientallen complete  zakjes in.
Zodra ik iets mis of kapot is, worden de onderdelen (indien voorradig) alsnog aangebracht maar het blijft een priegel werkje! 8o
Indien het gaatje te ruim is geworden (of indien afgebroken) dan lijm ik dit onderdeel gewoon vast.

Veel succes en (daarna) plezier met het verder aankleden van deze fraaie Roco wagons.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Mij maakt het niet zoveel uit, ik zet de onderdelen er gewoon op.
Als de fabriek dat zou doen zal het vast ook weer duurder worden.

groet
Harald
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Hier wordt ook alles vastgezet, is onderdeel van m'n hobby.

Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 27 juli 2019, 15:07:02

Het gaatje groter maken is misschien ook wel een idee.


Als het gepruts een brug te ver voor je is wat ik me goed kan voorstellen maak je het gaatje een beetje groter. En dan alles vastzetten met Micro Kristal Klear. Ik lijm er alles mee, nummerplaten, koersborden, zelfs bedrading in materieel en het lost weer op met water zonder vlekken achter te laten.



Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> arcade aangepast
beste forumvrienden,

wederom hartelijk dank voor de aanvullende tips.

@Ben,
Micro Kristal Klear ken ik niet, ik zal wel eens op zoek gaan naar dat spul.


Omdat het geen klusje is dat je zo een-twee-drie klaar hebt, zal ik het afmonteren van de wagons - met lijm ! - zo af en toe ter hand nemen. Maar ondertussen probeer ik ook gewoon wat aan de verdere afwerking van de baan te doen.

Deze week is de tijd beperkt, maar ik heb wel even tijd gevonden om de arcadeboog naar het schaduwstation aan te passen. Daar had ik al eerder wat over zitten nadenken, zie hier, maar nog niet het mes er in gezet. Tot vandaag. Ik heb er ongeveer 12 mm van de onderzijde afgehaald. Het zou wat meer kunnen, maar dan wordt het toch iets te gedrongen. Nu is de doorrijdhoogte voor een stoomloc en een rijtuig met koepel acceptabel, vind ik.

Ik heb er ook een achterwand ingezet en aan het eind loopt de achterwand aan beide zijden van de rails gebogen.

Nu dit redelijk is opgelost kan ik het spoor van ballast voorzien en de nodige afwerking aan de binnenzijde en buitenzijde met rotsen, een houten loopplank-bruggetje over de weg te werken stekkers, en wat struikgewas en zo.

Een paar foto's verduidelijken het beeld, hoop ik.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> arcade aangepast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> arcade aangepast
Mooi hoor met die grove stenen. Ingang is ook mooi in verhouding met de loc zo :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> arcade aangepast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> arcade aangepast
Ik sluit me bij Hans aan, Roel  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
@Hans en @Tony,
dank voor jullie waardering! Ik ben zelf ook tevreden met het resultaat.

Beste forumvrienden,
Deze week heb ik wat tijd met de kleinkinderen doorgebracht. Uiteraard ook heel erg fijn, maar dan is er weinig tijd voor de treinbaan.

Vanmiddag heb ik even zitten snuffelen in de doos met reserve onderdelen. Daar vond ik een stukje muur met een dubbele deur, die ooit onderdeel heeft uitgemaakt van een Quick gebouwtje, dat door de tand des tijds in delen uiteengevallen is. Dit stukje lijkt me aardig in te passen in de stenen achterwand. Tony heeft al eerder een schetsje gemaakt. Dit lijkt redelijk overeen te komen... :)

Ik heb nog een paar afwegingen te maken als ik dit stukje ga toepassen.
Het eerste is de positie: in het midden tussen 2 steunberen (beetje symmetrisch), of juist wat "willekeurig" inpassen?
Het tweede is uitbouw of inbouw? De uitbouw is zoals Tony geschetst heeft. De inbouw is het stukje in de muur in te leggen.
Ik sta open voor suggesties!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Ik zou 'm iets verdiept inbouwen, het perron wordt anders gevaarlijk smal en je wilt natuurlijk niet dat er een haastige Preiser door de deur stormt en vervolgens vóór de trein terecht komt in plaats van er in!
De muur met de steunberen en de imaginaire tunnel zijn 2 verschillende constructies waardoor het niet ondenkbeeldig (en dus ook niet ongeloofwaardig) overkomt als de deuren niet exact in het midden tussen de steunberen zitten. Zoals hij nu staat kan volgens mij prima.
Wellicht wel leuk om 1 van de deuren open te zetten waar dan juist een Preisertje doorheen komt; lampje in de tunnel maakt het plaatje compleet!
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Prima idee van Hans  :thumbup:

