Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,
Om te beginnen bied ik jou hierbij mijn condoleances aan met het verlies van jouw broer(tje). Deste groter is het verdriet, omdat het voor ons mensen niet 'hoort' als iemand, die juist jonger is, overlijdt. Zeker als jullie ouders ook nog in leven zijn, zal jullie verdriet het verdere leven nog immer beïnvloeden. Nogmaals sterkte in deze vervelende tijd.

Spoorbaan.
Het is een prachtige sleep achter jouw NL-trein. Wordt veel reklame gemaakt voor deze set. Gelukgewenst ermee!
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
hey Roel,

gecondoleerd met uw groot verlies!
veel sterkte!

Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
-Roel:
Innige deelneming met het overlijden van je jongere broer, wanneer er iemand die dicht bij is heengaat begint er altijd een moeilijk tijd aan.
Veel sterkte in deze komend tijd en we leven met je mee, laat dat een troost zijn.
Die containerwagons zijn nu zeker een mooi aandenken.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst

Dat zijn nu hele speciale wagons geworden, Roel.........
Laat de smiley op de kopse kant staan voor de goede herinneringen !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Gerard,

Dank voor je woorden van medeleven. Inderdaad hoort het niet dat een jonger iemand overlijdt, ook al is hij 61 jaar oud geworden. Hij was al langer ziek, maar toch. Gelukkig heeft hij kort voor zijn overlijden nog de 90-ste verjaardag van mijn vader mee kunnen vieren. Voor mijn vader is het verlies nog veel meer bizar. Temeer omdat hijzelf nog zo goed gezond is. Rijdt nog auto en heeft zelfs pas een nieuwe (jonge tweedehands) gekocht....je ziet, het leven gaat door. Vergeten doen we niet, wel pakken we de draad geleidelijk weer op.

Peter, Jørg en Geerraard,
ook jullie bedankt voor je medeleven.

Tony, inderdaad, speciale wagons met een glimlach  :)

Groeten,
Roel

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Ik miste je updates al, Roel... Gecondoleert met het overlijden van je broer.
Hopelijk kunnen je baan en je treinen je snel weer wat afleiding geven, al zal dit soms wel confronterend zijn omdat hij ook modelspoorder was. Er zullen zat momenten zijn dat je je vorderingen graag aan hem had getoond...
Sterkte.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Dag Roel,

Gecondoleerd met het verlies van je broer.
Ik zou die wagons maar een speciaal plekje geven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,

Gecontroleerd met het overlijden van je broer(tje).
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Jeetje Roel, wat een nare omstandigheid.
Dan staat de wereld ineens op z'n kop.
Gecondoleerd met je broer.

Heel veel sterkte de komende tijd.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel, gecondoleerd met het verlies van jouw broer.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Citaat van: Hanzi op vrijdag 27 november 2015, 22:20:37
Ik miste je updates al, Roel... Gecondoleert met het overlijden van je broer.
Hopelijk kunnen je baan en je treinen je snel weer wat afleiding geven, al zal dit soms wel confronterend zijn omdat hij ook modelspoorder was. Er zullen zat momenten zijn dat je je vorderingen graag aan hem had getoond...
Sterkte.

Dank je, Hans. Ik hoop binnenkort weer de draad (letterlijk  :)) op te pakken en weer wat afleiding te krijgen. Ik ben al bezig met wat voorbereidende werkzaamheden. Mijn broer heeft de vorderingen wel gevolgd, de laatste tijd voornamelijk via internet en foto's.

Ik heb zijn modelspullen gekregen. Een gedeelte kan ik gebruiken bij mijn eigen baan, voor een deel waar ik zelf ook (emotionele) waarde aan hecht, heb ik al wat (vage) gedachten en met een ander deel ga ik gebruiken voor speciale doelen, waar ik een goed gevoel bij heb. Misschien allemaal een beetje vaag, maar het wordt in de loop van de tijd wel duidelijk.

Ook tegen Peter (degeluidsman), Peter (Pedro), Michel en Erik wil ik hartelijk dank zeggen voor de bemoedigende woorden.

Alle warme woorden van medeleven sterken ons wel.

hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Innige deelneming Roel en veel sterke.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Dank je, Staf, voor je medeleven.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,
Lees hier ook het akelige beticht .  Onze innige deelneming vanuit de bergen.  Door je spoorbezigheden blijft je broer vast stevig verankert in je geheugen.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Paul, bedankt voor je berichtje. Het medeleven van zoveel vrienden op,dit forum doet ons goed.

