Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BoschSpoor in aanleg -> nog meer materieel binnengereden

Gestart door RoelMarklin vrijdag 11 juli 2014, 11:22:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hallo Roel,

Je blijft gaan als een trein man!
Hele leuke foto's van een mooie goed doordachte baan, ik hoop dat je er lang plezier aan beleeft.
Ik wou trouwens dat ik al even ver stond  :)

veel bouw plezier verder!
Mvg
Geeraard
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hoi Roel,
mooie overzichtsfoto's van hoe je kopstation is geworden. Top :arrow: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hallo Forumvrienden,

Bedankt voor de vele positieve reacties.

Citaat van: Jørg op dinsdag 11 augustus 2015, 22:49:53
Ben blij dat de brug zo een prominente plaats heeft gekregen, is het de bedoeling dat het spoor op de brug nog verder gaat doorlopen in de toekomst?
Voorlopig loopt het spoor niet fysiek verder na de brug. Ik heb de ruimte tussen de treinplaat en de muur nodig als werkruimte. En het raam MOET bereikbaar blijven, want aan de buitenkant hangen mooie geraniums, die veel water moeten hebben. Ik denk er over om langs die muur (aan de linkerzijde op onderstaande foto) een kast te maken voor de treinen, die niet op de baan rijden. En als ik de bovenkant van de kast net zo hoog maak als de hoogte van de brug kan ik er een (uitneembaar) spoor naar toe brengen.


@Michel, Alex en Ceess : bedankt voor jullie positieve reactie  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Tony op woensdag 12 augustus 2015, 09:30:12
Nu heb ik meteen een idee van de grootte van je kamer. Je zou ook een gordijn voor de boekenkast kunnen maken, als je dat stoort.
Een gordijn voor de boekenkast krijgt geen goedkeuring van de schoonheidscommissie. Hoef ik niet eens te vragen  :D. Maar het stoort me niet echt, hoor Tony. Alleen als je zo'n frontale foto maakt, kun je er eigenlijk ook wel een andere achtergrond op fotoshoppen. Verder bedankt voor het meedenken en je lovende woorden  :-)

Citaat van: eM-Track op donderdag 13 augustus 2015, 07:07:03
Ik wou trouwens dat ik al even ver stond  :)
Geeraard, dank voor je reactie. Het bouwen geeft je veel plezier. Ik heb ook niet altijd even veel tijd, omdat er ook andere verplichtingen zijn. En als je even tijd hebt, kun je ineens een stuk opschieten. En soms zie je sprongen en soms zie je die sprongen niet, omdat je uuuuuren met draadjes aansluiten bezig bent  :(.

De afgelopen dagen heb ik niet veel kunnen doen aan de bouw. Ik heb de laatste wijzigingen in de aansluiting van het kopstation nog even in het schema bijgewerkt. De bedrading moet nog aangesloten worden op het schakelbord. Voorlopig even gekeken hoe deze "ondergrondse infra" naar beneden moet worden geleid. Dat zal niet veel problemen opleveren.


Nu het kopstation geplaatst is heb ik nog even wat getest bij de aansluiting voor het locdepot. Daar kan een loc net tegen een daklat aanlopen. Daarom het spoor met een slinger iets aangepast, zodat er voldoende ruimte is. Die slinger wordt wel weggewerkt met de landschapsopbouw.


Ook de aansluiting van het spoor naar de brug is niet helemaal naar mijn zin. Zoals eerder aangegeven ontbreekt er in mijn collectie nog 1 wissel 5137 L en heb ik er (tijdelijk) een handwissel ingezet. Maar dan heb je gelijk weer andere bochten en een iets andere spoorafstand. Dus heb ik gekeken of ik toch zo veel mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp kan blijven. En dat is me gelukt. Twee foto's om dit te verduidelijken, de eerste zoals het was en de tweede zoals het nu aangepast is. Als het elektrische wissel er is kan de inbouw zonder verdere aanpassingen plaatsvinden.





