Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen ... bedankt voor jullie hulp
beste Forumvrienden,

Bedankt voor jullie hulp! Het probleem is nu bijna helemaal opgelost.

Ik heb voor de Roco wagons 10 AC-assen (40196, volgens het boekje), kwam er dus 5 tekort.
2 wagons lopen goed met die oorspronkelijke DC assen. Dus die heb ik er weer onder gezet om de (tijdelijke) tekorten op te vangen.
De andere wagons heb ik voorzien van de AC-assen.

Alles loopt prima, behalve die ene, waar het middenstuk stroef loopt. Als ik de middelste as er uit laat, loopt die wagon prima door de wissels. Met die middelste as blijkt dat de middelste as in het wissel in de afbuigende stand de voorste as er uit wipt.

Dus zal ik nog even op zoek gaan naar siliconenvet.

@Ben,
De Fleischmann wagons met DC-assen lopen prima op mijn baan. Ik heb 6 3-assers, 8 2-assers en 7 goederenwagons rijden op deze assen, allemaal met kortkoppelingen, en zelfs deels in treinen met Märklin en Fleischmann wagons door elkaar. Een aantal hiervan heb ik al sinds de 80-er jaren.

Deze Roco wagons heb ik niet via een winkel in de buurt gekocht. Ik wist niet dat Roco niet goed op mijn baan zou rijden, Anders had ik het gelijk gevraagd. Mijn lokale leverancier had zaterdag slechts 10 AC-assen op voorraad.

Laurent,
Bedankt voor je waarschuwing, was voor mij nieuw.
Enne, die wielen op de foto zijn inderdaad erg vuil. Maar waren afkomstig van een paar wagons, die ik ooit tweedehands (of misschien nog wel meer) voor een ander doel had gekocht.
Overigens ik ga sowieso binnenkort mijn baan weer eens schoonmaken.

hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen....alles werkt !
Vandaag even siliconenvet gehaald. Met een tandenstoker een beetje vet onder en naast het schuifje gedaan. Dit vervolgens een paar keer handmatig heen en weer geschoven. Toen de ultieme test op de baan. Ging nog niet helemaal goed: 2 van de 10 keer ontspoorde de wagon weer.

Een nauwkeurige inspectie liet nog een klein droog stukje zien, toen ik het asje verwijderd had. Ook daar met de tandenstoker een klein tipje opgelegd en het schuifje weer met de hand heen en weer geschoven.
De test op de baan gaf geen problemen meer te zien. Ook door een andere wisselstraat liep de wagon prima.

Met dank aan Jonny voor zijn gouden tip en de aanvullende suggesties van de mede forumleden is dit probleem opgelost. Dank, dank, dank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Beste forumvrienden,

Vandaag heb ik weer wat kunnen doen aan de baanbouw. De laatste aanpassingen !
Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik twee keersporen gemaakt om de pendeltrein van het station op niveau 1 te laten verdwijnen en een andere trein tevoorschijn te laten komen. Hiervoor moest ik een driewegwissel inbouwen. Het linkerspoor van dit wissel leidt naar het kopstation, het middelste en het rechtse spoor naar de keersporen. De fysieke inbouw is vandaag gedaan. Morgen hoop ik ook de bedrading aan te sluiten. Ik kan dan het pendeltreintje met 2 wagons laten afwisselen met een ander pendeltreintje met twee wagons of met de Roco Railbus met bijwagen. Die laatste past misschien niet helemaal goed bij mijn tijdperk, maar het is het proberen waard, toch?

Bijgevoegd 2 foto's van de nieuwe aansluiting. Als de bedrading aangesloten is kan het bouwen van het spoor en het aansluiten daarvan eindelijk afgesloten worden (althans, je weet maar nooit  :D :D), is kan alle aandacht naar de scenery gaan!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Hopelijk werkt na het aansluiten van de draden alles naar behoren, Roel !
En zolang de spoorwegpolitie niet in de buurt is, kun rijden met wat je maar wil  :P

( We maken het onszelf vaak veel te lastig  :? )

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Roel

Lekker bezig, en ben benieuwd naar de afwerking van je baan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
@Peter,
Dank voor je reactie. Het is heerlijk weer eens aan de slag te kunnen. Ik hoop de vorderingen de komende tijd te kunnen laten zien!

@Tony,
Het aansluiten van de draden heeft een dag vertraging opgelopen. Jij kent het ook vast wel dat je 's avonds van je dochter een telefoontje krijgt :"pap, kun jij morgen....", enfin, dat gaat dan voor, toch?

Wel vond ik nog even tijd om op het kopspoortje de treincombinaties van het lokaaltje neer te zetten om even een beeld te krijgen. Foto's geven dan ook een goed overzicht. De eerste 2 zijn de oorspronkelijk gedachte combinaties. Foto 3 geeft een andere wagon en een postrijtuig te zien.
Er was geen spoorwegpolitie of van die lieden van de WOSA in de buurt, dus de 4e combinatie heb ik er ook maar even bijgezet.
Wat wellicht ook een leuke aanwinst voor dit spoortje is, is een Kittel. Die heb ik (nog) niet. Je ziet ze regelmatig voor een prijs, waarvan ik denk, tja, tikkeltje aan de hoge kant. Maar wie weet kom ik er nog wel eens eentje tegen voor een schappelijke prijs.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Mooie combi's en die railbus past uitstekend, Roel  :thumbup:

Een kittel kom je vast nog wel tegen  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Hele mooie foto's Roel, dat heeft wel wat die kleine locs met maar een paar wagonnen.
En die railbus is ook er mooi.

