Beste forumvrienden,
Hartelijk dank voor jullie reacties op de Gérard Expresse.
Het blijft triest dat Gerard niet meer onder ons is. Ik hoop met deze trein toch een beetje een eerbetoon te kunnen geven.
De afgelopen weken is het voor mij redelijk stil geweest op het forum. Mijn vader van 91 had wat gezondheidsproblemen, die even veel aandacht vroegen. Maar inmiddels knapt hij weer op, woont weer (zelfstandig) thuis en wil 100 worden

In de afgelopen tijd heb ik wel zitten puzzelen op de vraag of ik ga ombouwen naar digitaal of niet. Ik heb geen zin om mijn hele baan af te breken. Dus heb ik de discussie gestart en gevolgd wat te doen. Omdat de baan veel gescheiden spoorsecties heeft zou dat een opening bieden voor aanpassing.
Naast een verdiepingsslag op technisch vlak heb ik ook nagedacht over de vraag waarom ik zou overstappen. Omdat ik 2 digitale locs heb? Maar ik heb ook een aardige verzameling analoge locs, die dan omgebouwd moeten worden.
Ik begreep dat een loc met sound het ook doet op een analoge baan. Dus als ik ooit zo'n loc zou krijgen, dan werkt hij ook analoog. Ik wil vooral spelen (= rangeren, locwissel enz) met mijn locs op het kopstation. Dat gaat heel goed met analoge locs, want die ik heb rijden ook heel mooi bij lage snelheid.
De enige plaats waar digitaal rijden tot zijn recht zou kunnen komen is rond het passeerstation op niveau 1. Hier rijden (analoog, met relaisbediening) afwisselend 6 treinen hun rondjes. Daar zou snelheidsverschil wel mooi tot zijn recht komen.
Ik ben wel bezig geweest om te kijken naar de schakelingen, met name of ik een automatische overgangssectie kan maken digitaal - analoog. Een spoorsectie die omschakelbaar is, met relais geregeld. Dat kan. Bijkomend voordeel van deze puzzeltocht was dat ik ontdekte dat ik inmiddels zoveel draadjes heb lopen dat de schema's te groot werden om gemakkelijk te lezen. Bovendien vond ik nog een paar hikjes in de nog niet in gebruik zijnde beveiliging naar het kopstation. Niet alle wijzigingen waren op tekening goed doorgevoerd en ook een gedachtefout moest hersteld worden.
Ik heb gelijk maar een duidelijk overzicht getekend van de relais (Viessmann 5552, Märklin 7045 en 2 kastjes van een defect sein 7039) en hun verbindingen.
Ik lees op het forum regelmatig dat mensen 'de draad kwijt zijn'. Een goede nummering / labels aan de draden èn (vind ik) een goed schema doet wonderen. Dat is mij nu wel weer gebleken. Daarom zal ik ter illustratie deze schema's hier plaatsen.
Ik heb gelijk mijn 'werklijst' aangepast, zodat ik hoop in de komende weken weer echt met de baan aan de slag te gaan. Er is al veel uitgedacht, moet alleen nog 'even' gerealiseerd worden.

hartelijke groeten,
Roel