Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
Dag Roel.

Mooi dat je de locs van je broer hebt laten maken
en nu onderdeel zijn van jouw 'wagenpark' :thumbup:
Dit is zeker weten fraaie Old Skool!

GRoeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft

Dat zijn heel speciale loc's Roel !

Zal een goed gevoel geven, om daar goed voor te zorgen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Beste forumvrienden,

@ Alphons,
bedankt voor de tip!

@Jørg,
graag gedaan. Ik heb meerdere positieve reacties gekregen. Dus is de moeite van het voorbereiden niet voor niets geweest.

@Erik en Tony,
Inderdaad is het fijn dat deze treinen weer rijden. Ik zal er zuinig op zijn  :)

Tijdens de gastendag heb ik ook nog een locje met 2 wagons overgenomen. Niet omdat het zo onmisbaar is op mijn baan :D maar omdat mijn kleinzoon helemaal weg is van de avonturen van Thomas en zijn vriendjes. We hebben al de show in het spoorwegmuseum bezocht. Dit wordt dus een verrassing bij de volgende logeerpartij. :P.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Ik heb mijn MS2 ook laten upgraden. Het Percy locje is digitaal en staat in de loclijst. Dus het aanmelden ging redelijk eenvoudig.
De loopeigenschappen zijn niet geweldig, het is allemaal wat (te) plastic-achtig maar voor het doel van de aanschaf vind ik het prima.
Ook de bijbehorende wagons lopen prima en kunnen zonder probleem getrokken worden.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Ziet er nog gloednieuw uit, Roel  :thumbup:

Zal zeker een leuke verrassing  zijn !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
-Roel:
Heerlijk toch je kleinkinderen verwennen,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
Geinig Roel, je kleinkinderen kunnen weer trots op je zijn  :thumbup:.
Treintje is zeker van Hornby (ook al staat er wellicht Marklin op)?
Hier rijdt Thomas ook nog steeds rond :D.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Percy
@Tony en Jørg,
ik begreep dat dit locje nauwelijks gereden heeft. Zo ziet het er ook uit, als je naar de sleper kijkt. Het is dus redelijk nieuw.
Ik had vanmiddag mijn kleinzoon aan de telefoon, die aankondigde rond de Sinterklaas een paar dagen bij opa en oma te komen logeren (de familie gaat verhuizen, vandaar de oppas) en hij vertelde ook dat hij de treintjes van opa zóóóóó mooi vindt.
Dus heeft opa wel een paar verrassingen in petto, want naast deze Percy hebben we ook nog 3 oude analoge locs die het weer doen! Zie mijn bericht van afgelopen zaterdag.
Of die Percy ook analoog rijdt (en misschien wel beter ;)) moet ik nog even uitproberen.

@Hans,
Er staat Märklin op, zelfs met een nummer 36121. Er zit ook een handleiding bij, net zoals bij alle "normale" Märklin locs. Maar het zou me niet verbazen als het een deal is tussen Hornby en Märklin.
Overigens, over jouw Thomas hebben we het al eens eerder gehad. Maar ja, dat locje was defect. Tot afgelopen zaterdag  :P Zie de eerste foto in de hiervoor genoemde link.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Beste forumvrienden,

de mededeling :
Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

komt tevoorschijn. Niet gerealiseerd dat het al zo lang stil is geweest  :( :(

Er is in het afgelopen half jaar veel gebeurd, waardoor de tijd voor de modelbouw wat op een laag pitje heeft gestaan. Kleinkinderen een  paar keer voor wat langere periode te logeren gehad (o.a. omdat onze dochter ging verhuizen), een paar keer aan het klussen bij onze zoon (heeft een deel van een oude boerderij gekocht, ietsje gedateerd zullen we maar zeggen  :D :D) en ik ben gevraagd om een bijzondere ontsporing in het grootspoor nader te onderzoeken. Dan ben je officieel wel gepensioneerd, maar ook dan is je tijd beperkt. Maar goed, ondertussen is er wel wat beperkt aan de modelbaan gewerkt. Kleine dingen uitgewerkt, wat zitten puzzelen op detailoplossingen en zo. Het effect zal binnenkort zichtbaar worden.

