Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

analoge treinen repareren!?

Gestart door matthijspc donderdag 10 juli 2014, 12:10:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
analoge treinen repareren!?
matthijspc
gast

analoge treinen repareren!?
Hallo,
Ik heb een analoge Märklin trein, als ik die op mijn baan zet (digitaal) begint ie wel te brommen maar rijden doet ie niet.
Weet iemand hoe je erachter kan komen waarom ie niet meer rijdt??
BVD
MVG
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Citaat van: matthijspc op donderdag 10 juli 2014, 12:10:07
Ik heb een analoge Märklin trein, als ik die op mijn baan zet (digitaal) begint ie wel te brommen maar rijden doet ie niet.

Mathijs,

In je vraag heb je ook al het antwoord gegeven. Analoog rijd niet op digitaal.
Dus je zult een apart stukje spoor met een analoge trafo moeten neme/gebruiken om de loc te kunnen testen

Rob
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Tja, Mathijs..

Er is maar 1 mogelijkheid:
- Je motor staat vast. (en de lok heeft een mechanisch relais) Anders was je lok er als een haas vandoor gegaan.

Bij brommen zal het wel het geval zijn.
Zeker als je verlichting het wel doet.
Als je dit nog een paar keer probeert, brandt je motor door....

Eerst de tandwielen eens beoordelen op los kunnen draaien. (klein drupje wasbenzine erop; te beginnen bij de motoras)

Gr. Marcel
Re: analoge treinen repareren!?
Of nog een stapje eerder, voordat je vanalles gaat proberen: kun je de wielen met de hand draaien? En zie je het anker van het motortje dan meedraaien? Zo niet, dan is het een kwestie van openmaken, losschroeven en schoonmaken. Als het draaien wél lukt, zou ik de loc eens proberen met een analoge trafo. Zo kun je wat dingen uitsluiten en kom je steeds dichter bij de kern van het probleem.

Re: analoge treinen repareren!?
jou lok is dus wat je zegt analoog, elke trein die op een digitale baan word gezet heeft een decoder nodig anders gaat hij inderdaad brommen/piepen en doet hij niks. bij digitale besturing krijgt de decoder in je trein en elktronisch signaal toegestuurd wat hij moet doen. bij digitaal staat er continu spanning op de baan wat bij analoog niet zo is daar zet je steeds meer spanning op de rails waardoor de trein steeds harder gaat rijden. bij 2rail is het probleem nog groter als je een analoge lok op een digitale baan zet want dcc is namelijk wisselspanning en dc is gelijk spanning
Robin v v.
Re: analoge treinen repareren!?
Citaat van: JeroenMarklin op donderdag 10 juli 2014, 13:59:16
Of nog een stapje eerder, voordat je vanalles gaat proberen: kun je de wielen met de hand draaien? En zie je het anker van het motortje dan meedraaien? Zo niet, dan is het een kwestie van openmaken, losschroeven en schoonmaken. Als het draaien wél lukt, zou ik de loc eens proberen met een analoge trafo. Zo kun je wat dingen uitsluiten en kom je steeds dichter bij de kern van het probleem.



Das niet helemaal waar, ik had een analoge trein (rijdt ook niet meer) die wel reed als mijn digitale trein begon te rijden.

Citaat van: loc1200 op donderdag 10 juli 2014, 13:16:56
Tja, Mathijs..

Er is maar 1 mogelijkheid:
- Je motor staat vast. (en de lok heeft een mechanisch relais) Anders was je lok er als een haas vandoor gegaan.

Bij brommen zal het wel het geval zijn.
Zeker als je verlichting het wel doet.
Als je dit nog een paar keer probeert, brandt je motor door....

Eerst de tandwielen eens beoordelen op los kunnen draaien. (klein drupje wasbenzine erop; te beginnen bij de motoras)

Gr. Marcel

Dan moet ik de hele motor openmaken want die tandwielen zitten achter een soort muur.
Citaat van: JeroenMarklin op donderdag 10 juli 2014, 13:59:16
Of nog een stapje eerder, voordat je vanalles gaat proberen: kun je de wielen met de hand draaien? En zie je het anker van het motortje dan meedraaien? Zo niet, dan is het een kwestie van openmaken, losschroeven en schoonmaken. Als het draaien wél lukt, zou ik de loc eens proberen met een analoge trafo. Zo kun je wat dingen uitsluiten en kom je steeds dichter bij de kern van het probleem.