en dan nog maar een keer vanuit de perronsporen gezien:


en voor de sfeer een doorkijkje bij het station:


wordt vervolgd.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst

Hoi Roel,

Mooie update weer, vooral het laatste plaatje inspireert; daar zit jij over een poos met je neus richting afgewerkte baan te kijken !
Kun je ook eens een foto maken vanaf/vanuit je boekenkast, zodat je het raam en de de muur daar ziet ?
Dan is de hele ruimte in beeld.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Hoi Tony,

op je verzoek:

De werkruimte, ofwel de afstand tussen de treintafel en de muur is 1.00 m. De foto is gemaakt met de boekenkast in de rug.
Aan de muur hangen 2 kleine boekenkastjes, met boekjes voor de kleinkinderen en wat plekjes voor mijn "altijd bij de hand hebben" gereedschap, zoals tangetjes, schroevendraaiers, potlood, schaar enz. Daaronder is nog (bewust) ruimte gelaten voor bijvoorbeeld de materieelkast (diepte 15-25 cm)

groeten,
Roel 
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Roel

Dank voor de uitgebreide update van je vorderingen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vooral de laatste foto van de reeks van vier geeft een mooi beeld van je kopstation.
Je laatste foto op aanvraag geeft een mooi beeld van je baan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst

Bedankt, Roel  :thumbup:

Heb er lekker bij weg zitten dromen  O:-D

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Roel, een mooie baan en een gezellige plek. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Dank je, Staf.

Door vakantie en een zakelijk reisje naar het buitenland en wat andere dingen, die nu even ingehaald moeten worden, ligt het werk aan de baan een paar weken stil. Maar ik hoop volgende week weer aan de slag te gaan. De grijze celletjes hebben echter niet stil gezeten, dus ik heb wel wat details doordacht, die  hopelijk wat tijd gaan schelen in de verdere uitwerking.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kopstation geplaatst
Roel,

Das ook een mooie tafel, zal morgen je draadje eens lekker rustig doorlezen. maar ziet er top uit hoor  :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Hallo forumvrienden,

In de afgelopen week heb ik een paar kleine werkzaamheden kunnen doen. Allereerst heb ik een lijstje van "te doen" gemaakt, zodat ik de juiste volgorde kan aanhouden. Ook heb ik nog eens mijn bouwverslag doorgelezen en vooral gelet op jullie opmerkingen. Dat heb ik weer vergeleken met het laatste voorliggende plan. Dat heeft geleid tot een paar kleine aanpassingen.

1) het (tijdelijke) handwissel naar de brug en het 1e perronspoor (rechtsonder op de tekening) is vervangen door een elektrisch wissel, waardoor de slinger in het perronspoor kan verdwijnen. Het betreffende wissel is deze week gearriveerd.

2) de mooie boogbrug (Jørgerbrug) vind ik op die plaats - het eigenlijk doodlopende spoor over de onderliggende sporen - toch niet zo mooi liggen. De brug verdient een betere plek. Daarom dat spoortje (nog steeds bedoeld als aansluitspoor om een trein in zijn geheel op de baan te zetten of er weer vanaf te halen) iets aangepast en er een korte vakwerkbrug in opgenomen.

3) het bergspoor heeft door het gebogen wissel toch weer een slinger gekregen. Het advies van Erik was juist om zo'n slinger te vermijden. Ook vind ik de boog, al ligt hij grotendeels in de berg - niet zo optimaal liggen ten opzichte van de klimmende boog naar het kopstation (gele boog). Dus ben ik met Wintrack nog even aan de slag gegaan en heb een iets ander ontwerp gemaakt. Daarbij is er meer ruimte om een van de vakwerkbruggen te vervangen door de Jørgerbrug. Ook voor de landschapsopbouw lijkt me deze oplossing net even iets mooier.



In 3D geeft dat het volgende beeld:



Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
-Roel:
Persoonlijk vind ik het beter zo, de boogbrug staat op een veel prominente plaats. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik vind dat de mee gebogen wissel niet misstaat.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder

Ziet er goed uit, Roel  :thumbup:

Het station wat schuin op de baan is meestal mooier en het effect die brug zal je pas echt zien als hij op de baan staat.
En pas helemaal met de scenery erbij. Het zou kunnen dat het je baan korter doet lijken.
Zo op de 3D tekening lijkt het prima.

