Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg ->BoschSpoor gaat (een beetje) digitaal...
-Roel:
Een zachte overgang naar het digitaal rijden op je eigen tempo, top  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Beste forumvrienden,

Allereerst Tony en Jørg bedankt voor de bemoedigende woorden!

Dan nu de belevenissen van een analoog rijder die de eerste digitale stapjes zet. De ervaren rijders zullen zich wellicht verbazen over zoveel onbenulligheden, maar als je geen digitaal bloed hebt, is het allemaal best even zoeken. Vanmiddag ben ik er maar eens voor gaan zitten. Ik heb een aantal M-rails aan elkaar gelegd met aan beide einden een stootblok (je weet maar nooit, hè  :D).

Met de handleiding erbij heb ik mobile station II aangesloten. De nieuwste digitale loc is natuurlijk onze bekende 3rail Forum loc. Volgens het boekje bij de loc moet die zich automatisch aanmelden. Handleiding erbij, loc op het spoor gezet, maar na even wachten komt de mededeling dat de loc niet herkend wordt. Heb ik iets fout gedaan? Geen idee. Nieuwe poging, hetzelfde resultaat.

Dan naar de tweede stap in de handleiding: de loc laten herkennen. Ook die stappen worden doorgelopen, helaas hetzelfde resultaat.
Het geeft de burger niet echt moed. Geen idee wat ik fout gedaan heb.

Tenslotte dan de derde stap: loc handmatig invoeren. Dat heb ik gedaan, met een naam en de adressen uit het boekje overgenomen. En toen kreeg ik het scherm waaruit blijkt dat de loc is aangemeld!  :D. De loc is klaar voor gebruik, aldus de handleiding van mobile station II. Maar ik krijg de loc niet in beweging. Ook de functietoetsen geven geen reactie.  :( :(. Dan maar de loc inpakken en later wat hulp inschakelen. Maar toen ik de loc oppakte viel de sleper er onder uit. Die heb ik weer teruggeklikt (dat schroefje bij die oude analoge locs is toch wel handiger  :D) en de loc opnieuw op het spoor gezet. En ja hoor: de lampen kunnen aan en de loc gaat rijden.  :P :P Het is gelukt!

Daarna heb ik de T18 gepakt. Die loc heeft nog dipswitches, dus met het boekje in de hand de switches op adres 18 gezet, en dezelfde procedure van aanmelden gedaan. Het verbaasde me niet dat zowel het automatisch aanmelden als het herkennen niet lukte, en dus ben ik met stap 3 wel verder gekomen. En in een keer was het voor elkaar! Ook deze loc rijdt netjes heen en weer. De lampjes kunnen apart geschakeld worden.

Nu zie ik op het scherm bij de forumloc nog drie functietoetsen (F1, F2, F3) en rechts boven een voor mij onbekend sysmbool. De T18 heeft zelfs nog meer functietoetsen. Maar als ik daar op druk gebeurt er niets. Dus heb ik nog wat zoekwerk, zowel waar die functies voor dienen als een overzicht van de gebruikte symbolen in die Mobile Station. In de wiki heb ik nog niets kunnen vinden. Maar goed, het eerste begin is er.

Ik plaats nog wat foto's om het een en ander te illustreren.

hartelijke (digitale  :D) groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
en de volgende foto's: de loc'n rijden!
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Top dat het is gelukt!  :thumbup:
Groeten Quinten
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Je onbekende symbool is een schildpad.

Dat staat voor rangeersnelheid , zet je die functie aan rijd je loc nog maar op halve snelheid. Handig om wagons op te pikken op je rangeerterrein.
Je regelaar werkt dan dus in kleinere stapjes.

Mvg Robin
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes

Hoi Roel,

Je hebt je zenuwen aardig op de proef gesteld, lijkt me  :?
Maar het rijdt dan toch  ;)
Misschien heb je hier iets aan;


Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
beste forumvrienden,

Dank voor de reacties!

@Quinten,
het is inderdaad gelukt! Dus ook "oud geleerd, is oud gedaan" :D

@Robin,
dank je. Ik had het symbool niet als een schildpad herkend  ;). Tot nu toe is mijn zoektocht naar al die symbolen nog zonder succes gebleven. Ook op de website van Märklin zelf vind ik niets. We blijven zoeken.

