Nieuws: Heeft u de Stichting 3rail Kalender 2022 al besteld? Lees meer over de kalender in -dit topic-
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 27   Omlaag

Auteur Topic: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !  (gelezen 192004 keer)

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
« Reactie #500 Gepost op: zondag 08 mei 2016, 07:35:39 »

Tja Roel, het waren maar geringe details en als die niet passen dan moet dit m zijn zo :thumbup:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

peterke33

• Gast
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
« Reactie #501 Gepost op: zondag 08 mei 2016, 08:36:54 »

Roel,

Heel mooi gedaan allemaal, prachtige opstelling voor je locs  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten

Peter

RoelMarklin

• Stamgast
Re: BoschSpoor in aanleg -> werkdepot
« Reactie #502 Gepost op: zondag 19 juni 2016, 17:28:58 »

Hallo forumvrienden,

het is een tijdje stil geweest en de vorderingen van de bouw gaan ook niet zo snel als ik eigenlijk gewild had. Aandacht voor familie en een paar adviesklussen hebben de nodige tijd gekost. En ook 2 weken even naar de zon  B) B) B) was ook niet verkeerd.
Het is niet zo dat er helemaal niets gebeurd is. Ik heb de beproefde methode van Tony en Hans maar eens toegepast : schuiven, verschuiven, terugplaatsen, paar dagen over laten heengaan...

Inmiddels ben ik op deze manier wat verder gekomen met het locdepot en het daarnaast / daar achter gelegen depot voor het baanonderhoud. Het is een beetje woekeren met de ruimte, maar dat was in het echt ook vaak het geval. Ik heb een bouwtrein (nr 47893 en 4509) en die kan ik nu kwijt op het kleine werkdepot achter de locloods.
Ik ben ook bezig geweest met het terrein wat op te hogen, want dat moet je met M-rails wel doen. Alles is nog ruw, maar zo kan ik een en ander gaan aansluiten en de rails vastzetten. Ook voor het station en de perrons ben ik wat aan het passen en meten geweest om de juiste perronhoogten te krijgen. Ik moet nog wat latjes verzagen om het af te ronden.

Daarnaast heb ik ook 2 nieuwe bouwpakketten in huis: een stationsgebouw voor het doorgangsstation op niveau 1 en een vakwerkbrug van Auhagen (nr 11 364), die helemaal geconstrueerd moet worden uit kleine onderdelen, net zoals in het echt. Die ga ik dus niet in één middag in elkaar zetten, maar stap voor stap, goed laten drogen / uitharden en dan weer een stukje. Ik maar er wel een bouwverslag van dat ik zal laten zien als de brug wat verder is.

Tot slot nog maar een plaatje  :P, want teksten zonder foto zijn zo droog  8o

het schema:

en de foto (het ligt allemaal nog los):

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #503 Gepost op: zondag 19 juni 2016, 18:51:08 »

Mooi gewoekerd, Roel  :thumbup:

Ben wel benieuwd naar een foto die vanaf de lange  zijde is genomen, zodat ook het station te zien is.
Die 2 weken zon had je hier wel gemist trouwens  :P

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Jørg

• Gast
« Reactie #504 Gepost op: zondag 19 juni 2016, 20:12:17 »

-Roel:
Goed gerust na zo zonvakantie, dan zijn de batterijen weer opgeladen voor de verdere bouw van je mooie baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #505 Gepost op: maandag 20 juni 2016, 12:15:11 »

Mooi gewoekerd, Roel  :thumbup:

Ben wel benieuwd naar een foto die vanaf de lange  zijde is genomen, zodat ook het station te zien is.
Die 2 weken zon had je hier wel gemist trouwens  :P

Grtz Tony

Het dorp heeft blank gestaan, maar gelukkig ligt de treinbaan hoog genoeg  :D

Is dit de foto, die je graag wilt zien?

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #506 Gepost op: maandag 20 juni 2016, 13:16:47 »

Helemaal top, Roel !

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
« Reactie #507 Gepost op: maandag 20 juni 2016, 15:06:51 »

Ziet er goed uit Roel je werkdepot. :thumbup: :thumbup:
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

peterke33

• Gast
« Reactie #508 Gepost op: maandag 20 juni 2016, 15:31:17 »

Roel,

Dat heb je mooi gedaan, nu lekker alles aankleden  :P

Groeten

Peter

RoelMarklin

• Stamgast
Re: BoschSpoor in aanleg -> construeer een brug
« Reactie #509 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 16:35:53 »

Hallo Forumvrienden,

Tussen diverse andere werkzaamheden door heb ik een beetje tijd gevonden om weer eens wat te knutselen. Na de bouw van de locloods van Auhagen heb ik mij op een volgend project van Auhagen geworpen: de bouw van een vakwerkbrug.

Wat een verrassing als je de doos openmaakt  :) : geen complete ligger, maar een echte bouwdoos  :P :P :P. Daarmee kun je je civiel technische vaardigheden weer helemaal mee ophalen.

Dat betekent heel goed kijken hoe het vakwerk in alle richtingen loopt. En dan aansluiten zodat ook het krachtenspel van de vakwerkliggers net als in het echt goed loopt.
Dan ook de mooi gedetailleerde opleggingen er onder : aan de ene kant een scharnier (= het vaste punt) en aan de andere kant de roloplegging. Helemaal echt  :P :P

Vervolgens de beide landhoofden maken en de brugligger er even los opleggen.

Tja, en dan de verdere afwerking met brugleuning en rijplaten. Hoewel de brug ook geschikt is voor C (en M-)rails, vind ik dat toch niet zo mooi staan. Ik durf er geen foto van te laten zien. Wat dan ? Toepassen van K-rails? Is wel mooier op zo'n brugconstructie. Maar ik heb er geen ervaring mee. Is de spoorstaafhoogte wel gelijk met die van M-rails? En kun je ze gemakkelijk aan elkaar koppelen? Draadje solderen moet zelfs mij wel lukken, dus over die middengeleider maak ik me niet druk. Even zoeken op het forum en in de wiki. Ik vind niet wat ik zoek. Dan maar de vraag gesteld op dit forum : K-rails aansluiten op M-rails en je wordt op je wenken bediend. Bedankt allemaal!

Even snuffelen bij enkele bekende leveranciers levert een paar overgangsrails 2291 op, die inmiddels onderweg zijn. Na ontvangst kan ik deze brug verder afmaken. En een foto maken, natuurlijk  :D

De andere twee rails 2291 ga ik gebruiken in de boogbrug van Märklin.

hartelijke groeten,
Roel

« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 juli 2016, 16:40:24 door RoelMarklin »
geniet met spoormate(n)

Jørg

• Gast
« Reactie #510 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 16:52:33 »

-Roel:
De brug ziet er zeer goed uit, mooie aanvulling op je baan, eens de rails er op liggen zal het helemaal top zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #511 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 18:43:21 »

Vakwerk, Roel  :thumbup:

Als je de voegen van de pilaren donker wilt hebben, is dit een goed moment; plat leggen, wat verdunde zwarte of bruine acrylverf kwasten en het teveel opdeppen, laten drogen en andere zijden doen. Klein klusje, groot plezier  ;)

Grtz Tony

Spoorman

• Gast
« Reactie #512 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 18:50:39 »

Maar voor je dat gaat doen wel even met een tandenborstel en een beetje JIF de boel ruw en vetvrij maken. ;)

Gr, Ben.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #513 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 19:06:08 »

Wel niet met je eigen tandenborstel  :D

h0_miessie

• Vaste Inboedel
    • Michelstadt
« Reactie #514 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 19:36:38 »

Mooie brug Roel. :thumbup:
Zal mooi staan op je gezellige baan. :) :)
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Janvis

• Stamgast
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #515 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 20:11:03 »

das een prachtige brug, wordt een mooie blikvanger op je baan  :thumbup:
Groeten Jan Willem

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #516 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 21:55:17 »

Op mijn brug heb ik ook K-rails liggen, zonder overgangsrails aangesloten opde M-rails, beetje freubelen, doorverbindingen solderen, gaat prima. De railstaven hebben volgens mij aardig dezelfde hoogte.
Maar oké, met overgangsrails is het nog makkelijker en wellicht ook mooier. Mooie brug trouwens, en leuk dat t zoveel onderdelen zijn die je allemaal op de juiste manier moet samenbouwen!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 juli 2016, 22:09:37 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #517 Gepost op: dinsdag 05 juli 2016, 22:11:32 »

Plaatje:
Groetjes, Hans.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #518 Gepost op: woensdag 06 juli 2016, 17:16:22 »

beste forumvrienden,

hartelijk dank voor jullie reacties.
@Tony en Ben : bedankt voor de tip. Ik zal die klus uitvoeren voordat ik de brug op de landhoofden bevestig.

Ik heb vandaag de bestelde K-rails ontvangen. Dat betekent dat ik de "stalen ligger" kan afmaken, nu ik de exacte breedte van de rails heb. Voorlopig ga ik de brug nog niet op de landhoofden bevestigen, want ik moet ook nog de juiste hoogte afstellen.

foto's volgen zodra ik weer een stapje verder ben.

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #519 Gepost op: donderdag 07 juli 2016, 17:25:56 »

Hallo forumvrienden,

Gisteren heb ik de K-rails ontvangen. Dus deze maar even op de brug gelegd:

Dit is een mooi gezicht. Je ziet de constructie van de brug erg mooi. Ik ben er blij mee. Dus ik kan nu op de juiste plaats de reling en de vloerroosters aanbrengen. Helaas blijkt de naald van het lijmpotje verstopt te zitten. Met een dunne speld doorprikken lukt niet, dus of iets rigoureuzer maatregelen treffen of morgen in het snoepwinkeltje een nieuw potje halen (met de ogen dicht, want ... >:-D >:-D >:-D)
Enfin, we zien wel.

Zoals aangegeven heb ik ook gelijk twee K-rails voor de Jørgerbrug in de bestelling meegenomen. 

voor

na

Ook dit is een goede investering  :P :P

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

• Gast
« Reactie #520 Gepost op: donderdag 07 juli 2016, 17:39:29 »

-Roel:
Het is een prachtig zicht, die rails op de brug,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En als het een metalen naald van het lijmpotje betreft even kort een vlammetje van een aansteker er onder en de opgedroogde lijm is zo weg, terwijl je het vlammetje er onder houdt stevig op het potje duwen en de naald is terug vrij.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #521 Gepost op: donderdag 07 juli 2016, 22:27:51 »

Ha Jørg,
Bedankt voor de tip. Bleek niet meer nodig te zijn. Lijmflesje heeft achter het glas in het zonnetje gestaan en werd vanzelf voldoende warm om weer vloeibaar te worden.

Wordt vervolgd  :P

Groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #522 Gepost op: donderdag 07 juli 2016, 22:39:46 »

Ziet er idd een stuk beter uit met die open K-rails, Roel! Heel soms is kunstof dus toch beter dan M >:-D
Groetjes, Hans.

peterke33

• Gast
« Reactie #523 Gepost op: donderdag 07 juli 2016, 22:39:56 »

Roel,

Prachtig die brug, en K rail is inderdaad veel mooier.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten

Peter

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #524 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 17:30:13 »

beste Forumvrienden,

ik ontdekte dat ik de plaatjes van de complete brug nog niet gepost heb. Dus hierbij:

de brug vanaf de zijkant

de brug in vogelvlucht

Om met Hans te spreken:
Ziet er idd een stuk beter uit met die open K-rails, Roel! Heel soms is kunstof dus toch beter dan M >:-D
ja, héééél soms  :D :D :D is het  :P :P :P

Dus maar even op locatie inpassen. Er moet nog wat gezaagd worden, maar eerst maar even provisorisch passen:

Het bevalt me wel. Van verschillende kanten bekeken en op foto vastgelegd. En dan in mijn hoofd het beeld voor de verdere afwerking...
wordt vervolgd.

groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Jørg

• Gast
« Reactie #525 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 17:40:43 »

-Roel:
Dat ziet er zeer goed uit, een hele verbetering zo,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Marklin5

• Stamgast
  • Ludmilla.
    • Burgstein
« Reactie #526 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 17:41:12 »

Mooie brug :important:
Zo te zien wel een echte brug voor K rails, ik verwacht niet dat de brug er zo mooi uitziet met een andere rail.

Ben benieuwd naar hoe het er straks uit ziet met de bergen erbij. Als de brug is ingebouwd  :)
Succes

RoelMarklin

• Stamgast
Re: BoschSpoor in aanleg -> het depot verder afwerken
« Reactie #527 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 18:03:30 »

Beste forumvrienden,

In de afgelopen weken ben ik nog wat aan het puzzelen geweest. Ik wil het locdepot en het terrein van weg- en werken wat verder afwerken. Daarvoor wil ik het terrein tussen de sporen wat verhogen. Dat moet trouwens ook rond het station en de perrons, om deze op een acceptabele hoogte te krijgen. Immers ook de preisers hebben recht op een 'gewone' instaphoogte. Ik ben wat aan het puzzelen geweest. Heb daarvoor een plaatje hardboard gevonden dat ik met een mesje heb uitgesneden. En ook wat brede, platte latten van 7 mm dik zijn ideaal.

Daarmee ben ik aan de slag gegaan. Tja en dan ga je toch nog eens wat schuiven. Niet veel, maar toch een paar varianten uitproberen. Uiteindelijk heb ik de locloods en het spoor met de kolenbunker van plaats verwisseld. Ook gelijk het kleine bochtje er uitgehaald. Vervolgens het terrein opgevuld. En nog wat kleine aanpassingen gedaan, die misschien wel of niet opvallen.  :D
En dit is het voorlopige resultaat:

vanaf het station

zicht op de waterkraan, de kolen en de locloods

vogelvlucht over het dak van de locloods

weg- en werken depot

en als toetje een doorkijkje tussen station en locloods

Het terrein is nogal kaal. Ik wil dat natuurlijk nog verder in gaan vullen. Ben daarom weer even naar het snoepwinkeltje geweest om wat rond te neuzen en inspiratie op te doen. Ik heb wat hekwerken meegenomen (gietijzeren hekken) voor de toegangspoorten en ook wat muurtjes om het weg- en werkenterrein af te schermen.

Voor het bestraten van de perrons was ik al een tijdje op zoek naar "oude steen bestrating". Ik heb weinig kunnen vinden dat mij aansprak. Dus had ik al het idee om ze maar zelf te gaan maken van klei en steentjes stempelen, zoals velen mij voorgegaan zijn. Totdat ik het snoepje van de week, of liever van het jaar  :P :P ontdekte: een steenmotief van Faller nr 170825. In de zak zitten 2 grote stukken, waar ik ruim voldoende van heb om mijn perrons en de bestrating rond het stationsgebouw mee te voorzien. Even voor de foto een plaat over de 2 perrons gelegd:

Dat wordt dus repen snijden, randen maken van "hout" om de steentjes in op te sluiten en mooie overgangen maken naar het stationsgebouw.Wat is het heerlijk, zo'n snoepwinkeltje in de buurt, waar ze nog echt ouderwetse snoepjes hebben  :P :P :P

wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #528 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 18:45:36 »

Ouwe snoeperd !

Zo kun je het natuurlijk ook indelen. Alleen het spoortje met de kraanwagen doet zo wat vreemd aan, die kun je met een loc daar niet naartoe rijden, lijkt me zo. Alleen een loc zou er kunnen staan.
Je zou het ook weg kunnen laten en er scenery kunnen zetten.
Goederenloods zou kunnen bijvoorbeeld, die heb je nog wel  :P

Grtz Tony

peterke33

• Gast
« Reactie #529 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 18:49:15 »

Roel,

Dat ziet er allemaal mooi uit die opstellingen, nou Tony kent daar meer van.  :P
Vind het zeker niet misstaan zo maar jij bent baan over je eigen baan.  :)

Groeten

Peter

h0_miessie

• Vaste Inboedel
    • Michelstadt
« Reactie #530 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 18:50:50 »

Roel,

Altijd handig zo een snoepwinkel in de buurt. :)
Ik ben er één keer geweest en had meteen bingo daar een mooie locloods. :thumbup:
Helaas stond ik laatst voor een dichte deur ik was te vroeg of die meneer te laat. ;)

Zal mooi staan de oude stoepstenen. :thumbup:
De brug is ook heel erg mooi en past prachtig. :)
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #531 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 18:56:52 »

Mooie opstelling zo, Roel, en ook je brug is goed gelukt. Ook heb je mooie bestrating gevonden, wat minder arbeidsintensief dan de kleistempelmethode ;). Mijn zelfbouwperrons heb ik van 18 mm spaanplaat gemaakt, daarmee kom je op een aardige hoogte uit met M-rails en kunnen de Preisers comfortabel in-/uitstappen. Ik weet niet hoe je de ruimte tussen de rails bij je depot wil afwerken; als je dat wil bestrooien/ballasten dan kan je met schilderstape de gleuf tussen de rails en het houten latje (bv bij je waterkolom) dichten. Als je de tape precies tegen de kopse kant van de bielzen plakt gaat dat prima. Eventueel voor het strooien/ballasten een kleurtje verven. Succes met de verdere afwerking!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 juli 2016, 19:02:43 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

Jørg

• Gast
« Reactie #532 Gepost op: zaterdag 16 juli 2016, 21:23:06 »

-Roel:
Dat beloofd mooi te worden met al die plannen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Eens dat je met de aankleding begint zie je het vooruit gaan.

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #533 Gepost op: zondag 17 juli 2016, 13:17:28 »

Hallo forumvrienden,

Bedankt voor de reacties!

@Tony:

Ouwe snoeperd !

Als ik jouw topic goed gevolgd heb, lust jij er ook wel wat van  :D :D :D !

Maar jouw opmerking over dat kopspoortje heeft me wel aan het denken gezet. De spoorkranen kunnen met lage snelheid zelfstandig een kort stukje rijden, dus dat kopspoortje is op zich niet zo gek. Maar de andere suggestie om een goederenloods neer te zetten is ook een oplossing. Dus heb ik op zolder nog eens in de dozen van mijn broer gesnuffeld en de loods gevonden. Oordeel zelf:

vogelvlucht over het station

goederenloods met depot en weg-en werkenspoor

Ik moet zeggen, dat het lekker wat volume geeft in die moeilijk in te delen hoek. Het bevalt me uitstekend. Geweldig bedankt, Tony, voor deze tip.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Toch wel leuk dat iemand weet wat je nog verborgen op zolder hebt staan.... En ik maar denken dat ik met die spullen weinig kan doen  :D :D.
De loods moet nog wat reparatiewerk ondergaan. Ook de (verhoogde) ondergrond moet nog aangepast worden. Maar de basis voelt goed  ;)

@Peter,
zo zie je maar wat de tips van mede forumleden kunnen aanrichten  ;)

@Michel,
het snoepwinkeltje is beperkt open. Alleen op de middag van woensdag, vrijdag en zaterdag, vanaf 13:00 u (en verder op afspraak  ;)). Die meneer woont in de winkel erachter. Dus als je klokslag één uur voor de deur staat, even wachten of er tegenover een kopje koffie of iets anders gebruiken  :-)

@Hans,
ik wil het inderdaad zo gaan afwerken. Het latje is alleen bedoeld voor een beetje opvulling van de ruimte tussen de rails.

@Jørg,
een gebouw, een huisje, een plaat, het geeft al gelijk een ander beeld. Ik had steeds de gedachten om eerst alle bouwwerken te doen, dan de draden aansluiten en dan pas de afwerking ter hand te nemen. Maar om meer variantie te krijgen wil ik het nu wat door elkaar gaan doen. Vandaar het (proef)stuk van het depot, het station en de perrons.

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #534 Gepost op: zondag 17 juli 2016, 13:28:01 »

Ik denk graag mee, Roel  ;)

Ziet er beter uit zo, vind ik  :thumbup:

Winkelmannetje gaat trouwens regelmatig fietsen tot 1 uur en is soms wat later.
( is misschien ook wel een ouwe snoeperd  >:-D )

Grtz Tony ( die er idd ook wel pap van lust  :P )

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
« Reactie #535 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 12:32:34 »

Dag Roel.

Weer een acceptabele wijziging in het sporenplan én de scenery. :thumbup:
Met het hardboard langs de M-rails oogt het al heel anders! :wink:

Groeten,

Erik.

Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

h0_miessie

• Vaste Inboedel
    • Michelstadt
« Reactie #536 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 15:52:47 »

Bedankt voor de openingstijden van het snoepwinkeltje Roel. :) :thumbup:
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

RoelMarklin

• Stamgast
Re: BoschSpoor in aanleg -> zagen, zagen, zagen ... en dan een stap verder!
« Reactie #537 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 16:41:02 »

hallo forumvrienden,

weer bedankt voor de complimenten. Ik ga weliswaar niet zo hard, maar wil steeds een goed gevoel hebben bij de gemaakte stap. Soms een tijdje laten bezinken, soms een beetje schuiven en dan weer een stap verder zetten. Het is 'maar' een hobby. Het bouwen, knutselen, denken, proberen geeft al veel voldoening  :)

@Tony:
Ik weet dat je graag meedenkt en commentaar geeft (doe ik ook omgekeerd  ;)), het wordt zeer gewaardeerd !

@Erik:
Kleine stapjes brengen een mooi resultaat. Het is net de afwerking, die je toch soms weer doet twijfelen of net iets doet wijzigen.

@Michel:
graag gedaan. Er liggen steeds weer van die mooie snoepjes, dus is het zonde als je van ver komt en voor een gesloten deur staat. Als je wilt kan ik wel het telefoonnummer en./of e-mail adres van die man geven. Ik hoor wel.

Zo, en dan nu het verslag van vandaag! Eerst nog even wat details bijwerken in het aangepaste depot. De grote goederenloods even onder handen genomen en wat losse onderdelen vastgezet. Ook de hardboard platen bewerkt zodat het netjes aansluit. Het is nu gereed voor de terrein afwerking.

Dan eens gekeken wat er al lang ligt te wachten op actie. Dat is het bergspoor en inmiddels ook het inbouwen van de nieuwe brug. Dus wordt het zagen, zagen, zagen.... Het was vanmorgen nog redelijk koel in de treinkamer. De zon komt er pas in de middag in. En het zagen doe ik in de garage dus ook die was nog wel even koel.
Eerst maar de strook onder handen genomen waar de nieuwe brug moet aansluiten. De landhoofden, die bij de brug meegeleverd zijn, zijn te kort. Dat wist ik al, dus die moet ik even "logisch" opnemen in de rotswand, die ik t.z.t. moet maken. Ook een landhoofd voor de andere zijde geknutseld. Gelijk maar even voor het idee wat muurplaten en 2 tunnelportalen er bij gezet. Het resultaat:

de brug in volle glorie

in vogelvlucht

en nog een verticale blik

Als ik zo naar de foto's kijk, heb ik wel een beeld van de afwerking. Dat gaat wel lukken, lijkt me.
Vervolgens de bergbaan maar gedaan. De rails lagen er al provisorisch, maar nu de boog uitgezaagd uit een stuk plaat, dat ik nog had. Vervolgens een paar pijlers er onder voor de ondersteuning en alles op de juiste hoogte afstellen. Ook nog even het stationnetje geplaatst.
Het grote gat dat rond het bergspoor ontstaan is, heb ik nodig voor calamiteiten in de keerlussen van de schaduwstations op de niveaus 0 en 1.

Een paar foto's geven hopelijk een indruk:

onder de Jørgerbrug

De brug ligt in het bergspoor. Op de foto zag ik dat de brug niet helemaal goed ligt. Dat heb ik vervolgens opgelost. Onder de brug loopt een stukje van het paradespoor dat naar het kopstation voert. Daar weer onder ligt een stukje van het schaduwstation op niveau 1 en op de voorgrond het passeerstation op niveau 1.

doorkijkje onder de brug

overzicht bergspoor

Na deze werkzaamheden begon de temperatuur wat op te lopen. Reden om even te stoppen en in de koelte deze update te schrijven.
Als er nog opmerkingen of tips zijn, dan hoor ik dat wel.

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

h0_miessie

• Vaste Inboedel
    • Michelstadt
« Reactie #538 Gepost op: maandag 18 juli 2016, 16:49:27 »

Roel,

Als je het telefoonnummer en mailadres van het snoepwinkeltje wil sturen via pb dan ben ik je zeer erkentelijk. :)

Wat betreft je update prachtig mooi.
De eerste foto van de brug is zeer sfeervol en geeft ondanks dat er nog geen scenery legt/ligt (scheelt mij weer een uitbrander :D) meteen huiselijke ontspannen sfeer weer. :)
Voor de rest ga je lekker de vorderingen volgens elkaar snel op en zijn schitterend. :thumbup:
Ik kijk altijd uit naar je update's want ze zijn een genot om naar te kijken. :) :)
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

stafmarklin

• Gast
« Reactie #539 Gepost op: dinsdag 19 juli 2016, 07:33:50 »

Roel, met veel plezier je updates gevolgd en uiteraard weeral enkele ideeën opgedaan, zoals die K-rails over de bruggen.  Bedankt :thumbup:

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #540 Gepost op: dinsdag 19 juli 2016, 10:37:22 »

Duidelijke en mooie update, Roel  :thumbup:

Toch weer meegedacht  :D en heb in een foto met paint liggen knoeien; denk dat het er beter uitziet en misschien belangrijker nog, zo kom je met het inbouwen en de rest van de scenery beter/makkelijker weg.
Met wat losse stukken bruin karton van oude dozen en wat schilderstape zou je ook de beoogde wanden/muren op je baan kunnen proberen.

Grtz Tony

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #541 Gepost op: dinsdag 19 juli 2016, 11:49:45 »

beste forumvrienden,

wederom dank voor de reacties.

@Michel, pb's uitgewisseld.
Het legt er aan waar je vandaan komt... In Rotterdam legt het er aan, in ABN ligt het er aan. Omdat ik in Rotterdam geboren ben, ken (eh, kan) ik het wel begrijpen, hoor  :D

@Staf,
het idee van de K-rails op bruggen heb ik ook weer van het forum gehaald, dus voel je vrij om ideeën over te nemen.

@Tony,
Weer een goede tip!  :thumbup:  Het rechter portaal naar voren, in plaats naar achter komt inderdaad beter tot zijn recht. Ik ga er nog wel verder mee prutsen. Alleen niet vandaag. Het is nu te warm geworden. Bovendien heb ik vanmorgen met de houtlijm een en ander vastgezet rond het station en het depot. Als dat gedroogd is haal ik het stukje plaat van het depot er weer uit en moet ik de bedrading voor de wissels en de sporen aanbrengen. Kroonsteenstekkertje er aan en dan moet het passen in de contra-stekker, die er al zit.

verder fröbelen en denken
Ik heb voor het modelleren van berg en hellingen de beschikking over een paar rollen "rotspapier". In december net na de kerstdagen gekocht bij zo'n zaak voor huishoudelijke artikelen waar ze de kerstspullen in de uitverkoop hadden. Voor het enorme bedrag van ? 0,79 heb ik 3 rollen meegenomen. Voordeel van dit papier is dat je kunt vouwen, proppen, scheuren om een en ander uit te proberen. Als ik dan de vorm een beetje te pakken heb ga ik wel kijken hoe ik rotsen, muren en zo ga maken. Dat is ook de reden dat ik de pijlers van de brug nog niet bewerkt heb. Misschien ga ik ze wel wat donkerder maken. Het moet allemaal een beetje op elkaar zijn afgestemd.

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Jørg

• Gast
« Reactie #542 Gepost op: vrijdag 22 juli 2016, 21:04:05 »

-Roel:
Net terug wan een weekje Edinburgh, fantastisch verlof gehad, en zit met plezier je update te lezen, weer eenhele mooie vordering en de plaatsing van de bruggen moet ik zeggen is weer top ook de foto's om ze te illustreren zijn heel mooi, blijf je vorderingen met aandacht volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #543 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 19:15:49 »

Beste forumvrienden,

In de afgelopen dagen ben ik weer aan de slag geweest maar de meeste dingen zijn niet echt zichtbaar. Het zijn kleine aanpassingen, die de verdere aankleding beter kunnen maken. Ik ben ook weer wat aan het zagen geweest. Vooral voor het bergspoor, en dan met name de ondersteuning. Nog een beetje passen en meten met de bruggen. Het zijn allemaal geen grote veranderingen, maar door de Jørgerbrug (boogbrug) iets naar links op te schuiven kan ik de pijlers beter positioneren en heeft het spoor dat er onder doorgaat, een wat betere ligging.

Jørgerbrug

Vervolgens ben ik nog eens gaan kijken in mijn verzameling stationnetjes. Na wat heen en weer schuiven is er uiteindelijk uitgekomen dat er aan elke tak van het bergspoor een halte kan komen. Immers, de berg houdt een trein even verstopt en het bergspoor heeft twéé takken zichtbaar.

halte Ebelsbach

halte Bad Berg

Omdat bij deze halte de kruising met het spoor op het lagere niveau bijna haaks is, vond ik de standaard brug met 6 velden (lengte 18 cm) wat te lang. Ik zoek eigenlijk een brug van 12 cm lengte. Voor het idee heb ik een oude vakwerkbrug met het hobbymes bewerkt en aan weerszijden 1 veld verwijderd. Dan houd je een vakwerkbrug van 4 velden = 12 cm over. En dan krijg je dit beeld:

ingekorte vakwerkbrug

Ik moet het even bekijken of ik deze brug zo laat of dat ik hetzelfde doe met een lage brug of dat ik op zoek ga naar een nieuwe brug van de juiste lengte.
Hetzelfde geldt voor het station Blausee, dat ik langs de hoofdbaan heb staan. Het is een exemplaar dat ik zo'n jaar of 30 - 35 geleden in elkaar heb gezet. Een aantal dingen zou ik nu anders doen en ik heb een andere kant in het zicht dan in de vroegere jaren.

Even in herinnering van de eerste pagina van dit topic:
zo staat het station nu

De toegangsdeuren zitten verkeerd. Deze kant is bovendien niet zo mooi door de lijmresten. Nu kan ik proberen het een beetje op te pimpen, of een nieuwe bouwdoos kopen en het gebouw goed in elkaar zetten. Dus nog even wat om na te denken.

wordt vervolgd.

groetjes,
Roel
geniet met spoormate(n)

• Gast
« Reactie #544 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 20:56:46 »

-Roel:
Het zijn idd subtiele aanpassing, maar dat draagt tot een beter geheel bij,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En de aanpassing van de vakwerkbrug stoort totaal niet.

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #545 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 23:32:45 »

Hoi Roel,

Ik dacht dat ik de enige was met 4 stations op een kleine baan  :-)
Die ingekorte brug zou best kunnen, alleen lijkt met een lagere met alleen reling nog mooier. Zou je ook zelf kunnen maken.
Het laatste station zou ik door een heel ander vervangen  O:-D ( smaak )

Grtz Tony

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #546 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016, 10:33:28 »

Beste forumvrienden,

Een nachtje slapen geeft weer een heldere geest!

@Jørg, bedankt voor je feed-back.

Het laatste station zou ik door een heel ander vervangen  O:-D ( smaak )
Tja, ik ben het weer helemaal met je eens. Het station Blausee-Mitholz heb ik destijds uit nostalgie gekocht. Tijdens onze huwelijksreis hebben we van Kandersteg naar dit station gelopen. Erg genoten van het Zwitserse landschap en van de BLS. En dan kom je dit station in model tegen.... De perronzijde is veel mooier en minder storend. Maar ja, dat past niet op deze locatie. Eigenlijk heb ik daarom het stationnetje Bad Berg gekocht. Twijfel of ik het we wel of niet zou neerzetten. Alternatief was het plekje langs het bergspoor.

Het nachtje slapen en de wederom zeer gewaardeerde opmerking van Tony hebben mij doen besluiten toch voor de eerdere optie te kiezen en een alternatief voor het bergspoor te zoeken.
Bekijk het provisorische resultaat:

alternatief station

Bijkomend voordeel is dat het kopspoortje een 10 cm langer kan worden, zodat ook het perron beter tot zijn recht komt.

wordt vervolgd  ;)

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #547 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016, 10:42:57 »

Dat station heeft heel wat meer smoel, Roel !  :D

Grtz Tony

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #548 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016, 10:52:59 »

Dat was ook de bedoeling, Tony! :D :D,
geniet met spoormate(n)

Nieuwenhuis

• Vaste Inboedel
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
« Reactie #549 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016, 12:46:16 »

Interessante update Roel.
Is een stenen boogbrug geen optie bij halte Bad Berg?

Groeten,

Erik.

Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan
Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 27   Omhoog