Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Hoi Roel,

Wat er met de foto,s aan de hand is weet ik niet, ik kijk op mijn iPad.
De eerste serie staat goed, bij de tweede serie staan de foto,s op hun kop met uitzondering van de laatste.

Leuk dat je kleinkinderen langskomen en de treinbaan zo waarderen  :)
Ik hoop dat later mijn eigen kleinkinderen dit ook leuk vinden, lijkt mij geweldig.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Heer geluidsman, wat bedoelt u hiermede: "op hun kom met uitzondering "  :help: :help:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
-Roel:
Dat is toch zalig je kleinkinderen vermaken met je hobby, zeker als ze zelf aan de knopjes kunnen zitten.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Ha roel

Wat betreft de foto's. Dit is wat ik ben tegengekomen op het internet.

"Ik heb al lang niet gewerkt met mijn Ipad, maar na kort zoeken blijkt dat veel software nog niet ondersteund dat ze zelf moeten uitzoeken op wat voor manier een foto is gemaakt, en hoe hij getoond moet worden.

De oplossing die gegeven word is: Neem fotos met de "home" knop aan de rechterkant. Of voor portretfoto?s, de camera aan de bovenkant."

Is altijd het proberen waard. Weet niet of dit de oplossing is. Maar te proberen is het altijd.  :thumbup:


Toch wel leuk dat je kleinkinderen zich zo vermaken met de treintjes. Was er zelf ook al dol op met die leeftijd.  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor jullie reacties op dit topic en in de pb's. Het blijft raar dat de foto's op de iPad anders staan dan op de laptop. Ik neem de suggestie van Adrie ter harte. De "draaiende" foto's heb ik niet zelf gemaakt, dus dan ben je een beetje afhankelijk van de fotograaf.

Maar goed, de kleinzoon was duidelijk in zijn element. Gisteren is hij weer even geweest, nu niet voor een logeerpartij maar voor een middagje oppassen. Dus hebben we weer het baantje neergelegd en met enkele andere treinen gereden.

Op zich is het leuk om samen weer het baantje op te bouwen, maar het heeft wel 2 nadelen. Je blijft met veel losse draden zitten en het steeds weer in en uit elkaar halen van de rails kan tot speling gaan leiden. Dus heb ik zitten denken hoe we dit zouden kunnen oplossen. Het ligt voor de hand om een plaat van 1.00 x 1.80 te nemen en daar de baan op te monteren. Dan kun je de draden netjes aansluiten en wegwerken. Maar ja, waar laat je zo'n plaat? En hoe til je die, niet eens zozeer vanwege het gewicht, maar vooral vanwege de afmeting? Toen ontstond het idee om hem in 2 stukken te nemen van ieder 0.50 x 1.80 m. Die twee delen kun je dan net als bij modulebakken aan elkaar verbinden. En voor het opbergen is er ook wel een plekje te vinden achter een kast in mijn werkkamer of in de inpandige garage, vermits oma daar toestemming voor geeft B). Bijkomend voordeel is dat ik die baan ook kan gebruiken om eens met digitale locomotieven het een en ander uit te proberen  :D

Ik heb nog een paar andere lichtseinen gevonden, dus een klein baanontwerp getekend met een passeerspoor. Ik ga het zo maken dat naar keuze met 2 treinen linksom of rechtsom of met 1 trein linksom en met de andere rechtsom gereden kan worden.
Kleinzoon krijgt dan 2 schakelblokjes ter beschikking: eentje voor de 4 seinen en eentje voor de 4 wissels. Dan maak ik nog wel een schakeling dat de treinen niet stoppen in een stroomloos gedeelte van het sein dat ze van achteren benaderen.

Het ontwerp is natuurlijk heel simpel, maar voor het doel geschikt. Met kleinzoon kunnen we dan de plaat verder aankleden met een station en huisjes, die ik nog heb liggen.  :P

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Wat leuk dat je dat zo met je kleizoon doet. :arrow: :thumbup:

Hiermee kun je ook gaan oefenen met digitaal tijden, toch? :P
met wat kleine aanpassingen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Dag Roel.

Da's een leuk idee: kun je zelf lekker in de weer met M-rails en draadjes
en jouw kleinzoon heeft dan zijn eigen modelbaantje bij opa en oma :thumbup:
Zo snijdt het mes aan twee kanten, een zogenaamde win-win situatie!

Het ontwerp is simpel, maar het lijkt alsof je geen rekening hebt gehouden
met het delen van de modelbaan, want de wissel ligt precies op de scheiding.
Door de wissel bijvoorbeeld direct na de aftakwissel te leggen voorkom je dat.