@Tony,
Bedankt voor het filmpje. De meeste functies had ik al ontdekt, maar toch waren er een paar, die niet in de handleiding staan. En zoals je weet ben ik ook nog van de generatie die eerst iets leest en dan pas op allerlei knoppen gaat drukken.... :D

Mijn zoektocht naar de functietoetsen van de loc 3609, de mooie T18, in dit geval de versie van de KPEV, heeft in ieder geval resultaat opgeleverd. Er is een goede website (helaas niet meer bijgehouden) van Peter Roland (klik hier voor de website) waar je van veel locs alle details kunt vinden. Dus ook van deze 3609. En daar staat de tabel met functietoetsen in: deze loc kan alleen de koplampen schakelen. Dus hoef ik niet verder te zoeken.

Ik ga nog even verder puzzelen om te kijken of ik mijn kopstation omschakelbaar kan maken (digitaal - analoog) net zoals bijvoorbeeld bij het grote spoor de spanning op de bovenleiding geschakeld kan worden tussen Duitse en Nederlandse spanning op de stations in Venlo en Emmerich.

Een belangrijke vraag is of de massa (bruine draad) van analoog en digitaal ook gescheiden moet worden. Anders gezegd, moet ook de massa van het kopstation volledig gescheiden worden van de rest van de baan. Dan moet ik bij de M-rails dus nog wat extra's doen.

wordt vervolgd!

hartelijke groeten.
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Citaat van: RoelMarklin op maandag 18 september 2017, 11:47:25

Een belangrijke vraag is of de massa (bruine draad) van analoog en digitaal ook gescheiden moet worden. Anders gezegd, moet ook de massa van het kopstation volledig gescheiden worden van de rest van de baan.


Nee dat hoeft niet.

Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de eerste digitale stapjes
Dank je, Ben.

Dat maakt het puzzelwerk een stuk eenvoudiger!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
beste forumvrienden,

Kan onderstaand principe werken??

1) Een digitale trein komt via het gele spoor op de rode stopsectie tot stilstand. Dan wordt de voeding van de stopsectie op analoog gezet. De trein rijdt via het groene spoor de analoge baan op.

2) Een trein komt via het groene spoor op de rode stopsectie tot stilstand. Dan wordt de voeding van de stopsectie op digitaal gezet. De trein rijdt via het gele spoor digitaal verder.

Ik snap dat dit niet werkt met een loc die via dipswitches van digitaal op analoog en omgekeerd moet worden gezet. Maar werkt het principe wel voor een loc die automatisch herkent of hij analoog danwel digitaal aangestuurd wordt?

Als dit principe werkt, ben ik weer een stap verder.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Roel, gevoelsmatig zou ik zeggen dat het moet werken. Er is wel één hele grote maar: een sleper mag nooit en tenimner zowel analoge als digitale stroom afnemen. De de stopsectie zou middels een schakelaar moeten worden omgezet. Ikzelf zou het een te groot risoco vinden, maar dat kom dan door mijn eigen momenten van onoplettendheid.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Hallo Roel,

De stopsectie moet volledig of digitaal of analoog gezet worden. Dit kan naar mijn mening heel goed met een relais. Deze kent zowel een maak- als breekcontact. Belangrijk is ook, dat de stopsectie volledig geïsoleerd moet zijn van beide functies en met het relais digitaal of analoog geschakeld wordt. En neem de isolatie maar heel serieus. Maak het minstens 1 mm groot en controleer deze regelmatig of het schoon is van vuil ed.
Daarbij denk ik, dat de stopsectie langer moet zijn, dan de langste trein, die je wil overzetten. Dit puur om te voorkomen, dat digitaal en analoog 'met elkaar in contact' kunnen komen.

Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 18 september 2017, 19:29:37

Daarbij denk ik, dat de stopsectie langer moet zijn, dan de langste trein, die je wil overzetten. Dit puur om te voorkomen, dat digitaal en analoog 'met elkaar in contact' kunnen komen.


Dat loopt wel los. De sleper is bepalend en dit zit onder de lok. Het wordt tricky als de lok doorschiet over de scheiding van stopsectie en digitale sectie. Dan is het einde MS2.

Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Hallo,

In aanvulling op wat Ben zegt, kun je dit probleem voorkomen door twee extra stukken toe te voegen waar geen enkel signaal/spanning op staat, behalve bij het inrijden of uitrijden. Je hebt dan wel meerdere relais nodig.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
En uiteraard geen trein erachter met slepers voor verlichting  :O
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Beste Forumvrienden!

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Hier kan ik mee verder!

Ik heb ooit bij het wisselen van een loc gestaan, meen dat het in Emmerich was, waar een 1100 voor de trein werd gezet. Pantografen omhoog en een enorme knal, steekvlam, een doos van het dak op het perron en een machinist, die zijn hoofd uit het raam stak en zei "hij doet het niet meer...". Bleek dat er met het schakelen iets fout gegaan was en in plaats van de 1500 V er de Duitse 15.000 V op gezet was.... Dat wil ik natuurlijk voorkomen!!

@Henk,
ik ga de schakeling uitvoeren met een Viessmann relais 5552, dus daarmee wordt voorkomen dat in de stopsectie gelijktijdig analoog en digitaal spanning staat. Dat relais bestaat uit 2 onafhankelijke relais. Ik heb al meer schakelingen met afhankelijkheid gemaakt. Dus even puzzelen en het zal wel lukken. Bovendien zorg ik er voor dat de stopsectie altijd stroomloos is als er een trein binnenrijdt.

@Gerrit,
wat bedoel je met de isolatie van 1mm? Ik zorg ervoor dat de middengeleider geïsoleerd is, zoals bij alle andere stopsecties in de (analoge) baan.

@Ben,
Dat gevoel heb ik ook. De sleper zit onder de loc. Al mijn stopsecties zijn 2 rails lang, dus 36 cm. Van doorschieters heb ik met mijn stoomlocjes geen last. Ik ga eerst een proefstukje maken zodat ik het allemaal kan uitproberen bij verschillende snelheden. En als het echt nodig is kan ik natuurlijk de overgangssectie maken zoals Gerrit deze getekend heeft.

@Hans,
een goede opmerking! Maar ik heb geen slepers onder mijn wagons, dus alleen de loc'n hebben een sleper. Twee uitzonderingen: de TEE Ram en een Roco Railbus met aanhanger. Maar die zijn beide analoog, dus komen niet op het digitale spoor.

Vanmiddag verder gaan zal niet lukken, want de kleinkinderen staan over een half uurtje voor de deur. Even weer een extra feestje!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
Hallo Roel,

Met de 1 mm bedoel ik, dat je ervoor moet zorgen, dat de railstaven elkaar niet kunnen raken op het scheiden van de secties. Jij zegt, dat je de middengeleider isoleert. Rij jij met stroomdetectie?
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
 @citaat Roel rijdt "met de hand" op een gemeenschappelijke massa analoog/digitaal. Van scheiden van de spoorstaven is geen sprake, alleen de middengeleider.

Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kan dit principe ??
@ Ben: Helder. Ik ben uitgeschreven voor dit topic.
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakelschema
@Gerrit,

Bedankt voor je tips. Die zijn voor mij waardevol en worden zeer gewaardeerd. Ik heb een bestaande analoge baan met M-rails en een aantal fraaie (analoge) locs. Ik begin dus niet van nul af aan. Wat ik probeer is in stappen over te gaan naar digitaal. Ik heb bij toeval een paar digitale locs, die ik graag ook digitaal wil laten rijden. Een aantal van de analoge locs zal in de toekomst of omgebouwd moeten worden naar digitaal of vervangen moeten worden door digitale locs. Op de basisbaan rijden 6 treinen afwisselend hun rondjes. Een aftakking leidt naar het kopstation. Daar wil ik om te beginnen de mogelijkheid hebben om digitaal te rijden. Op dit station zijn veel geïsoleerde sporen (middengeleider isolatie).

Ik heb de volgende stappen voor ogen:
stap 1: digitaal rijden "met de hand" (zoals Ben terecht aangeeft).
stap 2: digitaal rijden met stroomdetectie (middengeleider). Ik heb al eerder begrepen dat dit voor M-rails een goede oplossing is.
stap 3: digitaal rijden op de hele baan met stroomdetectie.

Als je hierdoor geen bijdragen meer kunt leveren vind ik dat jammer, maar ieder heeft zo zijn specialiteiten. In ieder geval bedankt tot nu toe.


