beste forumvrienden,
bedankt voor jullie warme
reacties!
@Cees en @Erik: het zal wel de hitte geweest zijn dat mijn geheugen me even in de steek liet. Vandaag heb ik de andere 2 T18 van de KWStE onderhanden genomen en wat blijkt: hetzelfde schakelrelais. Even gekeken op de site van mijn inspiratiebron
Helmut Kern en dan onder loks, BR78, T18 en dan zie je inderdaad dat de 3309 al een elektronisch omschakelrelais heeft. Ik zal een fotootje toevoegen op de wiki bij de beschrijving van deze loc.
@Michel, Jørg en Peter: het is goed toeven in de tuin, zelfs bij 33 graden, hier in het Brabantse land. Vandaag de tweede serie onder handen genomen.
@Tony:
ik heb de loc weer opengemaakt en je tip opgevolgd. Wat ik ook doe, geen beweging in te krijgen. Er staat wel spanning op de loc, het omschakelen lukt, maar verder niets.
Twee foto's van het interieur, maar waarschijnlijk is er niets bijzonders op te zien:
Ik heb er nog twee, waar geen beweging in te krijgen is. Twee old school exemplaren, de 3003 (BR 24) en de 3029 (Antrix -> destijds met 2 asjes):
Bij de laatste is het wel gelukt om de wielen draaiend te krijgen, maar meer dan pprrrrrrrrrrrrrrrttttt..... doet ie niet
Nou ja, een plaatsje bij het depot kan dan nog wel gevonden worden, maar jammer is het wel.
Om ook wat leukers te laten zien heb ik een serie foto's gemaakt, die ik met jullie wil delen.
Allereerst maar eens de NS 1100 bekijken. De old school versie doet het nog steeds erg goed. De recentere versie heb ik er naast gezet. bij een van de twee (of misschien wel bij allebei) is de schaal 1:87 niet helemaal juist toegepast, getuige de verschillen in hoogte en in lengte. Ook maar wat detail foto's gemaakt bij dit heerlijke weer. Ik geniet hier van, ook al weet ik dat deze locs nooit op mijn baan in aanleg zullen gaan rijden. Nostalgie zullen we maar zeggen
en wie weet nog waar dat ronde gaatje voor diende? Dat was voor het smeren van de motor. Hoefde je de kap niet te demonteren (is een behoorlijke klus, vergeleken met het huidige materieel)
Maar er is meer
en dat rijdt wel op mijn baan:
Een line-up van een T5, twee T18 van de KWStE en een T18 in de Franse versie:
En deze laten we even apart het licht zien:
T5T18 KWStEen de Franse versiezo, dat is het weer even voor vandaag. Alle loc's hebben een behandeling gekregen en kunnen er hopelijk weer een tijdje tegenaan. Als de temperaturen dalen en er geen andere verplichtingen zijn ga ik weer aan de baan verder. Wordt uiteraard vervolgd.
hartelijke groeten,
Roel