Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Hoi Roel,

Mooi, dat je vrede hebt met het verlies van je vader. Het missen blijft altijd.

Over die hondekop heb ik ook nagedacht, toen die nog in het verkoophoekje stond; voor mij ook een van de weinige begerenswaardige Nederlandse treinen.
Die had hier anders lekker zonder rijdraad ( maar met sleper ) rondgereden  :P Wat mooi is , mag op de baan van mij. Mag bij jou ook, als je wil hoor.
Het hoeft niet altijd de werkelijkheid te zijn. Gewoon doen en genieten  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
 :? Hoi Roel, gecondoleerd met je vader. Zoals als je al schrijft mag je dankbaar zijn, het is een gezegende leeftijd.

Je hebt er een mooi treinstel bij, een echt Nederlands icoon. B) :thumbup:
Ik zou me niet te druk maken over die bovenleiding, gewoon lekker niet doen.
Als je een deel wel voorziet van bovenleiding kan je bijvoorbeeld weer niet naar je schaduwstation, dan moet je steeds de pantografen inklappen.
Dat is één keer leuk, twee keer leuk en de derde keer denk je waarom doe ik dit eigenlijk? :roll:
En om deels met de woorden van Tony te spreken; gewoon lekker rondtuffen en genieten. O:-D

Dirk-Jan
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> radiostllte
Schroef de pantografen eraf en maak er een dieseltreinstel van!
Oeps, sorry, heiligschennes, misplaatst idee...

Dusss, gewoon lekker rijden met onderleiding ipv bovenleiding. Tenzij je t natuurlijk gewoon stiekum leuk vind om één trajectje te electrificeren in het kader der vooruitgang.

Die kleine wissellantaarns zijn natuurlijk leuk en aardig, maar leveren geen ene punt op voor het WOSA-klassement. Maar ja, je kan wel gewoon je hondekop laten rijden zonder gevaar op beschadiging daarvan; én zonder het gevaar dat er ongewenst wissels omgezet worden zoals mijn MotorPost dus deed tijdens het voorbijrijden. Dát is pas verwarrend als je t niet door hebt!
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Beste forumvrienden,

Het is de laatste tijd nogal druk geweest met een logeerpartij van 2 van de 3 kleinkinderen (feest  :P :P) en een spoedklus, waardoor ik weer even mijn eigen bedrijf wat leven moest inblazen.

Als dank voor jullie meedenken met het rijden van de mooie Hondekop voeg ik een plaatje bij van een rit door de bergen. Best leuk toch? En voor Hans: de Bk van het treinstel heeft geen pantograaf. Dus lijkt het ook wel een diesel.  :D

Maar goed, tussendoor nog wel steeds even naar de baan zelf gekeken en wat zitten puzzelen over hoe ga ik dit doen en hoe ga ik dat doen.

Het schakelpaneel is weer teruggeplaatst maar nog niet aangesloten. Ik moet nog wat draden trekken van de trafo's naar dit bedieningspaneel, er moeten nog een paar losse draden worden aangesloten en ik moet een paar draadjes op andere kroonsteeltjes zetten. Maar goed, daar hoop ik in de komende tijd mee bezig te gaan.

Verder heb ik nog wat "old steam period" Preissers van ModelPower (5716) toegevoegd op de perrons, die ik in die stijl wil inrichten. Er was ook een leuke conducteur bij met een grote lantaarn in zijn hand. Die heeft een soort ereplaatsje gekregen op het achterbalkon van het pendeltreintje. Dan heeft hij een functie als dit treintje achteruit het kopspoor oprijdt. De wagon is er eentje van Fleischmann, maar goed te combineren met Märklin. De koppeling tussen beide wagons heb ik vervangen door een kortkoppeling van Fleischmann. Aan de andere kant bij de loc heb ik een beugelkoppeling geplaatst, die eenvoudig aan de haak van de loc vastzit.
De koppeling aan de kant van Den Conducteur heb ik verwijderd. Dan steekt zo'n lelijk ding ook niet uit.

