Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> waarom zie je dat nou niet eerder....
Haha slapeloze nachten hoeft nou ook weer niet hoor >:-D maar ben blij dat je het een nóg beter alternatief vindt :D
Desgewenst kan ik je wel aan een 5137L helpen, ik fiets bijna iedere dag langs Modelbouw De Houtloods en die heeft er zat 2e hands liggen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Beste forumvrienden,

Met de aanpassingen ben ik eigenlijk best tevreden. Na enige overwegingen heb ik besloten om in ieder geval 1 wissel 5137 L aan te schaffen.
Mijn vaste leverancier heeft er nog een beschikbaar. Dus Hans, heel hartelijk dank voor je aanbod. Ik zal er op dit moment nog geen gebruik van hoeven maken  :)

Afgelopen week heb ik de zaag gehanteerd en dat heeft geresulteerd in het aanpassen van het gedeelte voor het toekomstig locdepot / verzorgingsplaats. In plaats van een gewoon wissel heb ik een Engels wissel toegepast om nog een kopspoortje te maken waar ik een slakkenkuil wil aanbrengen. Ik heb al eerder aangegeven hiervoor een stukje rails van een oude defecte ontkoppelrail te willen gebruiken. Bij het bekijken van de foto's zie ik dat ik dit spoortje iets langer kan maken. Het laatste (goederen)spoor dat langs het stationsgebouw door liep, heb ik namelijk met een raillengte ingekort. Daardoor komen alle stopblokken (stootjukken) op één lijn te staan. Het geeft een wat rustiger beeld.

Ook ben ik verder gegaan met het optimaliseren van het bergspoor. Het aftakkend wissel in dit spoor (om de lus compleet te maken) heb ik een raillengte verschoven, waardoor de boogbrug wat beter tot zijn recht komt. Op de foto lijkt het alsof er een knik in het spoor zit. Dit is een beetje gezichtsbedrog (of fotobedrog  :D) door het korte boogje. Het spoor gaat wel iets omhoog (de brug ligt zo'n 3 cm hoger ten opzichte van het station) In de praktijk blijkt de knik mee te vallen. Koppelingen laten niet los.

Foto's zeggen meer dan vele woorden, dus oordeel zelf:

het locdepot / verzorgingsplaats






overzicht van het station met aftakking naar het depot en uitzicht op het bergspoor


doorkijkje bij het station


De volgende activiteiten zijn het vastzetten van de sporen van het depot, het trekken van de draden onder dit plaatje en deze aansluiten op de stekkerkroonstenen onder de stationsplaat. Vervolgens wil ik de lus van het bergspoor klaarmaken.
Wordt vervolgd ;)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
-Roel:
Das weer een hele verbetering aan je baan, bij mij heeft het ook wel zes maanden geduurd voor ik tevreden was met mijn baanplan.
Foto's zien er in ieder geval goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd

Mooi met de ruimte gewoekerd, Roel  :thumbup:

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Leuk loc depot. :thumbup:
Doorkijkje bij het station is mooi om zo je sporen te zien leggen. :) :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Dag Roel.

Altijd fijne foto's van jouw modelbaan, hoe zou dat toch komen ... :wink:

Van de sporen bij de verzorgingsplaats vind ik persoonlijk dat
het derde (of eerste?) spoor nogal wat geforceerd overkomt:
een redelijk scherpe bocht met daarna een kort recht stuk spoor.

Ik weet natuurlijk niet of jer zelf al content mee bent, maar er
zijn toch meerdere oplossing voor mogelijk: een flauwe bocht
met een langer recht stuk of wellicht helemaal geen bocht er in ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Ziet er weer prima uit, Roel.
Ik zat nog even naar je rails van je depot te kijken, en kwam maar niet uit je railgeometrie; totdat ik tot de conclusie kwam dat je binnenbocht een 5120 is (toch?) :?
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
beste forumvrienden,

dank voor jullie reacties. Het heeft me weer aan het denken gezet.

Citaat van: Jørg op zondag 28 februari 2016, 12:57:18
Das weer een hele verbetering aan je baan, bij mij heeft het ook wel zes maanden geduurd voor ik tevreden was met mijn baanplan.
Jørg, we hebben gelukkig de tijd om alles rustig op je te laten inwerken. Het zijn allemaal geen grote wijzigingen meer, maar de details, waarbij Tony de spijker op zijn kop slaat:

Citaat van: Tony op zondag 28 februari 2016, 13:02:07
Mooi met de ruimte gewoekerd, Roel  :thumbup:

Citaat van: h0_miessie op zondag 28 februari 2016, 13:39:16
Leuk loc depot. :thumbup:
Doorkijkje bij het station is mooi om zo je sporen te zien leggen. :) :thumbup:
Dat is het leuke van een foto: je ziet echt datgene dat je graag wilt zien (of niet, maar dan kun je het veranderen !)