Gr,
Arnold
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Ja hoor, die "hypermoderne" railbus past prima in het plaatje, Roel!
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Het zijn weer sfeervolle plaatjes die je hebt geplaatst Roel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keersporen ingebouwd
Beste Forumvrienden,

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Het brengt me wel een beetje aan het twijfelen over de railbus. Misschien laat ik hem toch maar zijn pendeldienst rijden, in afwisseling met de combinatie volgens foto 1 van gisteren (topic #1055). We zullen in de praktijk wel zien hoe het uiteindelijk uitpakt.

Vandaag heb ik de keersporen aangesloten. Zie de eerste foto. Daarmee is een einde gekomen aan de fase van baanbouw. Nu kan de aandacht naar de scenery gaan. En naar het rijden natuurlijk. Eerst heb ik wat kleine reparaties uitgevoerd, zoals een hekwerk dat losgeraakt was, een afgebroken opstaptrede van een wagon gelijmd (wat een gepriegel, ondanks pincet en tangetje  :( en wat andere kleine dingen.

Daarna heb ik een hulpconstructie gemaakt om de muur met steunberen zodanig te fixeren, dat ik hem eenvoudig kan verwijderen als ik iets moet doen met de relais, die er achter liggen. Na wat puzzelen heb ik besloten eerst het perron te laten ontruimen: alle passagiers, personeel en banken er af. Daarna de juiste plaats van de muur bepaald en achter de muur een klein plankje gelijmd waartegen de wand geplaatst kan worden. De foto's laten de situatie zonder en met muur zien.

Hierna heb ik de trafo's aangesloten om te testen of alles werkt. Er deden zich 3 problemen voor.
1. De trafo die het bergspoor van stroom voorziet, gaf geen spanning. Draden gecontroleerd, geen resultaat. Draden op een andere trafo aangesloten, alles deed het. Tja, misschien een trafo die de geest gegeven heeft? Later heb ik de trafo uitgebouwd, en met een paar losse rails en een loc getest. Alles functioneert.... Tja, vreemd. Dus alles maar weer ingebouwd. Nog even het stekkerblok getest of alle aansluitingen het wel doen. Dat functioneert. Op de volgende hobbydag nog maar een keer een nieuwe test doen met alle trafo's aangesloten. Misschien had ik toch een van de stekkers niet goed aangesloten...

2. Een schakelrail op het bergspoor werkt maar in één richting. Destijds bij de bouw van dit spoor is alles getest en functioneerde het naar behoren. Daar zal ik nog eens verder naar kijken. Desnoods vervang ik de schakelrail. Het bergspoor is gelukkig modulair opgebouwd.

3. Ik heb 2 rijen stekker-kroonsteentjes bij het aansluiten van het schakelpaneel verwisseld.  :D :D Dat is eenvoudig te herstellen.

Verder heb ik wat zitten puzzelen met de tunnelportalen. Ik maak wat hulpconstructies om de tunnelportalen op de juiste manier aan de baan te fixeren. Met die hulpconstructies kan ik ook de doorrijdhoogte aanpassen, zodat deze beter past bij de niet-geëlektrificeerde baanvakken. De vorderingen zal ik wel laten zien als er echt iets te zien is.

Ter afsluiting nog 2 sfeerplaatjes bij het kopstation.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
beste forumvrienden,

Dank voor de waarderingen!

Gisteren en vandaag had ik wat andere verplichtingen, maar eind van de middag had ik even tijd om wat uit te dokteren over de aankleding op het bovenste niveau van de baan. Daarover op een later moment meer.

Kale, lege perrons geven een verlaten aanblik. Dus heb ik maar de bankjes, de reizigers en het personeel teruggeplaatst op het tweede perron. Ik heb nu geen tunnelingang meer voor de reizigers om van het stationsgebouw onder de sporen door naar het tweede perron te komen. Er zijn drie opties:
1. de illusie laten werken: het valt niet echt op, dus geen toegang maken
2. in de muur een klein gat maken en hier iets van een tunnelingang suggereren
3. een overpad maken. Is wel lastig met de hogere perrons. Ik zou het ook aan het eind van het perron kunnen maken.

Zelf twijfel ik tussen optie 1 en 2, maar misschien komen er vanuit het forum nog tips, waar ik niet aan gedacht heb.

Tenslotte nog een kleine optie aan de linkerzijde van het station. Daar heb ik een oud smalspoor locloodsje van het oude merk Quick geplaatst. Het gebouwtje zelf moet nog wat plastic glans kwijt raken. Het wordt een kleine werkplaats van de afdeling Weg en Werken. Er staat een automobiel in. Voor de loods komen wat houten dwarsliggers in opslag te liggen. En misschien een stootjuk, dat ik over heb. Ook kan er wat gereedschap, zand en grind worden neergelegd.

wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Misschien is dit wat, Roel.

Heb ik op mijn onderstations ook gedaan en is makkie te maken (dubbele deur en een bierviltje)  ;)
Zo'n deur heb ik nog wel voor je liggen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Ha, dat is een goeie Tony. Leuke oplossing maar dan moet er wel een duidelijk bord bijkomen met de tekst "AUSGANG", "UITGANG", " EXIT", "SORTIE" of iets dergelijks. Anders zou het verward kunnen worden met het toiletgebouw.