Beste forumvrienden,

Ik ben nog even aan het puzzelen gegaan met de aansturing van de stopsectie en de omschakeling van analoog naar digitaal en omgekeerd. In bijgevoegd schema probeer ik dat duidelijk te maken met behulp van een Viessmann relais.
Het bovenste relais schakelt de stroom op de middengeleider van de stopsectie tussen analoog en digitaal.
Het onderste relais schakelt de stroom op de middengeleider aan of uit. Standaard staat deze op UIT. Dat stuur ik aan via schakelrails.
Met schakelrails schakel ik het bovenste relais afhankelijk van de rijrichting. Dan hoef ik alleen maar handmatig de stopsectie via het onderste relais AAN te zetten.
Heeft iemand hier nog een opmerking over?

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakelschema
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakelschema
Zo op het eerste oog ziet het er goed uit Roel. De rechterkant van R1 kun je dan mooi gebruiken om middels LEDs aan te geven welke stroomsectie (analoog/digitaal) actief is.
Re: BoschSpoor in aanleg -> schakelschema
Dank je, Henk.

Inderdaad wil ik de rechterkant gebruiken voor een optische signalering.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor de felicitaties, die ik via pb's en bij de felicitatie mededelingen mocht ontvangen vanwege mijn verjaardag. Naast een aantal financiële giften, waar ik al wel ideeën voor een besteding heb, heb ik ook een paar cadeaus ontvangen, die ik jullie hieronder kan tonen. Het is een röngenwagen van Fleischmann uit tijdperk II met een ladingmal en een klok voor het stationnetje dat ik een tijdje geleden gekocht heb. Ook heb ik een loep met verlichting, klemmetjes en een soldeerbout beugel gekregen. Erg handig want mijn oogjes lijken af en toe kleiner te worden  :D Dus dat is best handig bij het werken aan loc's, wagons en bij het solderen van draadjes.

Met de baan ben ik nog steeds bezig. Vooral de eerste stappen op digitaal gebied beginnen toch wel vaste vormen te krijgen. Maar dan loop je steeds weer tegen kleine probleempjes aan. Niet eens zo zeer op digitaal gebied (althans nog niet....) maar meer op het gebruik van het analoge deel van de baan. Het bergspoor, dat ik (voorlopig) nog analoog wil houden zodat mijn kleinzoon kan meespelen, maar ook het pendelbaantje naar het station op het 1e niveau. Als ik het kopstation digitaal ga gebruiken dan kan er geen analoog pendeltreintje meer rijden naar het 1e niveau. Maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden, die ik momenteel aan het uitwerken ben, zodat twee korte treintjes afwisselend op dat kopspoor binnenkomen en weer vertrekken. Daarover later meer.
Eerst maar de foto's van de nieuwe aanwinsten.

Achtereenvolgend de nieuwe wagon en ladingmal als show object, dan de (voorlopige) plek op de baan, de klok (met ledje, Brawa) en het stationsgebouw waar het aan bevestigd moet worden en tenslotte de loep.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
-Roel:
Dat zijn weer mooie aanwinsten, veel knutselplezier met het vergrootglas,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
-Roel,
Ik kan mij volledig voorstellen, dat jouw verjaardag niet meer stuk kan! 8)  :-) Wat een mooi geschenken hebt jij ontvangen! Kon dat maar elke week gaan gebeuren! >:-D In ieder geval kan jij weer volledig uit jouw dak :-).
Zo'n vergrootglas is een perfect hulpmiddel; daar zult jij echt veel plezier aan beleven! Nog een leuke dag verder!  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Dag Roel.

Gefeliciteerd, ook met de aanwinsten!
Een tijdje niet gereageerd vanwege het digitaal gen....., waar ik mij van onthoud.

De laadmal staat vaak na het goederendepot waar stukgoed wordt geladen.
Op het korte uithaalspoortje zal het weinig dienst doen lijkt mij :roll:
Een prachtige klok heb je aangeschaft die ietwat overdone maar
zeker niet onverdienstelijk het fraaie stationsgebouw gaat sieren :thumbup:
Zo'n loep, daar heb ik er twee van - met een frame op m'n neus 8o :D

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten

Dat zijn leuke nieuwe spulletjes, Roel  :thumbup:

En je kunt nu loepzuivere kleine klusjes opknappen  ;)
Om de laadmal zou ik me niet druk maken, hij staat er mooi.
Mijn criterium bij dit soort zaken is: geeft het een mooi plaatje, is het enigermate logisch en vooral staat het niet in de weg met poetsen of rangeren.