Ik zal het eens proberen met een analoge trafo. EDIT: De trein maakt wel geluid als ik met een trafo rijdt maar hij rijdt niet. Ook de (tand)wielen en het anker draaien soepel.

Citaat van: robinvv07 op donderdag 10 juli 2014, 14:03:12
jou lok is dus wat je zegt analoog, elke trein die op een digitale baan word gezet heeft een decoder nodig anders gaat hij inderdaad brommen/piepen en doet hij niks. bij digitale besturing krijgt de decoder in je trein en elktronisch signaal toegestuurd wat hij moet doen. bij digitaal staat er continu spanning op de baan wat bij analoog niet zo is daar zet je steeds meer spanning op de rails waardoor de trein steeds harder gaat rijden. bij 2rail is het probleem nog groter als je een analoge lok op een digitale baan zet want dcc is namelijk wisselspanning en dc is gelijk spanning
Robin v v.

Citaat van: matthijspcik had een analoge trein (rijdt ook niet meer) die wel reed als mijn digitale trein begon te rijden.
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Een analoog loc-je gaat als een ongeleid projectiel rijden, hoge snelheid kan voor of achteruit zijn.
Het niet gaan rijden kan komen door een lekkende ontstoor condensator, moeizaam draaiende motor, versleten/vastzittende/niet correct geplaatste koolborstel (kool/brons) en vervuilde collector om een paar oorzaken te noemen.

succes met het aan de praat krijgen.
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
ik ben het zeker met een aantal dingen eens! Als men digitaal rijdt, staat er continu maximale spanning op. De decoder in de loc bepaald wat er met deze spanning gedaan moet worden.

nou is het echter zo dat bij een marklin relais door hoge spanning het schakelblokje uit het relais wordt geduwd, en zodra de spanning eraf gaat, schiet hij door een veertje weer terug in de voor OF achteruit. Dan is de loc pas in staat om te rijden. Als je hem met een trafo van richting laat veranderen hoor je ook een gezoem, dit komt dus van het relais als hij het schakelblokje eruit duwt. Het kan ook zijn dat de continu maximale spanning zodanig laag is, of dat het veertje strakker staat, dat het relais het schakelblok niet weg kan duwen, maar in dit geval zou de loc als de malle over je baan moeten rijden

alsnog zou ik niet te vaak doen, want er zou het een en ander kunnen doorbranden....

BTW, hoe rijdt deze op een analoge baan?? is hij hierop getest?
Re: analoge treinen repareren!?
Als ik analoog spanning geef beweegt de relais wel maar de trein rijdt niet.
Re: analoge treinen repareren!?
schiet het relais door (schakelt hij van richting), of blijft hij zitten?
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Unimatrix,
De spanning van een digitale voeding ligt dicht bij het niveau van maximaal analoog rijden.
Het analoog omschakelen gebeurt met een hogere spanning dan de rijd-spanning.
Wordt het relais ingetrokken, de helft van de om schakel beweging bij een "digitale baan" spanning, dan staat het veertje te slap van het omschakelrelais

matthijspc
in mijn reactie heb ik een aantal punten genoemd waar een lok niet rijd, zijn al deze punten in orde?
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
Citaat van: unimatrix op donderdag 10 juli 2014, 14:43:45
schiet het relais door (schakelt hij van richting), of blijft hij zitten?

schiet door

Citaat van: Cees B op donderdag 10 juli 2014, 15:17:49
Unimatrix,
De spanning van een digitale voeding ligt dicht bij het niveau van maximaal analoog rijden.
Het analoog omschakelen gebeurt met een hogere spanning dan de rijd-spanning.
Wordt het relais ingetrokken, de helft van de om schakel beweging bij een "digitale baan" spanning, dan staat het veertje te slap van het omschakelrelais

matthijspc
in mijn reactie heb ik een aantal punten genoemd waar een lok niet rijd, zijn al deze punten in orde?
Cees

zou je mij ook kunnen vertellen waar alles zit of waar ik het kan vinden?? Dit is de eerste keer dat ik echt een aan een treintje sleutel
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Al iemand aan de koolborstels gedacht..
Die kunnen wel eens versleten zijn.