En een deur heb je wel maar een bierviltje niet? Je woont toch in Limburg!  :offtopic:
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 12 juli 2019, 18:01:48
Ik heb nu geen tunnelingang meer voor de reizigers om van het stationsgebouw onder de sporen door naar het tweede perron te komen. Er zijn drie opties:
1. de illusie laten werken: het valt niet echt op, dus geen toegang maken
2. in de muur een klein gat maken en hier iets van een tunnelingang suggereren
3. een overpad maken. Is wel lastig met de hogere perrons. Ik zou het ook aan het eind van het perron kunnen maken.

Ik zou voor optie 3 kiezen: past het mooist bij het formaat station.
Ik heb even terug gebladerd naar bericht #1017 om een overzicht van het geheel te krijgen
en zag dat je daar al met een trap aan het passen was: deze zou ook aan het eind van het
perron kunnen, zeg maar zoals bij station Valkenburg ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron 2 weer bevolkt
 8) Ook ik kies voor optie 3, kan prima bij een lokaal station. :thumbup:
En dan inderdaad aan het eind van het perron, daar zie je dat wel meer, ook in de werkelijkheid.
Er zullen niet veel hoge snelheidstreinen langs denderen, dus de preisertjes hebben alle tijd om veilig het spoor te kunnen oversteken. O:-D

Dirk-Jan
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
@Tony,
Bedankt voor het meedenken. Ik zat zelf ook aan zoiets te denken, maar dan open (eventueel met een hek ervoor) en een afdakje. In mijn grote doos onderdelen heb ik wel het een en ander.

@Erik en Dirk-Jan,
Ook jullie bedankt voor het meedenken. Het is ook een optie, die nader bekeken zal worden. Ik laat het nog even liggen. Het komt vanzelf weer in beeld.

Beste forumvrienden,
Uiteraard heb ik eerst de problemen van vorige week aangepakt. De stekker-kroonsteentjes zijn omgewisseld en nu werken de wissels zoals bedoeld. De schakelrail is gedemonteerd, gerepareerd en opnieuw ingebouwd. Nu werkt hij naar behoren.

Het probleem met de trafo's is nog niet opgelost. Ik heb nu ook nog een kortsluiting erbij, geen enkele trein wil rijden, dit in tegenstelling tot vorige week.
3 van de 5 trafo's werken goed, 2 trafo's niet. Een controle met een los lampje (in geel en in massa) geeft op 2 trafo's géén brandend lampje. Ik ga alle draadjes naar de trafo's loshalen en opnieuw verbinden en elke aansluiting eerst controleren. Hopelijk vind ik dan het probleem.

Ik wil niet alleen in die storingen blijven hangen, maar ook nog wat andere dingen doen.
Dus ben ik gaan kijken hoe ik het gat bij het begin van het kopstation het beste kan aanpakken. Ik ga er een plaatje gips leggen, dat ik met behulp van een mal, gemaakt van papier, in de juiste vorm ga snijden. Aan de linkerzijde komt daar dan een tunnelportaal op te staan.
Aan de rechterzijde heb ik gedacht één van de opstelsporen in een tunnel te laten verdwijnen met als suggestie dat die verbinding weg buigt naar .... Dan houd ik nog een kopspoor over waar een paar kolenwagons staan, ter bevoorrading van het kleine locdepot. Dat spoortje ligt achter een hek (voor nu even weggehaald) en voor een muur. Naast het "tunnelspoor" komt een muur met arcaden, waarlangs nog een kort opstelspoor loopt. Op de gipsplaat komen dan nog wat bergen en zo.

Ik heb de verschillende onderdelen van tunnelportaal en muren op maat gemaakt en even los neergezet. Het bevalt me wel. Dus het kan in elkaar gezet worden, kokertje om het spoortje, dakje er op en dan kan het ingebouwd worden. Dan moet nog wel even de kwast erover zodat de stenen allemaal een beetje dezelfde kleur hebben en er ook wat verouderd uitzien. Nog wat stuikgewas erbij en dergelijke.... Nu even opzoeken hoe ik het aan elkaar lijm, want niet elke lijm is geschikt  :D. Ik heb  verschillende mogelijkheden, zoals de plastic lijm voor huisjes, de hobbylijm, de latexlijm en de houtlijm (al dan niet verdund).

Zie de foto's voor een indruk. En ook een grapje met een knipoog  ;)
wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
 @citaat (foto)

Wordt ook hoog tijd, dat die Zwitsers eens naar Rotterdam komen  :thumbup:
Goeie actie !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
beste forumvrienden,

Vandaag alle trafo's getest met een lampje en alle draden opnieuw aangesloten. Dat is wel een gepriegel met een draadje door een klein gaatje steken. Wat dat betreft vond ik die oude blauwe trafo's handiger met een stekkertje. Maar goed, het is uiteindelijk allemaal gelukt. Het resultaat is gedeeltelijk positief. Alle trafo's geven nu wel vermogen. Alle lampjes van de wissels branden. Op niveau 0 en in het kopstation rijden de treinen. Alleen op niveau 1 zit er een kortsluiting. Alle treinen op dat niveau zijn er afgehaald, alle schakelrails gecontroleerd op een hangend contact, alle wissels kunnen ook met de hand bediend worden. Dat gaat allemaal goed. Ook het recent aangesloten keerspoor heb ik losgehaald zonder dat de kortsluiting verdween. Dus zit er vermoedelijk ergens een voedingsdraad los. Dat wordt nog een hele zoekpartij. Zaterdag was er op dat gedeelte geen kortsluiting. Vreemd dus. Ik heb me voorgenomen om elke dag een stukje systematisch te gaan controleren in de hoop zo het probleem te vinden. Dan houden we ook tijd over voor wat andere dingen.