Een echt foute plek levert trouwens ook nog eens extra WOSA-punten op  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
@Erik , en is die bijhorende neus dan ook nog verlicht?
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
 @citaat  :-) Enkel wanneer ik teveel gedronken heb Johnny,
maar dan waag ik mij niet meer aan de modelspoorhobby ....

Groeten :wink:

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Roel,

Prachtige aanwinsten heb je als verjaardagcadeau ontvangen. :)
Heel veel plezier ermee. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het zijn leuke spullen  :P.
En een gegeven paard.... enfin, het is met liefde uitgezocht in het locale snoepwinkeltje, en dat is ook heel wat waard.
De ladingmal staat inderdaad niet op de meest logische plaats, Erik. Ik heb de gulle gevers deze foto?s ook gestuurd en daar bij gezegd dat dit een voorlopige plek is. Op die plaats is de aankleding namelijk al iets verder dan op de rest van het emplacement. Als ik de WOSA-punten binnen heb, zoals Tony terecht opmerkt, kan ik ze verplaatsen naar een ander laadspoor als daar de omgeving is aangekleed.

De loep is inderdaad erg handig met het solderen en het prutsen aan wagons en losjes. Ook ik heb een extra loep - met leesdeel - op mijn neus, maar dit hulpmiddel is een heel dankbare aanvulling ;)

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Beste forumvrienden,

Het is even stil geweest in dit topic. Daar zijn twee redenen voor. De eerste is de geboorte van ons derde kleinkind, een meisje, waardoor de andere kleinkinderen (3 en bijna 5) zo'n 9 dagen bij opa en oma hebben gelogeerd. De tweede reden is dat ik even druk ben geweest met het maken van een presentatie.

Op de dagindeling van de gastendag sta ik genoemd bij de demo's met de IJzeren Rijn. Ik ga géén demo geven, maar wil jullie het een en ander vertellen van de historie van de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, die deels via Nederland (Budel - Weert - Roermond - Vlodrop) loopt.

Het verhaal begint in 1830 toen de zuidelijke Nederlanden zich afsplitsten van de noordelijke Nederlanden en vertelt iets over het gebruik van deze lijn tot nu toe. Ik focus vervolgens wat meer op het gedeelte in Nederland, omdat daar de meeste discussiepunten liggen. Ik vertel het een en ander over het verzoek van België aan Nederland tot reactivering van deze lijn en wat dat allemaal voor gevolgen heeft gehad, tot aan het Europese Hof voor Arbitrage aan toe. We eindigen bij de stand van zaken zoals die in het pas gesloten regeerakkoord in Nederland is verwoord.
Tot slot maken we een korte fotoreis langs deze lijn.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn

Gefeliciteerd, Roel !

Drie keer opa is niet niks  :P
En 9 dagen op de spruiten passen voelt als 9 maanden  :D
Maar ik neem aan, dat jullie er erg blij mee zijn !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Roel,

Gefeliciteerd met de geboorte van je kleindochter. :thumbup:
Helaas valt jouw presentatie over de IJzeren Rijn wat ik erg interessant vindt gelijk als die van Erwin met zijn uitleg en bouw van zijn mooie brug dus sta ik voor een moeilijke keuze. :(
Misschien kan ik bij ieder een deel volgen dan ben ik een demo-hopper. :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Roel

Van harte gefeliciteerd met je kleindochter, er zal nu wel wat heel wat te doen in huis.
En ja ook tijdig je rustpauze nemen, en lekker rustig doorgaan met de hobby.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
-Roel:
Vooreerst een dikke proficiat met je kleindochter, het is daar bij jullie vruchtbare grond,  :-)
En de demo over de ijzeren Rijn zal ik vermoedelijk ook wel willen bijwonen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Allereerst gefeliciteerd OPA!
Interessante materie de IJzeren Rijn; ook die andere goederenlijn door België, De Montzenlijn, is heel intrigerend en dan met name de kunstwerken. Ik heb daar enige tijd geleden in mijn eigen draadje wat over verteld.
Succes met je presentatie, ik ben er helaas niet bij op de gastendag (bereikbaarheidsdienst).
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Hi Roel,

