Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Hallo Forfumvrienden,

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 03 augustus 2016, 12:46:16
Is een stenen boogbrug geen optie bij halte Bad Berg?

Daar heb ik ook aan gedacht, Erik. Maar direct achter deze brug begint een tunnel. Een stenen boog en direct daarachter een tunnel is een beetje te veel van het goede. Ook heb ik gekeken of ik de tunnelingang vóór de brug kan plaatsen. Kan op zich wel, maar ik vind het optisch beter om het bergdorp links gescheiden te hebben van de "kloof". Bovendien valt de tunnelingang minder op als een brug het zicht een beetje ontneemt. En er zijn al zoveel tunnels op de baan. Zo min mogelijk opvallen, is het doel.
Maar ik heb de brug aangepast. Een lage leuning op gezet. Dat geeft gelijk een rustiger beeld:

aangepaste brug


Omdat het stationnetje, dat ik hier eerst had staan, naar het passeerstation op niveau 1 is verplaatst moet ik hier iets anders zoeken. Voorlopig maar een baanwachtershuisje geplaatst, dat toch best als een klein haltegebouw kan dienstdoen. Of zeg ik iets geks?

doorkijk onder de Jørgerbrug naar de aangepaste kleine brug en tunnelingang


Verder heb ik het verplaatste station voorzien van ruwe perrons. Hier komen nog de mooie steentjes op. Een blik op het station Bad Berg:

Bad Berg


Het is woensdag, dus is het snoepwinkeltje open  :P :P
Ben ik dus maar even gaan kijken of er wat van mijn gading is. Voor een klein stationnetje ben ik niet geslaagd. Maar er stond een fraai seinhuis op mij te wachten, dat ik maar even provisorisch bij het kopstation heb geplaatst. Het naambordje moet ik nog aanpassen:

seinhuis bij kopstation


Ook heb ik een portaal voor een dubbelsporige tunnel meegenomen. Omdat de meeste van deze portalen geschikt zijn voor sporen mèt bovenleiding is het gat erg groot, vind ik. Een beetje puzzelen, hobbymes gepakt en het portaal wat lager gemaakt. Ook dit komt aardig op zijn plaats, een beetje verstopt achter de fraaie brug van Auhagen.

tunnelportaal


wordt vervolgd.

groetjes,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Veel mooier dan die 2 losse tunnelportalen :thumbup:! Ik maak ze ook meestal wat lager om die "immense" gaten te voorkomen, kan makkelijk als je geen bovenleiding plaatst. Leuk hè, dat finetunen 😉
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Dag Roel.

De brug met lage leuning oogt inderdaad mooi rustig :thumbup:
Leuk hoe de baan nu langzaam aan meer uitstraling krijgt
wanneer de kunstwerken en noodzakelijke gebouwen in het
nog te vormen landschap worden geplaatst: het kan nog
alle kanten op ... :wink: :roll:
En inderdaad, zoals Hans terecht opmerkt: ook dit is een
heel leuk onderdeel van het maken van een modelbaan!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
-Roel:
Die subtiele aanpassingen doen je baan eer aan, je bent goed op weg om een mooie baan te creeëren,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!

Hoi Roel,

Met heel veel kleine veranderingen gaat het er telkens steeds beter uitzien  :thumbup:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat totaalshots.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Roel,

Mooie vorderingen het brugdeel met de lage leuning stat veel beter. :thumbup:
Het seinhuisje is weer een prachtig snoepje uit het snoepwinkeltje. :thumbup: :thumbup:
Je baan wordt steeds mooier en mooier. :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
Roel,


Even alles bijgelezen, en je baan word een pracht plaatje hoor.  :thumbup: :thumbup:
Lekker je zin doen, hoe jij vind dat alles mooi staat dat is het voornaamste.  :)  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> geen zagen meer dus even een overzicht
Beste forumvrienden,