Vandaag heb ik de muren en het tunnelportaal aan elkaar gelijmd en even op de baan gezet. Dit lijkt goed te gaan. Dus kan ik het binnenwerk van de "tunnel" en het dakje gaan aanbrengen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Beste forumvrienden,

de kortsluiting.....
Vandaag ben ik begonnen met het testen van de aansluitingen. Op het oog zag ik geen losse verbindingen of draadjes, die kortsluiting maakten. Dus ben ik met stap 1 begonnen: de muurplaten op het station wegnemen en dan alle rode stekkers bij de gele strip (zie foto) losmaken. Test op kortsluiting: kortsluiting is weg. Vervolgens steeds weer 1 stekker in de gele strip stoppen en weer testen, totdat de kortsluiting weer optreedt. Op een gegeven moment trad de kortsluiting weer op. Stekker eruit, kortsluiting weg. Hoera, we hebben de boosdoener te pakken  :) :). Daarna eerst alle overige draden weer aangesloten: kortsluiting nog steeds weg. Dan kijken waar de rode draad van de boosdoener naar toe gaat. Dat was eenvoudig: naar relais 7.

Het relais handmatig bediend en de stekker weer aangesloten: kortsluiting weg. Vervolgens het relais een paar keer zowel handmatig (schuifje op het relais) als via het schakelpaneel (drukknopjes) bediend: kortsluiting blijft weg. En nog belangrijker: de treinen rijden !!  :) :). Het zal wel een minder goed contact geweest zijn.

Het is hier in het zuiden al schoolvakantie. Mijn kleinzoon heeft zich al aangemeld voor een logeerpartij eind deze maand en vroeg daarbij : "opa, rijden de treinen al?" Dus ik heb er alle vertrouwen in!

de achterwand
Het tunnelportaal is voldoende gedroogd. Dus kan de verdere afwerking plaatsvinden. Aan de binnenzijde heb ik een stukje rots gelijmd, uitgesneden uit zo'n 3D plaat van Jordan (nr 1020). Als je dan in de ingang kijkt zie je een stukje rotswand. Vervolgens een kartonnen dakje er op. Daarop komt later de gipsen rotsen.

Langs het schuine dak heb ik ook een stukje muur geplaatst. Hier zit ongeveer halverwege een klein tunnelportaal. Daarna gaat de wand verder. Voor de laatste wand komt een weg, die uiteindelijk leidt tot de goederenloods, die achter het terrein van Weg en Werken staat. Ik moet daarvoor een bocht van 90o maken. Ook zit ik met de schuine wanden. Die bocht ga ik camoufleren door een stukje rots, dat net voor het spoor ophoudt, maar wel een doorgang voor de weg krijgt. Dat zie je wel vaker bij steile rotsen. Dat bouwsel, waarvan ik de vorm van karton ga maken, komt ter hoogte van het einde van de weg op de laatste foto.
 
Boven de muren komt nog wat rotswerk en (overhangend) stuikgewas.

Uiteraard sta ik voor tips en suggesties open.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Hi Roel, mooi dat je de kortsluiting gevonden hebt. Ik hoop vooe je dat dit fenomeen zich niet nog een keer voordoet. Een relais mag zoiets niet veroorzaken. Als het nog eens terugkomt zou ik het relais vervangen. Al was het maar uit voorzorg.

Succes met je baan en verwen kleinzoon niet te veel. 😉
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Roel,

Mooi dat je de kortsluiting (snel) gevonden hebt. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Mooi dat t is opgelost, Roel! Zo zie je gelijk weer het voordeel van alles netjes en overzichtelijk aansluiten: je kon nu stapje voor stapje op zoek naar de kortsluiting.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Roel

Fijn dat je het gevonden hebt, nu kan je lekker verder doen eind goed al goed  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Fijn dat het weer rijdt, Roel  :thumbup:

Voor het oog van de beschouwer van je foto's is het nog fijner, dat je muren en portalen een fraaie sfeer oproepen !
Dit wordt een mooi hoekje  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Toch één dingetje, had je die rotswand niet een beetje rond kunnen buigen in de vorm van het portaal?
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Ik zie dat je de oude schakelrelais nog gebruikt. Daar heb ik ook soortgelijke problemen mee gehad. Ik heb alle oude relais vervangen door Märklin 7244. Met één zo'n ding vervang je 4 oude relais (mits je die tegelijk schakelt). Dat werkt probleemloos. Het is alleen even een puzzeltje uit te vinden in welke stand het relais staat, omdat er geen handeltje op zit om handmatig te schakelen. Bij aansluiten is dat dus even trial-and-error.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Trial and error? Meten is weten!
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Beste forumvrienden,

hartelijk dank voor jullie meeleven met het zoeken en oplossen van de storing!

@Henk,
Dit relais zit er al een aantal jaar en heeft nooit een probleem gegeven. Nu ik weet waar het probleem zich voorgedaan heeft, houd ik het uiteraard in de gaten. Ik heb nog zo'n relais op voorraad liggen, dus als het nodig is kan het zo vervangen worden.