Ik heb ooit op een verrijdbaar tafeltje een rangeerterreintje/opstelsporen gehad, kon ik zo tegen de baan rijden. Stukje rail er tussen, stekkers insteken en rommelen maar. Wat schakelaartjes naast de rails om ze stroomloos te maken en de wissels met de hand.
Misschien nog een overweging voor je aansluitspoor.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Mooi hoor Roel. :thumbup:
Net wat mijn voorgangers schrijven de brug komt mooier tot zijn recht. :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Het blijft een erg leuk en origineel ontwerp, heb ik al vaker gezegd :thumbup:
Ik vind alleen die 3 tunnelingangen boven elkaar  -helemaal links op 3d ontwerp- wat te veel van het goede. Het lijkt mij mooier als je de tunnel van het middelste, of onderste, niveau wat langer maakt zodat de bijbehorebde ingang wat meer naar rechts komt. Het plaatje is natuurlijk maar een 3d schets en het uiteindelijke zicht wordt natuurlijk ook nog sterk bepaald door je scenery, maar zo in eerste instantie lijkt te me dus mooier om één van de ingangen wat te verschuiven.
Veel succes verder met je mooie baan!
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder

Hoi Roel,

Daar heeft Hans wel een punt. Je zou met het maken van de rotsen kunnen zorgen, dat je plaats genoeg hebt om genoeg bomen te poten, zodat de tunnelingang(en) flink aan het zicht onttrokken worden. Dat kan ook een eindje van de ingang af, kwestie van zo neerzetten, dat je vanuit je machinistenstoel, de boom en niet de tunnel ziet. Alsof je een vinger voor je oog houdt.

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Dag Roel.

... dat er überhaupt nog aan dit prachtige ontwerp gesleuteld kan worden 8o
Maar het is telkens een goede verbetering hoor! :thumbup:

Mocht Hans zijn visie ook de jouwe zijn, dan zou het een oplossing zijn
om het onderste portaal verder naar het midden van de baan te brengen.
En dat zou deels ook voor het middelste portaal gelden, waarmee er
meer ruimte voor scenery komt en minder sporen in zicht.  :idea:
Wellicht zorgt het voor meer evenwicht in de opstelling van de portalen.

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Beste forumvrienden,

bedankt voor het meedenken en voor jullie reacties !

Citaat van: Jørg op vrijdag 02 oktober 2015, 17:26:33
Ik vind dat de mee gebogen wissel niet misstaat.

Ik merk nu pas dat ik het ontwerp met dat meegebogen wissel niet op het forum geplaatst heb. Daarom alsnog, voor het vergelijk:

eerste ontwerp met meegebogen wissel

Het spoor tussen dat wissel en het aansluitend wissel bij het station is wat minder gebogen dan in het ontwerp dat ik gisteren liet zien. Die twee kun je ook combineren:

meegebogen wissel vervangen door rechts wissel

Citaat van: Hanzi op zaterdag 03 oktober 2015, 07:32:21
Ik vind alleen die 3 tunnelingangen boven elkaar  -helemaal links op 3d ontwerp- wat te veel van het goede. Het lijkt mij mooier als je de tunnel van het middelste, of onderste, niveau wat langer maakt zodat de bijbehorebde ingang wat meer naar rechts komt. Het plaatje is natuurlijk maar een 3d schets en het uiteindelijke zicht wordt natuurlijk ook nog sterk bepaald door je scenery, maar zo in eerste instantie lijkt te me dus mooier om één van de ingangen wat te verschuiven.
Deze opmerking van Hans, die veel bijval heeft gekregen, deel ik. Ik kan met Wintracks redelijk uit de voeten als het gaat om ontwerpen en aanpassen, maar de 3D-functie kan ik maar beperkt gebruiken, want ik heb de aanvullende CD's niet. Het plaatje is dus niet helemaal zoals het gaat worden. Ik houd van gatenkaas, maar dan wel om op te eten  :D :D :D. Ik ben al eerder bezig geweest met verspringende tunnelingangen. Ik heb daarom nog even twee foto's genomen, eentje vanaf het normale zicht en eentje vanuit vogelperspectief. Boven het gat komt de ontworpen binnenste keerlus. Ook met dat tunnelportaal kan ik nog wat schuiven om een mooi geheel te krijgen. De bedoeling is dat het middelste spoor een beetje in een kloof komt te liggen.