hartelijk dank voor de lovende woorden!
Het grove werk is nu wel zo'n beetje klaar en dan krijg je meer tijd en zin in het fijntunen. Inderdaad een heel leuk onderdeel van deze hobby. Het leidt overigens wel tot een paar (kleine) aanpassingen, zoals uit de vorige berichten blijkt. Maar ik krijg steeds meer het beeld in mijn hoofd, zoals het moet gaan worden. Het bergspoor staat nog los. Nu alles zo'n beetje op zijn plek valt kan ik de ondersteuning van wat houtlijm voorzien om de stevigheid wat te vergroten tegen een aardbeving (veroorzaakt door de stofzuigerslang  :D of een verkeerde beweging mijnerzijds  >:-D). De bovenste laag, waar de rails op vastzitten, blijft demontabel, zoals ik ook met de stationsplaat en de plaat van niveau 1 heb gedaan. Niet dat ik het plan heb om dit steeds te demonteren, maar als er ooit een keer de noodzaak voor zou ontstaan, dan wil ik niet alles moeten slopen. De stekkerkroonsteentjes zijn een geweldige hulp daarbij. Mede-hobbyisten, die meer aanleg hebben voor elektronica en solderen zullen liever veelpolige stekkers gebruiken, maar ik weet wat ik wel en wat ik niet kan  :D.

Mede op verzoek van Tony heb ik een paar foto's gemaakt, die een overzicht moeten geven van de baan, zoals die er nu bij ligt.
We beginnen aan de kopse kant bij het locdepot met de  goederenloods en spoor voor weg- en werken. Dit stukje spoor ligt "om de hoek" naast het kopstation:




Dan een beeld vanaf het kopstation, dus ietsje naar links gedraaid ten opzichte van de vorige foto.


Vanaf deze positie even ingezoomd naar het bergspoor en de aansluiting van het kopstation op de lagere niveau's.


Dan een paar foto's vanaf de lange zijde, van links naar rechts, dus van het bergspoor naar het kopstation:








Nog een beeld van 3/4 van de baan, met het passeerstation op niveau 1:


en tenslotte nog een overzicht van dat passeerstation met het kopspoortje voor de pendeltrein naar het hoogste niveau:


De volgende stap is nu de hobby van Jørg gaan uitoefenen: draadjes solderen  :D. Te beginnen bij het depot, vervolgens de lokaalsporen op het station en tenslotte het bergspoor. Ik heb inmiddels nieuwe glazen in mijn bril, waardoor het zicht, met name in het leesgedeelte, aanzienlijk scherper is geworden. Dus moet het wel lukken.
Uiteraard zal ik voor mijn archief de nodige foto's maken van de ligging van de draden, zodat dit later altijd terug te vinden is.

Ik heb de bouwbeschrijving ook in de wiki gezet. Regelmatig pas ik een en ander aan.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> geen zagen meer dus even een overzicht
Beste Roel
Wellicht mooie foto's, maar ik zie helaas niets  :-(
Re: BoschSpoor in aanleg -> geen zagen meer dus even een overzicht
 @citaat @citaat @citaat
Ook ik zie helaas geen foto's. :(
Re: BoschSpoor in aanleg -> geen zagen meer dus even een overzicht
oeps, dat is vreemd. Ik zie de foto's namelijk wel. Even via de iPad gekeken en inderdaad, ook daar zijn de foto's niet zichtbaar.
Ik heb ze steeds via Picasa in een webalbum gezet. Dat is vandaag vervangen door google fotoarchief. Ik ga even puzzelen hoe ik dit kan oplossen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> geen zagen meer dus even een overzicht
Wanneer je de post bekijkt met "citaat" en dan de link in je browser zet en opent en dan bekijkt met b.v. Irfan-View kun je de foto zien.
Wel erg omslachtig... ;)

Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
-Roel:
Bij mij komen de foto's goed door, mooie foto-update, en de totaaloverzichtfoto's zijn geweldig,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Beste forumvrienden,

ik ervaar een probleem met het zichtbaar krijgen van de foto's. Picasa webalbums is vervangen door Google foto archief. En op dezelfde wijze plaatsen van foto's lukt blijkbaar niet. Althans, ik zie zelf wel de foto's, maar medeforumleden niet. Of het aan google albums ligt of dat het met iets in de instellingen / filters van het forum te maken heeft, weet ik niet.

Hoe Wim een van de foto's wel zichtbaar kan krijgen, snap ik niet. Via "citaat" word ik niet veel wijzer. Daarom maar een andere methodiek toegepast, via de server van het forum zelf. De foto's zijn daarvoor verkleind. Ik breng het bericht opnieuw.

