Hallo forumvrienden,
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties en lovende woorden
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 01 augustus 2015, 00:46:08
En ik blijf erbij: dit is toch wel één van de mooiste compacte baanontwerpen die
ik ken en die er zelfs met de speelgoed-geometrie van de M-rails goed uit ziet
Ik word er een beetje verlegen van. Er zijn op dit forum nog meer mooie banen met M-rails. Die van jou mag er ook zijn
Vandaag heb ik alle rails van het kopstation stuk voor stuk schoongemaakt met wasbenzine. Bij 2 recent aangeschafte wissels was het kruisstuk helemaal zwart in plaats van blank. Daar bleek een enorme koek van vet, vuil en olie op te zitten. Kennelijk van iemand geweest, die zijn treinen goed in de olie had zitten
.
Ook heb ik alle wissels getest op het goed functioneren. Omdat M* een blauw draadje gebruikt voor het omschakelen van een wissel naar zowel de rechtse als de linkse stand, heb ik in alle draadjes, die het wissel naar rechts leiden, een knoop gelegd. Dat is makkelijk bij het aansluiten.
Ook ben ik nog even naar het snoepwinkeltje geweest om daar nog wat bosjes draad en wat stekkers te halen. Dan kan ik volgende week gaan beginnen met het aanbrengen van de boekbinders, het vastzetten van de rails en het aansluiten van de draden.
Onder deze plaat breng ik een paar rijen stekkerkroonsteentjes aan. Daar worden alle draden op aangesloten. Vervolgens breng ik de draden gebundeld in een stukje flexibele en transparante slang via het open gat binnen de keerlus en een gat in de basisplaat van het schaduwstation naar beneden. Zo'n slang heb ik eerder toegepast, alleen wordt hij nu wat langer en krijgt een iets grotere diameter.
.
En vandaar worden ze aangesloten op het
schakelpaneel aan de linkerzijde in de lade.
Citaat van: Tony op vrijdag 31 juli 2015, 21:32:37
Dat moet feest zijn, dat je nu ook kunt rijden, Roel
Dat motiveert extra
Ja, Tony, ik kan al sinds een week of twee regelmatig de treinen laten rijden. Het is leuk om het saaie werk met draadjes friemelen af te kunnen wisselen met het rijden van de treinen. Daarom heb ik ze pas schoongemaakt en ben ik op zoek gegaan naar reserve onderdelen, zoals koolborstels, veertjes, bandjes, een paar slepers. Ik heb een serviceboek via de site van Märklin NL gedownload, waar je alle onderdelen van oude locomotieven in terug kunt vinden'
klikkie doen . Er blijkt op die site nog een tweede handleiding te staan, waar weer nieuwere locomotieven in staan.
ook hier klikkie doen De beide serviceboeken samen geven je een redelijk compleet beeld. Ik kon in ieder geval al mijn loks vinden. Vervolgens ben ik gaan zoeken bij diverse webshops. Uiteindelijk ben ik bij Lippe terechtgekomen. Zij blijken alle onderdelen nog voorradig te hebben. Binnen 2 werkdagen was het pakje in huis!
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 01 augustus 2015, 00:46:08
Raar, maar toch waar: een beetje weemoedig denk ik terug aan het gehannes met
de rails - de fase waar je nu mee bezig bent, want dat is toch eigenlijk best leuk!
Het is inderdaad een leuke fase, van ontwerpen (vroeger met een tekensjabloon, nu mooi met WinTrack), passen en meten, wat aanpassen en dan aansluiten. Mijn vrouw kwam gisteren eens kijken hoe het er allemaal bij stond. Zij maakte een vergelijkbare opmerking en vroeg zich af wat ik ga doen als deze fase klaar is. "Ga je het dan weer afbreken en wat anders bouwen of ga je nu eindelijk de baan verder aankleden?" Het eerste is voor mij natuurlijk geen optie. Mijn vorige baan, die ik 20 jaar geleden bij de verhuizing heb afgebroken, is in een jaar of 10 niet veel verder gekomen dan waar ik nu ongeveer ben. De treinen konden wel rijden maar veel van de scenery moest nog gemaakt worden. Mijn dochter constateerde pas vol trots dat ze het cadeau dat ik toen met Sinterklaas gekregen had, nu uiteindelijk toch gebruikt gaat worden
wordt vervolgd
groeten,
Roel