Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Dat is een mooi vooruitzicht Roel, alvast veel plezier daar en we zien de mooie plaatjes wel online als jullie weer terug zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Beste Roel,

Dat is inderdaad een fantastisch mooi vooruitzicht!! Heerlijk genieten. Ben benieuwd naar foto's van de treinreis.
Onze dochter gaat 13 februari ook voor vier maanden naar Nieuw Zeeland ;)

Groetjes,

Henk
Re: BoschSpoor in aanleg -> er even tussen uit
Beste forumvrienden,

Natuurlijk hopen we heel wat foto's te schieten in Nieuw Zeeland. Er is relatief veel goederenvervoer en beperkt personenvervoer. In ieder geval maken wij een treinreis van de westkust naar de oostkust op het Zuidereiland, dus door de Nieuw Zeelandse Alpen. Foto's zal ik delen! En als we onderweg ook een goederentrein waarnemen, zullen we die ook proberen vata te leggen.

In november 2016 is er een hevige aardbeving geweest in de omgeving van Kaikoura. We hebben begrepen dat zowel de hoofdweg als de spoorlijn tussen Kaikoura en Picton (veerboot naar Wellington) voor zeker een jaar gestremd is. De spoorwegen vervoeren nu veel vracht per schip tussen Wellington en Christchurch.

@Henk: wat een toeval! Wij gaan de 14e via HongKong. Niet zo lang als je dochter, "slechts" 5 weken, maar in ieder geval voor ons een droomreis.

We hopen wat foto's te laten zien, zodat jullie mee kunnen genieten  :)

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Beste forumvrienden,

we hebben onze droomreis door Nieuw Zeeland er (helaas) weer opzitten. Het is een geweldig land. Tijdens deze rondreis over het Zuidereiland en het Noordereiland hebben we heel veel natuurschoon gezien, zoals een prachtig fjordengebied (Doubtful Sound en Milford Sound), schitterende blauwe meren, de Nieuw Zeelandse Alpen met de twee grootste gletsjers (Fox Glacier en Franz Jozef Glasier), geisers, sterrenhemel met de maan en diverse bekende sterrenbeelden op zijn kop, een zon die tegen de klok in draait en via het Noorden naar het Westen loopt, walvissen, dolfijnen. Maar we hebben ook de gevolgen van het natuurgeweld. De aardbeving in 2011, die een groot deel van het centrum van Christchurch heeft verwoest en de recente aardbeving van 16 november 2016 in Kaikoura, waar we de schade nog grotendeels zelf hebben kunnen aanschouwen. Het is voor ons een geweldige reis geweest, waar we nog heel veel van nagenieten. Wie belangstelling heeft voor foto?s en verhalen moet maar een PB sturen met zijn e-mail adres. Dan stuur ik de link naar onze blog wel op.

Op dit forum beperk ik me maar tot de spoorse zaken. Een foto, van een bijzondere situatie, die zo op een modelbaan kan worden toegepast voeg ik hier bij.

Ik heb een uitgebreider verslag met foto's geplaatst in de rubriek Grootspoor: Nieuw Zeeland

Het oppakken van de modelbouw zal geleidelijk gaan gebeuren, want we hebben zoveel indrukken op foto en film vastgelegd dat we dat nog even rustig moeten verwerken :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Hoi Roel,

Dat is een mooie vakantie geweest, goed dat jullie veel beeld materiaal gemaakt hebben want nu staat het nog op je netvlies maar dat zal langzaam verdwijnen.

Het mooie weer komt er weer aan dus zal de modelbaan wel op een lager pitje komen te staan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Dank je, Peter.
De vakantie vergeten we nooit meer, zo indrukwekkend.

