Beste forumvrienden,
hartelijk dank voor jullie reacties.
Citaat van: Jørg op maandag 22 februari 2016, 18:22:59
Das weer een hele verbetering, mooie update,
Hier heb ik niets aan toe te voegen, Jørg
Citaat van: Tony op maandag 22 februari 2016, 18:49:02
Ken zelfs jaaaaren duren voordat je iets écht ziet.
En inderdaad is de oplossing vaak simpel
Geeft veel voldoening, als je het ontdekt en verandert
tja, je ziet vaker een verbeterpunt bij een ander dan bij jezelf. In ieder geval foto's bekijken helpt wel
Citaat van: Ta2trainman op maandag 22 februari 2016, 19:37:51
Ziet er allemaal prima uit, Roel, zowel de bedrading als de mooie M-rails
Ja Gerrit, persoonlijk vind ik die M-rails ook best mooi, zeker de laatste versie (met het omgebogen randje), zonder isolatoren die opvallen en véél minder gevoelig voor torderen.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 22 februari 2016, 21:02:46
Mooi vloeiend verloop zo!
Het is ongetwijfeld niet de laatste
aanpassing, maar wel een mooie!
Ja, Erik, grote aanpassingen zullen wel niet meer volgen op deze baan, maar het zijn vaak de kleintjes die het net afmaken.
Citaat van: h0_miessie op maandag 22 februari 2016, 21:53:19
Het is altijd een plezier om naar je updates te kijken Roel.
Dank je Michel. Ook al ben ik niet met digitaal bezig
Citaat van: Hanzi op maandag 22 februari 2016, 21:31:48
Toch nog ff "stoken" Roel , zoals ik in m'n vorige reactie al aangaf zijn die sporen zo dicht naast elkaar na het bochtwissel niet mijn favoriet. Dusss... heb ik er ff een doos wissels bijgepakt en vraag me af waarom je geen normaal links wissel gebruikt ipv het bochtwissel, zoals op de 1e foto.
Qua railafstand kom je hetzelfde uit getuige de 2e foto waar de beide opties op elkaar liggen. Klopt natuurlijk ook wel want een bochtwissel is in principe opgebouwd uit twee 5100 bochten.
Ja Hans, jouw reactie heeft me bijna een slapeloze nacht gekost
.
Het stomme is dat ik daar zelf ook aan heb gedacht, maar omdat ik geen wissel 5137 meer over had, is die optie snel (te snel...) afgevallen. Maar jouw foto's en je meedenken (waarvoor dank
) hebben mij toch aan het denken gezet. Dus vandaag maar even in de doos met rails en wissels gedoken. Ik heb gezocht maar alleen een paar handwissels en de oude 5117 (die met de grote wissellantaarn) gevonden. Die grote wissellantaarn vind ik prima voor een schaduwstation of een wissel in de bergen, maar liever niet vol in het zicht. Nu heb ik nog een wissel 5137 L liggen als aftakking tussen het perronspoor voor de locaaltrein en het spoor naar de brug. Dat wissel ligt nog niet vast, dus die heb ik er maar even uitgehaald en geplaatst in plaats van het bochtwissel. Uiteraard past dat allemaal mooi.
Vervolgens ben ik nog even aan het puzzelen gegaan met de wissels uit mijn voorraad. Maar die hebben allemaal een booglengte van 30
o (= 1 lengte 5100) in plaats van de gewenste 22,5
o (= 5101 + 5102). Een alternatief van een links en rechts wissel 5202 lukte ook niet door het ontbreken van een wissel 5202 L. Dus het wordt een keuze uit 3 mogelijkheden:
(1) ergens een 5137 R op de kop tikken
(2) of een 5202 L
(3) of een dremel kopen (had eigenlijk allang gemoeten
) en zelf een passend (hand)wissel maken.
In ieder geval ligt dit wissel op zo'n gemakkelijke plek dat ik dat altijd nog kan aanpassen.
Voor de foto heb ik ook maar even het begin van de bergbaan (de locaalbaan) gelegd. Alleen de boog tussen de beide takken moet nog gelegd worden. Op de foto is ook de Jørgerbrug te zien. Het ligt nog niet helemaal op hoogte, maar voor de foto ziet het er wel aardig uit.
Ik ben hier wel tevreden mee. Nogmaals dank, Hans, dat je in je doos met rails en wissels bent gaan rommelen om het beeld duidelijk te maken.
wordt uiteraard weer vervolgd!
hartelijke groeten,
Roel