Citaat van: Hanzi op zondag 28 februari 2016, 21:25:10
Ik zat nog even naar je rails van je depot te kijken, en kwam maar niet uit je railgeometrie; totdat ik tot de conclusie kwam dat je binnenbocht een 5120 is (toch?) :?
Ja Hans, dat heb je goed gezien. Ik heb dat gedaan om de ruimte tussen de twee rails op 6 cm te krijgen. Ik had het idee om hier een kolenlaadplaats tussen te leggen. Het bovenste spoor voor de (te lossen) kolenwagons, het middelste spoor voor de bekoling van de loc.


Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 28 februari 2016, 15:39:44
Altijd fijne foto's van jouw modelbaan, hoe zou dat toch komen ... :wink:

Van de sporen bij de verzorgingsplaats vind ik persoonlijk dat
het derde (of eerste?) spoor nogal wat geforceerd overkomt:
een redelijk scherpe bocht met daarna een kort recht stuk spoor.

Ik weet natuurlijk niet of jer zelf al content mee bent, maar er
zijn toch meerdere oplossing voor mogelijk: een flauwe bocht
met een langer recht stuk of wellicht helemaal geen bocht er in ...
Nee, Erik, heel erg mooi vind ik het ook niet. Maar er is geen cm meer ruimte.  Ik ben vanmiddag toch maar even aan de gang gegaan en heb een paar varianten neergelegd. Daar heb ik uiteindelijk wel een voorkeur tussen zitten, maar ik laat jullie eerst maar de varianten zien.

variant 1 : de boog in het onderste spoor gehalveerd en hier tevens de "slakkenkuil" geplaatst(5101)


variant 2 : het Engels wissel iets verschoven door de 5101 te vervangen door 5102


variant 3 : een hele andere aanpak, kopspoor bij station vervangen door ruime boog, achter bochtwissel maar 2 sporen


variant 4 : lijkt op variant 2, maar de boog in het onderste spoor is korter (5101)


variant 5 : engels wissel vervangen door een gewoon links wissel


Het zijn een paar heel verschillende varianten. Degene die mij op het eerste gezicht het meest aanspreekt, heb ik uiteindelijk neergelegd. De komende dagen steeds even kijken of het inderdaad de mooiste is, rekening houdend met de aankleding van dit stukje plaat.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties  :O

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Ikzelf zou voor variant 3 gaan maar dat komt omdat ik graag alle sporen recht wil laten eindigen.
De andere varianten met het schuine spoortje aan de buitenkant kan mij niet "opwinden" eerlijk gezegd. ;)
Let wel dat is mijn mening net van een andere forumlid of leden. :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op maandag 29 februari 2016, 19:30:56
Ik ben vanmiddag toch maar even aan de gang gegaan en heb een paar varianten neergelegd. Daar heb ik uiteindelijk wel een voorkeur tussen zitten, maar ik laat jullie eerst maar de varianten zien.

Leuk dat je daar spontaan mee aan de gang bent gegaan :thumbup:

Mijn reactie op de varianten is als volgt:
(Het lijkt het songfestival wel: ... En dan volgen hier de jury-resultaten uit Almelo :lol:)

  • De 5101 komt hier toch niet zo mooi tot z'n recht;
  • De 5102 staat beter, waarschijnlijk omdat de Engelsman een 5128 is;
  • Deze variant vind ik lelijk en dat komt door de lange boog van 3 rails;
  • Dit spreekt mij het meeste aan, maar dat is niet zaligmakend;
  • Deze oogt het rustigst, maar dan wel met evenwijdige sporen ...

Tja, wat een zeurpiet hé? (zelfkennis staat aan de basis van wijsheid :wink:)
Ik vind van alle varianten dat het derde spoor wel erg op de rand van het blad ligt!
Dat was bij de eerdere opstelling dus niet ... :confused: lastig, lastig, lastig.
Jammer dat ik AutoCad niet tot m'n beschikking heb, want het kriebelt om hier eens flink mee te gaan stoeien ...
Toch ben ik er van overtuigd dat dit deel ook wel goed komt, met slimme oplossingen! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Hoi Roel,

Met het oog op het plaatsen van scenery, zou ik voor de laatste gaan.
Lastige keuze zeg  8o

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
al aan gedacht om die engelse wissel te vervangen door een rechtse wissel?
dan houd je langs de voorzijde een mooie strook over voor gebouwen en scenery...
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
En dan hier de inzending uit Den Haag voor het EuroVisie DepotComplex >:-D, met het kruiswissel direct aan het bochtwissel, wat halve bochtjes en nóg een 5120 ontstaat onderstaand resultaat. Alles mooi parallel en wat langere spoortjes :o).
En niet weer een slapeloze nacht krijgen, Roel ;).