En de hobby, die pak ik wel weer op. Mijn baan staat niet op zolder maar in een kamer op de 1e verdieping. Daar komt in de zomer de zon pas in de middag binnen. En sommige klusjes kan ik ook buiten de baan voorbereiden. Bij mij ligt de hobby in de zomer niet stil  :)

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Roel,

Leuk om te lezen dat de vakantie zeer geslaagd was. :thumbup:
Mooie foto heb je geplaatst. :)
Succes met het bewerken van de vele foto's en films en daarna weer lekker aan de hobby beginnen. :)
En ook hier in Michelstadt hebben we geen zomerstop hoor en gan we lekker met de hobby door. :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Beste Roel,

Goed te lezen dat jullie in Nieuw Zeeland zo hebben genoten! Zo langzamerhand ga je vanzelf weer naar de modelspoorbaan, maar inderdaad eerst de indrukken en de belevenissen herbeleven.
Mijn dochter heeft hen Noordereiland nu achter zich gelaten en gaat nu naar het Zuidereiland. Ze heeft ook een maand blauwe bessen geplukt (geld verdiend). Bij mij ligt het modelspoorbaanwerk heel even stil i.v.m. drukte op mijn werk.

Vriendelijke groeten,
Henk
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Beste forumvrienden,


Helaas, niets helpt, ook niet een enorme stapel vakantiefoto's die gesorteerd, bewerkt en verzameld moeten worden in hapklare brokken en filmpjes, fotoalbums en zo. Ik ben er wel mee bezig geweest, maar het virus is hardnekkig.

Welk virus? Deze  :D


Ik ben dus maar weer eens gaan kijken naar de treinbaan. Waar was ik ook al weer gebleven met de opbouw? Wat moet als eerste gedaan worden? Ik wil naast het aansluiten van de laatste draadjes en het houten frame van de bergbaan ook wat aan de scenery doen. Dat betekent nog een kleine wijziging doorvoeren aan de bergbaan om iets meer ruimte voor de scenery te hebben.  Ook heb ik nagedacht over het tijdperk. Zoals bekend rijd ikmet stoom tijdperk I/II, maar ik heb uit een erfenis van mijn broer ook nog een paar diesels tijdperk III en ook wat rijtuigen uit tijdperk III. En een Roco railbus, ook tijdperk III. Dus als ik zo af en toe de treinen wissel kan ik toch II/III rijden.

Het tweede idee is digitaal rijden. Ik heb het nodige analoog, maar ook een paar digitale locs. Dus ik dacht als het mogelijk is daarmee op het kopstation te rijden, terwijl de hoofdbaan gewoon analoog rijdt. Onderstaand schema verduidelijkt het een en ander. Geel zijn de analoge sporen, blauw zou dan digitaal moeten zijn. De beide sporen zijn met de middengeleider van elkaar gescheiden (massa is wel verbonden). Kan dat? Zo nee, wat moet er dan gebeuren? En wat gebeurt er als een digitale loc van het blauwe spoor op het gele terecht komt? Rijdt hij dan gewoon (analoog) door?

Ik heb al zitten zoeken op het forum, maar kom er niet uit. Wellicht een tip van jullie? Als ik nog iets zou moeten aanpassen kan dat waarschijnlijk nu redelijk simpel.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug

Hoi Roel,

Van die scheiding weet ik niets, maar ik weet wel dat Delta loc's en andere digiloc's met dipswitches niet door zullen rijden.
Ze staan of analoog, of digitaal.
Andere versies ( modernere ) schakelen automatisch naar het juiste systeem.

Je zou natuurlijk ook gewoon met je digiloc's analoog kunnen rijden.
Alleen soundloc's hoor je dan niet  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Citaat van: Tony op zondag 16 april 2017, 10:12:38
Alleen soundloc's hoor je dan niet  :D
Moderne sounddecoders doen het óók in analoog modus.
Zie (o.a.) ===> klik
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug

Bij Fleischmann en Roco misschien, Wim.

Mijn MFX soundloc's laten zich analoog dan echt niet horen.
Alleen mijn oudere V 200 ( 39821 ) doet dat wel analoog.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
 @citaat Is niet treinmerk maar decodermerk afhankelijk.
Dus beter: Niet Märklin sounddecoders, laten het geluid ook bij analoog bedrijf horen.
Jouw oudere V200 heeft mogelijk nog een ESU decoder aan boord. (Toen Märklin en Esu nog vriendjes waren...)
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Aha !