Je zou middel scharnieren ook de twee delen met elkaar verbonden laten, dit
geeft als voordeel dat bij uitgeklapte toestand het een stabiel geheel blijft.
Door het draaipunt van de scharnieren net iets hoger te maken dan de M-rails
ontstaat een goede aansluiting tussen de rails en kun je veilig inklappen.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
@Cees, bedankt voor je reactie. Inderdaad is het de bedoeling om hiermee ook digitaal te oefenen.

@Erik, dank voor je reactie. Ik zie nu dat ik nog de oude scheidingslijn op de tekening heb staan. Zoals beschreven wil ik 2 stukken van 50x180 cm maken, dus de scheiding komt dan net boven de gebogen wissels te liggen.

De suggestie van de scharnieren is zeker een optie om nader te bekijken!

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
 @citaat Aha, ok ik had de maatvoering op de tekening niet gecontroleerd :thumbup: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
-Roel:
Mooi speelbaantje voor de kleinzoon, en jouw digitale beleving,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......

Dat begint letterlijk en figuurlijk een beginnersbaan te worden, Roel .
Dat word smullen voor jullie  :P
Met een digitaal toetje voor opa  :D

Grtz Tony

( Eventueel nog een wissel erbij om het ovaal te kunnen verlaten en de kleinzoon op de vloer er nog extra rails aan te laten leggen.
Langs de kast en onder de stoel van oma door )
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Leuk bedacht voor die kleintjes.

Maar ik zou het anders aanpakken, zo'n rondje is uiteindelijk erg saai. Waarom niet 2x 50x180 in het verlengde leggen (of zelfs wat korter) en daarop een rangeerbaantje maken. Treintje splitsen op wat spoortjes en door een ander lokkie de boel weer ophalen. Veel leuker en vergis je niet: die kids hebben dat snel te pakken.

Er zijn wel wat baanplannetjes te vinden op fora, zoek maar eens naar Meester Jan rangeerbaantje: hoop lol met 5 wisseltjes.

http://www.msgvalkenswaard.nl/index.php/nl/modulebanen/kinderbaan-van-meester-jan.html






Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Hallo Roel,

Ik heb een paar neefjes en nichtjes... en die willen heel graag met de treinbaan van oom Ronald rijden. Alleen dat is niet zo heel leuk omdat ze niet rond kunnen rijden.

Citaat van: RoelMarklin op zondag 23 juli 2017, 17:04:56
Dan kun je de draden netjes aansluiten en wegwerken. Maar ja, waar laat je zo'n plaat? En hoe til je die, niet eens zozeer vanwege het gewicht, maar vooral vanwege de afmeting? Toen ontstond het idee om hem in 2 stukken te nemen van ieder 0.50 x 1.80 m. Die twee delen kun je dan net als bij modulebakken aan elkaar verbinden. En voor het opbergen is er ook wel een plekje te vinden achter een kast in mijn werkkamer of in de inpandige garage, vermits oma daar toestemming voor geeft B). Bijkomend voordeel is dat ik die baan ook kan gebruiken om eens met digitale locomotieven het een en ander uit te proberen  :D

Daarom een speciale baan gebouwd: een Neefjes en Nichtjes Baan. Deze is opvouwbaar tot 0,50 x 1,10 x 0,25 meter. Erg handig. Geen problemen met overgangen en modules. Uitvouwen en neerleggen. Past zo in de auto :)  Als je de rand wat hoger doet dan kan je gemakkelijk huisjes op laten staan ;)

Succes!

Groeten Ronald.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
@Erik, het zij je vergeven  :D. Bedankt voor je suggestie met de scharnieren.

@Jørg, inderdaad, zo snijdt het mes aan twee kanten.

@Tony, inderdaad een smulbaan. Ik heb nog een handwissel en een gebogen wissel liggen, waarmee ik "naar buiten" kan. En er zijn nog genoeg rails over voor jouw plan  :D. Dus ook dat is mogelijk. Ik denk dat ik aan de bovenkant een kopspoor maak, vanwaar de lijn "naar buiten" kan beginnen.

@Ben, dank voor de films en de link. Jouw suggestie is ook door mijn hoofd gegaan. Een beetje eigen ervaring, hè, toen ik een jong beginnend Märklinist was. Maar kleinzoon is pas 4 1/2. Voorlopig is hij nog volop in een rondlopend baantje geïnteresseerd. Er liggen een paar opstelsporen. Dat kan nog wat uitgebreid worden om wat rangeermogelijkheden te maken. En als kleinzoon echt te groot wordt voor het rondrijdend baantje, dan maak ik er toch zo'n rangeerbaan van, zoals je in de films ziet.