Oh ja, bij gebrek aan een 5137 heb ik ff een 5202 wissel gebruikt, maar dat maakt voor het idee weinig uit.
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
beste forumvrienden,

heel hartelijk dank voor jullie bijdragen aan het Eurovisie DepotComplex  :D :D :D.

Het zet mij toch weer tot nadenken.... ruimte voor scenery ..... sporen evenwijdig ..... geen grote boog .... spoor teveel op de rand .... Engels wissel vervangen door een gewoon wissel .... maar zeker geen slapeloze nachten, hoor.  ;)

.... misschien toch de oorspronkelijke versie met het korte spoortje ... maar dan tegen de muur een kopwand van een loods om een diepte te suggereren....

Of toch naar de varianten kijken....
Van de varianten had ik dezelfde voorkeur als Erik (hoe zou dat toch komen  :O )... maar de andere opmerkingen gaven toch ook wel ideeën.
Het plankje waar het depot op neergelegd was, ligt nog los. Het is bij het maken van de foto's iets verschoven, zodat er nog een 11/2 cm ruimte is. De creatieve inbreng van Hans deed mij ook nog eens in de doos met wissels duiken en dat leidde tot onderstaande variant, waarbij de sporen èn wat langer èn parallel worden. In de grote ruimte tussen de sporen kan een bekoling komen. Het kopspoortje, dat ik bij het Engelse wissel had, heeft eigenlijk geen echte functie. De vrijgekomen ruimte kan gebruikt worden voor scenery, bijvoorbeeld een watertoren.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd

Hoi Roel,

Waarom je plankje niet wat groter en schuiner ?
Geeft meteen veel meer mogelijkheden/lengte en je hoeft de sporen niet loodrecht op je muur te zetten.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd
Ik blijf variant #462 toch ook nog steeds een hele interessante vinden >:-D
Geen idee wat je allemaal voor scenery hebt klaarliggen, wellicht dat ook betrekken in je beslissing!
Zet het er eens bij, ga schuiven, kijken, nachtje slapen, verplaatsen, uit een andere hoek bekijken, slapeloos nachtje, en na een paar dagen ben je er uit en heb je je optimale opstelling gevonden!
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
beste forumvrienden,

Wederom dank voor jullie reacties.
Van de oplossing, die ik gisteren presenteerde, heb ik nog 2 plaatjes uit andere hoeken:





Dit geeft hopelijk een completer beeld.

Citaat van: Tony op dinsdag 01 maart 2016, 17:37:52
Waarom je plankje niet wat groter en schuiner ?
Geeft meteen veel meer mogelijkheden/lengte en je hoeft de sporen niet loodrecht op je muur te zetten.

Als ik dat zou doen, krijg ik een conflict met de directie van de bibliotheek  >:-D >:-D. Ik heb nu al klachten dat de kastjes onder de treintafel en de boekenkast zelf al moeilijk bereikbaar zijn. Uiteraard geef ik aan dat dit wel meevalt, maar eerlijk gezegd zit er wel wat in. Ik heb de plaat van het kopstation iets schuin liggen ten opzichte van de onderste twee niveaus van de treintafel. Daardoor steekt het huidige plaatje ook al zo'n 30 cm over. En het gevaar dat een knielende bibliotheekbezoek(st)er plotseling omhoogkomend een kopstoot tegen die plaat geeft acht ik wel reëel. Ik wil voorkomen dat ik dan een opdracht tot sloop krijg  :D.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 maart 2016, 22:34:53
Ik blijf variant #462 toch ook nog steeds een hele interessante vinden >:-D

Hans, ik ben over je aangedragen oplossing iets te kort in mijn reactie geweest. Heb daarom jouw voorstel maar even neergelegd:


Je ziet dan gelijk het probleem: aan de linkerzijde van het Engels wissel kan ik geen hele 5106 kwijt.

Maar toen ik alles los had, heb ik nog maar een variant toegevoegd. De sporen zijn niet lang, maar dat hoeft ook niet: lengte moet voldoende zijn voor een T18 - tenderloc of 2 kolenwagons.





ik zie nu op de foto dat ik het spoor, dat langs het stationsgebouw loopt, iets te lang heb gemaakt. De lengte moet gelijk zijn als bij eerdere foto's, dus er moet nog een passtukje af. Lengte is 5106.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 01 maart 2016, 22:34:53
Geen idee wat je allemaal voor scenery hebt klaarliggen, wellicht dat ook betrekken in je beslissing!
Zet het er eens bij, ga schuiven, kijken, nachtje slapen, verplaatsen, uit een andere hoek bekijken, slapeloos nachtje, en na een paar dagen ben je er uit en heb je je optimale opstelling gevonden!

dat klopt helemaal, Hans. Alleen die onderdelen heb ik nog niet in huis. Ik bedenk me net dat het woensdag is, dus is het plaatselijke snoepwinkeltje open. Ik ga Henk (en mijzelf  :P) maar weer eens met een bezoek vereren.

wordt vervolgd....