Ook heb ik zo af en toe wat contact met andere forumvrienden. Tijdens een van die contacten ontstond er een gesprek over de aansluiting van het Viessmann relais 5552. Ik heb daar een korte beschrijving met een paar foto's voor gemaakt.
De link vind je HIER

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...

Geeft niks hoor, Roel  ;)

We zijn je niet vergeten  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Soms gaan andere dingen voor de hobby Roel. :)
En nee we zijn je zeker niet vergeten.

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Bekend fenomeen, er is meer dan treintjes (wat ook al weer :D).
En als er even niets te melden valt dan is dat gewoon maar zo. Maar bedankt voor je teken van leven, ik ging me bijna zorgen maken ;)!
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Wie was of is Roel nu ook weer? 8o
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Nu gaan die 120 dagen wel erg snel als er andere zaken in het leven spelen. Ik blijf je topic volgen ongeacht de frequentie van plaatsen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Beste forumvrienden,

Het is fijn dat de meeste vrienden mij nog niet vergeten zijn!  :) :) En Johnny zijn geheugen heeft kennelijk even een stootje nodig  :D :D dus zal ik maar een update plaatsen.

In de afgelopen maanden heb ik in de spaarzame uurtjes wel de gelegenheid gehad om mijn schakelschema nog eens een keer helemaal door te lopen en er toch nog een paar foutjes uit te halen. Ook ga ik nog een pendelspoortje maken waar twee treintjes afwisselend rijden naar het kopspoor op het eerste niveau. Dat heeft ook geleid tot een aanpassing van de beveiliging. Inmiddels heb ik een hele lijst in een aantal hoofdstukken verdeeld van de uit te voeren werkzaamheden. Daarmee hoop ik het overzicht te houden en alles in de juiste volgorde uit te voeren.

Om ook af en toe wat zichtbaars te hebben, ben ik vandaag bezig geweest om de perrons op het niveau 1 van een bestrating te voorzien. Het voorlopige resultaat zie je in de foto's 1 en 2. Ik moet nog de zijkanten aanbrengen. Daarvoor gebruik ik de roerhoutjes, donker bruin gemaakt en plak die er tegenaan. Maar ja, dat is hout van een kleur voorzien en laten drogen. Dus die afwerking volgt nog.

Verder heb ik wat perronbankjes in elkaar gezet voor dit perron. Wat een gepriegel, zeg, als je dikke vingers hebt   8o. Poppetjes heb ik nog, dus de perrons kunnen verder afgewerkt worden.

Verder heb ik een kleine set van Lasercut met een loopbrug en een kolenbunker, bedoeld voor het treintje op het bergspoor. De kolenbunker had ik al in elkaar gezet. Vandaag ook maar even de loopbrug gedaan. En van een oud kerkje - nog van mijn eerste spoorbaan eind jaren zestig - weer in elkaar gezet. Het was van ellende helemaal losgegaan.

De foto's staan hieronder.

hartelijke groeten,
Roel 
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Hoi Roel,

Je baan heeft aardig wat stof gehapt, als ik de daken van het rijdend spul bekijk  :D
De perrons worden mooi :thumbup:, maar wat een scheet van een kapelkerk heb je daar opgeduikeld !
Als je daar wat werk aan besteed, is dat een pareltje  ;)

Dat soort bankjes in elkaar knutsen is ook met dunne vingers geen lolletje, trouwens  :?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Roel,

Heerlijk weer om een update van je te lezen en wat voor één ondanks de dikke vingers toch een aantal perronbankjes in elkaar gezet. :) :thumbup:
Inderdaad het kerkje is een poepie van een kerkje zonde om die in een doos te laten leggen.
Lekker veel rijden dan waait het stof weer van zelf af van de wagons. :D