@(voornaam??) 1200blauw,
In het begin heb ik de 7245 gebruikt. Daar kreeg ik verschillende problemen mee. In één richting gaven niet alle aangesloten draden het juiste contact door. Ook was het klemmen van de draadjes in de oogjes soms problematisch: niet alle oogjes sloten goed, waardoor de klemkracht minder werd met losse draden tot gevolg. Bovendien luistert het heel nauwkeurig. Een klein adertje dat net niet door het oogje is gegaan kan in contact komen met een draadje ernaast met alle gedoe tot gevolg. Ik had 3 van die relais, eentje werkte goed. Het zal wel aan mij en mijn dikke vingers liggen dat ik daar mee aan het rommelen ben geweest. Daarom ben ik overgestapt op de (oude) 7045. Simpel, gewoon met een ouderwets stekkertje. Daar heb ik er nu 5 van in gebruik, plus nog 2 op reserve. En tot deze storing nog nooit problemen mee gehad. Ook gebruik ik meerdere Viessmann 5222, waarmee gelijktijdig twee onafhankelijke schakelingen uitgevoerd kunnen worden. Ook hier heb ik nog geen problemen mee gehad.

@Hans,
"toch één dingetje": De plaat is wat aan de dikke kant om soepel te buigen. Op de website van Bosch staan wel filmpjes van een soort haardroger waarmee je de achterkant warm kunt maken en dan de plaat wat laten buigen. Mijn vrouw heeft wel een krultang maar niet zo'n haardroger.... En om nu de hele buurt af te gaan... Bovendien zie je het toch niet. De tunnel staat wat achter op de baan. Ik heb een foto gemaakt om het effect te laten zien. Zonder flits zie je amper wat, met flits wel. En dan valt het rechte in plaats van gebogen niet echt op. Dus ik houd het zo. Straks aan de voorzijde ga ik het wel doen, misschien door een paar sneetjes aan de achterzijde zodat het buigen iets gemakkelijker gaat.

@Tony,
Ik ben zelf ook blij met het sfeertje. Dus ben ik er verder mee gegaan.

Beste Forumvrienden,
Zoals op de laatste foto van post #1069 te zien is, is het tunnelportaal voor de auto's net iets te breed. Je hebt er echt een foto voor nodig want anders valt het niet echt op. Dus vandaag heb ik het portaal iets smaller gemaakt. De weg is aangebracht op een plaatje karton, ook gemakkelijk om straks verder aan te kleden met gras en gewas. Voor de hoek heb ik malletjes gemaakt waar ik later een netje met gips kan leggen om een rots te kunnen maken. Aan de andere kant van deze rots staat de goederenloods. Ik heb daar ook maar de bestrating doorgetrokken en een achterwand gezet. Alles staat nu te drogen, maar is gemakkelijk uitneembaar.

Ik heb nog een ander probleempje. Zoals uit de foto's blijkt heb ik M-rails. Ik heb 2 bruggen, waarop ik voor een realistischer beeld 2x2 K-rails heb gelegd. Bewust gekozen voor 4 overgangsrails M-K om een goede aansluiting M <-> K te krijgen. Alleen het werkt niet.... De trein stopt op de K-rails. Kennelijk komt de stroom niet goed door. Daar moet ik dus nog een oplossing voor vinden. Iemand ervaring hiermee? En een idee voor een oplossing?

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Kun je tussen de M en K niet een draadje solderen?

Mooie foto's voor de rest
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
mooi ontwerp met eigenzinnige oplossingen, sommige verbazen me zoals het kronkelige spoor links van de rode ovaal.
Re: BoschSpoor in aanleg -> gaten dichten
@Henk,
Tja, daar heb ik ook zelf aan zitten denken. Maar het is toch raar dat je een overgangsrail gebruikt en dat de stroom dan toch niet doorloopt, ondanks het "M-lipje" aan de K-rail....

Jan,
Dank voor je compliment. Wat die rare slingers betreft, helaas het kan niet anders. Ik heb ruimtegebrek door de schuine wand. Op niveau 2 heb ik daardoor ongeveer 1 m. De boog naar niveau 1 is deels R1, deels R2 (vooral op het zichtbare gedeelte). Daarbinnen ligt de boog van het bergspoor, in de krapste boogstraal (industriespoor), maar voldoende voor de kleine lokjes en wagons.
Door het tunnelportaal ter hoogte van de rode cirkel (moet op de foto nog geplaatst worden) zal het zicht op de slinger minimaal worden (hoop ik  :D).

Op het 4e tabblad van dit topic zie je een beetje de worsteling van het ontstaan van deze bogen. Voor jouw beeld voeg ik nog een foto en de ontwerptekening bij.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Beste forumvrienden,

Vandaag ben ik maar relatief kort boven met de treinbaan bezig geweest. Door de stijgende temperaturen gaat in de middag de zonwering op de treinkamer dicht. En om nu met grote lampen aan te moeten gaan werken.... Dus heb ik wat knutselwerk op mijn werkkamer zitten doen. Ik heb een soort perron gemaakt met een hekwerk er op. Daardoor is het opstelspoor met de kolenwagens als het ware "achter de poort" gelegen. Het perron wordt nog afgewerkt met zand en wat onkruid en zo. De ruimte tussen perron en rails wordt voorzien van ballast.

Op het kale deel vóór het spoor met de kraan komt een gipsplaatje. Ik heb met een papieren mal de pasvorm gemaakt en deze op het gipsplaatje uitgetekend. Het uitsnijden doe ik wel op een ander moment.

Boven op de muur en de autotunnel ligt inmiddels ook een stukje karton (los) waarop ik iets van rots en begroeiing kan maken.