Ik hoop dat dit de bedoeling een beetje verduidelijkt.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 03 oktober 2015, 11:51:35
... dat er überhaupt nog aan dit prachtige ontwerp gesleuteld kan worden 8o
Maar het is telkens een goede verbetering hoor! :thumbup:
Ja, Erik, gelukkig geen grote wijzigingen, maar hele kleine dingen, die net even het verschil maken. En door het maken van de foto's ga je toch wat meer op de details letten. Zo zie ik op de bovenste foto dat de onderste boog 5200 nog van het oude type is. Ik heb via de van mijn broer overgenomen verzameling nog een nieuwste versie 5200 gevonden. Dus die moet ik nog even omwisselen.

Citaat van: Tony op vrijdag 02 oktober 2015, 18:00:12
Ik heb ooit op een verrijdbaar tafeltje een rangeerterreintje/opstelsporen gehad, kon ik zo tegen de baan rijden. Stukje rail er tussen, stekkers insteken en rommelen maar. Wat schakelaartjes naast de rails om ze stroomloos te maken en de wissels met de hand.
Misschien nog een overweging voor je aansluitspoor.
Ha, Tony, ik heb ook aan zo'n idee gedacht voor de aansluiting. Maar dat uitbreiden met een klein rangeerterrein kan ook een oplossing zijn.

wordt uiteraard weer vervolgd!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Hallo Roel,

Zit al een poosje te kijken, naar dat rare stukje boven bij de goederen loods  :?
Zou je die twee wissels niet kunnen veranderen voor een kruiswissel?
Kun je dan misschien wel die rare bochten weg werken, evt de rails op maat maken met de dremel  8)
Ben benieuwd  :)

Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Hallo Einte,

bedankt voor je reactie. Dat rare spoortje rechtsboven ligt niet in een goederenloods maar in een lokloods. Ik heb daarbij  dit model van Auhagen op het oog. Op internet heb ik uitgezocht wat de spoorafstand in deze loods is. Vervolgens ben ik gaan puzzelen hoe ik dat met M-rails kan realiseren. De gevonden oplossing met een wissel 5137 geeft de beste oplossing.

Vervolgens heb ik gekeken hoe ik de wisselstraat het beste kan maken. Het ontwerp laat een wisselstraat met 5202 en 5207 zien. Een extra 5207 ligt voor de hand, maar dan moet ik een 5206 boog aanleggen en dan heb ik te weinig ruimte voor de oplossing met het wissel 5137 voor de loods. Aan de rechterkant gaapt een zeer groot gat  >:-D

De wisselstraat in 5100 uitvoeren geeft weer te grote spoorafstanden, waardoor de sporen voor de lokloods weer niet passen.
Daarom maar een aftakkend wissel in het bovenste spoor aan de linkerkant. Aanvankelijk met een ruime boog, maar toen liep ik weer tegen een ander probleem aan: de schuine achterkant. Met name mijn mooie locs T18 liepen tegen de schuine wand aan. Vandaar de uiteindelijk gekozen oplossing. In de praktijk valt het overigens wel mee. En met wat aankleding kan ik een en ander minder laten opvallen.



tja, een andere oplossing is natuurlijk een mooie wisselstraat met een enkelsporige locloods . Ook een mooie loods,
maar dan lever ik weer wat speelplezier in. Ik wil de ene loc de loods in laten gaan en dan de andere er weer uit laten komen.

maar ik sta open voor andere suggesties!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Hallo Roel,

Dat probleem met die rail afstand heb ik zo opgelost een paar jaar geleden op mijn baan.
met dubbelsporige locloods, en k rails.
Dat moet ivm. hoogte van de deuren, met m-rails is de totale hoogte te veel, komt de schoorsteen tegen de deurpost  :?