Je zou dan een stuk van de bruine muur af kunnen snijden/zagen zodat er alleen een kozijn overblijft.
Eventueel daar nog van dik steen (karton) nog een "kozijn" omheen.
Mogelijkheden te over  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Ik zou t houten wandje juist heel laten (sorry Tony), geeft wat meer "body" aan de perrontoegang (een paar "losse" deuren gaat misschien te veel lijken op de toegang van het Bahnhofstoilet).
Maar goed, de exacte uitvoering is natuurlijk helemaal aan Roel!
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
 @citaat Denk dat je gelijk hebt, Hans  O:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
 @citaat Denk dat ik je bedank, Tony O:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Dag Roel.

Ik vind de deuren wel een erg gemakkelijke oplossing, welke ook nog onrealistisch overkomt :confused:
Wanneer je toch kiest voor een dergelijke perrontoegang, zou ik opteren voor een open ingang
waar je in kan kijken, met wellicht nog een stuk trap van het trappenhuis zichtbaar. :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
beste forumvrienden,

Het maken van een perrontoegang is best een puzzel met veel beperkingen.
- een gelijkvloerse overgang kan niet in het midden van het perron: een trein langs een van de perrons blokkeert de toegang tot het overpad
- een gelijkvloerse overgang links aan de kop van het perron is lastig vanwege de gebogen rails
- een gelijkvloerse overgang rechts aan de kop van het perron is lastig vanwege de waterkraan (kan weg) en geeft ook een grote omweg / looproute en is dus niet realistisch
- een open toegang met trap door de stenen wand is lastig vanwege de bedrading en de relais achter deze (uitneembare!) wand


@Erik,

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 03 augustus 2019, 12:04:19
Dag Roel.

Ik vind de deuren wel een erg gemakkelijke oplossing, welke ook nog onrealistisch overkomt :confused:
Wanneer je toch kiest voor een dergelijke perrontoegang, zou ik opteren voor een open ingang
waar je in kan kijken, met wellicht nog een stuk trap van het trappenhuis zichtbaar. :roll:

Groeten,

Erik.

Ik waardeer je reactie. Als ik de ruimte had zou ik zeker hier voor gaan. Maar de ruimte achter de wand is beperkt. Bovendien moet de wand uitneembaar zijn en dus niet te veel aanhangsels hebben.
Ik kan er ook voor kiezen helemaal geen toegang te maken. Het gaat maar om een beeld.


@Tony en @Hans,
De discussie tussen jullie gaat lekker heen en weer met als resultaat een redelijk eensgezind advies  :) :). Dank hiervoor. Het liefst had ik inderdaad iets van een trap en een (half) open deur.

Wat ik in ieder geval ga doen is het houtwerk om de deur iets kleiner maken, zodat links en rechts van de deur een gelijke strook overblijft. Ook aan de bovenkant zal er een paar mm af gaan. De wand komt in de stenen muur te zitten, op ongeveer 1 cm van de rechter steunbeer. Het bankje kan verplaatst worden.

De deur, die in de wand zit heeft geen achterkant  :D, dus is niet (half) open te zetten. Ik heb in de door reserve onderdelen nog een dubbele deur gevonden, die wel 2 mooie zijden heeft. Ik zal proberen deze pas te maken voor de toegang. Mogelijk dat deze deur wel op een kier kan komen.

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> perron toegang
Ha Roel,

Vanuit Zweden volg ik je vorderingen :) Prachtig geworden en het ziet er inderdaad veel beter uit.