Nu de temperaturen voor de komende dagen behoorlijk hoog gaan worden zal ik wat minder op de treinkamer gaan doen. Maar er liggen nog genoeg klusjes voor op een koelere plek, zoals preissers in de rijtuigen plaatsen, de nodige machinisten op de locs zetten.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Je bent nog even lekker bezig geweest Roel, maar de komende dagen zou ik maar lekker van het mooie weer genieten of een airco kopen voorop de treinenkamer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
beste forumvrienden,

Overal is sprake van een hitteplan, dus ook maar bij BoschSpoor ingevoerd.. :D.
Vanmorgen was het nog niet zo warm dus heb ik het tunnelportaal onder de spoorbrug aangepakt. Om het geheugen even op te frissen is de eerste foto opnieuw geplaatst.
Ik heb een wit vel papier gepakt en dit op de sporen gedrukt, zodat het verloop van de rails duidelijk zichtbaar wordt. Nog even met een potlood de spoorstaven zichtbaar gemaakt en de positie van de portalen op de eerste foto aangetekend. Dit malletje blijf ik gebruiken bij de verdere afbouw. Ik leg er dan nog rails op uit de reservevoorraad, zodat het testen met de uitwijkingen van de wagons handmatig kan gebeuren om zo de juiste positie van de muren te kunnen bepalen.

De beide tunnelingangen / portalen zijn verlijmd aan één boog, die ik uit de arcadeboog van Noch 58260 heb gesneden. Dit staat nu te drogen. In de volgende stap ga ik de binnenbekleding van deze tunnelportalen maken met stukjes van de rotswand, die ik vorige week ook gebruikt heb bij de tunnels op het 2e niveau. Tenslotte komt er een dekplaatje van karton of hardboard op, waarop later weer een rotspartij wordt aangebracht.

Daarna heb ik het restant van de arcadeboog, dus nog met 2 bogen, geplaatst bij de tunnelingang bij het kopstation. Dat staat allemaal nog los. En waarschijnlijk ga ik er ook een ander tunnelportaal plaatsen, maar het gaat even om het idee. De foto's geven een beeld, dat ik rustig op mij in laat werken.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Dag Roel.

Met het dilemma van twee enkele portalen voor in een bocht met
parallelspoor, ben ik ook al eens mee aan het stoeien geweest: klik
Een echt mooie oplossing kon ik hiervoor destijds niet vinden en
heb uiteindelijk toch gekozen voor één portaal voor beide sporen.

Het (te) korte stukje muur tussen hoek en portaal komt onnatuurlijk over,
iets wat in een later tijdperk middels beton een mooiere constructie oplevert.
Wellicht dat jij wel een fraaie oplossing vindt voor dit dilemma :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Ha die Roel.
Dat zijn nog eens een flink aantal mooie updates! :thumbup:
Zo zie je in een hele korte tijd de baan baan prachtig groeien en ook de aankleding begint mooi vorm te krijgen.
En dat ondanks het warme weer toch nog even alles bewonderd maar nu eerst maar eens lekker in de schaduw in de tuin gaan zitten en afwachten hoe lang dit warme weer gaat aanhouden!?  B)

Veel succes en plezier met de verdere bouw werkzaamheden en tot de volgende update.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Hoi Roel, goed bezig ondanks de warmte!
Ik vind persoonlijk 2 versprongen tunnelingangen mooier dan één; 't wordt al snel zo'n gapend gat anders. Dit geldt vooral op baantjes waar toch al ruimtegebrek is, zoals die van ons.
Ik heb 't in Altenstein ook zo opgelost, zie foto (Let maar even niet op de verzengende zonnestralen die momenteel mijn zolder teisteren).
Wel vind ik het altijd het mooist als de tunnelingang haaks op het spoor staat. Ik weet overigens niet of dat in het grote voorbeeld ook altijd het geval is; meestal wel denk ik, maar er zullen vast uitzonderingen te vinden zijn.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
@Erik,

Jij hebt mij al vaker goede adviezen gegeven, dus ben ik even gaan kijken. Ik heb 2 foto's gemaakt, eentje met de in bouw zijnde tunnelingangen met enkelspoor en eentje, waarbij ik deze constructie vervangen heb door één dubbelsporige tunnelingang.

Overigens, de link in jouw reactie werkt niet. Op de laptop krijg ik de melding dat de pagina niet gevonden wordt, op de iPad wordt je naar Sesamstraat doorgelinkt  :D :D

@Hans,
Dank voor jouw reactie. Ook die waardeer ik altijd in hoge mate. Nu staat jouw reactie haaks op die van Erik. Dat is het leuke van dit forum.

Ik laat de foto's even op mij inwerken. Ik zie voor beide oplossingen voor- èn nadelen. Ben benieuwd of er nog meer tips komen....


@AlbertJan,
Dank je voor je complimenten. Ik probeer het nuttige en het aangename te combineren. Daarom in de eerste helft van de morgen naar boven en dan beneden in de koelte de rest van de dag doorbrengen...

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder

Ik zou ook voor verspringende portalen kiezen, Roel.
Had ik al eens eerder aangegeven, maar als ik het zo zie, weet ik het zeker  :P

Ik denk dat Erik te lang in de zon gezeten heeft vandaag  :D

Grtz Tony

Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Roel,

Als ik de foto's van je laatste bericht bekijk vindt ik de eerste foto met de aparte portalen het mooist staan alleen zou ik maar dat is persoonlijk het tussen muurtje dicht maken net als bij Hans.
Succes met je keuze maken. :)

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Gevoelsmatig vind ik 2 tunnelingangen mooier dan een grote, maar pragmatisch ligt dat anders.

Even terugkomend op je bergspoortje (dat Hanzi kennelijk ook heeft, maar gespiegeld).