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
-Roel:
Ik vind dat alle varianten wel hun voordeel en nadeel hebben, ik weet zeker dat jij er de beste voor wat jou betreft gaat uit kiezen en plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Jij moet je er tenslotte goed bij voelen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Roel,

Gewoon je gevoel volgen, doe ik ook hier. en als jij tevreden bent is dat voornaamste zeker in deze hobby.  :P




Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....

De laatste variant vind ik het mooist, Roel !

Komt ook niet zo gekunsteld over.
Zoiets bedoelde ik ook met de plaat schuin maken, maar mot met de directie moet je ten allen tijde voorkomen !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Ik zou voor foto 4 gaan met het rechte stukje spoor ziet er lekker fris en speels uit. :)
En zou krijg je geen ruzie met de directie. :thumbup:
Maar jij hebt het laatste woord Roel. ;) ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Mijn variant past inderdaad niet mooi in jouw situatie  :-(
Je laatste nieuwste railplan ziet er het rustigst en natuurlijkst uit.
Nog smakelijke snoepjes gescoord?
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Beste Forumvrienden,

Mijn gevoel volgend is de laatste oplossing inderdaad de meest rustige. Die boog van 90o is ondanks de camouflage door de wissels toch wat gekunsteld, en woekerend met de ruimte. Dank zij jullie opmerkingen - waarvoor mijn zeer grote dank  :thumbup: :thumbup: :thumbup: - komt er ineens een simpele oplossing  :idea: :).
Deze ligt er nu zo bij om even de beleving te ervaren, nachtje over slapen  B) en dan maar verder kijken.
Misschien dat ik van het meest rechtse spoor de 5100 rails nog vervang door een 2/3 rails 5120 om de spoorafstand iets kleiner te krijgen. Maar dat is afhankelijk van de inpassing van de kolenbunker.

Ik ben dus even naar het snoepwinkeltje geweest. Helaas niet op voorraad maar Henk gaat er wel achteraan. Het wordt deze kolenbunker . Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een waterkraan mee te nemen. Tja, en als je er dan toch bent, zoek je ook gelijk maar een locloods op, die op het verlanglijstje staat.

groeten,
Roel

Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Dat zijn mooie spullen die je besteld hebt Roel. :thumbup:
Auhagen bouwt lekker en ziet er altijd goed uit. :)
Zelf heb ik deze kolenbunker weggegeven aan een ander forumlid omdat ik hem niet vond passen bij mijn enigste stoomloc. ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Leuke locloods met die aangebouwde watertoren!
Die kolenbunker heb ik ook ergens staan, wist niet dat die van Auhagen was.
Succes met bouwen!
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot aangelegd -> nog meer varianten....
Ben benieuwd hoe dat erbij gaat staan, Roel !

Gelukkig heb je de zaak niet leeg geplunderd daar, kan ik nog eens gaan snuffen  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot en bergbaan
beste forumvrienden,

wederom bedankt voor jullie reacties. Leuk om te horen dat de kolenbunker al meer gebruikt is  :D. De locloods vind ik net even anders dan de meeste loodsen, die je in de catalogi ziet.

Citaat van: Tony op woensdag 02 maart 2016, 18:27:22
Gelukkig heb je de zaak niet leeg geplunderd daar, kan ik nog eens gaan snuffen  :P
Ach Tony, een snoepwinkeltje is nooit uitverkocht.  :P En zeker niet als Sinterklaas de Septer zwaait, want als je een wens hebt, komt het grote boek te voorschijn en wordt het opgeschreven. Alleen als je dan later de gevraagde spullen komt halen, dan blijkt toch dat Sinterklaas niet bestaat  :-( en moet je met keiharde eurootjes betalen.

Zoals gezegd heb ik het depot een tijdje laten liggen en elke keer denk ik weer: ja, zo is het goed. Lekker rustig, redelijk natuurlijk geplaatst, passend bij mijn tenderlocs en mooi geplaatst bij het station. En dat plaatje kan best wat meer scenery krijgen.