Groeten vanuit een stormachtig Brabant.

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Wil ik even je draadje weer "bijlezen" en dan kom ik dit nare bericht tegen.
Gecondoleerd met het verlies van je broer.
Re: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder!
Dank je Cees voor je medeleven.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Hallo forumvrienden,

Ik wil nogmaals iedereen hartelijk bedanken voor het medeleven in de afgelopen weken. Het doet mij best wel goed. Het helpt ook om de draad van het leven (en van de modelbaan) weer op te gaan nemen.

Na een lange stilstand hebben de treinen vandaag weer gereden. Wat een heerlijk gevoel  :P :P
Het opstarten ging wel met wat horten en stoten gepaard (letterlijk - arme locjes, hebben zo lang stil gestaan  :O) en een los contactje in een van de draden zorgde nog voor wat probleempjes, maar het meeste is weer opgelost. Een lastig contact moet ik nog even nakijken. Kan ook zijn dat er een schakelaar verkeerd staat.

Ook heb ik wat kleine dingen aan de baan gedaan, maar daarvan is nog niet veel zichtbaar. Wel ben ik even bezig geweest met de gewijzigde brug bij het station. De grote boogbrug (de Jørgerbrug) heb ik daar weggehaald. Deze krijgt een andere plaats, zie punt 2 van dit bericht .

Ik heb de kleine brug geplaatst en gelijk nog even bezig geweest met de tunnelportalen. Het is ter plaatse wel een dubbelsporige baan, maar een dubbelsporig tunnelportaal wordt zo breed en dat vind ik niet zo mooi. Dus ben ik gaan passen of ik met 2 enkelsporige portalen uit de voeten kan. En dat lukt net. Ik rijd met kleine wagons, de langste zijn de donderbussen, en die gaan er met gemak onderdoor. Het rechterspoor wordt overigens in twee richtingen bereden. Dit is ook het aansluitspoor naar het kopstation.

Ik hoor wel wat jullie er van vinden en welke suggesties er zijn.
Natuurlijk verduidelijken de foto's veel'

de oude situatie met boogbrug


en de nieuwe situatie


zicht op de tunnelportalen achter de brug


bovenaanzicht, vanuit 2 invalshoeken





hartelijke 3Rail-groeten,

Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Heerlijke foto's Roel, lekker bouwen, passen, meten én natuurlijk -heeeeel belangrijk- veel proefritjes maken om re controleren of alles past & functioneert! De ene keer heb je na een dag werken geen -zichtbare- vorderingen, de andere keer is er opeens weer een heel stuk af. Veel plezier en succes de komende tijd met de extra vrije dagen! :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Hallo Roel,

De nieuwe situatie is zeker mooier.
De kleine vakwerkbrug past precies goed zo, ziet er ook realistischer uit.
De boogbrug was iets te overheersend geweest, nu is het mooi in balans.

Groeten,
Ton.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !

Uitstekende oplossingen, Roel  :thumbup:

Het formaat van de brug is beter in verhouding en met die portalen vermijd je een groot gapend gat.
Veel van die dubbele grote portalen ontsieren vaak een modelbaan en laten de "berg" waar ze in zitten op een molshoop lijken.
Of een grote holle kies  :D

Bouw en geniet ze nog !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
-Roel:
De vakwerkbrug is een waardige opvolger voor de Jørgerbrug die een andere plaats gaat krijgen, ben benieuwd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Goed dat je de draad weer opgepakt hebt en verder gaat met de bouw van je baan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Roel,

Ziet er top uit hoor, lekker passen en meten tot alles klopt.  :P



Groeten

Peter
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Roel,

Hoewel de Jørgerbrug er prachtig stond vind ik de nieuwe brug een wat rustiger aanzien geven.
Ben benieuwd waar de Jørgerbrug komt te staan op je mooie baan. :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Hoi Roel

Fijn dat je de draad weer oppakt , en de nieuwe brug vind ik wat beter ogen evenals die twee tunnelportalen   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Dag Roel.

De kleinere brug is zeker beter in balans met de omgeving :thumbup:
De enkele portalen zou ik van positie omwisselen:
dus de linker naar voren en de rechter naar achteren.