Gr Einte
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
 :) Roel, van harte gefeliciteerd! En dat je maar een mooie dag mag beleven.

         


Dirk-Jan
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
[/i]

Hoi Roel !

Van harte gefeliciteerd !

Je hebt geluk dat vanmiddag het snoepwinkeltje open is  :P
Dus mocht je enveloppen krijgen met inhoud......sla je gewoon een gebakje over...... :D

Fijne dag en vele gezonde jaren gewenst !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Hallo Roel

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een mooie dag van


Gr Alex 0850
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Van harte, Roel! :o)
En dat je maar mooie (trein-)kado's hebt gekregen :D
Re: BoschSpoor in aanleg -> kleine stap verder
Dag Dirk-Jan, Alex, Tony en Hans,

bedankt voor jullie felicitaties. ;) ;) ;) :thumbup:

Citaat van: Tony op woensdag 07 oktober 2015, 13:26:32
Je hebt geluk dat vanmiddag het snoepwinkeltje open is  :P
Dus mocht je enveloppen krijgen met inhoud......sla je gewoon een gebakje over...... :D

Ja, Tony, ik heb een lijstje, maar ik wacht even op de volgende opening van het snoepwinkeltje. Misschien dat de enveloppe dan wat groter is  :D :D :D. Het lijstje ligt in ieder geval klaar.

Overigens ben ik vandaag wel naar een ander (klein) snoepwinkeltje geweest en heb daar een uitbreidingspakket met rails, 2 wissels en een overweg gekocht... Van Duplo voor mijn kleinzoon, die binnenkort 3 jaar wordt  :) :) :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Gefeliciteerd met je verjaardag Roel.

Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Hallo forumvrienden,

op verzoek van mij dochter moest in deze week "even" op de zolder in alle dozen zoeken naar haar pop van vroeger, die ze nu aan onze kleindochter wil geven. Bij het zoeken kwam ik in een doos iets heel leuks tegen:

tekeningen van mijn modelbaan van een jaar of 30 geleden. Ik wil deze toch graag met jullie delen. Alle tekeningen zijn gemaakt met een pre-historische versie van WinTrack  >:-D >:-D



Omdat de tekeningen best lang zijn (de baan was ruim 4 m lang) heb ik ze maar in een hedendaagse versie van WinTrack overgezet.

Dit was het eerste - niet uitgevoerde - ontwerp:


Ook het tweede ontwerp is niet uitgevoerd :


Het ontwerp groeide, een aantal aspecten zijn opgenomen in het ontwerp dat ik daadwerkelijk gebouwd heb. Het is niet verder gekomen dan de ruwbouw met compleet functionerende wissels, seinen en relais. Door de verhuizing moest deze baan afgebroken worden. Het gerealiseerde plan:



En op dit plan was ook een uitbreiding voorzien (gele sporen), waar een aparte dienstregeling gereden kon worden,maar waarbij ook aansluiting op de bestaande baan mogelijk was:



Als er belangstelling is voor de tra-bestanden, dan zie ik dat wel.
Ik moet ook nog wel ergens dia's hebben, maar dat wordt nog even zoeken... Het leek me leuk om deze historische vondst met jullie te delen.

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Citaat van: h0_miessie op woensdag 07 oktober 2015, 16:40:10
Gefeliciteerd met je verjaardag Roel.

Dank je, Michel!

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
-Roel:
Dat is idd een leuke verrassing die uit een oude doos is tevoorschijn gekomen, mooie plannen, er is ook een topic waar je deze baanplannen kan op posten, misschien voor beginnende modelspoorders.
Via deze weg nogmaals een gelukkige verjaardag  en nog een goede gezondheid en veel bouwplezier met je huidig baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Dank je, Jørg!