@Ronald, hartelijk dank voor jouw reactie. Het voorbeeld van je neven en nichtenbaan is werkelijk het beeld dat ik ook voor ogen heb. Ook jouw constructie is werkelijk meesterlijk. Zo klein opvouwbaar zal het bij mij niet worden, maar de foto's geven een goed beeld van de constructie om twee delen aan elkaar te verbinden.

@allen, wat is het forum toch een mooi medium. Er zijn veel lezers, en enkelen reageren met zeer bruikbare suggesties. Bedankt  :thumbup: :thumbup:

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Hallo forumvrienden,

Hoewel ik de laatste weken vooral met de kleinzoon bezig ben geweest vergeet ik de eigen baan ook niet. Hoewel het werk zelf weer een beetje op een laag pitje staat ben ik wel met diverse kleine dingen bezig. De ideeën voor de uitwerking stapelen zich wel op. Maar zowel mijn dochter als mijn zoon zijn met een nieuwe woning bezig. De dochter heeft een nieuwbouwwoning, de zoon heeft een oud boerderijtje gekocht. Dat laatste is een echte opknapper. En omdat pa niet zo'n heel grote klusser is, wordt hij voor allerlei andere zaken ingeschakeld, zoals bouwkundig advies, projectplanning, budgetbewaking.  :D

Maar goed, beide "projecten" kosten toch wel wat tijd  :D

Ondertussen is mijn zoektocht naar het tussenrijtuig 4070 voor de TEE Ram 3070, ja die allereerste versie, na 2 jaar geslaagd! Ik heb een fraai exemplaar via een vaste leverancier weten te bemachtigen. Gelijk ook maar een reinigingswagon set erbij genomen. Die vormen samen met een los exemplaar, dat ik een tijdje geleden op de snoepjesmarkt in Weert heb gekocht, een aardig setje.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Roel

Proficiat met je nieuwe aanwinsten, je baan zal toekomst gericht wel proper zijn met 3 poetswagons  :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Dag Roel.

Wat is ze mooi hé, die TEE RAm in volle glorie :favorite: :thumbup:

Groeten en felicitaties,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten

Het wachten waard, Roel  :thumbup:

Was mooi, is mooi en blijft mooi  :favorite:
En vroeger alleen maar mooi in de winkel en de catalogus  :D
En niemand die ik kende had hem thuis.
Wel een V 200 of grote stomer, maar deze was te duur  :(
En dan moest ook nog dat tussenrijtuig apart gekocht.

En dan 50 jaar later............ O:-D O:-D O:-D

U moet een gelukkig mens zijn !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
-Roel:
Veel plezier en suc6 met de poetswagons en het treinstel, gaat een mooi zicht geven op de Jorgerbrug,  :-)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
Het was het wachten waard Roel wat een prachtige aanwinst die TEE Ram. :thumbup:
Ook de (insider) poetswagons mogen er wezen.. :)
Heel veel rij en poetsplezier met deze mooie aanwinsten. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinsten
@Peter,
dat moet wel zeker! De wagen, die ik had, ontspoorde afgelopen week. Inmiddels heb ik ontdekt waarom. De kortkoppeling was uit de NEM-schacht gevallen. Bovendien blijkt er in de wagon geen stukje staal ter verzwaring te liggen. Dat is nu opgelost.

@Erik,
ja, geweldig mooi  :P :P :P. Ik heb ze vroeger in het echt ook altijd erg mooi gevonden. Zag er menig keer eentje bij Delft passeren. Ik heb daar nog wel ergens dia's van liggen. En ook van de afscheidsrit, toen er 2 gekoppelde stellen over de Maaslijn reden.

@Tony,
een jongensdroom is in vervulling gegaan! Ik heb hem vroeger wel eens in de winkel gezien  :P :P, maar ja een prijs van 125 gulden (meen ik) voor de driewagenset en nog eens 40 gulden voor de tussenwagon, nee dat was een vermogen dat ik met mijn zakgeld niet bij elkaar kon sparen....
Maar ja, nu ben je groot, en zijn er geen guldens meer maar Euro's, en is het digitale tijdperk aangebroken. Dan kun je nog wel een driewagenset voor een aardige prijs bemachtigen en moet je wat langer zoeken voor het ontbrekende stukje. Soms zie je ze wel eens in een aftandse staat en voor een idiote prijs, maar nu vond ik hem in goede staat voor een nette prijs. En ben ik dus een contente mens, zoals ze in deze streek zeggen.