Beste forumvrienden,

hartelijk dank voor de lovende woorden!
Het grove werk is nu wel zo'n beetje klaar en dan krijg je meer tijd en zin in het fijntunen. Inderdaad een heel leuk onderdeel van deze hobby. Het leidt overigens wel tot een paar (kleine) aanpassingen, zoals uit de vorige berichten blijkt. Maar ik krijg steeds meer het beeld in mijn hoofd, zoals het moet gaan worden. Het bergspoor staat nog los. Nu alles zo'n beetje op zijn plek valt kan ik de ondersteuning van wat houtlijm voorzien om de stevigheid wat te vergroten tegen een aardbeving (veroorzaakt door de stofzuigerslang  :D of een verkeerde beweging mijnerzijds  >:-D). De bovenste laag, waar de rails op vastzitten, blijft demontabel, zoals ik ook met de stationsplaat en de plaat van niveau 1 heb gedaan. Niet dat ik het plan heb om dit steeds te demonteren, maar als er ooit een keer de noodzaak voor zou ontstaan, dan wil ik niet alles moeten slopen. De stekkerkroonsteentjes zijn een geweldige hulp daarbij. Mede-hobbyisten, die meer aanleg hebben voor elektronica en solderen zullen liever veelpolige stekkers gebruiken, maar ik weet wat ik wel en wat ik niet kan  :D.

Mede op verzoek van Tony heb ik een paar foto's gemaakt, die een overzicht moeten geven van de baan, zoals die er nu bij ligt.
We beginnen aan de kopse kant bij het locdepot met de  goederenloods en spoor voor weg- en werken. Dit stukje spoor ligt "om de hoek" naast het kopstation.
foto 1
foto 2


Dan een beeld vanaf het kopstation, dus ietsje naar links gedraaid ten opzichte van de vorige foto.
foto 3

Vanaf deze positie even ingezoomd naar het bergspoor en de aansluiting van het kopstation op de lagere niveau's.
foto 4

Dan een paar foto's vanaf de lange zijde, van links naar rechts, dus van het bergspoor naar het kopstation:
foto 5 tot en met 8


Nog een beeld van 3/4 van de baan, met het passeerstation op niveau 1:
foto 9

en tenslotte nog een overzicht van dat passeerstation met het kopspoortje voor de pendeltrein naar het hoogste niveau:
foto 10

De volgende stap is nu de hobby van Jørg gaan uitoefenen: draadjes solderen  :D. Te beginnen bij het depot, vervolgens de lokaalsporen op het station en tenslotte het bergspoor. Ik heb inmiddels nieuwe glazen in mijn bril, waardoor het zicht, met name in het leesgedeelte, aanzienlijk scherper is geworden. Dus moet het wel lukken.
Uiteraard zal ik voor mijn archief de nodige foto's maken van de ligging van de draden, zodat dit later altijd terug te vinden is.

Ik heb de bouwbeschrijving ook in de wiki gezet. Regelmatig pas ik een en ander aan.

hartelijke groeten,
Roel

edit: foto's opnieuw geplaatst
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
en de volgende foto's

edit : fotos opnieuw geplaatst
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Citaat van: Jørg op donderdag 04 augustus 2016, 13:16:06
-Roel:
Bij mij komen de foto's goed door, mooie foto-update, en de totaaloverzichtfoto's zijn geweldig,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

ik snap er niets van, waarom bij de een wel en bij de ander geen foto's zichtbaar zijn. In ieder geval is het nu wel gelukt, al zijn de foto's wel erg klein geworden... Ik zal zoeken naar een mogelijkheid om de foto's te vergroten  :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Roel,

Ik kan nu je mooie foto's bekijken. :thumbup:
En heb heerlijk genoten van je foto's. :)
Vooral de prachtige foto's 3 en 4 zijn mijn favoriete. :thumbup:  :thumbup:
Je hebt een baan waar je heerlijk tijdens je middagslaapje van gaat dromen wat ik trouwens nu ga doen bedankt Roel. ;) :D :D

Edit: zinnen toegevoegd.
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Hier nu ook zichtbaar  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Hoi Roel !