Weer wat geleerd vandaag  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Beste modelspoorvrienden,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Weer het een en ander geleerd. Ik begrijp dus dat de digilocs met dipswitches niet doorrijden, maar de nieuwere typen wel. Dus de 3-Rail forum loc zou het wel moeten doen.
Dus als ik een analoge loc laat ombouwen naar digitaal is dat iets om op te letten.
Ook goed nieuws van Wim over geluid en zo op een analoge baan. Tja, het begint wel te kriebelen, dat virus  :D

Natuurlijk rijd ik nu analoog met de digitale locs, heb nog niets om een digitale loc te bedienen. Moet dat nog eens uitzoeken wat je allemaal nodig hebt.

Maar ik begrijp dat de scheiding tussen het digitale en analoge deel voldoende is als alleen de middengeleider onderbroken is en de massa gewoon doorloopt. Dan zou ik in ieder geval niets aan draden moeten toevoegen. Kun je het digitale signaal gewoon op de rode draad naar de middengeleider plaatsen?

Dan zou ik het blauwe spoorgedeelte ook omschakelbaar kunnen maken (analoog en digitaal), afhankelijk van welke loc er rijdt....

Hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug

Hoi Roel,

Ik denk dat er nog een addertje onder het gras en in de rail zal zitten bij de scheiding analoog/digitaal.
De sleper én de wielen zullen e.e.a. met elkaar verbinden.

Geen idee, hoe je dat op zou moeten lossen  :O

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 15 april 2017, 19:25:34
Geel zijn de analoge sporen, blauw zou dan digitaal moeten zijn. De beide sporen zijn met de middengeleider van elkaar gescheiden (massa is wel verbonden). Kan dat? Zo nee, wat moet er dan gebeuren? En wat gebeurt er als een digitale loc van het blauwe spoor op het gele terecht komt? Rijdt hij dan gewoon (analoog) door?
Helder verhaal. Goede vragen.

Een digitale loc rijdt analoog als dat in z'n cv waarde is ingesteld.
Maar wat gebeurt er als de loc (met cv waarde is digitaal) op een analoge baan terecht komt?

Op zich zou ik de scheiding stoppen in een overgangsblok (inrijden digitaal, uitrijden analoog of omgekeerd afhankelijk van de rijrichting). Dan weet je zeker dat je geen lekstroom hebt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer terug
in het blauwe spoor, vlak bij de aansluiting met het gele spoor, ligt een stopsectie. Een (pendel)trein, die van het blauwe spoor naar het groene gaat, stopt daar automatisch totdat de trein op het gele spoor gepasseerd is. Die stopsectie wordt met een relais geschakeld. Het is dus relatief eenvoudig om elke trein in die stopsectie te laten stoppen, dan via het relais om te schakelen van analoog naar digitaal of omgekeerd en vervolgens de trein weer te laten rijden. Die schakelingen zijn voor mij relatief eenvoudig uit te voeren. :)

De stopsectie ligt "verstopt", dus je ziet die trein niet stilstaan.

Vraag is dan weer wat er gebeurt als er een wagon met de voorste as in de digitale sectie en de achterste in de naar analoog omgeschakelde stopsectie staat. Als de wagonbodem van kunststof is zal het geen punt zijn, maar wat als die van metaal is? Dan zou de stopsectie dus veel groter moeten zijn om probleemloos te werken.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Hallo Forumvrienden,

Het wordt tijd voor even een kort berichtje. In de afgelopen weken ben ik bezig geweest met het verdiepen in digitaal rijden op een analoge M-baan. En hoe je - zonder de hele boel op te moeten breken - toch iets simpel kunt realiseren. Ik denk met name aan het kopstation omschakelbaar te maken voor analoog en digitaal. Maar dan moet ik ook een schakeling aanpassen voor treinen die het digitale station verlaten en op het analoge deel hun rondje rijden.
Daar kom ik wel uit, denk ik. Zal daar op een later moment nog wat van laten zien.

Door het overlijden van Gerard komen er veel spullen voor ons forum beschikbaar. Ik heb een paar wagons uit de SNCF collectie overgenomen, die samen met de al in mijn bezit zijnde T18 in de SNCF-versie een mooi geheel vormen als de Gérard Expresse.

hartelijke groeten,

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Dag Roel.

Dat is een mooi eerbetoon aan Gerard en het levert een mooie trein voor op de modelbaan op! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse

Hoi Roel,

Dat is een speciale sleep geworden.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Roel,

Mooi setje zo de Gérard Expresse. :thumbup:
Prachtig gebaar van je naar Gerard toe. :)

Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Gérard Expresse
Ha Roel,

Geweldig om te zien en ik weet zeker dat Gerard dit ook geweldig zou vinden.
Stomer past er prachtig bij.