Vriendelijke groet,
Henk
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
@Henk,

goed weer wat van je te horen.  :thumbup: Fijne vakantie in Zweden en we spreken elkaar op een later moment weer!  :)

Beste forumvrienden,

Het spookt een beetje op de treinbaan  :-( . Het probleem met de stroom op de k-rails op de brug is ineens opgelost, zonder ook maar iets zelf te doen. Rara. Maar nu heb ik op een ander gedeelte van het bergspoor geen spanning. Het lijkt er op dat er toch ergens een losse verbinding is. Bij gelegenheid maar eens de bergbaan los maken (ligt nog redelijk los, dus is niet zo heel moeilijk). Dat is een vervelend klusje, dat ik maar even laat liggen totdat het minder warm is :D

Dus ben ik maar bezig gegaan met de verdere afwerking. Ik heb een serie van 15 foto's van de huidige situatie gemaakt. Bij elke foto is een lijstje opgesteld met de dingen die ik daar in de komende tijd wil doen. Dan krijg je een aardig overzicht en kun je hopelijk ook voorkomen dat  je iets in de verkeerde volgorde doet  :P

Als eerste stap ben ik vandaag begonnen met het afwerken van het station en de tunnels op het eerste niveau. De ondergrond is van rotspapier voorzien (voor zover dat nog niet aanwezig was) en afgeplakt met schilderstape. Morgen ga ik verder met het aanbrengen van de ballast tegen de zijkant van de rails, en dus op deze tape. Als je die ballaststeentjes lijmt, gaan ze niet vast zitten aan de rails. Naast de ballast komt wat zand en daar komen dan weer wat graspollen en zo tussen.

Onder de arcadeboog ligt een schakelrail. Nu heb ik bij de meeste schakelrails de stekkers aan de binnenzijde aangebracht. Bij deze schakelrail lukte dat niet goed en dus liggen ze aan de buitenzijde. Oorspronkelijk zou dit spoor in de tunnel liggen, dus was het niet zo'n probleem. Maar nu de arcadeboog daarvoor in de plaats is gekomen, moest ik iets anders bedenken. De oplossing was nu snel gevonden. Ik heb vorige week de arcadeboog ca 1 cm ingekort om een beter beeld van de tunnelingang voor stoomlocs te krijgen. Daardoor heb ik stukjes van een cm hoog overgehouden. Die heb ik een beetje bijgesneden om de stekkers er goed achter te laten vallen en vervolgens heb ik deze brokken met de mooie zijde naar de voorkant geplaatst. Je krijgt dan een laag stenen muurtje. Ik heb 2 "houten" bruggetjes. Eentje daarvan heb ik voor de foto even over deze stenen muurtjes gelegd. Of ik dit zo laat, weet ik nog niet. Ik kan met het tweede bruggetje een beter passend geheel krijgen. Ik kan ook een dun plaatje op maat maken en dit over deze muurtjes leggen. Iets om nog even een nachtje over te slapen.

En dan morgen hopelijk gaan ballasten en weer een stapje verder komen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Dat bruggetje is een een heel originele en fraaie oplossing, Roel  :thumbup:
(al zal Hans daar wel weer anders over denken :D )

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Prima vlondertje, verder niet afvragen waar t voor zou kunnen dienen (oh ja, afdekking stekkertjes 🤣), ik zeg: niks meer aan doen.
Ga je die schilderstape nog schilderen of gelijk de ballast erop?
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Beste forumvrienden,

Zoals gisteren aangekondigd ben ik vanmorgen vroeg begonnen met de ballast werkzaamheden. Zware job, hoor, zeker voor wie ervaring in het grootspoor heeft  :D :D.

Ik heb allereerst het tunnelportaal verwijderd en er gelijk een afdekplaatje karton op gelijmd. Dat is handig als ik later er een rotspartij omheen ga maken. Aan de andere zijde van de baan heb ik de arcadeboog er afgehaald. Ondanks de positieve reacties van Tony en Hans heb ik toch iets aan het bruggetje gedaan: ik heb het bruggetje wat meer vóór de arcadeboog gelegd. Zoek de verschillen maar op onderstaande foto en die van gisteren  :D

Hierna heb ik de ballast via een kartonnetje in V-vorm langs de rails gestrooid. Ik gebruik Jeweha 0262 (ballast van graniet, rood split), dat ik bij ons snoepwinkeltje koop. Het is rechtstreeks afkomstig van de Belgische leverancier. Met een kwastje, houtje en vingers heb ik de vorm aangebracht. Omdat het losse steentjes zijn krijg je vanzelf de vorm met de hellingshoek van ca 60o. Met de kwast heb ik de overtollige ballast verplaatst naar de gedeelten waar ik wat te kort kwam. Hierna heb ik tussen de sporen en tussen de kleine werkplaats en de arcade nog wat zand gestrooid.