Ik kon de foto's in de eerste post al bekijken  ;)
Geeft een prima beeld van de situatie nu !
Erg mooie goederenloods ook  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> foto probleem opgelost (?)
Citaat van: RoelMarklin op donderdag 04 augustus 2016, 13:29:29
ik snap er niets van, waarom bij de een wel en bij de ander geen foto's zichtbaar zijn.
Het nieuwe WEBP formaat wordt standaard door de browsers Google Chrome en Opera ondersteund.
Vandaar... 8o
Re: BoschSpoor in aanleg -> ik kan weer foto's plaatsen !
beste forumvrienden,

excuses voor het gepruts van vandaag. Google heeft vandaag de webalbums van Picasa vervangen door Google Albums en gelijk maar even iets aan het format gedaan (WEBP formaat), dat alleen door Google Chrome en Firerox te bekijken schijnt. Op de iPad werkt het overigens via Google Chroom ook niet.

Met wat testen en tips van Wim, Ben en Frank heb ik een nieuw account bij TinyPics geopend en dit is het resultaat:

kiekje langs het stationsgebouw


Het is wat trager dan ik gewend was, maar ik ben blij dat het allemaal weer lukt. Daardoor is er vandaag niet veel gebeurd aan de baan. Maar morgen is er weer een dag  :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> ik kan weer foto's plaatsen !
Fijn dat je weer naar hartelust foto's kan plaatsen. Ook fijn voor hen die ervan genieten  :important:
Re: BoschSpoor in aanleg -> ik kan weer foto's plaatsen !
-Roel:
Het belangrijkste is dat het weer werkt, dus nu kan je weer volop tegenaan,  >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> ik kan weer foto's plaatsen !
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> ik kan weer foto's plaatsen !
Hoi Roel,

Mooi dat je een oplossing hebt. Even om compleet te zijn: WebP foto's zijn niet te zien via Firefox, maar wel via Opera.

En we zien de rest wel weer verschijnen. Kunnen we weer volop genieten!  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangesloten en positie seinhuis
beste forumvrienden.

Een dag later door de fotoperikelen heb ik de draden getrokken voor het depot. En dit weer aangesloten op de stationsplaat. Ook heb ik bij de plaatselijke doe-het-zelf een reststukje hardboard mee kunnen nemen, zodat ik het verhoogde niveau tussen de sporen bij het depot als een geheel kon aanleggen.

Voor de archivering uiteraard weer een foto gemaakt van de onderkant. Stikkers geplakt waarop staat welke aansluitingen het betreft. Boekbinders om de draadjes een beetje netjes bij elkaar te houden. Rails vastgezet met dubbelzijdig tape. Hardboard plaat met een drupje houtlijm bevestigd tegen aardbevingen  :D en nog wat geschoven met de gebouwen en perron voor de weg- en werken. Het resultaat:

onderzijde plaat depot


bovenzijde plaat depot


inkijk loods


Verder heb ik nog wat probeersels gemaakt. Doordat de grote goederenloods bij het depot is geplaatst moest ik een ander spoor vinden voor de bouwkraan en de werktrein. Ik heb daar provisorisch ook maar even een verhoogd perron gelegd. Nog even aan beide zijden. Het is in ieder geval de bedoeling dat ik in het stationsgebied de ruimte tussen de rails wat ga opvullen met hardboard of zo. Bij de opstelsporen hoeft in beginsel geen perron te komen. Het seinhuis heb ik voorlopig even bij de opstelsporen geplaatst. Dan moet er een looppad komen van het seinhuis naar het goederenperron. Alternatief is dat ik het seinhuis plaats aan het eind van het goederenperron. In dat geval zal ik het goederenperron iets inkorten want zo staat het seinhuis net iets te hoog. Voor de beeldvorming drie foto's. Een overzicht met het goederenperron op de voorgrond, en twee foto's van de zijkant.

overzicht

sorry, wat ik ook probeer, ik krijg de foto niet staand.... :(

positie tussen de opstelsporen


positie op de kop van het goederenperron


De volgende stap is het aansluiten van de lokaalsporen op het station. Wordt vervolgd.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangesloten en positie seinhuis
-Roel:
Dat is weer alllemaal strak aangesloten, en lig niet teveel wakker van die foto, we kunnen ze toch bekijken das al iets, enkel het hoofd een beetje schuin houden,  >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangesloten en positie seinhuis
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangesloten en positie seinhuis
Netjes gedaan weer. Ziet er steeds beter uit.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Beste forumvrienden,

bedankt weer voor de reacties. Ondertussen is het soldeerwerk klaar en zijn de draden van de bergbaan getrokken. Omdat ik dit spoor een beetje als een module gebouwd heb, met als doel om het even weg te kunnen nemen als ik bij problemen eventueel gemakkelijker bij andere onderdelen van de baan moet kunnen komen, heb ik de draden in boekbinders onder de holle ruimte van de M-rails gestopt. Ook heb ik een schakelrail aangesloten op het wissel, zodat het spoor afwisselend linksom en rechtsom wordt bereden. Zoals ik al eens eerder heb aangegeven, heb ik de stekkers aan de binnenzijde van de schakelrail aangesloten. Een paar foto's ter illustratyie:

boekbinder aan binnenzijde rails


aansluiting schakelrail aan binnenzijde


Verder heb ik nog een pakketje ontvangen met een mooie T18 en 2 sets gekoppelde coupé rijtuigen.







hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
-Roel:
Super goed bedacht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die bekabeling is heel netjes weggewerkt achter de bedding van je rails,  :thumbup:
Foei van mij Roel om je mooie aanwinst nog niet te vermelden,  >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Roel,

Netjes weggewerkt die bekabeling achter de rails. :thumbup:
De aanwinsten zijn prachtig mooi dat zijn nog eens leuke pakketten om te ontvangen. :P :P
Heel veel rijplezier met je mooie aanwinsten toegewenst. :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen

Hoi Roel,

De loc vind ik deze kleurstelling niet zo fraai als de Pruisische versie, maar de wagons zijn ware pareltjes  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Totale treinlengte is ideaal voor jouw baan !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Hallo Jørg,
Dank voor je complimenten. En niks te foeien, hoor  :D

Hallo Michel,
Zo'n oplossing lijkt me ook te gebruiken bij C-rails. Ik heb het al eens eerder gedaan om een draad over een brug te geleiden.

Hallo Tony,
De loc in de KWStE kleur staat alleen even voor deze rijtuigen omdat deze loc samen met deze rijtuigen binnengekomen is.
Ik heb die fraaie T18 in 3 versies: 3x KWStE, 2x KPEV en 1x SNCF. Om de juiste loc voor deze rijtuigen te kunnen plaatsen, namelijk de Pruisische KPEV, moest ik een andere hebben om die voor de trein met donderbussen en voor de goederentrein te zetten. Vandaar deze keuze voor de KWStE versie.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Roel,


Dat is een mooi verslag van hoe het netjes kan draden wegwerken, en het word ook super mooi op je baan.
En je nieuwe aanwinst zeer mooi hoor, zijn mooie wagons  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Hoi Roel

Een tijdje niet opgelet en zie nu weer mooie foto's en oplossingen voor bij komen .
En de laatste aanwinsten vind ik de wagons zeer mooi veel rijplezier er mee .

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Dag Roel.

Gefeliciteerd met de mooie nieuwe aanwinsten!
Je hebt een mooie oplossing voor de bedrading onder de M-rails bedacht! :thumbup:
Deze wijze van bedraden is toch zeker een vermelding in de Wiki waardig :wink:
Wel nog even vermelden welke maat boekbinder je hiervoor gebruikt en
hoe je ze hebt bevestigd (ik neem aan met dubbelzijdig plakband of o.i.d. :roll:)

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Hoi Roel,

Ik zie je draadje voor het eerst, ziet er allemaal erg leuk uit! Op een ding na.
Dat bergspoor begint en komt terug op hetzelfde spoor.
Niet echt realistisch zou ik zeggen. Het lijkt nu net of je dat stukje extra erin wilde proppen.
Als je de aansluiting van dat bergspoor nu zo zou kunnen veranderen dat er meerdere sporen in je station zouden kunnen worden bereikt, ziet het er een stuk realistischer uit.
Bv aansluiten door na de eerste wissel helemaal links bovenaan het bochtstuk te veranderen in en wissel. (zie tek. rode lijn).

Gegroet, Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Door het hoogteverschil kan dat niet.
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Beste forumvrienden,

wederom bedankt voor jullie reacties.

@ Peter (peterke33): dank je. Het zijn inderdaad fraaie wagons!

@ Alex: dank. Soms gebeurt er een tijdje weinig of niets, soms is er ineens weer het een en ander te tonen.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 10 augustus 2016, 13:18:09
Je hebt een mooie oplossing voor de bedrading onder de M-rails bedacht! :thumbup:
Deze wijze van bedraden is toch zeker een vermelding in de Wiki waardig :wink:
Wel nog even vermelden welke maat boekbinder je hiervoor gebruikt en
hoe je ze hebt bevestigd (ik neem aan met dubbelzijdig plakband of o.i.d. :roll:)
@ Erik: ik zal deze wijze van bedrading in de wiki opnemen, zowel bij het beschrijven van mijn ontwerp als ergens bij het bedraden (nog even zoeken bij welk topic dit het beste kan). Ik heb de kleinste maat boekbinder gebruikt: 6 mm doorsnede. Ik heb ze bevestigd met een paar kleine reepjes dubbelzijdig plakband. Die heb ik een beetje in de knik van de rails bevestigd, zodat de boekbinder deels plakt aan de bovenkant en deels aan de zijkant. Misschien moet ik nog een foto maken, van plakband zonder boekbinder.

@ Peter (Modellbahn bauen): Ik heb meerdere varianten in beeld gehad. Zie bijvoorbeeld het allereerste bericht van dit topic. Daar liep het lokaalspoor via een grote boog naar de andere zijde van het station. Ook een variant waarbij het bergspoor was aangesloten op het kopspoortje naast de brug is in beeld geweest. Uiteindelijk heb ik deze oplossing gekozen omdat ik het bergspoor helemaal op een aparte trafo heb gezet. Het bergspoor kan rijden zonder hinder te geven voor ander treinverkeer op het station.

Ik rijd analoog, met veel "automatische" schakelingen. Vandaar dat ik probeer op het station geen conflicten te krijgen met binnenkomende treinen. Overigens, er komt nog een berg, waardoor het zicht op de "lus" verdwijnt. En dan heb je 2 lijnen, die samenkomen en naar het perron van de lokaaltreinen rijden.

@ Jan: Inderdaad is het hoogteverschil in deze variant aanwezig. Maar als ik het idee van Peter zou uitvoeren is het hoogteverschil op te lossen.

Vandaag ben ik vooral bezig geweest met draadjes trekken: bij het rijden heb ik gemerkt dat het handig is om ook handmatig een van de relais te kunnen schakelen. Bovendien hingen er nog wat "losse" draden van de hellingbaan en het eerste wissel van het kopstation. Die zijn inmiddels ook op lengte gebracht en gelabeld. Nu ga ik mijn schema's even bijwerken, zodat de "administratie" ook weer op orde is.

Speciaal voor Tony  :D :D heb ik nog een paar foto's gemaakt van de gisteren ontvangen coupé rijtuigen met de T18 in de kleuren van de KPEV er voor. Staat inderdaad vééél mooier  :P :P





hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Mooie loc's en rijtuigen Roel, vooral de combinatie op de laatste foto's is inderdaad erg mooi! Maar ook je nieuwe zwart-groene vind ik een mooie verschijning.
Bij onze (vader, broer en ik) allereerste baan liep ALLE bedrading onder de rails! Dit was een hele grote opklapbare tafel, waarbij er geen enkele draad door het hout geboord was (onderzijde baan was netjes behangen overeenkomstig de rest van mijn slaapkamer). Boekbinders hadden we toen nog niet ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen

Dankje, Roel  :thumbup:

Een patent Pruisisch plaatje  ;)

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> bergbaan bekabeld en een pakketje ontvangen
Hallo Forumvrienden,

weer even een update ! Het weer is er wel naar B) B) B)

Citaat van: Hanzi op woensdag 10 augustus 2016, 19:37:51
Bij onze (vader, broer en ik) allereerste baan liep ALLE bedrading onder de rails! Dit was een hele grote opklapbare tafel, waarbij er geen enkele draad door het hout geboord was (onderzijde baan was netjes behangen overeenkomstig de rest van mijn slaapkamer). Boekbinders hadden we toen nog niet ;)

Vroeger had ik ook zo veel mogelijk draden onder de rails lopen. Maar dat was toch niet altijd een succes. Je kwam wissels en schakelrails tegen  >:-D.

Citaat van: Tony op donderdag 11 augustus 2016, 15:30:06
Een patent Pruisisch plaatje  ;)

Ik heb nog een andere Pruiser loc: de T12 . Die heb ik er ook maar even voor gezet:



En dan heb ik nog even een foto gemaakt van de montage van de boekbinder onder de rails.
Zoals uit deze foto blijkt heb ik het dubbelzijdig tape in de hoek bevestigd, zodat de boekbinder aan de onderkant en zijkant vastzit.



Verder heb ik vandaag het bergspoor weer op de baan teruggeplaatst en ben ik even met de tunnelportalen aan het schuiven geweest. Ik moet het nog even laten bezinken. Verder heb ik na enige tijd weer de treinen laten rijden. Sommige loc's hebben duidelijk weer een schoonmaakbeurt nodig, andere rijden alsof ze dagelijks hun rondje maken. Het lijkt wel of de ene loc meer gevoeliger is voor het stof op de baan dan de andere. Ook merk ik dat sommige koppelingen spontaan loslaten. De KKK van Märklin koppelt minder goed aan de T18 zonder KKK. Alleen de 3 KWStE exemplaren hebben een KKK, de 2 KPEV en de SNCF verzie een gewone haak met bovenlipje. Terwijl ik dit schrijf krijg ik een idee. Misschien een kapwissel toepassen? De KPEV-kappen op 2 onderstellen van de KWStE en omgekeerd. Aannemende dat de schroefjes van de kap op dezelfde plek zitten... klusje voor een andere dag  :)

Ik heb ook diverse wagons met KKK van Märklin. Ook daar gaat af en toe wat mis. Dat heb ik overigens niet bij de KKK van Fleischmann. Ook merk ik dat het koppelen van een wagon met gewone beugel aan een wagon met KKK niet altijd even soepel gaat. Het is een beetje proberen om de juiste wagons aan elkaar te koppelen. Ik wil toch niet zo vaak treinsamenstellingen wijzigen. Alleen zal de loc op het kopstation naar de andere kant van de trein gaan.

wordt weer vervolgd !

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
beste Forumvrienden,

Een tijdje geleden heb ik het verzoek gekregen van de redactie van de Wiki om de beschrijving van mijn baan, de bouw en de voortgang in de wiki op te nemen. Ik ben op dit verzoek ingegaan en heb ik de loop van de tijd wat stukjes geschreven. In de afgelopen dagen heb ik de nodige bestanden geactualiseerd en nog wat stukjes toegevoegd. Voor een beeld van deze baan en het toepassen van enkele specifieke oplossingen geeft de wiki een handig overzicht.

Wie er naar wil kijken : klik hier voor de beschrijving in de wiki.
Vragen en opmerkingen kunnen uiteraard in dit topic gesteld worden, want de beschrijving in de wiki komt niet in de plaats van dit topic, maar is juist aanvullend!  :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
-Roel:

Prachtig werk geleverd, een goede leerschool voor menig beginnende modelspoorder,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Mooi dat je de tijd en moeite hebt genomen om je baan ook in de wiki te presenteren. Ik vermoed dat een hoop mensen hier wat aan zullen hebben en hier hun inspiratie uit kunnen putten!
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Dag Roel.

Ik wil nog maar eens benadrukken dat ik jouw baan een prachtig
ontwerp vind, vernuftig opgebouwd met mooie M-rail oplossingen.
Het uitvoerige bouwverslag hiervan is een mooi gedocumenteerd
voorbeeld om na te bouwen en een ware aanwinst voor de Wiki!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Roel,

Ik heb even je wiki pagina doorgekeken ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt

Chapeau en petje af, Roel  :thumbup:

Dit draadje is al een genot om te volgen en ik vind het knap dat je de (grote) moeite neemt om dat ook nog eens mooi gestructureerd in de wiki dunnetjes over te doen !

Een woord dat veel te vaak onnodig wordt gebruikt tegenwoordig, is hier zeker op zijn plaats; respect !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
Knap werk Roel, Hoort zeker thuis in de Wiki. TOP  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
beste forumvrienden,

Ik word hier een beetje verlegen van  B) O:-D
In de wiki staan meerdere banen, maar er was er nog geen met M-rails en analoog.

Ik hoop dat anderen, zeker met M-rails, dit voorbeeld zullen volgen.
Het geeft ook voor jezelf een redelijk compleet en actueel overzicht!

De komende weken zal het werk aan de baan even stil liggen, want we gaan een paar weekjes naar de zon  B)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> wiki bijgewerkt
-Roel:
Ja zeker en vast de batterijen terug opladen, en genieten van de zon en een welverdiende vakantie en een behouden terugkomst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: