Citaat van: Tony op woensdag 07 augustus 2019, 12:32:15
U wordt nog een heuse modelbouwer
Grtz Tony
Dank U,
Meester Tony, voor dit compliment. U bent dan ook een geweldige leermeester voor mij
Citaat van: Laurent op dinsdag 06 augustus 2019, 16:50:02
Hoi Roel,
onderdelen plaatsen op Roco materieel blijft soms een gepiel ja. Maar het zit, dat is het belangrijkste.
Ik vind overigens die railbus prima staan. Leuk setje.
Laurent
Dank je Laurent. Het gepiel doe ik stap voor stap. Dan gaat het ook niet irriteren.
Tja, die Railbus zet me toch wel aan het denken. Is op zich helemaal niet gek.
@Gertjan en
@Ronald,Dank voor jullie waardering. Wat dat hekje betreft een paar opmerkingen.
- Veiligheid moet altijd voorop staan. Dat heb ik in mijn actieve loopbaan altijd stevig neergezet. Maar we moeten ook niet doorslaan.
- De linkerzijde na het perron is nog niet klaar. Die spleet, die je ziet, zit tussen het perron en een hulpconstructie voor het niveau van de bergbaan. Dat wordt nog afgewerkt met een rotswand en de spleet zal dan verdwijnen. Wat en hoe moet nog gedetailleerd worden. Misschien is een struikgewas al voldoende.
- mijn baan is tijdperk II met een knipoog naar I en misschien naar III (de railbus
). Dan ga je geen maatregelen nemen omdat er 100 jaar later een gestoord persoon iets doet.
Bovendien, om dat soort duwen tegen te gaan moet je over de hele lengte van het perron een afscheidingswand maken met automatische deuren, die precies daar zitten waar de rijtuigdeuren zijn. Wordt een hele opgave als je kijkt naar de rijtuigen in tijdperk II : heel veel coupé rijtuigen met heel veel deuren.... Dat is geen optie voor mijn baantje.
Beste forumvrienden,Gisteren zijn opa en oma met de kleinkinderen en hun ouders een dagje uit geweest, en wel naar de RTM in Ouddorp, waar de kidsdagen waren. We misten net de overvolle stoomtrein met 8 rijtuigen, maar we konden ook een ritje maken met de dieseltram. Nostagie voor opa, die daar mooie jeugdherinneringen aan heeft. En genieten door het hele gezelschap. Dus maar een foto toegevoegd van de motorwagen tijdens het omlopen.
De ballast is netjes droog en goed uitgehard. Met een borsteltje heb ik de steentjes, die her en der nog op de railbedding lagen, verwijderd. Voordat ik het ballasten van de perronsporen van het kopstation ga uitvoeren heb ik nog even een paar stukjes karton aangepast. Ook heb ik het stukje grond vóór de kraan nog eens bekeken. Tijdens het snuffelen in de doos met reservedelen kwam ik nog een stukje perron tegen. Ook had ik nog een héél smal perron, dat ik als een inspectieperron tijdelijk had neergelegd. Maar daar was ik niet tevreden mee. Dus heb ik het hobbymes gepakt en dit perron gehalveerd. Samen met het stukje perron heb ik er een geheel van gemaakt. Het staat nu even voor het beeld op de beoogde plek. De bovenzijde wil ik insmeren met lijm en er dan zand op strooien. Alternatief is de methode die ik al eerder heb toegepast: heel fijn schuurpapier op maat maken en er op plakken. Ik denk er over om ook de steun aan de rechterzijde iets in te korten, zodat het geheel nog een paar cm naar rechts kan worden geplaatst. Enfin, zoals gebruikelijk gewoon een nachtje over slapen en dan komt er waarschijnlijk wel een goede oplossing uit.
Tenslotte heb ik nog een ander klusje gedaan waar we het hier onlangs over gehad hebben: de toegangsdeur tot het perron in de muur geplaatst. Ik heb de muur ter plekke iets ingesneden om het stukje, dat ook wat kleiner is gemaakt, er in te leggen. Vervolgens heb ik een steenstrip erboven en aan de zijkant aangebracht. Ik ben er wel tevreden over.
Foto's maken van je baan is altijd een goed idee. Ik maak er veel, vooral voor eigen gebruik. Want op een foto zie je veel sneller een fout of iets wat je vergeten bent. En dat is nu ook weer het geval: ik ben de ballast tussen rail en perron vergeten
.
hartelijke groeten,
Roel