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
-Roel:
Weer eens leuk om wat van jou te lezen, mooi priegelwerk,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Kerkje hoort volgens mij bij het Zwitsere bergdorpje van Pola. Kan dus prima ergens bij je bergbaantje komen te staan!
Ik lees dat je je schakelschema's geoptimaliseerd hebt, altijd een leuke uitdaging met relais; maar je was je toch ook aan het verdiepen in de wondere wereld van de digitale techniek?
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Roel

Dat wordt even flink stoffen de komende tijd  :D
Maar wat een mooie update weer de perrons zien er goed uit  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het spoor komt weer tot leven ...
Hoi Roel,

Gepensioneerd en toch nog tijd te kort  8o
Gelukkig toch weer een update van jou baan, soms staat hier het bouwen ook op een lager pitje door andere prioriteiten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
beste forumvrienden,

Dank voor jullie reacties.
@Tony, Michel, inderdaad een leuk kerkje. Vandaag vond ik in de oude meuk nog het kruis voor op de toren!
@Hans, het is inderdaad een model van Pola. Het gaat best wel passen in het bergdorpje. Moet nog wel wat plastic glans wegpoetsen, maar dat is voor latere zorg.
@Tony, Michel, Alex, er ligt inderdaad een laagje stof op. De wagonnetjes en locjes op de foto heb ik inmiddels met een klein zacht borsteltje onder handen genomen. De rails in het zichtbare gedeelte maak ik schoon met een kruimeldief. Kun je gemakkelijk overal bij en als je per ongeluk iets verkeerds opzuigt kun je het gemakkelijk weer terugvinden. Is handiger dan de grote zak van de stofzuiger om te keren. Bovendien is dat ook niet goed voor de lieve vrede in huis  :D (ook al doe je het in de tuin...)

@Hans, tja ik heb me inderdaad een beetje verdiept in de digitale wereld. Het ombouwen van een analoge baan naar een digitale baan is niet een-twee-drie gedaan. Het digitaal rijden op een verder qua bediening van seinen en wissels op een analoge baan is wat simpeler. Ik maak dus een schakeling om naar keuze geen - een - twee delen van de baan digitaal te kunnen rijden. De eerste schakeling (geen - digitaal) maak ik op de hellingbaan van niveau 1 naar niveau 2 (richting het kopstation). De tweede schakeling maak ik op het kopstation naar het bergspoor. Het is nog een wens om een kittel aan te schaffen, die op dit bergspoor dan digitaal kan rijden.

Een grootschalige ombouw naar digitaal zie ik voorlopig niet zitten. De paar digitale locs die ik heb, hebben alleen de basis functies van lichten omschakelen en zo. Dat vind ik voor het rangeren in het kopstation nauwelijks iets extra's.

van oude en nieuwe meuk
Gisteren en vandaag ben ik eens gedoken in een oude doos. Daar zaten nog een aantal zakjes met grasstrooisel uit de tachtiger jaren in 3 verschillende kleuren in. Plus nog wat zakjes steenslag/profier in 3 kleuren, waarmee wat ballastmateriaal te krijgen is dat past bij de oude M-rails. Geïnspireerd door Henk (Henk163) is het zeker mogelijk de rails zo in te bedden dat je niet meer ziet dat het "maar" M-rails zijn.
In die doos zat nog veel meer oude meuk: dieren in geschilderde vorm en in egaal grijze teint en een hele familie van de WOSA-inspecteur.

Toen ook maar even de nieuwe meuk Preisser-, Noch-, Merten- en Roco figuren erbij gezocht. Ik heb in ieder geval genoeg locpersoneel in halve en hele vorm om mijn loc's te bemannen. Ook het nodige stationspersoneel in een outfit uit tijdberk I-II ontbreekt niet. En de reizigers zijn ook in voldoende mate aanwezig om op het perron te paraderen, te zitten of staande te wachten. Op de rijtuigen met een open balkon kan er ook wel eentje geplaatst worden. De Mertens figuren hebben allemaal een putdeksel onder hun voeten, dus dat moet ik er maar afhalen. Hopelijk lukt het om ze te laten staan met een drupje lijm op de perronbestating.