Als deze niet goed contactmaken kan hij ook blijven staan brommen.

Groeten,
Robert
Re: analoge treinen repareren!?
Dan weet ik het al: het veertje zal ontbreken. Als je de loc open schroeft zie je de motor met een spoel, en vermoedelijk aan de voorkant van de loc (weet niet welke het is?) zit een ander blokje met een spoel. Aan de bovenkant hiervan zit een haakje die vast zit aan een soort W-vormig plaatje metaal met een haakje. Deze zouden aan elkaar verbonden moeten zijn door een klein veertje.

Kan je dit vinden? Post er anders een foto van!
Re: analoge treinen repareren!?
Als je het niet kan vinden even zoeken op omschakelrelais.
Dan komt er vast wel een draadje met bruikbare foto's naar boven.

Robin
Re: analoge treinen repareren!?
er zit over die spoel van die motor een soort zwarte kap, die krijg ik er niet af.
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs

Die zwarte kap kan met twee schroefjes losmaken, wel eerst de twee koperen veertjes die de koolborsteltjes op hun plaats houden voorzichtig omhoog halen en opzij schuive zodat ze niet meer op de kooltjes duwen, dan de kooltjes eruit laten vallen en dan de schroefjes losmaken.
het koperen anker kan zee gemakkelijk met een witte potlood gom proper krijgen.
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Hoi Matthijs,

Voor het schoonmaken van de (motor van de) loc staat een mooie handleiding op de 3railwiki http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: analoge treinen repareren!?
En voor het omschakelrelais staat ook wat in de Wiki http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
Kijk ik naar de foto staan de borstel veren al vrij diep, is versleten borstel.
een borstel is van kool
een borstel is ban brons gaas doek in een rolletje.
Deze 2 willen ook wel klemmen in de houder waardoor er geen contact wordt gemaakt met de collector, in dit geval een schijf-collector.

borstel veertjes met pincet uit de houder halen en naast de houder laten rusten.
borstel eruit halen en houder met wattenstokje en wasbenzine schoonmaken.
bij voldoende borstelhoogte deze ook voorzichtig schoonmaken zodat ze soepel bewegen in de houder.
koolborstel met gleuf aan de buitenzijde terugplaatsen in de houder welke uitgevoerd is met een recht veertje.
doekborsteltje in houder plaatsen met veertje welke een haakje heeft.
Een borstel van 4 mm is versleten.
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
Ik probeer nu die motor kap los te halen, maar ik heb perongeluk een draadje uit zijn soldeer ding getrokken. kan ik deze gwn weer vast solderen??
Re: analoge treinen repareren!?
Ja hoor, gewoon solderen.
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
Indien je een geschiktesoldeerbout hebt kun je de soldering herstellen.
Hoe is het met de status borstels, meeste oorzaak is slijtage hiervan.
Een vervuilde collector is vervuild geraakt na diverse borstel-wisselingen.
Het contactpunt in het omkeer relais wil ook wel eens de boosdoener zijn.
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
Die kreeg ik er niet uit. Dus haal ik eerst de kap maar los.
En wat is volgens jou een "geschikte" soldeerbout??
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs

Een soldeerbout met zeer fijne punt en regelbare temp
Re: analoge treinen repareren!?
Oh... ik heb hier wel een soldeebout maar met grote punt en zonder regelbare temp.
En die koolborstel is zo goed als schoon (hij mist er 1)
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
Soldeerbout van ca 25 watt met fijn puntje en harskern tin gebruiken. Niet met S-39 o.i.d.

Wat je aangeeft met de borstels krijg ik er niet uit geeft aan dat deze klemmen en dus niet tegen de collector drukken, dus ook geen contact.
Met een klein scherpe schroevendraaier, 2 mm bekje, in de gleuf steken van de uitgenomen borstelveer kun je zo de borstel eruit schuiven.

een missende borstel, is dat je oorzaak. Er zijn er echt 2 nodig! :warning:
Een grote solodeerpunt geeft alleen maar meer schade, doorbakken motorschild etc. dus naar de bouwmarkt voor een elektronica boutje9 (Lidl verkoopt ze ook regelmatig)
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
Dan moet ik dus 2 nieuwe borstels en een fijne soldeerbout kopen :help:
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
vul maar eens bij het zoekveld "soldeerbout" in, zie je zat draadjes met schade verhaaltjes van zo'n grote kachel.
Cees
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Ja Matthijs.