Ik vraag mij ook af of een dubbel portaal daar werkelijk
zo lelijk zou zijn? De 'inkijk' wordt deels gemaskeerd door
de brug, maar ook de bocht en de peiler hebben hun deel ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Hallo forumvrienden!

bedankt voor de reacties. Het is weer heerlijk om weer met de treinbaan bezig te zijn.  :P :P :P

Iedereen is het wel eens over de kleinere brug op die plaats. Ik ben blij dat mijn beeld dus voldoende instemming heeft. De grote boogbrug krijgt wel degelijk een mooie plaats. Hij komt in het laatste stukje spoor, dat ik nog moet bouwen, namelijk in de keerlus van de bergbaan.


De Jørgerbrug ligt daar over een stukje paradebaan in de boog naar het kopstation. Het dal loopt een beetje als een V-vorm. Ik heb de brug even provisorisch geplaatst ongeveer waar hij gaat komen. Gewoon voor het beeld.



@Erik,
Ik heb je suggesties van het omwisselen van de tunnelportalen en het toepassen van een dubbelsporig portaal maar even in de foto gezet, zowel in aanzicht onder de brug door (en dit is het normale zicht voor de toeschouwer) als van bovenaanzicht (voor de constructie van de tunnelingang en de berg.

dubbelsporig portaal




Het kan natuurlijk wel, maar ik vind het wel een erg groot gat. Vooropgesteld dat ik Zwitserse gatenkaas lekker vind, zou mijn voorkeur in dit geval toch gaan voor twee kleinere gaten. (Leerdammer gatenkaas is ook lekker  :P). Ik denk dat twee kleinere gaten beter in de verhouding tot het hoger liggende plateau uitkomen.

twee enkelsporige portalen, rechterspoor vóór linkerspoor




In dit geval is het portaal aan de linkerkant (bovenste portaal in de luchtfoto) plaatsbepalend vanwege het hoger liggende plateau. Het portaal aan de rechter (= onderzijde) kan nog wel wat naar voren, maar dat komt dat wel direct naast de brug te liggen.

Ik zou natuurlijk nog wel ter plaatse van het tunnelportaal een stukje van dat plateau af kunnen halen (ca 4 cm). ik wil een weggetje maken naast het opstelspoor. Daar zou ook wel een klein bruggetje in kunnen komen. Dat is wel op te lossen. Maar of het een verbetering is ten opzichte van de zaterdag geplaatste voorstellen, weet ik nog niet.

Dus ik hoor graag weer jullie meningen !

hartelijke 3Rail groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !

Ik ga nog steeds voor de eerste variant, Roel.

Die laat wat meer te raden over en is voor mij wat spannender.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !


En ineens vraag ik me af of dat stukje spoor uiterst rechtsboven op dit schema

a. kronkelt met een bepaald voor opgezet doel,
of dat het
b. kronkelt door een gebrek aan de juiste wissels

Aan b. valt wel iets te doen, aan a. niet

Dus het spoor uiterst rechts op deze foto:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Had volgens mij alles te maken met de beschikbare ruimte én de spoorafstand van de loods.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Hallo Jan Willem,

Scherp opgemerkt!
Ik wil rechtsboven een dubbelsporige locloods van Auhagen (11403) leggen. Daarmee is de spoorafstand een gegeven. Die is na enig puzzelen te realiseren met een wissel 5137 en wat rails zoals getekend.

Dan was het zoeken naar een goede aansluiting. Om meerdere redenen, o.a. vanwege de spoorafstanden is de wisselstraat met het engelse wissel in 5202 en 5207 gelegd. Het laatste wissel zou ook een engels wissel kunnen zijn, maar dan kwam ik spoorlengte te kort voor de locloods. Daarom is gekozen voor de oplossing zoals op de foto.

Totdat ik ging proefrijden... Komt de loc net tegen de schuine kant, met name tegen de hoeklat aan. Dus moest ik het spoor iets anders leggen. Met de slinger dus. Ik heb nog even een foto gemaakt. Dan zie je dat het eigenlijk wel meevalt. Bovendien is de normale plaats voor de toeschouwer aan de lange kant van de plaat en ligt dit spoor ver weg.

