Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

analoog wordt digitaal

Gestart door ErwinLamens vrijdag 11 juli 2014, 09:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2013

offline
analoog wordt digitaal
hallo,

ik heb 3 transfo's met 3 rijstroomkringen en in 1 kring heb ik 7 opstelsporen met kartonnetje gescheiden + draad naar schakelknopjes en 1 rode draad ging naar 1 transfo

nu heb ik 3 transfo afgekoppeld en rijdt ik met 1 Marklin Mobile Station, maar de rode draad die naar Transfo 1 ging waar moet die dan worden aangesloten want een rail mag toch geen spanning krijgen van de transfo en Mobile Station tegelijk ?

draaischijf zou ik analoog willen houden aansturen met 1 transfo los van de baan gescheiden met kartonnetje

Erwin
Re: analoog wordt digitaal
Je moet absoluut geen analoge trafo's aansluiten op dezelfde stroomkring(en) als de Mobile Station! Er moeten bruine draden lopen van je Mobile Station naar het spoor en rode draden van je MS via je schakelkastje naar de puko's (middengeleider).

Wat je draaischijf betreft: scheiden met een kartonnetje is hier niet aan te raden. Als de sleper van een trein zich ter hoogte van het kartonnetje bevindt, staan de puko's van het analoge en het digitale spoor met elkaar in verbinding en da's gevaarlijk! Mogelijk heb je een zgn sleperwipper nodig, zoek er maar eens naar op dit forum.
Re: analoog wordt digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: analoog wordt digitaal
In plaats van de sleperwip, kun je ook een stukje spoor aan twee kanten isoleren op de middenleider. Met behulp van een wisselschakelaar (1×om) kun je dan kiezen tussen voeding vanaf de MS1 of de gewone trafo.
Maar misschien is het nog wel slimmer om 3 delta-regelaars te kopen (ca. 10-15 Euro op beurzen), en daarmee de drie  extra stroomkringen van extra vermogen te voorzien.
Zo krijg je een win-win. Je kunt overal digitaal rijden en je blijft de oude trafo's gebruiken.
De delta's voedt je nl. uit de gele en bruine bus van de oude trafo.

Zoek ook eens naar gebruik van de delta-regelaar als booster.

John
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: analoog wordt digitaal
Citaat van: VT601 op vrijdag 11 juli 2014, 14:21:13
Zo krijg je een win-win. Je kunt overal digitaal rijden en je blijft de oude trafo's gebruiken.

Hoi Erwin,

Doe dit alleen met de witte trafo's, en niet met de blauwe :warning:

Dus of jij al een win-win situatie hebt, hangt een beetje af van de reeds aanwezige trafo's ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: analoog wordt digitaal
haai Hans,

uiteraard gebruik ik enkel de witte 6647 rijtransformatoren, heb nog 1 blauwe die wordt trouwens nooit aangeschakeld

Erwin
Re: analoog wordt digitaal
Wat is het verschil tussen de blauwe en witte trafo's (buiten de kleur dan) .
Zijn de blauwe alleen wisselspanning en de witte gelijkspanning??

Ruud
Re: analoog wordt digitaal
Nee. Alle twee gewoon wisselspanning. De oude blauwe trafo's zijn voor 220 volt ontworpen terwijl er tegenwoordig een spanning van 230 tot 240 volt op het elektriciteitsnet staat. Daardoor geven de blauwe trafo's meer spanning af bij het rijden en de schakelpuls. Door de hogere schakelpuls kan in de huidige nieuwe loks de decoder beschadigd raken. En de blauwe trafo's hebben een metalen omhulsel en dat wordt niet meer veilig geacht in gebruik.

Groet Ronald.
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2013

offline
Re: analoog wordt digitaal
Het verschil is dat de blauwe gemaakt zijn om te werken op een (primaire) spanning van 220V~. De witte travo's zijn wel netjes gemaakt (berekend) op het gebruik op 230V~, wat we nu al enige tijd hebben.