Eerst maar eens gefeliciteerd.
En de IJzeren Rijn da's heel interessant.

groet
Harald
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gastendag -> IJzeren Rijn
Beste modelspoorvrienden,

Dank voor de felicitaties. Uiteraard zijn we heel blij met ons derde kleinkind. Ook omdat alles goed is met moeder en baby. Je kleinkinderen een tijd om je heen te hebben is erg leuk, maar ook vermoeiend. Inderdaad Tony, het voelt als 9 maanden  : :D, maar we zijn inmiddels weer een beetje bijgekomen van de drukte. De rust is weergekeerd en we pakken de draad weer op.

Ook letterlijk, want er moeten weer wat draadjes gesoldeerd worden. Daarover later meer.

De presentatie over de IJzeren Rijn heb ik nog een beetje aangepast vanwege de actualiteit!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Beste modelspoorvrienden,

Het wordt weer tijd voor een update.
Tijdens een kleine beurs in Weert en via een van mijn vaste leveranciers heb ik een aantal kleine inkopen kunnen doen.
Zo kon ik een leuk pakje met 60 figuren, meest zittend, te pakken krijgen. Een paar daarvan zullen op de bankjes op het perron een plekje vinden, maar het merendeel zal zichtbaar zijn achter de ramen in een aantal rijtuigen. De Märklin rijtuigen, die ik in mijn bezit heb, zijn gemakkelijk toegankelijk, maar met een aantal Fleischmann rijtuigen moet ik nog even stoeien om ze open te krijgen.

Voor de kolenoverslag in het depot en het vullen van een aantal wagons en auto's heb ik een zakje steenkool op de kop getikt. Daarmee kan ik ook het depot een beetje vervuilen. Voor het enorme bedrag van ? 3,- heb ik 3 zakjes meegenomen waarin het nodige laadgoed en twee grote stapels dwarsliggers (bielzen) zat.

Tenslotte heb ik een driewegwissel en de lang gezochte stukjes 5205 gevonden. Daarmee ga ik een pendelspoor maken. Het ontwerp heb ik ook bijgevoegd. Ik ben nog bezig om de schakelautomatiek te bedenken. Ik heb er in ieder geval ook 2 oude relais 7045 voor aangeschaft. Ik heb de ervaring dat deze zeer betrouwbaar werken. Een zo'n relais heeft dezelfde functionaliteit als een kwart van het Viessmann relais 5552. Die combinatie (5552 en 7045) werkt prima samen.

Zoals ik eerder heb aangegeven overweeg ik om op het kopstation digitaal te gaan rijden. Deze bediening is eventueel omschakelbaar naar analoog, zodat ook analoge locs daar kunnen rijden. In het oorspronkelijke ontwerp had ik het idee om met een pendeltrein vanaf het kopstation naar het kopspoor op het eerste niveau te rijden. Maar als het kopstation ingesteld staat voor digitaal rijden, lukt dat niet. Daarom heb ik een keerspoor ontworpen, dat mooi past in de hoek onder het locdepot. Dat keerspoor is niet zichtbaar. Maar het wordt dan wel mogelijk om met 2 pendeltreinen afwisselend naar het kopspoor te rijden. Die treinen zijn niet lang: een locje met 2 rijtuigen of een railbus met bijwagen. Zie de laatste foto. Met de schakelingen worden deze treinen afwisselend bediend.

wordt uiteraard vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Dag Roel.

Gefeliciteerd met alle aanwinsten :thumbup:

Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 03 november 2017, 15:28:23
Ik ben nog bezig om de schakelautomatiek te bedenken.
Je kunt natuurlijk een 6600 toepassen, maar wellicht kan dit je op weg helpen ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo

Weer lekker gewinkeld, Roel  :thumbup:

Alleen zijn de mooie zittende Nochers veel te mooi om in een wagon te zetten, je ziet er bijna niks van  :?
Met halve chinezen gaat dat ook prima  :D

Ben benieuwd, of het je goed lukt om analoog en digitaal te combineren.

Grtz en tot op de gastendag,

Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Fantastisch pendelschakelingetje, Erik.
Zo eenvoudig, maar verzin t maar :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
 @citaat Hans, ik heb het niet zelf verzonnen, maar een schetsje met
bijbehorend verhaal kwam op mijn pad en heb dat netjes uitgewerkt ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Beste forumvrienden,

Dank voor jullie reacties.