Ik zal die plannen later deze week wel bij dat andere topic (met tra-bestanden) plaatsen. Ook in de wiki is er plaats, heb ik gezien.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Hallo Roel.
Altijd weer leuk om dergelijke oude vondsten te doen! :thumbup:
Zeker helemaal mooi om dit samen met de oude foto's te kunnen bekijken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !

Hoi Roel,

Leuk om te zien, dat je nu eigenlijk met je baanplannen nog zo'n beetje op dezelfde manier denkt als toendertijd  ;)
Ik wacht met spanning de dia's af !!!

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos
Hallo forumvrienden,

Dank voor jullie reacties op de oude ontwerpen. Ik moet op zolder weer gaan zoeken naar de dia's. De dozen heb ik wel gevonden, maar je wilt niet weten hoeveel dia's daar in zitten.... En dan moet een dia nog gescanned kunnen worden. Maar goed, ik zal mijn best doen. Ben zelf ook wel benieuwd...

Citaat van: Tony op woensdag 07 oktober 2015, 17:46:36
Leuk om te zien, dat je nu eigenlijk met je baanplannen nog zo'n beetje op dezelfde manier denkt als toendertijd  ;)
Ja, grappig, hè, dat er toch weer elementen na zoveel jaren terugkomen. Ik was die niet gerealiseerde ontwerpen helemaal vergeten, en het wel gebouwde deel had ik wel ergens in mijn hoofd, maar niet te gedetailleerd.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Inderdaad stuk voor stuk weer leuke railplannen en qua stijl vergelijkbaar met wat je nu aan het bouwen bent.
Mijn baan heeft dat eigenlijk ook wel, elementen uit vorige banen; zo heeft iedereen toch een bepaalde stijl en herkenbaarheid >:-D
Haha, en wat is er mis met de prehistorische versie van wintrack? Het malletje dat ik nog gewoon gebruik is nog ouder dan die van jou, hoe moet die dan wel heten :?
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Dag Roel.

Van harte proficiat met jouw verjaardag! :thumbup:
Fijne dag toegewenst met de bijbehorende aandacht :wink:

Zo'n M-rail tekensjabloon heb ik ook nog gehad en gebruikt.
Met inktpen had ik op polyesterbladen (de opvolger van calques) het baanplan uitgetekend.
Op een onderliggend polyesterblad had ik de gebouwen uit de catalogi met Magic-tape geplakt.
De plattegronden hiervan stonden (of staan nog steeds?) in dezelfde schaal als dat
het sporenplan getekend was, naast de foto inclusief de bijbehorende afmetingen.
Ook was er een polyesterblad voor alle bedrading en zo had ik eigenlijk net als in de
huidige AutoCad-tekeningen een layer-systeem gemaakt, ruim voordat ik daarmee
beroepsmatig mee in aanraking kwam.
Met het tekensjabloon heb ik enkele jaren geleden nog een forumlid blij kunnen maken.

Groeten en felicitaties,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> de oude doos !
Hallo Hans en Erik

Bedankt voor jullie felicitaties en reacties.

Citaat van: Hanzi op woensdag 07 oktober 2015, 20:23:54
Haha, en wat is er mis met de prehistorische versie van wintrack? Het malletje dat ik nog gewoon gebruik is nog ouder dan die van jou, hoe moet die dan wel heten :?

Ik had in het begin ook een ander, kleinere mal. Maar die is een keer gebroken. Toen heb ik deze gekocht.
Er is overigens niets mis mee. Ik heb er veel mee getekend.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 oktober 2015, 21:09:08
Met inktpen had ik op polyesterbladen (de opvolger van calques) het baanplan uitgetekend.

Dat heb ik ook gedaan! Tjonge, oude herinneringen komen terug. Later ben ik wat meer met het vulpotlood gaan werken, want de inktpennen begonnen door het beperkte gebruik wat mankementen te vertonen.