Het punt met de blauwe travo is, dat wanneer je deze op 230V~ gebruikt (of zelfs wat hoger, afhankelijk welke tijd van de dag en/of in het weekend) zal de spanning welke op de rails komt te staan, wat hoger zijn. Nu maakt dit voor de oude analoge loc's niet zo heel veel uit, maar wanneer je gaat werken met de digitale decoders, kunnen deze zich er in verslikken en zelfs defect raken. Nu gebeurd dit dan ook niet bij het rijden, maar voornamelijk bij de hoge puls die je krijgt wanneer je een omschakeling van de rijrichting uit voert. Deze puls is al hoog wanneer je een travo voed, op de spanning waar deze voor bedoeld is (vroeger 220V~, tegenwoordig dus 230V~), maar wanneer je een blauwe travo voed op 230V~, wordt deze puls erg veel hoger dan verwacht. (En daarnaast was het vroeger niet zo nauw berekend. Een analoge loc ligt niet wakker van een paar voltjes meer, voor een kort moment).

Doe je dit dus bij een loc met een decoder, kan het tegen zitten en zal deze bij de eerste puls al het loodje leggen. Enda'willenwenie'

Edit: Poep, ik ben te laat
Re: analoog wordt digitaal
Ok dat is duidelijk.
Maar kun je dat dan niet elektronisch beveiligen met een spanningsbegrenzer, lijkt me goedkoper dan een nieuwe trafo te kopen.

Ruud
Re: analoog wordt digitaal
Wat ik al aangaf: Ook de metalen behuizing van de trafo mag niet meer. Deze worden niet veilig genoeg geacht om te gebruiken. Door de metalen behuizing is kans op elektrocutie aanwezig en dat is niet wenselijk. Heeft allemaal te maken met de veranderde regels (vanuit de EU) in de loop van de jaren.

Dus gewoon de blauwe trafo's met metalen behuizingen niet meer gebruiken.

Groet Ronald.
Re: analoog wordt digitaal
Ik snap het met die metalen behuizing, maar ik heb nog blauwe trafo's met kunststof behuizing .

Ruud
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: analoog wordt digitaal
Die kan je nog steeds inzetten hoor, maar dan voor of analoge lok's, of de modelbaanverlichting ;)

Ook de kunststof blauwe trafo heeft 220 als primaire spanning, en dus zal de secundaire spanning daardoor hetzelfde (dus hoger) uitpakken.

De regels (vanuit de EU) zeggen ook, dat vermogende delen van elektrische apparaten, gescheiden moeten zijn van de bediening.
Vandaar de losse trafo bij de huidige digitale apparaten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoog wordt digitaal
Ruud
Mijn blauwe trafo met schuif connectoren i.p.v. bus stekkers heeft op het type plaatje o.a. staan dubbel geïsoleerd en 230 volt.
De spanningspiek wordt veroorzaakt door de kortsluiten / overbelast beveiliging. Bij de oude trafo's een bi-metaal de nieuwe elektronisch.
Waarbij de nieuwe via een reset aktie herstellen en de oude na afkoeling weer inschakelen, en juist dat in / uit/ in /uit is de boosdoener, geeft impedantie spanning.
primair is de spanning 5% (220 1% = 2,2 volt>>10 volt is 5%)omhoog gegaan, secondair dus ook 20 volt schakelspanning (1% = 0,2 volt *5 =1 volt)
Die 1 volt hoef je niet wakker van te liggen. alleen het verbreken met bi-metaal denk hierbij aan de werking van een bobine
Cees
Re: analoog wordt digitaal
Kort gezegd niet geschikt te maken voor digitaal.
Dan ga ik ze alleen maar gebruiken voor de verlichting op de baan.
Bedankt voor de uitleg .

Ruud
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: analoog wordt digitaal
Hoi Cees,

Dat klopt ik had ook nog een kunststof trafo, maar dan voor de gewone stekkertjes, en daar staat echt 220 V op als primaire spanning.

Dacht dat Ruud er ook zo eentje had, en was even vergeten te melden dat die kunststof blauwe met schuifconnector wel voor een hogere spanning is uitgelegd.

Dat was ook net dat type dat als laatste uitkwam voor de Eu regels ingevoerd werden.
Toen was de spanning ook al hoger, en de maatregel liep een beetje achter de feiten aan.
Maar dat is normaal met EU regels :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: analoog wordt digitaal
Hans

Ik heb ze met bus aansluiting en er staat 220V op.
Ik wist ook niet dat de spanning van 220V naar 230V was gegaan en wat daar de gevolgen van zijn .
Achteraf is het logisch dat als de primaire spanning omhoog gaat de secundaire spanning ook veranderd.
Maar wat ik begrijp is de beveiliging (piek spanning) van de oude (220V) trafo's de boosdoener is .