@Jørg,
Dank je. De Jørgerbrug is momenteel niet berijdbaar vanwege de noodzakelijke spoorwerkzaamheden (ehh... draadjes solderen... :D), maar zodra die brug geopend is, zal het fotootje wel volgen.

@Michel,
Dank je, het is een prachtige aanwinst. We zullen poetsen....

tot slot nog maar eentje van de 4070.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Beste forumvrienden,

Vandaag had ik eindelijk weer eens wat tijd om aan deze hobby te besteden. Vanwege een pijn in mijn rug leek het me niet handig om mij op wat kleinschalig zaagwerk te storten, dus heb ik mij aan de tuintafel bezig gehouden met wat knutsel en prutselwerk. Ik had nog een paar bouwdoosjes liggen voor wat onderdelen voor het locdepot: een paar waterkranen, een kleine kolenopslag en een zandtoren.
De waterkranen zijn relatief eenvoudig in elkaar te zetten. Het is wel een gedoe met dikke vingers en hele dunne stukjes, zelfs als je een pincet gebruikt.

De zandtoren heb ik gemaakt uit een samenraapsel van wat verschillende onderdelen. Het was een heel oud, incompleet bouwpakketje, maar met de nodige reservestukjes heb ik er toch iets van weten te prutsen. Toen hij klaar was verscheen er ineens een oud dametje in ongedefiniëerde kleuren/klederdracht. Ik ben toen even gaan lunchen en daarna verder gegaan met de kleine kolenopslag. Dat bleek een doosje te zijn gebaseerd op lasercut. Een nieuwe uitdaging voor mij! Ik heb er geen bijpassende lijm bij, dus even wat moeten improviseren. De kolenopslag zelf was nog redelijk gemakkelijk te doen. Uitsnijden en in elkaar steken. Het "raamwerk" moest er wel op geplakt worden. Een Prittstift bracht uitkomst, en ook dat lukte aardig. Het platform met trapjes en hekjes heb ik nog maar niet gedaan. Ik moet maar eens naar het snoepwinkeltje, maar die is beperkt open.

Daarna ben ik nog eens naar het stationnetje gaan kijken. Ik heb er al eerder wat mee geëxperimenteerd, zie deze foto en deze foto .

Ik heb laatst een paar roerhoutjes meegenomen. Ik heb deze van een kleurtje voorzien en tegen het plankje aan gelijmd. Op gelijke afstanden nog wat verticale paaltjes gemaakt en het geheel even laten drogen. De haltegebouwtjes zijn er op geplaatst, voorzien van wat smeedijzeren hekwerkjes en een baggagekar maakt het geheel compleet. Ineens verscheen dat oude dametje weer, maar ze was niet alleen. Er waren nog meer van die ondefinieerbare figuren gekomen. Alles is aan een inspectie onderworpen.
Ik heb nog even wat rails en een kort locaaltreintje erbij gezet en er een paar foto's van gemaakt. Tenslotte zie je op foto's veel meer dan wanneer je er zo naar staat te kijken.

Het bevalt mij wel, dus kan ook het groen rondom deze halte zijn beslag gaan krijgen.
Uiteraard sta ik open voor suggesties!

hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Roel

Dat heb je mooi gedaan, en nu lekker alles mooi afwerken naar je zin en dan heb je iets mooi gemaakt.  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
-Roel:
Al eerst een goed en spoedig herstel met je rug, dat kan je lelijk parten spelen.
Voldoende rusten is de boodschap.
Dat knutselwerk ziet er allemaal best goed uit, en die roerhoutjes zijn de laatste tijd wel erg in trek.  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag

Hoi Roel,

Maar goed, dat alles keurig geplakt is en met huis-tuin- en keukenmiddelen !
Ik denk dat je binnenkort 3 kleine keuringsrapportjes op de deurmat hebt liggen, want dit is de Vliegende WOSA Brigade !

Zorgen hoef je je niet te maken hoor, tenzij je gefotoshopt hebt  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Hallo forumvrienden,

@Peter, dank voor je reactie.
@Jørg, het gaat met de rug ietsje beter. Roerhoutjes bevallen goed. Moet eens zien of ik er een een zakje vol van kan vinden...
@Tony, bedankt voor de verhelderende verklaring! Ik heb niet gefotoshopt, en inderdaad, 3 keuringsrapportjes gekregen. Lovende woorden ontvangen  :D.

