Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Ha Roel,

Ik kom net terug van vakantie en zie nu de vorderingen aan je baan. Prachtig om te zien hoe het gestaag vordert. Ziet er allemaal goed doordacht uit  :thumbup:
Geniet van je vakantie!

Vriendelijke groet,
Henk
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt

Vergeet je niet in te smeren, Roel  :D

Geniet ze, samen !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Hallo Jørg, Henk en Tony,

dank voor jullie zonnige wensen  B) B)
we zullen genoeg flesjes meenemen om onbezorgd in de Griekse zon te vertoeven  :P

Als ik voor het avondeten nog wat (wacht)tijd heb, hoop ik toch af en toe even op het forum te kijken naar jullie verrichtingen

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
hallo forumvrienden,

We zijn weer terug van onze Griekse vakantie, lekker bijgekleurd en de accu opgeladen.  B) B) We hadden nog voldoende ruimte in de koffers over om nog wat van dat lekkere weer mee naar huis te nemen.  :) Helaas is onderweg de vochtigheidsgraad wat opgelopen want 34 graden in de Griekse zon is beter uit te houden dan 28 graden in de Nederlandse zon.  :(

Maar niet getreurd met dit mooie weer ! Nadat alle nodige verplichtingen in de afgelopen dagen zijn weggewerkt was het vandaag tijd om weer eens wat aan de modelhobby te gaan doen. Omdat de temperaturen al snel oplopen heb ik besloten om maar eens wat onderhoud aan het materieel te doen. Kleine dingen repareren en de locomotieven eens onder handen nemen : olie, controle koolborstels en slipbanden en zo. En waar kun je dat beter doen dan heerlijk in de schaduw in de tuin. Dus een ovaaltje op de tuintafel neergelegd en steeds een aantal loc's van de treinkamer gehaald. Ik had nog een nieuwe tweedehands T18, weer van de KWStE, kunnen bemachtigen, dus die ook maar eerst opengemaakt. Tot mijn verrassing zat daar geen gewone schakelwals voor de rijrichting in maar iets electronisch. Ik had dit nog niet eerder gezien. Dus ik vermoed dat de vorige eigenaar zelf wat heeft aangepast. Of is er een andere verklaring voor?





En dan ook maar de TEE Ram even tevoorschijn gehaald en een paar rondjes laten rijden. Het blijft een fraai exemplaar uit de Old School tijd.



en de details zijn goed leesbaar:




Ook maar even de oude loc's van mijn broer tevoorschijn gehaald.
Deze reed wel:


maar in deze was geen beweging te krijgen. Ook niet met de hand. Het lijkt wel of alles vast zit.


Ik ben niet zo'n deskundige, dus ik weet niet wat hiermee gedaan kan worden. Ik heb ook nog een 3003, de bekende stoomloc met losse tender uit menig oud startpakket. Die heeft dezelfde kuren: wel lampjes branden, wel omschakelen maar de wielen zitten muurvast.

Morgen wordt het weer een warme dag. Ik heb inmiddels 12 loc's plus de TEE Ram plus de Roco railbus onder handen gehad, dus nog 5 loc's te doen. Die staan in de schaduwstations op mijn baan, dus morgenvroeg even treinbewegingen laten plaats vinden om ze gemakkelijk te kunnen uitnemen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Roel,

Waarschijnlijk niet, gewoon standaard af fabriek Op enig moment is tante M de schakelwalsen gaan vervangen door elektronische omschakelingen. Daarmede is gelijk een einde gekomen aan het bekende "huppelen" van de locs bij omschakelen van de rijrichting.
Heb er bij het digitaliseren van mijn locs diverse verwijderd.

Cees
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
-Roel:
Dat is nu een geknipt werkje om onder de parasol in de tuin, uit te voeren,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En de zon die door de parasol schijnt geeft wel een heel zomers tintje aan de loc's. >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Dag Roel.

Welkom terug! Allereerst bedankt voor de heerlijke smulplaatjes  :thumbup:
Je hebt er een heerlijke nuttige hobbydag van gemaakt!
Is dat niet een vroege uitvoering van het elektronisch omschakelrelais?
Check de Wiki even ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Hoi Roel,


Dat is een mooi klusje dat je inderdaad rustig kan doen, en hier in BE is het vandaag 32 graden geweest veel te warm  :(




Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Roel,

Helaas zijn leuke vakanties zo om gevlogen maar je bent lekker bij gekleurd en je accu zit weer vol. :thumbup: :thumbup:
Dat zijn mooie plaatjes uit je tuin zo kom jij de dag wel door denk ik. :)
Vandaag veel tuinplezier toegewenst. :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud

Hoi Roel,

Bericht van een geslaagde vakantie en een Märklin-tuinfeestje  :thumbup:

Bij zo'n loc die vastzit, kun je ook proberen om het tandwieltje, dat het dichtst bij de motor zit te draaien.
Wil nog wel eens helpen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> materieel onderhoud - deel 2
beste forumvrienden,

bedankt voor jullie warme  B) B) B) reacties!

@Cees en @Erik: het zal wel de hitte geweest zijn dat mijn geheugen me even in de steek liet. Vandaag heb ik de andere 2 T18 van de KWStE onderhanden genomen en wat blijkt: hetzelfde schakelrelais. Even gekeken op de site van mijn inspiratiebron Helmut Kern en dan onder loks, BR78, T18 en dan zie je inderdaad dat de 3309 al een elektronisch omschakelrelais heeft. Ik zal een fotootje toevoegen op de wiki bij de beschrijving van deze loc.

@Michel, Jørg en Peter: het is goed toeven in de tuin, zelfs bij 33 graden, hier in het Brabantse land. Vandaag de tweede serie onder handen genomen.

@Tony:
ik heb de loc weer opengemaakt en je tip opgevolgd. Wat ik ook doe, geen beweging in te krijgen. Er staat wel spanning op de loc, het omschakelen lukt, maar verder niets.
Twee foto's van het interieur, maar waarschijnlijk is er niets bijzonders op te zien:




Ik heb er nog twee, waar geen beweging in te krijgen is. Twee old school exemplaren, de 3003 (BR 24) en de 3029 (Antrix -> destijds met 2 asjes):






Bij de laatste is het wel gelukt om de wielen draaiend te krijgen, maar meer dan pprrrrrrrrrrrrrrrttttt..... doet ie niet  :(
Nou ja, een plaatsje bij het depot kan dan nog wel gevonden worden, maar jammer is het wel.

Om ook wat leukers te laten zien heb ik een serie foto's gemaakt, die ik met jullie wil delen.
Allereerst maar eens de NS 1100 bekijken. De old school versie doet het nog steeds erg goed. De recentere versie heb ik er naast gezet. bij een van de twee (of misschien wel bij allebei) is de schaal 1:87 niet helemaal juist toegepast, getuige de verschillen in hoogte en in lengte. Ook maar wat detail foto's gemaakt bij dit heerlijke weer. Ik geniet hier van, ook al weet ik dat deze locs nooit op mijn baan in aanleg zullen gaan rijden. Nostalgie zullen we maar zeggen  :P :P









en wie weet nog waar dat ronde gaatje voor diende? Dat was voor het smeren van de motor. Hoefde je de kap niet te demonteren (is een behoorlijke klus, vergeleken met het huidige materieel)







Maar er is meer  :P :P en dat rijdt wel op mijn baan:

Een line-up van een T5, twee T18 van de KWStE en een T18 in de Franse versie:


En deze laten we even apart het licht zien:

T5




T18 KWStE




en de Franse versie




zo, dat is het weer even voor vandaag. Alle loc's hebben een behandeling gekregen en kunnen er hopelijk weer een tijdje tegenaan. Als de temperaturen dalen en er geen andere verplichtingen zijn ga ik weer aan de baan verder. Wordt uiteraard vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Beste forumvrienden,

Ik blijf nog een beetje worstelen met de stationnetjes op mijn baan. Het Vollmer station Bad Berg, past op 2 plekken: als station bij het passeerstation op niveau 1 (foto 1) en als station langs het bergspoor temidden van het (nog aan te leggen) bergdorp (foto 2). Eigenlijk geef ik de voorkeur aan de laatste optie.

Een ander haltegebouw langs het bergspoor zie je op foto 3. Dit stationnetje stamt nog van mijn allereerste modelbaan uit de jaren zestig. Maar nu, zeker in vergelijking met de andere stations en met de trein erbij, lijkt het stationnetje ietsje te groot. Ik vraag me af of het wel echt in de 1:87 schaal is ontworpen.