De perrons worden voorzien van houten randen. Ik heb 2 varianten. De eerste ga ik de komende week uitproberen. Ook maak ik een paar plantenbakken op de perrons. Ik aarzel nog of ik in een plantenbak ook een boom zal zetten. We gaan het gewoon uitproberen.

wordt vervolgd..

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
-Roel:
Die ouwe en nieuwe meuk ziet er weer veelbelovend uit, weer genoeg te doen,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
Roel,

Mooie bonte verzameling preisertjes en dieren. :) :thumbup:
Die gaan vast mooie plekjes op je baan krijgen. :)

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
 Smulspul, Roel ! :P

Vooral die hele WOSA-club en de uit een zwart/wit-film stammende kudde paarden  :thumbup:
Die zijn extra leuk voor je kleinkids, om écht mee te spelen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
Roel,

Jij hebt een mooie verzameling aan preisers en dieren, denk dat jij wel even verder kan nu  :P  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> van oude en nieuwe meuk ...
Mooi Roel, het tempo wordt dus weer wat opgeschroefd begrijp, altijd leuk en nuttig je te volgen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bomen plant dag
Beste Forumvrienden,

Dank voor de woorden over de oude en nieuwe meuk. Sommige preissers en andere inwoners zullen redelijk snel hun opwachting kunnen maken. Anderen zullen eerst nog in bad moeten om hun bleke uiterlijk af te doen. (of ik laat ze zo, want WOSA-punten zijn ook wat waard !)

En met dit mooie weer heb ik wel de gelegenheid om lekker wat aan te prutsen. Ik ben verder gegaan met de aankleding van het perron. De zijkanten heb ik klaar, maar moeten nog gemonteerd worden. Ook heb ik een paar boombakken gemaakt van luciferhoutjes, die van een kleur voorzien zijn en die vervolgens gevuld zijn met een boom en wat bloemen / planten. Een drietal plaatjes om even te kijken hoe het staat in vogelvlucht en vanaf treinhoogte (Ja, Tony, die is weer schoongemaakt  :D). Bankjes erbij en even op me laten inwerken.

Ondertussen ook even wat rails bij elkaar gezocht voor het keerspoor in de berg. Het is de bedoeling dat het treintje, dat vooraan op de foto's staat, afwisselend met een ander treintje van en naar het kopspoortje rijdt. De schakelingen heb ik gemaakt met 3 oude Märklin relais (7045) en lopen via een van de Viessmann relais (5552).

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bomen plant dag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bomen plant dag
Wat een paar bomen al niet voor een sfeer kunnen geven Roel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bomen plant dag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bomen plant dag
Dat ziet er leuk uit zo, Roel  :thumbup:

Toch twee tips  O:-D
Het gifgroen van de plantenbak zou je kunnen overschilderen met hetzelfde groen gemengd met een pietsie zwart. ( Of met verdund zwart, maar dat kan op de bestrating vloeien )

De gele bloeiende struiken worden -als je wil-  nog mooier, wanneer je er er voorzichtig een beetje groen poeder op strooit.
Dan zie je zogenaamd nog wat blaadjes, die onder de bloemen zitten.
Zou je op eerst op een nog niet gebruikt stukje geel mos kunnen uitproberen.
Lijmen hoeft niet ( laat ook het mos zwellen ) het blijft vanzelf zitten.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

We zijn weer een klein stapje verder met het aankleden van de baan.
@Tony.  De boombakken staan voorlopig nog los om ze niet te beschadigen bij de verdere aankleding van het hogergelegen kopstation. Dus eventuele bewerkingen doe ik achter een bureau. Bedankt voor de twee tips. Ik moet nog het nodige aan verf in kleurtjes aanschaffen. Ik ben nu nog voornamelijk bezig met het oude en nieuwe spul dat ik nog op voorraad heb. Die groene blaadjes kan ik wel eens proberen te maken met wat donkergroen strooisel, dat nog in de voorraaddoos zit.