Mvg,

Antal
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor jullie reacties op de Gérard Expresse.
Het blijft triest dat Gerard niet meer onder ons is. Ik hoop met deze trein toch een beetje een eerbetoon te kunnen geven.

De afgelopen weken is het voor mij redelijk stil geweest op het forum. Mijn vader van 91 had wat gezondheidsproblemen, die even veel aandacht vroegen.  Maar inmiddels knapt hij weer op, woont weer (zelfstandig) thuis en wil 100 worden  :)

In de afgelopen tijd heb ik wel zitten puzzelen op de vraag of ik ga ombouwen naar digitaal of niet. Ik heb geen zin om mijn hele baan af te breken. Dus heb ik de discussie gestart en gevolgd wat te doen. Omdat de baan veel gescheiden spoorsecties heeft zou dat een opening bieden voor aanpassing.
Naast een verdiepingsslag op technisch vlak heb ik ook nagedacht over de vraag waarom ik zou overstappen. Omdat ik 2 digitale locs heb? Maar ik heb ook een aardige verzameling analoge locs, die dan omgebouwd moeten worden.

Ik begreep dat een loc met sound het ook doet op een analoge baan. Dus als ik ooit zo'n loc zou krijgen, dan werkt hij ook analoog. Ik wil vooral spelen (= rangeren, locwissel enz) met mijn locs op het kopstation. Dat gaat heel goed met analoge locs, want die ik heb rijden ook heel mooi bij lage snelheid.

De enige plaats waar digitaal rijden tot zijn recht zou kunnen komen is rond het passeerstation op niveau 1. Hier rijden (analoog, met relaisbediening)  afwisselend 6 treinen hun rondjes. Daar zou snelheidsverschil wel mooi tot zijn recht komen.

Ik ben wel bezig geweest om te kijken naar de schakelingen, met name of ik een automatische overgangssectie kan maken digitaal - analoog. Een spoorsectie die omschakelbaar is, met relais geregeld. Dat kan. Bijkomend voordeel van deze puzzeltocht was dat ik ontdekte dat ik inmiddels zoveel draadjes heb lopen dat de schema's te groot werden om gemakkelijk te lezen. Bovendien vond ik nog een paar hikjes in de nog niet in gebruik zijnde beveiliging naar het kopstation. Niet alle wijzigingen waren op tekening goed doorgevoerd en ook een gedachtefout moest hersteld worden.

Ik heb gelijk maar een duidelijk overzicht getekend van de relais (Viessmann 5552, Märklin 7045 en 2 kastjes van een defect sein 7039) en hun verbindingen.
Ik lees op het forum regelmatig dat mensen 'de draad kwijt zijn'. Een goede nummering / labels aan de draden èn (vind ik) een goed schema doet wonderen. Dat is mij nu wel weer gebleken. Daarom zal ik ter illustratie deze schema's hier plaatsen.

Ik heb gelijk mijn 'werklijst' aangepast, zodat ik hoop in de komende weken weer echt met de baan aan de slag te gaan. Er is al veel uitgedacht, moet alleen nog 'even' gerealiseerd worden.  :D

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
-Roel:
Pr8ige sleep heb je daar kunnen aanschaffen, veel suc6 er mee, ter nagedachtenis van Gerard,  :thumbup:
Heel je baan is opgebouwd om analoog te rijden, je kan misschien de beiden combineren.
Mooi opgebouwd schema,  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Roel, mooie schema's. Je hebt er duidelijk goed over nagedacht. Uit ervaring weet ik dat de combi van viessmann relais en oude m-seinen voor de analoog rijder veel mogelijkheden biedt.

Bij mij stonden er na verloop van tijd meer digitale locs dan analoge op de baan en dat voor mij een trigger om digitaal te gaan rijden. Maar ik blijf erbij dat analoog zeker z'n charmes heeft. Vooral met deze manier van automatisering.