Daarna heb ik de lijm op de ballast en het zand aangebracht met een klein spuitje. De lijm is latexlijm van Noch, in 1:4 verdund met water en een drupje dreft. De lijm is royaal aangebracht. Ik had nog een beetje over en die heb ik leeggespoten in de 3 kolenwagons, die op een van de foto's te zien zijn. De kolen zijn los gestort in die wagons en het is wel handig als ze in die wagons blijven....

Tenslotte heb ik het tunnelportaal en de arcade weer aangebracht. Op een paar plaatsen heb ik nog wat correctie aan de ballast gedaan. Nu moet alles eerst maar goed drogen. Dan gaan we donderdag wel kijken of er nog meer reparaties nodig zijn of dat er gedeelten niet goed gelijmd zijn.

Hierna heb ik kartonnen stroken op maat gesneden en deze aangebracht tussen de sporen op het kopstation. Dit is er voorbereiding op het ballasten van de sporen van dit station. Nu zie je ook het nut van het dubbelzijdig tape, waarmee ik de rails heb vastgeplakt. Die stroken heb ik destijds bewust breder gemaakt dan de breedte van de rails. Nu houden ze de kartonnen strips vast.

Nog een paar opmerkingen bij de foto's. De foto's worden in 2 groepen geplaatst.
Een gedeelte van de rails waren al van ballast voorzien. Die zijn wat donkerder van kleur. De nieuwe ballast is op de foto's heel licht, de reeds van lijm voorziene gedeelten zijn weer iets donkerder. In werkelijkheid zijn de kleurverschillen niet zo groot als op de foto's.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
en de tweede serie foto's!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Hoi Roel,

onderdelen plaatsen op Roco materieel blijft soms een gepiel ja. Maar het zit, dat is het belangrijkste.

Ik vind overigens die railbus prima staan. Leuk setje.

Laurent
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast

@citaat  :thumbup:

U wordt nog een heuse modelbouwer  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Hi Roel,
Vind dat jij op de m2 veel moois neer zet. Maar met de Duitse perronduwer in het achterhoofd zijn jouw perrons wel redelijk gevaarlijk (smal).
Snap dat bij de beperkte ruimte niet veel anders mogelijk is, maar op de foto zie ik aan de linker kant van het perron (waar het perron stopt) wel een linke spleet, waar je zomaar in zou kunnen vallen als Preiser zijnde.
Misschien is het verstandig om daar even een hekje te plaatsen.

gr. Gertjan
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Citaat van: Gertjan H op woensdag 07 augustus 2019, 14:54:15
Vind dat jij op de m2 veel moois neer zet. Maar met de Duitse perronduwer in het achterhoofd zijn jouw perrons wel redelijk gevaarlijk (smal).

Valt toch wel mee? Reken even de maat terug naar echte meters ;) In DLD zijn vele perrons niet zo heel breed. In Nederland ook niet altijd, kijk maar eens bij het station Terborg. Doetinchem had ook al zo'n smal perron. Nu na de verbouwing niet meer.

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Komt misschien door de muur op de achtergrond (bij Roel). Dan lijkt het perron smaller. Maar hekje op het eind lijkt mij wel veilig  :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
 @citaat: Nederland zie je ze steeds meer onder het mom "veiligheid". Nergens voor nodig. Kijk even een paar keer in Duitsland. Dat zal je zien dat hekjes niet zo vaak voorkomen. Zeker niet op de kleinere stations.

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Citaat van: Tony op woensdag 07 augustus 2019, 12:32:15

@citaat  :thumbup:

U wordt nog een heuse modelbouwer  :P

Grtz Tony

Dank U, Meester Tony, voor dit compliment. U bent dan ook een geweldige leermeester voor mij  ;)


Citaat van: Laurent op dinsdag 06 augustus 2019, 16:50:02
Hoi Roel,

onderdelen plaatsen op Roco materieel blijft soms een gepiel ja. Maar het zit, dat is het belangrijkste.

Ik vind overigens die railbus prima staan. Leuk setje.

Laurent

Dank je Laurent. Het gepiel doe ik stap voor stap. Dan gaat het ook niet irriteren.
Tja, die Railbus zet me toch wel aan het denken. Is op zich helemaal niet gek.