Goed gereedschap is het halve werk...

En je repareert je treinen i.p.v. ze onbedoeld te slopen.

Gr. Marcel
Re: analoge treinen repareren!?
Citaat van: loc1200 op vrijdag 11 juli 2014, 11:52:01
ze onbedoeld te slopen.

daar ben ik wel me bezig  :-(
Re: analoge treinen repareren!?
't Is in ieder geval leerzaam! We zijn allemaal zo begonnen. Adviezen aanhoren en gewoon proberen, daar leer je het meeste van. Wees blij dat je bezig bent met een vrij eenvoudig treintje. Maar goed, ik denk dat je 'm uiteindelijk wel aan de praat krijgt.

Nog een kleine tip: houd er rekening met dat er links een bronzen borsteltje moet zitten en rechts een koolborsteltje (zwart).
Re: analoge treinen repareren!?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Hallo Matthijs,
Ik ben vorig jaar ook begonnen met een 3029 locomotiefje uit elkaar halen. En dat is mij zonder al te veel problemen gelukt.
En ook ik heb zitten tobben met een soldeerbout om de boel netjes te krijgen.

Zie mijn draadje over de ombouw en schoonmaken van dit lokje. En ook ik ben bijgestaan door deze en gene van het forum!
Re: analoge treinen repareren!?
Dat klopt Frank. Je heb genoeg advies gehad.
Gr.ton.
Re: analoge treinen repareren!?
Ik zal eens kijken naar dat draadje.
Moet ik echt zo'n speciale soldeerbout hebben??
Re: analoge treinen repareren!?
je hoeft geen speciale soldeerbout te hebben.
maar als degene die je hebt voorzien is van een dun puntje, of als je hem dusdanig kunt gebruiken dat er een dunne punt is
en deze niet te zwaar van vermogen is moet het ook gaan.
als je een beetje ervaring hebt met solderen is het een fluitje van een cent.
als je geen ervaring hebt, dan voorzichtig beginnen en zorgen dat het materiaal niet te heet wordt.

groet Winno
Re: analoge treinen repareren!?
dan ga ik het gwn proberen, want mijn soldeerbout heeft een redelijk platte punt en 25watt dus moet lukken toch??
Re: analoge treinen repareren!?
niet te lang erop houden.
smelt de tin niet dan eerst even wat nieuwe toevoegen, dan smelt oude tin ineens beter.
succes ermee..

groet Winno
Re: analoge treinen repareren!?
Weet iemand waar ik goedkoop nieuwe koolborstels (70925) kan kopen??
Re: analoge treinen repareren!?
in jouw geval denk ik bij Harlaar...
bij conrad zullen ze ook goedkoper zijn, maar dan heb je meteen 10 setjes...
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/244080/70925-Koolborstels-rond

of op een beurs, maar dan moet je eerst naar een beurs toe...  :D

groet Winno
Re: analoge treinen repareren!?
Als eurospoor eens opschiet met het zoeken voor een nieuwe locatie had ik ze op een buers kunnen halen. http://www.eurospoor.nl/nl/bezoek/lokale-amstelveen.html
Dan toch maar bij conrad.
Re: analoge treinen repareren!?
Of bij de Marklinstore.
In het verlengde van de Beneluxbaan.
Re: analoge treinen repareren!?
stel... ik soldeer die draadjes verkeerd. Rijdt ie dan nog??
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
Bij 1 soldering kan niet fout gaan, met het juiste gereedschap. B)
Bij meerdere draden, zitten er verkeerde combinaties tussen, motor werkt dan niet.
Zie ook de wiki, met oa http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:SFCM-motor.jpg

Cees
Re: analoge treinen repareren!?
oh... dan heb ik die draden verkeerd gesoldeerd. Maandag dan maar opnieuw solderen.
Re: analoge treinen repareren!?
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: analoge treinen repareren!?
Matthijs,
Is het nog gelukt? de maandag(ochtend) klus.
Cees