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Hallo forumvrienden,

de bouw ligt een paar weken stil. Omstandigheden in de familie vergen even wat meer aandacht, waardoor de tijd (en soms de zin) om iets aan de baan te knutselen ontbreekt. Maar dat komt wel terug. Kleine voorbereidingen worden wel getroffen. Zo heb ik het laatste ontbrekende wissel kunnen bemachtigen. Gelijk nog wat wagons aangeschaft, zodat ik de gewenste treinsamenstellingen kan gaan rijden. Foto's volgen nog.

Maar afgelopen week kwam er een ander railvoertuig binnen. Een model dat ik al een hele tijd geleden besteld had en mij doet denken aan mijn jeugdjaren. Met dit tramtype heb ik een paar jaar tussen huis en de lagere school gereisd. Een tram uit 1931, destijds heel modern, en nog steeds oersterk, getuige het grote aantal trams dat in Rotterdam, het Openluchtmuseum in Arnhem en op de museumtramlijn in Amsterdam nog steeds rondrijdt.







Tja, op mijn modelbaan past hij niet zo erg. Maar wellicht maak ik nog eens iets van een module met bijpassende treinen, zoals:

en:


groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
En zoals gezegd, vandaag naar een kleine beurs in Weert geweest. Vooral eens rondgeneusd wat er zoal te koop was. Een beetje rondlopen en je ziet toch wel prijsverschillen van 100%. De score van vandaag:


twee rijtuigen van Fleischmann. Van de rechter heb ik er al 2, maar ze passen erg goed bij twee korte lokaaltreintjes voor het bergspoor.
Ik moet ze nog schoonmaken en van de juiste koppelingen voorzien.


Twee rijtuigen van Märklin, voor inzet in een gemengde trein.

Ook kwam er vandaag een pakketje met de post met een paar rijtuigen en wagons en het ontbrekende wissel.
Van de rijtuigen heb ik ook een paar foto's gemaakt. Ik vind ze er erg fraai uitzien. Oordeel zelf:


of liever een close-up? Dat kan ook  :D




en voor het kolendepot nog 3 korte bakjes (ik heb er al één) en een Würtenberger goederenwagon, die goed past bij een vergelijkbaar type uit het blauwe doosjes tijdperk, passend achter een Würtenberger T5


Ik ben er blij mee. De kriebels om binnenkort de bouw weer op te pakken komen zo wel weer terug  :) :) :)

groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Knappe aanwinsten Roel! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Mooie wagens :important:
Veel plezier ermee :exclaim:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,

Dat heb je mooi geschoord hoor, wens je er alvast veel plezier mee  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
-Roel:
Super knappe aanwinsten weer, veel rijplezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst

Lekker veel mooie snoepjes, Roel  :thumbup:

En die treinen vinden het niet erg om eens op je baan te rijden hoor  :P
Zijn allang blij , dat het motortje nog eens opwarmt !

Grtz Tony
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Mooi materieel erbij.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,
Alweer een klein stukje 'nostalgie' op jouw baan. Prachtige aanwinsten en veel plezier met het rijden van deze 'sleep' :thumbup: :thumbup:
Bedankt voor de update.
Suk6.
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Heren, bedankt voor de stimulerende woorden  :P

Groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Leuke aanwinsten er bij!  :thumbup:
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Beste forumleden,

het is al een aantal weken stil op dit topic. De reden is dat mijn jongere broer, de mede modelspoorder, kort na het vorige bericht is overleden. Daardoor ben ik de afgelopen weken even met wat anders bezig geweest. Ook ontbreekt nog even de energie om weer hard met de baan in de weer te gaan. Wel heb ik al weer een beetje gekeken naar de bedradingsschema's en een lijstje gemaakt wat ik in de komende tijd moet gaan doen.

De energie gaat wel weer komen, even geduld dus.

Eigenlijk bedoeld voor mijn broer, maar net iets te laat binnengekomen zijn onderstaande containerwagons. Ik heb ze nu maar even op mijn werkkamer neergezet.









hartelijke groeten,
Roel
Re: BoschSpoor in aanleg -> nieuwe aanwinst
Roel,

Mooie aanwinsten, en condoleert met het verlies van je broer.


Groeten

Peter