Dan heb ik ook nog even gestoeid met het bergspoor. Het ontwerp is diverse keren aangepast, mede door goede adviezen van Erik  :thumbup: . Dus nu maar even provisorisch neergelegd om te kijken of het past (mag geen verrassing geven met WinTrack) en hoe het past bij de keerlus in de hellingbaan. Tot mijn verrassing was het in één keer goed. Of zien jullie nog wat?
Het grootste deel van de lus komt in een berg te liggen. Daar komt een stopsectie, zodat de trein niet meteen aan de andere kant er uit komt. Het wissel wordt steeds door een schakelrail in de keerlus bediend. Daardoor rijdt de trein steeds om en om linksom of rechtsom.
Let bij de foto's niet op de hoogteligging. Die moet nog uitgelijnd worden. Het gaat nu even of het past.

het bergspoor met keerlus - overzicht


een doorkijkje door de Jørgerbrug


de lus


en nog een keer van boven


Het bestelde wissel 5137 L is ook gearriveerd, dus het kopstation kan helemaal aangesloten worden.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> depot en bergbaan
-Roel:
Mooie update, echt een mooie brug vind ik,  >:-D >:-D >:-D
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Een mooie brug met een speciale naam, Jørg  :D :D :D.

beste forumvrienden,

Rust op de modelbaan komt het meest natuurlijk over. Daar zijn we het wel over eens. Het ontwerp van het kopstation, het depot en het bergspoor heeft zo in de loop van de tijd stap voor stap zijn definitieve vorm gekregen. De ontwikkeling van het depot hebben we samen in de afgelopen dagen gekneed tot wat het nu is. Het enige kleine probleem dat ik had, is dat een van de wissels een handwissel is. Op zich niet zo erg, maar een beetje een dissonant in het veld van elektrische wissels. Dit probleem heb ik kunnen oplossen:



Het bergspoor bevalt mij prima. Ik heb alleen de schakelrail om het wissel in deze bergbaan te bedienen op een andere plaats gelegd, zodat hij minder opvalt.

Het toeleidend wissel in het kopstation is door de tip van Hans (Hanzi) van een meegebogen wissel door een normaal wissel vervangen : een veel rustiger en natuurlijker sporenverloop. Aan de voorgrond heb ik het spoortje met de brug liggen. Dat is bedoeld om treinen van en naar de baan uit te kunnen wisselen. Verschillende keren heb ik overwogen om het toch maar te laten vervallen, maar evenveel keren besloten om het toch maar te laten liggen. Het heeft zo zijn voordelen, zeker met treinen, die wat lastiger uit elkaar te halen zijn, zoals de TEE Ram en een trein met kortkoppelingen van Märklin. Maar ik vond het niet meer zo natuurlijk liggen als eerder. Dus ook hier maar weer iets aangepast. Het resultaat:



De plaat, waar het station op ligt, wordt nog wel een beetje bewerkt, zodat de strook tussen het laatste spoor en de rand van de plaat wat smaller en "het gat" waarover de spoorbrug ligt, iets groter wordt. Het spoortje met de brug is wat langer geworden en ligt niet meer zo dicht tegen het perronspoor aan.

Wat heb ik gedaan? Ik heb één van de kopspoortjes verwijderd en er voor gezorgd dat er een perron tussen past. Ik heb tussen de twee wissels een kort boogje 5102 geplaatst en na het wissel eenzelfde tegenboog. Op deze foto is dat beter te zien:



Voor de liefhebbers, die het overzicht nu een beetje kwijt zijn geraakt is hier een nieuwe tekening uit WinTrack:

Hierbij moet ik wel opmerken dat het er op lijkt dat ik veel kleine passtukjes heb gebruikt om de kopsporen allemaal dezelfde lengte te geven. Dat is alleen zo bij WinTrack. In het echt heb ik de ijzerzaag gehanteerd om een rail tot de juiste lengte in te korten.

Nu de tevredenheid van dit ontwerp een feit is, ga ik de bedradingsschema's aanpassen. Dat vind ik gemakkelijk bij het aansluiten van de nodige wissels en spoorsecties. En dan komt de montage slag: plaat aanpassen met de zaag, ondersteuning definitief maken, sporen en wissels vastzetten en draden aansluiten. Voorlopig hoef ik niet stil te zitten  :D :D.

wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Dag Roel.

Dank voor jouw waardering! :thumbup:
De eerste foto van jouw vorige post bevestigd de opmerking dat het allemaal rustig oogt.
Verbeteringen voor de keerlus lijken mij er niet gauw te zijn, maar je weet maar nooit ...
De laatste twee foto's (van de vorige post) tonen mooi de meerder niveau's van de baan :thumbup:
Ik bewonder jouw geduld om het sporenplan zo helemaal te fine-tunen!