@Gertjan en @Ronald,
Dank voor jullie waardering. Wat dat hekje betreft een paar opmerkingen.
- Veiligheid moet altijd voorop staan. Dat heb ik in mijn actieve loopbaan altijd stevig neergezet. Maar we moeten ook niet doorslaan.
- De linkerzijde na het perron is nog niet klaar. Die spleet, die je ziet, zit tussen het perron en een hulpconstructie voor het niveau van de bergbaan. Dat wordt nog afgewerkt met een rotswand en de spleet zal dan verdwijnen. Wat en hoe moet nog gedetailleerd worden. Misschien is een struikgewas al voldoende.
- mijn baan is tijdperk II met een knipoog naar I en misschien naar III (de railbus  :P). Dan ga je geen maatregelen nemen omdat er 100 jaar later een gestoord persoon iets doet.

Bovendien, om dat soort duwen tegen te gaan moet je over de hele lengte van het perron een afscheidingswand maken met automatische deuren, die precies daar zitten waar de rijtuigdeuren zijn. Wordt een hele opgave als je kijkt naar de rijtuigen in tijdperk II : heel veel coupé rijtuigen met heel veel deuren.... Dat is geen optie voor mijn baantje.

Beste forumvrienden,
Gisteren zijn opa en oma met de kleinkinderen en hun ouders een dagje uit geweest, en wel naar de RTM in Ouddorp, waar de kidsdagen waren. We misten net de overvolle stoomtrein met 8 rijtuigen, maar we konden ook een ritje maken met de dieseltram. Nostagie voor opa, die daar mooie jeugdherinneringen aan heeft. En genieten door het hele gezelschap. Dus maar een foto toegevoegd van de motorwagen tijdens het omlopen.

De ballast is netjes droog en goed uitgehard. Met een borsteltje heb ik de steentjes, die her en der nog op de railbedding lagen, verwijderd. Voordat ik het ballasten van de perronsporen van het kopstation ga uitvoeren heb ik nog even een paar stukjes karton aangepast. Ook heb ik het stukje grond vóór de kraan nog eens bekeken. Tijdens het snuffelen in de doos met reservedelen kwam ik nog een stukje perron tegen. Ook had ik nog een héél smal perron, dat ik als een inspectieperron tijdelijk had neergelegd. Maar daar was ik niet tevreden mee. Dus heb ik het hobbymes gepakt en dit perron gehalveerd. Samen met het stukje perron heb ik er een geheel van gemaakt. Het staat nu even voor het beeld op de beoogde plek. De bovenzijde wil ik insmeren met lijm en er dan zand op strooien. Alternatief is de methode die ik al eerder heb toegepast: heel fijn schuurpapier op maat maken en er op plakken. Ik denk er over om ook de steun aan de rechterzijde iets in te korten, zodat het geheel nog een paar cm naar rechts kan worden geplaatst. Enfin, zoals gebruikelijk gewoon een nachtje over slapen en dan komt er waarschijnlijk wel een goede oplossing uit.

Tenslotte heb ik nog een ander klusje gedaan waar we het hier onlangs over gehad hebben: de toegangsdeur tot het perron in de muur geplaatst. Ik heb de muur ter plekke iets ingesneden om het stukje, dat ook wat kleiner is gemaakt, er in te leggen. Vervolgens heb ik een steenstrip erboven en aan de zijkant aangebracht. Ik ben er wel tevreden over.

Foto's maken van je baan is altijd een goed idee. Ik maak er veel, vooral voor eigen gebruik. Want op een foto zie je veel sneller een fout of iets wat je vergeten bent. En dat is nu ook weer het geval: ik ben de ballast tussen rail en perron vergeten  :D.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Leuk zo'n dagje met de hele familie naar de RTM!
En je perrontoegang ziet er prima uit zo, mooi met die steenstripjes er omheen :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Roel,

Mijn complimenten voor hoe de toegangsdeur is geworden prachtig mooi gemaakt. :) :thumbup:
Wel jammer dat je de ballast bent vergeten tussen perron en rails. :D

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
De perrondeuren zien er heel geloofwaardig (en mooi !) uit, Roel  :thumbup:

Alsof het altijd zo geweest is  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Dag Roel.