Eventueel heb ik nog oude seinen liggen zonder mast en ook de viessmann gebruik ik niet meer. Laat maar weten als je nog wat nodig hebt. Ik blijf dit zeker verder volgen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 13 juni 2017, 20:19:31
De enige plaats waar digitaal rijden tot zijn recht zou kunnen komen is rond het passeerstation op niveau 1. Hier rijden (analoog, met relaisbediening)  afwisselend 6 treinen hun rondjes. Daar zou snelheidsverschil wel mooi tot zijn recht komen.

Als dat de enige reden zou zijn ... :roll:
Een snelheidsverschil tussen goederen- en personentreinen is voor
analoog bedrijf toch prima met dioden in de loc te verwezenlijken?

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
-Jørg:
Bedankt voor je compliment.
Combineren van analoog en digitaal is een optie die ik bekeken heb. Wellicht iets voor de toekomst als er meer digitale locs Ijn.

-Henk:
Ik ben het helemaal met je eens. Heb je ook een PB gestuurd.

-Erik:
Je doet een suggestie over dioden. Ik heb geen electrotechnische achtergrond (ik kan alleen simpele, logische schakelingen met relais maken :D) dus deze optie is mij onbekend. Is dat eenvoudig te doen? En is dat dan instelbaar? Zelfs dezelfde locs hebben verschillende snelheid bij dezelfde stroomtoevoer.

Hartelijke groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Dag Roel.

@citaat In de 3-rail Wiki, onder het hoofdstuk "Het afremmen en optrekken van de treinen",
sub-paragraaf "De werking van de universele dubbele diodematrix", staat beschreven hoe er
met dioden de snelheid van analoge treinen kan worden beïnvloed.

Nu staat in de Wiki beschreven over de rijspanning vanaf de rail, wat ter plaatse invloed heeft
op het rijgedrag, door de dioden in de loc te plaatsen is de algemene snelheid van de loc te beïnvloeden :wink:

Wellicht het overwegen waard, kijk ook eens in deze topics: klik en klik

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Beste vrienden,

De antwoorden van jullie hebben mij nog enig puzzelwerk opgeleverd. Met verrassende resultaten! Allereerst mijn hartelijke dank aan Erik, die een paar linkjes opstuurde. De eerste kende ik al, maar bij de dioden haakte ik af. Maar de link naar het schema van Hans (hanzi) deed mij het licht zien. Ik weet nu in ieder geval hoe het werken kan. Ik zal dat nog eens nader bekijken of het voor mij een optie is.

De gedachte om (deels) digitaal te gaan rijden is toch weer in de belangstelling gekomen. Bij de zoektocht kwam ik bij toeval iets tegen, waar ik al lang naar zocht : een soort basiscursus digitaal voor dummies. Ik heb het gevonden in het handboek Electrotechniek 07424 van Märklin. Eenvoudig analoog, eenvoudig ombouwen naar digitaal rijden, analoog schakelen, naar uitgebreid (alles) digitaal.
Natuurlijk met alle spullen van M*, maar die kan ik wel vertalen naar andere decoders en zo van andere merken. Ik snap nu waar ze voor dienen en hoe ze moeten worden aangesloten.

Wat ook handig beschreven is hoe je deels digitaal en deels analoog kan rijden, mits de stroomkringen gescheiden zijn. En dat je digitaal kunt rijden en analoog schakelen. De schema's in dat boek kan ik wel vertalen naar mijn schema's en dan aanpassen (denk ik  :D)


Bedankt.
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
 @citaat Graag gedaan Roel :thumbup:

Nog even een link naar het handboek Electrotechniek 07424 van Märklin: klik

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Hey Roel, leuk dat mijn schemaschetsje uit een ander draadje verhelderend voor je was!
Interessant vraagstuk trouwens dat je jezelf stelt: hoe analoog en digitaal combineren?
Ik zit hier ook wel eens over te denken dus ik volg je topic met extra belangstelling!
Wat ik wel weet is dat je bij digitaal geen condensators tussen je middenrail en massa moet hebben, deze zitten wel in originele M-aansluitrails (onder de railbedding, meestal uitgevoerd als bruin schijfje/bolletje met 2 draadjes) en dienen als ontstoring. Wegknippen dus als jevoor digitaal gaat!
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Citaat van: Hanzi op maandag 19 juni 2017, 23:16:10
dienen als ontstoring
Ontstoring van de radio-ontvangst, toch alleen maar?
Ik heb die dingen altijd meteen verwijderd, en ik heb nog nooit gestoord rond getuft (de treintjes, bedoel ik uiteraard).  :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Inderdaad Jan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Citaat van: RoelMarklin op maandag 19 juni 2017, 20:41:32
een soort basiscursus digitaal voor dummies. Ik heb het gevonden in het handboek Electrotechniek 07424 van Märklin. Eenvoudig analoog, eenvoudig ombouwen naar digitaal rijden, analoog schakelen, naar uitgebreid (alles) digitaal.