Ook heb ik met wat rotspapier (in de opruiming na de kerstdagen een paar rollen gekocht) een rotsblok gemaakt om het gat achter de brug en bij het werkperron van het kopstation wat op te vullen. Zo kan ik een beetje kijken hoe ik het uiteindelijk wil gaan maken. In de komende tijd wil ik toch wat gaan knutselen met gips en dan is het werken met rotspapier best handig voor de beeldvorming. De foto's geven een indruk.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Goed, dat je met het grotpapier aan de gang bent gegaan, Roel  :thumbup:
De vorm van je landschap kan iets maken of breken.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Roel,

Leuke vorderingen zo met het papier. :) :thumbup:
Ik wordt trouwens altijd vrolijk van je volle gezellige station zijn altijd veel activiteiten en er is altijd wat leuks te zien. :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
@Tony,
Grotpapier is erg eenvoudig te verfrommelen en daardoor goed te gebruiken voor een beeld. Door het kleurtje leeft het ook meer dan wanneer je gewoon wit papier of oude kranten neemt.
Je kunt natuurlijk ook zoals jij een foto maken en in paint gaan tekenen, maar dat lukt mij minder goed.

@Michel,
Dank je wel. Ik probeer het een beetje levendig te maken met als het kan hier en daar een grapje er bij.

Beste Forumvrienden,
Tony heeft pas in zijn topic een foto geplaatst van een poppetje dat zijn dochter met hondje moet voorstellen.
Ik heb daarop gereageerd en aangegeven dat ik ook zoiets op mijn baan heb staan.

Afgelopen zomer heb ik met mijn kleinzoon een heleboel wachtende reizigers geplaatst op bankjes en die op de perrons zijnaangebracht. Ook zijn een aantal wagons voorzien van reizigers. De werkwijze was als volgt: kleinzoon van (toen nog) 5 zocht in een stapeltje poppetjes uit wat hij vond dat bij elkaar hoorde. Die gaf hij aan opa. Opa deed er een druppeltje lijm op en zette het op het bankje. Bij de poppetjes in de wagons ging het vergelijkbaar, alleen heeft kleinzoon die poppetjes in de wagon gezet.

Bij het sorteren van de poppetjes zag hij ineens ook "kinderen", dus had hij snel al een bankje klaar: mama met de baby, zijn jongere zus en hijzelf. En wat later kwam hij aanzetten met oma met zijn zusje en hemzelf.

Het plaatsen van de perrons met bankjes op de baan hebben we uiteraard samen gedaan. Elke keer als hij op bezoek komt moet hij even kijken "of wij nog steeds bij de trein zitten te kijken". Kortom, de evenbeelden moeten wel blijven staan, hoor, opa  :D :D

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Mooier en beter kun je perron niet opvrolijken, Roel  :thumbup:

Daar wordt een mens vrolijk van  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Beste forumvrienden,

Vandaag ben ik maar weer eens aan de slag gegaan. Het mooie Paasweer heeft zijn mooie kanten, zoals lekker buiten zitten, buiten eten en genieten, Maar het broeierige weer heeft ook de nodige nadelen met zich meegebracht door (heel veel) pollen van berken over ons uit te strooien. Dat heeft mij dit jaar weer eens goed dwarsgezeten. Zo hevig heb ik het de afgelopen jaren niet meer gehad. Benauwd, tranende en jeukende ogen, je kunt weinig doen....

Maar niet geklaagd, we leren er mee leven en los van wat ongemakkelijke dagen gaat het verder wel goed. Vandaag dus maar weer eens de hobby opgepakt.

Ik heb een paar dingen gedaan. Allereerst maar eens mijn Hondekop digitaal gaan aansturen. Dat viel niet mee. Bij het aansluiten van de MS2 bleef hij steeds hangen in het beginscherm met Märklin er op. Ook al wisselde ik de stekker naar de andere ingang en weer terug, hij deed niets. Toen ik een beetje aan die stekker trok en duwde en een beetje naar links en naar rechts schoof deed ie het ineens wel. Het contact maken is dus kennelijk wel een probleem. Iemand een idee wat te doen? ((ik ben een digibeet, hoor  :D)

Maar goed, toen MS2 het deed, heb ik de Hondekop proberen aan te melden. Het is een Piko, dus ik dacht, da's geen Märklin, dus die zul je wel handmatig moeten aanmelden. (ja, ik weet het, ik heb het al gezegd, ik ben een digibeet). Dat ging redelijk goed, alleen deed ik iets verkeerd met het adres (150 in plaats van 50), dus heb het weer gewist.
Toen maar eens proberen automatisch aanmelden uit te proberen, want ik zag iets van MFX of zo. En warempel, in enkele seconden gelukt. (ja, ik weet het.... :D). Toch wel leuk koplampen aan, binnenverlichting aan en zo een rondje rijden.