De toegangsdeuren zijn er netjes ingekomen, :thumbup:
echter ondanks dat ik vind ik het nog steeds onrealistisch over komen  :thumbdown:
Het gecreëerde probleem van een smal perron zonder toegang is hiermee (te) gemakkelijk opgelost ...  :|

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Kwestie van compromissen sluiten, en zolang de Preisers niet klagen is t oké toch ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
@Hans, Tony en Michel,
Bedankt voor de waardering. Ik vind het zelf ook mooi staan.

@Erik,
Ik ben het met je eens dat een gelijkvloerse oversteek beter was geweest. Maar die oplossing is op dit moment nog niet realiseerbaar, zoals ik al eerder heb uitgelegd. Omdat dit station een passeerstation is op een enkelsporig baanvak is er een lange tijd een van de perronsporen bezet. Een gelijkvloerse oversteek, die in 75% van de tijd niet te gebruiken is, is ook niet realistisch  :(

@Michel,
Citaat van: h0_miessie op donderdag 08 augustus 2019, 19:05:24
Wel jammer dat je de ballast bent vergeten tussen perron en rails. :D
Gelukkig is de ballastploeg weer snel langs geweest om de fout te herstellen!

Beste forumvrienden,
Vandaag heb ik wat kleine dingetjes gedaan in de afwerking / voorbereiding voor ballast op het kopstation.
Daarna ben ik wat aan het nadenken over de afwerking van het tunnelportaal aan de rechterzijde. Hier moet ook de inpassing van de pijlers van de brug gemaakt worden. Ik heb een aantal foto's gemaakt. Met een kleine camera kom je er makkelijker tussen dan met je eigen grote hoofd  :D. Deze foto's heb ik in een word-document gezet, zodat ik naar hartenlust kan schetsen.
Bovenop het kartonnen dak komt een rots, die een beetje boven het perronnetje van het lokaaltje uitkomt. De rots moet aansluiten aan het portaal en de pijlers van de brug ondersteunen. Ik puzzel nog over de precieze afwerking van de aansluiting op de pijlers, dus suggesties zijn welkom!

Er zijn een paar mogelijkheden: (1) geheel een rots, waar de pijler logischerwijs op gefundeerd wordt, (2) een keermuur in een wat grillige vorm of (3) een combinatie hiervan, door een lage keermuur en verder rots erboven of (4) iets waar ik nog niet aan gedacht heb  :D.
Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn over de locatie.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Dat wordt uitproberen met kartonnetjes en proppen, Roel  :P

Lastig in te schatten, hoe dat er uit komt te zien  :?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Dag Roel.

In mijn beleving zou een rots het meest logische zijn, dus optie 1.  ;)
Je zou hierbij nog kunnen overwegen om een deel van de rots
boven het niveau van het bovenliggende perron uit te laten steken :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> voorbereiden voor ballasten
Citaat van: RoelMarklin op maandag 05 augustus 2019, 16:28:35

Onder de arcadeboog ligt een schakelrail. Nu heb ik bij de meeste schakelrails de stekkers aan de binnenzijde aangebracht. Bij deze schakelrail lukte dat niet goed en dus liggen ze aan de buitenzijde.


Hallo Roel, je zou ook kunnen overwegen om de draden te solderen aan de binnen kant van de schakel rails, dat heb ik ook gedaan, werkt goed.
Er zitten er 14 in mijn schaduw station, ook voor de contact rails kun je dat doen.

Leuke op lossing heb je er voor gevonden.

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
@Tony,
Citaat van: Tony op vrijdag 09 augustus 2019, 18:59:40
Dat wordt uitproberen met kartonnetjes en proppen, Roel  :P

Tony, dat ga ik ook zeker doen. Ik heb nog 2 rollen rotspapier, destijds in de opruiming na de kerstdagen gekocht.


@Erik,
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 10 augustus 2019, 15:09:39
In mijn beleving zou een rots het meest logische zijn, dus optie 1.  ;)
Je zou hierbij nog kunnen overwegen om een deel van de rots
boven het niveau van het bovenliggende perron uit te laten steken :roll:

Erik, dat is precies waar mijn voorkeur naar uitgaat. En die rots moet zeker iets boven het perron uit komen. Niet té ver, want ik wil ook wel zicht houden op de activiteiten op dat perron.


@Einte,
Citaat van: Einte op zaterdag 10 augustus 2019, 17:00:08
je zou ook kunnen overwegen om de draden te solderen aan de binnen kant van de schakel rails, dat heb ik ook gedaan, werkt goed.
Er zitten er 14 in mijn schaduw station, ook voor de contact rails kun je dat doen.