Ruud
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: analoog wordt digitaal
Nou Ruud, je bent hier helaas verkeerd voorgelicht:

Ten eerste zijn de grenzen waar de lichtnetspanning tussen mag variëren verkleind sinds invoering van de 230 Volt.

Ten tweede de verhoging van 220 Volt naar 230 Volt levert op de 16 Volt-uitgang een verhoging van ca. 0,75 Volt op.
Je kan het gewoon zelf berekenen: 23/22 maal de waarde in Volt geeft de verhoging, voor een 24 Volt-wikkeling wordt dat dan 25,1 Volt.
Een onbelaste trafo tegenover een volledig belast exemplaar levert veel meer spanningsverschil dan die enkele Volt.
Hoe zwaarder de trafo hoe kleiner dit verschil, trouwens.

Je kan met een multimeter van een tientje al prima nameten wat de werkelijke spanning is die uit de trafo komt.
Dit is veruit de beste manier te weten hoe het ervoor staat.
Je sluit dan alleen de meter aan, verder niks, dan is de spanning maximaal.
Hieruit blijkt dat de 24 Volt-wikkeling (bij een ouderwetse trafo) in feite helemaal geen 24 Volt-wikkeling is.
Bij een 16 VA-trafo (type 6077) heb ik een spanning van meer dan 33 Volt gemeten.

In tegenstelling met een ouderwetse locomotief kent een locomotief met een decoder nauwelijks belasting van de ingangsspanning door het ontbreken van het richting-relais.
De spanning wordt dus niet verminderd door een tamelijk forse stroom door het relais.
E.e.a. is dus hoogstwaarschijnlijk gedaan wegens de omschakelrelais.

Ik heb verder geen andere M*trafo's dus kan nu niet zeggen welke veilig is of niet.
De metalen dingen van vroeger die zou ik wel aan de kant zetten.

grv Huub
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: analoog wordt digitaal
Als iemand vanwege verouderde trafo's afziet van overstappen op digitaal dan zou dat wel triest zijn.

Er zijn natuurlijk (zeer onbetamelijke, onveilige??? >:-D ) tussenwegen mogelijk:
a. de begrenzer in de vorm van 2 schroefjes die de draaiknop beletten om hoger te gaan dan 16 volt, en lager te gaan dan 0 (oftewel terug te schakelen)
b. een moderne stekkertrafo van 24 volt (bij 230) die je gebruikt om analoog terug te schakelen, b.v. met een drukknopje

Dat kost je al met al 6 ? hooguit, en je hebt nog jaren pret, zij het absoluut niet volgens de EU-normen, en zeker niet volgens de veilgheidseisen die we hier in dit forum altijd voorop willen stellen. Want M* biedt vooral speelgoed voor onhandige klunzen, en dat mogen we niet uit het oog verliezen.
Re: analoog wordt digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: analoog wordt digitaal
Je hebt helemaal gelijk, Jan.
Maar ik durf dit soort dingen niet (meer) op het forum te zetten wegens enkele volslagen a-technische personen die niet begrijpen wat er mis kan gaan.
grv Huub
Re: analoog wordt digitaal
Dus ik ben niet de enigste.


Mvg,
Peter



Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: analoog wordt digitaal
Even voor alle duidelijkheid.

Ik wil eigenlijk de blauwe trafo's (kunststof behuizing) gebruiken om de 6021 controle unit van voeding te voorzien.
Ik wil daar voor de vaste spanning gebruiken (geel en bruin).
Dat kan dus zonder gevaar voor welke decoder en of de 6021??
Misschien dat ik de regelbare kant (rood bruin) kan gebruiken voor de verlichting op de baan ,als een soort dimmer.

Ruud

Re: analoog wordt digitaal
Uit ===> klik
" Voeding voor de Control Unit
Märklin Transformator 6647

Als voeding wordt minimaal de Märklin transformator 6617 aanbevolen. Deze voeding heeft een capaciteit van 32VA. Uiteraard kunnen trafo's met een hogere uitgangspanning toegepast worden zoals de 60VA trafo Märklin 60052. De rij-regelaarsknop op de trafo 6647 wordt bij digitaal rijden niet gebruikt! "

De meeste vragen zijn al één of meerdere malen beantwoord, en kunnen d.m.v. de zoekfunctie gevonden worden... ;)