Terug weer naar de analoge tijd. Ik heb besloten om de schakeling analoog - digitaal niet in te bouwen. Ik heb te veel analoge locs. Ombouwen is een dure grap, alles verkopen en nieuw digitaal kopen zie ik ook niet zitten. Bovendien volg ik op het forum wel eens een discussie over forumleden die ook analoog en digitaal willen rijden. Het maakt me niet allemaal erg vrolijk op dit moment. Dus heb ik besloten de baan analoog af te bouwen, en dus ook de nodige tijd aan de aankleding te besteden. Als dat een beetje klaar is (nou ja, dat ben je natuurlijk nooit, maar ik bedoel beter toonbaar) dan wil ik mij eerst rustig verdiepen in de digitale techniek met een klein testbaantje.

Vandaag heb ik het schakelpaneel gereed gemaakt. Ik heb er een paar foto's van gemaakt, zodat je ook goed ziet hoe de bedrading aan de voorzijde er uit ziet. Ik heb meerdere stroomkringen en dus meerdere trafo's. Daarom zie je bijvoorbeeld linksboven witte stekkers met rode draden. Dat is een andere stroomkring dan die met rode stekkers en rode draden.
En de bruine draden en stekkers heb ik gemakshalve vervangen door zwarte draden met bruine stekkers. Dat is handig voor de kleurendoven onder ons. (afhankelijk van de lichtinval heb ik er zelf meer of minder last van)

Ik moet nog wat draden bij de relais op niveau 1 verwisselen. Dat heb ik vanmiddag uitgepuzzeld en in een werkschema gezet, zodat het gemakkelijk en in de juiste volgorde te doen is. Morgen weer verder.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Hoi Roel,

Zowel bij analoog als digitaal rijden komen veel draden kijken, wel verstandig dat je voor jou de beste keus gemaakt hebt.

Zal net nog even naar je poppetjes op het perron te kijken, super leuk om dit met je kleinzoon te doen ( lijkt mij ook wel wat  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Dat zijn schakelaars die ik ook begrijp, Roel ! En mooi geplaatst  :thumbup:
En digitale loc's rijden gelukkig ook prima analoog  :P
De functies van mijn digiloc's gebruik ik nog maar zelden, je mist er weinig aan, al zal niet iedereen dat ook vinden  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Persoonlijk ben ik fan van het digitale rijden. Ik had nog helemaal niets toen ik ruim een jaar geleden opnieuw begon, dus had ik ook niets om om te bouwen, of om te verkopen, en zo kon ik meteen digitaal gaan. Maar goedkoop is dat allemaal niet, dus ik kan jouw afwegingen goed begrijpen. En zolang je lol hebt in je analoge baan, kun je daar net zo goed verder mee spelen. Zou ik ook doen.

Voor wat betreft jouw MS 2: nog niet zo lang geleden was er een ander draadje van iemand die ook problemen had met z'n MS 2, en uiteindelijk bleek de stekker kapot. Moest ik aan denken toen ik jouw verhaal las, misschien is er bij die van jouw ook iets aan de hand. Een verbogen pinnetje of zo. Zolang er contact is, werkt het, maar de vraag is hoe lang het nog goed gaat.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Beste Forumvrienden,

hartelijk dank voor jullie reacties. Het sterkt mij in mijn keuze!

We hebben de kleinkinderen weer een paar dagen te logeren gehad. Omdat de kleine treintjes nog niet reden zijn we maar met de grote trein gaan rijden. Een bezoekje aan de ZLSM in Simpelveld was een succes!

Ondertussen ben ik verder gegaan met de draadjes aansluiten. De meeste heb ik nu aan het schakelpaneel aangesloten. Er moeten er nog een paar. Ook de trafo's zijn allemaal gepolariseerd en kunnen ook aangesloten worden. Omdat draadjes niet zo interessant zijn heb ik hier een foto van de onderzijde van het schakelpaneel en een tekening waarin ik een en ander schematisch heb weergegeven. Dit vind ik erg handig om alles systematisch af te lopen en om naderhand te zien hoe een en ander is aangesloten.

Naast de draadjes aansluiten ben ik ook een beetje aan het kijken en nadenken over de scenery. Vanmiddag ben ik met mijn vrouw naar een witgoed winkel geweest om een huishoudelijk apparaat aan te schaffen. Bij het uitpakken had ik ineens 2 grote piepschuim stukken in mijn hand. Weggooien kan altijd nog. Maar ik dacht dat ik die ook wel kan gebruiken om iets uit te proberen, Een beetje geïnspireerd door Tony  :D.
Het ene stuk is redelijk plat en kan gebruikt worden om er twee huisjes op te plaatsen. Toevallig passen de treinen er net onder door. Het andere stuk heb ik maar even gebruikt om de hoogte in te gaan. Eens kijken of dit iets is en of ik ze weggooi of toch verwerk in het landschap.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
De draadjes mogen gezien worden Roel  :)

Veel plezier met jullie nieuwe wasmachine  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
Prima bruikbaar, dat piepschuim, Roel  ;)

De uitsteeksel op het schuine stuk kan je makkelijk afbreken en ook ronder breken ( met je nagels ) en de losse stukjes die je overhoudt, kun je weer op de plaat vastprikken. als je daar dan later met roodband overheen smeert en opvult, krijg je prima bergen. Kwestie van wat lef en vrij rommelen.
Is erg leuk om te doen !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
@Peter,
Uiteindelijk moeten de draadjes onzichtbaar zijn. Enne, witgoed is meer dan een wasmachine. Dan zouden de piepschuimplaten wel wat groter zijn 😊. Nee, we hebben een nieuwe stofzuiger aangeschaft. Erg handig meht dat piepschuim...

@Tony,
Het stuk staat er nog steeds. Het bevalt wel. Wel zal ik er een gipsplaatje onder doen, dat het hele gat afdekt. De berg moet afneembaar zijn voor het geval er zich een ontsporing in het schaduwstation voordoet. Goede tips, die ik zeker zal meenemen.

beste forumvrienden,
Vandaag geen foto, maar een korte voortgangsmelding. Eindelijk heb ik het schakelpaneel aangesloten. Ik moest helaas enkele draadjes verlenging om een gemakkelijke aansluiting via de stekker kroonsteentjes mogelijk te maken. Volgende week ga ik de boekbinders met draadjes vastzetten en de draden via de relais wijzigen zoals dat bedacht is. Ook moeten de keersporen nog worden gemonteerd.

Ik zal daar wel wat foto?s van plaatsen.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer wat activiteit
beste Forumvrienden,

Nadat ik het schakelpaneel heb aangesloten, heb ik eerst de trafo's maar geplaatst en aangesloten. Ik had er tot nu toe 3 geïnstalleerd (schaduwstation, niveau 1 en niveau 2), maar inmiddels uitgebreid met nog 2 trafo's voor het bergspoor en voor de pendelbaan. Ik heb de trafo's uitgetest zodat ze goed gepolariseerd zijn. Ook heb ik de grote trafo van Temsi van het schaduwstation naar de pendelbaan verplaatst. In de lade heb ik de bekende boekbinders vastgelijmd. Vervolgens heb ik de draden van de stekkerkroonsteentjes naar de verschillende trafo's getrokken en uiteraard ook gezorgd voor de doorverbindingen van de massa (bruine draad, die ik om de bekende redenen zwart heb uitgevoerd).

Voor de liefhebbers een tweetal foto's (in de oude resolutie, want er staan toch geen details op  :D).

hartelijke groeten,

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Beste forumvrienden,

Het aansluiten van het schakelpaneel en de Trafo's en het aanpassen van de bedrading van enkele relais vergt iets meer tijd dan ik gedacht had. Soms bleken de schema's nog niet op alle punten goed aangepast, dus weer even puzzelen hoe het ook al weer zat. Uiteraard nu wel gelijk de documentatie bijgewerkt!

Ondertussen ben ik ook een beetje aan het puzzelen hoe ik de achterwand langs het perron het beste kan uitvoeren. In ieder geval moet het linkerdeel uitneembaar zijn om bij de relais te kunnen komen, als er iets met de bedrading aan de hand is. Dat uitneembaar maken is niet zozeer het probleem. Het probleem zit in de vorm van de achterwand. Ik heb een wand met 4 bogen. Die vind ik er wel goed passen. Jammer dat hij geen 5 bogen heeft, dat zou nog beter zijn. Ik zet de wand uiteindelijk nog wel iets hoger, en moet iets bedeken om de bovenzijde tot aan de ondergrond van het volgende niveau dicht te maken. Dat kan met een stukje rots (gips) vormgegeven worden, als dat aan de bovenzijde kan worden "opgehangen". Zie de eerste 3 foto's.

Een alternatief is een plaat rotswand te gebruiken. Voordeel is dat deze plaat de juiste afmetingen heeft en dus gemakkelijk pas te maken is. Nadeel is dat het wel een grote steile rotswand is. Zie de laatste 2 foto's.

Een tweede alternatief is zelf een steile rotswand te maken, die grilliger van vorm is.

Ik moet mijn gedachten er nog eens goed over laten gaan. Als er suggesties zijn, graag !!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Mooi opgelost met de stroomvoorziening.

Misschien is het een idee om de wand met de bogen aan te vullen met een rotswand? Ik zou dan niet het grillige stuk wat op de foto staat nemen maar grotere en vlakkere rotsblokken, dat lijkt mij realistischer. Een paar stukken hout of XPR in het gips zetten en er rotsen in snijden.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Dag Roel.

Een begrijpelijk probleem :roll:
Wellicht is een combinatie van steunmuur zonder bogen met rotswand erboven een bevredigende oplossing?
Doordat de steunmuur recht is, kan de rotswand ietwat glooiend verlopen naar het bovenste niveau.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
De rotswandplaat komt wat te steil én te massief op mij over. Beter een steunmuur met rotsen, of gras, erboven.
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??

Ik sluit me aan bij Hans.
Met hier en daar overhangend groen dat ook over de muren hangt.

De mogelijkheden zijn beperkt, Roel  :?
Je mist gewoon diepte .

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Roel,

ik zou gaan voor de muur met bogen, en deze bovenaan aanvullen met rots zij het in gips ofwel met sculptamold,
deze laatste is heel gemakkelijk aan te brengen eventueel op een stukje XPS plaat,
en die dan naar eigen dunken moduleren als rots

vels suc6 met de verder bouw
grts Freddy

Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
@Henk,
Er komt zeker nog een stukje rots aan de linkerzijde van de muur. De combinatie zal het moeten doen.

@Erik,
Ik heb nog een paar foto's gemaakt zodat het verschil tussen de muur met bogen en de muur met steunberen zichtbaar wordt.
Boven de muur wil ik inderdaad wat rots met overhangende struiken aanbrengen. De rots links naast de muur heb ik even gefröbeld met wat rotspapier. Dan kijk je niet zo in het gat en het geeft een beeld hoe het kan worden.

@Hans en @Tony,
Ik vind de "rotswand" zelf ook erg onnatuurlijk. Daarom maak ik verschillende foto's (zie je de verschillen en de details beter) en laat mij forumvrienden hun zegje ook nog een keer doen. De ruimte is beperkt. Boven de steunmuur wat rotsen en veel overhangend groen camoufleert ook dat de wand uitneembaar is.

@Freddy,
Zie de foto's voor het verschil tussen de wand met de steunbeer en de wand met de bogen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Beste Forumvrienden,

Vandaag heb ik alle draden aangesloten op de relais en kan dus de voorwand verder afgewerkt worden. Ik heb nog eens de verschillen tussen de muur met steunberen en de muur met bogen op mij in laten werken. De muur met bogen is iets langer dan de muur met steunberen, maar ik vind de muur met steunberen uiteindelijk toch iets mooier. Dus dit wordt het ! Zie de foto's 1 en 2.

Ik heb ook een keuze gemaakt hoe ik met de arcade en de tunnelingang wil omgaan. Zie foto 3. Even in herinnering roepen een dilemma dat ik al eerder op dit forum heb voorgelegd. De zijkant (= de 3 bogen) vind ik prima. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om aan de bovenzijde een mooie aansluiting te maken met het klimmende spoor. Alleen als je naar de tunnelingang kijkt, vind ik die niet mooi voor een baan met stoomlocs. Het portaal is geschikt voor E-locs en voor het aanleggen van bovenleiding. Dit gaat er bij mij niet komen. Dus zou ik eigenlijk het tunnelportaal willen verlagen. Een cm er af geeft al een veel beter gezicht.
De adviezen van de trouwe forumleden waren wisselend: portaal en arcade zo laten versus portaal en arcade 1 cm inkorten.

Tijd komt raad.... wat ik nu overweeg te doen is het tunnelportaal voorzichtig los snijden aan de bovenzijde en aan de zijkant (moet geen probleem zijn, is gelijmd. Dan haal ik in het midden van het portaal aan beide zijde 2 stenen weg en lijm de delen weer aan elkaar. Dan krijg ik aan de bovenzijde een spleet van 1 cm. Die vul ik op met een stukje rots en camoufleer dat met overhangende struiken. In foto 4 heb ik in geel aangegeven wat ik bedoel.

Of zie ik iets over het hoofd?

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Hoop werk, maar als je dit niet mooi vindt gewoon doen, Roel. Wellicht dat je de stenen die je er tussenuit haalt kunt gebruiken om het portaal op +1 wat op te hogen :D.
Ik vond die muur met de steunberen ook mooier, dus wat mij betreft een goede keuze van je!
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Hoi Roel,

Ik zou het anders doen; het hele zaakje omlaag.
Komt de bovenkant ook mooier uit en de hele boel moet toch nog afgewerkt worden.
Die stenen eruit gaat natuurlijk wel, maar om dat mooi te krijgen wordt lastiger en wat rots erboven ziet vreemd uit.
Dan zou je nieuwe stenen moeten maken.

Zal niet veel meer of minder werk zijn, maar gaat er vrijwel zeker beter uitzien  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> keuze maken ??
Roel

Het is niet makkelijk he, keuzes maken is en blijft moeilijk ik sta ook voor dat dilemma ooit zal ik ook moeten kiezen.
Verder ben je goed bezig, en succes verder
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Beste Forumvrienden,

Ik zie dat ik een paar weken achter loop met de reacties.

Tony,
Na alles nog eens te hebben bekeken ga ik jouw suggestie volgen. Is eenvoudiger te doen om aan de onderzijde wat weg te snijden. En die reepjes stenen komen wel weer van pas.

@Hans,
Ik ga voor de oplossing van Tony, zoals gezegd. Wat het portaal op +1 betreft, ik zie op de foto dat die wat weggezakt is door een kleine aardbeving :) . Het portaal is hoog genoeg om de hoogste wagon met ca 5 mm ruimte te kunnen laten passeren. Steunberen muur wordt het dus definitief.  ;)

@Peter,
Keuzes maken is eigenlijk best leuk, hoor. Soms een beetje lastig, want als je het uitgevoerd hebt en het valt tegen, dan kun je vaak niet meer terug. Maar we doen ons best, toch?

stand van zaken
En dan nu de stand van zaken. Eigenlijk is alles van het bedieningstableau en de trafo's aangesloten. Nog even een test doen en dan is dat klaar. De afgelopen week heb ik weinig tijd en zin gehad om aan de baan te werken. Ik hoop deze week weer wat verder te gaan. Rest nog de inbouw van het driewegwissel met de keersporen voor de pendeltrein op niveau 1.

En dan gaan we aan de afbouw beginnen  :P :P. Een aantal keuzes zijn hier al voorbijgekomen. Er zullen er meer volgen.

Ondertussen nog wat leuke aankopen kunnen doen. Het zijn een aantal coupé rijtuigen, die goed passen bij het (Märklin) materieel dat hier al rondrijdt. Dit keer geen Märklin, omdat ik deze wagons niet kan vinden in de collectie van ons huismerk. Daarom is de keuze gevallen op Roco. De koppelingen hebben een NEM-schacht, dus ik kan de Roco kortkoppeling en Roco haakkoppeling vervangen door eentje van Märklin of eventueel van Fleischmann.

De wagons zijn nog helemaal nieuw. Er moet nog het een en ander afgemonteerd worden in de vorm van beugels en dergelijke. Ook moeten er op een aantal wagons nog de nummerborden en bestemmingsborden worden aangebracht.
Op het 2e klasse rijtuig zit er eentje op gedrukt, (maar niet zo fraai) dus die kan nog aangepast worden met een "los" bestemmingsbord.
Verder is het park uitgebreid met 4 rijtuigen 3e klasse en zelfs eentje met 4e klasse!

Wat ik nog niet weet is of de wielen (Roco gelijkstroom) vervangen moeten worden door (Roco) wisselstroomwielen. Bij mijn Fleischmann rijtuigen heb ik dat niet gedaan. Die rijden probleemloos door de wissels. En aan massa detectie doe ik niet. Maar of de Roco wielen een fractie afwijken en wel problemen gaan opleveren, ik weet het (nog) niet. Iemand suggesties?