Vanmiddag heb ik ook weer wat klein prutsel en knutselwerk gedaan. Ik had nog wat hekwerkjes liggen en al een tijdje in mijn hoofd wat ik daar mee zou doen. Maar eerst heb ik de rand van de plaat bij het station en depot voorzien van een wat nette rand. Dat heb ik gisteren al gelijmd en een nachtje laten drogen. Gelijk het hoekje tussen het station en de brug netjes gemaakt. Vervolgens de stratenmakers besteld om hun reeds voorbereide werkzaamheden eindelijk af te ronden. De frutsels van gisteren hebben inmiddels ook hun voorlopige plek gevonden. En dus vanmiddag de muurtjes met hekwerk provisorisch met elkaar verbonden. Omdat de ondergrond van het depot nog niet afgewerkt is, heb ik ze ook maar los neergezet. Bij het terrein van de afdeling weg en werken is een poort voorzien. Het autootje verlaat net de poort. Ik ontdekte zojuist dat dit autootje spoorwielen (dus wielen met een flens) heeft. Moet nog eens nadenken of ik daar iets mee kan/wil doen.

Plaatjes zeggen meer dan veel woorden, dus laat ik die maar zien. Het is een beetje van links naar rechts langs de kopse kant van mijn baan. Ik post de foto's in 2 berichten.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
en de volgende 5.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Roel,

Prachtige sfeervolle foto's heb je geplaatst.

Is het misschien mooier als je het hek waar de lichte vrachtwagen uitkomt door laat lopen met de rest ipv een inham geeft meer ruimte op de binnenplaats voor eventueel nog een vrachtwagen en maakt het volgens mij dan wat minder druk.
En als je het hek door laat lopen met de rest kan je misschien achter de toegangshek een klein hokje neerzetten waar de portier in staat/zit.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
-Roel:
Dat zijn mooie sfeervolle plaatjes,  :thumbup:
Creëert een goed nostalgisch gevoel.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Roel

Lekker bezig heb je mooi gemaakt, lekker rustig verder bouwen  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag

Hoi Roel,

Lekker aan het puzzelen geweest  :P
Wat Michel schrijft, snap ik wel; het is/wordt wat krap daar voor de vrachtwagens.
Zelf zou ik er geen hek neer zetten, dan oogt het ruimer. ( Dan staat het hek zogenaamd buiten de plaat )
Je zou het hek daar ook anders kunnen plaatsen. Heb een paint-plaatje gemaakt.

Grtz Tony

( wie M-rails heeft, kan altijd bezoek van de WOSA verwachten  :-) )
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Beste forumvrienden,

Wat is dit forum toch een geweldige plek om je probeersels te toetsen. Dus @Jørg en @Peter, hartelijk dank voor de complimenten uit Vlaanderen.
En wat helpen foto's toch goed om schoonheidsfoutjes te zien. Zo viel mij zelf al op dat het stukje spoor met stootjuk achter de T18 wat omhoog stond. Was van zijn plakband losgeraakt. Zit dus weer vast. Maar foto's laten je ook een andere kant zien. En dat geeft ook weer andere inzichten.

@Michel, jij slaat de spijker op zijn kop. Ik had wat in het hoofd zitten en heb geprobeerd dat te verbeelden. Van boven af (zoals wij vaak met onze neus boven de baan hangen) ziet het er anders (minder druk) uit. Maar toch beviel het mij niet helemaal. En inderdaad, vanuit dit standpunt ziet het er rommelig uit. In het echt valt het minder op, maar foto's kaderen je kijkvenster en geeft - soms pijnlijk - een ander beeld.

Maar @Tony, onze meester painter  :D geeft aanschouwelijk commentaar met de nodige suggesties. Het hek niet plaatsen heb ik overwogen, maar ik zocht toch een beetje naar een nette afwerking van deze rand van de plaat (vindt mijn kleinzoon ook en hij is voor mij  - hoe klein ook - een zeer belangrijk adviseur want hij zegt zo heerlijk wat hij mooi vindt ;) ). En tijdens een van mijn bezoekjes aan het bekende snoepwinkeltje kwam ik een zakje van Busch tegen met deze hekken. En van lekkere snoepjes ben ik niet vies  :P :P dus bleef het zakje aan mijn vingers plakken.

Ik ben vandaag de hele dag weggeweest, maar heb zojuist nog even gekeken. Ik kan de locloods eventueel nog iets naar achter schuiven zodat het hek in een rechte lijn vanuit de hoek van de loods kan komen. De poort komt in ieder geval in de voorkant. Het hek kan ik op de een of andere manier mooi laten aansluiten op het gebouwtje achterin. Ik zal een en ander aanpassen en een foto maken.