Vandaag de hekjes geplaatst in aansluiting op het reeds eerder geplaatste deel bij het depot. Ook heb ik wat zitten puzzelen wat ik met de schuine achterwand moet doen. Er een andere kleur op smeren is geen optie (voorwaarde bij het in gebruik nemen van deze kamer als treinenkamer :D), dus heb ik de gedachte om er maar een soort rotswand van te maken. Voor het beeld even snel een rotswand gemaakt. Het valt me niet tegen.

Verder had ik nog een oud loodsje uit de jaren tachtig liggen. Ik vind het wel een grappig gebouwtje. Het lijkt er op dat het een locloods is voor een veldspoor, maar het is ook goed te gebruiken voor de baanwerkers. Oud vrachtautootje erbij, wat aankleding met mensen, gereedschappen en bielsen, hoopje ballast en zo, ik maak er nog wel wat bij. In ieder geval heb ik het gebouwtje weer in elkaar gelijmd en ontdaan van de grondplaat.

Op de foto's zijn nog twee dingen te zien. Allereerst nog wat struikwerk tegen de perrons en de boom/bloembak en ook nog een stuk steunmuur. Daarachter heb ik een aantal relais liggen, waar ik in geval van een storing gemakkelijk bij moet kunnen. Ik ga ook hier een rotswand maken met een stukje steunmuur erin. Die is er dan gemakkelijk uit te tillen om zo de nodige werkruimte te hebben.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Gisteren heb ik weer een heel serieus gesprek gevoerd met mijn kleinzoon (5 jaar).

Een paar maanden geleden zei hij ineens:  ?opa, als jij straks dood bent, dan ben ik nog niet dood, hoor?. Waarop ik zeg: ?nee, want jij bent nog heel jong.? Zegt kleinzoon in volle ernst: ?opa, dan zorg ik wel voor je treintjes, hoor?. :)

Inmiddels heeft hij zijn vader zover gekregen dat hij ook een treinbaan gaat bouwen. ?Opa, dan moet jij wel komen helpen, hoor. Want jij weet heeeeel veel van treinen. En papa niet. En dan moet je eerst wel een tekening maken! Want anders lukt het niet?

?Opa, waarom weet jij zoveel van treinen??  Kleinzoon is er duidelijk ook erg in geïnteresseerd. Vorige week bij Thomas de trein in het spoorwegmuseum zijn we zo?n beetje alle aanwezige treinen langsgegaan en hebben een beetje ingeschat welke treinen ouder zijn dan anderen. Heeft kleinzoon ineens door dat de kleur een belangrijke factor is! Geel - groen - blauw - hout.

En het gaat leven als je kunt vertellen dat die locomotief net zo oud is als opa en dat die trein er al was toen de oude opa (= mijn vader van 92, die hij goed kent) geboren is. En dat de opa van opa net zo oud was als kleinzoon toen die trein ging rijden. Geweldige belevenis!

:D

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
-Roel:
Schitterend,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

In de afgelopen dagen ben ik met een paar kleine dingen bezig geweest. Ik heb met mijn dikke vingers een trapje van lasercut in elkaar weten te zetten. Met behulp van een loupe met lampje, een scherp mesje en een pinset is de operatie geslaagd. Het trapje komt bij een klein kolenlaaadpunt voor de lokaaltrein. Foto volgt nog.

Ook heb ik het eerste begin gemaakt met de houten perronranden. Deze foto's zijn vooral bedoeld om even te kijken hoe het staat. de verticale steunbalkjes moeten nog geplaatst worden. Het valt mij niet tegen.

Ook heb ik nog een vraag aan jullie. Wellicht dat iemand een goede raad heeft.
Ik heb 3 trafo's van Märklin, de witte versie. Maar ik heb ook nog 2 trafo's van Temsi, iets meer vermogen dan de witte van Märklin. Die Temsi trafo's functioneren nog steeds heel goed. Nu zijn die nog uit de tijd van 220 V, dus eigenlijk niet te gebruiken met de moderne loc's. Maar als ik ze uitsluitend gebruik op de doorgaande spporgedeelten, waar het omschakelen van de loc's helemaal niet aan de orde is, moet het toch geen probleem zijn om ze te blijven gebruiken?