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
-Roel:
Goed dat je er uit bent en dat je kan gaan beginnen met aansluiten en rijden en dan natuurlijk ook de aankleding,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Hallo Roel,

Dit is een mooie oplossing, volg dit al een paar dagen.

Wanneer begin je met scenery?

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 05 maart 2016, 16:15:25
Hierbij moet ik wel opmerken dat het er op lijkt dat ik veel kleine passtukjes heb gebruikt om de kopsporen allemaal dezelfde lengte te geven. Dat is alleen zo bij WinTrack. In het echt heb ik de ijzerzaag gehanteerd om een rail tot de juiste lengte in te korten.
Dat kan ook in Wintrack, zelfs geen zaag voor nodig  ;)
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
Mooi dat je de tijd neemt om het sporenplan uit te laten kristalliseren voordat je met de scenery begint, ziet er allemaal geloofwaardig uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
beste forumvrienden,

dank voor de reacties. Het knutselen aan het sporen ontwerp is best leuk. Ik doe er liever een paar maanden langer over dan dat je al aan het afbouwen bent en dan van alles moet gaan opbreken, zeker op de plekken waar je wat lastiger bij kunt komen. Nog even in herinnering geroepen: ik heb het onderste schaduwstation opnieuw aangelegd omdat ik bij het rijden met de treinen toch tegen diverse kleine ongemakken aanliep. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ook bij het eerste niveau en het schaduwstation ben ik net zo lang aan het knutselen geweest totdat ik het sporenverloop en de boogstralen helemaal naar mijn zin had. Hetzelfde geldt nu voor het kopstation en het depot.

Ik heb geen haast, de baan hoeft niet over 2 maanden helemaal klaar te zijn. Aan de andere kant moet het ook geen eeuwigheidsproject worden, dus moet er wel een beetje voortgang in zitten. De ene week heb ik veel meer tijd dan de andere week. Nu de ruwbouw gereed is ga ik eerst zorgen dat de platen voor het depot en de bergbaan op maat gemaakt worden en op de juiste hoogte komen. Dat betekent nog wat zaagwerk en wat montage zodat het allemaal stevig staat en niet per ongeluk door een stoot instort  :D. Dan moeten de rails op hun plek vastgezet worden met dubbelzijdig tape. Daarna probeer ik twee dingen parallel te doen : het aansluiten van de bos draden van het kopstation op het schakelpaneel en het beginnen met de scenery. De perrons wil ik zelf gaan maken. Dat is nodig vanwege de afmetingen op de baan. Maar ook een beetje door de tijd ingegeven. Er zijn wel perrons in de handel, maar die vind ik niet zo passen bij tijdperk II. Maar op het forum is genoeg inspiratie te vinden, o.a. bij Einte  :thumbup:

Citaat van: FredMa op zaterdag 05 maart 2016, 18:16:45
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 05 maart 2016, 16:15:25
Hierbij moet ik wel opmerken dat het er op lijkt dat ik veel kleine passtukjes heb gebruikt om de kopsporen allemaal dezelfde lengte te geven. Dat is alleen zo bij WinTrack. In het echt heb ik de ijzerzaag gehanteerd om een rail tot de juiste lengte in te korten.
Dat kan ook in Wintrack, zelfs geen zaag voor nodig  ;)
bedankt voor de tip, Fred. Ik heb het gevonden, die WinTrack-zaag :thumbup: Ik dacht dat dit alleen kon bij flexrails en niet bij M-rails. Even zoeken naar de juiste maat voor de bedding (38 mm!) en het werkt prima.

tot slot nog een paar sfeerfoto's, doet het altijd goed tussen stukken tekst  :D

overzicht van het kopstation.

De brede stukken tussen de sporen worden perrons. Links een kort perron voor de locaaltreinen, in het midden een lang perron voor de treinen, die hun rondjes rijden op de niveau's 0 en 1 en rechts het goederenperron.

wisselverbindingen

Gezicht vanaf het brugspoor.

zicht bij de Jørgerbrug

Doorkijkje naar het station. Het spoor dat onder de brug loopt, komt ook in zicht. Links de dradenbundel (40 draden) voor de aansluiting van het kopstation en het bergspoor naar het schakelpaneel. Die moet ik ook nog netjes bundelen.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> het ontwerp voor het station is gereed !
-Roel:
Goed dat je er uit bent en dat je nu verder kan, is toch een erg leuke opstelling geworden, nu alles aansluiten en aankleden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Hallo forumvrienden,

Twee maanden  :( :( geen nieuw bericht over BoschSpoor.... Tja, een beetje druk geweest met zaken, die even prioriteit moesten hebben. En dan staat de hobby op een lager pitje. Niet dat ik helemaal stil gezeten heb. In de afgelopen maanden heb ik een paar forumleden kunnen helpen met wat analoge schakelprobleempjes en dit in schema's voor hen vertalen.