Ik wil de slinger nog wel een beetje camoufleren met een wegwerkerskeetje of desnoods een boompje of struikgewas.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
-Roel:
Dat is heel goed opgelost zo, ik denk niet dat er op die plaats een ontsporing zal ontstaan vanwege de slingerbeweging daar er niet zo snel gereden wordt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op maandag 14 december 2015, 14:38:32
Dus ik hoor graag weer jullie meningen !

Ik vind het dubbele portaal zo gek nog niet:
met de juiste aankleding van de tunnelbuis
geeft het grote open gat juist wat extra's!
Bovendien kijk je niet echt ver naar binnen.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
hallo forumvrienden,

allemaal heel hartelijk dank voor de tips, reacties en blijken van medeleven, die ik in het afgelopen jaar van jullie mocht ontvangen. Het is allemaal zeer gewaardeerd. Ook volgend jaar hoop ik weer actief mee te kunnen doen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !

Jullie ook de beste wensen, Roel !

Dat we nog maar lang hier op het forum van elkaar mogen genieten  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Ook voor jouw en je familie hele fijne feestdagen en een heel goed en gezond 2016 toegewenst. :thumbup: :thumbup:

En net wat Tony schreef dat we maar lang van elkaar op het forum mogen genieten. :) :) :)
Re: BoschSpoor in aanleg -> de treinen rijden weer !
Roel de beste wensen voor jullie en hele fijne feestdagen
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Hallo forumvrienden,

allereerst nog allemaal de beste wensen voor 2016 en dat het maar een mooi hobbyjaar mag worden. Iedereen natuurlijk een goede gezondheid toegewenst met alle dierbaren om je heen.

De feestdagen zijn weer achter de rug dus wordt het weer tijd om aandacht aan de baan te besteden. Uiteraard hebben de treinen weer gereden toen mijn kleinzoon van 3 op bezoek was. De stilstand van een paar weken betekende dat niet elke loc even sterk reed, dus af en toe moest de trafo iets hoger gezet worden. Twee keer een ontsporing gehad op een wissel (voorste loopas van de tenderloc, oorzaak waarschijnlijk combinatie van de hogere snelheid en een iets mindere veerdruk op die as), maar het is gebleken dat ik gemakkelijk bij deze cruciale ontsporingspunten kon komen  :)

En de kleinzoon, die had al heel snel in de gaten op welke knopjes opa drukt, dus dat kon hij ook wel. En een trein op de rails zetten en wagons aankoppelen deed hij alsof hij het nooit anders gedaan had. Dochter merkte zuurtjes op dat kleinzoon nu al meer mag dan zij ooit gemogen heeft.... Wordt je als opa milder? Of heeft kleinzoon misschien meer (verborgen) talent voor de hobby???  :D :D

De storing waar ik de vorige keer melding van maakte, is eenvoudig opgelost: er stond een relais verkeerd geschakeld, dus dat was niet echt een storing.

De opmerking van Jan-Willem over de slinger in het spoor naar het locdepot heb ik weliswaar uitgelegd, maar tussen de bedrijven door heb ik er toch over lopen nadenken. Uiteindelijk heb ik besloten terug te gaan naar een eerder ontwerp wat de indeling van het locdepot betreft. 
Dat houdt in dat de locloods (weer) naar de andere kant van het emplacement gaat. Ik ga dan ook maar een enkelsporige loods gebruiken, waarschijnlijk de Auhagen 11400. En dat geeft de mogelijkheid om de slinger vrijwel geheel te verwijderen. Er ontstaat nu ruimte om een bekoling te maken en ook nog een kopspoor om kolenwagons te lossen. Misschien iets van een mini smalspoor om de kolen van de losplaats naar het bevoorradingsdepot te brengen? Ik heb zo iets al eens gezien op een baan, maar weet niet meer zo waar en wanneer. In ieder geval heb ik het wel in mijn hoofd zitten.

Vandaag dus de aanpassingen van de sporen maar even uitgeprobeerd. Het losspoor moet nog neergelegd worden. Maar dan moet ik eerst het grondvlak iets uitbreiden  :) Dat is dus nog een klusje voor binnenkort.

Ter verduidelijking hier weer de plaatjes en de foto's:

zo was het:


en zo wordt het:


en dan een foto:


en nog een van de kopse kant:


Persoonlijk vind ik het een rustiger beeld geven. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Ook voor jouw en je dierbare het aller beste voor 2016.

