Beste forumvrienden,
Na een paar weken van relatieve rust is het weer eens tijd om wat van de voortgang te melden.
Niet dat ik helemaal stil gezeten heb. In tegendeel. Het helpen van een forumvriend met meedenken over de opzet van de Betriebsbahnhof, dit voor hem uittekenen en de nodige wijzigingen aanbrengen, is ook leuk. En dan af en toe nog eens een vraag beantwoorden van een ander forumlid, die ik een tijd geleden geholpen heb met een stukje ontwerp en analoge beveiliging. Dat komt er dan ook nog even tussendoor.
Maar goed, het werk aan de eigen baan ligt ook niet stil. Nadat de afbraak van de sporen van het bergbaantje een feit was, kreeg ik ook de gelegenheid om nog eens goed te kijken naar de bedrading aan de onderzijde van het kopstation. Op een paar plaatsen zijn de boekbinders (deels) losgekomen. Die zullen dus opnieuw vastgelijmd moeten worden.
Omdat ik zo ook heel gemakkelijk bij de relais voor niveau 1 en de keerlus voor niveau 2 kan komen, heb ik hier de aansluitingen gelijk maar aangepast. Kan er weer wat afgevinkt worden van de lijst.
Voor de keerlus op niveau 2 heb ik bij de lokale doe-het-zelf (
hij dus, niet ikke

) een plaat MDF op maat laten zagen. Hierop heb ik de rails voor de keerlus uitgelegd en uitgetekend. Met speciale toestemming van de baas des huizes mocht ik dit op de tafel in de woonkamer doen

. Voor het verder zagen moest ik natuurlijk uitwijken naar de garage.
Met forummaat Henk heb ik gekeken op welke wijze we dit tussenniveau kunnen aanbrengen. De meest eenvoudige wijze is de plaat van het kopstation optillen, aan de kant zetten, de steunen en het tussenniveau aanbrengen en tenslotte de steunen en de plaat van het kopstation weer aanbrengen.
Het kopstation ligt los, dus is het gemakkelijk op te tillen. Wel zal ik eerst de gebouwen en alle losse scenery verwijderen. De draden zitten in een grote bos aan één kant met kroonsteentjes gemonteerd. Aan de andere kant zitten stekkerkroonsteentjes, die aangesloten zijn op het bedieningspaneel. Als het kopstation los is kan ik ook gemakkelijk de losse draden weer vastzetten.
Het is dus zaak om het kopstation zo leeg mogelijk te maken en de keerlus te monteren en uit te testen. De verbindende hellingbaan kan ik na de plaatsing van beide platen op maat maken en aansluiten.
Nog een ander klusje stond op de lijst, namelijk de keersporen voor het pendelverkeer op niveau 1.
Die heb ik wat aangepast en gemonteerd op een passend plaatje MDF. Vervolgens is de werking getest. Als de ene trein binnenkomt, vertrekt de andere trein. Dat ging redelijk. Een van de schakelrail doet het in één richting niet altijd en ook het wissel beweegt wat stroef. Dus daar moet ik nog maar eens naar kijken.
De test met 3 kleine locs (3000 - 3029 - 3087) gaan op zich wel goed, hoewel het wisselen van de rijrichting niet helemaal soepel verloopt. Misschien wat onderhoud nodig of de veertjes bijstellen....
Ik heb ook nog even de Roco Railbus op de keersporen laten rijden. Ik vond het niet echt een succes. De railbus heeft moeite met de schakelrails....
Kortom, nog genoeg te doen!
Enkele foto's vanuit "een plaatje verduidelijkt het praatje" worden bijgevoegd.
hartelijke groeten,
Roel