Beste forumvrienden,
In de afgelopen weken heb ik niet stil gezeten met de modelbaan. Onderdeel van onze hobby is het geven van de nodige hulp aan een medeforumlid bij het aanpassen van zijn baanontwerp en relaisbeveiliging. Dat heb ik dan ook met veel plezier kunnen doen. En daarnaast aan een ander forumlid - wederzijds - een klankbord bieden is ook leuk en fijn om te doen.
Uiteraard ben ik ook geregeld met mijn eigen baan bezig geweest. In
post #1253 heb ik een dilemma aangekaart om mijn onderbaan (= niveau 0 en 1) aan te passen. Unaniem was het advies van de medeforumleden: "niet doen"
(tenzij je regelmatig problemen ondervindt....). In
post #1258 heb ik aangegeven dat ik niveau 1 ongewijzigd laat, maar op niveau 2 de wisselstraat ga aanpassen. De wisselverbinding in de gele cirkel in onderstaande foto wordt in rechte lijn achter de perronsporen geplaatst.
Dit heb ik verder uitgewerkt, want het betekent wel het wijzigen van een - best wel ingewikkelde - schakeling in een veel simpelere schakeling. De pendelbaan heb ik losgekoppeld van de "hoofdbaan". Daardoor vervalt het spoorgedeelte in de blauwe cirkel in onderstaande foto.
Voor deze pendelbaan had ik van Hanzi een mooie keerautomaat gekregen. In
topic #1233 heb ik de werking daarvan in een filmpje laten zien. Ik heb een tijdje zitten puzzelen hoe ik het omschakelen, wachten en vertrek van het spoor bij het station kan automatiseren. Ik heb een eenvoudige oplossing gevonden, maar die is minder geschikt voor deze pendelbaan op niveau 2. Wel kan ik die gaan gebruiken op de pendelbaan op niveau 5.
De oplossing voor de pendelbaan op niveau 2 is gevonden tijdens een wandelingetje

: ik heb nog een pendelautomaat 6600 liggen. Daarmee kun je ook de wachttijden instellen.
Ik heb de ontbrekende wissels en rails via forumleden kunnen overnemen. De zogenoemde "legplannen" en "schakelschema's zijn inmiddels ook aangepast, zodat ik hoop met de aanpassingen snel aan de slag te kunnen gaan.
Tot slot nog een paar woorden over de locloods voor de lokaalbaan op niveau 4. In
topic #1239 tot #1243 heb ik daar over geschreven. Ook hier viel de oplossing ineens tijdens een (andere) wandeling: door het spoor naar de loods niet parallel aan de kopsporen maar onder een hoek te plaatsen ontstaat er een speelser beeld. Het kleine gebouwtje kan gewoon blijven staan. Zoals uit
#1243 blijkt heb ik het bijgebouw van de loods aan de andere kant geplaatst dan volgens de bouwtekening de bedoeling was. Bijgevoegde 3D-tekening geeft in ieder geval een impressie van deze oplossing. Wel denk ik dat ik de bakstenen van de loods nog van een witte stuclaag ga voorzien.
voor op- en aanmerkingen houd ik mij uiteraard aanbevolen.
hartelijke groeten,
Roel