Waar ik nog een beetje over twijfel is het al dan niet plaatsen van een hek tussen locloods en het toegangshek bij het station (zie de 2e foto van reactie #776).

Maar dat is iets voor de volgende keer.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag

Hoi Roel,

Als je de locloods een pietsie naar voren schuift ( weet niet of dat kan ) staat die wat verder van de rand en zou je het hek ook door kunnen trekken. Kan er nog een wagen door.
Andere hek een rail verzetten. Dan wordt het meer een geheel.

Misschien het proberen waard  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Hoi Tony,

Wederom dank voor je schetsen. De locloods kan niet verder naar voren dan op de foto's van dinsdag jl. Aan de andere kant komt de hoek anders te veel binnen het spoor naar de weg en werken plaats. Maar de doorgang is "ruim" genoeg voor een oude vrachtauto of (nog beter) een kar met paard. Ik probeer een beetje de sfeer van 100 jaar geleden weer te geven.

De suggestie om het hek een rail te verzetten vind ik wat minder passen. Nu ligt dat kopspoortje "binnen de poort". Ik heb er een kolenwagon op staan, eentje van Fleischmann, maar die loopt erg zwaar. Ik heb er al wat mee zitten prutsen maar ben bang dat de ashouder afbreekt als ik verder ga. Daarom heb ik hem maar uit de trein gehaald. Mijn gedachte is deze wagon nog wat te bewerken, zodat de deur aan de zijkant open gaat. Dan kan de wagon min of meer statisch als kolenwagon geplaatst worden, die gelost wordt. Ik heb ook wat ruimte gemaakt door de waterkraan en de zandinstallatie langs het spoor met de T18 van plaats te wisselen.

Het hek langs de rand doortrekken kan. Ook de aansluiting bij het gebouwtje achterin (je vorige paint bewerking) kan ik oplossen door het hek aan het eind de hoek om te laten gaan en tegen de hoek van het gebouw aan te laten sluiten.

Voor de eenheid aan de voorkant heb ik nog een andere oplossing: een hek (één boog nodig) tussen de toegangspoort en de goederenloods van het station. Even snel een plaatje gemaakt. En ik ga op zoek naar nog wat van die Busch hekjes.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag

Dat niet kunnen schuiven, vreesde ik al, Roel.
Was niet goed te zien op de foto.

Wat ook nog kan, is een lat van 44x44mm tegen de zijkant schroeven, dat geeft ook wat meer ruimte voor je scenery.
Deze jongen denkt graag mee  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Dag Roel.

Ik vond het eerste concept toch het beste, al had ik de poort verschoven, zodat deze
tussen de achterste hoek van de locloods en het hek komt: dat lijkt toch het meest
logische qua manoeuvreren met het verkeer en de goederen.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Dag Tony,

dat je graag meedenkt, wéét ik, en waardeer ik ook. Om meerdere redenen is het niet verstandig om de treinbaan nog meer uit te breiden. Ik ben in die hoek al 20 cm buiten mijn kader gegaan. En aan de andere kant is een boekenkast met daaronder kastjes met een deurtje.... Ik bewaar graag de lieve vrede in huis :D

Dag Erik,

ook jouw opmerkingen waardeer ik altijd. Misschien was deze opmerking eigenlijk hetgeen ik in mijn hoofd had (zoals ik naar Michel al aangaf) maar was het niet goed uitgevoerd. Hekjes zijn licht, dus ik ben gelijk even naar boven gegaan. Hekjes even aangepast en een paar foto's gemaakt.

1e foto van het "kolenhoekje", 2e en 3e foto van de aangepaste toegangspoort.

Ik laat het nog even op mij inwerken. Maar deze hoek is al eerder qua sporen lay-out door schuiven en reacties van het forum geworden zoals hij nu is. Dus we komen er wel  :P

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Hallo Roel,

Het hek staat stukken beter zo nu heb je meer ruimte op je binnenplaats en staat het minder rommelig in mijn ogen. :)

Ik weet niet of je nog zo een los zwart hek hebt anders zou je het lange hek bij de ingang kunnen halveren zodat het hek kleiner wordt en dan kan de pilaar met inganghek die tegen het gebouw staat ook nog iets naar voren richting straat dan krijg je nog meer ruimte op de binnenplaats.