En als ik gele draadjes van de wissels (met lampjes) en de relais zo veel mogelijk op deze trafo's zet, is dat handig? Of moet ik die gele draadjes zo veel mogelijk op de witte trafo's zetten?

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel

Dat word erg mooi en je moet bijna aan uitbreiding denken straks als al dat volk op je perrons staan
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
-Roel:
Knap  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel,

Op je mooie perrons zullen de preisertjes met plezier wachten op de trein die hun rond gaat brengen. :)

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Goedemorgen Roel. Eerst even een goedbedoelde kritische noot: om eerlijk te zijn vind ik je perronranden veel te groen, waarom niet voor een transparante meer bruin/grijze tint (bv matte beits of sterk verdunde verf) oid gekozen? Voor de rest worden je perrons hartstikke mooi maar ik vind dat groen daar echt een beetje afbreuk aan doen.

Ik heb ook nog van die oude Temsi's liggen, nadeel vind ik dat ze best hard brommen als ze aan staan (het type met de metalen hamerslagblauwe behuizing).
Qua spanning moet je gewoon even meten. De spanning primair is zo'n 5% omhoog gegaan van 220 naar 230V. De secundaire spanning stijgt dan rechtevenredig ook met 5% dus 16V wordt 16,8V.
De omschakelpuls wordt dan -theoretisch- 25,2V; maar als de trafo verder onbelast is kan die best aanzienlijk hoger liggen hetgeen dodelijk schijnt te zijn voor digitale loc's. Met de witte trafo's loop je dit gevaar -zover ik weet- niet.
Voor verlichting en wissels zijn de Temsi-trafo's prima te gebruiken, desnoods sluit je die verbruikers aan op de rijspanning zodat je de spanning kunt afregelen waarna je de regelknop blokkeert of verwijdert.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Beste forumvrienden,

Bedankt voor de positieve reacties!

@Hans, kennelijk heb ik een iets nieuwere versie van de Temsi trafo's: de blauwe kap is van kunststof en ze zijn hééél stil. Voor de rest neem ik je advies ter harte. Ik ga ze alleen gebruiken op een baangedeelte waar uitsluitend oude loc's (uit de jaren 60-70) rijden. De witte gebruik ik dan voor de doorgaande sporen en het kopstation.

Je opmerking over de groene kleur neem ik ook ter harte. De foto's laten een andere (minder mooie) kleur zien dan in werkelijkheid. Maar goed, ik heb er een laagje bruin overheen gedaan. Moet hier en daar nog wat bijtippen, zie ik. Het resultaal (ook met en zonder flits) is in de foto's te zien.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Zo Roel, dat is nog eens een snelle actie en reactie. Zo op de foto's komt het nu behoorlijk donker over, kennelijk heeft de statonschef het houtwerk net van een verse laag carbolineum laten voorzien  :thumbup:. In ieder geval beter dan het gifgroen dat er eerst op zat.

En kennelijk heb jij een nieuwere generatie Temsi-trafo's die minder hard brommen dan mijn versie uit de sixties/seventies.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
-Roel:
Is idd veel beter, en je bakken waar je bomen in staan, komen beter uit zo.
Ook een leuk idee om bomen op je perron te zetten, komt er nog verlichting op?

Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
@Hans,
Het houtwerk komt inderdaad beter uit, zowel in het echt als op de foto.
De Temsi trafo's zijn begin jaren zeventig aangeschaft, dus waarschijnlijk iets jonger als die van jou


@Jørg,
Dank voor het compliment. De boombakken zelf moeten voor mij nog een opknapbeurtje hebben. Bomen op het perron geven een leuke sfeer. Misschien zijn deze bomen iets te groot / te hoog. Het kan zijn dat ik ze vervang door iets kleinere exemplaren, als ik die bij gelegenheid eens tegenkom.
Verlichting op het perron kan in de toekomst nog komen vermits ik passende lantaarns uit tijdperk I/II kan vinden