@Tony,
Tja, die Nochers zijn inderdaad wel mooi. Maar ze zijn ook qua kleding over het algemeen wat te modern. Ik heb in het snoepwinkeltje - na enig zoeken door de eigenaar - wat preisers met kleding uit de jaren twintig van de vorige eeuw kunnen vinden. Die zullen in ieder geval op de perrons te zien zijn.

Misschien zijn halve Chinesen ook wel een oplossing voor in de rijtuigen. Moet eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken.

En voor de combinatie van digitaal en analoog heb ik wat inspiratie opgedaan bij dit draadje, zie laatste punt bij "rijden"
Ik zal hier nog een testje voor gaan maken en dan daarover berichten.

@Erik (en Hans),
Bedankt voor de tips! Die schakeling lijkt me eenvoudig. Hoewel.... ik heb een civiel-technische achtergrond en snap van elektronica niet zo heel veel, laat staan dat ik dat kan solderen. Maar ik zal een vriend, die er meer kaas van gegeten heeft, eens naar vragen.
Ik heb natuurlijk wel wat beperkingen voor zo'n simpele schakeling. Ten eerste wil ik het binnenkomend treintje wel even laten staan op het station. Ten tweede moet het pendeltreintje zonder aanrijdingen te veroorzaken over een stukje spoor rijden dat ook onderdeel uitmaakt van de doorgaande baan. Dat heb ik in ieder geval geregeld met relais en schakelrails.

Voorlopig ben ik er uit met een handmatige omschakeling, maar als dat "automatisch" zou kunnen is dat wel leuk.

we gaan vrolijk verder!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Roel, halve chinezen bestel je best bij ali dinges he. Tenminste volgens mij word dat bedoelt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> pendelspoor en zo
De enige stoptijd die dit schakelingetje in zich heeft is het moment van omschakelen. Daarna rijdt de loc gelijk weer weg.
Maar met wat extra componenten zijn er natuurlijk wel wachttijden te verzinnen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
Beste forumvrienden,

Ik ben aan het zoeken gegaan naar poppetjes 1:100 (of 1:87 ??) van mindere kwaliteit om in de rijtuigen te plaatsen.
Tot nu toe heb ik ze nog niet gevonden. Heb ook even bij Alie Dinges gekeken op advies van Johnnie. Daar staan ze inderdaad te koop. Ik ben (nog) geen klant van Alie Dinges, dus kijk nog even in de omgeving of ik iets kan vinden.
Ik begrijp dat er soms veel belangstelling voor is, want dan wordt de hele handelsvoorraad door iemand opgekocht  :D :D.
Ik heb geen haast, er is nog genoeg te doen.

Ik heb de hele bedradingsstructuur opnieuw bekeken met het oog op het aanleggen van de keersporen. Dat heb ik nu gereed, dus zal binnenkort met de uitvoerende werkzaamheden beginnen. Dan is er weer wat te fotograferen....

Ik heb een paar treinen uit de eerste serie, waarmee ik - samen met mijn broer - in de zestiger jaren met deze hobby begonnen ben. Twee jaar geleden is mijn broer overleden en heb ik zijn treinen met toebehoren gekregen. In onze oertijd waren er 3 loc's op de baan : de bekende beginnersloc 3029 (met 2 wielen), de BR 24 en de NS 1100. Alleen die laatste rijdt nog, de beide stomers deden het niet meer. Van de latere aanschaf van mijn broer was ook de BR 260 niet in beweging te krijgen. Deze 3 locjes heb ik laten nakijken, schoonmaken en herstellen. Vandaag heb ik ze opgehaald en even een hulpbaantje gelegd. Ze rijden weer als een zonnetje! Met dank aan Jo  :) :) :thumbup: :thumbup:.

Met die stomers heb ik ook weer een treintje uit de oertijd samengesteld. Mijn kleinzoon en de inspecteurs van de WOSA zullen zeer blij zijn  :D :D.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
Digikeijs 100 poppekes voor 12,95
en dezelfde via Ebay 9,59.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nostalgie / oude glorie herleeft
-Roel:
Dank voor de zeer interessante voordracht over de Ijzeren Rijn, met bijgaan de beelden,  :thumbup: