Hallo forumvrienden,
Twee maanden
geen nieuw bericht over BoschSpoor.... Tja, een beetje druk geweest met zaken, die even prioriteit moesten hebben. En dan staat de hobby op een lager pitje. Niet dat ik helemaal stil gezeten heb. In de afgelopen maanden heb ik een paar forumleden kunnen helpen met wat analoge schakelprobleempjes en dit in schema's voor hen vertalen.
Met de eigen baan ben ik ook tussendoor wel bezig geweest. Het laatste bericht was een beeld van het kopstation, dat wel zo ongeveer naar mijn zin was. ik ben dan ook verder gegaan met het bekijken hoe ik de perrons ga plaatsen. Ik wil ze zelf maken van MDF met zijkanten van houten liggers. Als bestrating denk ik aan zand/porfier-achtig in plaats van steenpatronen. Bij het passen en meten zag ik nog een klein verbeterpuntje in de sporenloop, met name de aansluiting van het bergspoor. Daar zitten een paar bochten in, die simpeler kunnen.
De oude situatie is deze foto - in het vorige bericht al opgenomen -, waarbij het gaat om de spoorgedeelten in de gele ovalen.
De slinger in het bergspoor is verdwenen en de aansluiting naar het perronspoor is beter geworden:
.
Vervolgens ben ik met het locdepot aan de slag gegaan. De bestelling bij het snoepwinkeltje is een paar weken geleden in ontvangst genomen. Het was de eerste keer dat ik met bouwpakketten van Auhagen aan de slag ben gegaan. Wat een mooie detaillering. Het is wel een beetje gepruts met dikke vingers
maar met een pincet lukte het aardig. Zo is er een kolenbelading en een locloods gebouwd. De plaatsing op de baan heb ik toch maar heroverwogen. Alles een beetje bij elkaar is toch wel leuker, dacht ik.
En dus toch nog maar een kleine wijziging aangebracht bij de daarvoor geplande sporen in de hoek boven het kopstation. Een schets en de foto's:
De 2 sporen naast elkaar zouden mooi gebruikt kunnen worden voor ofwel kolenopslag ofwel als sporen voor "weg en werken", ofwel de Bahnmeisterei. Tenslotte heb ik een Bauzug, die mooi gebruikt kan worden. De foto's:
Maar al schuivend kwam er een leukere oplossing uit de duim:
En dat geeft de volgende foto's:
en nog eentje met een stukje van het station er bij:
Dit alles bevalt mij tot nu toe het best. Ook een beetje een indeling voor het gebruik gemaakt:
Geïnspireerd door Pelegrie (Klein Heik) heb ik ook een oplossing bedacht voor de linkerkant van de baan. Daar is het "gat" dat bereikbaar moet blijven voor eventuele problemen in de onderliggende niveau's. Ik ga daar een module voor maken, die als een berg met dal tussen en over de keerlussen moet passen. Op een hoger niveau maak ik een station. Het spoor loopt van de ene tunnel naar de andere tunnel. Aansluiting op de bestaande baan lukt me niet, maar wellicht is het idee van een bergtreintje dat pendelt ook wel leuk.
Een en ander in WinTrack even getekend:
wordt uiteraard weer vervolgd
hartelijke groeten,
Roel