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
mooie rijtuigjes, Roel! En wat die wielen betreft zou ik het eerst maar gewoon even proberen. Op mijn baan reden de Roco VAM-wagons met DC-wieltjes waardeloos en met AC-wieltjes probleemloos. Heeft volgens mij alles te maken met de flenshoogte. Maar goed, zoals gezegd: gewoon proberen want we hebben het natuurlijk wel over totaal verschillende wagons (én een andere baan).
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Fraaie aanwinsten Roel. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Dat 2rail wielen niet altijd lekker lopen komt door de combinatie van verschillen met 3rail wielen 14.3 vs 14 en de flenzen zijn lager en ook nog een dunner dit verschilt ook nog eens per merk.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
 @citaat Loopvlak is ook smaller.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten

Mooie wagens, Roel  :thumbup:

Let wel op; onderdeeltjes zijn niet met "huisjeslijm" te plakken. Andere lijm gebruiken dus.
Mijn Roco-wagons lopen probleemloos met de 2-rail wielen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
 @citaat op M- of op C-rails, Tony?
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
 @citaat Allebei Hans  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Beste forumvrienden,

Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp dat ik het eerst gewoon moet proberen : lopen de wagons goed of ontsporen ze op de wissels? Even zo laten rollen op het station door de wisselstraten laat niets vreemds zien. Zoals bekend heb ik M-rails. En alles is zorgvuldig aangelegd, geen slechte lassen, slechte rails en wissels en zo.

Er wordt gesproken over 2rail assen versus 3rail assen. Ik heb een aantal wagons van Fleischmann rijden (2 assers, een paar 3 assers) die geen enkel probleem geven. Als die Roco wielen vergelijkbaar zijn met deze van Fleischmann zou het dus goed moeten gaan.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Sorry, maar even :offtopic:
Houdt het verschil tussen DC en AC wielen dan ook in dat HAMO wielen qua maatvoering anders zijn dan de "normale" M****** wielen?
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen moeten vervangen worden....
Beste Forumvrienden,

Vandaag heb ik even test gereden met de sleep nieuwe aanwinsten. Lekker krom door de wisselstraten op het station. Gaat er iets fout, dan zeker daar, dacht ik zo. Om te voorkomen dat de ene wagon de andere er uit trekt heb ik een paar goedlopende 2-assers tussen de nieuwe Roco aanwinsten gehangen.

En ja, hoor, 5 van de 6 rijtuigen lopen niet goed door de wissels, althans niet in de afbuigende stand. Waarom die ene dan wel goed loopt, was natuurlijk iets dat om een nader onderzoek vraagt. Je gaat dan op zoek naar de verschillen. Tja, die goedlopende wagon heeft spaakwielen, de anderen allemaal volwielen. De maatvoering laat zien dat de diameter van de wielen gelijk is : 11 mm, maar de flensen zien er iets anders uit. Toen nog eens goed kijken naar de onderkant en dit vergelijken met die van de andere wagons. En wat schetst mijn verbazing? Het is géén Roco maar Fleischmann wagon ! :O :O :O

Dit bevestigt mijn eerdere opmerkingen dat op mijn baan Fleischmann wagons met DC-wielen prima lopen. Ik heb nog even op google gekeken of ik het nummer kan achterhalen van deze wagon: niet Roco 45411 maar Fleischmann 5892K.
Ik heb dus ook maar even de verkoper op de hoogte gesteld van mijn bevindingen. Het kan natuurlijk een verwisseling te goeder trouw zijn bij het inpakken. Deze verkoper staat namelijk goed aangeschreven.

En ik moet dus op zoek naar Roco AC-wielen. Zaterdag maar eens kijken bij mijn snoepwinkeltje...in ieder geval voor die wielen, maar ja, als je er toch bent, dan neus je nog even door, toch?   :D

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de vraag van Hans, die hij hiervoor gesteld heeft over de Hamo wielen.... Is voor mij niet  :offtopic:, hoor  :)

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen moeten vervangen worden....
Op m rails kan je beter ac wielen gebruiken op c rails gaat het vaker goed.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Beste Forumvrienden,

Vanmiddag even naar het snoepwinkeltje geweest vanwege het wielprobleem.
Ik kon 10 assen met AC-wielen scoren. Voor de 5 wagons met 3 assen kwam ik er dus 5 te kort. Zoals eerder aangegeven lopen mijn Fleischmann wagons met DC-wielen prima op mijn M-rails, dus die vervang ik niet. Thuis heb ik de nieuwe assen verwisseld op 3 wagons. Twee lopen prima door de wissels, eentje gaf nog steeds problemen.