Ik ben m'n routine met M-rails een beetje kwijt, en kan het wisselnummer niet goed meer inschatten vanaf foto.
Is dat wissel nou een 5117, 5137 of een 5202 ?
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 23 juli 2019, 19:20:17
Overigens, de link in jouw reactie werkt niet. Op de laptop krijg ik de melding dat de pagina niet gevonden wordt, op de iPad wordt je naar Sesamstraat doorgelinkt  :D :D
:oops: :oops: :oops: Ik heb inmiddels de link verbeterd en hierbij nogmaals: klik

Het type tunnelportaal wat door Hans is toegepast, leent zich er beter voor om geloofwaardiger
een heel smal muurtje naast de toog te hebben, omdat de toog hierbij recht is gehouden.
Overigens staan de portalen bij Hans niet in een dubbele bocht, hetgeen enigszins vertekend, want:
de overhang en uitslag van langere wagons in deze bochten bepalen de juiste positie van de portalen.
Ook het type stenen wat is toegepast voor de portalen bepaalt eigenlijk ook de acceptabele dikte van
de tussenliggende muren.

Het dubbelsporig portaal oogt nu wellicht als een groot gapend gat, maar zie dit nu juist als een
nog verdere uitbreiding van de huidige scenery: de aankleding van de binnenzijde van het portaal!
Hier staan enkele fraaie voorbeelden van zowel enkele als dubbele spoorportalen ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
 @citaat

Ik blijf het -ook in de voorbeelden- toch grote gapende gaten vinden, Erik  :?
Zeker op zo'n kleine baan. In verhouding tot de rest wordt het gat alleen maar groter.

Op sommige banen zie je bergjes/heuvels/molshopen met zulke portalen en dan lijken die "bergen" alleen nog maar kleiner.

Gelukkig zijn we het niet altijd eens  en zo hoort het ook :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Beste forumvrienden,

Hartelijk dank allen, die hebben gereageerd, voor het meedenken. Verschillende meningen, gelukkig mag dat. Ik heb alles ter harte genomen en uiteindelijk - na een afweging van de verschillende argumenten - besloten toch door te gaan op de ingeslagen weg, dus met 2 portalen en de open arcadeboog er tussen. Het grote dubbelsporige portaal oogt toch wel als een groot gat, ook al wordt het donker en door de zijwanden wat bijgewerkt tot een tunnel. Op mijn baantje vind ik het toch niet zo mooi staan in vergelijking met de 2 portalen.

@Erik,
Bedankt voor je verbeterde link. Ik heb jouw beschouwingen aandachtig gevolgd. Ook de link naar een zeer fraaie tunnel geeft inspiratie.
Op mijn baan rijden geen lange wagons. De langste wagons met de grootste uitzwaai zijn de Donderbussen. Het bagagerijtuig hiervan heb ik al vaker gebruikt om te kijken of er voldoende ruimte in de breedte en de hoogte is. Dit is voor mij maatgevend voor de verdere afbouw.

@Michel,
Voorlopig laat ik de arcade nog zichtbaar. Ik vind het wel een leuk effect hebben. Als het portaalgedeelte helemaal in elkaar zit en op de baan geplaatst is, kan ik nog eens kijken. Het stukje met boog vervangen door een stukje zonder boog kan altijd nog als dat beter oogt.

@Tony,
Het klopt dat ik al eens eerder, een hele tijd geleden, met de enkele en dubbele portalen heb gestoeid. Dat was in een bouwfase, waarin niveau 1 zijn huidige vorm heeft gekregen. Maar toen was de vakwerkbrug, die voor de tunnelingang ligt, er nog niet. Bovendien ben ik nu pas bezig met de afwerking en dan worden de keuzes toch wat definitiever.

@Jan,
Je vraagt naar de wisselnummers van de M-rails. Ik heb zowel de 5117, de 5137 als de 5202 gebruikt. De 5117 heeft - net als de oude typen 5202 - een grote wissellantaarn en de boog heeft een lengte gelijk aan de rails 5100. Omdat ik die grote lantaarns niet zo mooi vind (veel te groot in verhouding tot de schaal 1:87) heb ik deze wissels alleen toegepast in het schaduwstation op niveau 0.

Op het zichtbare gedeelte zijn de nieuwe typen 5137 en 5202 gebruikt. De 5137 is, waar nodig, met 5102 verlengd tot de booglengte gelijk aan de 5100. Op de tekening zijn deze wissels duidelijk herkenbaar door het kortere afbuigend spoorgedeelte. De wissels, die een langer afbuigend spoorgedeelte hebben, zijn wissels 5202. Het wissel, waar jouw pijl naar wijst is een 5202, verlengd met 5205.

Op de tekening zijn nog 2 wissels 5202 te vinden: bij de bovenste opstelsporen ligt een engels wissel. Dit is de 5207. De wissels aan weerszijden van de 5207 zijn vanwege de hoek dus ook als 5202 gekozen.

De overige wissels op deze tekening zijn ofwel 5137 (recht) ofwel 5140 (gebogen).