Ik ben al eens in het snoepwinkeltje gaan snuffelen en vond daar een klein gebouwtje, dat mij wel aardig leek. Daar past nog een tweede gebouwtje bij, dat op foto 4 te zien is. Die was niet op voorraad, dus heb ik besteld. Het bouwpakket heeft 2 voorgevels, een half open, zoals op de foto te zien is en een dichte gevel. Welke ik ga gebruiken weet ik nog niet. Dat zie ik wel bij het in elkaar zetten.

Voor het station bij het passeerspoor is mijn oog gevallen op een ander stationsgebouw, namelijk Goyatz, zie foto 5. Ook deze heb ik besteld. Vanmiddag heb ik de beide dozen opgehaald, dus bij mooi weer in het weekend kan ik in de tuin gaan werken, aan de treinbaan uiteraard :D.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Zo Roel


Dat zijn twee leuke stations, en kiezen is altijd heel moeilijk heb dat ook.  :P
Zet ze mooi in elkaar en kijk en vergelijk waar jij vind dat de stations het mooiste staan op je baan.  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
-Roel:
In iemand anders zijn plaats kiezen is altijd wel moeilijk, ik sta de mening van Peter bij, bouw ze beiden en ga dan passen en vergelijken en laat er enkele dagen over gaan om te kiezen. veel suc6 met de keuze.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations

Hoi Roel,

Je kon je nog weleens vergissen met de schaal van Ebelsbach, misschien nog wel meer op schaal dan die andere(n) .
Ik heb het ook en heb het al vaak bekeken en vind het steeds mooier worden eigenlijk  :P

Maar zoals gezegd, je moet het op de baan met de rest zien en dan beslissen.
Tijd zat om nog vaak te schuiven trouwens !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Roel,

Eigenlijk heb je het antwoord al gegeven op het Vollmer station Bad Berg. ;)
De rest net wat Tony zegt schuiven schuiven schuiven tot dat het goed voelt. :)
Trouwens mooie foto's van de loc's heb er met plezier naar gekeken. :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
@Michel, dank voor je reactie over de locomotieven. Ik vind ze ook bijzonder fraai. Mooie details.

@Peter en Jørg, inderdaad plakken en schuiven en dan de definitieve keuze maken, zoals ik wel vaker doe. Net zolang doorgaan totdat het naar je zin is.

@Tony, ik heb nig een keer naar Ebelsbach gekeken. Ik had ook nog wat wanden van een eerder bouwsel uit ca 1966, dat een keer uit elkaar gevallen was. De deuren hebben inderdaad dezelfde hoogte als van de andere bouwwerken, dus de schaal lijkt wel goed te zijn. Alleen het hoogteverschil overbruggen van het hoger deel naar het lager deel gaat bij Ebelsbach met 1 trede, waar Auhagen, Kibri en Vollmer er 5 voor nodig hebben. Dus als ik de bodemplaat verwijder heb je een ander gezicht.

Maar goed, het was mooi weer in het weekend, dus na de nodige verplichtingen ben ik gistermiddag en vanmiddag lekker aan de tuintafel aan het knutselen gegaan. Het resultaat voor het bergspoor zie je op de eerste foto. Twee gebouwtjes, niet te massaal, dus mooi in de scenery weg te werken.

Het andere station Goyatz was wat meer werk. Veel details aan te brengen. Ik heb al eerder gezegd dat Auhagen prachtige bouwdozen heeft. Je moet wel geduld hebben, want er zijn heel veel onderdelen. En een pincet is geen overbodige luxe. De ruwbouw is klaar, het afwerken met nog enkele detail stukjes komt in de loop van de week wel. Maar even passen op de baan levert de foto's 2 en 3 op. In ieder geval iets om even rustig op me te laen inwerken.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Roel


Dat ziet er aardig uit, mooi alles gezet  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
-Roel:
Idd schuiven en nog eens schuiven en laten inwerken, zo doorgaan tot je tevreden bent,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Volgens mij ben je goed op weg met je stations, Roel! :thumbup:
Om nog even terug te komen op de loc die vast staan: schroef het ankerplaatje eens los en verwijder het anker. Draait alles nu wel gemakkelijk? Dan is t een kwestie van goed schoonmaken met wasbenzine en daarna inelkaar zetten met en drupje olie.
Je kan eerst ook nog proberen of ze te draaien zijn als je de koolborstels verwijdert hetgeen al aardig wat vermindering van wrijving oplevert.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Beste forumvrienden,

Ik heb de stationsgebouwen nu een tijdje op de baan staan, en eigenlijk bevalt het mij zo wel. De afgelopen week en deze week heb ik wat andere verplichtingen buitenshuis en ook in huis : extra stopcontact aanbrengen in de garage en daar ook wat ruimte maken voor een nieuwe koelkast en een nieuwe vrieskast (lees: troep opruimen  :D). Ook moet ik 2 gastpresentaties voorbereiden. Maar daarna hoop ik weer lekker aan de slag te gaan.

Af en toe rijd ik wel even met de treinen. Meestal gaat het goed, maar vorige week ging er van alles mis. Een wagon schoot los in het schaduwstation, de volgende trein ontspoorde daarop. Even later op de helingbaan aan de achterzijde hetzelfde. Dat was op de plaats waar ik het minst gemakkelijk bij kan komen. En gelukkig de voorzieningen die ik heb getroffen blijken afdoende te zijn om de treinen op te kunnen pakken en alles te controleren. Daarna reed alles weer probleemloos. Soms heb je van die dagen..... :(

Citaat van: Hanzi op zondag 25 september 2016, 21:42:03
..
Om nog even terug te komen op de loc die vast staan: schroef het ankerplaatje eens los en verwijder het anker. Draait alles nu wel gemakkelijk? Dan is t een kwestie van goed schoonmaken met wasbenzine en daarna inelkaar zetten met en drupje olie.
Je kan eerst ook nog proberen of ze te draaien zijn als je de koolborstels verwijdert hetgeen al aardig wat vermindering van wrijving oplevert.

Dank je Hans voor die tip. Ik heb al even naar die loc zitten kijken, maar snapte (nog) niet hoe je dat doet. Gelukkig heb ik in de wiki dit artikel gevonden. Als ik de komende dagen ergens een uurtje heb ga ik het proberen!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Dank voor de link Roel. En die Murphy-momenten zullen altijd blijven.

Mijn schaduwstation werkte zaterdag bijna 3 uur vlekkeloos. Ff naar beneden geweest en de ene na de andere trein ontspoorde of ontkoppelde. Er frustrerend. En zo ineens liep alles weer goed. Soms is het wazig wat er op de baan gebeurd. Succes met de inwendige schoonmaak.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations

Hoi Roel,

Goede testcase !
En vooral, mooi dat je er goed bij kunt  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Leuke baan  :D En goed om te zien dat er nog steeds liefhebbers gebruik maken van de metalen rails.
Daar ben ik in 1967 ook mee begonnen.....
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations




Gefeliciteerd Roel @citaat2


Nog vele goede en gezonde analoge jaren gewenst !


Grtz Tony



Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
 :) Van harte gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst!

Dirk-Jan
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Beste Roel,

Van harte gefeliciteerd. Maak er een gezellig feestdag van!  :)

Groet,

Henk

Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe stations
Hallo Tony, Dirk-Jan en Henk,

Bedankt voor de felicitaties!

Hartelijke groet,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Hallo forumvrienden,

Het werk aan de baan ligt even stil. Een drukke agenda met wat andere verplichtingen (waaronder een aantal verjaardagen....) geeft wat beperkte tijd voor de hobby.

Vele forumvrienden hebben de machines wel eens gezien, die ik hieronder in model laat zien.

1. Een stopmachine
2. Een stabilisator
3. Een kettinghor (Vlaams: ziftmachine) met ballast wagon
4. Een meettrein

Waar die machines nu precies voor dienen en hoe ze werken is veel minder bekend. Daarom hoop ik op onze gastendag hierover het een en ander te presenteren. Ik wil jullie wat inzicht geven in het moderne spooronderhoud en laten zien wat er bij verkeerde of te late onderhoudsmaatregelen mis kan gaan. Ik maak een presentatie met veel foto's en films om de werking van deze en nog vele andere machines te laten zien.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
-Roel:
Das fantastisch dat je ons wil inwijden in die materie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik ga zeker eens bij jou komen luisteren.
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Roel,


Ik ga je in het oog houden, en wil zeker naar je luisteren en kijken.  :)
Dat zijn mooie wagons die je daar hebt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Beste forumvrienden,

De presentatie voor de gastendag over de machines voor het spooronderhoud heb ik gereed. Met zo'n 25 films, kort en een iets langer en de nodige foto's hoop ik de belangstellenden een kijkje in het moderne spooronderhoud te laten zien.  :)

Dan krijg ik nu ook weer tijd voor de hobby zelf. Rond het middaguur ben ik naar een leuke, maar kleine beurs geweest. Hij was groter dan vorig jaar. Gelukkig heeft Tony en de voorzitter van de club niet alles weggekocht.  :D
Dus is het mij gelukt een leuke aankoop te doen. Toch altijd handig, zo'n poetswagen. En een beladen bakwagen past altijd wel in een goederentrein of een werktrein.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag

Mooi, Roel  :thumbup:

Die grijze wagen had ik nog vast, maar toen dacht ik opeens; die zou bij Roel veel beter staan/rijden  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
-Roel:
Das weer een mooie aanwinst die je gescoord hebt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
@Jørg : kleine beurs (=zowel de ruimte als de kosten in ???  :D), maar grote keus  :P

@Tony : er lagen er 2. Even getwijfeld of ik ze allebei zou meenemen. Maar toen dacht ik, Tony wil er vast ook wel een, laat ik die andere maar voor hem liggen  :D :D

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Roel

Mooie aanwinsten  :thumbup: :thumbup: zo een poets wagon zal ik me ook eens moeten aankopen.  :P




Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Roel,

Mooie aanwinsten helaas kwamen wij terug uit Hamburg anders was ik ook naar dit leuke beursje gegaan. :)
Wel ben ik in Bremen bij Modellbahnshop-lippe langs gegaan en ja er bleef weer wat aan mijn dikke vingers plakken. :P

En ja de poets wagon zal mooi staan bij een werktrein. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
@Peter, zo'n poetswagen is inderdaad geen overbodige luxe. Hij kan mooi meerijden in een werktrein voor  het spooronderhoud. :thumbup:

@Michel, het leven is een en al keuzes maken. De reis naar Hamburg is natuurlijk veel belangrijker dan het bezoeken van een regionale beurs. Dus je hoeft je niet te verontschuldigen, hoor. :D

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Beste forumvrienden,

Op onze gastendag in Den Bosch hoop ik een presentatie te geven over het moderne spooronderhoud met de grote (meestal gele) machines. Ik probeer jullie een kijkje (letterlijk) in deze machines te geven. Met een aantal professionele filmopnames zie je diverse onderhoudsmachines en complete spoorvernieuwingstreinen, van 30 meter tot 1.000 meter lengte.

Hartelijke groeten,
Roel

Tekening: bron Plasser&Theurer
Re: BoschSpoor in aanleg -> Onderhoudsmachines op de gastendag
Vindt die spoorwegmachine die je daar op tekening hebt er ook wel grappig uitzien.  :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
beste forumvrienden,

Hoewel het werk aan de modelbaan niet erg hard vordert, komt het regelmatig voor dat er over gesproken wordt. Veel aanpassingen zijn in dit topic voorbij gekomen. Maar op de vraag waar nu een overzicht te vinden is, moest ik het antwoord schuldig blijven.
Dus vandaag maar eens een serie foto's gemaakt.

Eerst maar eens van links naar rechts, als je langs de lange zijde langs de baan staat:









En dan van de korte zijde, ook weer van links naar rechts:









Nog een plaatje van het Bergspoor:



En van het station :



en tenslotte nog een verticaal zicht op de brug van Auhagen met K-rails:



hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Roel,

Wat een mooie overzicht foto's. :thumbup:
Bedankt voor het kijkgenot. :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Je baanplan blijft een genot om naar te kijken, Roel! Op een relatief kleine ruimte weet je toch iets heel interressants te realiseren :thumbup:.
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's

Voor de volgers weer helemaal duidelijk, Roel  :thumbup:

De eerste foto vind ik de intrigerendste, daar is veel te zien op een kleine plek.
Wordt waarschijnlijk ook de lastigste klus met de scenery.
Mooie uitdaging, zal ik maar zeggen  :P

Tot zaterdag !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
@Michel, ook voor mijzelf is het een mooi overzicht. Ik zie natuurlijk ook de nodige aandachtspuntjes.... :D

@Hans, bedankt voor het compliment. Het is natuurlijk wat geven en nemen. Zo mis ik ruimte voor een stukje stad bij het kopstation. Terwijl ik dit schrijf krijg ik ineens een idee. Of het lukt, weet ik niet. En of het een mooi gezicht wordt, weet ik ook nog niet. Het idee is een los voorzetstuk te maken, van bijvoorbeeld 30 cm breed en dit aan de kopse kant bevestigen. Ik heb nog wat huizen type Bonn, en die zouden een straatje tegenover het station kunnen vormen....tja, nog eens nadenken en uitproberen. Wie weet  :P

@Tony, ook jij bedankt voor het compliment. Het gekke is dat ik zelf een redelijk beeld heb van de scenery bij de eerste foto. Tussen het onderste en het middelste spoor komt een rotswand. Het middelste spoor tussen de boogbrug (de Jørgerbrug  :D) en de tunnelingang op de achtergrond loopt in een soort kloof.

Het "gat" moet gemakkelijk te openen zijn als er een probleem bij het schaduwstation op niveau 0 of 1 optreedt. De oplossing heb ik recent bij Fred (IJsengel) gezien: een berg van wc-papier, die uitneembaar is. Een stellage maken met poten door het gat tot het onderste niveau en daar boven een berg maken met wat ruimte voor een paar huisjes voor het bergdorp en het station dat er al provisorisch staat.

Overigens, de opmerkelijke lezer zal al gezien hebben dat ik op de tweede foto al de bestrating heb aangebracht, als eerste probeersel voor de bestrating van de perrons. De voorkant moet nog bewerkt worden. Ik had gedacht hier iets van "houten" beschot te gebruiken. Een lucifer is te dik. Splijten met een mes is geen oplossing. Sigarendoosjes hebben vaak een los velletje dat zeer geschikt is. Nu ben ik niet meer zo'n sigarenroker, dus dat schiet ook niet echt op. Maar ineens kwam ik een velletje "hout" tegen uit een oud bouwpakket (wie wat bewaart heeft wat.... :D). Mooi van kleur, maar te klein voor het doel. Hoewel.... even op de scanner gelegd met een hoge scanwaarde (600 dpi), plaatje opslaan en vervolgens een paar keer op een A4 in Word plakken. Vervolgens deze A4 op een iets dikker papier afgedrukt en het resultaat valt me niet tegen. Nu nog even prutsen om te kijken hoe ik het netjes en natuurgetrouw kan bevestigen als perronzijwand  :)

Wordt vervolgd.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's

Hoi Roel,

De houten zijkant van de ronde doosjes van Brie en Camenbert is ook goed te gebruiken.
Nat maken en er iets opzetten en laten drogen, maakt het een stuk rechter.
Of alleen de ronde buitenkant bevochtigen.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Hallo Roel,

Leuk om te lezen over je voortgang en de technieken die je gebruikt..

Nog een voordeel van de tip van Tony.

Het hout is makkelijk te bewerken en heeft als bonus een lekkere geur.  :thumbup:

Groet,
Erik
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
-Roel:
Net terug van een reisje naar Koblenz en Bonn, mooie overzichtsfoto's van je baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hierbij het bekendste huis van Bonn
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's

Hoi Roel,

Fijn, je gisteren weer ontmoet te hebben  ;)
Goed en gezellig bijgepraat !
Nog hartelijk bedankt voor de olskool-buildings  :thumbup:
Daar gaat Altburg een super facelift mee krijgen !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> overzichtsfoto's
Hoi Tony,

Het was inderdaad fijn gisteren even bijgepraat te hebben. Veel plezier met het verbouwen van de oude gebouwen! :P

Overigens, het old skool boek over de Nederlandse Spoorwegen heb ik al aandachtig doorgebladerd. Het nodigt uit tot lezen op wat rustige momenten. Ook heel hartelijk dank hiervoor  :thumbup: :thumbup:

Groeten,
Roel