Jij bent er blij mee. Dat heb ik ook 1,5 minuten gedacht. Zo mooi wit fris opgemaakt (layout), dat je voor zoete koek neemt wat er staat. Maar let vooral eens op wat niet staat, wat er gesuggereerd wordt, hoe jij als lezer gestuurd wordt in die tekst naar een bepaalde gevolgtrekking.

Dankzij de link van Erik heb ik dit boek ("cursus") uit 2005 ook even door geploegd. Laat ik beginnen met het positieve: het is naar Märklin maatstaven het meest objectieve verhaal over 4 soorten treinbesturing (analoog versus 3 soorten digitaal), het is ook het meest volledig van wat ik aan Märklin materiaal ooit gezien heb. Het vervangt niet de voorgaande Märklin seinboeken, die hebben hun eigen rol, ernaast.

Na 2 minuten was ik zwaar geïrriteerd. Maar zonder tegenzin lukte het me door te lezen tot pagina 20. Daarna kon ik alleen nog doorlezen door ieder citaat wat me irriteerde even naar een kladblokje te kopiëren. Ik vermoed dat de auteur te weinig wist van analoog meertreinenbedrijf om daar zinnige dingen over te kunnen schrijven, maar waarschijnlijker: hij mocht het niet.

Sommige citaten zijn alleen geen apekool indien men ze wringt in een smal keurslijf. Neem deze (p.58)  "Alleen in het digitaalbedrijf heeft u het voordeel, dat met één reedcontact een rijstraat en daarmee een bijna oneindig aantal aan wissels en seinen door één contact geschakeld kunnen worden."
Beg you! Analoog doe je dat via een relais en een cdu. Laten we het erop houden dat de nadruk moet vallen op bijna oneindig[/b], terwijl je in de praktijk zelden meer dan 9 apparaten tegelijk schakelt, en als dat echt moet dan heb je meestal een fout gemaakt in je analyse vooraf.

Of deze (p. 102) "De afremmodule heeft alleen zin, als het rijbedrijf met Märklin Digitaal of Märklin Systems bestuurd wordt." Tja, deze specifieke afremmodule 72441 heeft die beperking, dat klopt. In het analoog bedrijf pas je iets anders toe dan Märklin op de markt heeft gebracht, domweg omdat Märklin daar geen enkel produkt voor op de markt heeft gebracht.

Of deze (p. 20): "De oplossing was toender tijd het opdelen van de modelbaan in aparte stoomkringen die telkens door een eigen rijregelaar werden gestuurd." Waarna een giga leuterverhaal volgt, over hoe je dat had kunnen doen.
Wat eraan ontbreekt, daar kun je een kachel mee vullen. Waar die tekst onvoldoende oog voor heeft is dat als je analoog een meertreinenbedrijf wilt voeren met onafhankelijke aansturing dat je idealiter net zoveel rijregelaars moet hebben als locs. Als je buiten de Märklin produktrange kijkt (het oude Titan), dan hoeven die rijregelaars geen trafo's te zijn. Dus de tekst klopt nog net binnen het keurslijf van "telkens door een eigen rijregelaar",

en die verleden tijd "werden" moet gewoon tegenwoordige tijd zijn. En dan zit ik op full speed, als tekstcorrector, waar ik ook nog wel eens een dubbel boterham mee heb verdiend, door die tekst heen en weer te scrollen: tenenkrommend, hemeltergend, slecht proza. Werkwoordstijden, let daar maar eens op, adviezen over hoe je iets niet moet doen, in plaats van hoe je het wel kunt doen, enz. enz.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet

Hoi Roel,

Ik zit al een hele tijd mee te lezen ( en te denken ) en begrijp er vaak geen snars van, alleen dat het lastige materie is  8o

Zelf heb ik op één baan de mogelijkheid om óf digitaal óf analoog te rijden gemaakt.
Dat kan bij mij makkelijk, omdat ik heel simpel analoog rijd. Ik heb alleen stroomloos te maken stukken in mijn baan en uiteindelijk komen er maar 2 stroomdraden met een stekker van de baan. Daar steek ik de dan contrastekker van mijn trafo op aan als ik analoog wil rijden.

Als ik digitaal wil rijden, trek ik die contrastekker eruit en sluit mijn MS 1 aan. Alle schakelaars om stukken stroomloos te maken zet ik dan op aan ( stroom doorlaten ) en rijden maar ! Simpel, doeltreffend en ik kan de meeste digifuncties van de loc's aansturen.
En er kunnen 10 loc's op de baan staan  ;)

Is ook een mogelijkheid voor jou misschien, al denk ik dat je waarschijnlijk meer dingen af moet schakelen met wisselen.

Zoals je weet, rijd ik op geen enkele baan  automatisch en maar met één trein tegelijk, dus ik heb makkelijk praten  :D
Met de kennis van nu, zou ik ook geen digitale overstap meer gemaakt hebben. Ik rijd maar zeer zelden met geluid.

Grtz en succes met het nadenken en puzzelen !

Tony


Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Citaat van: Jan22 op zaterdag 01 juli 2017, 09:55:11

Jij bent er blij mee. Dat heb ik ook 1,5 minuten gedacht. Zo mooi wit fris opgemaakt (layout), dat je voor zoete koek neemt wat er staat. Maar let vooral eens op wat niet staat, wat er gesuggereerd wordt, hoe jij als lezer gestuurd wordt in die tekst naar een bepaalde gevolgtrekking.
[...]

@Jan22
Goed geschreven!
Da's een heel duidelijke uitleg voor iedereen (ook voor een leek zoals ik  8o) en het zoveelste bewijs dat je beter ook andere bronnen kan raadplegen dan alleen de fabrikant (die logischerwijze vooral zijn eigen winkel wil promoten).
   
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
@Jan,

Misschien ben ik wat te kort door de bocht geweest over dat Märklin boek. Ik was er vooral blij mee om in logische stappen te zien hoe de digitale systemen van dit merk werken, hoe een en ander aangesloten wordt en hoe een en ander wel of niet samenwerkt. Het heeft mij vooral veel inzicht gegeven in de basis van de digitale techniek, die ik zo hard nodig had. Er zijn vele specialisten op dit forum. Gelukkig maar. Echter voor een leek of beginneling op het digitale vlak is het best lastig om al die brokjes in een samenhang te zien zodat je het kunt snappen. Dat is nu gelukt.

De opmerkingen, die jij aanhaalt, beschouw ik vooral als reclameplaatjes. En daar lees ik dan gewoon overheen. Natuurlijk weet ik dat je meerdere treinen analoog kunt laten rijden. Op mijn baan rijd ik met 7 treinen, waarvan er tot 4 gelijktijdig volledig automatisch (= relais gestuurd) op 2 trafo's rijden. En dan heb ik op het kopstation en bergspoor ook nog 2 of 3 treinen rijden. Ook met 2 trafo's.

@Ludo, ben het helemaal met je eens.

@Tony, bij mij kan het op precies dezelfde manier werken. Alleen heb ik 4 trafo's, dus moet ik 4 stekkers maken. Het schakelen van de spanningsloze gedeelten heb ik dubbel uitgevoerd. Ze schakelen automatisch via relais, maar ik heb ook handschakelaars waarmee ik ook spanning op die stroomloze gedeelten kan zetten. Is handig als je treinen uit je schaduwstation wilt halen. Maar dus nu ook als ik ooit digitaal ga rijden.

En ja, voor iemand die niet op electrotechnisch gebied is groot geworden blijft het best een lastige zaak. Gelukkig kan ik logische schakelingen wel begrijpen en dan kom je een heel eind.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Maar let vooral eens op wat niet staat, wat er gesuggereerd wordt, hoe jij als lezer gestuurd wordt in die tekst naar een bepaalde gevolgtrekking.

Daar heeft Jan helemaal gelijk in !

Ik heb een stukje uit dat boek gelezen, maar daar word ik inderdaad niet goed van.

Je wordt inderdaad gestuurd naar bepaalde gevolgtrekkingen, die er niet echt staan en die ook niet waar zijn, maar wel zó dat je het gaat denken.
Het is duidelijk geschreven met als doel het maximaliseren van de verkoop van eigen producten, en het zo goed mogelijk verbloemen of afzwakken van de mindere kenmerken van hun eigen producten.
Je wordt als leek op het verkeerde been gezet.
Verder is het hele verhaal ook nog eens doorspekt met taalfouten.

grv Huub
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Boeken van fabrikanten zijn bedoeld als ondersteuning van de eigen producten. Handiger is gewoon om bij iemand met enige kennis van zaken op visite te gaan of diegene bij je thuis uit te nodigen. Met een halve dag ben je een eind op streek.

Gr, Ben.
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ombouwen naar digitaal of niet
Het lijkt mij dat de stamtafels hier ook toe kunnen dienen.... nog meer kennis op een kluitje.....  :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Beste forumvrienden,

In sommige delen van het land zijn de schoolvakanties al een week geleden begonnen. Dus kregen wij het verheugde nieuws dat onze twee kleinkinderen van 2 en half en van 4 en half een paar dagen bij opa en oma komen logeren. Dat betekent altijd een tijdje bij de treinbaan kijken. En vragen stellen. Zo van : "opa heb jij dat allemaal alleen gemaakt? En hoe komt het dat de treinen niet botsen? "

Daar moet je serieus een antwoord op geven, want kleinzoon laat zich niet gauw afschepen. Aanschouwelijk onderwijs is dan de beste methode. Ik heb nog een trafo staan, die nog niet aangesloten is op mijn baan. Verder nog wat rails en wat wagons uit tijdperk III, een dieselloc en wat Old Scool wagons die al zo'n kleine 50 jaar in bezit zijn. Dus toen maar een klein baantje op de tafel uitgelegd, een sein met rood en groen licht aangesloten en kleinzoon tot seinwachter benoemd. Het was een groot succes!   :P :P

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Heerlijke foto's Roel! Dit is het ultieme "met treintjes spelen". Zou leuk zijn als je ze kan besmetten met het treintjesvirus!
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......

Ze zijn der ondersteboven van, Roel  :D

Ziet er ouderwets gezellig uit  :thumbup:
Neem je ze ook nog mee naar het snoepwinkeltje ?

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Zo wakker je het vuur wel aan Roel!
Zie het glunderen van beide gezichten :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Roel, 1 vraagje:

Leven jullie in een omgekeerde wereld of staan de foto's ondersteboven  :D  ?
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Roel,

De seinwachter heeft het al helemaal onder de knie zo te zien. :thumbup:

Leuk om zo je kleinkinderen erbij te betrekken. :)

Nog veel speelplezier toegewenst met de kleinkinderen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Beste forumvrienden,

Dank voor de reacties. Ik begrijp dat sommige forumleden de foto's op de kop zien. Op mijn iPad staan ze goed, maar op de laptop niet allemaal. Het vreemde is dat ik ze in Verkenner en Paint wel goed zie staan maar via Microsoft foto manager op de kop. Ik ga maar even van de laatste uit en zal hieronder de foto's nog een keer plaatsen.

@Tony, mee naar het snoepwinkeltje zal ik nog maar even niet doen, maar over een paar jaar.... :P

@Michel, hij had het direct onder de knie. Gelijk maar wat rekenles gegeven: zoals 3 rondjes groen, dan mag je weer rood zetten. En dat ging perfect. Dikke pret!

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Nu staan ze bij mij op de iPad op zijn kop.....wie weet wat te doen mag het zeggen....
Re: BoschSpoor in aanleg -> Jong geleerd......
Hoi Roel

Ik zie de laatste foto's goed zijn, is inderdaad raar op het forum goed bij jou niet  :O

Je ziet dat je kleinkinderen echt genieten van de treinen, hier vind de zoon het wel mooi maar niet echt fanaat dus ik laat hem maar gewoon lekker zijn ding doen en zie het wel.  :)