Beste Forumvrienden,
Af en toe gebeurt er iets.... een combinatie van inspiratie, nieuwe inzichten, TIJD, en zin.  :P :P
Dan zet je kleine stapjes vooruit. In een van de eerdere berichten heb ik verteld dat ik wat lasercut materiaal had gekregen waarmee ik een half vergane houten bak voor kolen, een inspectieplatform en een trapje kon maken. Vooral dat laatste was een crime met dikke vingers  >:-D. Ik had deze set, samen met een waterkraan gedacht te plaatsen op de kop van het perron van het locaalspoor (Bergspoor). Bij nader inzien heb ik dit anders opgelost en een smal laadperron langs dat spoor vervangen door een iets breder verzorgingsspoor. Ook het oorspronkelijke toiletgebouw van het station Oberried heb ik hierbij de functie van een dienstgebouw gegeven. Plaatje MDF er tegenaan, voorzien van perronranden en als perronbekleding een stuk fijn schuurpapier er op. Met een potlood wat gekrast op het schuurpapier en dit met de vinger wat uitwrijven om zo wat vuil en kolengruis te imiteren. Een paar Preisers er bij en het voorlopige resultaat is toonbaar. In de houten bak komen nog losse kolen en op het inspectie plateau een paar bakken / zakken met kolen. Die moeten gelijmd worden met latex of houtlijm/water mengsel. Ik kan mijn pipetjes niet zo gauw vinden. Dus dat wordt of morgen verder zoeken of er op uit om nieuwe te kopen.

O ja, het perron voor de reizigers van het locaalspoor is natuurlijk een stuk korter geworden, want de oorspronkelijke extra lengte voor de locverzorging is niet meer nodig.

De foto's vertellen de rest.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Hoi Roel

Zozo dat is netjes, een apart spoortje voor stomers waar ze water kunnen inslaan.  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Dag Roel.

De toepassing van het schuurpapier op het service-perron pakt verrassend uit, wel jammer van de naden.
Gezien de breedte van de kolenbunker had ik deze aan het eind van het perron gezet en de waterkolom
nog daar achter, want door de hoogte van het perron is de uitmonding van de kraan nu toch veel te hoog?
Afijn, dat was het eerste wat in mij opkwam bij het bekijken van jouw fotoreportage :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel,

Mooi gedaan het service perron voor de stomers. :) :thumbup:
Ik heb wel lang zitten kijken nar de eerste foto wat een plaatje is dat met de sporen eronder veel activiteiten op een kleine oppervlakte maar straalt heel heel veel rust uit mooi gedaan Roel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
@Michel,
Dank voor je reactie. Op het eerste plaatje kijk je in een gat met 2 sporen. Op het vierde plaatje zie je onder de brug nog een deel van een tunnelportaal. Dat staat eigenlijk net nà de brug. Dat betekent dat het eerste plaatje straks geen zicht meer geeft op de twee sporen eronder, maar op een rotswand, waar de brug net voor loopt.


@Erik,
Dank voor je reactie. Ik ben nog even naar boven geweest om te kijken. Er is maar één naad in het schuurpapier-perron en wel ter hoogte van de kolenbunker. De andere "naad" die je op de foto ziet is het gevolg van de lichtinval doordat de ondergrond van het perron en het dienstgebouw niet helemaal gelijk liggen. Dat ga ik nog wel een beetje uitlijnen. Bovendien is het perron nog "kaal" en zal ik nog wat grijs/zwart accenten aanbrengen zodat de lichtinval wat minder storend is.

Het andere aspect betreft de waterkraan. Ook hier vertekent de foto. Ik heb nog een paar foto's gemaakt met een uitgedraaide kraan. Dan zie je dat de mond van de kraan op minder dan 1 cm boven de waterbak van de loc hangt. Ik kan altijd nog een soort flexibele waterzak onder de kraan hangen, dat zie je ook wel eens. De kraan vóór het perron zetten is geen optie: de kraan zit dan halverwege de ketel. Vandaar dat ik het zo heb geplaatst.