Met de eigen baan ben ik ook tussendoor wel bezig geweest. Het laatste bericht was een beeld van het kopstation, dat wel zo ongeveer naar mijn zin was. ik ben dan ook verder gegaan met het bekijken hoe ik de perrons ga plaatsen. Ik wil ze zelf maken van MDF met zijkanten van houten liggers. Als bestrating denk ik aan zand/porfier-achtig in plaats van steenpatronen. Bij het passen en meten zag ik nog een klein verbeterpuntje in de sporenloop, met name de aansluiting van het bergspoor. Daar zitten een paar bochten in, die simpeler kunnen.
De oude situatie is deze foto - in het vorige bericht al opgenomen -, waarbij het gaat om de spoorgedeelten in de gele ovalen.



De slinger in het bergspoor is verdwenen en de aansluiting naar het perronspoor is beter geworden:
.

Vervolgens ben ik met het locdepot aan de slag gegaan. De bestelling bij het snoepwinkeltje is een paar weken geleden in ontvangst genomen. Het was de eerste keer dat ik met bouwpakketten van Auhagen aan de slag ben gegaan. Wat een mooie detaillering. Het is wel een beetje gepruts met dikke vingers  :D maar met een pincet lukte het aardig. Zo is er een kolenbelading en een locloods gebouwd. De plaatsing op de baan heb ik toch maar heroverwogen. Alles een beetje bij elkaar is toch wel leuker, dacht ik.
En dus toch nog maar een kleine wijziging aangebracht bij de daarvoor geplande sporen in de hoek boven het kopstation. Een schets en de foto's:



De 2 sporen naast elkaar zouden mooi gebruikt kunnen worden voor ofwel kolenopslag ofwel als sporen voor "weg en werken", ofwel de Bahnmeisterei. Tenslotte heb ik een Bauzug, die mooi gebruikt kan worden. De foto's:





Maar al schuivend kwam er een leukere oplossing uit de duim:


En dat geeft de volgende foto's:




en nog eentje met een stukje van het station er bij:


Dit alles bevalt mij tot nu toe het best. Ook een beetje een indeling voor het gebruik gemaakt:


Geïnspireerd door Pelegrie (Klein Heik) heb ik ook een oplossing bedacht voor de linkerkant van de baan. Daar is het "gat" dat bereikbaar moet blijven voor eventuele problemen in de onderliggende niveau's. Ik ga daar een module voor maken, die als een berg met dal tussen en over de keerlussen moet passen. Op een hoger niveau maak ik een station. Het spoor loopt van de ene tunnel naar de andere tunnel. Aansluiting op de bestaande baan lukt me niet, maar wellicht is het idee van een bergtreintje dat pendelt ook wel leuk.
Een en ander in WinTrack even getekend:


wordt uiteraard weer vervolgd  :)

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !

Mooie update, Roel  :thumbup:

Denk, dat wanneer de loods en de sporen iets schuin liggen, het er nog mooier uitziet.
( dat je wat meer van de zijkant en watertoren ziet )

Je was toch al aan het schuiven  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Roel,

Mooi update van je baan, en je loods vind ik heel mooi. :thumbup:

Die wil ik ook graag op de baan hebben, had ze gezien in duistland Dortmund helaas uitverkocht toen.  :?

Maar zoek wel verder, mss kan ik ze bestellen in de winkel of ........ .



Groeten


Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
-Roel:
Is echt een prachtige opstelling zo,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Dag Roel.

Ook dit keer is het weer smullen geblazen:
over iedere verbetering, blijf ik mij verbazen!

Groeten,

Erik.

Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Roel,

Wat een leuke update en het ziet er allemaal prachtig uit. :thumbup:
Auhagen bouwt lekker weg vindt ik je hoeft weinig af te vijlen en het past altijd mooi naadloos in elkaar. :thumbup:
Stond woensdag nog bij het snoepwinkeltje in Heeze maar helaas ging hij pas in de middag open dus ben zonder snoepjes richting Almere vertrokken. :(
Zag wel wat lekkere snoepjes in de winkel staan helaas volgende keer meer geluk. :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Citaat van: Tony op donderdag 05 mei 2016, 15:36:56

Mooie update, Roel  :thumbup:

Denk, dat wanneer de loods en de sporen iets schuin liggen, het er nog mooier uitziet.
( dat je wat meer van de zijkant en watertoren ziet )