Ik heb wat getekend helaas ben ik met paint niet zo goed als vriend Tony. :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Hoi Roel

Ziet er allemaal erg mooi uit, en soms is het echt zoeken passen en meten om het erg mooi te laten overkomen.  :P
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
-Roel:
Persoonlijk vind ik de tip van Michel ook wel een mooie, maar het is jouw baan en jij beslist.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Beste Forumvrienden,

De reacties blijven binnenstromen en daar ben ik blij om.
@Michel, je tekening in paint is duidelijk genoeg, hoor. Je hebt een punt, waar ik verder mee gegaan ben. Hartelijk dank daarvoor. Jørg en Peter, ook jullie bedankt voor de reactie.

Het is zaterdagmiddag en dan is het snoepwinkeltje open  :P :P, dus ben ik met mijn geldbuidel op zak er maar even naar toe geweest. Ik heb nog wat hekjes besteld, want die waren niet op voorraad. Maar gelijk ook nog want ander klein spul meegenomen. O.a. iets om de ondergrond af te werken. De eerste fase is gereed. De tweede fase (vervuilen en onkruid langs de hekken en gebouwen) moet nog. Ook de hekjes, die ik nu heb, zijn wat meer naar de gewenste eindsituatie gebracht, waarbij met het nodige commentaar rekening is gehouden. Uiteraard ook weer een paar foto's. De eerste drie van de poort, waar al zo lang over gesproken en gepaint is en de laatste 2 van de andere kant van de locloods, dus bij de andere toegangspoort.

Gelijk ook nog wat klein reparatiewerk uitgevoerd, want op foto's zie je alle schoonheidsfoutjes  :D :D

iedereen een fijn weekend toegewenst.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
-Roel:
Door de bodemplaat te pimpen ziet het er ineens veel realistischer uit,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag

Hoi Roel,

Een smaller laadperron laat het ook nog heel anders ogen.
En een vrachtwagen zou met zijn kont tegen de grote deur van de loods kunnen staan.
Met een stukje hout of karton makkelijk uit te proberen.

Grtz Tony ( die toch al in de paintmodus staat  :D )
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Roel,

Hek ziet er meteen veel beter uit en je hebt meer ruimte om met de vrachtwagen(s) te laten keren.

Wat Tony schrijft is ook een goede tip het laadperron wat smaller maken krijg je nog meer ruimte erbij.
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Roel,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is de functie van het 2-delig hek tussen de twee kopspoortjes?
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Beste forumvrienden,

Vandaag even geen tijd gehad voor de hobby. Sommige gepensioneerden zijn nog zóóó druk met andere zaken dat de hobby niet elke dag forse sprongen kan maken  :D :D :D.  Maar dat geeft ook niet, het is een hobby waar je alle tijd en rust voor moet nemen, vind ik. B) B)

Maar ik heb wel even tijd voor een paar reacties.

@Jørg,
Het pimpen, hoewel nog lang niet klaar, geeft inderdaad al een ander gezicht. Het viel mijn kleinzoon via de skype ook al op.

@Tony,
Ik ben met dat laadperron nog niet helemaal klaar. Ik wil het "vol" leggen met allerlei spoorse materialen. Zo heb ik van een stapel lucifers een stapel dwarsliggers ('bielsen') gemaakt. Twee stapels geeft al een aardig beeld. Dan heb ik nog wat oude rails gesloopt en daarmee stukjes spoorstaaf klaar liggen. Dan nog het nodige gereedschap en preissers. Naast het perron wil ik nog wat hopen zand en ballast ('grind') leggen. Het perronnetje is een stukje perron dat over was van het grote stationsgebouw. En dus maar even neergelegd. Ik heb niet een reststukje hout paraat dat wat smaller (en langer?) is om het nu even uit te proberen. Ook het gebouwtje achterin moet nog ingepast worden. Ik kijk op een later moment wel hoe ik het verder afwerk. Als achterwand heb ik een foto uit een grote kalender uit Oostenrijk. Ik moet nog even kijken welke het beste geschikt is. Ook dat komt wel een keer voorbij  :D

@Michel,
dank voor je opmerkingen. Zie ook de opmerkingen naar Tony.

