Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omlaag

Auteur Topic: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !  (gelezen 187273 keer)

Egidius

• Toffe Gast
  • *
  • Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.
Re: BoschSpoor in aanleg -> we gaan weer verder !
« Reactie #1300 Gepost op: maandag 13 september 2021, 22:25:00 »

Hoi Roel ziet er goed uit, leuke filmpjes!  :thumbup:

Groetjes Egidius
Volg de bouw van mijn baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.0

|ArCoMoRa|iTrain|Dcc Next|3+2Rail|

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #1301 Gepost op: maandag 13 september 2021, 22:37:12 »

Leuk Roel, lekker verder bouwen aan je baan samen met je kleinzoon! Hoe ver ben je na de verbouwing van de verschillende niveaus, kan er al weer wat rijden? En is de pendelschakeling al in gebruik ;)?
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #1302 Gepost op: maandag 13 september 2021, 23:08:56 »

Hoi Roel,

Da's een aardige veer die hebt moeten laten, als ik dat zo lees  :?
Onze hobby vergt best wel veel van onze handen en als die minder goed functioneren, dan zijn een paar extra handen meer dan welkom.
Gelukkig heeft je kleinzoon er wel zin in  :thumbup:
Dat zal jullie band alleen maar versterken en mooier maken.
Toch nog een soort van win-winsituatie  ;)

Ben benieuwd, wat jij met jouw "Carl" gaat brouwen  :D

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #1303 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 05:52:36 »

Hoi Roel,

Jammer dat de gezondheid je een beetje in de steek laat, gelukkig kan je met je kleinzoon toch verder met de hobby  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #1304 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 16:30:54 »

beste forumvrienden,

bedankt voor jullie reacties. Gelukkig is het met de artrose nog niet zo heel erg. Ik ben niet invalide of zo. En de ene dag gaat het stukken beter dan de andere dag. Dan kan ik met moeite de knoopjes van mijn blouse dichtmaken. En op andere dagen heb ik nergens last van. Maar als je even wilt werken aan de treinbaan is het vervelend als je halverwege moet stoppen.

@Michel,
ik ga mijn vorderingen hier wel plaatsen. Bedankt voor je opbeurende woorden.

@Egidius,
Leuk dat je na de kennismaking van zaterdag op de stamtafel mijn topic gevonden hebt!

@Tony,
Het is erg leuk om samen met je kleinzoon aan de slag te gaan. We doen dat onder het motto "opa en Thijn, samen aan de trein".  :P

@Peter,
Het is zo gezellig om samen te knutselen  :D

@Hanzi,
Op niveau 1 ligt het schaduwstation. Dat is helemaal klaar. Op niveau 2 wordt de wisselstraat zo aangepast zodat de pendeltrein helemaal onafhankelijk van de "hoofdbaan" kan rijden. In het huidige systeem rijdt de pendeltrein een stukje over het hoofdspoor. Dat heb ik met een wat complexe relaisschakeling beveiligd. Alleen krijg ik dan een probleem met het kopspoortje in het station. Dat kan ik alleen oplossen met een stukje handbediening. Of de schakeling wordt nog complexer. Maar zoals gezegd, ik ga het pendelspoor loskoppelen van het hoofdspoor. En om voldoende wachttijd te realiseren ga ik dat pendelspoor ombouwen voor bediening met de 6600 automaat. Daarmee kan ik op niveau 1 en 2 met 6 treinen en 2 pendeltreinen geheel automatisch (relais gestuurd) rijden. Ik kan dan gaan "spelen" op niveau 4 (kopstation) en 5 (bergbaan).

Voor de pendelautomaat heb ik ook een nieuwe oplossing gevonden. Omdat het principe werkt, zoals ik eerder in ene filmpje heb laten zien, ga in ook de 2e pendelautomaat inbouwen. In combinatie met een relais 7045 en het relais gedeelte van een sein 7039 moet dat gaan lukken. Ik ga dat met mijn kleinzoon opbouwen  :P. Het wordt een stukje spoor met een klein bergstationnetje tussen 2 tunnels. Het schema heb ik hieronder bijgevoegd. De treinen bestaan uit een locje 3029 en 2 wagonnetjes met de loc aan de linkerkant van de trein.

De trein komt uit de tunnel rechts boven, rijdt het rechterspoor op bij het station en stopt daar. Dan komt de andere trein uit de tunnel links onder en rijdt over het rechterspoor langs het station naar de tunnel rechtsboven en vertrekt de trein uit het station naar de tunnel linksonder. Via de schakelrails worden de relais en de pendelautomaten bediend.

wordt vervolgd!

hartelijke groeten,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #1305 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 18:24:10 »

@citaat heerlijk dit :D.
Ik ga straks op m'n gemak je schema doorgronden :thumbup:
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0
Pagina's: 1 ... 25 26 [27]   Omhoog