Beste forumvrienden,
Vandaag ben ik maar weer eens aan de slag gegaan. Het mooie Paasweer heeft zijn mooie kanten, zoals lekker buiten zitten, buiten eten en genieten, Maar het broeierige weer heeft ook de nodige nadelen met zich meegebracht door (heel veel) pollen van berken over ons uit te strooien. Dat heeft mij dit jaar weer eens goed dwarsgezeten. Zo hevig heb ik het de afgelopen jaren niet meer gehad. Benauwd, tranende en jeukende ogen, je kunt weinig doen....
Maar niet geklaagd, we leren er mee leven en los van wat ongemakkelijke dagen gaat het verder wel goed. Vandaag dus maar weer eens de hobby opgepakt.
Ik heb een paar dingen gedaan. Allereerst maar eens mijn Hondekop digitaal gaan aansturen. Dat viel niet mee. Bij het aansluiten van de MS2 bleef hij steeds hangen in het beginscherm met Märklin er op. Ook al wisselde ik de stekker naar de andere ingang en weer terug, hij deed niets. Toen ik een beetje aan die stekker trok en duwde en een beetje naar links en naar rechts schoof deed ie het ineens wel. Het contact maken is dus kennelijk wel een probleem. Iemand een idee wat te doen? (
(ik ben een digibeet, hoor
)Maar goed, toen MS2 het deed, heb ik de Hondekop proberen aan te melden. Het is een Piko, dus ik dacht, da's geen Märklin, dus die zul je wel handmatig moeten aanmelden.
(ja, ik weet het, ik heb het al gezegd, ik ben een digibeet). Dat ging redelijk goed, alleen deed ik iets verkeerd met het adres (150 in plaats van 50), dus heb het weer gewist.
Toen maar eens proberen automatisch aanmelden uit te proberen, want ik zag iets van MFX of zo. En warempel, in enkele seconden gelukt.
(ja, ik weet het....
). Toch wel leuk koplampen aan, binnenverlichting aan en zo een rondje rijden.
Terug weer naar de analoge tijd. Ik heb besloten om de schakeling analoog - digitaal niet in te bouwen. Ik heb te veel analoge locs. Ombouwen is een dure grap, alles verkopen en nieuw digitaal kopen zie ik ook niet zitten. Bovendien volg ik op het forum wel eens een discussie over forumleden die ook analoog en digitaal willen rijden. Het maakt me niet allemaal erg vrolijk op dit moment. Dus heb ik besloten de baan analoog af te bouwen, en dus ook de nodige tijd aan de aankleding te besteden. Als dat een beetje klaar is
(nou ja, dat ben je natuurlijk nooit, maar ik bedoel beter toonbaar) dan wil ik mij eerst rustig verdiepen in de digitale techniek met een klein testbaantje.
Vandaag heb ik het schakelpaneel gereed gemaakt. Ik heb er een paar foto's van gemaakt, zodat je ook goed ziet hoe de bedrading aan de voorzijde er uit ziet. Ik heb meerdere stroomkringen en dus meerdere trafo's. Daarom zie je bijvoorbeeld linksboven witte stekkers met rode draden. Dat is een andere stroomkring dan die met rode stekkers en rode draden.
En de bruine draden en stekkers heb ik gemakshalve vervangen door zwarte draden met bruine stekkers. Dat is handig voor de kleurendoven onder ons.
(afhankelijk van de lichtinval heb ik er zelf meer of minder last van) Ik moet nog wat draden bij de relais op niveau 1 verwisselen. Dat heb ik vanmiddag uitgepuzzeld en in een werkschema gezet, zodat het gemakkelijk en in de juiste volgorde te doen is. Morgen weer verder.
hartelijke groeten,
Roel