Hallo forumvrienden,
allereerst nog allemaal de beste wensen voor 2016 en dat het maar een mooi hobbyjaar mag worden. Iedereen natuurlijk een goede gezondheid toegewenst met alle dierbaren om je heen.
De feestdagen zijn weer achter de rug dus wordt het weer tijd om aandacht aan de baan te besteden. Uiteraard hebben de treinen weer gereden toen mijn kleinzoon van 3 op bezoek was. De stilstand van een paar weken betekende dat niet elke loc even sterk reed, dus af en toe moest de trafo iets hoger gezet worden. Twee keer een ontsporing gehad op een wissel (voorste loopas van de tenderloc, oorzaak waarschijnlijk combinatie van de hogere snelheid en een iets mindere veerdruk op die as), maar het is gebleken dat ik gemakkelijk bij deze cruciale ontsporingspunten kon komen
En de kleinzoon, die had al heel snel in de gaten op welke knopjes opa drukt, dus dat kon hij ook wel. En een trein op de rails zetten en wagons aankoppelen deed hij alsof hij het nooit anders gedaan had. Dochter merkte zuurtjes op dat kleinzoon nu al meer mag dan zij ooit gemogen heeft.... Wordt je als opa milder? Of heeft kleinzoon misschien meer (verborgen) talent voor de hobby???
De storing waar ik de vorige keer melding van maakte, is eenvoudig opgelost: er stond een relais verkeerd geschakeld, dus dat was niet echt een storing.
De opmerking van Jan-Willem over de slinger in het spoor naar het locdepot heb ik weliswaar uitgelegd, maar tussen de bedrijven door heb ik er toch over lopen nadenken. Uiteindelijk heb ik besloten terug te gaan naar een eerder ontwerp wat de indeling van het locdepot betreft.
Dat houdt in dat de locloods (weer) naar de andere kant van het emplacement gaat. Ik ga dan ook maar een enkelsporige loods gebruiken, waarschijnlijk de Auhagen 11400. En dat geeft de mogelijkheid om de slinger vrijwel geheel te verwijderen. Er ontstaat nu ruimte om een bekoling te maken en ook nog een kopspoor om kolenwagons te lossen. Misschien iets van een mini smalspoor om de kolen van de losplaats naar het bevoorradingsdepot te brengen? Ik heb zo iets al eens gezien op een baan, maar weet niet meer zo waar en wanneer. In ieder geval heb ik het wel in mijn hoofd zitten.
Vandaag dus de aanpassingen van de sporen maar even uitgeprobeerd. Het losspoor moet nog neergelegd worden. Maar dan moet ik eerst het grondvlak iets uitbreiden
Dat is dus nog een klusje voor binnenkort.
Ter verduidelijking hier weer de plaatjes en de foto's:
zo was het:en zo wordt het:en dan een foto:en nog een van de kopse kant:Persoonlijk vind ik het een rustiger beeld geven. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
groeten,
Roel