De (beperkte) werkzaamheden van deze morgen
Nadat ik kennis genomen heb van jullie opmerkingen en het besluit genomen heb om vooralsnog door te gaan op de ingeslagen weg, heb ik de zijwanden bij de tunnelportalen op maat gemaakt. Nadat ik ze uit de foamplaat rots gesneden heb, heb ik voorzichtig een ronding aangebracht door ze over de rand van het bureau licht te buigen. Vervolgens heb ik deze rotswanden vastgelijmd aan de portalen. Met de rails in de juiste positie op de papieren mal heb ik het bagagerijtuig van de Donderbussen gebruikt om te kijken of de wanden geraakt worden. Bij de eerste 2 foto's heb ik een stuk karton boven de constructie gelegd om geen vals licht van boven te krijgen. Op de laatste 3 foto's is de profielmeting te zien.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Wellicht ter inspiratie (hoewel transpiratie momenteel aannemelijker is) toch nog even wat foto's van tunnelingangen die de Altensteiners en Lillebyanen hier hebben gefabriekt. Er is daarbij dankbaar gebruik gemaakt van een arcadewandje dat ik ooit half total-loss in een plastic zak voor weinig op een beurs kocht. Voordeel hiervan is dat je ze ook als tunnelingang kunt misgebruiken, lekker compact en niet te hoog. Ook in de breedte eenvoudig aan te passen en zo kun je best ingewikkelde constructies rondom een dakspant maken.
@Erik: idd geen dubbele boog maar wel een dubbele slinger; maar dat was op de vorige foto niet duidelijk te zien.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op woensdag 24 juli 2019, 13:24:12
Op mijn baan rijden geen lange wagons. De langste wagons met de grootste uitzwaai zijn de Donderbussen. Het bagagerijtuig hiervan heb ik al vaker gebruikt om te kijken of er voldoende ruimte in de breedte en de hoogte is. Dit is voor mij maatgevend voor de verdere afbouw.

De uitzwaai en overhang van de langste wagon of locomotief, is inderdaad de alles-bepalende factor! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> stap voor stap verder
Beste forumvrienden,

Allereerst dank aan Hans voor je aanvullende reactie en verduidelijkende beelden. Ook Erik bedankt voor je reactie.

Vandaag heb ik het bouwsel los terug op de baan geplaatst. Zie de foto's. Ik ben er best tevreden mee.
Vanwege de temperaturen ben ik snel weer naar beneden gegaan, waar de temperatuur gelukkig wat lager is. Ik ben verder gegaan met de "beneden"klus waar ik gisteren mee begonnen was: rijtuigen voorzien van reizigers. Ik heb er gisteren en vandaag in totaal 9 gevuld.

Ik moet nog even rustig kijken wat ik nog meer buiten de treinkamer kan uitvoeren, anders wordt het even wachten op wat betere temperaturen  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
beste forumvrienden,

Vandaag ben ik maar eens aan de slag gegaan met mijn recent verworven Roco wagons. Stuk voor stuk erg fraai. In elk doosje zit nog een zakje met onderdelen, die bevestigd moeten worden. Ook is een tekening bijgevoegd waarop staat wat waar moet komen. De tekening vind ik niet zo heel duidelijk als ik naar de losse onderdelen kijk. Dus heb ik eerst maar op google gezocht naar plaatjes van deze rijtuigen, waar alle nog door mij te monteren onderdelen al in volle glorie op staan. Die plaatjes heb ik snel gevonden, dus werd ook duidelijk welke onderdelen waar moeten komen.

Ik ben begonnen met het dak. Bovenop 3 kleine dingetjes plaatsen..... Heel simpel: pinnetje in gaatje drukken en dan zit het vast. Nou, dat viel vies tegen. Die kleine dingen springen steeds uit je vingers. Ook met een pincet of met een tangetje lukte het niet. Uiteindelijk, na een tijdje prutsen en steeds weer op zoek gaan naar de wegspringende onderdelen lukte het uiteindelijk met het tangetje met het onderdeel in de ene hand en met het pincet in de andere hand het pinnetje boven het gaatje te krijgen en met de pincet er in te drukken. Nummer 2 ging al wat beter, nummer 3 snel erna. Vervolgens nog 2 iets andere dingetjes op de zijkant van het dak plaatsen. Die waren iets beter vast te houden met het tangetje en na een paar mislukte pogingen lukte het ineens. De tweede ging toen heel snel. Al met al ben ik er 11/2 uur mee bezig geweest  :( :( :(

Toen ben ik aan de slag gegaan met de 14 stuks, die tussen de ramen van de lichtkap moeten komen. Roco heeft er een hulpstukje voor meegeleverd. Volgens de tekening druk je die dikkere pin zo in het rechthoekige gat. Eerst is het al een hele toer om dat dingetje in het hulpstuk te krijgen. Vervolgens wil hij niet in het rechthoekige gat klikken. Dan maar proberen zonder hulpstuk maar met tangetje en pincet. Na een half uur heb ik het maar even voor gezien gelaten en alles in een doosje gedaan. Ook het werken met een vergrootglas en een lampje levert geen verbetering op :( :( :(. Ik ga op een ander moment - als het minder warm is -  wel een nieuwe poging wagen.

Toch vraag ik mij af of ik iets verkeerd doe. Heeft iemand ervaring met dit soort gepriegel? Ik hoor het graag.

Voor de trouwe volgers heb ik een paar foto's gemaakt. De eerste 2 laten de aangebrachte onderdelen bovenop en aan de zijkant van het dak zien. De derde foto een paar van de onderdelen, die in de rechthoekige gaten moeten komen. De vierde foto laat het "hulpstuk" zien met de uitsparing zodat het onderdeel goed past in het hulpstuk. De laatste foto laat een detail van het dak zien met de rechthoekige uitsparingen. De onderdelen zijn zo klein dat het lastig is ze goed op de foto te krijgen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> gepriegel met Roco wagons, pfff...
Hoi Roel,

Met vaste hand en scherp oog is het geen enkel probleem deze delen in de klemmende passing te zetten. Maar ja, die twee dingen heb ik ook niet meer, dat is het probleem.