Einte, ik heb diverse draden aan de binnenzijde van de schakelrails gesoldeerd. Dat was nog een erfenis van mijn vorige baan, jaren geleden. Bij de opbouw van de huidige baan heb ik die schakelrails natuurlijk ook gebruikt. Maar ik had er meer van nodig. Het solderen ging niet echt lekker. Draden lieten los. Toen heb ik de oplossing bedacht om de stekkers aan de binnenzijde te steken. Gaat prima. Alleen net die ene schakelrail deed het niet goed. Toen heb ik een nieuwe schakelrail gepakt. De stekkers wilden niet goed aan de binnenzijde dus heb ik ze toen gewoon aan de buitenzijde gestoken. Want ze zouden toch in een tunnel niet echt zichtbaar worden. Totdat de plannen veranderden in een arcadeboog....

beste forumvrienden,
Inmiddels zijn alle voorbereidingen getroffen voor het ballasten van het kopstation. Het ballasten zelf hoop ik volgende week te doen.
Ook ben ik vandaag maar weer eens bezig geweest met die Roco rijtuigen. En eerlijk is eerlijk, na een tijdje prutsen krijg je de handigheid om al die dingen op het dak aan te brengen. Niks vijlen of gaten vergroten. Wel heb ik andere stukjes gepakt, die minder gietbramen hadden. Dat is het voordeel als je een setje op reserve hebt  :)
Nadat de dakventilatoren en wat nog meer gemonteerd waren heb ik mij op de stangen aan de kopse kanten geworpen. De grote stangen lukten met enig gepruts wel, de hele kleine onderin niet. Die waren zo dun en dus zo teer dat de pinnen, waarmee je ze in de gaatjes moest steken , spontaan afbraken. Dus die stangen heb ik maar weggelaten. Tenslotte zijn de koppelingen (beugel) vervangen door Fleischmann kortkoppelingen.

Op de foto's zie je het resultaat. Dat zwarte ding, waar de wagon in steekt, is een stukje verpakkingsmateriaal dat ooit om mijn nieuw aangeschafte laptop zat. Misschien dat de professionele stukken, die je in de winkel voor zo'n ? 60 kunt aanschaffen, beter zijn, maar dit werkt uitstekend.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
beste forumvrienden,

vandaag heb ik het grootste gedeelte van het kopstation van ballast voorzien. Ik moet nog de gedeelten tussen de rails en de perrons doen en de rails naar de keertunnel en naar de nevenbaan. De ballast is nog niet verlijmd. Dat doe ik in een van de komende dagen. Ik begin echter aardig door mijn voorraad ballast heen te gaan. Dus zal ik weer eens naar het snoepwinkeltje moeten om de voorraad aan te vullen.

Voor de rotspartij bij de tunnelingang ben ik ook wat aan het puzzelen. Ik heb een vel papier gepakt en hierop de rails getekend. Daarna heb ik de positie van de tunnelportalen aangegeven en heb ik de vertikale project van de landhoofden van de brug ingetekend. Dan krijg je in ieder geval een beetje een beeld van de beschikbare ruimte. Daar ga ik lekker verder mee prutsen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Dat is wel hele lichte (schone) ballast; wordt het nog donkerder als je het verlijmd?
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
 @citaat Alle ballast wordt door de lijm (of het nu lijm, houtlijm of voorstrijk is) iets donkerder. Een beetje afhankelijk van het materiaal en de gebruikte lijm.

Groet Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
Citaat van: Hanzi op dinsdag 13 augustus 2019, 19:53:35
Dat is wel hele lichte (schone) ballast; wordt het nog donkerder als je het verlijmd?

@Hans,
Het is dezelfde ballast als die ik eerder gebruikt heb. Inderdaad wordt hij donkerder na het verlijmen. Zie eerdere foto?s.

Citaat van: ronaldk op dinsdag 13 augustus 2019, 21:11:14
@citaat Alle ballast wordt door de lijm (of het nu lijm, houtlijm of voorstrijk is) iets donkerder. Een beetje afhankelijk van het materiaal en de gebruikte lijm.

Groet Ronald.

@Ronald,

Of de soort lijm uitmaakte, weet ik niet. Ik gebruik latexlijm in de verhouding 1:4 verdund.

Groeten,
Roel