@Jos,
Een leuke vraag  :) :). Ik neem aan dat je de foto aangepast (6) bedoelt. Het linker kopspoor is een spoor dat langs het goederenperron ligt (links van de wagon) en maakt onderdeel uit van het stationsgebeuren. Het rechter kopspoor is een onderdeel van het depot. Er staat een nog lege kolenwagon op. Die wil ik openmaken en vullen met kolen, die deels gelost zijn. Tussen die twee kopsporen staan nu 3 hekjes, zo dicht mogelijk langs het spoor naast het goederenperron. Tussen het hek en de kolenwagon wil ik de nodige rommel aanbrengen. Wat precies weet ik nog niet. Een olievat, wat kolen enz. Overigens het hek wordt nog verlengd tot aan het wissel op de achtergrond. Waarom het er nog niet staat is simpel : het zakje was leeg :D. Maar ik heb zaterdag bij mijn snoepwinkeltje twee nieuwe zakjes besteld, dus na mijn vakantie zullen die er wel zijn en dan wordt het hek doorgetrokken. Natuurlijk nadat ik ook eerst de ondergrond wat bewerkt heb.  :P
Ter illustratie een poging in Paint (ben niet zo'n Super Painter als Tony ;), maar de bedoeling is duidelijk, hoop ik).

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Ik blijf het met belangstelling volgen. Doe ik overigens al een tijdje ;-)
Re: BoschSpoor in aanleg -> prutsel en knutsel middag
Ha Roel,

Een mooi Tee-treinstel, een prachtig hekwerk, prachtige foto's! Leuk om al de vorderingen weer te zien  :)
Heerlijk om te lezen hoe je een baantje voor de kleinzoon realiseert.

Hier gaat het ook gestaag verder hoor. Eindelijk de tafel kunnen realiseren die kan draaien, maar ook met de andere tafels een vast geheel kan vormen. Forumlid 'De geluidsman' gaf mij het laatste zetje en ben nu weer aan de slag met het geheel. ;)

Vriendelijke groeten,
Henk
Re: BoschSpoor in aanleg ->BoschSpoor gaat (een beetje) digitaal...
Beste Forumvrienden,

Na twee heerlijke weken vakantie op Samos begint het dagelijkse leven hier weer zijn beslag te krijgen. Nadat alle post is weggewerkt en de nodige verplichtingen zijn vervuld ontstaat er ook weer wat tijd voor de hobby. Allereerst dus een beetje bij lezen op het forum, want dat is toch een mooie inspiratiebron.

@Jos: bedankt voor je reactie. Het is altijd leuk te weten dat mensen je volgen, want dat motiveert om door te gaan met het posten van stukjes over de voortgang.

@Henk: dank voor je bijdrage. Inderdaad is het erg leuk zo met je kleinzoon bezig te zijn. We hebben allebei erg veel plezier gehad. Dat zie je wel aan de foto's. Met die uitbreiding van de TEE ben ik erg blij. Zo is hij "op volle lengte". Erg mooi, een jongensdroom vervuld  :P :P.
Goed, dat je een oplossing voor het draaibaar maken van je tafel hebt gevonden!

Dan de vorderingen tot nu toe. Ik heb het schakelschema voor het bergspoor af en moet nu nog de grondplaat iets inkorten en de draadjes op de juiste manier solderen. Dan heb ik gelijk een paar schakelingen in het bergspoor zitten waarmee mij kleinzoon, zonder risico, opa kan helpen door zelfstandig de treinen op dit bergspoor te laten rijden en te laten stoppen.

Tja, en dan de titel van vandaag... BoschSpoor gaat (een beetje) digitaal.
Ik heb de meeste locomotieven in analoge uitvoering, maar zoals eerder in dit topic (hier dus) is aangegeven had ik een analoge loc gekocht, die digitaal bleek te zijn. En het 3-Rail forum locje is ook digitaal. Dus heb ik al eerder aangegeven dat ik nadacht over het in de toekomst mogelijk te maken geheel of gedeeltelijk over te stappen op digitaal rijden.
Nu kon ik van iemand een Mobile Station 2 voor een zacht prijsje overnemen, dus dat heb ik maar gedaan. Eerst maar eens kijken hoe dat werkt, wat ik er met de locjes mee kan doen, en wat ik er méér mee kan doen ten opzichte van analoog.

Als het allemaal lukt en ik er enthousiast over raak dan is een volgende stap het kopstation omschakelbaar te maken, dus schakelen tussen analoog en digitaal. En daarna wellicht de mooiste locs om (laten) bouwen naar digitaal. Maar zover zijn we nog niet. Eerst maar eens in het weekend kijken of ik Mobile station aan de praat krijg.

wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg ->BoschSpoor gaat (een beetje) digitaal...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg ->BoschSpoor gaat (een beetje) digitaal...

Welkom in de digiworld, Roel  :P

Hopelijk gaat je datgene lukken, wat je voor ogen hebt.
Succes met het uit proberen  :thumbup:

Grtz Tony