Ik zeg niks meer aan doen ziet er goed uit zo precies wat je schreef een stuk rustiger. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
-Roel:
Beste wensen en een gezond 2016.
De nieuw situatie vind ik ook goed, alhoewel de oude mij niet stoorde, maar het is jouw baan en je moet het maken zoals jij denk dat je je er goed bij voelt.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Hoi Roel, allereerst natuurlijk nog een mooi 2016 gewenst!
Voor en na het e-wissel heb je kwartbochtjes gebruikt als ik het goed zie. Is het niet mogelijk dit met rechte passtukjes uit te voeren?
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Hoi en de beste wensen, Roel,

Vraagje; waarom gebruik je niet de plaats die je rechtsboven nog hebt ?
Daar kun je nog een aardig stuk het hoekje om, hoef je niet zo met rails te proppen en heb je meer plek voor scenery.

Heb je plan met paint gebruikt; uitbreiden in de richting van de pijlen  :P

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dag Roel.

De beste wensen voor 2016!
Wat een mooi verhaal over jouw dochter en kleinzoon, prachtig! Ik heb zitten smullen :thumbup:
Het gewijzigde spoorplan is alweer mooier geworden, net als je denkt dat het 'klaar' is ...

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Hoi Roel,

Een heel goed, gezond 2016 toegewenst! Het plan ziet er rustiger uit. Prima verandering.
(Deze vakantie heb ik het hout voor mijn klimspiraal gekocht...het begin om jouw plan uit te werken is er :). Helaas door omstandigheden binnen de familie bijna een jaar niet aan de baan kunnen werken).

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
beste forumvrienden,

wederom hartelijk dank voor de goede wensen en voor het meedenken over het aangepaste ontwerp.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 januari 2016, 11:17:13
Wat een mooi verhaal over jouw dochter en kleinzoon, prachtig! Ik heb zitten smullen :thumbup:
Het gewijzigde spoorplan is alweer mooier geworden, net als je denkt dat het 'klaar' is ...
Ja, Erik, ben je ooit 'klaar'? Het zijn natuurlijk geen grote wijzigingen, maar een beetje finishing tough. Het voordeel van alles een tijdje te laten rusten is wel dat je nog kleine, soms heel kleine dingen ziet, waarvan je zegt "het is niet slecht, maar het kan beter". En dan kijk je nog eens op banen van anderen, die voor je een inspiratie bron zijn, je ziet een film op TV en ineens heb je een net iets betere oplossing. Die overigens ook weer voor verbetering vatbaar is, natuurlijk.

Citaat van: Henk163 op zondag 03 januari 2016, 20:26:07
(Deze vakantie heb ik het hout voor mijn klimspiraal gekocht...het begin om jouw plan uit te werken is er :). Helaas door omstandigheden binnen de familie bijna een jaar niet aan de baan kunnen werken).
Henk, ook bij mij heeft de bouw geruime tijd stilgelegen door familieomstandigheden. Een rustpauze is zeker niet verkeerd. Ik wens je sterkte toe en zie je vorderingen wel verschijnen.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 02 januari 2016, 22:48:35
Voor en na het e-wissel heb je kwartbochtjes gebruikt als ik het goed zie. Is het niet mogelijk dit met rechte passtukjes uit te voeren?
Nee, Hans. Dat heb ik geprobeerd. De boosdoener is het schuine dak en de schuin uitstekende punt. Een gat door het dak boren zal mijn echtgenote niet op prijs stellen  :D :D. Door het korte boogje (5102) wordt de hoek 7,5 graad kleiner, en dan gaat het net. Kijk nog maar even naar de 2 foto's. Dan snap je het waarschijnlijk wel.

Citaat van: Tony op zondag 03 januari 2016, 11:10:59
Vraagje; waarom gebruik je niet de plaats die je rechtsboven nog hebt ?
Daar kun je nog een aardig stuk het hoekje om, hoef je niet zo met rails te proppen en heb je meer plek voor scenery.

