Het verschil is dat de blauwe gemaakt zijn om te werken op een (primaire) spanning van 220V~. De witte travo's zijn wel netjes gemaakt (berekend) op het gebruik op 230V~, wat we nu al enige tijd hebben.
Het punt met de blauwe travo is, dat wanneer je deze op 230V~ gebruikt (of zelfs wat hoger, afhankelijk welke tijd van de dag en/of in het weekend) zal de spanning welke op de rails komt te staan, wat hoger zijn. Nu maakt dit voor de oude analoge loc's niet zo heel veel uit, maar wanneer je gaat werken met de digitale decoders, kunnen deze zich er in verslikken en zelfs defect raken. Nu gebeurd dit dan ook niet bij het rijden, maar voornamelijk bij de hoge puls die je krijgt wanneer je een omschakeling van de rijrichting uit voert. Deze puls is al hoog wanneer je een travo voed, op de spanning waar deze voor bedoeld is (vroeger 220V~, tegenwoordig dus 230V~), maar wanneer je een blauwe travo voed op 230V~, wordt deze puls erg veel hoger dan verwacht. (En daarnaast was het vroeger niet zo nauw berekend. Een analoge loc ligt niet wakker van een paar voltjes meer, voor een kort moment).
Doe je dit dus bij een loc met een decoder, kan het tegen zitten en zal deze bij de eerste puls al het loodje leggen. Enda'willenwenie'
Edit: Poep, ik ben te laat