Je was toch al aan het schuiven  :D

Grtz Tony
Tony was me voor ;) De foto's rustig bekijkend dacht ik ook al: eigenlijk kwam de loods in de 1e opstelling, schuin dus, beter tot zijn recht. Past het niet als je vanaf het bochtwissel rechtdoor gaat en daar dan de loods plaatst. Moet waarschijnlijk wel de kolenbunker aan de andere kant van het andere spoortje. De praktijk (even schuiven en proberen) zal leren of dit past en (nóg) beter staat. Uiteraard gaat het erom wat jíj het mooist vindt, maar wellicht het proberen waard.
Je berg gaat nog een hele constructie worden; leuk met nog een extra spoornivo er bovenop, ook al is dat niet aangesloten op de rest. Ik heb dat bij mijn steenkolenmijn ook noodgedwongen zo gedaan. Misschien dat je met 2 identieke treintjes nog iets kunt "trucken" op je bergbaan: trein 1 vertrekt uit station, verdwijnt in keerlus bergbaan, stopt daar en vervolgens komt trein 2 een niveau hoger weer tevoorschijn etc.
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !

Hoi Roel,

Ik had niet zo goed naar de laatste 3D tekening gekeken, maar ik zou er geen spoor in/op leggen.
Het hoekje is veel kleiner dan het lijkt zo.
Vrees dat het erg gedrongen over gaat komen, met een (te)hoog Zwitserse kaas gehalte....

Ik zou eerst gewoon het landschap maken en dan pas gaan kijken/uitproberen, hoe het oogt  als je het hoger maakt.
Kan altijd nog.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Hoi Roel

Wat een mooie update en die twee auhagen modelletje  staan hier ook op het verlanglijstje .  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
gewaardeerde mede modelbouwers,

hartelijk dank voor jullie reacties. Inderdaad is het werken met modellen van Auhagen een plezierige bezigheid. Goed van detail, heldere beschrijvingen en gemakkelijk te bewerken.

De posities van de locloods hebben ook wat reacties opgeleverd. Dus ben ik toch wat aan het schuiven gegaan. En dit is het resultaat:


en vanaf de andere kant:


en tenslotte met een stukje station er bij:


Het ziet er best goed uit, ook met de koleninstallatie. Ik denk dat ik het zo maar laat. En die twee andere sporen, daar maak ik dan weer het terrein van de Weg- en Werken (Bahnmeisterei) van. Dan is dat stukje plaat mooi in te richten.

@Tony: wat die module betreft, hoe ik die precies ga invullen, weet ik nog niet. Een berg, zoals jij aangeeft, of een stukje met een spoortje, met dezelfde treintjes als in de bergbaan, zoals Hans aangeeft. Het basisidee is er, en daarmee voorlopig een puzzel opgelost.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !

En nu bouwen maar, Roel  :D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Ben het met mijnvoorganger Tony eens Roel. :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Ik vind m beter zo, Roel :thumbup:
Is dat korte bochtje voor de loods echt nodig, wellicht geeft het een nog rustiger beeld als de loods parallel komt met het kolenspoortje, evt. bekoling naar andere kant van dat spoortje (?).
Re: BoschSpoor in aanleg -> weer een stap verder !
Hen, bedankt voor de positieve reacties.

@Hans, aanvankelijk had ik dat korte bochtje (5102) niet opgemerkt. Gedacht dat ik een recht stukje (5108) had gebruikt. Maar op de foto zag ik het ook duidelijk.
Ik ben nog even aan het schuiven gegaan.

(1) 5102 vervangen door recht spoor : dan komt de hoek van de loods buiten de plaat. En die steekt al een stukje over. Bovendien wil ik als begrenzing van de plaat een muurtje of hek maken.

(2) de watertoren komt ook op de rand te staan. Maar die kan ook solistisch geplaats worden, bijvoorbeeld in de driehoek aan de andere kant van de kolenbunker. Maar dat vind ik niet zo mooi staan.

(3) 5102 direct achter het bochtwissel. Plus een extra 5102 in het andere spoortje : de loods moet dan verder naar achter om de treinen van het weg- en werkenspoor vrije ruimte te geven. Dat geeft dezelfde problemen als bij (1) en (2).

Conclusie : een klein compromis door het te laten zoals het is. Bovendien valt het alleen op bij een bepaalde inkijk, zoals bij de laatste foto van mijn vorige bericht. En als er een loc op het spoor staat, valt het in die situatie ook niet op.

Oveigens : het verplaatsen van de kolenbunker naar de andere kant van het spoor geeft hetzelfde probleem met de rand van het tafelblad. Ik kan de bocht in dat spoor weghalen en er een rechte rails tussen leggen. Maar dan bedient de kolenbunker slechts één spoor en in de huidige situatie 2 sporen.

Dus, Hans, op zich goede suggesties, maar past net niet binnen het beperkte ruimtegebruik.

Hartelijke groeten,
Roel