Heb je plan met paint gebruikt; uitbreiden in de richting van de pijlen  :P
Daar heb je wel een punt, Tony. Ik ben daar mee aan het stoeien gegaan. Het heeft 2 nieuwe varianten opgeleverd, waarbij ik het stukje "om de hoek" ook kan gebruiken.
Ik leg ze even aan jullie voor.

variant 1 (zaterdag getoond)


variant 2


variant 3


variant 4


en variant 5


Elk van de varianten heeft zo zijn voor- en tegens. Het voordeel van ze zo naast elkaar te zetten is dat je ze goed kunt vergelijken en ik het nog even rustig op me in kan laten werken. In alle varianten is ruimte voor scenery, passend bij een kolendepot en watertank en zo. Ik ben benieuw naar jullie reacties.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot

Ik ga voor de derde variant, Roel  :P

Oogt het rustigste en geeft wat meer ruimte ( lijkt me zo, je ziet het pas echt, als je het neerlegt )

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dag Roel,
Mooi dat er 'plotseling'  weer ergens ruimt komt om uit te breiden. Ruimte is een steeds terugkerend probleem voor ons modelbouwers.
Toch een kleine opmerking die volgens mij voor alle getoonde varianten van toepassing is: hoe kom je op die 2 of 3 nieuwe sporen, anders dan door veel heen en weer te steken?
Er is geen directe verbinding met de ingang van het station. Om dus wagons op die sporen te krijgen moet je gebruik maken van je laatste rechte spoor in het kopstation en dat kan alleen door een aantal keer van richting te veranderen, of je moet een 2e loc op die 2 nieuwe doodlopende sporen hebben, die de wagons er op trekt.
Of ziet iemand dit niet als probleem; dan zou ik graag lezen hoe hier mee wordt omgegaan in de praktijk/modelbaan. Zie nl. regelmatig zulk soort plannen en vraag me dan af hoe hier gerangeerd moet worden.

groet, Gertjan
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Uit bovenstaande varianten zou ik nummer 2 kiezen, die is het "rustigst" in mijn optiek.
Maar Gertjan heeft ook wel een punt, en in dat kader ben ik benieuwd wat je van de ultieme variant 6 >:-D vindt:
het wissel dat nu "boven" het kruiswissel ligt vervangen door nóg een kruiswissel, rechts 5200 wissel eraan en vervolgens aan het rechtdoorgaande spoor hiervan een bochtwissel naar het kolendepot, en aan het afbuigende spoor een -kort- spoortje parallel aan de stationssporen (á-la variant 2). Vanzelfsprekend komt het linker wissel waarover nu vanaf het station naar het kolendepot gereden moet worden te vervallen bij deze variant.
Hopelijk snap je wat ik bedoel :?
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
Dag Roel.

Nee, het is nooit klaar - dat blijkt maar weer :wink:
Ik vindt ook dat Gertjan een punt heeft: zeker t.a.v. de bevoorrading van de kolen.
Mijn idee voor een oplossing hiervan: variant 3 met aanpassingen, namelijk de volgende:
De aftakwissel naar de drie 'kolensporen' verplaatsen naar de ander kant van de aangrenzende
wissel en het deel van het 'kolenspoor' tot en met de eerste bochtwissel laten vervallen.
En dan de overgebleven twee 'kolensporen' koppelen aan de verplaatste aftakwissel ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> aanpassing depot
hallo forumvrienden,

de varianten hebben wel het een en ander losgemaakt! Hartelijk dank voor de reacties. Zelf gaf ik de voorkeur aan variant 2 of 3, om dezelfde redenen van rust, die Tony en Hans noemen.
GertJan heeft op zich een punt. Mijn overweging was dat deze spoortjes uitsluitend door een losse loc bereden worden, afgezien van af en toe een beladen kolenwagon voor de bevoorrading. Dus het steken is niet zo'n groot bezwaar.

Maar de suggesties van Hans (variant 6) en van Erik (variant 3 aangepast) lijken mij ook wel de moeite waard voor een nadere beschouwing. dan is het depot ook rechtstreeks vanuit de locloods te bereiken. Ik ben gelijk maar in WinTrack gaan spelen. Zie hier het resultaat:

variant 6 volgens Hans :


variant 3 aangepast volgens Erik :

Het tweede bochtwissel kan ook wel vervallen.

De consequentie van deze varianten is dat ik de stationsplaat weer los moet halen en (deels) opnieuw bedraden. Dat is niet zo'n probleem. Kijkend naar de voorraad wissels kan ik de aangepaste variant 3 zonder verdere aankopen uitvoeren. Bij Variant 6 moet een extra engels wissel en een extra wissel 5202R worden aangeschaft. Maar dat hoeft ook geen bezwaar te zijn.

Dus, vrienden, roept u maar  :D :D :D

groeten,
Roel