Beste forumvrienden,

Voor de exploitatie is het spel dat er met een wisselloc wordt gewerkt. Het perronspoor is immers een doodlopend spoor zonder overloopmogelijkheid. De wisselloc koppelt aan de trein en vertrekt op enig moment. De achtergebleven loc kan dan de behandeling krijgen langs het verzorgingsperron en vervolgens naar het wachtspoor vertrekken om na binnenkomst van de trein weer voor de trein geplaatst te worden.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
De kleine stapjes zijn ook leuk om te volgen, Roel  :thumbup:

En er gebeurt weer heel wat meer dan de laatste tijd   :P
Voor je het weet, moet je jezelf weer op een beloning bij het snoepwinkeltje trakteren  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Roel

Zo daar word ook hard gewerkt.

Een vraagje die waterkranen krijgen die nog een mooi kleurtje, alles ziet er mooi verweerd en ouder uit.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
@Tony,
Inderdaad, er gebeurt wat meer dan de laatste tijd. Hoewel, de komende weken zal het weer stil worden omdat we twee weekjes naar het Griekse eiland Lesbos gaan. Van de zon genieten  :D , maar daar is de luchtvochtigheid gelukkig véél lager.
Tja, om eerlijk te zeggen, ik ben al weer even bij het snoepwinkeltje langs geweest  :P :P en ook weer wat leuke dingen gescoord, o.a. de bomen. De rest komt geleidelijk wel in beeld.


@Peter,
Dank voor je waardering. De kraan krijgt nog een behandeling, net als overigens de gebouwen. Ik heb de poedertjes en zo nog niet in huis. Daar moet ik een keer op mijn gemak naar op zoek.


Beste forumvrienden,
Dit weekend was onze kleinzoon komen logeren. Dus zijn opa en oma zaterdag met hem naar het Multi Event in Blerick gegaan (mooi dat we een agenda op het forum hebben!). Daar heeft hij enorm genoten, waarbij er 2 dingen uitsprongen: het diorama B.A.Bodil van de MSG Valkenswaard: het diorama waar een motorwagen steeds verder in de achtergrond verdwijnt. Hij kreeg een complete uitleg van de leden van deze modelbouwgroep en nam op het eind zelf nog een kijkje aan de zijkant om te snappen hoe de treinen steeds kleiner werden. Geweldige begeleiders!

link naar het diorama[/b].

Een tweede hoogtepunt was een bezoek aan de Kameel. Helemaal toen hij op de stoel van de machinist mocht plaatsnemen!

Vandaag zijn we samen aan het werk gegaan om de bankjes te voorzien van poppetjes. Opa heeft de verzameling poppetjes te voorschijn gehaald en kleinzoon heeft gekozen waar welk poppetje moest gaan zitten. Soms maar 1 soms ook 2 op de bank. En een koffer op de bank met een meneer ernaast. En een paar kisten op een karretje. Opa deed vervolgens een druppeltje lijm op de billen en plaatste de poppetjes op de bank. Kleinzoon heeft ze vervolgens droog geblazen en gecontroleerd of ze goed vast zaten.

De foto's laten het verhaal verder zien.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stapje verder
Na deze actie moesten de bankjes natuurlijk nog geplaatst worden op de perrons. Een paar plaatjes van de bankjes onder de bomen. De opmerkelijke kijkers hebben natuurlijk al gezien dat de boombakken veranderd zijn. Ik ben er achter gekomen dat het handiger is de houten lucifers éérst van een kleurtje te voorzien en pas daarna te lijmen.... Dus zijn de boombakken opnieuw gemaakt van oude dwarsliggers....

Ook op het verzorgingsperron is nog wat gebeurd. Er is personeel bijgekomen, het waterafvoerputje is verzonken in het perron en de bunker moest volgens mijn kleinzoon gevuld worden met steenkolen. Dus dat hebben we ook maar gedaan.
Het is erg leuk om zo iets samen met je kleinzoon te kunnen doen. Dat gun ik alle mede forumleden ook van harte!

hartelijke groeten,
Roel