Ik heb toen de 3 assen van een Märklin wagon afgehaald en op de slecht lopende Roco wagon gezet. Nog steeds ontspoort hij op de wissels. Vervolgens heb ik van een paar Märklin wagons, die ik niet (veel) laat rijden, de wielen gedemonteerd en onder de nog te behandelende 2 Roco wagons gezet. Ook deze wagons lopen vervolgens prima door de wissels.

Nog even de Märklin wielen omgeruild van de wagon, die steeds blijft ontsporen. Helpt niets.

Conclusie:
- De Fleischmann wagons rijden prima op hun oorspronkelijke DC wielen, dus niets aan doen.
- 4 van de 5 Roco wagons lopen prima met de Roco AC wielen (2 stuks) en de Märklin AC wielen (2 stuks).
- die ene Roco wagon blijft ontsporen, ongeacht het type wiel.

Die laatste wagon heb ik nog eens nader bekeken. Ten opzichte van de andere wagons valt mij op dat de middenas, die moet verschuiven bij het door de bogen lopen, heel stoef loopt. Zie de gele cirkel op de foto's. Bij alle andere wagons beweegt dit middendeel heel soepel, bij deze wagon heel stroef.

Iemand een idee wat ik kan doen om het soepel te laten schuiven?

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
die zit toch op een verschuifbaar deel ? Als het echt niet goed schuift ff kijken of er geen braam aan zit of wat siliconenvet gebruiken.Gebruik dit al jaren .Wel zeer weinig aanbrengen uit de tube.Ik doe het zelfs met een pincet of tandenstoker.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Als je nou niet genoeg AC-wielen hebt dan kan je nog proberen om voor de middelste as de DC-wielen te laten zitten. Ik vermoed dat dat niet zo kritisch komt, het proberen waard denk ik.
Hopelijk gaat die laatste wagon ook nog probleemloos rijden. Misschien even uit elkaar halen en schoonmaken.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Hoi Roel,

Je zou de wielen van de middelste as wat dichter bij elkaar kunnen zetten.
En wat Johnny schreef; wat siliconen vet/spray.

Mijn Roco 3 assers hadden het zelfde probleem  :?

Succes en grtz, Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Roel,
Met een klein bankschroefje bv kun je een asje van 14,2 mm naar 14 mm drukken.
Meet de binnenkant aan de kant van de flens.
Zet wel een busje over de asuiteinde om de lagerpunten niet te beschadigen.

Sucsez
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Beste Forumvrienden,

Dank voor de goede suggesties. Ik heb nog een paar testjes gedaan.

- alle wielen/assen zijn vervangen door Märklin wielen/assen.
- de flensen/ wielen zitten op 14,0 mm (gemeten met de schuifmaat)
- met een heel fijn staafje (uit zo'n setje met hele kleine schroevendraaiers, staafjes enz) kon ik gemakkelijk onder het beweegbare deel komen.
  Er zitten géén bramen aan
- het beweegbare deel krijg ik niet los. Is misschien het gevolg van niet durven wrikken.
- het middelste wiel/as heb ik er uitgehaald. De wagon met 2 assen vertoont dan geen problemen in de wissels.

Een as met wielen ZONDER flenzen zou natuurlijk ook helpen, maar ja, die heb ik niet in huis.

Resteert nog de tip van Johnny om siliconenvet te gebruiken. Die moet ik nog even aanhouden: ik heb geen siliconenvet in huis, dus moet ik daar komende week naar op zoek.

hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Middelste wiel nog smaller dan 14mm maken, Roel.
Loopvlak blijft ook dan evengoed op de rail.

Geeft extra speling  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Ik zou wel uitkijken met het gebruik van Märklin wielen in je wagons. Duidelijk zichtbaar is dat de houders voor de aspuntjes wat naar buiten worden gebogen. Oh, en de baan eens schoonmaken... :D Je wielen zijn lekker smerig.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
 @citaat Sterker nog: het past helemaal niet. Deze wielen horen er niet onder, de aspotten draaien kapot.

Waarom niet gewoon het voorschrift volgen, bij elke wagon zit een beschrijving welk artikelnummer het AC wiel heeft. Roco/Fleischmann kent op de site 9 typen AC wielen:

https://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-003006-0/products.html

En bij aankoop direct om laten ruilen door de winkelier, het is een gratis service van Roco en Fleischmann.

Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco DC-wielen vervangen maar....hulp gevraagd
Ja, net als bij Märklin. Maar dan andersom, van AC naar DC.  B)